Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 159 reacties

Er zijn afbeeldingen opgedoken van Nokia's Android-smartphone, die codenaam Normandy draagt. Daarop is de interface van het onaangekondigde apparaat te zien. Eerder doken er al afbeeldingen op van de smartphone zelf.

De plaatjes zijn online gezet door het bekende Twitter-account Evleaks en toont verschillende schermen van Nokia's Android-interface. Zo is het homescreen te zien. Daarbij valt op dat de interface grote gelijkenissen vertoont met die van Windows Phone, het mobiele OS van Microsoft. Ook het notificatiescherm is te zien, waarbij duidelijk wordt dat Nokia ook hier zijn eigen grafische schil overheen heeft gelegd. Onduidelijk is op welke versie van Android de Nokia-interface is gebaseerd. Op de afbeeldingen is bovendien de dualsim-ondersteuning van de Normandy zichtbaar.

Eerder werden er al afbeeldingen online gezet van de Normandy zelf, eveneens gepost door Evleaks. Het lijkt daarbij te gaan om een productafbeelding van Nokia, wat er op duidt dat de fabrikant in een vergevorderd stadium van de ontwikkeling was. Er gaan al sinds eind vorig jaar geruchten over een Android-smartphone van Nokia.

Of de Android-smartphone op de markt komt, is maar de vraag. Er gaan ook geruchten dat de Finse mobieltjesmaker de Normandy heeft geschrapt nadat het bedrijf werd overgenomen door Microsoft. Laatstgenoemde gaat onder eigen naam smartphones op de markt brengen.

Nokia Normandy interface
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (159)

Als ik even aan puur icoontjes verlijken doe, lijkt mij dit simpelweg een doorontwikkeling van het Nokia Asha platform en geen Android dus. Kijk maar eens naar de icoontjes van bijvoorbeeld het actuele bereik per simkaart op de bovenstaande afbeelding in vergelijking met dit screenshot van het Asha platform: http://upload.wikimedia.o...sha_Platform_app_draw.jpg
Ziet er volgens mij exact hetzelfde uit. Uiteraard kan je daar niet direct conclusies aan verbinden, maar dit lijkt mij een logischer bron van deze screenshots dan dat Nokia Android helemaal precies zo gestyled heeft.
Maar waarschijnlijk op een basis van android, gezien dit een relatief stabiele basis is.
Er werd tot op het laatste moment geÔnvesteerd in de asha lijn bij Nokia. Nu is de vraag of Microsoft de asha lijn in leven wilt houden of niet?
Er zijn al Android toestellen vanaf 79§ en zelfs lager, de goedkoopste wp kost 159§ (aanbevolen verkoopprijs).
Als zij met een dergelijke stap de interface laten lijken op wp en met een scherpere prijs verkopen. Kunnen ze op die manier klanten tot zich kunnen trekken en is het imo positief voor Microsoft.

[Reactie gewijzigd door acizane80 op 16 januari 2014 18:17]

Quote Beejee0 14 januari 2014 10:40

Mensen denken nog steeds dat dit een android phone is.
Dit is volgens mij gewoon de nieuwe Nokia Asha met een nieuwe aangepaste versie van Nokia's eigen OS. Er is altijd gezegd geweest dat MS Asha ging blijven verder zetten.
MS heeft normaal ook de rechten gekocht om de naam Nokia (voor bep. duur) te blijven gebruiken voor de niet zo slimme phones.


Ik snap ook niet helemaal waar dat hardnekkige Android vandaan komt.
Omdat het geen WP8 is?
Dus moet het wel Android zijn? (of iOS, Sailfish whatever)

Waar blijkt dan uit dat dit Android op zijn Microsofts is?
Asha is veel logischer.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 16 januari 2014 18:42]

Er waren screens gelekt waarop dat te zien was (Android 4.4).
Maar de betrouwbaarheid daarvan is volledig af te wachten, zeker omdat de interface van de laatste screenshots totaal anders was en omdat er op getoond werd dat Android 4.4.1 werd gebruikt, welke nog vrij recent is en dus vreemd, aangezien alle andere geruchten melden dat het gaat om een afgeleide van Android en niet Android zelf, en omdat het zeer onwaarschijnlijk is dat Nokia toen nog bezig was met dit project.
Mischien een plakkertje van een KitKat op een schermpje geplakt...
Wellicht kunnen we een pooltje maken wat het uiteindelijk is/wordt.
A) IOS 8
B ) AndroÔd 4.5 (nuts)
C) Symbian >4
D) Asha
E) Windows 8 1/2

[Reactie gewijzigd door kittop op 16 januari 2014 21:13]

Wel nee, niet echt, er is namelijk een nog veel goedkopere optie: Windows Phone. Ten eerste even een kleine correctie, de Nokia Lumia 520 is al te krijgen vanaf §90. Maar het kan nog goedkoper, en misschien kan Microsoft zo een Lumia 320 en/of 420 uitbrengen die tegenover de 520:

- Geen of mindere camera (L520 heeft 5MP)
- Geen FM Radio ondersteuning (L620 heeft dit bijvoorbeeld niet)
- Sinds WP en Lumia van MS zijn: geen licentie kosten
- Design van 520 of andere toestellen gebruiken om kosten te drukken
- etc.

Er kan nog op veel plaatsen kosten worden bespaard met de Nokia Lumia 520, perfect ter vervanging voor Asha.
1) aanbevolen verkoopprijs 159§ zonder abbo incl btw.
2) lumia 520 krijgt ak een opvolger lumia 525§, de 520 is bijna end of life
3) prijs dusdanig omlaag brengen gaat ten koste van de kwaliteit, microsoft had bepaalde minimum eisen.
Ik dacht dat ik hier recentelijk nog een artikel had gelezen dat Microsoft gewoon van plan was deze telefoon uit te brengen.
Ik zie het allemaal niet gebeuren. Ja het argument zou zijn dat deze software op zeer goedkope hardware kan draaien, maar je hebt al een Lumia 520 voor onder de 150 euro en die prijs zal alleen maar blijven zakken.
MS is flink op dreef en zie WP groeien maar ook de W8 tablets vliegen om je oren, dit zou wel een heel raar moment zijn om Android te ontarmen.
Die groei valt enorm tegen. Van 2,8% naar 3,6% marktaandeel in een jaar tijd. Android daarentegen domineert de markt qua marktaandeel en heeft voeten aan de grond in AziŽ (China is een gigantische markt), wat WP niet heeft.

http://techcrunch.com/201...13-a-year-in-perspective/
Ach, in Europa zitten ze in sommige landen aan de 10 tot 16%, dus 't is maar net waar je naar kijkt.
Maar dat zijn kleine landjes. Als Android in China bijvoorbeeld 90% marktaandeel heeft en in Zuid Korea zelfs nog meer.. bij benadering richting 95%.

Tevens wereldwijd groeit Android ook nog flink. In aantallen veel meer dan WP. Groei percentage is echt een show off wat niks voorstelt. En dat weet toch iedereen die een beetje in cijfers zit? Mensen die een WP telefoon hebben pakken altijd de groei percentage erbij. Want ze hebben niks anders. Want andere cijfers stellen helemaal niks voor.

Groei percentage is gebakken lucht.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 17 januari 2014 07:29]

Dat zijn slecht landen, het gaat om wereldwijd. Als er in Liechtenstein een marktaandeel van 25% is dat globaal nog steeds verwaaloosbaar. Als je naar landen kijkt, zijn alleen grote landen echt van invloed op het marktaandeel.

In ItaliŽ, ťťn van de landen waar WP het redelijk doet, heeft WP volgens mij 16% marktaandeel. ItaliŽ heeft meer dan 5x minder inwoners als de VS. In het geval van een absoluut aantal gebruikers, kom je in de VS dan uit op 3,2% marktaandeel.

Mijn punt? Het is relatief. Een paar Europese landen met een leuk marktaandeel, zetten globaal gezien geen zoden aan de dijk.
In Europa is het 10%, da's een markt en een belangrijke markt. Dat 't niet wereldwijd succes heeft, zal best. Maar hopeloos is het zeker niet. Er zijn wel meer producten die niet op alle continenten succes hebben. Neemt niet weg dat ze alsnog aardig verkopen. Vergeet ook even niet dat ze de enige zo'n beetje zijn die marktgroei neerzetten en als dat doorgaat, dan is 't binnen een jaar de 2e speler in heel Europa.
Het is een relatief nieuw OS, van een grote speler binnen de computerwereld, die gebruik maakt van vendor lock-in. Als je dan zo'n klein marktaandeel hebt en je hebt geen groei, dan kan je net zo goed direct stoppen.

Het is een prima OS draait super draait op zowel high- als low-end, maar ze missen het hippe en de perceptie van exclusiviteit van iPhones en de openheid en mogelijkheden tot aanpassing van Android.

Een prima nummer 3, maar MS betaalt bedrijven als Samsung, Sony en Huawei geen honderden miljoenen omdat ze denken dat ze op eigen kracht wel even nummer twee worden.
Hier lees ik een groei van 2,3 naar 3,6, hier zelfs van 2% naar 3,6.
De VS zou nu aan rond de 5% moeten zitten.

Maar daarnaast is er nog veel meer dan cijfertjes alleen, want ook al is het overduidelijk dat WP flink groeit (dit mag je misschien verwaarloosbaar vinden tegenover Android, maar mijn punt is niet minder waar), wordt de support ook steeds groter. De hoeveelheid apps die niet op WP zitten is zeer klein en ze zien steeds meer games die een release krijgen op WP en ook rond dezelfde tijd als Android en iOS.

Mijn punt was dan ook dat MS op dreef is, er zit groei in het gebruik en hoe developers omgaan met releases, MS moet nu aan iedereen laten zien hoe volwassen WP is en dat lukt ze, de vraag is nu niet of MS gaat slagen om een stevig aandeel in alle markten te krijgen, maar wanneer.
Verder zei ik ook al wat over tablets, want er zijn heel wat Windows 8.1 tablets de afgelopen maanden uitgekomen, iedere tablet maker komt wel met iets, er zijn nu straks in een halfjaar tijd iets van 7 8 inch modellen uitgekomen, allen met de zeer capabele Bay Trail processor. De verwachting is dat dit doorzet waardoor nog meer mensen in het MS 'kamp' komen en een grotere interesse in WP krijgt.

Het moest even wat tijd kosten, maar MS gaat er wel komen, een Android toestel zou dan ook zeer dom zijn.
Hier lees ik een groei van 2,3 naar 3,6, hier zelfs van 2% naar 3,6.
De VS zou nu aan rond de 5% moeten zitten.
Als je zo klein bent als zo'n groot bedrijf, moet je wel groeien, omdat je anders maar beter uit deze markt kan stappen. Android blijft ondanks haar positie als marktleider ook nog steeds flink groeien, dat is eerder een prestatie te noemen. Als MS echt op haar eigen kracht zou vertrouwen, zouden ze Samsung, Sony en Huawei geen honderden miljoenen of zelfs een miljard betalen om ze te "ondersteunen" of overtuigen WP toestellen te maken. Deze bedrijven durven het risico blijkbaar niet te nemen. Waarom denk je dat ze Nokia overnemen? Niet omdat de producenten in de rij staan.

Begrijp me niet verkeerd, WP is een prima OS en als ze een paar jaar eerder waren gekomen, hadden ze het waarschijnlijk minder zwaar gehad, maar die groeicijfers zeggen weinig als je zo'n klein marktaandeel hebt. 200% van 1 is nog steeds maar 2.
Maar daarnaast is er nog veel meer dan cijfertjes alleen, want ook al is het overduidelijk dat WP flink groeit (dit mag je misschien verwaarloosbaar vinden tegenover Android, maar mijn punt is niet minder waar), wordt de support ook steeds groter. De hoeveelheid apps die niet op WP zitten is zeer klein en ze zien steeds meer games die een release krijgen op WP en ook rond dezelfde tijd als Android en iOS.

Mijn punt was dan ook dat MS op dreef is, er zit groei in het gebruik en hoe developers omgaan met releases, MS moet nu aan iedereen laten zien hoe volwassen WP is en dat lukt ze, de vraag is nu niet of MS gaat slagen om een stevig aandeel in alle markten te krijgen, maar wanneer.
Verder zei ik ook al wat over tablets, want er zijn heel wat Windows 8.1 tablets de afgelopen maanden uitgekomen, iedere tablet maker komt wel met iets, er zijn nu straks in een halfjaar tijd iets van 7 8 inch modellen uitgekomen, allen met de zeer capabele Bay Trail processor. De verwachting is dat dit doorzet waardoor nog meer mensen in het MS 'kamp' komen en een grotere interesse in WP krijgt.
De enige reden dat men deze tablets uitbrengt, is vanwege het ecosysteem. Er zijn ongelooflijk veel bedrijven die Windows gebruiken en in een tijd waarin tablets steeds algemener worden gebruikt, is het dan logisch dat dit aansluit bij het gebruikte OS. De reden dat ze dus "op dreef" zijn, is grotendeels vanwege vendor lock-in en hun marktaandeel in de pc markt. Verder zijn het slecht speculaties dat er meer interesse komt in WP en de groeicijfers ondersteunen die speculaties nog niet.
Het moest even wat tijd kosten, maar MS gaat er wel komen, een Android toestel zou dan ook zeer dom zijn.
Behalve dan dat Android het grootste marktaandeel heeft en daar dus geld te verdienen valt.
Wat is het doel nu van jouw argumenten. Ik zeg dat MS op dreef is, jouw tegenargument is dat Android nog steeds heel hard groeit. Niet alleen laat dit zien dat ondanks de groei van Android, dat de groep liefhebbers van WP groeit, maar daarnaast staat het ook geheel los van wat ik zei.

Je argument van dat MS flink geld betaald aan bedrijven, is een gerucht, ik ga zeker niet zeggen dat het niet zo is, maar voorlopig is het dus dat, een gerucht.

Ik denk persoonlijk dat je de groei van WP erg onderschat, vergeet niet dat mensen een keer uitgekeken raken op Android, zoals dat nu het geval is bij iOS. Natuurlijk zal Android groot blijven, maar omdat WP gewoon de juist apps naar binnen haalt, zullen die mensen die Android zat zijn, weer verder kijken. Juist omdat WP blijft groeien en iedereen ze inmiddels wel bij iemand heeft gezien, worden dit geheel realistische opties, een doorbraak kan dan ook ieder moment komen, want het OS en de apps zijn er klaar voor. WP zou dan ook zomaar tegen de 10% kunnen hebben over een jaar, er is niets wat ze stopt.

Juist, die tablets komen alleen maar omdat mensen Windows gebruiken? Heb je weleens Windows 8 op een tablet geprobeerd, dit werkt namelijk uitermate soepel. Met iOS en Android koop je direct al uit de doos een beperkt apparaat, juist het grootste verkoop argument van Android telefoons tegenover WP, is compleet weg wanneer we Android tegenover W8 zetten. W8 heeft veel meer mogelijkheden, veel meer applicaties, spellen enz. Android moet het dan ook vooral van het goedkope segment hebben.
Als je nu reviews lees dan is vrijwel iedereen gigantisch positief over de laatste lading Bay Trail tablets, ze zijn snel, zuinig en geven je een volwaardige Windows.
Hun vendor lock-in is onzin, Windows RT hebben ze keihard laten vallen omdat ze het niets vonden, in Windows 8 zien ze wel brood, en terecht.
Speculatie? Volgens mij heb jij je eigen cijfers gemist dat er groei is.

Android het grootste marktaandeel en dus geld aan val te verdienen? Vertel dat maar tegen HTC enz.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 17 januari 2014 18:50]

Vraag me wel af wat de reden is om het zo sterk op WP te laten lijken. Om de overstap voor Android gebruikers later soepeler te maken? Of is er toch een andere gedachte die mij ontgaat?

Het verlies in vertrouwen in WP lijkt me sterk. Als dat het zou zijn, dan zouden ze de interface niet nabouwen. Toch een gevaarlijke move, want stel nu dat het inderdaad is om Android gebruikers aan WP te laten wennen, dan kunnen gebruikers toch juist door de "mindere" souplesse ook vertrouwen in WP gaan verliezen?
Het zou best kunnen hoor dat ze vertrouwen verliest, omdat er weinig apps voor de telefoon beschikbaar zijn. Vaak zijn er ios en android applicaties maar geen windows phone applicaties. En dat betekend dat ze mogelijk windows phone zat gaan worden en gaan overstappen naar een van die varianten.

Dus het is niet bepaald gek dat ze overgaan stappen naar Android, maar de vraag is... Komt er geen problemen met rechtzaken omdat ze nu Windows Phone's look gaan kopieren naar Android?

ongeacht, niemand kan ontkennen dat ze erop lijken.
Gelukkig is jouw mening niet correct, en is 99% van de apps inmiddels wel beschikbaar voor Windows phone.
Ik zie ook altijd veel WP gebruikers liegen over dit soort zaken. Want ik hoor nog vaak genoeg op het WP forum dat die en deze app er niet is. Dus 99% is gewoon een figuurlijk cijfer van jou die waarschijnlijk veel en veel lager uitpakt. Daarnaast zitten de WP apps vaak vol met reclame en weinig functionaliteit tegenover iOS en Android apps.

Want kijk maar in de development scene.. Microsoft loopt nog steeds zwaar achter qua API's.
Is jouw mening. Geen feit.
Geen mening. Ga eens een kijkje nemen in het Windows Phone forum. Zie je genoeg feitjes.
Om het je makkelijk te maken. Hier het forum: Windows Phone Store en applicaties

Daarnaast, vind ik die neppe apps van Rudy Huyn maar apart... WP staat vol met neppe apps. Geen echte. En daardoor mis je vaak functionaliteiten tegenover Android en iOS apps. Tevens gaan veel van zijn apps ook wel regelmatig stuk. En moet hij ze updaten. Dit gebeurt niet als de apps van de echte eigenaars zijn.

Daarnaast is het ook nog zo dat al die officiŽle apps gevaarlijk zijn voor data. De echte diensten zijn niet verantwoordelijk dat jij inlogt via zo'n app. Al die niet officiŽle apps zijn zeer vatbaar voor man in the middle attack.

Zeer gevaarlijk dus al die Windows Phone neppe apps.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 januari 2014 11:30]

Tsjah, beter een goeie app van een 3rd party developer zoals Rudy, dan van een 'gerenommeerde' zoals in de google play store het geval vaak is. Want als er 1 AppStore wel een patent heeft op (officiŽle en onofficiŽle ) info stelende apps, dan is het wel de google play store.

Oh, en de topics, daar lees en post ik wel eens mee hoor. Heb wel een beetje een idee wat er speelt zeg maar. ;)

[Reactie gewijzigd door xxxneoxxx op 18 januari 2014 15:53]

misschien een stukje consistentie? wp=Nokia dus de interface is heel bekent
Ik denk dat Microsoft inderdaad probeert om Android-gebruikers over de streep te trekken en de gewenning voor de Windows Phone interface soepeler te laten verlopen. Misschien dat ze het zelfs zo spelen dat ze de Android-versie op dit Nokia toestel moedwillig verzieken om zo de indruk te wekken dat Windows Phone superieure prestaties levert op vergelijkbare hardware, terwijl voor het gemak wordt weggelaten dat Android op grafisch gebied een stuk verder is.

Ik denk eerder dat Android-gebruikers (als ze al overstappen) in de toekomst zullen kiezen voor Sailfish, Firefox OS of Ubuntu Touch. Zelfs Tizen lijkt me een interessantere optie dan Windows Phone.

Windows Phone valt voor mij af omdat ik de interface waardeloos vind. Lijkt me nogal vanzelfsprekend dat ik dan niet voor een toestel ga kiezen waarbij Android er uit ziet als Windows Phone. Vraag me daarom ook af welk publiek Microsoft denkt te bereiken met zo'n toestel.
Mijn fijne laptopje is XP, mijn desktop is Windows 7 en doet wattie moet doen, mijn mobieltje is uiteindelijk een Lumia 920 geworden.
Ik heb dus "nog" niets met Windows 8, maar dat zal mettertijd best wel komen nadat ik mijn huiswerk gemaakt heb en onderzocht wat voor mij op dat moment het beste is.
De 920 heb ik gekozen puur op besturingsgemak, degelijkheid, compleetheid en beste tekstverwerking en zeer goede en eenvoudige camera.
Dat alles,,, inclusief dat de 920 de helft kost t.a.v. vergelijkbare andere systemen en toestellen.
Ik heb diverse toestellen uitgeprobeerd, en heb op deze basis dus een rationele keuze gemaakt voor de Nokia.

Ik snap dan ook werkelijk niet waarom Windows 8 en WP zo fanatiek gebashed wordt en persoonlijke meningen gespuit wordt.

@ Titan Fox
Je scoort wel erg veel -1
Misschien iets onderbouwder en minder persoonlijk typen?

Desalniettemin een antwoord op je vraag:
Een bijna vijftiger met een bedrijf die betrouwbare en beproefde systemen wil met een hoge plug en play factor en toegankelijk, eenvoudig en intuÔtief interface.
Het uiterlijk van Windows phone en de motor van android lijkt mij geeneens een slecht plan omdat die motor op dit moment gewoon net iets beter presteert.
Je bedoeld dat er meer verschillende kerstboompjes (apps) aan de spiegel van android hangt? De motor presteert niet beter hoor, absoluut niet
Ik vraag me af of je gelijk hebt.

Zijn er statestieken van een stock android 4.4 tegenover een wp8
*Kuch* Wat? Android presteert beter dan Windows Phone? Sorry, maar Windows Phone gaat nog steeds beter om met hardware dan Android.
Alles gaat beter om met hardware dan Android. Je kunt je telefoon zelfs beter onder een auto leggen en dan nog ga je er beter mee om dan Android dat doet.
Dit komt omdat Windows harde eisen stelt wat betreft hardware ( lijkt mij ook makkelijk met die paar toestellen die er op draaien dit in tegenstelling tot android waar de diverse fabrikanten ook nog eens een eigen jasje over heen moeten trekken.
Ziet er niet onaardig uit beetje WP style als je het mij vraagt :) Maar geloof niet na de overname dat deze telefoon ooit op de markt zal verschijnen.
De kans dat dit toestel komt is er wel degelijk, ook onder Microsoft. De bedoeling is dat dit hun goedkopere lijn wordt, nog goedkoper dan de Lumia 520 serie. Op dit moment draait die Asha lijn op S40 en daar is de rek wel een beetje uit, maar met een eigen Android fork is er meer mee mogelijk. Het nadeel van Android is dat de Google implementatie gewoon ronduit traag werkt op low-end devices, dus ze moeten wel forken en dat doen ze nu ook. Nokia schrapt een deel van Android en past wat eigen software (incl. stabielere en snellere launcher) om het low-end segment wat nog onder de Lumia 520 ligt aan te pakken. Traditioneel is die markt tochal van Nokia.

Microsoft is nooit echt anti-Android geweest. Ze verdienen er goed geld aan en ondersteunen het ook ruimschoots met verschillende apps. Vaak nog beter dan(Lync/skydrive/skype/office/etc.). Windows phone eigenaren en Microsoft heeft zich altijd redelijk afzijdig gehouden van de smartphoneoorlog. De meeste kinderachtige discussies komen dan ook van Android eigenaren en ontwikkelaars en iOS eigenaren.
Maar dan zou Android 4.2.2 Kitkat (mocht deze hierop verschijnen) toch juist goed moeten draaien op low-end devices?
Wat jij en Google zien als "goed" is belabberd vergeleken met wat WP8 doet op bijvoorbeeld een Lumia 520. Nokia heeft zich vanaf het begin van de keuze voor WP ingezet op gebruikservaring en datzelfde geld voor Microsoft met WP7 en WP8. Voor mensen die geen ervaring hebben met een Nokia WP apparaat klinkt dit natuurlijk heel vreemd, die hebben geen idee wat je je daarbij voor moet stellen, want die weten niet beter. Maar je ziet zelf toch ookwel hoe overwegend positief eigenaren van een Nokia zijn over hun apparaat.

Dat Android met 4.2.2 net iets minder tergend langzaam werkt is leuk, maar dat komt bij lange na niet bij WP8 in de buurt.
Maar waarom dan niet gewoon Windows Phone 8 nůg lichter maken? Zodat het ook op toestellen van 60 dollar kan draaien? Als het met Android kan, kan het met Windows Phone 8 ook....
Omdat WP8 gemaakt is voor wat snellere toestellen met minimaal 2 cores en er teveel concessies gedaan moeten worden voor 't goed werkt op nog lower-end. We hebben het hier over apparaten die concurreren met featurephones, niet smartphones. Nokia heeft van Android eigenlijk vooral de kernel en wat basiscomponenten gepakt en hier een basale en snelle interface overheen gegooid. Dit is verre van het Android wat je op (bijv.) Samsung apparaten tegenkomt en ondersteund dan ook geen Play store, want daar is 't te kaal voor.

Android komt in vele verschillende vormen en maten en 't is vooral traag vanwege wat Google er mee doet en alle onzinnige en ietwat overbodige frameworks die erop draaien. Nokia gebruikt die niet. Vergeet niet dat de basis van Android niets meer is dan een beperkt aangepaste Linux kernel met een specifieke selectie GNU tools en wat wifi/GSM patches.
WP8 heeft ook een kernel die ze kunnen gebruiken dus daar kunnen ze echt wel een featurephone mee maken. Geen noodzaak om per se de Android (kernel) te gebruiken.
Geloof maar niet dat Nokia een telefoon gaat uitbrengen met Android want ze zijn al zoe goed als overgenomen.

MAAR, een aantal (ex?) werknemers zijn voor zichzelf begonnen (tijd geleden ergens gelezen), zouden die misschien met zo'n toestel verdergaan? Overigens ben ik blij met mijn Lumia 920 en wil ik echt niet meer terug naar Android!
Nee, microsoft heeft onlangs zo goed als geheel Nokia overgenomen.
Dat wordt denk ik becoeld.
En omdat Microsoft Windows Phone maakt...
Voorlopig verdient Microsoft meer aan Android dan aan Windows Phone, er is ze dus veel aan gelegen om WP te laten groeien, maar niet te veel ten koste van Android. De pijlen moeten dus worden gericht op iOS, BlackBerry en alle nieuwe mobiele OS'en die ontwikkeld worden/zijn.
Dat is alleen waar geredeneerd vanuit een absolute waarde. Procentueel, dus de marge per telefoon, verdient Microsoft meer aan WP dan aan Android.
En die absolute waarde, daar draait het om voor de aandeelhouders. De licentie-inkomsten van Android zijn veel hoger, en bovendien met een veel hogere marge dan WP - dat gaan ze dus echt niet zomaar loslaten.

Zie hier; exacte getallen zijn niet bekend omdat MS ze niet specificeert. Er zijn ook schattingen dat MS in 2013 een omzet van 3,4 miljard heeft binnengeharkt op licenties gebruikt op Android telefoons, en ook meldingen dat Samsung 10 Dollar per Android telefoon afdraagt. Op een totale omzet van 78 miljard en winst van 22 miljard (over 2013)...
Hij heeft het over de ex-Nokia medewerkers die met een eigen OS en telefoon bezig zijn gegaan. En dat is inderdaad de Jolla, draaiend op Sailfish.
Het project is waarsch gestopt en daarom worden de concept arts vrijgegeven. Volgensmij staat er zelfs duidelijk in het contract dat het niet mogelijk is om een android telefoon te maken. Ik vind het overigens leuk eruit ziet. Ik heb zelf een windows phone 8 (zakelijk) en daar valt op hoe snel, stabiel, veilig, zuinig en makkelijk windows phone is(Vooral op mindere hardware). Ik zou naast het app aanbod geen meerwaarde zien in een nokia telefoon met Android.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 16 januari 2014 18:17]

na het contract wat bijna afgelopen was mocht het wel
Het contract dat bijna afgelopen is? Dat contract is begonnen eind 2011 en loopt 5 jaar. Er is amper 50% van die tijdsspanne voorbij.
Ik zeg ook niet dat het al afgelopen was, ik zeg dat de deal die gemaakt is betekent dat er geen android telefoons gemaakt mochten worden. Dus deze moet wel van als het contract over is zijn.
Jammer als Nokia een Android smartphone had uitgebracht dan had ik het zeker overwogen om er een aan te schaffen. Het blijven nog steeds mooie telefoons!
Je doet jezelf flink tekort door geen WP8 Nokia te overwegen. Praktisch alle eigenaren van die toestellen zijn laaiend enthousiast, de enigen die niet enthousiast zijn, zijn zij die de toestellen nog nooit gebruikt hebben. Trek daar zelf je conclusie uit.
Die conclusie is onzin omdat die ook geld voor iedereen die een IOS toestel heeft, die wilt ook nooit meer iets anders. Geld ook voor Android gebruikers, die willen ook nooit iets anders meer. Alleen mensen die eigenlijk geen idee hebben van wat er op hun toestel draait wijzigen makkelijk.
Hoe weten we zo zeker dat dit android moet zijn?
Is het niet een van de andere OS'en van Nokia, Asha, Meltemi met een ander jasje? Aan een interface kan je niet het systeem bepalen, zeker niet met al die skins tegenwoordig.
Al die Nokia ongein draaide altijd al op Linux. Android is geen grote stap dan natuurlijk. Dat dekt gewoon de kernel en wat tools en Nokia kan zijn bestaande software erop draaien.
Nou ze hadden al meego en mogelijk meltemi. Dan zijn deze 2 toch echt een logischer vervolg dan android, bovendien is er nooit aangetoond dat bovenstaande afbeeldingen op een systeem met linuxkernel draaien dus kan net zo goed een omgebouwde S40 kernel zijn. Het is gewoon nog te vroeg om te zeggen dat dit android is. Bovendien is android niet logisch gezien alle andere OS'en die Nokia heeft. Waarom nog een keer tijd, energie en geld in nieuw systeem (nieuw voor Nokia) stoppen? Hoe dan ook we kunnen blijven speculeren zolang er niet genoeg bewijs is maar Android is de minst logische optie in mijn mening.
kan net zo goed een omgebouwde S40 kernel zijn
S40 heeft helemaal geen kernel architectuur. Dat is een echt (weliswaar erg slim) embedded OS met coŲperatieve multitasking. Omdat alle moderne SOC dual core zijn, is het welhaast volautomatisch end of life.
S60 epoc kernel dan of andere symbian kernel. Misschien niet geheel goed onderbouwt vanuit mijn kant maar het was meer om mijn punt duidelijk te maken dat dit niet per se android hoeft te zijn omdat het er toevallig op lijkt door die statusbar en Notification Center.