Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties
Submitter: LightPhoenix

De websites van een aantal internationale kranten, waaronder het Nederlandse Trouw, zijn door de Chinese machthebbers geblokkeerd nadat zij een onderzoek hadden gepubliceerd over corruptie van hooggeplaatste leden van de Chinese Communistische Partij.

Onderzoeksjournalisten die zich hebben aangesloten bij het International Consortium of Investigative Journalists publiceerden eerder deze week een diepgaand onderzoek waaruit onder andere bleek dat hooggeplaatste leden van de Chinese Communistische Partij en de militaire elite in het geheim miljarden hebben weggesluisd naar overzeese belastingparadijzen. Binnen een uur nadat een aantal vooraanstaande kranten dit verhaal hadden gepubliceerd, waaronder The Guardian, de Süddeutsche Zeitung, Le Monde en het Nederlandse Trouw, werden de websites van de titels door de Chinese 'great firewall' geblokkeerd.

Ondanks de snelle censuurmaatregelen als gevolg van het Chinaleaks-onderzoek, probeerden kranten via andere wegen alsnog Chinezen te informeren over de corruptiepraktijken. Zo werden er berichten gepost naar versies van de nieuwsberichten in het Mandarijn op de Chinese Twitterkloon Weibo. Ook deze berichten werden vervolgens weggehaald door het Chinese censuurapparaat.

Chinese internetters kregen niet alleen te maken met censuur, maar dinsdag werden zij bij de invoer van .com, .net en .org-domeinnamen ook enkele uren doorgestuurd naar een blanco pagina op een website van de Amerikaanse firma Dynamic Internet Technology. Dit bedrijf ontwikkelt software om censuurmaatregelen te ontduiken en heeft onder andere de verboden religieuze stroming Falun Gong als klant. De oorzaak is niet geheel duidelijk maar mogelijk heeft een Chinese systeembeheerder een fout gemaakt bij het manipuleren van de dns-servers binnen de 'great firewall of China'. De Chinese overheid stelt dat vermoedelijk hackers de oorzaak waren van de storing.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (21)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

..en voordat mensen nu weer aankomen met sterk anti-chinese-overheidsposts (hoe terecht dat an sich ook moge zijn), sta ook eens stil bij de misstanden in ons 'vrije' westen. Last time I checked stond er nog altijd een arrestatiebevel open tegen ene meneer Snowden ;)
..en voordat mensen nu weer aankomen met sterk anti-chinese-overheidsposts (hoe terecht dat an sich ook moge zijn), sta ook eens stil bij de misstanden in ons 'vrije' westen. Last time I checked stond er nog altijd een arrestatiebevel open tegen ene meneer Snowden ;)
En waarom zou dat een misstand zijn dan ?

De 'goede' man heeft toch wel een aantal regels overtreden.
Dat jij het niet eens met de de grond waarop dat geregeld is, maar het blijft een misdrijf om bedrijfsinformatie te lekken.
Dat is bijvoorbeeld het zelfde als te zeggen dat we er niks aan moeten doen dat christenen in Noord Korea in concentratie kampen gestopt worden omdat het een misdrijf is in Noord Korea om christen te zijn.

Is het dan volgens jou nog steeds een misdrijf (waar niks aan gedaan moet worden), een misstand dat niet recht gezet hoeft te worden?

We moeten niet kijken naar wat de regeltjes in een land zijn, die kan immers heel corrupt zijn, maar het vergelijken met ons eigen moraal, dan zit je (voor jezelf tenminste) op het rechte pad. Misschien is niet iedereen het eens met jou moraal, maar dat is tenminste al een ander punt waar het dan om gaat draaien ipv de (corrupte/vreemde) regels van een land.
Het gaat neit om of het bestrafbaar is. Het gaat erom dat het Westen net zo hard zaken verbergt en zich schijnheilig opstelt.
[...]

En waarom zou dat een misstand zijn dan ?

De 'goede' man heeft toch wel een aantal regels overtreden.
Dat jij het niet eens met de de grond waarop dat geregeld is, maar het blijft een misdrijf om bedrijfsinformatie te lekken.
Volgens mij wordt het eens tijd dat je eens wat gaat lezen voordat je dit soort dingen de lucht in slingert.

Klokkenluiders hebben geen ene f*ck te maken met "het lekken van bedrijfsinformatie" , maar het openbaar maken van misstanden in hun organisatie!

Denk daarbij aan de IRT Affaire , en de bouwfraude .

En ja, die 'goede' man (ik zal ook maar quotes om het woord zetten, ik weet niet waarom je dat doet maar volg je voorbeeld...) heeft iets gedaan wat, vermoedelijk in jou ogen niet mag, maar dat weegt totaal niet op tegen de feiten die zijn 'bedrijf' heeft gedaan/doet, en daar heb ik nog geen onderzoek/arrestatiebevelen tegenover gezien.
(ooh, eentje: Rutte heet gevraagd wat de antennes op het dak op de Amerikaanse ambassade doen.................)
Wat is dan het werkelijke verschil dan tussen de situatie van de klokkenluiders van de IRT en Bouwfraude en de situatie van Snowden...
Owja... de klokkenluiders worden al 15 jaar vervolgd, onderdrukt en opgejaagd en Snowden pas nog maar een aantal maanden.
Maar hoe zit het dan eigenlijk met de mistanden bij de Amerikaanse inlichtingen organen?
Owja,,, natuurlijk... die zijn gebasseerd op leugens.
Ik heb nergens gezegd dat het niet goed is, dat ze vervolgd worden.
Maar het statement dat iemand op een watchlist staat vanwege de geldende wet is niet per definitie een misstand
Begrijp ik...
Wat ik bedoel is dat tussen goed en fout een definitie zit die wereldwijd verschillend geïnterpreteerd wordt.
Maar wat wel gelijk ligt is dat je er flink van langs krijgt als je wat verteld...
En of het nu goed of fout is wat je kenbaar maakt, maakt totaal niet uit,,,
je wordt evengoed aan de hoogste boom gehangen.

[Reactie gewijzigd door kittop op 23 januari 2014 17:49]

Dat 'DNS-foutje' gaat iemand heel duur komen te staan ben ik bang. Ben ook zeer benieuwd of de Chinese overheid gaat reageren op de corruptieverhalen, zal wel weer niet.
Waarom zou het jou wat interesseren wat China te melden heeft over die corruptie verhalen. Ik vind het vrij onzinnig dat westerse media zo groots uitpakken. Als ze dat nu ook eens deden met belangrijke kwesties die ons wel aangaan. Maar dan fungeert men liever als doorgeefluik van persberichten en persvoorlichters.
Het gaat onder anderen om familieleden van de huidige president Xi Jinping, ex-president Hu Jintao, opperste leider Deng Xiao-ping, en van ex-premier Wen Jiabao.

Een uiterst select groepje waarvan de uitstraling moet zijn dat ze de corruptie aanpakken.
waarschijnlijk onder de vaandels; "Lucratori te salutant", "Pecunia non olet" en "Quod licet Iovi non licet bovi". (is chinees voor de gemiddelde chinees ;) )

Want zoals het nieuws meldde, 1000 tot 4000 miljard dollar wegsluizen door een paar man vanaf 2000 is natuurlijk geen kattenpis... en helemaal als je "communistisch" bent en het rode boekje hoort te volgen.
Volgens mij staat dat er namelijk niet in.


(Edit; ter vergelijk, ons BNP is iets meer dan 750 miljard dollar per jaar)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 23 januari 2014 01:14]

"Lucratori te salutant", "Pecunia non olet" en "Quod licet Iovi non licet bovi". (is chinees voor de gemiddelde chinees ;) )
Hebben de gemiddelde Chinees en de gemiddelde Nederlander toch mooi iets gemeen. Voor degenen die het zich afvroegen:

Lucratori te salutant == Zij die zich gaan verrijken, groeten u. Klinkt als een persiflage op "Morituri te salutant", "Zij die gaan sterven, groeten u", wat niet een standaard-uitspraak was van gladiatoren, maar dat is weer een ander verhaal.

Pecunia non olet == Geld stinkt niet.

Quod licet Iovi non licet bovi == Wat is toegestaan voor Jupiter, is nog niet toegestaan voor een rund. Jupiter is de oppergod van het Romeinse pantheon; een wat vrijere vertaling zou zijn "Wat is toegestaan voor God, is nog niet toegestaan voor een rund."

Terzijde: Google Translate heeft wel een optie om "Latin" te vertalen, maar de kwaliteit is bedroevend; een vertaling was prima, eentje hielp niet, eentje was keihard fout.
Want zoals het nieuws meldde, 750 tot 3000 miljard wegsluizen door een paar man is natuurlijk geen kattenpis... en helemaal als je "communistisch" bent en het rode boekje hoort te volgen.
Volgens mij staat dat er namelijk niet in.
Communisme is in eerste instantie best een goed idee... totdat je er bij stilstaat dat het volkomen incompatible is met "de menselijke aard".

@Marsli:
Ik heb het over communisme, jij over dictatuur. Toegegeven, alle grootschalige pogingen tot een communistische samenleving (zoals de Soviet Unie en China) hebben dat geprobeerd met een dictator aan de macht, maar dat is geen kenmerk van communisme.
Maar goed, dit begint wel erg off-topic te worden; als je verder wilt discussiëren, zoek maar een plek maar het on-topic is en stuur me de link!

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 23 januari 2014 16:05]

"De corruptie aanpakken" bedoelden ze dan ook anders, was precies wat ze deden en stond hoog in het vaandel, vandaar die wapenspreuken. :+

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 23 januari 2014 00:36]

[...]

Communisme is in eerste instantie best een goed idee... totdat je er bij stilstaat dat het volkomen incompatible is met "de menselijke aard".
In mijn optiek bestaat er wel een degelijk verschil tussen "de menselijke aard" en menselijke mentaliteit.

De eerste staat zogenoemd vast en de tweede is mogelijk voor verandering vatbaar. De menselijke aard kaart vind ik zelf altijd een beetje een lam excuus. Tja zo zijn we nou eenmaal daar doe je niets tegen. Ik weiger dit te geloven. Er zijn personen in de history ook van de laatste paar honderd jaar die wat meer neigen tot altruisme. Zijn dat dan anomalies of is dat een state of mind wat iedereen mogelijk zou kunnen bereiken?

Ik ben mij er van bewust dat deze discussie nog wel een tijdje zal duren aangezien de geschiedenis nog niet heeft aangetoond dat dit mogelijk is op gemeenschaps niveau.
Communisme is in eerste instantie best een goed idee... totdat je er bij stilstaat dat het volkomen incompatible is met "de menselijke aard".
Daar zijn al teveel discussies over gevoerd helaas. Ik hoop alleen dat je beseft dat jouw mening in dezen geen feit is. Wat wel een feit is, is dat de overgrote meerderheid van de wereldbevolking geen machtswellustelingen zijn. Die laatste karaktertrek is voorbehouden aan een kleine minderheid. Er zijn zelfs mensen die zover gaan om machtshebbers sociopaten te noemen en daar zit een kern van waarheid in. Hoeveel mensen willen oorlog en hoeveel mensen willen vrede? Oorlog wordt niet gevoerd door soldaten maar door mannen met stropdassen die er beter van worden. En die mannen hebben die vrijheid omdat de meerderheid lekker ongestoord en vrij van gedoe zijn leven wil leiden. Communisme zou kunnen werken als we het op een of andere manier onmogelijk maken om een bepaalde hoeveelheid macht en invloed te hebben over en op de maatschappij. De praktische uitwerking lijkt mij bijzonder lastig maar ik kies ervoor om een open kijk te houden en deze mogelijkheid niet bij voorbaat uit te sluiten. Het is namelijk de enige manier om ons als mensheid los te rukken uit de neerwaartse spiraal die tevens onze omgeving totaal vernietigt. En pas dan zijn we als mensheid na millennia dood en verderf in staat tot iets nieuws, een vorm van communisme (of hoe je het ook wilt noemen) die nog nooit door iemand is nagestreefd.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 23 januari 2014 10:34]

communisme is helemaal geen goed idee; het is een totalitaire staatsvorm dat altijd resulteert in:
1 welvaart voor de mensen die zich primus inter pares achten
2 tekorten voor het gros van de bevolking
3 onderdrukking middels een politiestaat
kapitalisme ook... alleen wat meer geniepiger en extremer.
Wel 'traditioneel' voor een communistische staat.

En aangezien de Chinese economie aan het stagneren is zullen ze alvast hun niet al te magere spaarvarkentjes veilig hebben willen stellen.
Minder snel groeien is iets anders dan stagneren.
De groei van de Chinese economie is nog altijd ruim 7%.
De groei stagneert misschien, de economie zelf niet, die blijft groeien.
Dan doe de Westerse banken dagelijks met het concept dat "Rente" heet.

;)
Want onderzoeksjournalisten richten zich nooit op Westerse zaken?
Ben ook zeer benieuwd of de Chinese overheid gaat reageren op de corruptieverhalen...
Volgens mij hebben ze dat al gedaan : :)
Dat 'DNS-foutje' gaat iemand heel duur komen te staan ben ik bang. Ben ook zeer benieuwd of de Chinese overheid gaat reageren op de corruptieverhalen, zal wel weer niet.
The man most likely won't live to care at this point :+
Alles wordt gewoon onder hackers, dan wel westerse propaganda geschaart en zo hardm ogelijk in een doofpot gestopt gok ik, alle aandacht die ze er aan geven, positief of niet, leidt enkel naar 't werkelijke verhaal...
Familie krijgt de rekening van de kogel.
Government-owned internet, soon in a western country near you!

Nu is China nog een redelijke 'ver van ons bed'-show maar met alle privacy-schandalen, inlichtingendiensten en weet ik wat nog meer zie ik het steeds dichterbij komen. De regering van een land als de VS zou maar wat graag alle touwtjes in handen hebben, inclusief de mogelijkheid bepaalde zaken dicht te gooien als het hen uitkomt.
Wat mij dan "shockeert" is dat de Chinese bevolking nauwelijks (of niet kan..) reageert in de vorm van demonstraties.
Hoe moet dat dan met "ons" als het eenmaal zo ver is?
Hoe denk jij dat het Chinese volk dit te weten komt als de nieuwsbronnen weggecensureerd worden? De partijleiding wil het volk zo dom/onwetend mogelijk houden, dat is het hele doel van de Great Firewall.
De nederlandse melkpoeder voor kinderen was in Nederland eerder uitverkocht door massale inkoop van Chinezen voordat jij in de krant of internet gelezen had dat er vieze goedjes in de kindermelkpoerder in China gevonden was.
UPS had het druk met "witte poeder" uit te sturen richting de families in China.

Waarom het nog niet rookt daar,, is puur gebaseerd op angst en een cultuur waar ingeramt is dat je moet luisteren naar de regering en dat deze onfeilbaar is.
Dus men gaat ervan uit dat dit gedaan wordt voor een rede ten gunste van "het volk".
Het is ook dat de meeste mensen het niet uit maakt, zolang ze een baan hebben en gewoon een rustig leven kunnen leiden. Hier is dat ook min of meer hetzelfde, kijk maar naar de opkomst van de stemmen, heel veel mensen interesseert het ook niet. Leuk dat er corruptie is, maar dat zien we niet terug. Wat is er leuk aan buitenlands nieuws? Waar zou je voor moeten staken/ demonstreren? Zolang ze gewoon werk hebben en kunnen kopen wat ze willen is er toch niks aan de hand?
Dat komt omdat hier in Nederland de trend volgt dat shownieuws zo'n beetje het nieuws begint te verdringen. Alles wordt ondergesneeuwd met wat programmamakers denken dat wij willen horen dan wat wij zouden moeten horen want ook voor en na het nieuws heb je reclameblokken.
Demonstreren is a. zinloos, en b. gevaarlijk, de kans is best groot dat je een paar jaartjes 'heropgevoed' wordt om je even te leren dat commentaar op de staat niet zo gewenst is. Bij 'ons' zal dat precies zo gaan, als je op tijd de belangrijkste raddraaiers achter slot en grendel zet of tot terrorist verklaart (Falun Gong) ben je al van een hoop gedoe af.
Demonstreren is verre van zinloos. Demonstreren is het enige dat een overheid kan dwingen om naar zijn volk te luisteren. Ik weet niet hoe je erbij komt dat het zinloos is, maar sla eens een willekeurig geschiedenis boek open zou ik zeggen.

Dat het gevaarlijk is, zeker in China, dat is een feit. Maar uiteindelijk zal het de mensen daar niet meer uitmaken en zal er een golf van hoop ontstaan waar geen enkele vorm van angst nog tegen werkt.
Waarom angst?
Zijn toch meer dan een miljard chinezen?
Als 33% protesteert zijn ze niet meer te houden.................
In Nederland kan je niet eens 300 man bijelkaar krijgen om voor iets te demonstreren en jij wilt 333 miljoen mensen in China laten demonstreren? Veel succes, nog afgezien van het feit dat als de Chinese overheid zegt stop met demonstreren er ook meteen de volgende dag wordt gestopt met demonstreren.

Ze hebben al meer dan 50 jaar ervaring op dat gebied, denk niet dat je China zomaar kunt platleggen, ze hebben overal wel een mannetje en anders zijn het wel van die ultra-nationalisten die geen instabiele staat willen hebben.
Stakingen zijn ook een vorm van demonstreren ook al is het beperkt en er zijn toch enkelen al geweest in Nederland (meer als 300 man). Het probleem hier is dat je nu Europees moet denken en doe je dat niet kom je nergens, maar wie van u interesseert zich in een Roemeen een Pool of een Belg of Nederlander?Niemand.En zolang we het nog goed hebben zal er niet veel van terecht komen.Waarom denk je dat tijdens de banken crisis zo rustig gebleven was en dat ze nog eens ons belastinggeld nodig hadden om overeind te blijven?Omdat ze ons geld hebben ons spaargeld waar wij voor gewerkt hadden en wie betaald de pensioenen uit denk je?
Moesten ze de banken over kop laten gaan ,zijt dan maar zeker van dan zag je een demonstratie wat je nooit zou willen zien en dan waren we alles kwijt.Een aanrader kijk naar de film Daens dan weet je waar wij vandaan kwamen en zo was het voor heel Europa.
Uiteindelijk ontstaat er een massa-ontwaking wanneer er genoeg onvrede is. Dan kunnen zelfs de krachtigste overheden niets meer doen om het in toom te houden. Dat zien we keer op keer in de geschiedenis plaatsvinden, ook vrij recent in Egypte.

Zolang wij hier in het westen een dak boven ons hoofd hebben en kunnen eten, entertainment voorgeschoteld krijgen en nieuws wat eigenlijk helemaal niet nieuwswaardig is, zullen we hier niet snel de straat op gaan. Tenzij we in onze basisbehoeftes worden aangetast.
Helaas springt er na die massa-ontwaking meestal een dictator in het machtsvacuum dat ontstaat, meestal een man uit het leger. Dan ben je meestal slechter af dan voor je demonstratie/revolutie.
Hier in Nederland laten wij ons toch ook gewoon als makke lammetjes naar de slachtbank leiden?

In Nederland zijn toch ook genoeg situaties waarvan eigenlijk iedereen het vreemd vindt dat het gebeurd, maar er volgt bijna nooit aktie.

Zelfs bij fraude, clientelisme, vriendejespolitiek blijven bestuurders vaak zitten en worden partijen nauwelijks bestraft door de kiezer.

En als er dan eens een keer een bestuurder is die opstapt dan heeft hij of zijn binnen no-time weer een nieuwe job dankzij 'het netwerk'.
In Azië heeft men nu eenmaal andere waarden en de vrijheid om te protesteren tegen van alles en nog wat is niet belangrijk.

Het tijdperk waarin het Westen meende de rest van de wereld te moeten opvoeden is voorbij.
De grote vraag is welk deel van de bevolking van China werkelijk ook maar een glimp van dit nieuws te horen krijgt. Veel Chinezen zijn ongeletterd, leven in minder toegankelijke gebieden en zijn volgzaam uit onwetendheid.
Cijfers heb ik niet, maar ik herrinner een voorval uit het verleden in SU, waarbij een opstand door studenten de kop ingedrukt werd door mijnwerkers uit Siberië. Daar zit ook voor de chinese overheid de macht.
Verder zijn veel mensen in China bezig met snel veel geld verdienen en zullen ze lang niet allemaal schone handen hebben.
Wie zal dan nog protesteren? De 'goed' opgeleide hardwerkende sappelende burger die ook nog eens bang moet zijn zijn baan te verliezen?

In het verleden is ooit 1 man in China in staat geweest een kolonne tanks tot stoppen te brengen na een demonstratie. Of dat weer zal kunnen gebeuren is nog maar de vraag.

Protesten onstaan vaak in studentenbewegingen en hun tutors, omdat zij degenen zijn die de impact van het nieuws begrijpen en weten dat het anders moet zijn.
"de Amerikaanse firma Dynamic Internet Technology...."
en het feit dat zij hun technologie zomaar mogen leveren aan een "aartsvijand"
komt niet ter sprake...
Aartsvijand?
Zonder China gaat de VSA kopje onder :')
Zonder Samsung gaat Apple ook een (klein) kopje onder. Dat maakt ze nog niet minder aartsvijanden
Staatsvijand is ook wel weer een groot woord. Er vindt veel handel plaats tussen China en de VS. Daarnaast heeft China ook nog een hele berg staatsobligaties van de VS. Als je staatsvijand en van elkaar bent, dan doe je dat niet.
Sinds wanneer is China dan een aartsvijand (al dan niet met aanhalingstekens) van de VS? Er wordt zoveel handel gedreven tussen de be VS en China, waarom zou dit opeens wel een probleem zijn?
Lezen?
Dit bedrijf ontwikkelt software om censuurmaatregelen te ontduiken en heeft onder andere de verboden religieuze stroming Falun Gong als klant.
Als je die zin goed leest dan snap je wel dat ze niet hun diensten leveren aan de Chinese staat.
"De Chinese overheid stelt dat vermoedelijk hackers de oorzaak waren van de storing."
Wel weer heel toevallig hoor, dat hackers bezig zijn wanneer het censuur apperaat over uren draait om alle content te blokkeren.
typisch chinese reactie - men is doodsbang voor onrusten - het lijkt wel op de S-PA in Aalst (Belgie) - maar dan wat grootschaliger.
China doet dit vrijwel bij elke vorm van negatief nieuws. Dat is niets nieuws. Er wordt een beetje nu de indruk gewekt, dat als het geblokkeerd wordt, er ook geen notie van wordt genomen in China. Ik dnek echter dat het buiten China groter nieuws is dan in China zelf.

Je moet niet vergeten dat corruptie in China op zeer zeer grote schaal plaatsvind. Het gaat als ik Twitter moet geloven in dit geval om honderden betrokkenen, niet om enkele tientallen.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 22 januari 2014 23:57]

Ik denk eerder een grapje. Zo krijgt deze Amerikaanse firma heel veel hits en heb je een legale DDoS :).
Haha legale Ddos, idd ja... Als zo veel domein bronnen (.com, .nl enz ) door wordt verwezen naar amerikaans site haha dat sprint zo een server uit.
shit, daar gaan me zo geliefde chineese proxy's :(
Veel Westerse bewoners denken dat er hier geen censuur is. Maar ook hier is censuur. Alleen op een andere manier. Er worden geen websites geblokkeerd, maar nieuws wordt of anders dan de realiteit gepresenteerd of in zijn geheel genegeerd. Meest recente vergelijkbare gebeurtenissen zijn de opstanden in Turkije & Duitsland. Van het eerste ben je er dagelijks door platgebombardeerd dat je er zeker goed zat van was en van het tweede zullen veel van jullie als je één dag nieuws hebt gemist zeker niet van weten. Terwijl er in Duitland veel harder is opgetreden dan in Turkije.
Dit is gewoon mogelijk omdat alle grote media in de handen zijn van een selecte groep. Censuur is gewoon een feit, overal. Zolang je dit niet inziet/accepteerd ben je gewoon jezelf aan het censureren. Als je echt geintresseerd bent in bepaalde nieuws en conclussies uit moet trekken, kun je het best het nieuws uit verschillende continenten lezen. De waarheid ligt meestal ergens tussenin.
Haha, wij hebben hier in het westen minder internet vrijheid dan de chinezen, en nog neerkijken op hun... Wel humor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True