'Microsoft werkt aan Metro-interface voor Hotmail'

Microsoft lijkt plannen te hebben om de interface van zijn webmaildienst Hotmail te wijzigen naar een vormgeving die past bij de Metro-gui van Windows 8. De interface zou met name bedoeld zijn om gebruikers van touchscreens beter te bedienen.

Op de website Liveside zijn screenshots geplaatst van de Metro-interface die Hotmail mogelijk zal krijgen. In de interface wordt de naam Newmail gebruikt, maar dit is naar alle waarschijnlijkheid slechts een werktitel voor het nieuwe ontwerp; Microsoft zou voornemens zijn om Hotmail als merknaam te behouden, al zal de Windows Live-merknaam wel verdwijnen.

Screenshots van Newmail-vormgeving voor Hotmail Screenshots van Newmail-vormgeving voor Hotmail Screenshots van Newmail-vormgeving voor Hotmail

De Newmail-interface heeft een vereenvoudigde interface ten opzichte van de huidige Hotmail-vormgeving. De nieuwe interface voor Hotmail zou bovendien sneller zijn op te vragen en beter compatibel zijn met de touchscreens van tablets en smartphones.

Uit de screenshots blijkt verder dat de interface toegang biedt tot diverse webdiensten van Microsoft, waaronder People, Calendar en SkyDrive. Daarnaast zou het mogelijk zijn om content van de sociale-netwerksites Twitter en Facebook te bekijken.

Onduidelijk is nog of en wanneer Microsoft de vernieuwde Hotmail-interface zal gaan uitrollen; mogelijk zal de softwaregigant wachten op de release van Windows 8, dat sterk leunt op de nieuwe Metro-gui. Windows 8 wordt rond oktober verwacht.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

10-06-2012 • 12:41

131

Submitter: Luuk Fiets

Lees meer

Reacties (131)

131
126
84
10
0
23
Wijzig sortering
De nieuwe interface voor Hotmail
zou bovendien sneller zijn op te vragen en beter
compatibel zijn met de touchscreens van tablets
en smartphones.
Dat is natuurlijk altijd leuk, zolang het maar niet ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid van gebruikers met toetsenbord en muis. Naar mijn mening is dat bij Windows 8 wel degelijk het geval.
Ik ga er mee akkoord dat ze zeker de keyboard/muis ervaring niet mogen verpesten, maar... je bent toch niet verplicht om de metro interface te gaan gebruiken in Windows 8? Dat bekijk je beter als extra stukje bovenop Windows. Als je puur werkt met de desktop valt dat allemaal best mee, als je het mij vraagt. Het enige echt irritante is als je je pc wil uitschakelen, dat zit volgens mij iets te veel verstopt. Alle andere frustraties kan je makkelijk omzeilen door "Windows Key + F" te gebruiken :) Ik heb mezelf, tegen alle verwachting in, nog niet veel geërgerd aan Windows 8. De ribbons die nu in de desktop windows bijzitten, vind ik zelfs super.


Ik vind het alleszins wel goed dat ze alles gelijktrekken. Ik verkies toch wel consistentie en mogelijk eenzelfde ergernis in al hun interfaces, dan een warboel van verschillende interfaces voor elk ding dat ze aanbieden. De metro-fied codeplex vind ik alvast erg aangenaam werken. De oude zag er echt niet uit en vond vaak bepaalde dingen ook niet terug. 8)7

Verder vind ik het er ook wel erg strak uitzien, maar niet iedereen hoeft die mening te delen natuurlijk :X

[Reactie gewijzigd door Szz op 22 juli 2024 19:49]

Waarom dan? Alle applicaties die je veel gebruikt pin je gewoon in je Taskbar. Daar heb je op een beetje PC ruimte genoeg op. Je start windows op (binnen 5 seconden na pc aanzetten zit je in windows met een UEFI mobo en SSD) en dan ga je naar de desktop. Alle applicaties die je nodig hebt staan beneden in je Taskbar en je hoeft niet eens meer op de start knop te duwen. Mocht je ooit nog wel een app willen starten die niet in je taskbar staat, dan druk je op start en begint te typen.
De interface van Hotmail vind ik nu wel redelijk, maar het zou wel verbeterd kunnen worden. Het huidige hinder vind ik dat niet alles makkelijk te vinden is. Als ik nu mijn Hotmail open dan staat SkyDrive ergens bovenin en contacten en kalender weer helemaal links onderin. Zoals op de printscreen te zien is het handig als je dit alles naast elkaar zou hebben met mooie icoontjes. Hetzelfde geldt voor alle instellingen. Ik weet nu waar het staat, maar het instellingen menu ‘General’, ‘Mail’, ‘Privacy’,’Account’ en dergelijke vond ik in het begin nogal zoeken. Een Metro-interface voor Hotmail zou goed kunnen uitpakken, zolang het ook maar goed geoptimaliseerd blijft voor browsers op desktops met muis & toetsenbord besturing. Hotmail is de afgelopen tijd flink verbeterd met o.a. alias accounts, dus ik ben benieuwd hoe dit gaat worden.
Anoniem: 109989 10 juni 2012 15:35
Wat ik niet snap aan metro is: De oude style was perfect voor de pc (Lees muis bestuurd). Terwijl metro speciaal voor touch based apparaten is ontwikkeld, omdat je geen kleine iconen en menu enzo kan besturen met lompe vingers (toch?). Waarom moet je op de pc ook Metro gebruiken? Ik heb nou een tijdje w8 geprobeerd en op dit moment zit ik weer op een w7 machine simpelweg omdat het gebruikers gemak van windows7 op de pc gewoon fijner is als window8 (Ben ik nou de enige die dit zo ervaart ?).

Edit: Waarom geen 2 versies of styles?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 109989 op 22 juli 2024 19:49]

Misschien is de muis wel niet meet van deze tijd en wordt het tijd voor een ander device op de desktop pc's.
Denk aan de magic mouse van Apple, alleen dan voor pc's. Dus een touchpad waar je ook multitouch bewegingen op kan maken. Dan kun je met een swipe erop scrollen.
(mss moet ik vast patent aanvragen voor een pc device die dit kan)
Je hoort mij niet snel Apple verdedigen, maar 'stampvol onnodige functies' en Apple? Waar baseer je dat op?
Microsoft is toch altijd de beste geweest in onnodige functies, denk maar aan de Live software.

De onnodige functies van Google snap ik ook niet echt. Ze houden over het algemeen alles simpel. Behalve Android dan, dat is gewoon zo simpel of ingewikkeld als je het zelf wilt hebben.
Slaan ze niet een beetje door met die hele Metro interface ? :?
het is inderdaad een grote gok om alles op metro interface in te zetten maar het is ook de enige manier om de gebruikers structuur op het zelfde niveau te houden.

ziet er wel goed uit en natuurlijk word er ook opgelet op touchscreen tegenwoordig. hoop dat het goed uitpakt voor ze. ik wacht lekker op de lenovo yoga met win8
Op hetzelfde niveau? Dus de UI van win7 is eigenlijk erg slecht? Ik heb het even geprobeerd die metro-ui op een desktop, maar daarop lijkt het echt niet op zijn plaats. Snap niet dat ze een goede scheiding hebben gemaakt met desktop en touch. Zijn toch 2 invoermethoden die erg van elkaar verschillen. Apple's aanpak hierbij lijkt veel logischer.

Ik snap ook wel dat dit evt voor developers makkelijker is. Die hoeven voor desktop en tablet/phone, zometeen maar 1 app te ontwikkelen, maar ik denk dat dit nu ten koste van de ervaring gaat.
Dat ligt er maar aan wat jij van de interface vindt. Ik vind het eigenlijk wel een goede ontwikkeling, aangezien er dan eenheid in alle producten van Microsoft wordt gevormd, in de vorm van dezelfde interface.
Anoniem: 406468 @DiedB10 juni 2012 13:00
Maar het is te dominant, de desktop wordt opzij geschoven alsof het slechts een app is. Design van Metro is prima, bruikbaarheid voor een zeer groot deel van Windows gebruikers is laag.
Jep en dat is niet zo erg. Maar zoals ik heb onder windows pidgin geinstaleerd omdat de livemessenger bloated was. Ik vindt het best als MS de boel aanpast om het gebruiksvriendelijker te maken. Maar als iets er beter uitziet en ook mijn Cpu begint te stoken en mijn ram dan bedank ik er voor! Net zoals hier. Mijn hotmail is een webdienst die ik overal snel wil openen. Ook op het werk in de pauzes en op mijn smartphone.

Als een webpagina dus 3x zolang moet gaan laden vanwege deze interface dan bedank ik er toch echt vriendelijk voor maar we zullen zien!
Anoniem: 310408 @rob1242410 juni 2012 14:17
Jep en dat is niet zo erg. Maar zoals ik heb onder windows pidgin geinstaleerd omdat de livemessenger bloated was. Ik vindt het best als MS de boel aanpast om het gebruiksvriendelijker te maken. Maar als iets er beter uitziet en ook mijn Cpu begint te stoken en mijn ram dan bedank ik er voor! Net zoals hier. Mijn hotmail is een webdienst die ik overal snel wil openen. Ook op het werk in de pauzes en op mijn smartphone.

Als een webpagina dus 3x zolang moet gaan laden vanwege deze interface dan bedank ik er toch echt vriendelijk voor maar we zullen zien!
Maar voor zover ik de plaatjes kan beoordelen is er minder te laden (solid kleuren overal bijvoorbeeld) en kan het dus allemaal sneller gaan. Microsoft lijkt juist erg na te denken over de snelheid van de interface.
offtopic:
*kuch* Gmail + Hotmail via pop3 *kuch*

Ontopic: begint een beetje irritant te worden, metro dit, metro dat, metro zus, metro zo.. Normaal Windows 7 werkt een stuk lekkerder dan die tablet interface voor de desktop.
Natuurlijk subjectief, maar ik ben het daar niet mee eens.
Ik ben juist een grote aanhanger geweest van windows 7 en erg skeptisch over windows 8 met zijn metro interface, maar het geheel werkt echt sneller dan een ouderwetse desktop omgeving. En juist de combinatie van die 2 maakt het een sterk geheel. Of het voor alles te gebruiken is weet ik niet, maar dit is echt typisch iets van "eenmaal gewend wil je niet meer terug". En laten we eerlijk zijn, hotmail is wel de hyves onder de mailtools en het was hoog tijd dat daar een makeover van kwam :P
Dat is toch ook niet erg. De desktop is naar mijn mening onnodig en wordt alleen gebruik om een verzameling aan documenten op te slaan.
Senzune bedoelt de oude windows interface met vensters, niet het bureaublad.
Anoniem: 166774 @DiedB10 juni 2012 15:39
eenheid in alle producten van Microsoft wordt gevormd
Probleem is alleen dat de hardware waar het op moet geen eenheid kent.
dat was mijn gedachte ook direct bij het lezen van het bericht en zien van de foto's,
Ach ja om echt innovatief te zijn en marktleider te worden moet je af en toe het hele bedrijf riskeren. MS weet zelf ook wel dat de markt zichzelf heeft vergroot (oa. Mobiel en TV) waardoor andere spelers een veel grotere rol spelen (kijk naar Google en Apple) en MS constant achter de feiten aanloopt. Zoiets als dit (Metro interface) kan het bedrijf redden van een marginale toekomst positie... Het kan het bedrijf ook kapot maken wanneer wensen iets ouds willen houden (en dus overstappen naar osX)

Ps. Staat even los dat ik het met je eens bent. Ik vrees een flop maar hoop op een succes

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 22 juli 2024 19:49]

Anoniem: 442878 @Mellow Jack10 juni 2012 22:39
Ach ja om echt innovatief te zijn en marktleider te worden moet je af en toe het hele bedrijf riskeren. MS weet zelf ook wel dat de markt zichzelf heeft vergroot (oa. Mobiel en TV) waardoor andere spelers een veel grotere rol spelen (kijk naar Google en Apple) en MS constant achter de feiten aanloopt. Zoiets als dit (Metro interface) kan het bedrijf redden van een marginale toekomst positie... Het kan het bedrijf ook kapot maken wanneer wensen iets ouds willen houden (en dus overstappen naar osX)
Dat is mooi. Maar de samenhang met dat Metro GUI zie ik nog niet. Het veranderen van een product zelf de verpakking en de naam leidt meestal tot verwarring en een dalende verkoop.Ik heb nog geen touch screen based Metro monitor, jij wel?;)

De bruikbaarheid is discutabel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 442878 op 22 juli 2024 19:49]

Om als eerste op je vraag in te springen, ik heb wel een touch sreen monitor. Touch screen kan een verademing zijn in combinatie met een toetsenbord en muis, en MS Windows 8 bied als geen ander deze mogelijkheid. Ik zit tegenwoordig regelmatig met alle 3 de input devices simultaan te werken vanwege een verhoogde efficienty. Er bestaat simpelweg nog geen device + O.S wat ook maar licht in de buurt kan komen van wat MS Windows 8 een gebruiker aan kan bieden.

Die gene die beweren dat dit niet het geval is of kan zijn, heb ik het vermoedde zijn wellicht wat langzamer in het aanpassen en gebruik maken van de geboden mogelijkheden. Hoe dan ook blijft het een kwestie van tijd voordat een planeet vol mensen allemaal gewend zijn aan dit soort ontwikkelingen en ik hoop dat MS, en elk ander bedrijf, zich hierdoor niet uit het veld laat slaan.

That said.

Ik ben wel sterk van mening dat hoe graag ook men (lees: bedrijven danwel sociale hypes of regeringen) nieuwe technieken wil opdringen, dit altijd optioneel zou moeten blijven. Mensen zijn te divers in wensen en benodigdheden. Neem een voorbeeld de hardware en O.S van de mobiele telefoon indrustrie. Voor oud en nieuw is nog een markt, puur vanwege die diversiteit en behoeftes.

OT
Deze nieuwe interface lijkt mij een verademing ten opzichte van het heden. Echter men moet realiseren dat MS strikte richtlijnen bezit voor zich zelf en 3e partijen, waaraan Metro UI's moeten voldoen. Dit is niks meer dan verwachting die uitkomt. Hou er rekening mee dat elk groot gebruikt MS product deze stijl zal krijgen de komende 2 jaren. Totdat MS concurentie krijgt en diversiteit in uiterlijk essentieel (lees mens voor de gek houd met kleurtjes) zal worden voor markt behoud ;)

Deze mini vooruitgang is dan ook simpel te voorspellen lijkt me.

[Reactie gewijzigd door CozNL op 22 juli 2024 19:49]

[...]
Dat is mooi. Maar de samenhang met dat Metro GUI zie ik nog niet. Het veranderen van een product zelf de verpakking en de naam leidt meestal tot verwarring en een dalende verkoop.Ik heb nog geen touch screen based Metro monitor, jij wel?;)

De bruikbaarheid is discutabel.
Ik denk ook niet dat er 'touch screen based Metro monitor's op de markt zullen komen. Wat heeft een interface stijl met een monitor te maken?

Met de Metro GUI maakt Microsoft een stap naar veréénvoudiging van de userinterface, onder overbodige knopjes toeters en bellen. Das is iets waar andere OS-en nog wat van kunnen leren. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat veréénvoudiging lijdt tot verwarring.
OS X is alleen beschikbaar op Apple hardware. Zou me sterk lijken dat er en masse daarnaar overgelopen wordt. Vergeleken met andere merken valt die hardware toch wat duurder uit dan de meeste mensen kunnen betalen.
Anoniem: 415197 @MacPoedel11 juni 2012 11:26
Je bedoelt: dan wat mensen ervoor over hebben.
Ik vind dat de aanpassingen nog niet zo drastisch zijn, mooie subtiele wijzigingen. Past prima bij Windows 8 en WP. Kan ook dienen om mensen ergens toch wel sneller over te laten schakelen op Windows 8, Windows 7 wordt hiermee een beetje grafisch uitgesloten (al vind ik Win 8 wel achteruitgang)
Ze trekken de interface van al hun producten gelijk. Ze zijn er mee begonnen op Windows Phone, daarna Windows 8, nu dus ook hun webdiensten. In mijn ogen zeker positief, je hebt overal dezelfde interface voor je neus.
Tja, is het echt positief om een interface die ontwikkeld is voor handicap apparaten door te voeren op een desktop?
Ik heb nu een weekje win8 release preview op m'n laptop, en tot nu toe bevalt het eigenlijk best wel. Natuurlijk zitten er nog veel beperkingen in de mailclient, browser en people hub.
In de mailclient lijkt nog iet alles te werken (maar bovenstaande ziet er hoopvol uit); de browser werkt prima (bloedsnel!), maar dus zonder plugins en een totaal andere implentatie van favorieten.
De people hub/social media intergratie werkt echt heel tof, nog niet alle functionaliteiten zitten er in, maar de opzet is erg interessant. Dingen die nog niet werken, worden keurig via de browser/klassieke manier afgevangen, zodat je alles wel kan (al is het jammer dat het dus de 'interface breekt').

Dat het daarnaast ook op 'handicap aparaten' goed en 'identiek' werkt is een extra voordeel, een interface die overal identiek is is zeker voor de niet-ict-er een hele uitkomst. Overal dezelfde interface en zelfde layout, kleuren en mogelijkheden is voor veel mensen echt een uitkomst.
Ik heb ook Windows 8 preview draaien, maar ik ben helemaal niet te spreken over de Metro interface, mij zit hij alleen maar in de weg en ik vind teveel zaken onlogisch in mekaar zitten. Misschien dat het aan mij ligt, maar ik zou het OS niet in deze staat utbrengen.
Ik geef je groot gelijk Abom, ik heb het niet geprobeert met een tablet of iets met touch-screen, maar met toetnsebord/muis is het gewoon onlogisch werken.

Ik mag hopen dat ze je laten kiezen welke UI je wilt gebruiken, want de hele Metro UI kan mij gestolen worden.
Anoniem: 1322 @Abom10 juni 2012 14:30
Misschien als je de mening nog enigszins onderbouwde nam ik je misschien serieus. Maar nu ben je gewoon aan het bashen.

Ontopic:
MS is goed bezig. Ik ben benieuwd of ze met het gelijktrekke van de interfaces ook een beetje het integratie gevoel op orde krijgen. Hetzelfde gevoel dat ik heb met men iPhone en iPad.
Ik had geen zin om een hele lijst op te noemen, maar aangezien je ernaar vraagt:

- Het is onlogisch dat je op start moet klikken om uit een app te gaan.
- Het is onlogisch dat de shutdown knop moeilijk te vinden is (start, muis naar rechtsonder, settings, power, shutdown (WTF?!).
- Het is onlogisch dat de desktop niet je standaard view venster is op een PC.
- Het is onlogisch dat er geen start-knop meer is op je desktop, via 'start' ga je eerst naar de Metro interface en van daaruit kun je een applicatie voor je desktop starten.
- Het is onlogisch dat MS lijkt te verwachten dat straks alles als App bestaat.
- Het is onlogisch dat je via een lompe omweg in je configuratie scherm komt.
- Het is onlogisch dat je, in een app, omhoog en omlaag moet scrollen met je muis om naar links en naar rechts te scrollen.

[Reactie gewijzigd door Abom op 22 juli 2024 19:49]

Anoniem: 145867 @Abom11 juni 2012 20:08
Hoe een doodnormale consument vrouw Windows 8 gebruikt:

http://www.youtube.com/watch?v=hxmIsv88xO4

Windows 8 is voor de normale mens gewoon zeer onlogisch ontworpen. Er worden nergens "hints" gegeven over hoe iets te gebruiken. Design staat boven efficiënt gebruik.
En nee, ik probeer mijn ouders ook short cuts te leren.

DIE ZULLEN DAT NOOIT DOEN EN WILLEN LEREN. De muis is wat ze gewend zijn. Eventueel een tablet wil nog wel werken.

Daarom voor mij never nooit Metro. Never ever everrrrrr

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 22 juli 2024 19:49]

Wat hulp:

- Het is onlogisch dat je op start moet klikken om uit een app te gaan.
alt-tab/windows-tab of klik linksbovenin en keer terug naar bureaublad of andere openstaande apps/programmas

- Het is onlogisch dat de shutdown knop moeilijk te vinden is (start, muis naar rechtsonder, settings, power, shutdown (WTF?!).
Alt F4 of maak zelf een shutdown button als metrobutton in je metroscherm

- Het is onlogisch dat de desktop niet je standaard view venster is op een PC.
Wat maakt het uit een lijst me applicaties of een verzameling applicaties op je bureaublad waar je op moet klikken. want zeg nou zelf zonder programmas/applicaties heb je weinig aan je bureaublad.

- Het is onlogisch dat er geen start-knop meer is op je desktop, via 'start' ga je eerst naar de Metro interface en van daaruit kun je een applicatie voor je desktop starten.
Ze hebben het gewoon omgedraaid metro-scherm is het nieuwe bureaublad. van mijn part slopen ze bureaublad eruit gebruik het toch al niet meer.

- Het is onlogisch dat MS lijkt te verwachten dat straks alles als App bestaat.
Dat doen ze niet want er komen ook programmas met metro-interface

- Het is onlogisch dat je via een lompe omweg in je configuratie scherm komt.
Zet een metro button in je metro-scherm of ga met muis naar rechterkant en klik op tandwieletje.

- Het is onlogisch dat je, in een app, omhoog en omlaag moet scrollen met je muis om naar links en naar rechts te scrollen.
Kwestie van wenning, het is ook onlogisch dat je met een muis naar beneden scrolled terwijl je op een touch screen naar boven flicked.

Wacht nou maar totdat het op de markt komt, ik zeg je dat het WEL succesvol wordt want me moeder/oma/opa snappen het ook al. lijkt me dat een tweaker als jij het dan ook wel kan.

Edit: Foutje

[Reactie gewijzigd door ReDnAx1991 op 22 juli 2024 19:49]

@Rednaxx1991:

- Dat de sneltoetsen hetzelfde gebleven zijn is positief, maar windows heeft een GUI, dus die moet ook zonder sneltoetsen voorzien in snelle en voordehandliggende manieren om een handeling uit te voeren (er was ruimte voor verbetering in Windows, dus dan is het best knap om die dan weer net niet te benutten).

- Ik heb nauwelijks tot geen koppelingen naar apps (ander woord voor programma's) op m'n bureaublad staan, maar wel een hoeveelheid documenten.

- Bij het touchscreen-OS dat ik regelmatig bedien, kan je bij het gebruik van hoge schermen en menu's kiezen tussen scrollen en slepen (bij goed ontworpen apps werkt het allebei, afhankelijk van de plek waar je het doet).

- Scrollen doe je doorgaans omhoog/omlaag en links/rechts. Het is dus onlogisch en zeker niet overal haalbaar/mogelijk om 4 richtingen te vervangen door 2.

Dat gezegd hebbende maak jij je er m.i. dus wat makkelijk van af, maar mijn oordeel over Windows 8 zal ik pas vellen als ik het zelf onder handen gehad heb.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 juli 2024 19:49]

Helemaal mee eens met dit commentaar, als je iets onlogisch vind moet je waarschijnlijk eerst een onderzoek doen hoe het wel werkt, waarvoor hulde voor mae-t.net. Dat apple alles 'logisch' plaats is natuurlijk buiten beschouwing gelaten...
heb je dit wel eens grbuike? da afsluiten ga echt makkelijk, rechterbenedenhoek en 3 klikken, vroeger was dit ok ongeveer zo...
Cnfig: linker beneden hoek en op configuratiescherm klikken
terug gaan: druk op je toetsenbord op het windwos vlaggetje,

etc etc...
Hij ondersteund zijn mening gewoon hoor:

Mening: Metro werkt niet naar verwachting
Onderbouwing: De elementen zijn naar zijn idee onlogisch geordend
Muis in een os is over rated, in windows 8 druk ik gewoon start en typ ik 3/4 van de keren heb ik het juiste programma of file. Maar ja we werken niet allemaal even graag op die manier
Die optie zat in Windows 7 ook en vind ik ook fijn, maar wat is het nut om eerst naar de Metro interface terug te gaan, wanneer je een applicatie voor je desktop wilt starten?

Overigens is de finder en quicksilver voor OSX tien keer beter met zoeken naar applicaties, files etc.
Overigens is de finder en quicksilver voor OSX tien keer beter met zoeken naar applicaties, files etc.
Dat volg ik dan niet helemaal. Alles wordt ontzettend snel gevonden in Windows 7 en 8. Hoe kan dan een andere applicatie 10x beter zijn? Vindt hij het dan al voordat ik begin met typen?
Misschien moet je de indexer eens aan zetten. Dat ding is er namelijk niet voor niets.
Zoekt een stuk sneller
handicap apparaten :+

beter gespecialiseerde apparaten zoals consoles en tablets dan ongeoptimaliseerde zooi zoals op de pc
Vergeet de XBOX 360 niet ;)
Volgens mij zijn ermee begonnen op de Zune, die heeft echter nooit aan weten te slaan. De Zune is hier in Europa dacht ik niet eens op de markt gekomen dus makkelijk over het hoofd te zien.
Anoniem: 318173 @the_shadow10 juni 2012 18:04
Alleen is het een interface de je niet wilt. En bovendien bijzonder fantasieloos is. Ballmer zelf bedacht, denk ik
hoezo is de interface fantasieloos? Het is juist een goede interface het is duidelijk en makkelijk te herkennen.

of het mooi is, is een tweede. Maarja dat is dat ook gelijk een mening
Anoniem: 145867 @PirateStef11 juni 2012 20:11
Makkelijk te herkennen omdat het uniek is ja. Maar totaal niet duidelijk. Het geeft totaal geen gebruikers hints. Normale consumenten kunnen er totaal niet mee overweg. Dit is gebleken uit de vele blind testen op youtube.
Dat idee heb ik ook wel eens. Straks krijg je dus als Windows Vista/7 gebruiker dus ook een mengelmoes van Aero en Metro stijlen door elkaar. Tenzij ze het zo maken dat ze de interface alleen aanpassen als ze windows 8 detecteren. Maar dat zal niet gebeuren denk ik.

Persoonlijk vind ik de Metro stijl vooral saai. Het is net alsof ze geen tijd meer willen besteden aan de interface en de programmeurs kunnen alles weergeven met rectangle(10,10,1001,100) ;-) Dit zal inderdaad wel veel sneller zijn en minder energie verbruiken, maar voor een desktop is dat tegenwoordig toch geen issue. Op telefoons en tablets, dat is een ander verhaal.
De 'mengelmoes' valt hard mee hoor. De Metro-interface is een omgeving die je niet persé moet gebruike. Naast Metro is ook de standaard interface aanwezig met traditionele menu, ook weer enigszins door ontwikkeld.

Wat betreft het design ben ik het niet met je eens.
Onlangs de preview van Windows 8 geïnstalleerd gezien en het ziet er echt vrolijk uit en het werkt ook echt-hartstikke-snel. En dit was op een 3Ghz singlecore.

Voor ongefundeerde critici : probeer de preview van Windows 8 eens. Ik was echt positief verrast! :)
waarom? het ziet er best strak uit en werkt naar mijn mening alleen maar duidelijk voor de gebruiker. Als (bijna) alles er hetzelfde uitziet dan raken de minder ervaren gebruikers niet meer snel in de war.

Bovendien is het huidige ontwerp van hotmail maar bagger.
Dit lijkt me juist een geode zet om mensen te laten wennen aan de Metro-interface. Even buiten het gegeven om of je al dan wel of niet een fan bent van de nieuwe stijl van Microsoft, maar ze zijn er wel mee bezig om hun producten van een consistente gebruikservaring te voorzien - en mijn inziens lukt ze dat best goed.

Door mensen te laten wennen zal de stap naar Windows 8 kleiner worden voor consumenten. Voor veel mensen zal dit een vrij ingrijpende verandering zijn en door dit stapje voor stapje te doen, zal de overgang een stuk makkelijker zijn voor de 'mainstream' consument.

Wat we van Metro vinden is een ander punt, ik heb het idee dat Microsoft weldegelijk een goede strategie achter Windows 8 heeft zitten tot op heden. :)
ik heb al van 2004 een touchtcreen op mijn pc en vind dit dan ook een welkome beslissing om door het hele os en alles er rond dezelvde interface te houden

mini knopjes werken namelijk niet goed met touch

mss een id voor tweakers een nieuwe layout speciaal voor touch
dat je zelf beslist of je hem gebruikt of niet ;)
Nee, waarom?
Het is een prachtige interface die je als huisstijl prima kan ''verkopen''. Het werkt fijn, is overzichtelijk en herkenbaar.
Hotmail word Newmail? Heb ik het goed begrepen?

Ik hoef die Metro interface, nu word alles nog interactiever en mijn oude laptopje nog trager...
Anoniem: 63975 @segascope10 juni 2012 14:42
Nee
Microsoft zou voornemens zijn om Hotmail als merknaam te behouden, al zal de Windows Live-merknaam wel verdwijnen.
Ik vind het er goed uitzien lekker fris en overzichtelijk, net als de metro interface en WP
Nog meer knoppen verstopt onder nog meer UI fratsen.
Verbetering? misschien is het een kwestie van wennen.
Anoniem: 166774 @R.H.10 juni 2012 15:40
Misschien ook niet. Als ubuntu gebruiker ben ik sinds kort overgestapt op mint omdat ik een 'gewoon' desktop wil. Don't fix it if it ain't broken.
En tegelijkertijd krijgt Microsoft het hier op tweakers zwaar te voorduren dat ze niet innovatief genoeg zijn ;) .
Ik kan me niet voorstellen dat die metro interface het haalt...

En ik snap ook niet dat ms zo vaak dingen veranderd: taakbalk - ribbon - metro en msn - live - geen live - newmail?!

Ik ben blij dat ik 3 jaar geleden over ben gestapt op Apple. Daar veranderd ook het een en ander, maar je hoeft niet elke keer op cursus om er mee te hoeven werken (of vooral om dingen te vinden).
Anoniem: 166774 @iAR10 juni 2012 15:42
En ik snap ook niet dat ms zo vaak dingen veranderd
Als ze visueel niks veranderen heeft de klant niet door dat het 'nieuw' is. Dit is ook juist het zwakke punt van hoe MS zaken doen (iedere 3 jaar een nieuw OS enzo).
Het zwakke punt van de Metro interface is dat het gewoon ontzettend slecht ontworpen is, niet alleen voor desktops. Hoe sluit ik mijn computer af? Hoe zie ik mijn applicaties? Allemaal onzichtbare 'knoppen'.

Apple veranderde voor Snow Leopard niets aan het uiterlijk, en dat was ook hun beste OS. Bijna alle bugs eruit.
Je moet natuurlijk niet vergeten dat Apple niet aan OSX hoeft te verdienen en inderdaad een OS in een volgende versie kunnen fine-tunen. Backspace219 heeft een punt, dat MS elke keer een drastische vernieuwing moet brengen om mensen te doen laten overstappen.
Het is echter keer op keer halfslachtig werk en met elk OS lijkt het erop dat ze niet weten welke kant ze op willen met de interface. Interface is wel het meest zichtbare en direct een sellingpoint.
Overigens vindt ik de uniformiteit wel een goede stap. Dit is een sterk punt van OSX en een zwak punt op Windows, dus een goede zet van MS.
Moet wel zeggen dat ik de metro interface een vreselijk gedrocht vindt, maar dat is persoonlijke smaak en gelukkig hoef ik thuis er straks niet mee te werken. Moet er echter niet aan denken om dit op het werk voorgeschoteld te krijgen.
Wat ikme afvraag, als je alles naar 1 GUI trekt. Hoe weet de gebruiker dan wanneer die online / offline werkt? Of is dit juist de bedoeling?
Ik denk dat dat (zelfs voor de gemiddelde gebruiker) wel opvalt. De ene open je namelijk via je browser, de andere is een echte app. Het feit dat ze er praktisch identiek uitzien, kunnen we alvast alleen maar toejuichen :)
Behoudens de tiles voor de hoofdfuncties van Newmail, is de interface volgens mij vooral geinspireerd door Gmail. Of ben ik de enige die het wel erg op elkaar vind lijken? Niet dat dat erg is overigens, Hotmail loopt qua interface volgens mij al een tijdje achter.
Nope. Het is juist andersom. Google kijkt voor design heel erg naar de nieuwe ideeën van Metro van Windows.

Wel denk ik dat het dan misschien wel een optie word om over te stappen.
Nu nog niet, de interface is op t ogenblik nog een draak.
Anoniem: 416592 10 juni 2012 16:53
Ik denk dat er een groot verschil moet worden gemaakt tussen mensen die hun computer voor professioneel gebruik hebben en 'de gewone consument'

Ik kan me voorstellen dat mensen die een computer voor professioneel gebruik hebben, graag Windows 7 / een desktop hebben en dat dit veel productiever is dan de Metro interface op Windows 8. Het is dan ook een veel gehoorde klacht op het internet.

Echter, voor de 'gewone consument' kan Windows 8 zeer aantrekkelijk zijn. Als je bv kijkt naar Android tablets of de iPad, is er eigenlijk niet zoveel verschil.
Apps nemen het hele scherm in gebruik en je gebruikt de startknop om naar het " startscherm" te gaan. Dat Microsoft dan diezelfde Metro interface doordrukt in al zijn producten vind ik niet zo gek. Bovendien in het huidige Hotmail erg touch-onvriendelijk. Naar het zich laat aanzien lijkt het nieuwe Hotmail hier veel geschikter voor. Ik kijk er dan ook erg naar uit.

Tot slot dient het denk ik vermeld te worden, dat zo'n radicale verandering eigenlijk Windows, Hotmail, Xbox en wat niet nog meer weer terug brengt naar "versie 1.0". Met het grote voordeel voor Microsoft dat ze in het verleden al "een klein beetje" ervaring hebben kunnen opdoen met software. Ik verwacht dan ook dat Microsoft met SP1, of hoe dit ook mag gaan heten, de productiviteit omhoog zal schroeven (vraag me ajb niet hoe :) )

Hoe dan ook, ik kijk uit naar de launch van alle producten
Daarom vragen de "professionelen (Wat ik overigens betwijfel)" ook voor een optionele ui (al vanaf voor de release). Het slaat echt nergens op om "professionele" mensen of beter gezegd alle mensen met een muis uit te sluiten voor een nieuwe versie van een OS. Of in ieder geval te dwingen naar een voor hun minder gebruikersvriendelijker interface.
Anoniem: 171104 10 juni 2012 17:35
Allemaal die metro onzin. Als het zo zit dan schakel ik in de toekomst nog liever over op linux.
Dat wil ik al jaren, maar zit helaas vast aan een hoop Windows applicaties. Ik zit hier dan ook al helemaal niet te wachten, ik ben een fervent multitasker en moet gewoon snel kunnen schakelen.
Er is slechts één ding wat ik kan toejuichen: MS gaat zijn huisstijl eindelijk eens straktrekken over de hele linie van producten. Want als ik op een Mac zit heb ik het gevoel dat het één geheel is, bij Windows totaal niet.
Anoniem: 145867 @poepkop11 juni 2012 20:16
Amen, dat multitasking werkt echt zoo lekker op Windows 7. Juist programma's naast elkaar zetten door "windows" +pijltje gebruik ik altijd. Het Metro interface verpest juist het mooie aan Windows 7. Daarom hoop ik ook dat er een versie van Windows 8 uitkomt zonder Metro. Gewoon een Windows 8 Desktop versie :) Ik kan alleen maar hopen. Anders is het gewoon simpel en blijf ik bij Windows 7!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.