Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Konijnen verhongeren massaal in Second Life

Door , 89 reacties

Sinds afgelopen weekend zijn konijnen in de virtuele omgeving van Second Life massaal verhongerd, doordat een derde partij na een cease-and-desist-sommatie een database offline moest halen. De konijnen moesten verbinding met de database maken om te eten.

De konijnen zijn zogenoemde breedables van het merk Ozimals. Gebruikers kunnen virtuele dieren in Second Life grootbrengen en laten paren om nieuwe beesten te verkrijgen, beschrijft Vice. De dieren moeten 'eten' om te kunnen overleven; een maatregel die de makers van de dieren hebben bedacht om inkomsten te blijven genereren.

De konijnen van Ozimals waren met name populair, maar vorige week meldde het merk in een nu verwijderde posting een brief te hebben ontvangen met de sommatie om te stoppen met gebruik van de intellectuele eigendom van Ozimals. De brief was afkomstig van Akimeta, dat betrokken lijkt bij de oorspronkelijke Ozimal-konijnen.

De dienst achter Ozimals had niet de middelen om de sommatie aan te vechten en is daarom gestopt met zijn producten. Dit betekent dat de databases achter de konijnen en een soort vogels met de naam Pufflings, sinds vorige week woensdag offline zijn. De dieren moeten verbinding maken met de databases om te blijven functioneren. Doen ze dit niet, dan verhongeren ze binnen 72 uur.

Echt dood gaan ze niet volgens de makers, eerder zou er sprake zijn van een winterslaap, al lijkt de kans klein dat de databases weer online komen. Een deel van de konijnen blijft bovendien te gebruiken als hun baasje de betaalde Everlasting-functie heeft ingeschakeld. Met deze optie voor 'eeuwig leven' hoeven ze geen verbinding te maken.

Reacties (89)

Wijzig sortering
Dit krijg je ervan als je als economie van productverkoop overstapt naar dienstverlening. Want ja, dan mag dit zomaar. Nu gaat het om een juridisch geschil, maar zelfs als er geen reden is dan mag het. Je kunt van een dienstverlener in het algemeen niet verlangen dat deze tot in lengte van dagen zijn dienstverlening voortzet, zelfs niet als je hem betaalt voor die diensten.

Juridisch gezien is er geen verschil met een telecomleverancier die abonnementen opzegt omdat ze commercieel niet meer haalbaar zijn, of met een schoonmaakbedrijf dat haar diensten staakt of een kapper die met pensioen gaat. Alle drie staan ze in hun recht, tenzij in de algemene voorwaarden is afgesproken dat ze door moeten gaan. Maar omdat die vaak door de dienstverlener zelf worden geschreven, is de kans klein dat je daar wat uit kunt halen. Meer dan te veel vooruitbetaald geld terugeisen of de lopende periode mogen uitzitten zit er eigenlijk nooit in.

Of dit een probleem is, weet ik zo niet. Het lijkt me ook wel erg cru om van zo’n bedrijf te eisen dat ze levenslang een server aan laten staan. Hoe lang is levenslang dan immers, en wie gaat dat betalen? En als je zegt, zo lang klanten betalen moet het aan blijven, bij welk minimumaantal klanten mag men dan wél stoppen?

Maar wat hier gebeurt, geldt ook voor bijvoorbeeld Netflix, Spotify, je foto's op Instagram, je levensdocumentaire op Facebook: het is allemaal dienstverlening die mag stoppen en je hebt géén recht op je data (behalve soms onder de AVG/GDPR als het persoonsgegevens zijn).

Onrechtvaardig voelt het wel, zeker in dit geval waar het om superschattige konijntjes gaat. Maar ook bij knuffelbare dienstverlening geldt: het mag gewoon. Slaap zacht dus, virtuele beestjes.
Klopt. In dit specifieke geval zou je wellicht kunnen stellen dat als zo'n bedrijf wil stoppen met de dienstverlening, dat ze dan een patch uitbrengen om te zorgen dat er geen verbinding meer nodig is met die database; en ze allemaal eeuwig leven krijgen. Dat blijkt technisch immers prima mogelijk te zijn. Dat is dan natuurlijk weer lullig voor de mensen die betaald hadden voor die upgrade, maar voorkom je wel een massamoord van virtuele flappies. :+

Kan me ook voorstellen dat er vast mensen zijn die zich serieus zijn gaan hechten aan zo'n digitaal huisdier. Zat mensen die moesten huilen als hun tamagotchi de geest gaf. Ben benieuwd of je in Amerika dan bizarre rechtszaken gaat krijgen voor emotionele schade e.d..

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 mei 2017 13:59]

In dit specifieke geval waar ze een Cease & Desist brief gekregen hebben zou het een heeeeeel slecht idee zijn om ze dan maar te patchen.
Nog leuker is het als men overstapt naar een gecombineerde verkoop. Dus een product met diensten. Als de dienst stopt dan is je product waardeloos (zie bv nieuws: Smarthome-hub Revolv van Nest stopt volgende maand met werken)

Ook bij auto's zie je het al gebeuren: nieuws: Google: auto's met Android kunnen niet gehele levensduur updates krijgen. Dan koop je een auto en na 10 jaar trekt google de stekker er figuurlijk uit en wie wil er nu een auto met bugs kopen..
Als er na 10 jaar nog bugs inzitten, kan je je beter afvragen of je wel een auto met Android wil :P
Knuffelbare dienstverlening is het zeker! Wat een mooi voorbeeld van de verschuiving van software naar een dienstverleningsmodel, waar je betaalt per periode en, zoals je zegt, de dienstverlening ineens gestaakt kan worden.

De ironie, ook in dit voorbeeld, is dat de konijnen best hadden kunnen blijven leven. Immers, er is geen technische reden dat ze niet rond hadden kunnen blijven huppelen. Maar code is law, hier in de secure walled gardens van Linden; de konijnen sterven. Net zoals Chromebooks veranderen in baksteen met slechts een klik van een domeinbeheerder. Zoals je geen idee hebt welke Secure Enclave zich in je broekzak verschuilt. Slechts een private key ergens in een hardware security module van Intel, kan zich toegang verschaffen via en tot het vluchtig geheugen van de wereld.

Met welke licentieovereenkomst ben jij laatst akkoord gegaan?
Er wordt al lang over gesproken en gewaarschuwd dat het gevaarlijk is om op drijfzand te bouwen.
Ook als ze zich verkopen als grootse bergen of huizen met zogenaamd de stevigste en hoogste pilaren.

Het is vooruit te zien door iedereen met verstand. Maar de consument is te druk bezig met consumeren om zich met 'diepere' zaken te bevatten als schapen en koeien op weg naar de slacht.

Meer en meer zal met verloop van tijd, exponentieel zelfs, zijn kromheid tonen.

Als je niet letterlijk en niet oppervlakkig mee lult is het off-topic en irrelevant.
Analogieën, metafoor, illustraties zijn maar gekke dingen.
In plaats van overeenkomsten en relaties te zoeken zijn mensen gefixeerd op de sensaties van verschillen.
'Risico spreiden' oppervlakkig, voor een vorm hooguit, breedte, vertrouwen op de 'diepgang' van enkelen. De valse straatverkopers.

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 23 mei 2017 16:50]

Misschien nog iets dichter bij huis: apps op smart TV's die wel een reden waren hem aan te schaffen maar na 2 jaar ondersteuning stoppen omdat ze verder gaan op een nieuwer platform. Het mag blijkbaar gewoon als het in de kleine lettertjes maar is afgedekt.
Ik vind bericht wat kort door de bocht, en laat Akimeta een beetje als boeman zien.

Ozimals heeft jaren lang niet aan hun contract verplichtingen voldaan aan de programmeur van de konijnen. Er is een lange juridische strijd geweest waar het elke keer door de Rechters op de vingers is getikt en boetes heeft ontvangen, en dan toch weer niet aan de uitspraken of settlements voldoen en de boetes niet betalen.

UIteindelijk heeft Ozimals het bedrijf ontbonden maar is toen op persoonlijke title door gegaan, en dat was een groote fout, want alleen het bedrijf had een licentie op de 3D modellen die ze gebruikte en die konden niet zomaar over gedragen worden.

Hier is een gezamelijke press release van Akimeta en de programmeur waar ze het jarenlange wangedrag van Ozimals eigenaar uit de doeken doen. https://drive.google.com/...igxufaTM5b18yVXpvZU0/view
Dat verklaart ook meer waarom anders niet simpel de naam was veranderd in iets anders.
Second Life??? is dat niet dat "spel" van 15 jaar geleden waar gemeentes voor miljoenen digitale gemeentehuizen neerzette.. enzo.. Dat dat nog online is.. .. ik ben oprecht verbijsterd :-)
waar gemeentes voor miljoenen digitale gemeentehuizen neerzette
I call bullshit. Ik kan nergens vinden dat er zulk soort bedragen zijn uitgegeven door de overheid.
Ik geef toe.. het is ietwat overtrokken.. het gaat om 25.000 euro door de gemeente zoetermeer

http://www.spotlighteffec...-stadhuis-in-second-life/

https://www.trouw.nl/home...dan-in-het-echt~a8852e93/
Ik denk dat met alle publiciteit er omheen, dat de promotie is geweest met het beste resultaat voor wat het gekost heeft.
Het is zowat meer nieuws dat Second life nog bestaat dan dat er virtuele konijnen in een winterslaap raken.
Het is dan ook verkapt reclame om second life weer populair te maken :+
Populariteit was niet het probleem, gebrek aan functioneel businessmodel om daar op te kapitaliseren was het probleem.

Maar goed effectief zijn virtuele konijnen virtueel dood gegaan omdat ze virtueel voer niet kregen.

Natuurlijk is gras zien groeien interessanter.
Populariteit is altijd een probleem geweest. Het hoogste aantal concurrent users wat ze ooit hebben gehad, is nog geen 90.000 (ergens in 2009). Dat is eerlijk gezegd helemaal niets.

Goede marketing, dat hadden ze wel ;)
Nou inderdaad! Dacht dat die veredelde chatbox al láng opgedoekt was..
Vandaar dan ook de naam "Second Life" :Y)
(ver gezocht natuurlijk)
Ik dacht dat dat hele SL jaren geleden al de hongerdood was gestorven. Of in een lange winterslaap te zijn gegaan.
De dude van XS4all die mijn modem aan kwam sluiten, vorig jaar, had nog een hele berg enthousiaste verhalen erover, en hij was nog harstikke actief. Ook vertelde dat hij veel echte vrienden en kennissen ook op Second Life tegen komt. Blijkbaar is het nog lang niet dood.

Zoiets als World of Warcraft, zeg maar ;) :p
Ho ho.. niks slechts over WoW he..
mvg, LVL110 Warlock Darkpulze :-P
Kan het me vooral herinneren vanwege alle seks en andere ongein die er heerste.
Konijnen introduceren is natuurlijk vragen om reproductie.
daar wordt het ook nog steeds voor gebruikt, voor bepaalde fetishes en wat dat betreft functioneert het prima, ondanks de lousy graphics :p er zijn best mooie communities.
Second Life??? is dat niet dat "spel" van 15 jaar geleden waar gemeentes voor miljoenen digitale gemeentehuizen neerzette.. enzo.. Dat dat nog online is.. .. ik ben oprecht verbijsterd :-)
ja dat klopt... maar ik ben wel benieuwd of ze er nog zijn en dat ze nog steeds actief zijn.
Mijn moeder heeft dit gespeeld en daadwerkelijk geld mee verdient...
Arme konijnen, hopelijk redden ze het!
Ik ben stiekem wel heel benieuwd hoe jouw moeder in dit spel geld heeft verdiend.
Waarschijnlijk producten maken en verhandelen. Op Netflix eens een documentaire gezien, geen idee hoe deze heet, waarbij meerdere mensen werden gevolgd die hier een fulltime job mee hadden en nog behoorlijk verdienden ook (als in: Huis konden kopen en in dagelijkse kosten konden voorzien).
hoe? geen idee dit speelde af zo'n 10+ jaar geleden ^^
dingen die je verkoopt in SL krijg je in game currency voor, Lindens, deze kan je op ieder moment, omzetten in echt geld afhankelijk van de wisselkoers
Zoek op internet eens naar de naam "Anshe Chung" die kan je dat precies vertellen.

[Reactie gewijzigd door Gepetto op 24 mei 2017 11:46]

Het is best lullig voor de mensen die hier hun hobby van maken, al is het maar grap en grol. Ze investeren er toch tijd en geld in en dat is het zomaar ineens weg. Wel te verwachten met alle digitale en online "producten."
Sorry hoor, maar als je het tijd investeren noemt dan is het geen hobby. Een hobby doe je omdat je het leuk vind om je tijd aan te besteden. En een hobby mag best geld kosten als dat plezier oplevert.
Hoe wil je het dan noemen? Als je duizenden euro's aan een racefiets hebt uitgegeven. deze zelf hebt samengesteld en gemonteerd, alles optimaal afgestemd... en opeens zijn de remblokjes voor jouw fiets niet meer verkrijgbaar. Dan heb je toch geld in je hobby geinvesteerd (om er plezier van te hebben)?
offtopic:
Ik realiseer me dat je de remmen makkelijk zal kunnen vervangen, als je toch al zelf alles monteerd, maar het is toch een tijdelijke afknapper die extra tijdverlies en kosten met zich meebrengt.
Kijk als je het over duizenden euro's hebt is het een ander verhaal, maar aan de andere kant is de fiets nog bruikbaar, ook zonder remmen.

Een digitaal konijn lijkt mij ook vrij eenvoudig te vervangen en kost hopelijk geen duizenden euro's. Dit is meer vergelijkbaar met een van de gefaalde MMO's in leven te houden voor het handje vol gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Deveon op 23 mei 2017 13:28]

maar aan de andere kant is de fiets nog bruikbaar, ook zonder remmen.
Als je dood wilt.
Nog nooit van een fixie gehoord?

Edit: een fixie heeft altijd de mogelijkheid om te stoppen, vroeger noemde we dat een terugtraprem..

[Reactie gewijzigd door Deveon op 23 mei 2017 15:44]

Daar doel ik op.
Fixies zonder remmen zijn voor mensen die niet alleen dood willen maar ook graag boetes betalen en anderen doodrijden.
En terugtraprem was ook daadwerkelijk een rem. Voor zover ik weet heeft een fixie dat niet. Daar rem je door de beweging tegen te werken.
Tja dat is nu het probleem tussen iets echt tastbaars en iets die alleen op een server draait en niet tastbaar is.

Daarnaast zal het overmacht zijn als de rechthebbende op de proppen komt en zegt ik wil niet meer dat jullie mijn konijnen gebruiken.
Hobby kan prima geld genereren, zo heeft WoW mij geld opgebracht, SL heeft meer mogelijkheden daar toe, zoals digitale producten fabriceren en verhandelen. Zijn mensen die er hun brood mee verdienen
Ik zeg niet dat een hobby geen geld kan genereren, maar zodra je het niet leuk meer vind om je tijd aan te besteden is het geen hobby, maar werk.
Sorry hoor, maar als je het tijd investeren noemt dan is het geen hobby. Een hobby doe je omdat je het leuk vind om je tijd aan te besteden.
Een hobby kost tijd en/of geld, wat men investeert om voldoening en plezier te krijgen. Nu is dat voor mij geen virtuele konijnen fokken, maar mogelijk dat anderen hier veel plezier aan hebben beleefd.
Ik heb Second Life altijd wel een leuk concept gevonden, en af en toe start ik het nog wel eens op. Het feit dat je als gebruiker de mogelijkheid om te bouwen en scripten, was toch wel één van de sterke punten van SL.

Spijtig genoeg loopt de grafische engine redelijk achterop, en de verbeteringen hieraan zijn meer "bolted-on" oplosssingen geweest.

Ik kijk wel uit naar de opvolger van Second Life waar Linden Labs aan werkt: Project Sansar (https://www.youtube.com/watch?v=-tdkW64u3YA)
Een van de voorlopers van SL was Active Worlds, wat nog online is:
https://www.activeworlds.com/web/index.php

Er is zelfs een Europese (Nederlandse) tak:
http://nl.aw-europe.com/

Daar ben ik vroeger erg actief geweest met het maken van bots voor werelden van mensen.
Was best een leuke community, nog wat vrienden aan over gehouden.

Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Active_Worlds
Laatst ook nog eens op Active Worlds gekeken, en ook daar is helaas niet veel meer van over (~100 gebruikers online). Zelf heb ik jaren rondgehangen in de Nederlandse community, 3DEE, dat inmiddels volledig offline is (de werelden zijn wel nog te bekijken in Virtual Paradise).

Toch vind ik het jammer. In de AW-communities ging het meer om het ontwerpen en bouwen van virtuele werelden dan om de economie die in Second Life speelde, en het plezier daarvan is er voor mij eigenlijk nooit weggetrokken.

Open source projecten als OpenSim zijn ondermand en hoewel de SL-clients die je hiervoor gebruikt grafisch veel beter uitzien dan AW, bieden ze eigenlijk maar weinig van de features. Ik heb me al een aantal keren voor genomen om een project te starten voor een browser-based variant dat niet belemmerd is door de legacy software en community. Ik heb het idee dat het animo voor een gemodernizeerde uitvoering van het concept zeker nog rondslingert, maar in je eentje is er geen beginnen aan.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 23 mei 2017 12:37]

Ha, ipv 3DEE ging ik veel naar AWE, en daar is nog redelijk veel van online de laatste keer dat ik er naar keek. Ik heb ook nog oude clients en uniservers lokaal staan, die eens gelekt waren ;)

De originele AW is nog online, maar de laatste client update is van 3 jaar geleden, en loopt sowieso zwaar achter.
Second Life werd niet gezien als een spel, maar als Web 2.0. Je MOEST wel meegaan, net zoals met het gewone www. Iedereen wist zeker dat SL het helemaal zou worden. 3D internetten was het. Natuurlijk zou het www niet plat blijven. Iedereen vond het logisch. Wij hadden op kantoor een medewerker die zich full time bezighield met SL. Die zat voor klanten allemaal mooie dingen te bouwen.
Second Life was zijn tijd gewoon ver vooruit. De technologie was er nog niet helemaal, maar virtuele werelden komen in de toekomst heus wel weer terug. Momenteel zijn de makers bezig met Project Sansar, een VR-opvolger van Second Life.
Eerst zien dan geloven. Al zoveel partijen die dit hebben geprobeerd, maar geen enkele die echt aansloeg. Ik betwijfel of men erop zit te wachten. Het voelt allemaal eerder aan als een omslachtige en lastige chatbox.
Een lastige chatbox en nauwelijks bruikbaar forum vind ik een hele goede omschrijving van Facebook. >_>
Kan de digitale dierenbescherming ook eens aan het werk.
leg eens uit?
een een vier, red een dier, de 112 van de dierenpolizei
owja! thanks :)
114 was het nummer van de dierenpolitie
Dat is/was 144, 'Nationaal meldnummer voor dieren in nood' (bron)
Klopt, de 11-reeks is Europees geregeld. En dat was 144 niet. Lekker nuttig lekker verwarrend.
Bestaat dat nog? Foei wat was dat een hype toen. zelfs overheden trapten erin en wilden allemaal meedoen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*