Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Net als de Amerikaanse en Britse inlichtingendiensten is ook de AIVD geïnfiltreerd geweest in de virtuele wereld Second Life. Dat beweert althans De Telegraaf. Het is onduidelijk of ook andere games, zoals World of Warcraft, zijn geïnfiltreerd.

De Nederlandse inlichtingendienst AIVD was begin 2007 al actief in Second Life, schrijft De Telegraaf woensdag in zijn papieren editie. "De Nederlandse geheime dienst liep wereldwijd voorop in de infiltratiemethodiek", meldt de krant op basis van stukken die hij in zijn bezit zegt te hebben. Het is onduidelijk hoeveel AIVD-agenten actief waren in het spel. Eén agent zegt tegenover de krant dat hij drie avatars had rondlopen in het spel, terwijl zijn baas er ook een paar zou hebben gehad.

De AIVD zou onder meer hebben gevreesd dat kwaadwillenden via het spel ongezien financiële transacties konden uitvoeren. De AIVD zou zijn ervaringen hebben gedeeld met andere inlichtingendiensten. Onlangs bleek al dat de NSA en de Britse geheime dienst GCHQ in onder meer Second Life en World of Warcraft zouden zijn geïnfiltreerd.

Het is onduidelijk of de 'gamespionage' iets heeft opgeleverd, en of ze nog steeds voortduurt. Dat wil de AIVD niet aangeven tegenover de krant. Ook is niet bekend of ook andere games door de AIVD of de MIVD zijn geïnfiltreerd.

Second Life-

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

De vrees van de AIVD is misschien terecht geweest maar ze hebben zich niet/slecht gerealiseerd dat financiele transacties in Second Life gewoon "real life" zichtbaar zijn en alsnog aanleiding zouden zijn geweest voor een verder onderzoek.

De Linden Dollar die in Second Life als valuta diende, was relatief lastig te krijgen/verdienen en sommige personen hebben eerst real life objecten (zoals auto of huis) moeten verkopen om daarna in-game valuta te kunnen aanschaffen.

Het aantal mensen wat in/binnen Second Life dusdanig succesvol is geweest dat ze hun virtuele valuta konden laten omzetten in real life valuta en voldoende winst hebben gemaakt om er van te kunnen leven, is zeer klein. De succesverhalen uit Second Life die je in Google vindt, zijn ook erg summier en gaan meer over in-game speculatie dan daadwerkelijk bewust & veilig investeren.

Oftewel, als er een terrorist of ander onfris persoon in Second Life virtuele valuta zou hebben ontvangen in de honderden/duizenden/miljoenen real life dollars, was dat bij het terugwisselen van game naar PayPal (ofzo) echt wel zijn opgevallen bij zowel Linden Labs als mogelijk transactie-verwerkers.
een auto of huis moeten verkopen?:P

ik lever 2 kratjes bier in en heb weer 2000 L$ :P

en ik ken een escort club in SL, (er zitten hooguit 5 man in op ieder moment een beetje rondhagnen) maar er hangen personal advertentie borden, nou die leveren toch weer bijna 1000 euro in lindens op per maand :D
Ja goed en hmm onzin.

Ik roep al jaren dat je Skype wel kan afluisteren. Maar als ik via een game ga chatten. Liefst een oude game. Dan vinden ze dat toch nooit. Gewoon een game als CIV als je dan ingame chat. Hoe gaan ze dat vangen dan. Ook met key words. We gaan die en die stad aanvallen...eh ja....inderdaad.
volgens mij wordt zo'n beetje bij elk spel de chat niet versleuteld verstuurd, vooral bij oude games, dus ik denk dat als je het via een spel probeert wat je verteld onversleuteld is, dus dat ze gewoon mee kunnen lezen.
Het probleem is ook niet dat ze niet zouden kunnen inbreken. Het probleem is dat er zo ongelovelijk veel manieren zijn om met elkaar te praten dat het onbegonnen werk is om ze allemaal te infiltereren. Al lijkt het erop dat de inlichtingendiensten een manmoedige poging hebben gedaan.
Pcies dat bedoel ik. En je hebt die oude games waarbij je rechtstreeks zonder server speelt. Hoe gaan ze dat stoppen. Maar wel tof dat ze in actief zijn. Valt me niet tegen.
als het niet versleuteld is dan hoeven ze niet te infiltreren, dan kunnen ze gewoon de data-streams monitoren (wat ze al doen)
Ja maar je kan bij sommige games zoals hij zegt niet de gametalk van te terrortalk onderscheiden :)
dat probleem is er altijd al, je kan ook chatten met iemand en dan "je broertje uit amsterdam ontmoeten" zien als een aanslag plegen... dat wordt niet opeens beter zodra je het in een spel doet...
Laat dat maar aan de zelf-lerende statistische algoritmen van de NSA over. Knappe koppen genoeg daar die uit "ruis" toch nog nuttige informatie weten te vergaren.
Kun je niet gewoon je eigen chat client coden die letterlijk maar door twee deelnemers gebruikt worden?

AIVD heeft nu een soort game list waar mensen veel chatten. Ze kennen alle clients zoals skype en de sociale chat apps en weet ik veel. Terroristen gaan vast met de tijd mee.

Niet dat die echt bestaan, 99% van hen zijn een mythe. En die ene die het warempel presteert om ergens een explosief te doen afgaan, gefeliciteerd. De samenleving consumeert heus wel vrolijk verder. Het klimaat moet immers kapot - en zo snel mogelijk. En de enige bijdrage die je als terrorist levert is dat er misschien wat fosfor in je explosief zat.

Maar goed, de AIVD is 2.0 maar er zijn vast al terroristen die 3.0 zijn en die coden gewoon hun eigen chat client, en versleutelen hun berichtjes. En hoe vindt je dergelijke data en kun je aan die data zien wat het is als het zich maskeert achter een bekend protocol maar in feite helemaal los staat.
wat heeftt consumeren en "het klimaat moet immers kapot" ermee te maken? Wil je je greenpeace standpunten naar voren brengen?

Afgezien van dat punt heb je natuurlijk wel gelijk, iedereen gaat door met z'n leven. Ik deel je mening dat terroristen die beetje snugger zijn wel encrypted chats gebruiken. Maarja, moeten we dan dus maar stoppen met monitoren, het is immers preventief..
Bij wat ik ook schrijf benoem ik vaak achtergronden. Een van de grootste achtergronden van onze tijd is onze menselijke worsteling om met de natuur te leren omgaan met respect.

Het AIVD verhaal is daar niet los van. Dingen houden verband met elkaar. Maar de vraag is, hoe ver wil je gaan. Wel, de links zijn soms lang en hoe langer, hoe meer off topic ze geacht worden. Maar bedenk dit:

1: Klimaat lijdt onder hyper-consumptie
2: De samenleving is gebaseerd daarop
3: Consumptie bestaat bij de gratie van een geordende, gereguleerde samenleving, waar veiligheid essentieel is, om de economie goed te laten draaien.
4: Om die samenleving te beschermen is er de AIVD

En daarmee schaadt de AIVD, via haar taak, het klimaat. Een opstapeling van logische gevolgtrekkingen. Raar maar waar.
Haha, ik vind hem wel grappig maar zoiezo niet compleet. :P

Hyperconsumptie is weer een gevolg van het financiele systeem.
1: Geld bestaat alleen als schuld+rente.
2: Hierdoor bestaat er altijd meer schuld(rente) dan geld
3: Hierdoor is er altijd noodzaak voor meer geld(schuld)
4: Hierdoor is er constante dreiging van hyperinflatie
5: Hyperinflatie wordt bestreden met economische "hyper" groei
6: Economische hyper groei is alleen mogelijk met hyper-consumptie.

Daarna komt de rest ;).
Je kunt het zo complex maken als je wilt. Maar zoals jij nu net dacht, dat is goed. De werkelijkheid is een naadloos geheel en niet in vakjes opgedeeld.
dat is juist het punt, ze hoeven niet in te breken, ze hoeven alleen maar alle data af te luisteren, en dat schijnen ze te doen, en dan hebben ze alle informatie dat elk spel stuurt ook meteen.

leuk dingetje, XNA (van microsoft) had voor data versturen een specifieke optie voor chats, volgens mij was het voornaamste verschil met de rest dat het dan niet versleuteld was...
Hij doelt erop dat ze in het echt een aanval uitvoeren naar in de game doen alsof het om het spel gaat.

Slim bedacht :+
Ik zit maar te wachten op nieuws over Eve Online infiltraties... dan kun je tenminste zo'n afluisteragentje nog podden..
"de geit is gemolken" :+
lol wat hebben ze daar te zoeken :D
Ja hierna ben ik ook wel benieuwd na,
Bijvb ik ga newyork aanvallen hoe serieus kunnen ze dat nemen in games?,
Moeten ze eens COD gaan spelen en dan alle doodsbedreigingen serieus gaan nemen :+
Ja idd, nee maar dat snap ik echt niet, hoe waardevol informatie is dat in games? Snap dat echt niet
Geen idee, maar dat ze het uberhaupt proberen is al een heel slechte zaak.
Ik heb in MMO's ook wel eens vette discussies gehad over dit soort zaken en over politiek.
Idd hoe filter je nou de serieuze data eruit tussen al het geroep toeter tijdens de game ?Zo van ik ga dat gebouw op blazen of de president ontvoeren (tijdens een missie). Hoe weet je nou wat wat is ?

Ik denk dat er dan echt mensen tussen moeten zitten die de chat gebruiken voor echt andere dingen en dus helemaal niet spelen puur om niet ontdekt te worden. Maar dan nog, daar moeten toch andere manieren voor zijn ?
Zelf als Second Life 'veteraan' kan ik hier deels wat voor voelen alhoewel het absurd blijft om zo ver te gaan als geheime dienst. Second Life had een enorme geld transactiefrequentie op een manier die hopeloos complex was.

Vooral de vele casino's, money chairs en tree's maakte een circuit wat erg moeilijk te volgen was. iemand die een stukje Second Life in handen had en het vergrendelde voor iedereen die niet lid was van een bepaalde groep kon zo (net als met Bitcoin nu) geld herverdelen onder verschillende mensen overal op de wereld lid van die groep.

In dat licht was het 'gokverbod' van de VS destijds een gevoelige klap vor de economische infrastructuur van deze simulator. Het gaat dan niet over het verdienmodel van Lindenlabs maar veel meer over de vele geldtransacties die in Second Life zelf rond cirkelde.

Daarnaast waren er echt duizenden groepjes met verschillende lidmaatschap policies en was Second Life dermate groot en chaotisch dat je met gemak een groep kon stichten die een stukje grond in Second Life had wat onbenaderbaar en onvindbaar was. Dit leidde onder andere tot heel veel substromingen van groepen die over het algemeen ongewenst zijn sociaal (en een bizarre hoeveelheid trollen).

Toch vermoed ik dat Second Life infiltreren weggegooid geld is. Vooral in die tijd waren het gros van de terroristische groeperingen nog niet zo ver, ze kende net het gebruik van dingen zoals YouTube. Ook twijfel ik aan de effectieviteit om avatars te hebben rondlopen in een sim die dermate groot is dat het werk, je zou al verschillende hacks moeten hebben aangezien je whispers tussen twee avatars als derde niet kunt zien normaal.

Ah; ik mis Second Life toch wel een beetje ondanks het gebrek aan structuur. :P
SL is nog altijd actief hoor :)
het verbaast me toch ook wel een beetje dat een veiligheidsdienst intresse zou hebben in een virtuele wereld, maar ik heb de tijd van de casino's etc. net gemist in SL. Dus jouw toelichting verklaart wel véél.

Het is trouwens nog altijd mogelijk om privé groepen te starten, die te koppelen aan land, maar ik twijfel of je ze nog verborgen kan houden (ik weet niet genoeg van het achterliggende systeem). Ik weet wel dat een eigen sim starten nog altijd een dure affaire is (ik kan geen bron tonen, prijzen worden pas bij inloggen getoond): voor het meest populaire type privé eiland: 1000USD setup fee en en maandelijkse kost van 295USD... zonder BTW. Dus als kleine witteboordcrimineel niet aan te beginnen :D
Waarschijnlijk was de gedachte gang van de AIVD ook niet van: Hey leuk SL, laten we daar maar wat mee gaan doen.


Maar meer iets in de trend van: "Hey toch wel raar dat iedereen die van crimi-organisatie-x monitoren wel een groot deel van de dag in SL rondhangt. Misschien moeten we dat eens wat beter bekijken."
Wat moet ik mij voorstellen bij "infiltreren"? Hieruit maak ik op dat ze het spel gewoon aan het spelen waren... daarnaast kan ik me weinig voorstellen dat het daadwerkelijk als bewijslast kan dienen, maar het zou een reden kunnen geven om iemand actief te gaan tappen.
Wat moet ik mij voorstellen bij "infiltreren"? Hieruit maak ik op dat ze het spel gewoon aan het spelen waren... daarnaast kan ik me weinig voorstellen dat het daadwerkelijk als bewijslast kan dienen, maar het zou een reden kunnen geven om iemand actief te gaan tappen.
Nee, natuurlijk niet.

Het is geen één op één interactie, ze hebben dan een lijn op het 'kanaal' wat die chats verzend.
Die zijn gekoppeld aan gebruikers(account), en die hebben dan weer een IPadres.
En er wordt niet gezocht naar steekwoorden, zoals heel veel mensen populair onder hin berichten meesturen, maar op gespreksvormen.
De inlichtingendiensten hebben ook mensen in dienst op gebied van communicatie en interactie, of dacht je dat die alleen in het bedrijfsleven "les" kwamen geven in zender, ontvangers en ruis :)

Als een gesprek over de bloemen te lang duurt, of te vaak voorkomt in een kring, zal er een signaal zijn, en verder onderzoek ingesteld.
De wereld is niet zwart-wit, of lineair ... het leeft, net als de taal en omgang onder personen aan verandering onderhevig
Ik probeer al dagen te bedenken hoe ze in godsnaam iets van waarde (voor inlichtingendiensten) te weten dachten te kunnen komen door het spelen van deze games.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 11 december 2013 07:58]

Verbaast me niets. Ik heb jaren geleden al eens gehoord dat inlichtingendiensten erg geinteresseerd waren in WoW-chats. SL was ooit een flinke hype in Nederland dus ik vind het vooral logisch (geredeneerd vanuit een inlichtendienst die "alles" wil weten).

En het gaat niet om het spelen van de games, maar om zien of de ingame chat gebruikt wordt door bepaalde groeperingen. De redenering die waarschijnlijk gevolgd wordt is "Groep X kan communicatie via een game laten verlopen in plaats van de (al getapte) skype/mail/telefoon. Dit betekent dat het niet 1-2-3 kan worden gevolgd, dus we moeten zorgen dat we die datastroom ook inzichtelijk krijgen".

[Reactie gewijzigd door Bundin op 11 december 2013 07:43]

SL was ooit een flinke hype in Nederland
Het was een media hype, inderdaad, en veel organisaties als de AVID en gemeentes en andere publieke instellingen sprongen er bovenop. Uiteindelijk bleek dat er maar een paar tienduizend mensen ook echt SL spelen / deden, en dat het eigenlijk vele malen kleiner was dan de media wou laten geloven.
zo zie je gelijk wat voor waarde de AIVD levert aan ons samenleving. Ze zijn zo doorgedraaid en willen nog meer 'controle'. Maar wat heeft dit voor bijdrage aan onze veiligheid? Noppes. Gaan ze er mee door? Zeker...
Waar er communicatie is kan er spionage zijn. Het is niet ondenkbaar dat er in games of andere applicaties met een vorm van communicatie criminele gespreken gevoerd worden. Met het detecteren van specifieke kernwoorden die al eens met fraude of terrorisme kunnen geassocieerd worden zou het inderdaad kunnen om zulke dingen op te sporen.

Alleen lijkt het mij op het eerste zicht nog steeds naar een naald zoeken in een hooiberg. Maar er zijn misschien meer naalden dan we denken...
Maar het gaat hier om het daadwerkelijk spelen van de game in de vorm van ingame characters. Als 'terroristen' dit medium al gebruiken om te communiceren, lijkt het me sterk dat ze dit in globale chatchannels doen of in /s, zoals in WoW. Er zal gewoon 1 op 1 gechat (gewhispered) worden en geen van alle honderden 'avatars' van de politieagenten die ernaast staan zullen ook maar iets hiervan meekrijgen.
Ik snap het gebruik van het woord infiltreren niet zo zeer in dit artikel. Laat het klinken alsof ze er moeite voor moesten doen terwijl het even registreren en klaar is.
het is wel berichtgeving van de telegraaf hè, ze kiezen daar graag voor lekker spannende termen.

OnT: defenitie van infiltreren zoals dat hier gebeurt: link

uit bron:
De infiltrant neemt deel aan de activiteiten van het milieu en rapporteert daarover.

Technisch gezien klopt het dus gewoon
Vandaar dat het zo populair was.. het zat alleen maar vol met agenten en spionen :-p
Zij infiltreerde... even serieus. Hebben ze niet gewoon ''gebruiker accounts'' aangemaakt dan?
Zouden ze er ook risico geld voor krijgen? ^^

Ik weet bijvoorbeeld wel dat er in WoW een aantal viezerikken (wss duizenden) actief waren die uit waren op communicatie met minderjarigen, vervolgens verder te praten via skype/msn met webcam activiteiten etc.. heb het ooit ergens gelezen ben alleen even het artikel kwijt.

Je ziet het tegenwoordig ook op al die soort van ''gratisspellen.nl'' sites gebeuren in chat boxes. Zo had mijn kleine neefje (7 jaar) een huisje in een bepaald kinderspel en kon je via de chat met je buren praten. Vervolgens werden er allerlei dingen uitgekraamd via de chat.. echt dingen waarvan ik dacht jeez dat zeg je toch niet! Zelfs niet als het een volwassen game zou betrekken, echt mindblowing.

Ik hoop dat dit de grootste reden voor de AIVD is geweest om te kijken naar second life (weet dan niet of deze game 18+ is maargoed :))

Wel weet ik dat second life al haar transacties gewoon IRL zichtbaar zijn.. maar ach, overal kunnen foutjes in zitten! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True