Browser Mozilla Firefox bestaat tien jaar

De opensource-browser Mozilla Firefox viert zijn tweede lustrum: het is tien jaar geleden dat de eerste versie van de browser met de codenaam 'Phoenix', 0.1, online kwam. De testfase van Phoenix duurde enige tijd, want Firefox 1.0 kwam in 2004 uit.

De 0.1-versie van Firefox werd online gezet op 23 september 2002. De browser werd ontwikkeld door Mozilla, een organisatie die oorspronkelijk was opgericht om de ontwikkeling van het opensource geworden Netscape Navigator op zich te nemen. Later werd Mozilla een zelfstandig project en zijn Mozilla Internet Suite bleef in bepaalde kringen populair.

Het pakket was echter vrij zwaar, en dus ontwikkelde Mozilla het lichtgewicht Firefox als alternatief. Aanvankelijk ging de browser door het leven als Phoenix. De Linux-versie van Phoenix 0.1 is 10MB groot, de Windows-variant 8,3MB. Een Mac OS-versie werd pas later ontwikkeld.

De eerste definitieve versie van Firefox kwam enige tijd later uit, in 2004. Binnen enkele jaren pakte Firefox een flink stuk marktaandeel af van de toen dominante browser Internet Explorer, die jarenlang bleef steken op versie 6. Firefox liet veel mensen kennis maken met nieuwigheden als tabs in de browser en rss-feeds in de bladwijzerbalk.

Firefox heeft nog altijd aanzienlijk marktaandeel, maar is inmiddels voorbijgestreefd door Chrome van Google, dat volgens veel mensen sneller start en pagina's sneller laadt. Firefox heeft momenteel versies voor Windows, Linux, Mac OS X en Android.

Phoenix 0.1 (Firefox)

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-09-2012 • 07:56

116

Reacties (116)

116
114
85
6
0
1
Wijzig sortering
Ik kan me nog herinneren dat Firefox eerst Phoenix heette, maar door een naamsconflict mocht die naam niet meer worden gebruikt.

Daarna heeft de browser even Firebird geheten wat ook weer een naamsconflict gaf. Uiteindelijk is firebird omgedoopt in Firefox.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Firefox#History

Ik ben zelf volgens mij begonnen met Phoenix, maar dat is al weer zo lang terug ;)

[Reactie gewijzigd door _Peter2_ op 22 juli 2024 18:25]

Inderdaad. Ik heb ook nog de Phoenix/Firebird tijd meegemaakt. Mozilla heeft de browsermarkt echt een enorme zwengel gegeven.

Tegenwoordig zijn de Webkit-browsers (Safari en Chrome) gelukkig ook heel goed bezig, maar destijds had Microsoft de markt met IE5/6 helemaal vastgezet en vervuild met proprietary standaarden. Een van de ergste (en meest gevaarlijke) dingen was misschien wel hoe ze probeerden om ActiveX een standaard onderdeel van het web te maken.

Toen kwam Mozilla: Alles helemaal open. Geen rare proprietary zaken. Het web is daar een stuk beter van geworden. En allerlei innovativiteit: Add-ons, tabbed browsing, the awesome bar. Allemaal goeie ideeen die uit dit project zijn voortgekomen.
Minstens zo belangrijk is Mozilla de niet Windows situatie.

Voor Mozilla (De suite, Seamonkey, en later Firefox ), waren er alleen oude builds van Netscape Navigator (en alleen voor x86), en minimalistische pruldingen (zoals Konquerer, de oer versie van webkit)

Met Konquerer kon je het gros van "normale" websites (zoals internet bankieren) echter niet benaderen, met de Mozilla producten wel.

Voor Linux/x86 ging het nog wel, daar was een Netscape 4.5/4.7 voor. Maar voor zowat alle andere waren alleen 4.0, en vaak zelfs Netscape 3.0 producten. (en die hadden dezelfde problemen als Konquerer. Een beetje mainstream website werkte daarmee niet)

Chrome heeft die rol eigenlijk nooit vervangen, wat ondanks zijn open source roots is Chrome maar voor een beperkt aantal targets te verkrijgen. Tis dan ook een speeltje van twee grootmachten (Apple en Google), die zich aan de rest niet veel gelegen laten liggen, en alleen een stok zoeken om MS en andere concurrenten te slaan.

Daarom gebruik ik geen Chrome. Ik vertrouw de motivatie simpelweg niet.

Helaas is Mozilla nu ook meegezogen in een soort wanhopig run naar alles wat modern (lees: Mobile en embedded electronica), en is begonnen de breedte van het platform te verwaarlozen.

In die nieuwe marketen zal het als kleine speler nooit wat zal nat maken, en voor de rest zal er waarschijnlijk een Gnome3 effect optreden; een sprong voorwaarts waar de mensen "voor" niet op zitten te wachten, maar in de tussentijd heb je je schepen achter je verbrand.

[Reactie gewijzigd door marcovtjetje op 22 juli 2024 18:25]

Ja, gefelicitaartslagromepeerd, Mozilla! Zelf gebruik ik Firefox vanaf de eerste officiële versie, dus sinds 2004. Zowel op Windows als Linux was dit dé browser toentertijd.

Trouwens: heel veel tweakers klagen wel over de snelheid van Firefox, maar die weten waarschijnlijk de optie "about:config" niet te vinden. Na een aantal kleine tweaks met betrekking tot pipelining en rendering is er geen browser die sneller is dan Firefox. Nee, zelfs Chrome/Chromium (Chromium gebruik ik op Lubuntu) haalt het niet qua snelheid. Dus default is Chrome/Chromium ietsje sneller, maar met wat tweaken laat Firefox de rest ver achter zich.

Net even de Telegraaf geopend, wat een superzware site is met al die reclame en links naar derden. Binnen 1,5 seconden is de hele pagina geladen, inclusief die hele kar aan reclame. En dat op een 30MB verbindinkje van UPC. Hatsjee! :P
Op mijn 20MB verbindinkje van Online laadt Opera 64bit de Telegraaf ook in 1,5 seconden, inclusief alle toeters en bellen.
draai hem zelf sinds versie 0.8, de eerste genaamd Firefox.
De vele add-ons zijn m.i. de kracht van FF.

tip voor de systeembeheerders: in een bedrijfsomgeving kun je het beste de community edition van FrontMotion Firefox gebruiken, deze is vrij goed met policies te sturen.

[Reactie gewijzigd door paulhekje op 22 juli 2024 18:25]

en mij alweer jaren kwijt nadat versie X.X (ff kwijt) heel erg traag was geworden. Toen kwam chrome.. en dat is nog steeds de topper. Jammer FF was altijd dik voor elkaar.
Klinkt herkenbaar, was ergens versie 3.x of 4.x denk ik. Ze hebben hun zaakjes weer netjes voor elkaar gekregen net voor ze de google nummering gingen toepassen.

Op het werk zit ik met IE9 en thuis met Chrome op linux, maar ik schakel toch nog af en toe om op FF omdat sites niet altijd getest worden voor chrome. Op linux doen die sites het meestal wel prima onder FF.

Gefeliciteerd dus en bedankt om de concurrentie in browser land zo hoog te houden, want geef toe, zonder FF was IE9 nog steeds een draak geweest.
Laat ik nu juist nooit last hebben gehad van een trage FF (gebruik hem al sinds versie 0.56, jaren dus) maar met Chrome absoluut niks voor elkaar krijgen
Probeer dan de Nightly build 18.0a1: bijna alle extensies werken probleemloos en hij is behoorlijk snel. Ik ben er meer dan tevreden over als ik het vergelijk met Chrome en dan heb ik 74 add-ons meedraaien en tientallen tabs open!
haha 74 add-ons dat is absurd :P
Ik was altijd een gigantische Firefox fan, maar de laatste versies werden trager en trager. Was nooit echt pro Chrome, maar nu ik het een tijdje gebruik merk ik dat het veel sneller is dan FF.

Jammer. Toch gefeliciteerd Firefox! :)
Ja ik vind firefox ook fijner maar in vergelijking met chrome is het gewoon super traag. Als je veel tabs (10+) open heb staan en dan veel met flash is het bijna niet meer te doen met Firefox.
Vooral de combinatie met Flash begint tegen te vallen. Ik luister veel muziek via YouTube en Grooveshark, maar het is gewoon niet te doen qua traagheid en stabiliteit. Ik weet niet wat er verandert is, maar het valt wel op.

Gister ook Chrome op de (hele oude) laptop van m'n vriendin geïnstalleerd en het is gewoon merkbaar sneller dan FF. Ik hoop dat ze zichzelf weer herpakken en zich focussen op wat belangrijk is: snelheid en stabiliteit.
Dat hebben ze allang gedaan, maar het is een beetje een uphill struggle, zeker aangezien Adobe steeds hun best blijven doen om Flash nog wat slechter te maken. Chrome heeft daarbij het voordeel dat ze hun eigen versie van Flash bundelen.

Maar als je oprecht interesse hebt, zoek dan informatie op over het Snappy project van Mozilla en de verschillende tools die ze daarvoor hebben gemaakt (en die nog steeds in ontwikkeling zijn). Er wordt hard gewerkt om meer zicht te krijgen op de problematiek en de grootste problemen aan te pakken, maar daar is tijd voor nodig.
Ze zijn al heel ver gekomen hoor. Ze houden volgens mij twee sites daarover bij: http://arewefastyet.com en http://areweslimyet.com En natuurlijk blogs.
Gefeliciteerd! Ik gebruik hem zelf ook tien jaar.
Nog 1 hier en ik vind Firefox nog altijd het allerfijnst werken. Chrome is misschien sneller maar werkt niet altijd (gebeurt nix als je op een knop of link klikt). Bij IE en Firefox werken sites beter.
Ben ik met je eens.

En de Android versie (installeer FF beta maar eens) is ook met grote stappen beter aan het worden.
Anoniem: 318173 @XElD24 september 2012 10:35
ben een groot fan van FF, maar die voor Android.........
Ben ik in ieder geval helemaal niet met je eens. bij mij op Asus TF101 werkt ie voor geen meter.
Geen problemen hier op mijn Galaxy tab. Ik vind de layout met de tabs aan de zijkant ook handiger voor een tablet in landscape mode en natuurlijk adblock plus _/-\o_
FireFox op pc al jaren.
Op android liever Opera, de scaling van de lettergrote onder firefox doet op m'n mobieltje vreemd.
Ik ben ook een groot fan van FireFox, maar dan voor Windows 7

En waarom ik fan ben, nou dat kan deze link het beste uitleggen https://addons.mozilla.org/nl/firefox/ _/-\o_
Ik gebruik hem sinds versie 2 nu zo'n 6 jaar:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Firefox#Firefox_1

Je was er al vroeg bij als je hem 10 jaar gebruik "firefox 1" kwam pas in 2004 uit.
Toch leuk om te zien dat Phoenix 0.1 blijkbaar nog beter websites rendert dan IE :+
Hij rendert hem juist niet goed, kijk maar naar de menubalk.
Ten eerste is Phoenix 0.1 dan ook nieuwer dan IE6, en ten tweede renderd hij helemaal niet goed, jammer dat ze hem niet volledig hebben gemaximaliseerd, maar dan zie je hoe bagger de frontpage eruit ziet.
Ik was altijd een grote Firefox fan tot ik ooit eens Chrome opstarte om een website van mij te testen... En toen gingen mijn ogen open toen het echt 10x zo snel ging :|

Het enige waar ik Firefox nog voor gebruik is voor Firebug, ik vind het gewoon goed dat ik via mouse-over elementen kan selecteren in de pagina zelf.

Dat terzijde, proficiat Firefox!
Het enige waar ik Firefox nog voor gebruik is voor Firebug, ik vind het gewoon goed dat ik via mouse-over elementen kan selecteren in de pagina zelf.
Dat kan de Developer tools van Chrome ook gewoon hoor. :z Firefox is imo geheel overbodig geworden.
Nou ja, nieuwste versies van firefox hebben verschillende interessante developer tools + zijn verbazend snel. Ik raad je echt aan om recente versies uit te proberen. En nog iets moois, als je een breed scherm hebt kun je je tabbar naast je navigatie knoppen zetten waardoor je ongeveer de helft minder ruimte gebruikt dan zowel firefox als IE.
Ik ben sinds vorige week weer van FF afgestapt... elke versie werd weer zwaarder, youtube was zowat niet te openen.
Gewoon door GOT heen scrollen was al ondoenlijk 8)7
Opera weer geinstalleerd en echt helemaal nergens last meer van |:( maar gefeliciteerd FF :p
Voor Flash problemen kan ik slechts 2 dingen aanraden:
1) Zorg dat je up-to-date blijft en gebruik tussen updates de uninstaller.
2) Zet protected mode uit.

Helaas is Flash met 11.3 een stuk slechter geworden - en het was al zo slecht. Op het moment doen Mozilla via de Firefox Nightlies hun best om meer informatie te verzamelen over waarom Flash zo vaak de browser doet vastlopen, traag maakt of crasht, maar ze kunnen de problemen alleen bij Adobe aankaarten.
grappig dat je dat zegt want bij mij was het juist Opera die steeds trager en trager werd waardoor ik weer terug ging naar FF lol :P
Opera had veel moiete met Flash op een gegeven moent bij mij :)
Dit heb ik dus ook met Opera, geen flash, daarom na 10jaar maar naar Chrome gegaan. Exit Opera, genoeg keus die dit dus wel kunnen zonder moeilijke toestanden!!!!

[Reactie gewijzigd door Toine1 op 22 juli 2024 18:25]

Ik gebruik al enkele jaren Opera maar ik heb geen last met Flash. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je de juiste Flash versie installeert.

Ik heb alle bekende browsers al geprobeerd maar ze kunnen geen van allen wat Opera kan. De huidige 64bits versie (12.02 1578) van Opera is de beste 64bits browser die er op dit moment is.
Ik pak gewoon degene die opera aangeeft als er een video is, welke ik weer niet kan afspelen. Chrome/IE/Ffox nooit geen problemen met flash, maar dit is het voordeel van gratis software, als dit te complex wordt en niet meer gebruikers vriendelijk dan gaan we gewoon naar een ander!!!!
Als je overstapt, naar welke browser dan ook, is je cache nog leeg, dat maakt het misschien sneller.
Wat voor computer heb je dan?
Dell Studio XPS15:
-i7 720QM
-HD4670M
-8gb DDR3 (1333mhz)
-128gb SSD Intel 320

Moet snel genoeg zijn om een beetje te browsen :>
" Ik raad je echt aan om recente versies uit te proberen. "

Is niet mijn ervaring.
De nieuwste versie draait als ongeoptimizeerde baggerzooi.
Nu moet ik toegeven dat ik al een paar 'versies' niet ben meegegaan.
Het is belachelijk hoe traag dat ding werkt.
Ik heb een dikke bak en een browser doet niet zo gek veel, althjans, blijkbaar is dat verleden tijd.
Ik was echt verbaasd hoe ernstig krakkemikkelig FF nu overkomt.
:/
Ik gebruik eigenlijk alleen FF nog om de "livebladwijzer". Als dit fatsoenlijk in Chrome zal zitten dan zou ik ook overstappen

edit:
Ik had mijn opmerking gebaseerd op de ervaring van een tijd terug. Er is nu wel een goede plugin: Foxish live RSS

[Reactie gewijzigd door artie16 op 22 juli 2024 18:25]

[...]
Dat kan de Developer tools van Chrome ook gewoon hoor. :z Firefox is imo geheel overbodig geworden.
In sommige opzichten kunnen de Chrome Developer Tools toch niet tippen aan Firebug, IMO. Er is veel overlap tussen de twee maar ik gebruik nog steeds liever Firebug.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 22 juli 2024 18:25]

Firefox liet veel mensen kennis maken met nieuwigheden als tabs in de browser en rss-feeds in de bladwijzerbalk.
Volgens mij was Firefox toch echt niet de eerste die begon met tabs in de browser. Heb helaas nooit veel Firefox gebruikt omdat mijn eerste computer schijnbaar te 'traag' was voor de browser en heb ik dus een alternatief moeten zoeken (Opera) en nooit meer kunnen overstappen. Gebruik hem alleen om te testen, maar zelfs het debuggen in Firefox ben ik geen fan van. Firebug is een leuke plugin, maar Dragonfly heeft toch echt mijn persoonlijke voorkeur.
Er staat ook niet dat Firefox de eerste was met tabs. Er staat dat Firefox veel mensen ermee kennis liet maken.
En technisch gezien klopt dat ook wel, maar als je een stukje van het ontstaan probeert uit te lichten, dan moet je dat ook wat vollediger doen en het niet doen lijken alsof Firefox zo briljant was.
Tsja, In een nieuwsbericht over Firefox komt het natuurlijk niet goed over om te melden dat Firefox het vooral had afgekeken van een andere innovatieve browser.

Daarnaast is Firefox destijds in de markt gezet als superslanke lichtgewicht browser. (En destijds klopte dat nog wel, ja. 8)7 )
Daarnaast is Firefox destijds in de markt gezet als superslanke lichtgewicht browser. (En destijds klopte dat nog wel, ja. 8)7 )
En nog steeds. Iedereen die vindt van niet is gewoon een BOFH. :Y) ;)

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 22 juli 2024 18:25]

Wat is er toch mis met iedereens systeem. FF was in 3.x erg langzaam, maar ook niet zo tergend langzaam dat chrome 10-100x sneller was.
mischien wat drivers updaten ofzo? FF is trager dan Chrome, maar dat is marginaal.
momenteel zitten IE9/10, chrome en FF op pageloads maar enkele tientallen miliseconden van elkaar af. dat merk je echt niet -.-'
Een jaar geleden duurde het 38 seconden om Firefox op te starten op mijn Eeepc(netbook)..
Google chrome duurde 3 seconden.

Als je tevreden bent blijf je bij wat je hebt, als je ontevreden bent zoek je naar een alternatief.
Dat het ondertussen sneller is geworden doet er niet toe, nu zijn ze mij(en milljoenen anderen) kwijt aan mensen die toendestijds een beter alternatief hebben gevonden.
vreemd zo'n groot verschil, maar goed. ieder zijn ding natuurlijk :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.