Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties
Submitter: magatsu

Belgacom heeft drie nieuwe testprojecten voor fiber-to-the-home in gang gezet. In totaal worden 400 huizen in Brecht, Bredene en Brussel aangesloten op het glasvezelnetwerk. Wanneer een commerciŽle uitrol volgt wil Belgacom niet zeggen.

Belgacom is al tien jaar bezig met de uitrol van glasvezel, maar dan tot aan de straatkast. Met het direct aansluiten van huizen hield de aanbieder in 2009 testen in onder andere Sint-Truiden en La Louvière, maar die waren kleinschalig. Onlangs is het bedrijf drie nieuwe testprojecten begonnen in Bredene, Brussel en Brecht. In totaal gaat het om 120 percelen en 400 appartementen die betrokken zijn bij de fiber-to-the-home-projecten.

"In afwachting van de commerciële lancering genieten de testklanten alle voordelen van een 'gigabit capable' vezeltechnologie met een tripleplaypack met hoge internetsnelheid van 200Mbit/s downstream en 50Mbit/s upstream, Belgacom TV met vier decoders en een telefoonlijn", zegt Belgacom in een verklaring die Tweakers ontving.

Hoewel Belgacom hiermee voor het eerst over een commerciële uitrol spreekt, vindt de provider het nog veel te vroeg om te zeggen wanneer klanten een betaald ftth-aanbod kunnen afnemen. "We zijn tevreden met vdsl2 voor het laatste gedeelte tot aan de huizen  van klanten", zegt Jan Margot tegen Tweakers. Belgacom gebruikt de testprojecten nog steeds als proeftuin volgens hem. "Bij de projecten gaat het om nieuwe wijken. Die mensen gaan natuurlijk niet terug naar koper en op een gegeven moment moet er betaald worden, maar het is nog te vroeg om iets te zeggen over een commercieel aanbod", zegt Margot.

Ftth Belgacom

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

er komt nog meer goed nieuws voor belgacom-abonees, met name ADSL-klanten:

Zoals je weet is VDSL enkel beschikbaar binnen de 400 meter van de ROP= Remote Optical Platform. woon je daarbuiten, krijg je ADSL, dat van de hoofdcentrale komt, vaak 2 of 3 km ver.
De ROP's willen ze nu ook uitrusten met nieuwe kaarten die ook ADSL kunnen uitzenden, zodat je signaal niet meer van 3km ver moet komen, en dus ga je hogere snelheden kunnen halen, van 3 naar 12 (max van ADSL2+)

Voor VDSL-klanten is er ook goed nieuws. Een nieuwe technologie, vectoring, zal maakt het mogelijk om de SNR=SignalNoiseRatio te verbeteren. Hierdoor zal de snelheid de eerste 100 meters enorm kunnen toenemen.

Deze 2 nieuwe technieken worden gelijktijdig operationeel gemaakt, er is echt een obstakel:
ISDN klanten, die het internet signaal over dezelfde lijn hebben lopen, zullen buiten dienst vallen.
Dus voor de "migratie" gebeurt, zouden deze klanten hun internet lijn moeten afsplitsen van de ISDN-lijn. Dit vergt echter een ingreep van een technieker, een hoop administratie, en de kans op een nieuw IP-adres, als ze overschakelen van adsl naar vdsl, dat gedwongen wordt bij belgacom. bij fixed-IP klanten is dit uiteraard een probleem, omdat servers opnieuw moeten worden geconfigureerd, En It-ers doen niet graag DSN-dingen blijkbaar.

Dit maakt ook meteen duidelijk, waarom FTTH geen prioriteit is voor belgacom.
Voor nieuwe wijken (green fields) is het aanleggen van glas natuurlijk veel goedkoper dat dure koper, maar in bestaande wijken is het al veel moeilijker, Gasleidingen worden al te vaak perongeluk geraakt.

FTTH is natuurlijk ook een probleem, omdat er nu geen analoge telefoonlijn meer binnenkomt. alles loopt over voip, en zodra de stroom uitvalt moet een backupbatterij zorgen dat je stroom hebt voor de voipdiensten, van bijvoorbeeld een lifttelefoon, of alarmcentrale.
Die batterij moet ook nog eens jaarlijks gekeurd/vervangen worden.
Dit alles maakt het natuurlijk ook weer duurder voor de abbonee.

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 16 oktober 2013 16:55]

VDSL2 is in Belgie mogelijk tot 1400 meter van de ROP, maar afhankelijk van de afstand krijg je een bepaald sync profiel:
tot 400m: 30/6 na metingen te verhogen tot 40/6, 50/6, 60/6 of 70/6
tot 700m: 20/2 na metingen te verhogen tot 30/2
tot 1000m: 16,5/2 na metingen te verhogen tot 20/2, 25/2
tot 1400m: 12/1
Ouch, dan zal ik m'n belgische vriendin maar geen VDSL2 van Dommel kado doen

De afstand konden ze destijds niet berekenen maar ik betwijfel dat de snelheid boven de 30/2 uit komt =/

[Reactie gewijzigd door born4trance op 16 oktober 2013 22:59]

De ROP's willen ze nu ook uitrusten met nieuwe kaarten die ook ADSL kunnen uitzenden, zodat je signaal niet meer van 3km ver moet komen, en dus ga je hogere snelheden kunnen halen, van 3 naar 12 (max van ADSL2+)
Ik denk dat je ADSL2 EN ADSL2+ door elkaar haalt.
"Een ADSL2+-verbinding heeft een theoretische downloadsnelheid tot 24 Mbit/s. Voor ADSL2 (zonder plus) is dit maximaal 12 Mbit/s." Bron
Een IT'r werkt met hostnames ;)
Waarom is dit een news toppic?
Ik had een artikel verwacht waarin mogelijk een nieuw techniek gedemonstreerd werd.
In NL worden dagelijks honderden huishoudens aangesloten, hier wil je ook geen bericht na elke 200ste aansluiting. En het gaat hier om een test ook nog.
En For Shame! dat het overal zo lang moet duren (of het nou in NL is of BE).
Waarom is dit een news toppic?
En waarom niet ?
Belgacom is de grootste telecom-provider in Belgie (schat ik). Als die met iets nieuws bezig zijn, dan betekent dat dat er een volgende stap is gezet in het aansluiten van 10 miljoen belgen. Als ik belg zou zijn dan zou ik dit zeer interessant nieuws vinden.

Bij jullie in het dorp sluiten ze dagelijks honderden huishoudens aan ? Bij ons in mijn dorp iedere dag wel honderdduizend !!!! Zonne grote vuurbal jonguh !
Bij ons in het dorp kunnen ze nog niet eens fatsoenlijke kabel aanbieden laat staan glas
Bedank de VVD, het CDA en de PvdA maar. Die hebben de afgelopen 20 jaar alle waardevolle infrastructuur geprivatiseerd. Hoppekee, geef het maar weg voor een paar grijpstuivers. Dan kunnen de politici weer meer uitgeven aan hun favoriete projectjes. Energie-voorziening, gezondheidszorg, telecommunicatie. Wat maakt het uit hoe goed die zijn, als er iemand maar winst mee kan maken.

Ik heb zelf 6 Mbps ADSL. Geen kabel hier, en zal er ook nooit komen. Reggefiber (glas) is vorig jaar ons straatje voorbij gegaan. Ik zit hier over 10 jaar nog steeds met m'n 6 Mbps te kijken. Wel mag ik me scheel betalen aan belasting voor dingen waar ik niks aan heb. Laatst nog de grond opengegraven om riolering in het buitengebied aan te leggen. Mocht ik 2500 euro zelf meebetalen. Maar glas leggen, never nooit niet. Politici schrijven nog steeds brieven op papier.
Woon in een Stad (grote). Voorlopig wordt er niet een over gesproken tenzij je aan de randen woont. Ik wacht er zelf op, maar kom op zeg 5 jaar later 200 testaansluitingen en dat voor een "grootste telecom-provider in Belgie".. hmm.

En ja dorpjes en nieuwbouwwijken worden op een hoger tempo uitgerold...heb ik niets aan, maar het gebeurt ergens tenminste.

Ik had liever gezien Belgacom rolt op grote schaal Glasvezel uit... dan kan ik hier in NL zeggen kijk, dat is nou eens goede voorbeeld. Heb niet eens een reden om "blij" te zijn voor iemand in BelgiŽ.
juist vanwege jouw "kom op zeg" argument is het nieuws.
het had er al jaaaren moeten zijn en nu worden ze een hťťťťťl klein beetje wakker.

Dat is nieuws voor mensen die er zitten op te wachten.

hoop doet leven zeg maar.
Omdat we in BelgiŽ nog lang niet zo ver zijn. In Nederland sluiten ze tal van gezinnen al aan op glas, in BelgiŽ is men al van in de jaren stillekes bezig met een proefproject en verder dan dat geraakt het blijkbaar ook niet. Ik zie dat de komende jaren ook niet veranderen.
Ondertussen heeft Belgacom hier in de straat wel al 3 a 4 keer op een paar jaar de glasvezel in de straat vervangen (nochtans nooit onstabiele waarden op mijn lijn gemeten). We zouden FTTH nochtans met open armen ontvangen hier (al mogen we met 50Mbps down en 4Mbps up in Belgacom termen ook al niet klagen).
Ik snap het. Misschien moet ik het iets objectiever bekijken. Het was meer iets uit mijn perspectief, en zo te zien komt mijn visie\indruk niet comptabel met die van belgacom klanten. :X
Was zeker niet als aanvallende reactie bedoeld. Ben geen Belgacom klant zelfs, wel bij een andere VDSL provider (maar dat gaat dus volledig over het Belgacom netwerk). Was meer om de belachelijke situatie en het straatje zonder einde van Belgacom eens aan te kaarten. Een situatie die jullie in Nederland duidelijk (wees er blij om ;) ) niet kennen. Ik tel de dagen af tot ze FTTH aanbieden hier, maar ik denk dat het wederom voor de volgende 10 jaar zal zijn.
Belgacom moet zijn netwerk open stellen en mensen mogen vanaf 6 maand opzeggen en naar een ander gaan zonder kosten, dat wil dus zeggen dat de FTTH automatisch voor kleinere providers ter beschikking zou komen. Dat willen ze niet :)
"We zijn tevreden met vdsl2 voor het laatste gedeelte tot aan de huizen van klanten"
Da's wel een zeer enge gedachte. Zeker gezien de beperkte aansluitbaarheid en het snelheidsverlies evenredig met de afstand tot een centrale.
Belgacom loopt technisch achter, en als ze niet snel investeren in glasvezel, is het binnenkort helemaal over en uit.
Daarom dat Belgacom niet zoals in Nederland VDSL vanuit de centrale uitrolt, maar vanaf ROP's
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Remote_optical_platform) .
Hierdoor krijgen meer klanten de garantie op een snelle lijn. Zelf woon ik net iets te ver voor op een 17a profiel te zitten en zit ik dus vast op 30/2 echter :P.

Maar zo erg als in Nederland voor VDSL is het bij lange niet :P.
Waarom 200/50 en niet symmetrisch? Beetje jammer weer. Ik ben ook benieuwd naar de data limit. Wat zou die zijn 50 GB per maand?
het is *geen* commercieel product... nog niet zeuren over "assymetrisch" en datavolumes aub. ontgetwijfeld gaat dit nog veranderen.

Zoals te zien in het beeld -> de OFP zorgt ervoor dat je de bandbreedte gaan delen of ben ik mis?
Belgacom gebruikt voor zijn glasvezel FTTH een GPON netwerk. ( net zoals veel aanbieders in Nederland overigens ).
Tussen de GPON centrale en de klant is er, afhankelijk van type/merk/generatie een snelheid van 10/2.5 of 20/5 of 40/10 Gbps. Dit wordt inderdaad gedeeld, vanaf de centrale loopt 1 fiber, waarop optische splitters dit signaal splitten naar 16/32 afzonderlijke lijnen.
Die beperkte upstream zal wel puur een commercieel argument van Belgacom zijn, technisch gezien moet 200Mbit/s up en down bij glas geen enkel probleem zijn.
Als er twee maal een persbericht wordt rondgestuurt met het feit dat de upload snelheid is verdubbelt, staat dat natuurlijk erg leuk.
Plus dat de upstream alleen maar door torrent-gebruikers fanatiek wordt benut, en ik denk niet dat Belgacom daar blij van wordt (die verbruiken veel data).

Eigenlijk is het toch wel vreemd: thuis leg je voor weinig geld met gemak een gbit netwerk neer (beide richtingen), maar als het om buitenshuis gaat, lukt het zelfs niet met glasvezel.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 16 oktober 2013 16:25]

Alleen torrentgebruikers? VPN naar NAS, Game servertje, Video's posten op Flickr en ondertussen geen lag op Voip communcatie.
Met een klein beetje fantasie krijg ik die 10Mbps VDSL upstream hier wel verzadigd.
Plus dat de upstream alleen maar door torrent-gebruikers fanatiek wordt benut
ik wil al eens een paar GB backuppen op een remote server.
Plus dat de upstream alleen maar door torrent-gebruikers fanatiek wordt benut,".."

En torrentgrbuikers zijn per definitie illegaal bezig volgens jou?
Ik quote mezelf:
...ik denk niet dat Belgacom daar blij van wordt (die verbruiken veel data)
Dit is alles wat ik als waardeoordeel geef over torrent-gebruikers.
Ik zeg er zelfs bij: die verbruiken veel data, ongeacht of dat legaal/illegaal is: als provider wil je zo min mogelijk hebben dat mensen een vast bedrag per maand betalen en veel van je diensten gebruik maken.
Upspeed alleen voor Torrentgebruikers?

Sinds ik in het kader van "Het nieuwe werken" minimaal 1 dag in de week thuiswerk ben ik erg blij met mijn glasvezel aansluiting met hoge upspeed. Thuiswerken betekend voor mij 'eventjes' 3 GB per dag uppen naar het bedrijfsnetwerk. Dat wil je niet met 1 mb/s doen kan ik je vertellen.
Dit is natuurlijk compleet gelimiteerd door de down speed van je bedrijfsnetwerk.
ja want een bedrijfsnetwerk zit op 20mbit 8)7

Ziggo zakelijk is volgens mij alleen vanaf 120 verkrijgbaar dus dat red je makkelijk.
Ik werk momenteel voor een globale multinational, in onze vestiging werken een 350 tal mensen.
We hebben bijna geen lokale servers, zelfs geen fileserver.
De enige lokale server is de SCCM-server.
Er komen bij ons 2 glasvezel lijnen binnen, 1 belgacom en 1 telenet, dit voor redundantie.
En dan nu de uiteindelijke pointe: wij hebben dus een wan snelheid van 10 mbps up en 10 mbps down.
Lachwekkend op z'n minst.

Dit maar om te illustreren dat trage bedrijfsverbindingen weldegelijk bestaan…
telenet GLASVEZEL ???

sorry, ik heb van m'n leven nog geen coaxkabels gezien die van glasvezel zijn gemaakt hoor ...
ik denk dat je een beetje spek schiet ...

telenet levert anderzijds wel gegarandeerd symmetrische down/upstream via de kabel door een extra local loop aan te leggen voor jouw bedrijf als je dat wil, je betaalt dan natuurlijk gewoon voor de gegarandeerde bandbreedte maar hebt dan symmetrische up/down snelheid van 10 - 20 - 30 - 50 - 60 mbit naargelang wat je wil

bij belgacom kan je via de 'klassieke' dsl verbindingen enkel sdsl symmertrisch krijgen maar da's zo verouderd dat niemand dat nog neemt; een beetje vdsl heeft al een pak snellere upload + vťťl snellere download... maar belgacom legt naar bedrijven toe (die de poen willen neerleggen) wel al jaar en dag glas en ethernet met symmetrische snelheden van 100 mbit (ethernet) en zelfs meerdere gigabits (glas)

hoe denk je dat sommige mediabedrijven werken? daar gaan dagelijks honderden giga's binnen en buiten aan video via hun reporters en dat gaat allemaal via internet hoor; van over gans de wereld... het zou maar gek zijn als die met een 20 mbit lijntje zouden zitten en aan hun reporters moeten vertellen dat ze moeten wachten omdat de vorige zijn/haar reportage nog aan't uploaden is...
en ook persbureau's onderling; vroeger ging nieuws via een telex rond en kon je de beelde opgestuurd krijgen op een betamax band; die werd dan per koerier opgestuurd als je interesse had en wilde aankopen, tegenwoordig kan je de raw beelden gewoon rechstreeks afkopen via het internet op de sites van reuters/anp/belga/... dat vergt snelle lijnen op kantoor om hun webservers te onderhouden van nieuwe content... de content zelf staat natuurlijk op dedicated webservers die in een datacenter staan, maar de data moet ook eerst daar geraken hť
Telenet biedt bedrijven al 10 jaar glasvezel aan, iFiber genaamd. We zijn er al zolang klant.

http://business.telenet.b...internet/glasvezel/ifiber

Als je genoeg betaalt, laten ze die zelfs redundant vanuit 2 verschillende richtingen binnenkomen. Naast IP connectiviteit kan je er ook een groot aantal PRA's (ISDN-30) laten opzetten.

M.a.w. Telenet is meer dan coax.
Zoals "tellen" al beaamde levert Telenet weldegelijk glasvezel verbindingen aan bedrijven.
Dat was trouwens ook totaal niet m'n punt, het punt was dat zelfs grote multinationals soms prutsverbindingen hebben.
Het bedrijfsnetwerk is 50 Gbit. Snel genoeg dus ;-)
het is niet omdat het mogenlijk is dat je dat ook krijgt
ik vraag me af waarom belgacom zo ver achter loopt op telenet
Omdat Belgacom DSL technologie gebruikt, die anders is dan de DOCSIS van Telenet. Bij DSL zit je met VDSL2 zowat op het maximum, waardoor Belgacom wel nieuwe infrastructuur moet aanleggen om bij te blijven. Telenet is gewoon overgestapt op DOCSIS 3, een nieuwe technologie over bestaande infrastructuur.
Ondanks de glasvezel gaan ze hun achterstand tov Telenet voor een stuk blijven behouden in die zin dat ze het TV signaal dermate comprimeren zodat het ook nog op de traagste lijntjes binnenkomt.

Ik vraag me af of ze er nu weer mee beginnen omdat Telenet niet verplicht wordt zijn kabel open te stellen voor derden.
Comprimeren maakt toch niet uit ??
Als dat lossless is dan niet nee..
Vdsl2 zit belange nog niet op het maximum. Denk aan Vectoring en Vectoring 2.0 G.fast ;) algemeen bekend word vectoring uitgebracht in 2014
Vectoring helpt ook maar enkel binnen een (kleine) straal rond het ROP, dus voor velen maakt dit niets uit. En DOCSIS 3.1 zit ondertussen aan 10Gbps, daar zie ik DSL niet snel aan geraken (in een redelijke straal rond het ROP).
vectoring 2.0 500mbits aan 400m van ROP in slechte omstandigheden ;) (slecht koperparen) getest in Zwitserland, en die 10Gbps is voor een heel straat/dorp. en kgeloof zelfs dat je fout zit wat ik heb gezien van DOCSIS 3.1 is 1Gbps.
The Docsis 3.1 platform will support capacities of at least 10Gbit/s downstream and 1Gbit/s upstream, a move that will certainly prolong the industry's need to deploy fiber all the way to the home.
Bron: http://www.lightreading.com/document.asp?doc_id=699136
Ik vraag we af waarom Telenet nog steeds datalimieten hanteert.
Telenet laat het toch al lang toe om "oneidig" te downloaden...

Het is wel goed dat belgacom hun lijnen begint te upgraden, want nu heeft Telenet wat snelheid betreft het monopoly. Met de huidige snelheden bij Belgacom zie ik niet in waarom ik Telenet zou verlaten. Zelfs niet voor de helft van de prijs.
Belgacom heeft op dit moment geen data limit meer*.
Bij overgebruik kunnen ze je wel om verantwoording vragen, al heb ik nog nooit iemand horen klagen. Bij Telenet is dit een ander verhaal.
Nooit verantwoording hoeven af te leggen bij Belgacom, ik denk dat ik toch wel een grootgebruiker ben met gemiddeld 1TB maandelijk.
Bij Telenet had je waarschijnlijk al op smallband gezeten als 'straf'.
Ik heb bij Belgacom ook nog nooit problemen gehad met de datalimit.
Sinds enkele maanden zitten we ook op 70mbit/s waarvan 20 gereserveerd is voor de TV. We wonen dan ook heel dicht bij de straatkast.

Ik vrees echter dat we nog lang mogen wachten op een commerciŽle uitrol van glasvezel.
Quote van de Telemeter-pagina: "Afhankelijk van je surfgedrag (tijdens drukke of minder drukke periodes) zul je tussen een verbruik van 286,23 GB en 1080,14 GB als grootverbruiker opgemerkt worden."
Met 350-375GB/Maand heb ik altijd 2-3 dagen smallband/maand, ik vind hun schaal (o.i.d) een beetje vreemd.
Hangt gewoon af van de uren waarop je gebruikt. Tijdens de piekuren heb kan je dus 288,23 GB gebruiken, daluren 1080,14GB.

Je hebt ook uren tussen dal en piekuren. Daarom staat er een verbruik tussen die 2 hoeveelheden, omdat ze op voorhand niet kunnen weten wanneer jij verbruik gaat plannen.

Dus leechen en seeden doe je gewoon 's nachts, simpel.
ik heb ooit nog telenet gehad; al 15 jaar geleden ondertussen...

toen waren er gťťn limieten en ik had een 10mbit down/768kbit up kabelverbinding. Ik downloadde per maand denk ik zo'n 15 gb ofzo... niet echt onoverkomelijk veel, het was mijn eerste jaar breedband en telenet had eigenlijk zelf niets deftig aan te bieden...
men begon toen plots te roepen dat er limieten kwamen (10gb/maand) maar dat het interne verkeer niet zou worden meegerekend..

dat was bij mij de aanzet om over te schakelen naar belgacom; die verbinding was adsl en was 1.1mbit down en 128 kbit upload.. ze was van dag 1 zonder limieten en is dat vrij lang gebleven..
Belgacom had een nieuwsserver met alle nieuwsgroepen; dus ook binaries... met die 1.1 mbit (ik haalde iets mer dan 125kbyte/sec) downloadde ik per maand VLOT over de 100GB; het kostte me minder ťn ik had 2 ip adressen ipv 1 + ik kon een eigen server draaien (telenet blokkeert al sinds het begin poort 1 tot 1024 om zogezegd haar klanten te beschermen tegen hackers).
na een paar jaar begon belgacom ook met limieten hoor, en dan ben ik daar ook vertrokken, sindsdien ben ik nooit meer bij een van de grote twee geweest voor breedband (belgacom en telenet zijn de twee grootste providers in belgie, elks marktleider op hun eigen gebied resp. adsl en kabel.. nu wel; kabel is niet zoals in NL; er is hier geen ziggo, zeelandnet, upc,... er is enkel maar telenet voor gans vlaandere... in de walen (FR deel van belgie) is er VOO, maar hier is dus in ieder geval gťťn concurrentie op de kabel, ze moeten naar niemand kijken of die het beter doet in zijn gebied..; het is enkel proberen zieltjes over te winnen van kabel naar dsl en omgekeerd)

mijn ervaring is echter dat je bij de kleinere providers vťťl beter af bent qua voorwaarden, maar er is wel 1 maar .. belgacom kan je 7/7 bereiken, de kleinere providers niet, en dei sluiten hun helpdesk ook in de week vaak vroeger (belgacom tot 20u) omdat ze geen monsterbudgetten hebben. maar als je wat rondkijkt kan je in belgie voor een appel en een ei een vast IP krijgen; iets wat je bij de andere isp's enkel maar kan krijgen met een duur business-abonnement... en dan heb je weer andere isp's waar de support niet uit 'af-raffelmenu's bestaat maar enkel uit techniekers die je echt helpen zodat je, indien je een probleem hebt ook ťcht geholpen wordt en niet steeds eindigt met 'u moet uw pc herinstalleren' ofzo. Er is veel keuze maar spijtig genoeg lijkt het nog steeds alsof mensen die keuze niet willen zien....
Ik weet niet in hoeverre Belgacom nog vertrouwt op het ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) verhaal waar de naam het zelf al zegt dat het asymmetrisch is. Of misschien gebruiken ze meer bandbreedte van hun lijn voor snellere downloads te geven.. of doen ze het gewoon zodat de Belgische piraten nog steeds beperkt zijn door de snelheid van hun verbinding.. Wie weet.

Natuurlijk levert Belgacom zijn 3 services aan, die elks ook nood hebben aan hun eigen bandbreedte. Zo denk ik aan de digitale TV waar er meer download nodig is dan upload.
Er zijn verschillende theorieŽn, maar de enige echte verklaring zullen we enkel van de provider zelf krijgen vrees ik.
xDSL is last mile technologie.
Vermits dit hier compleet vervangen is door glasvezel, is dat niet meer van toepassing.
Nee dit zijn puur artificiŽle limieten.
Klopt niet echt: dit zijn geen artificiŽle limieten als er gebruikt wordt van GPON, dit houdt in dat er een passief gefilterd wordt op een gezamelijke vezel voor verschillende klanten..

Als ik mij niet vergis is de belangrijske reden hiervoor het feit dat toestellen bij de klant gewoon relatief goedkoop en compact moeten blijven, waardoor hun signaal gewoon grover is en er dus minder bandbreedte voor handen is in de richting klant->isp... Vandaar de assymetrie.

Bovendien is er vooral nood aan download bij reguliere subscribers, hier is bij die het ontwerpen van het systeem ook vast rekening mee gehouden.

Je kan ook kiezen om een `dedicated` vezel of vezelpaar aan te leggen per klant, kost enkel veel meer en de mogelijke schade bij bijv. graafwerken is ook groter (meer vezels te herstellen).

Let`s face it, 50 mbps upload is vandaag niet slecht. Glasvezel zit nog niet aan zijn limiet, dus in de toekomst zal dit nog wel verbeteren...
Gezien dit een testproject betreft, zou ik alles wat moet een korrel zout nemen. Kan ook positief zijn (voor de testklanten). Zo zal er misschien wel regelmatig een snelheidsboost aangeboden worden (up en down) om het netwerk/infra te testen.
Een limiet op gebruik zal vast wel meevallen, als deze er al is (de klanten moeten tenslotte fatsoenlijk kunnen testen).

Imho: verzeker eerst een minimumservice, -snelheid, -uptime, -betrouwbaarheid (fiber tot de straat en koper tot de klant) vooraleer dit soort netwerken landelijk uit te rollen.
De koper kan al een leuke snelheid bieden, mits een goede backbone.
Er is momenteel een data limiet van 500GB, maar je kan oneindig 20GB pakketjes toevoegen, download soms 1.5TB per maand en nooit klachten gehoord van Belgacom, in tegenstelling tot Telenet...
Ik heb zo al eens meer dan 3 TB/maand gedownload bij Belgacom, zonder enig probleem.
Ik vermoed (maar kan dit niet hardmaken)
Omdat dit een consumentenabbo is. Zakelijk is die uploadsnelheid vaak even belangerijk als de download. Dus als je symmetrisch wilt kan je het zakelijke glasvezel nemen met uiteraard een prijskaartje maal X

Je kan perfect overal glasvezel krijgen in BelgiŽ bij zowel Telenet als Belgacom als bij andere maar de prijs daarvoor val je als consument van achterover. En ik bedoel gewoon het maandelijkse abbonement niet de installatiekost die serieus oploopt afhankelijk van hoeveel glasvezel ze in de grond moeten stoppen voor jou. Waarom zou Belgacom de glasvezel op de zakelijke markt goedkoper willen?
Is dit het enige glasvezel in BelgiŽ dan? Dat is wel erg karig, we hebben in NL nu al ruim 5 jaar op een hoop plekken de beschikking over (goedkoop) glasvezelinternet, ook zonder triple play onzin (gewoon alleen internet).
Mjah, leuk als je toevallig ergens woont waar je dat hebt, maar de kans daarop is behoorlijk klein.
Het is helemaal niet zo toevallig meer als een paar jaar geleden, zie ook de glaskaart.

Het is nog lang geen 100% dekking, daar heb je gelijk in.
Voor de grap eens de 0-20% uitvinken, dan blijft er van de glaskaart weinig meer over.

Als de dekkingsgraad voor nederland 15% is zou ik het veel vinden.
Op speciale zakelijke en backbone lijnen na wel ja.
Gezien het voor belgacom/telenet duopolie investeringen totaal oninteressant zijn. Er zijn toch geen betere alternatieven, slechts enkele virtuele providers die gebruik maken van de bestaande netwerken (belgacom netwerk dan, want de kabel is nog gesloten).

En van buitenaf wilt er toch niemand investeren in dit pruts landje, begin trouwens maar eens voor een volledige infrastructuur aan te leggen.

Ergens hoop ik dat ze vanuit google hier eens fiber gaan leggen.
Hoop doet leven zeker.
Bij Telenet verwachten ze in 2015-2016 al 1 Gbps down & 100 Mbps te gaan aanbieden door de nieuwe Docsis 3.1 standaard die er dan zou moeten zijn en dat via de kabel.
(nieuws: Telenet verwacht internetsnelheden tot 1Gbit/s in 2015-2016)

Vraag me af hoe dit allemaal in de praktijk tot stand zal komen.. We zitten nu eenmaal met een soort van duopolie tussen Telenet & Belgacom.
De lijnen van Belgacom zijn open voor iedereen die een Provider wil worden in BelgiŽ. (Denken we aan Dommel, Euphony,...)
Telenet houdt echter halsstarrig vast aan hun monopolie op het kabelnetwerk (ondanks eerdere uitspraken van de rechtbank).
Telenet komt in 2014 met een wholesale aanbod voor de kabel. Moeten ze van de regulatoren (regionale en federale)
Het verschil is dat Telenet al met moeite de huidige 100Mbps kan aanbieden in vele gebieden want ze werken met zware overboeking. Ze zijn dan wel hun nodes aan het ontdubbelen maar dat is eigenlijk maar een pleister op de wonde. Mooie cijfertjes om mee te adverteren, dat wel, en het werkt. Maar enkele downloaders in de buurt trekken ieders snelheid omlaag, daarom moeten ze ook lopen puzzelen met groene, oranje en rode uren + datalimieten.
Ik heb zonet Belgacom als provider genomen. Daarvoor had ik thuis telenet en ik moet zeggen dat Belgacom voor mij prijs/kwaliteit toch beter zit (hangt natuurlijk af van je noden). Hogere snelheden zijn altijd interessant voor echt ITers en groot verbruikers, maar heeft de gemiddelde doorsnee belg dit nodig? Volgens mij zal dit jammer genoeg een niche markt blijven, totdat de prijs van deze technologie op quasi gelijk staat met de huidige ADSL lijnen. Mensen zien nog steeds liever hun factuur zakken dan dat ze snelheidswinst krijgen. Als de snelheden van de abonnementen omhoog gaan en de klant was tevreden van die snelheid, bestaat ook de kans dat die mensen gaan downgraden om hun factuur zo omlaag te krijgen.
Al bij al, ik wil hem gerust testen! ;)
Wat vind je hogere snelheden? Ik zie bijvoorbeeld 50 Mb/s als een absoluut minimum voor een consument. Zit zelf op 120 Mb/s (kabel), 150 en 200 vind ik te duur worden. En ik denk dat ik niet veel duurder uit ben dan met een ADSL pakket (nu tripple play voor § 50/mnd).
Wat moet je met een snellere verbinding dan 50 Mbit voor legale doelen? Voor een gezin van 4 mensen lijkt me het eerder een maximu. Sneller is leuk maar tegen extra kosten heeft het voor een hoop mensen geen toegevoegde waarde.
Bluray rips downloaden (usenet) is ook legaal. En wel zo prettig als je 15 min na het aanklikken je download ook kan kijken (kindjes naar bed brengen, filmpje aanklikken, koffie zetten en als koffie klaar is filmpje kijken) :)
Excuseer: BluRay rips downloaden is misschien 'legaal' in Nederland. Maar dat is het zeker niet in de buurlanden of op vele plekken in de wereld.
Wat dacht je van het downloaden of streamen van legale HD/4K materiaal @ YouTube, Vimeo of Video On Demand diensten, die zijn er ook ;)
Als je zonder (veel) extra kosten een snellere verbinding kan nemen dan is dat mooi :)

Waar de ťťn geen belang bij heeft/in ziet kan voor een ander weer interessant/zinvol zijn ;)

[Reactie gewijzigd door born4trance op 16 oktober 2013 22:53]

Als je voor de prijs van je huidige abonnement een sneller kan nemen, doe je dat toch denk ik zo? Als ITer zou je eerder zo denken dan een ander gezin waar ze niet echt kijken naar de snelheid, maar eerder naar de kostprijs van het pakketje. Als die hun snelheid goed vonden en het pakket lager nu die snelheid heeft gekregen is het voor hen makkelijker om op dezelfde snelheid te blijven + minder te betalen.

Zo denk ik dan toch :p
Bij normaal gebruik heb je aan 50Mb/s genoeg.
Voor streaming diensten hoef je toch echt niet meer te hebben?
Als ik iets wil downloaden vind ik 50Mb/s doorgaans ook snel, sneller mag altijd natuurlijk maar het hangt allemaal af van de situatie.
Niet iedereen is een hoarder en download alles wat er te vinden is...
Hier in Dordrecht ligt de kabel al voor het huis, ze willen hem alleen niet aansluiten.
Kan je het zelf niet aansluiten? Je bent tenslotte een Tweaker voor iets.
Was het maar zo'n feest, maar ze doen het niet. We moeten een pakket afsluiten bij het te dure KPN om het te krijgen, andere providers weten niet eens dat ze er al liggen omdat het voor medio 2014 pas gelegd zou worden.
Het lijkt mij wel een mooie oplossing als die providers ook eens dat ipv6 zouden gaan gebruiken.
Ze zijn al bij de "B" in de aansluitlijst zo te zien :)
Maar hebben Antwerpen overgeslagen :)
B van Begin of B van Belgie? ;)
Eindelijk nog eens wat beweging in de ffth in belgiŽ.
Nu nog hopen dat het er een commeriŽl zal van komen.
Vorige keer dat er hoop was, was in 2009 en nadien was het enorm stil geworden rond ffth in belgiŽ.
Hier hebben ze alvast 1 klant die niet kan wachten tot het er eindelijke van komt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True