Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Er zijn afbeeldingen verschenen van een nog onaangekondigde Lumia-smartphone van Nokia. Opvallend is dat er dualsim-ondersteuning lijkt te zijn. Er verscheen ook een afbeelding van een Android-smartphone van Nokia, die waarschijnlijk al geannuleerd is.

De afbeeldingen van de dualsim-smartphone van Nokia werden online gezet door het Twitter-account Evleaks, dat vaak als eerste afbeeldingen van onaangekondigde smartphones in zijn bezit heeft. Er is te zien dat de Lumia, die de codenaam Moneypenny draagt, twee simkaarten kan herbergen, die schijnbaar tegelijkertijd actief kunnen zijn.

Ook opvallend is dat er onscreen-knoppen zijn voor de functies home, terug en zoeken. Voor deze functies zijn bij huidige Windows Phone-toestellen nog hardwarematige knoppen noodzakelijk, maar eerder verschenen er al geruchten dat Microsoft werkt aan een update waarbij onscreen-knoppen gebruikt kunnen worden in plaats van fysieke knoppen. Google deed voor Android eerder al hetzelfde. De onscreen-knoppen worden door Microsoft waarschijnlijk geïntroduceerd bij Windows Phone 8.1, waardoor het aannemelijk is dat de Moneypenny hier op draait.

Het is aannemelijk dat de Moneypenny geen high-endtoestel is: de meeste dualsim-smartphones hebben geen high-end hardware. Het screenshot toont wel een 16:9-beeldverhouding. De laagst ondersteunde 16:9-resolutie in Windows Phone in 1280x720 pixels. Daarnaast is nog onduidelijk of het toestel bij de release naar Europa komt, aangezien dualsim-toestellen veelal populair zijn in Azië. Vooralsnog heeft Nokia wel de meeste Lumia-smartphones naar Europa gebracht.

Daarnaast zette Evleaks afbeeldingen online van een andere Nokia-smartphone; een toestel met codenaam Normandy. Dit toestel had met Android op de markt gebracht moeten worden, maar de laatste geruchten wijzen erop dat de smartphone is geannuleerd. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de overname door Microsoft.

Nokia Moneypenny Nokia Normandy
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Dit zouden ze met een high-end toestel moeten doen, geheid dat dat een succes wordt!
De Moneypenny zou hernoemd worden naar de 630 of 635, afhankelijk van de configuratie.
Bron
De prijs zal dus waarschijnlijk vergelijkbaar met die van de Lumia 620.
Het zal dus ook niet echt om een high end toestel gaan.
Mwoah, werk-telefoons zijn niet altijd high-end hoor? Veel bedrijven werken met een vaste vergoeding voor een bepaalde tijd die je er dan mee moet doen. Dus dan gaan mensen al snel goedkoper shoppen.
Veel bedrijven die een goedkope niet-smartphone verstrekken. En dan heb je zelf een mooie high-end Lumia en knal je daar je werk simmetje in.
Waarom werk? Genoeg mensen die in een grensstreek wonen en een Duits/Nederlandse of Belgisch/Nederlandse combo wel kunnen gebruiken.
Ik ken genoeg mensen die graag een windows phone toestel willen en nu met een werk en prive telefoon rondsjouwen. Laat maar komen dit ding, ik gok dat er meer vraag naar is dan word gedacht, maarja als je het niet aanbied verkoop je het ook niet.
2 sims die tegelijk actief kunnen zijn zou ideaal zijn natuurlijk.
Het hele idee van een dual sim telefoon is natuurlijk dat beide kaarten gelijktijdig actief kunnen zijn. Je kan dus op je prive nummer gebeld worden en op je zakelijke nummer. Met profielen of andere instellingen kan je je zakelijke sim 's avonds en in het weekend ook lekker uitschakelen.
Dat heet dual standby. Je bent op beide nummers te bereiken. Maar wanneer je met één van beide nummers in gesprek bent, ben je op het andere nummer 'in gesprek'.

[Reactie gewijzigd door Onno ! op 24 december 2013 13:26]

Tuurlijk ,maar er zijn ook veel (onbekendere merken) toestellen die kunnen schakelen tussen sims, maar ze niet gelijktijdig kunnen gebruiken. Wel handig als je vaak op reis gaat, dan kan je een simkaart voor het andere land inschakelen zodra je daar bent, maar een telefoon die beide kan is natuurlijk beter.
Telefoons waarbij maar 1 simkaart actief kan zijn bestaan al een tijdje niet meer, alle moderne dual-sim toestellen zijn dual standby, zelfs mijn el-cheapo Nokia 101 van twintig euro. Alle dualsim Android toestellen in de pricewatch (en dat zijn er iets van 200) hebben dual-standby.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 december 2013 15:38]

Ik snap eerlijk gezegd totaal niet waarom mensen dualsim willen. Ik heb zelf geen werktelefoon (of werk, ben nog afstuderende), maar als ik een werktelefoon zou hebben zou het me juist heerlijk lijken om deze uit te kunnen zetten zodra ik thuis ben. Waarom zou je werk en privé willen combineren? Ik vind het veel belangrijker om dat gescheiden te houden, dan maar twee telefoons tegelijk dragen.
Wel eens naar het buitenland geweest? In veel landen is roaming niet te betalen, dus koop je een lokale sim (in Egypte had ik voor 7 euro 3 GB aan data). Probleem is dan dat je niet meer op je eigen nummer te bereiken bent. Dual sim zou ideaal zijn.
Je kan de werksim uitschakelen als je thuis komt. In principe veel makkelijker dan een telefoon te moeten wegleggen plus de gehele tijd dat je werkt twee telefoons bij je te hebben.
Dat zou kunnen, maar alsnog gaan je contactpersonen, e-mails en agenda's door elkaar heenlopen, tenzij het OS ingrijpend is aangepast om met meerdere sims om te kunnen te gaan, maar dat betwijfel ik. Daarom liever niet gewoon, en ik denk dat dat voor veel mensen geldt.

In Azië zijn dualsim-telefoons populair omdat lang niet alle netwerken overal dekking hebben. In Europa is het niet nodig om meerdere simkaarten te hebben. En wat betreft werk en privé hebben denk ik minder mensen moeite met het sjouwen van meerdere telefoons dan veel Tweakers denken, om de reden die ik niet heb uitgelegd. Daarom verwacht ik niet dat deze telefoon in Europa uit zal komen.
de meeste telefoons ondersteunen per sync account eigen contactpersonen (die je allemaal ziet) ik loop op t moment rond met 2 Exchange accounts van de 2 bedrijven die we hebben, 1 Exchange account van een klant en een Gmail account, alles met zijn eigen contactpersonen en agendas
Tja, en toch denk ik dat er genoeg mensen zijn die hier interesse in hebben. Ik persoonlijk namelijk wel en ik ken nogal wat collega's die dit ook wel zouden willen. Nou beschouw ik mezelf als een Tweaker maar mijn collega's absoluut niet.
Ik heb niet gezegd dat mensen er veel meer moeite mee hebben. Ook niet echt de indruk gekregen dat alle tweakers dat vinden maargoed je kan het moeilijk met mij oneens zijn dat het makkelijker is om 1 mee te nemen in plaats van 2.
Je hebt gewoon 2 accounts 1 voor de ene sim en een voor de ander. Moet je niet chinese apparatuur nemen want die hebben dat niet altijd en dat kan best zijn om de reden die jij net noemde.
Je moet er alleen ff aan wennen om de sim uit te schakelen en als je echt een goede telefoon uitkiest stel je een profiel in dat na x uur de telefoon automatisch de sim uitschakelt.
Het enige wat ik zeg is dat dat gewoon net ietsjes makkelijker is en ik vind het altijd goed als je leven net even ietsjes makkelijker word gemaakt.
Je hoeft helemaal geen OS aan te passen, bij het aanmaken van een contact kan je kiezen aan welke sim deze moet worden gekoppeld of welke gmail account of exchange. Bij bellen wordt aangegeven via welke sim dat gebeurt, als je smst vraagt deze via welke sim. En je kan meerdere agenda's op je gsm zetten zodat deze niet door elkaar heen lopen. Bij mij hebben mijn agenda's aparte kleuren zodat ik één agenda gebruik.
Collegialiteit? Een telefoontje van 30 seconden kan je collega's uren werk besparen.
Dan noem je ook wel een extreem voorbeeld.
Extreem??? Meer iets van elke dag... Voorbeeld: Je hebt iets gemaakt dat an sich simpel is maar voor je collega's niet echt duidelijk overkomt. Je legt het kort uit, zij lossen het op. Anders kunnen ze in documentatie gaan vlooien, het hopelijk vinden, en dan met veel moeite de plek van de bug gaan zoeken en eventueel oplossen. Als ze het zonder hulp aan al kunnen, zonder meer problemen te veroorzaken.
zou het me juist heerlijk lijken om deze uit te kunnen zetten zodra ik thuis ben.
Dat is ook heerlijk. Maar kan wel eens op de lijst met minpunten terug komen op je eindejaarsevaluatie.
Als dat op de lijst met minpunten komt, dan de werkgever bij mij op de lijst met minpunten aan het eind van het jaar. Kennelijk vindt die werkgever het dan normaal dat werknemers onbetaald arbeid verrichten. Ik niet.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 24 december 2013 12:40]

Dat verwachten ze wel :(
Wel verwachten dat we ons als werknemers inzetten buiten kantooruren (heb vrijwel nooit werk gehad waar dit niet het geval was behalve bouw/productie werk oid).
Maar 5 minuten te laat komen is uit den boze! :)
Nou, dat zijn nogal woorden voor iemand die nog aan het studeren is. Ga je dat ook op de eerste sollicitatie vertellen dan?
OT: Ik werk al tijdenlang met Alcatel dual sim, en niets is makkelijker dan dat. Zoals al is aangehaald kan je naar believen de sims onafhankelijk van elkaar aan of uitzetten, aparte contactenlijst, aparte whatsapp e.d. Het enige dat nog niet aanwezig is is de ondersteuning voor 2 data abbo's tegelijk actief hebben... Verder moet je eerst maar eens wat in de praktijk gaan rondlopen, en dan spreken we elkaar we weer.
Als ze daar een punt van gaan maken is de relatie toch al niet zo best, denk ik.

Mijn telefoon gaat meestal 's avonds en in het weekend uit, zodat ik niet voor elk wissewasje lastig gevallen kan worden door overzeese collega's die niet snappen hoe tijdzones werken. Mijn directe chef heeft m'n privénummer voor als er echt stront aan de knikker is.

Ik zou best een dual sim willen hebben, maar dat moet dan wel een mid-range toestel zijn, ik pas voor de budget-toestellen die hier doorgaans op de markt worden gegooid. Dus mocht Nokia ooit een dual-sim 720 zou maken, hou ik me aanbevolen (hoewel m'n werkgever het waarschijnlijk niet leuk zou vinden als ik de simkaart ombouw tot micro-sim... 8)7 )
Kijk even overzees naar een telefoontje, voor 100 dollar heb je zo een midrange telefoon van ZTE of Huwaei. Gebruik zelf een ZTE v967s met twee gewone sims, niets knippen, baas ook blij, :P
Ik denk dat het voor veel mensen een utopie is om die werkgsm kunnen uit te schakelen. Als je werkgever beslist om je een telefoon te geven, hij ook wel verwacht dat je bereikbaar bent. Niemand zegt dat je moet opnemen buiten je uren maar in de hedendaagse professionele wereld zal je niet ver komen als je puur 9 to 5 wilt werken en dan niet meer gestoord worden. Als je toch zo wil werken vraag ik me af of je dan die gsm nodig hebt. Dan zal een vast toestel aan je bureau ook wel volstaan.

Ik werk als developer en doe in principe geen eerstelijns noch tweedelijnssupport maar als iets niet werkt, en ik zou absoluuut niet bereikbaar zijn, ga ik het toch mogen uitleggen hoor. Iedereen heeft begrip als je een tijdje niet bereikbaar bent, maar een heel weekend niets laten horen als er problemen zijn moet je toch niet proberen.
Ik snap eerlijk gezegd totaal niet waarom mensen dualsim willen.
Mensen die wonen in grensgebieden of veel tussen 2 landen heen en weer reizen.

Als er fatsoenlijk geprijsde WP8 toestellen komen met 720p scherm en dual sim (200-250 euro), dan koop die meteen. In Androidland zijn er veel dual sim telefoons te koop, maar de meeste zijn bedenkelijke kwaliteit Chinaphones (Alcatel, Acer) of peperdure imports (Samsung, HTC).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 december 2013 15:44]

verandwoordelijkheden houden ook op in je vrijetijd.
Iemand met een beetje verantwoordelijkheid heeft wel een secundant.
daarnaast mag je per dag niet meer werken dan een beperkt aantal uur waarna er een verplichte rustperiode zit.
Dat je jezelf dan oproept om zogenaamd belangrijk te zijn is aan je zelf, geen werkgever die je deze verplichting kan of mag opleggen.
https://www.werk.nl/werk_...rbeidsrecht/arbeidstijden
Wat een onzin. Ik werk zelf in de psychiatrie, de teamleiders binnen deze organisatie wisselen buiten werktijd om de achterwacht, daarnaast hebben wij een heleboel psychiaters/artsen in dienst waarvan er altijd meerdere in dienst zijn op ieder moment.

Het is juist in werk waarbij je veel verantwoordelijkheden hebt, dat het nodig is dat je onbereikbaar ben, anders ga je er namelijk aan onder door.

Dit soort telefoontjes is dan ook ideaal voor dit soort groepen, wel een smartphone met je agenda, office, whatsapp (dat gebruiken wij volop) enz, en dan makkelijk een telefoonnr kunnen deactiveren.

Nu dat ik het over whatsapp heb, vraag ik me wel af of MS hier iets op gaat verzinnen, om dus 2x whatsapp te kunnen installeren.
Als iemand een workaround heeft voor twee keer whatsapp hou ik me aanbevolen.... ;)
Het enige wat ik mis.
Wat me opvalt is dat er ook twee keer een 3G verbinding actief lijken. Recent was nog in het nieuws dat Huawei dit als eerste presenteerde: nieuws: Huawei presenteert eerste telefoon met twee actieve 3g-simkaarten . Twee actieve 3G verbindingen lijkt me weer wel "high end"
En high consuming voor je batterij ;)
Ik zie op de foto nog steeds, zij het dan één, hardware knop ?
Dat is de afbeelding van de vermoedelijke Android telefoon. Al heeft hij alles weg van een Asha telefoon zoals 24shure hierboven al heeft opgemerkt. Van de WP is alleen een screenshot te zien.
Duidelijk een budget toestel als je kijkt naar de foto's van de buitenkant: Geenfront camera, geen flits.
Opvallend genoeg zie ik op de zijkand ook maar twee knoppen ipv de gebruikelijke drie (volume, aan/uit en camera)
Let er op dat de foto links (het screenshot) *niets* te maken heeft met de foto rechts van een aantal toestellen.

Links zou een opvolger voor de Nokia Lumia 620 of 625 kunnen zijn (codenaam Moneypenny), rechts zie je het (waarschijnlijk gecancellede) toestel Nokia Normandy.
Maar hoe gaat een dual sim werken met een MS account? Kan je dan ook 2 volledig losse accounts gaan gebruiken? Het heeft weinig nut verschillende sims te gebruiken (voor het bellen in dat geval) als je ook niet kan switchen van account (waar je email/contacten/etc in staat).
Wat heeft je Microsoft Account te maken met dual sim? Je hebt toch geen 2 accounts nodig om met 2 nummers te bellen of 3/4G te gebruiken?
Dat zeg ik, voor het bellen snap ik de logica nog wel. Maar de rest van de telefoon (adresboek, exchange, services) zijn sim-onafhankelijk. Dus ik vraag me af, naast het bellen, wat het verdere nut is met dual sim voor een privé/zakelijke omgeving.

(zoals je bv op een surface of laptop gewoon tussen prive en zakelijk kan switchen).
Je bent toch maar één persoon. Met een contactenlijst. Zakelijke contacten (en e-mail, agenda en taken) staan in je zakelijke exchange account, persoonlijke contacten in je prive outlook account, je hobbiecontacten staan in je hobbie account.
Windows Phone voegt dat samen tot één adresboek, want per persoon geef je gewoon aan wat zijn zakelijke nummer is en wat zijn prive nummer is. Mailboxen kun je ook als één mailbox laten zien, maar op de achtergrond blijft alles netjes gescheiden. Het voordeel van dual sim is dat je dus dan ook 2 verschillende telefoonnummers kunt gebruiken in dezelfde telefoon.
Raar dat in allerlei comments het gebruiken van 2 telefoonnummers maar raar gevonden wordt, terwijl het hebben van 2 email adressen doodnormaal is.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 december 2013 15:46]

Ik hoop dat dit ook op de Europese markt kom.
Ik heb een sim voor data en een sim voor gesprekken .
Ik heb vorig jaar een dual-sim android gekocht (Samsung Galaxy Y Duos), maar ben er echt niet tevreden over.
Heel wat gemiste oproepen later heb ik mijn oude Nokia onder het stof gehaald voor de gesprekken.
Mijn volgende toestel wordt vermoedelijk een Lumia
Dan ben ik benieuwd wat de oorzaak van dit probleem geweest zou zijn.
Ik wil alleen nog een dualsim toestel. Dat is voor mij met de simkaart van de werkgever een ENORME vooruitgang. Nooit geen 2 toestellen meer!
Geen flauw idee wat de oorzaak is.
Ik stel gewoon vast dat oproepen helemaal niet doorkomen en ik vaak ook geen info ontvang ivm gemiste oproepen.
Ik heb de sim-kaarten al verwisseld, maar zonder succes.
Onlangs nogmaals uitgeprobeerd. 3 maal gebeld en 2 maal kreeg ik geen verbinding.
Ik heb een tijd geleden zitten zoeken naar een oplossing. Ik vond heel wat berichten van andere personen die gelijkaardige problemen hadden met dit toestel, maar heb geen oplossing gevonden.
(Was bedoeld als reactie op SinergyX) "Weinig nut"? Ik gebruik dual sim onder android. Één google account, en ik kan met beide sim kaarten alle contacten benaderen. Misschien dat sommigen dat onhandig vinden (ik niet overigens), maar "weinig nut"? Die snap ik niet.

[Reactie gewijzigd door Omer op 24 december 2013 11:45]

de screenshot is inderdaad van een lumia (630/635), maar de 2de afbeelding lijkt me eerder van een asha-toestel te zijn
Lijkt me ook. Als je namelijk een plaatje van zo'n Asha telefoon opzoekt hebben die allemaal alleen een terug-knop. Het eerste plaatje lijkt me duidelijk een Windows Phone screenshot. Het zou ook niet logisch zijn om een terug-knop onscreen en offscreen te hebben.
Dat is zeker een asha telefoon... De screen shot niet
Ter informatie, het zou hier gaan om de Nokia Lumia 630, ook zou de 635 ondersteuning bieden voor 4G.

Anyway, ik heb nu een Nokia Lumia 520, het ligt nu volledig aan de meerwaarde van de 530 of ik hem ga nemen of niet, anders wacht ik nog op de 540 ofzo. Al bij al is de Lumia reeks volledig gewijd aan top toestellen. :) Kudo's voor Nokia.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 24 december 2013 11:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True