Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

De Chinese internetdissident Cao Haibo is donderdag tot acht jaar cel veroordeeld wegens 'het ondermijnen van het staatsgezag'. De man, eigenaar van een internetcafé, had een discussieforum over democratie en hervormingen online gezet, dat na een dag alweer offline werd gehaald.

De 27-jarige Haibo werd in oktober vorig jaar gevangengenomen, waarbij zijn mobiele telefoon, computer en bankkaarten in beslag genomen werden. Donderdag werd hij tot acht jaar veroordeeld. De straf is waarschijnlijk zo hoog om als voorbeeld te dienen en het vonnis maakt deel uit van een reeks stringente maatregelen voorafgaand aan het achttiende partijcongres, dat volgende week plaatsvindt. Veel dissidenten zouden uit voorzorg zijn verhoord en vastgezet, claimt de organisatie Chinese Human Rights Defenders.

De dissident had een partij opgericht met de naam China Republican Party en wilde via een bijbehorend internetforum de discussie over hervormingen aanzwengelen. De site heeft echter maar een dag bestaan. Onder andere werden onderschepte kritische tekstberichten van Haibo naar vrienden als bewijs tegen hem gebruikt.

De vrouw van Coa Haibo toonde zich tegenover de Duitse persdienst DPA geschokt over de hoogte van de straf. "Hij heeft toch geen werkelijk kwaad aangericht. Het zijn toch maar meningen op het internet." De vrouw dacht dat haar man maximaal vijf jaar zou krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Echt de belachelijkste reactie ooit op Tweakers en je andere reactie die je al eens gepost hebt, trekt ook op niet veel.

Ontopic: wel heel vlug (jammer genoeg) gereageerd in China, hoe kunnen ze (als er niet teveel ruchtbaarheid aan gegeven wordt), na 1 dag al weten dat deze site opgericht wordt?

- Crawlers die zoeken op bepaalde keywords? (deel van China Republican Party)
- Sites die zich aanmelden bij de Chinese zoekmachine worden automatisch gescanned en/of gekeurd.

Zijn er eigenlijk nog manieren ?

PS.
Lijkt me wel nog redelijk te doen, aangezien China (.cn) na Nederland komt qua domein registraties / jaar (als 9e ter wereld, wat overigens belachelijk weinig lijkt)
Hij heeft er met verschillende mensen over gehad (oa. via mail) die hij dacht te kunnen vertrouwen. Misschien hebben ze zijn mails inderdaad onderschept, maar onder een totalitair bewind worden mensen aangemoedigd om andere mensen te verraden... Een zogenaamde 'vriend' kan zijn mailtje bijvoorbeeld hebben geforward naar 'de partij'...

Waarschijnlijk was dit al gebeurd, en hielden ze hem in de gaten. En zodra zijn site online ging hadden ze onder het motto 'ondermijnen van het staatsgezag' een reden hem op te pakken...

Droevig...
dat je niet eens meer voor je geloof uit mag komen is toch te gek voor woorden hoor. Ik hoop dat veel mensen hier tegen gaan verzetten. of worden die dan ook in de cel gegooid?
China kennende wel ja. Kun je maar beter je mondje houden.
In China lijkt me dit gewoon aan de orde van de dag. De meesten zijn daar zo geconditioneerd dat ze wel beter weten dan de kant van deze man kiezen. Je zult in een korte periode een grootschalige revolutie op gang moeten zetten wil je hier verandering in brengen.
China heeft helaas zijn eigen versie van de waarheid. De beelden van het Tien an men plein zitten nog goed in mij geheugen.

Ik wil niet zeggen dat het niet de goede kant op gaat, maar het gaat heel heel traag, en een kleine bovenlaag verijkt zich enorm, ten koste van de rest van het volk.

Er zal nog heel wat water door de yangtze stromen voor iedereen in dat land krijgt waar hij/zij recht op heeft.

Veel sterkte aan deze man.

[Reactie gewijzigd door papa_san op 1 november 2012 19:55]

"uit voorzorg zijn verhoord en vastgezet". Zeer spijtig dat dit nog mogelijk is in 2012.
Alles is nog mogelijk in China. Voor mij blijft China een zware dictatuur.
Psst niet je mening te hard op zeggen, China is veel dichter bij dan je denkt.
er zijn honderden bedrijven die van China/ Chinese eigenaars zijn.
en voor je het weet staat je op straat en kom je niet meer aan de bak.
China is in rap tempo de nieuwe wereld leider te worden over al is het crisis maar China heeft geld. alles wat lost en vast zit wordt door china gemaakt en verkocht. en alles waarvan ze denken dat het geld of macht later op gaat leveren wordt gekocht.

Natuurlijk kun je denken het is allemaal niet zo, een ver van mijn bed show.
Maar winkel ketens als kruidvat trekpleister rossman ici pari
google maar eens Hutchison Whampoa
en dit is maar 1 van vele bedrijven
Niet zo paranoïde en aanstellerig doen, vrijheid van meningsuiting, truth to power etc. remember? De meesten van ons houden ook onze mond niet over Amerikaanse en Europese misstanden en misdaden, nu niet en nooit niet. Laat dat maar over aan de politiek en zakenleven, die zijn al erg genoeg bezig door met onze stemmen en geld op zak te zwijgen over oorlogen en de snel groeiende ongelijkheid die de wereld met de dag instabieler maakt.

Het is overigens net zo naïef om te denken dat alle Chinese aankopen van buitenlandse bedrijven onderdeel vormen van een soort complot van het Politburo; het is nu zeker 20 jaar sinds Deng Xiaoping verklaarde "To get rich is glorious" dus nogal logisch dat het Chinese zakenleven inmiddels wereldwijd actief is. Aan de andere kant is het ook vanzelfsprekend dat ze hiermee direct én indirect "Soft Power" projecteren, net zoals praktisch alle landen dat tegenwoordig doen. De enige reden dat wij dat als agressief beschouwen is omdat ze een inhaalslag op ons slaan en ze (niet verrassend) zaken doen met landen die "aan de andere kant" van de Koude Oorlog zaten (en daar in de meeste gevallen flink voor hebben moeten boeten) en sterker nog zaken willen doen met bijna iedereen, waar dan ook.
Oh?

Lees de metro van gisteren even http://www.readmetro.com/...olland/download/20121101/

Meisje van 17 ter dood veroordeeld door Sharia rechtbank. Goh, nooit wat van gehoort?

Waar komt de benzine vandaan?

Maar maak je geen zorgen, CDA zal weer te druk zijn om op tijd te bellen om de executie te stoppen.

Geld telt, zeker nu de VVD reageert. Kijk maar eens hoeveel burgemeesters weer omvallen en dat terwijl iedereen zo hard mogelijk de andere kant op kijkt. Moet je eens bedenken hoeveel corruptie de politie zou vinden als ze eens gingen zoeken. Zoals twee smerrisen met plantages in hun huis, nooit gevonden tot een agent aan het moorden ging.
Alle landen handelen met china, maar iedereen weet dat de mensen rechten op grote en grove schaal in china geschonden worden. Dit nieuws is totaal niet eens nieuws waardig als je vergelijkt wat er dagelijks in china gebeurd. complete woonwijken worden met de grond gelijk gemaakt en iedereen die er woont wordt opstraat gegooit.
Mensen die de regering tegen spreken verdwijnen en doe niet bij de hand door er vandoor te gaan want dan wordt het je familie erg onprettig gemaakt.
In alle andere 3de wereld landen komen we gelijk in actie tegen maar china daar durft niemand iets aan te doen.
Nee tegen deel alle landen investeren geld in china en durven niet eens china tegen te spreken.zo ver is het al!
zoals jacobvdm het mooi verwoordt heeft, dat paranoide gedrag van mensen als het op China aankomt is uitermate interessant.

En dat voorbeeld van Hutchison Whampoa is erg slecht gekozen, is een Hong Kongnees bedrijf die al zeer actief was in de sectoren in Hong Kong en Azie zelf voordat ze Kruidvat etc overnamen.

Kruidvat heeft zo'n leuk groen flesje water met de naam Watson erop. AS Watson is een van de grotere kruideniersketens in Hong Kong en China.

Dus overname van Kruidvat en Trekpleister is een strategische keuze geweest om een aandeel te krijgen in de Westerse markt. Maar <para-hoedje>Ze kochten Kruidvat alleen maar omdat de Chinese regering dat hun oplegde nadat Hong Kong weer in handen was van China voor een of andere duistere reden</para-hoedje>
In principe terecht, in china is ook een wet, dat wil niet zeggen dat als het gaat om een mening, dat je opeens de wet aan je laars kan lappen. De wet gewoon niet overtreden, dan is er ook niets aan de hand.
De wet gewoon niet overtreden, dan is er ook niets aan de hand.
Ongeacht wat de wet is?

De wet kan immoreel zijn. Zo was in Nazi-Duitsland de vervolging van joden keurig in de wet geregeld - en die wet werdt door veel mensen overtreden bvb door joden te helpen met onderduiken.
Zou jij daarover zeggen dat die mensen gewoon niet de wet hadden moeten overtreden en dat er dan niets aan de hand zou zijn?

http://en.wikipedia.org/w...on_in_prewar_Nazi_Germany
Hmmm ongeacht de wet die er heerst vind jij het terecht wanneer deze wordt uitgevoerd concludeer ik uit je verhaal. Rare redenatie vind ik, aangezien je het met een wet oneens, zeker in china, kan zijn en je mening hierover zou moeten mogen geven.
Ja ongeacht welke wet er heerst, moet deze zeker uitgevoerd worden.
Daarom is een wet een wet he..
Je mening uiten moet zeker kunnen, maar als daar duidelijk is dat dat niet mag, dan moet je dat ook niet doen. Deze man dacht daar anders over en krijgt nu een straf van 8 jaar.
Je mag het er best mee oneens zijn, maar goed, als er in de wet staat dat je dit niet publiekelijk mag uiten, dan moet je dat natuurlijk ook niet doen.
Als ik het bijvoorbeeld niet eens ben met het feit dat er in Nederland niet mag worden ingebroken, en het hier mee niet eens ben, dan wil het nog niet zeggen dat ik dit wel gewoon mag doen toch?
Pfff, dit keer Only in China. Belachelijk hoge straf vind ik. Jammer dat die beste man als "Voorbeeldfunctie" moet dienen...
Het meest trieste is natuurlijk dat burgerrechten in China nog steeds ver te zoeken zijn.
Was dat maar waar, deze man gaat een hele moeilijke tijd tegemoet en ik kan hem enkel het beste wensen... :'(
Mensenrechten? Hallo china... Ik vind het erg dat ze dit anno 2012 nog kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door PearZeaL op 1 november 2012 17:16]

Genoeg landen die dit anno 2012 gewoon nog doen hoor. Zo "vreemd" is het nog lang niet.
China is echt een gevaar voor de wereld. Het westen zou ook een duidelijk signaal moeten afgeven. dit door bijvoorbeeld hun productie te verschuiven van china naar india. India dat wel democratisch is, dat wel de mensen rechten serieus neemt en waar grote delen net zo ontwikkeld zijn als china.
True.. Denk alleen dat de financiële belangen veel te groot zijn en dat het dus al te laat is. Kijk alleen al maar eens hoeveel schuldpapier van de VS de Chinezen in de kast hebben liggen.
Dat India een democratie is wil niks zeggen. In India is er namelijk ook gewoon sprake van buitengerechtelijke executies en martelingen (door politie), om maar een paar voorbeelden te noemen.
Life in your country Life by the rules..... en als je gepakt word ja, jammer shit happens.

[Reactie gewijzigd door A87 op 2 november 2012 14:36]

Dat is het probleem. Er is in China gewoon vrijheid van meningsuiting, en geen wet die je verbied een discussieforum op te zetten.

Maar tegelijkertijd zijn er zo'n 100.000 'internet politieagenten' bezig dit soort dingen offline te halen en deze mensen te vervolgen.

Dat laat de rest toe omdat China aan Europa en de VS veel geld leent. Zonder China, minder geld. Dus dan laat je ze maar hun gang gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True