'Apple gooit Google Maps uit iOS en komt met eigen Street View-versie'

Apple zou in de volgende versie van iOS de Google Maps-applicatie verwijderen ten faveure van eigen kaartensoftware. Dat meldt 9to5 Mac. Bovendien zou de eigen kaartensoftware een variant op Googles Street View gaan bevatten.

De kaartensoftware zou geïntroduceerd worden met de release van iOS 6, de volgende versie van het besturingssysteem voor iPads, iPhones en iPod touch-apparaten. De kaartensoftware zou zijn gemaakt door C3, een bedrijf dat Apple een tijdje geleden opkocht. De makers van C3 zouden inmiddels Apple verlaten hebben, wat erop duidt dat het werk is gedaan, speculeert 9to5 Mac.

De kaarten zouden voorzien worden van een 3d-modus, een variant op Googles Street View om gebouwen en straten in het echt te kunnen zien. Het is de verwachting dat Apple iOS 6 op zijn eigen ontwikkelaarsconferentie WWDC in juni presenteert.

Apple en Google staan al langer op gespannen voet. Zo gebruikt Apple in zijn iPhoto-software voor iOS kaarten van OpenStreetMaps in plaats van Google Maps. De overname van C3 kwam vorig jaar al naar buiten. Apple zou boos zijn op Google vanwege Android, het mobiele besturingssysteem van de zoekgigant. Apple klaagde afgelopen jaren veel fabrikanten van Android-toestellen aan en de inmiddels overleden Apple-voorman Steve Jobs zou gezegd hebben dat hij een 'nucleaire oorlog' wilde voeren tegen Google.

Update 18:20: De Nederlandse ontwikkelaar Tom Klaver heeft in een Javascript-bestand op een testsite van iCloud een eerste referentie naar iOS 6 gevonden, twittert hij. "To use beta.icloud.com, first sign in with the iOS 6 beta".

Mockup: Apples eigen kaartenprogramma voor iOS 6

Mockup van 9to5 Mac: kaartenprogramma Apple voor iOS 6

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

11-05-2012 • 18:19

208

Reacties (208)

208
194
102
7
0
31
Wijzig sortering
Was het echt nodig?

Niet dat ik me eraan stoor, heb zelf geen Apple producten :)
Maarja, het zal allemaal wel goed werken. No big deal of wel?

[Reactie gewijzigd door Zarokuna op 28 juli 2024 21:00]

Was het echt nodig?

Niet dat ik me eraan stoor, heb zelf geen Apple producten :)
Maarja, het zal allemaal wel goed werken. No big deal of wel?
VierZes redenen waarom het wél nodig is, en waarom het bést een big deal is:

1. Als Apple niet veel beter kan laat Apple het aan een ander over
Jobs (en nu Cook) zegt altijd dat anderen beter zijn in bijvoorbeeld zoekmachines (Google, Yahoo, Microsoft), social networking (Facebook, Twitter, YouTube). Vandaar dat ze zich daar niet in mengen. Apple brengt meestal pas iets op de markt als het echt veel beter is dan wat de markt op dat moment biedt.

Getuige ook het feit dat ze nog steeds geen tv hebben uitgebracht. Als ze wilden kon het al láng, terwijl de rest al jaren halfbakken smart tv's op de markt brengt, maar ze vinden wat ze in hun labs hebben schijnbaar nog steeds niet goed genoeg.

2. Google Maps staat al jaren stil
Maps van Google ziet er al zeker vijf jaar vrijwel exact hetzelfde uit. Zowel op iPhone (sinds iOS 1.0) als gewoon op je pc via je favoriete webbrowser is er weinig vernieuwd aan Maps na de introductie van Streetview. Stel je voor dat je vandaag de dag dezelfde iPhone als in 2007 in de winkel tegen zou komen.

3. De concurrentie heeft wél wat gedaan (en is opgekocht)
OpenStreetMaps ziet er in iPhoto op iPad al 10x mooier uit dan Google Maps. En met de overname van C3 (en was er niet nog een bedrijfje?) heeft Apple een juweeltje in huis gehaald. Dat doen ze niet zonder reden. 1+1=2

4. Het zijn geen repercussies tegen Android, wel concurrentie
Als Apple Google wil boycotten uit wraak voor Android zou dit rijkelijk laat zijn. (Zwak argument zoals dat wordt aangehaald in het artikel hierboven). Dan was er meteen in 2008 wel een alternatief gekomen voor Maps, en zou Bing al lang de standaard zoekmachine zijn geweest. Sterker: dan zou Bing Maps al drie jaar de standaard Maps applicatie zijn op iOS, maar dat is nooit gebeurd.

Het feit dat het nog vier jaar nadat Jobs zijn nucleaire oorlog wilde beginnen tegen Android pas een alternatief voor Maps komt belooft wel dat er niet zo maar een alternatief komt. Die nucleaire oorlog vindt plaats in de rechtzaal, niet op de devices zelf. (Wat niet onverlet laat dat Google alsnog dwars zitten door Maps in één keer van 200 miljoen iOS devices te 'swipen' wel mooi meegenomen is voor Apple. Maar het blijft een bijzaak en totaal irrelevant).

5. Het gaat ook niet om licentiekosten.
Google betaalt Apple jaarlijks één miljard dollar om Google Search als eerste keuze in iOS te hebben. Het verdienmodel aan Search zijn immers de advertenties; het is in Google's belang om Search op zoveel mogelijk apparaten te hebben. Voor Maps geldt 100% hetzelfde. Google zal eerder Apple betalen om Maps te gebruiken op iOS dan andersom. In de kaarten-industrie is inmiddels stevige concurrentie (Open Streetmap, Bing etc.).

Not to mention: het ontwikkelen van een alternatief is bepaald niet gratis.

6. Wat moet iOS 6 anders brengen?
Kleine extra: dit is de enige denkbare "killer feature" in iOS 6. Een nieuw homescreen hoef je niet te verwachten, hooguit een paar widgets in Notification Center en wat verbeteringen aan multi-tasken. Ook Facebook integratie (zoals Twitter), betere beveiliging (Adresboek, Fotorol etc.), extra Siri commando's en een hopelijk lange lijst met andere kleine verbeteringen aan tal van de standaard apps zijn leuk, maar maken nog geen nieuwe major release.

Afijn. Het feit dat het straks verdwijnt van niet alleen toekomstige iOS apparaten, maar ook van de ±200 miljoen reeds in gebruik zijnde iOS apparaten die (grotendeels binnen enkele weken) zullen worden geupgrade, moet ze bij Google toch een beetje nerveus maken.Alleen dat is al een big deal.

[Reactie gewijzigd door t-h op 28 juli 2024 21:00]

"Maps van Google ziet er al zeker vijf jaar vrijwel exact hetzelfde uit."

Dat is toch geen argument. Maps ziet er prachtig uit, waarom dan veranderen?
Omdat de info die ze gebruiken ook van 5 jaar geleden is en inmiddels dus ook outdated. Hier in de stad hebben we inmiddels al zo lang een industrieterrein dat volledig volgebouwd is. Op Google Maps was het 5 jaar geleden een kale vlakte wat toen al enigszins achterhaald was (er werd volop gebouwd en een aantal gebouwen waren al af). Als ik nu kijk tref ik exact hetzelfde plaatje aan. Daardoor is het onbruikbaar als navigatie wanneer je ergens op dat terrein moet zijn.
Je kan ook niet gaan verwachten dat ze wereldwijd elke week een foto komen nemen hé.

Maar ja Concurrentie is altijd welkom het kan altijd beter. En als het blijkt slecht te zijn heb je niet verloren als consument (buiten dan google maps op IOS :p ) .
Dat kun je ook niet, maar er is een verschil tussen jarenlang niet updaten en wekelijks updaten. Ik zou jaarlijkse updates toch minstens op z'n plaats vinden. Bovendien kan dat toch intelligent? Zulke wijzigingen zouden ze bij gemeentes kunnen opvragen.

Het heeft geen zin om een oud stadscentrum jaarlijks te updaten, want al die karakteristieke pandjes worden niet zomaar platgegooid voor nieuwbouw. Een nieuwgebouwd industrieterrein daarentegen kunnen ze beter "even" op de foto zetten zodra de bouw voltooid is. Het pand van mijn werk staat ook nog altijd niet op de foto, ongelofelijk na bijna 3 jaar :X Er zijn veel klanten die even met Google Maps kijken waar we precies zitten (o.a. met Streetview zodat je het later herkent). Dat werkt nu dus niet.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 28 juli 2024 21:00]

Anoniem: 105188 @ppl12 mei 2012 01:18
Ik vind het maar een beetje raar. Als je dat weet, waarom maak je geen report aan?
One of the exciting things about maps and geography is that the world is a constantly changing place, and keeping on top of these changes is a never-ending endeavor. It's the sort of challenge we like to take on here at Google, and we want to give you the opportunity to help with a new tool on Google Maps. After all, the best experts on a place are the people that live there. Report a problem enables you to tell us about changes in the world around you that aren't reflected in our maps. It's also a tool for letting us know of any edits or suggestions you have for our maps.

Has that new highway on-ramp finally opened up? Do we have an outdated name for your local school? Was Main Street converted into a pedestrian-only walkway? This tool enables you to tell us about it.
Als de foto's ouder zijn dan 3 jaar dan krijgt het een priority update wat inhoud dat ze er alles aan zullen doen om zsm de foto's te updaten. Als de foto's in maps van dat gebied ouder zijn dan 5 jaar dan krijgt het sowieso een update.

Rechtermuis op het gebied en report a problem selecteren, als je het fomuliertje invult dan zullen ze de fotos zsm updaten. Het is wel makkelijk om er over te klagen als je er zelf niks aan doet.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 105188 op 28 juli 2024 21:00]

deels mee eens, hoewel ik die reeds in gebruik zijnde apparaten niet geloof. De oudere iPhones krijgen al lang geen softwareupdates meer, dus daar blijft gewoon GoogleMaps opstaan. Ook de niet alle iPodTouches worden keurig van nieuwe versies van software voorzien. Mijn ouders hebben er een die in het begin een paar keer aan een laptop heeft gehangen, en daarna nooit meer. De apps die erop staan en de muziek die erop staat voldoen blijkbaar...

Daarnaast vind ik je punt 2 nergens op slaan. De telefoonapp of Emailapp of BerichtenApp van iOS staat ook 'stil', gewoon omdat het wel prima is zoals het is. Kleine wijzigingen, verder geen revoluties meer na een tijdje.

Trouwens, dat was de reden dat ik van iPhone afgestapt ben. Ik vond de iPhone 4S qua interface nauwelijks verschillen (op mappen na) van mijn iPhone (de eerste) en de iPhone 3GS, dus tja, ik vond het de grootste onzin om er weer 600 euro voor te betalen.

Daarom ben ik nu een heel erg tevreden Windows Phone gebruiker :-D
Ik betwijfel dat Google Apple betaald voor Maps. Sinds kort vraagt Google geld aan alle grote gebruikers van Maps. Apple is toen voor enkele produkten direct overgestapt op openstreetmap, net als bijvoorbeeld Wikipedia. Dat Apple dus ook met IOS overstapt lag wel voor de hand.

http://slashgeo.org/2012/...iOS-and-OpenStreetPad-iOS

En met C3 heeft Apple een visueel aantrekkelijke techniek in handen, en vormgeving is toch een van de vlakken waarop Apple meestal uitblinkt.
Het feit dat het nog vier jaar heeft geduurd voordat er een Maps alternatief komt belooft wat dat betreft wel een stukje beter te zijn dan Google Maps.
Dat is nog even afwachten, het enige wat misschien beter zal zijn is de lock-in/intergratie in iOS.
Anoniem: 398412 @blouweKip11 mei 2012 20:19
Net zoals we de Google vendor lock-in in Android nu onderhand wel kennen.
Anoniem: 105188 @t-h12 mei 2012 00:39
2. Google Maps staat al jaren stil
Maps van Google ziet er al zeker vijf jaar vrijwel exact hetzelfde uit. Zowel op iPhone (sinds iOS 1.0) als gewoon op je pc via je favoriete webbrowser is er weinig vernieuwd aan Maps na de introductie van Streetview. Stel je voor dat je vandaag de dag dezelfde iPhone als in 2007 in de winkel tegen zou komen.
Uuum... wat je nu zegt is een beetje krom. Je zegt dat de interface van Maps niet veel is veranderd sinds iOS 1.0 maar de interface van iOS zelf is ook niet veel veranderd sinds iOS 1.0! Het idee hier is waarschijnlijk: "If it ain't broke, don't fix it".

Wat je zegt klopt trouwens absoluut niet want over de jaren zijn er best veel features bij gekomen. Het concept van de interface is misschien hetzelfde maar qua uiterlijk is het anders.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 105188 op 28 juli 2024 21:00]

Reden nummer 7: Google heeft Google Maps op Android veel uitgebreider gemaakt, o.a. met gratis navigatie die ook nog eens rekening houdt met het verkeer op de weg. Zeker één van de verkoop argumenten voor Android telefoons want bij de iPhone ben je voor iets wat er op lijkt gelijk een aardige smak met geld kwijt.
Jep, maar in het buitenland, de enige plek waar ik navigatie gebruik, betaal je per mb voor google maps.

Doe mij dan toch maar TomTom, en door een jailbreak nog gratis ook ;)
Apple heeft hiervoor gekozen om geen licentiekosten aan Google te hoeven betalen.
Deze dienst zal ongetwijfeld juridisch zijn beschermd dmv patenten, ik kan me niet voorstellen dat Apple weer onbestraft anderen kan gaan kopiëren.
Bing Maps en Streetview? MS kopieert het ook en die lijken er geen problemen mee te hebben.
MS kopieert 8)7 ? Microsoft heeft in 2002 MapPoint Online Services uitgebracht (later MSN maps, Live search maps, en Bing Maps). Google Maps is pas gelanceerd in 2005. Drie jaar nadat Microsoft met deze service kwam. Daarnaast heeft Google deze technologie gekocht met de overname van het bedrijf Where 2 Technologies.

Google kan niemand aanklagen, want ze hebben het helemaal niet bedacht of uitgevonden.

@demilord, ik zeg nergens dat Microsoft het wel heeft uitgevonden. Het lijkt alleen wel alsof iedereen maar denk dat alles wat we tegenwoordig op internet hebben uitgevonden of bedacht is door Google. Google is helemaal niet zo mega innoverend als wat veel mensen willen geloven.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 28 juli 2024 21:00]

Anoniem: 398412 @hiostu12 mei 2012 20:57
Inderdaad! Google probeert zich een aura aan te meten van innovatie maar ik moet de eerste innovatie van Google echt nog wel eens zien.
Doe nou niet alsof anderen wel innoveren. MS, Apple en Google kopen allerlei bedrijven op. Allemaal zijn ze schuldig. MS koopt ook kinect in. En koopt internet explorer in vroeger....

1 pot nat.
Anoniem: 340068 @hiostu11 mei 2012 23:04
MS kopieert 8)7 ? Microsoft heeft in 2002 MapPoint Online Services uitgebracht (later MSN maps, Live search maps, en Bing Maps). Google Maps is pas gelanceerd in 2005. Drie jaar nadat Microsoft met deze service kwam. Daarnaast heeft Google deze technologie gekocht met de overname van het bedrijf Where 2 Technologies.

Google kan niemand aanklagen, want ze hebben het helemaal niet bedacht of uitgevonden.
ermm microsoft had het bedrijf gekocht zie http://en.wikipedia.org/wiki/MapBlast

Microsoft heeft niks ontwikkeld.. alleen beter uitgewerkt ;)
Beide gewoon hetzelfde... en dan nog krijgt hiostu dikke upvotes voor onwaarheden. Jammer.
Wie zegt dat ze geen patenten hebben overgenomen van Where 2 Technologies?
Heb je ooit van Terraserver gehoord? http://en.wikipedia.org/wiki/Terraserver.com Voor het jaar 2000 al sattelietbeelden op Internet. Google Maps is oneindig veel uitgebreider, maar zeker niet de eerste of de uitvinder van online maps.
Anoniem: 193848 @Wolfos11 mei 2012 19:19
Bing Maps heeft ook Bird's Eye als view, dus wel een meerwaarde ten opzicht van Google Earth en de foto's zijn bij ons stukken gedetailleerder (en recenter) dan die van Google. Daarnaast pikken Apple, Microsoft en Google continu dingen van elkaar en als je er geen patent op hebt dan is er niemand die je tegen houdt...en terecht! Concurrentie is goed want dan komt er meer innovatie.
Google heeft inmiddels ook bird's eye view.
Anoniem: 193848 @simen11 mei 2012 21:49
Via Google Maps? Welke stad in Nederland heeft dat dan? Let wel, de kaart 45 graden kantelen is niet hetzelfde als Bird's Eye bij Bing. Hier zijn de foto's genomen op 45 graden van 4 kanten.
Bij google maps is dit wel degelijk het geval, bird's eye van vier kanten, zoom maar in met google maps met satelietweergave op rotterdam. Let wel op dat je MapsGL hebt aanstaan.
Leuk die bird eye's view. Maar het is een GIMMICK ! Streetview is dat niet...

Trouwens je kan niet eens de hoek instellen van bird eye's view. Het is gewoon doodleuk foto's gemaakt met een vliegtuigje. Kan daar lastig een patent op hebben en kan ook zo geïntegreerd worden bij andere diensten.

In de praktijk heb je meer aan streetview en google earth dan je ooit aan die bird's eye view zult hebben.
Tja, dit zal ook wel meerwaarde hebben tegenover Google maps. Gaat erom dat ph4ge zei dat er een patent op zat, maar dan hadden ze het al lang tegen MS gebruikt.
Bird's eye is gedetailleerd alleen is de dekkingsgraad laag en inmiddels net zo oud als Google. Bovendien heeft Google nog streetview als het op echte detaillering aankomt. Maar dat gezegd soms is Bing een leuke aanvulling. Ben benieuwd of Apple ook met iets nieuws komt. Dat zal lastig worden...
Wie zegt dat MS geen licentiekosten betaald voor bepaalde features in bing maps?
Het is nog maar de vraag of apple dat gaat doen, die nemen het er niet zo nauw mee als het op patenten van andere bedrijven aan komt, kijkende naar hun juridisch verleden.
Ik vind het een vreemde keus, ze stappen naar mijn idee veel te laat in, en het gaat weinig toevoegen, tenzij ze microsoft en google gaan dwarsbomen op hun platform door bing maps en google maps applicaties niet toe te laten omdat ze hun eigen maps app op willen dwingen. Dan zit er voor hen niets anders op dan zich op hun eigen platformen storten.
Microsoft lijkt een leuk vooruitzicht te hebben met windows phone 8 en windows 8 op tablets, maar ik vind google maps nogsteeds het fijnst werken. Ik ben benieuwd naar hoe deze markt er over een jaar uit ziet.
Anoniem: 201824 @Wolfos12 mei 2012 14:12
MS was al veel langer bezig met een soortgelijk systeem als het huidige Bing Maps. Nog voordat Google bestond. Dus je kan niet stellen dat ze het gekopieerd hebben. Google heeft wel de functionaliteit verbeterd naar mijn idee.
Anoniem: 83718 @ph4ge11 mei 2012 19:29
verklaar "weer"
In mijn (ongetwijfeld) beperkte oogpunt is Apple een van de weinige
firma's die uiteindelijk iets toevoegd.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 83718 op 28 juli 2024 21:00]

Niets toevoegt, aanpast en het als 'oh my god wow, so new, so incredible' op de markt zet.
Noem mij 1 innovatie die Apple heeft gedaan. En dan echt iets NIEUWS, niet iets ouds pakken, een ander sausje erover en dat als nieuw uitbrengen.
Anoniem: 398412 @benji8312 mei 2012 09:25
Je snapt blijkbaar de ballen van Apple. Apple maakt niets nieuws. Apple kijkt rond naar welke producten fout in elkaar zitten en gaat die producten vanuit een nieuwe aanpak verbeteren zodat ze bruikbaar worden voor jan en alleman. Dat is de toegevoegde waarde die Apple brengt: Apparaten en software die voor weinig mensen bruikbaar zijn bruikbaar maken voor iedereen. En dat is meestal wel "amazing" en "incredible".
De iPhone was puur timing. En goede ook...

De capacitieve schermen van fabrikanten waar Apple ze van af neemt waren net marktklaar. Er waren rond het tijdstip ook andere mobieltjes met capacitieve schermen. Alleen met alle respect pakte Apple het gewoon super goed aan die nieuwe technologie die voor het pakken lag.
LG had rond die tijd ook een mobiel met capacitief scherm. De LG prada. Het was absoluut geen technologie van Apple. Ze hadden gewoon goede timing + goede ideën + een mooi product. = kassa :) Mooi toch?
Jep, alleen was die Prada bijna onbruikbaar door zo'n baggerscherm..
Apple is wellicht niet zo veel met nieuwe dingen gekomen, maar het is wel het enige bedrijf die producten neerzet die succesvol zijn waar andere bedrijven al jaren mee sukkelen het aan de man te krijgen. Tablets is wel het beste voorbeeld, die bestonden ook al veel langer, maar het is nooit echt aangeslagen (niet als consument product in ieder geval). Apple zet zo'n ding in de markt en alle concurrentie begint spontaan tablets te bouwen. Zelfde met full touchscreen telefoons, en de mp3 markt herdefiniëren met ipods.

Maar deze stap valt niet in het straatje als mijn voorbeelden. Wellicht biedt het wat features ten op zichte van Google Maps, maar voor Apple is het gewoon veel belangrijker minder afhankelijk te zijn van Google.
Dat komt denk ik omdat Apple ook een enorme groep volgers heeft. Een onbekend merk zou best een top tablet of wat dan ook kunnen uitbrengen, echter als je niet veel volgers hebt moet je het hebben van de reclame.

En als ik eerlijk ben brengt Apple wel altijd top producten uit die goed werken. Had in het begin een Iphone en vond dit de beste telefoon omdat Android toen nog niet uitgebreid genoeg was.
Heb nu een HTC One x en moet zeggen dat ik deze absoluut niet zou willen inruilen voor een Iphone, maar dat is denk ik ook een kwestie van smaak.
Anoniem: 398412 @Oscarozzy12 mei 2012 09:33
Heeft niks met volgers te maken. Kijk naar de iPhone, als je eerlijk bent moet je toegeven dat zonder de iPhone je nooit een HTC One X gekocht zou hebben. Dat ding zou niet bestaan hebben. Android gebruikers zijn ook volgers van Apple. Zonder iPhone had je HTC One X hoogstwaarschijnlijk nog steeds een fysiek toetsenbord en had je niet zoiets gehad als apps op je foon.

Beste voorbeeld is Nokia. Toch een bedrijf dat voor de iPhone een heel pak volgers had, waar staan ze nu. Het had smartphones en als ik me goed herinner had het destijds ook al apps.

Het is de vindingrijke manier van Apple om vanuit een ander inzicht een product te maken die er voor zorgt dat zowel consumenten als fabrikanten willen wat Apple maakt.
"Kijk naar de iPhone, als je eerlijk bent moet je toegeven dat zonder de iPhone je nooit een HTC One X gekocht zou hebben."

Das niet waar.
Waar Apple het goed doet is de eerste zijn in trends.
De smartphone markt was al ver voor de iphone voorspeld, het was letterlijk een kwesie van tijd.
Ik kan me Chriet Titulaer nog herinneren die riep dat we straks complete computers in onze portable telefoons gingen krijgen.

Het zijn volgens mij veel meer de Intels, ARMs en nVidias die dit soort markten mogelijk maken vanwege steeds kleinere en beter presterende hardware platformen.

Nokia was gewoon arrogant en dom.
Ze hebben letterlijk jaren staan kijken naar hoe de smartphone markt zich ontwikkelde en deden eigenlijk helemaal niets dat van belang was.
Als zoveel andere merken wel mee konden komen maar nokia niet dan ligt het toch echt aan nokia zelf.

Apps op je foon is gewoon hetzelfde als programma's op je computer, behalve dat apple ze kan verwijderen zonder dat jij daar iets aan kan doen.
Dat ze de interface gebruiksvriendelijker hebben gemaakt door alles via iconen te bedienen doet daar niks aan af.
De app store is dan weer een ander verhaal, maar op zich is ook dat niet heel bijzonder. Een app downloaden is niet anders dan een DRM muziekje downloaden via een willekeurige dienst (iets dat apple al kon).
Dit klopt inderdaad totaal niet, voordat de Iphone er uberhaupt was, had ik nog mijn LG renoir die ook al goed met een touchscreen werkte. Tuurlijk Iphone heeft wel een aantal dingetjes nieuw ingebracht. Echter zijn ze nooit vindingrijk geweest.

Alles wat apple heeft gedaan zijn bedrijven opkopen en hun technieken in 1 apparaat stoppen. Noem eens 1 ding wat apple helemaal zelf heeft ontworpen. Ik denk dat je dat niet kunt.
"Dit klopt inderdaad totaal niet, voordat de Iphone er uberhaupt was, had ik nog mijn LG renoir die ook al goed met een touchscreen werkte."

Haha die Renoir was er niet eerder dan de iPhone hoor..

"Apps op je foon is gewoon hetzelfde als programma's op je computer, behalve dat apple ze kan verwijderen zonder dat jij daar iets aan kan doen."

Heb jij een speciale iPhone dan? Ik heb maar zat apps op mijn iPhone die Apple niet wil dat ik erop heb..

"Waar Apple het goed doet is de eerste zijn in trends.
De smartphone markt was al ver voor de iphone voorspeld, het was letterlijk een kwesie van tijd."

Ja tuurlijk, net als we nu voorspellen dat we over een X aantal jaar niet meer in de file hoeven staan met z'n allen.. Er moet alleen wel iemand zijn die bepaald hoe we het gaan doen. Zo kwam Apple met een telefoon die je met je vingers op het scherm moest bedienen. Je weet nooit hoe het was gelopen zonder de iPhone, maar de kans is groot dat de huidige smartphone er zonder de iPhone nogal anders uit zou zien..
Dat komt denk ik omdat Apple ook een enorme groep volgers heeft. Een onbekend merk zou best een top tablet of wat dan ook kunnen uitbrengen, echter als je niet veel volgers hebt moet je het hebben van de reclame.
Het is niet het aantal van de volgers gaat, maar de trouwheid van de volgers. Toen de iPod uitkwam was het alleen geschikt voor een Mac, dat een erg klein markt aandeel had. Een niche in een niche. Met geduld en een goede strategie is de iPod groot geworden en is de basis gelegd voor uiteindelijk de iPad.

Het waren ook geen onbekende merken die met een tablet probeerden uit te komen. Denk vooral dat ze de ballen niet hadden om er vol tegenaan te gaan en een goede marketing campagne op te zetten.
Het voegt niets toe, het koopt op, zo kan iedereen het O-)
Ja joh, haal je kop uit het zand! iets kopen en er vervolgens iets mee doen waardoor het succesvol wordt is echt niet aan iedereen gegund.
Anoniem: 201824 @SnowLeopard12 mei 2012 14:14
Nee inderdaad! Alleen aan reeds stinkend rijke bedrijven. Goed recht, maar zo is concurrentie beperkt tot de grote jongens als je als kleine concurrent opgekocht wordt (werken ze notabene vaak zelf aan mee door flink wat geld op te strijken voor de verkoop, magoed...)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 201824 op 28 juli 2024 21:00]

Juridisch bescherm. Rondrijden met een auto en beelden maken.

enige wat niet klopt aan het artikel is dat de mensen apple verlaten hebben omdat het werk er op zit. Bij kaarten zit het werk er nooit op. Jaarlijks komen er vele straten en gebouwen bij en wil je het up to date houden zul je alles toch moeten blijven updaten. Daarom vraag ik me af waarom de mensen er niet meer zijn.
Dat is ander werk. De techniek staat enigsinds los van de inhoud.
En stilstaan is achteruitgaan in de technische wereld. Zowel de manier waarop kaarten worden gemaakt als worden weergegeven evolueerd continue.
de mensen bij Apple zijn niet achterlijk er zitten daar capabele mensen, zou het kunnen dat de mensen van C3 hun werk gedaan hebben, tevens de Apple medewerkers de fijne kneepjes geleerd zodat hun fysieke aanwezigheid op dit moment niet meer nodig is?

En daarnaast is wat jrfloor zegt ook waar, neem aan dat de inhoud in een database staat en die hoef je "alleen nog maar" up to date te houden......
Anoniem: 398412 @ph4ge11 mei 2012 20:15
Lol alsof Google maps geen kopie is. Mappen bestaan al eeuwen en mapsoftware bestaat al langer dan Google zelf.
Het idee van kaarten is niet nieuw.

De manier zoals Google met Maps op het web kwam wel, door het 'interactief' te maken en je niet constant de pagina moest vernieuwen.
Dat heet toch gewoon Ajax 8)7
Anoniem: 340068 @BoringDay11 mei 2012 23:06
Dat heet toch gewoon Ajax 8)7
Beter goed gejat dan slecht bedacht
Ja want ik download even Ajax, zet het op een webserver en ineens is heel mijn webpagina interactief ... .

Ajax is gewoon een verzamelnaam voor een hele hoop technieken, maar je moet er nog altijd de mogelijkheden van inzien en ze weten toe te passen.
Dus d.m.v. Ajax een container opzetten waarin de content komt te staan en die content update zonder de pagina geheel vernieuwd moet worden ... dat is niet zo complex denk ik.
Anoniem: 241683 @BoringDay12 mei 2012 11:19
Nee, en je moet ook niet goed nadenken hoe je je tiles ophaald... Hoe hou je je canvas snel...

Ik hoopte dat het buzzword Ajax al weggezakt was.. Helaas nog niet. |:(
De technologie erachter is wel relatief nieuw, dat geldt helemaal voor streetview.
Anoniem: 285004 @cyberstalker11 mei 2012 19:03
en waarschijnlijk minder Big Brother is watching you bij Apple dan bij Google die daar toch wel een hele vervelende reputatie aan het opbouwen is....
...want Apple houdt geen locatiedata bij van gebruikers? Apple, Google, Microsoft... Het is allemaal een pot nat. Als er geld verdiend kan worden is privacy ineens niet zo belangrijk meer. Ik maak me in ieder geval geen illusies :)
Het is echter wel een slechte zaak om alles bij 1 service te hebben. Het is wel vaker voorgekomen dat iemand extreem in de problemen is gekomen door alles van Google te gebruiken en vervolgens zijn account kwijt te raken. ( ga dit niet naar beneden modden zonder even rond te zoeken naar artikelen hier over )

Ik houd me zo soepel mogelijk en probeer nergens aan 'vast' te zitten, zo gebruik ik geen gmail maar wel google docs.
want Apple heeft geen gegevens van jou als gebruiker? ... tegenwoordig heeft iedereen wel gegevens van jou
Wat denk je dat Apple met jouw aankoopgedrag in hun appstore doet? Al die bedrijven zijn allemaal net zo erg.
Anoniem: 398412 @DrVic11 mei 2012 20:17
Apple haalt zijn geld uit hardware, niet uit persoonsgegevens. Google haalt bijna al zijn omzet uit persoonsgegevens.
Apple haalt zijn geld uit iTunes en software die anderen maken en via hun verkopen. Maar voornamelijk iTunes. Apple is ook eel beter in staat om hun klanten te volgen dan Google. Een Apple fanaat koopt immers alles van Apple.
Apple haalt zijn geld uit iTunes en software die anderen maken en via hun verkopen.
Ik snap dat je dat denkt, maar als je de jaarverslagen van Apple er bij pakt zul je zien dat iTunes niet bijster groot is in de omzet cijfers van Apple. Het is wel een belangrijke aanjager voor de rest van de verkopen, en dat is waar de relatie tussen iTunes en hardware interessant wordt.
Bij apple is de hardware en de software altijd nog het product, bij google ben jij het product.
Apple zowel Google heb je denk ik weinig te vrezen. Je hebt eerder te vrezen al die bedrijven die informatie verhandelen en dat als core business hebben. En zeer waarschijnlijk weten we amper tot niet welke bedrijven dit zijn.

En dat is momenteel namelijk een biljarden business ...
Anoniem: 340068 @hiostu11 mei 2012 23:09
Voor apple ben jij ook een product.. Ze moeten het van jullie hebben, Google verzamelt gegevens en biedt ons weer gratis producten en diensten aan, bij apple moet je voor iedee kuch of scheet een hoofdprijs betalen, En ik vertrouw google meer met mijn gegevens dan Apple, want daar lopen werknemers in er dr uit, vanwege slecht werk klimaat
Als je OSX wil gebruiken kan dat geheel zonder je te registreren of welke prive informatie op te geven dan ook.

Ze gaan het heus niet zomaar tegen de wet in doorverkopen.
http://www.macrumors.com/...46-33-billion-in-revenue/

4% van Apple's winst komt van iTunes.
De overige 96 bijna uitsluitend van hardware verkoop
http://www.macrumors.com/...46-33-billion-in-revenue/

4% van Apple's winst komt van iTunes.
De overige 96 bijna uitsluitend van hardware verkoop
Omzet is 4%, dat is nog geen winst, daar moeten alle kosten nog vanaf, ik weet alleen niet of de betalingen aan de developers daar ook nog uit moeten.
Wat denk je dat VNU met je reacties op Tweakers.net doet? Aluhoedje alert!
Anoniem: 201824 @9071012 mei 2012 14:17
Ze gaan nu dan zeker ook aluhoedjes verkopen? ;)
En tegelijkertijd bouwt Apple aan een reputatie met betrekking tot de beveiliging van haar producten. Wat dat betreft gaan ze volgens mij relatief gelijk op.

Ik ben benieuwd hoe het gaat werken, of het überhaupt enigszins werk en of hier niet weer rechtzaken om het hoekje komen kijken?
Volgens mij kletsen jullie allebei uit jullie nek.
Zowel big brother als beveiliging ... ga je eerst verdiepen hoe het werkt.
Anoniem: 285004 @BoringDay12 mei 2012 01:58
het was toch echt Google die gelijk alle wifi verbindingen illegaal had vast gelegd toch? Dat was uitgebreid in het nieuws.
Maar denk je nu dit de big brothers zijn?
En je providers slaan gegevens op zeker?

Kijk hier eens naar:
http://www.ted.com/talks/...racking_the_trackers.html
Mocht je het idee hebben google/apple/microsoft erg zijn ... dan vrees ik dat er andere bedrijven zijn die nog veel erger zijn.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 28 juli 2024 21:00]

Anoniem: 442878 @cyberstalker11 mei 2012 23:21
Apple heeft hiervoor gekozen om geen licentiekosten aan Google te hoeven betalen.
Ik denk dat dat niet het enige is
en de inmiddels overleden Apple-voorman Steve Jobs zou gezegd hebben dat hij een 'nucleaire oorlog' wilde voeren tegen Google.
Een stukje uit dat artikel waaruit blijkt dat geld niet de reden was.
Jobs was volgens het boek 'Steve Jobs' niet in een schikking geïnteresseerd. "Ik hoef jouw geld niet", zou Jobs in een persoonlijk gesprek met Eric Schmidt, ex-ceo van Google, gezegd hebben, "Als je me vijf miljard dollar biedt, hoef ik het niet. Ik heb genoeg geld. Je moet stoppen met het stelen van ideeën met Android, dat is het enige wat ik wil."

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 442878 op 28 juli 2024 21:00]

Gezien de concurrentie tussen Google/Android en Apple/iOS was het zeker nodig: de Maps app op iOS loopt behoorlijk achter bij die op Android.
Het is gewoon een logische stap voor Apple. Als bedrijf bedient het zijn eigen markt via een bepaald zakelijk model. Dat heet een lock-in market. Een eigen ecosysteem van producten en diensten waar na elke stap van uitbreiding (van volume van die markt, dus gebruikers) je kijkt in hoeverre je die gebruikers integraal onderdeel kunt maken van je eigen markt.

Het is een gevolg van de inmiddels oude ingeslagen tweesprong in der tijd. De ene kant volgde het initiële model van IBM (wat uiteindelijk de PC industrie werd) en Apple ging de andere kant op. In recente tijden zijn die twee zich weer tegengekomen met name op de mobility markten. Wat je ziet is gewoon Apple wat haar eigen model volgt en probeert behaalde klanten binnen het lock-in market model te halen en te houden. Niets bijzonders.
Denk dat Apple, heel terecht, niet afhankelijk wilde zijn van een stuk software van een concurrent. Ik weet niet wie Google Maps voor iOS bouwde, maar als dat Google was dan was je overgeleverd aan de ontwikkelaar van Android om de iOS versie van Google Maps up-to-date te houden.

Iets wat ook een reden is waarom ik hoop voor de Android community (waar ik niet toe behoor) dat Google Motorola Mobility, na het wegnemen van alle patenten, weer in de verkoop zet. Zo niet, dan zie ik het gebeuren dat Samsung en HTC van Android gaan afstappen uit angst dat Google Motorola zal voortrekken en features zal bouwen die alleen goed werken op Motorola telefoons.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 28 juli 2024 21:00]

Samsung (met hun nieuwe SIII) en HTC (met hun nieuwe One X en One S) zetten zo vol in op Android dat ze er echt niet vanaf stappen. Bovendien bouwt Google geen eigen telefoons, dat besteden ze uit, bijvoorbeeld bij Samsung met de Galaxy Nexus. Iedereen dacht dat met de aankoop van Motorola de volgende Nexus bij Motorola vandaan zou komen (zou ik niet erg vinden overigens), maar hij lijkt toch weer van Samsung te komen: http://androidcommunity.c...ext-nexus-phone-20120425/

En wat moet Samsung of HTC dan? Enkel op MS inzetten? Daar is Android veel te populair voor, dan laten ze een enorme userbase in de kou staan.
Offtopic:
Was jouw reactie echt nodig?


Ontopic:
Als je de concurrentie niet aankunt, dan maar proberen het de concurrentie zo moeilijk mogelijk te maken, voor de rest blijft het mij de vraag wat ze anders voor voordelen denken te hebben met deze stap.
En dat Apple boos zou zijn geweest op Google wegens Android is al helemaal belachelijk, dat is de werking dan de markt, je moet rekening houden met (opkomende) concurrentie.
Ik denk dat Apple niet boos is op Google omdat ze competitie bieden, maar meer omdat Apple op het begin een hele goede samenwerking met Google had wat betreft de iPhone. Als Google vervolgens (voor Apple) uit het NIETS met een besturingssysteem komt dat in sommige opzichten lijkt op iOS én waar ex-Apple medewerkers aan hebben meegeholpen, dan snap ik dat ze dit toch zien als verraad.

Daarnaast ziet Apple er vast wel meer voordelen in dan alleen Google minder inkomsten bieden: heb je de filmpjes van C3's 3D technologie al gezien? Die technologie is best indrukwekkend en als Apple het voor elkaar zou krijgen om zoiets on-the-go te gaan leveren, dan is dat best gaaf.

Daarnaast is het verder allemaal speculeren. Valt het je op hoe geïrriteerd je bent enkel en alleen op basis van een GERUCHT?
Was het echt nodig?
Apple haat concurrenten en wil er niet van afhankelijk zijn.
Apple haat geen concurrenten. Apple haat Google en terecht.
Apple haat Google niet. Het is allemaal business.
De linkerkant van de afbeelding lijkt wel erg veel op Google Maps. Zelfde gele lijnen voor de wegen, zelfde lettertype; heeft Google daar geen rechten op?
Anoniem: 154887 @Framoes11 mei 2012 18:31
Eerste afbeelding is gewoon de huidige Maps applicatie met GoogleMaps, alleen de tweede is de mockup. Staat ook zo op alle andere tech sites, behalve hier...
Nou ik zie toch echt als ik over het plaatje hover "Mockup: kaartenprogramma Apple voor iOS 6".

Zie trouwens nu ook dat het onder het plaatje staat.
"Mockup van 9to5 Mac: kaartenprogramma Apple voor iOS 6"

[Reactie gewijzigd door defixje op 28 juli 2024 21:00]

De linkerkant ís Google Maps, bij de bron staat dat in de beschrijving van het plaatje.
Ik vraag mij af of dit mag.

Apple zou dan wel software van andere ontwikkelaars (google) mogen weigeren, maar MS moet wel een browserkeuze scherm tonen? (met o.a. safari)

Edit: Als alle ontwikkelaars weglopen denk ik andere dingen dan dat ze klaar zijn met een product...

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 28 juli 2024 21:00]

Apple zou dan wel software van andere ontwikkelaars (google) mogen weigeren, maar MS moet wel een browserkeuze scherm tonen? (met o.a. safari)
Ik neem aan dat je Google maps naast de Apple Maps (waarschijnlijk iMap ofzo :+) kan installeren. Dus de keuze is nog steeds aan jou.
Nou, dat betwijfel ik, en waarom? Apple heeft een regeltje dat er geen programma's in de store mogen die gelijkwaardige functies heeft als een door apple standaard meegeleverde app..
Daar zijn ze wel wat losser in geworden. Er is ook gewoon een GMail applicatie beschikbaar.
Het is een dienst die Apple afnam. De app was gemaakt door Apple zelf. Nu vervangen ze de dienst. Net zoals dat jij van energieleverancier mag veranderen
Ahhh, dan snap ik het :)
Thx.
de voornaamste reden is dát Windows zo goed als het monopolie heeft op de desktopmarkt en zo aan valse concurrentie kan doen. ios heeft slechts één beperkt aandeel op de smartphonemarkt en kan daardoor die druk niet zetten. overstappen naar bvb Android is gemakkelijk en je boetseren niet in in comfort. overstappen van widows ligt momenteel nog moeilijker.
Hoe wil Apple wereldwijd meteen alternatief voor street-view kunnen bieden? Dat gaat nog jaren duren...als het ooit al naar Europa komt.
Met dat streetview gebeuren wordt eigenlijk de techniek van C3 bedoelt, zodat je overal tussendoor kan 'hooveren' als een vliegtuig.
Volgens mij werd deze techniek ook gebruikt om raketten te sturen. Apple gaat iig niet met auto's door de wereld rijden.
Maar is dus ongelijk aan streetview. Is een 3d-achtig vogelvlucht perspectief.
C3 heeft ook straatniveau spul lees ik net op youtube, maar daarvoor zul je nog steeds met een camera auto moeten rondrijden. En dat is een gigantische klus die Google maar mooi geklaard heeft... Dus een streetview alternatief van Apple zie ik niet zo snel komen...

Streetview werkt (tot nu toe) ook mooi in de standaard app Kaarten btw
Een mogelijkheid is ook dat Apple gedeeltelijk de deal in stand houdt: dan bieden ze mogelijk hun eigen kaarten service aan net zoals nu in Google Maps zit (kaarten, satelliet, hybride), de nieuwe 3D functionaliteit (van C3) en daarnaast houden ze gewoon de licentie op Streetview. :)
Apple en google zijn gewoon stront eigenwijs. Dit kost vooral apple miljoenen. Het ontwikkelen alleen al.
Apple heeft tientallen miljarden in liquide middelen, dus miljoenen is niet zo een issue. Het punt is dat Apple nu een marktpositie heeft bereikt waar ze niet afhankelijk meer willen zijn van 3e partijen voor hun diensten (in dit geval Maps) en ze de financiële middelen hebben om zelf een alternatief aan te bieden. Alleen maar voordelig voor ons, want er komt op die manier meer concurrentie op de (gratis) maps markt.
Het is gewoon een logische stap voor Apple. Als bedrijf heeft het altijd elke nodige stap ondernomen om verkregen klanten onderdeel te maken en te houden van het ecosysteem van producten en diensten binnen de markt die Apple is.

Zoals Jobs ooit duidelijk maakte: "we zijn onze eigen markt, jullie zijn onze eigen markt".
Daar horen nu eenmaal dit soort ontwikkelingen bij. Anders stelt Apple zich in haar visie bloot aan concurrentie met wat ze nog steeds de erfenis van IBM noemen :P Zie het als een verschil in mening tussen zakelijke modellen, met als strijdveld de mobility markets.
Hoe is Google in dit verhaal eigenwijs dan? Apple is toch degene die besluit Google Maps niet meer te gebruiken, en Google is niet degene die besluit dat Apple haar Maps dienst niet meer mag gebruiken?

Als je doelt op het feit dat Google het Android project heeft overgenomen en een concurrent is gaan vormen, dan ben ik het alsnog niet met je eens. Het is toch niet 'eigenwijs' als je een concurrerend product op de markt brengt? Ieder bedrijf dat dus geen origineel product of dienst heeft is eigenwijs?
Anoniem: 398412 @ThePendulum12 mei 2012 18:22
Er is niks fout met een concurrerend product op de markt te zetten. Het is enkel fout als je mee aan de bestuurstafel gaat zitten bij Apple en bij hoog en laag blijft beweren dat je daar niet zit om te spioneren en dat je zier niet van plan bent om de iPhone te kopiëren om vervolgens met een kopie van de iPhone af te komen.

Moest Eric Schmidt niet in de raad van bestuur van Apple hebben gezeten had Steve Jobs er ook geen punt van gemaakt. Het is de houding van Eric Schimdt die er voor gezorgd dat de sfeer met tussen Apple en Google zo verziekt is geworden.
Android vind ik toch amper een kopie van iOS hoor... alles wat je mogelijk anders zou kunnen doen met een mobiel OS is in feite ook anders.

Wat betreft de hardware, die heeft Google zelf niet (volledig) in de hand, maar de fabrikanten zelf (Samsung, HTC, etc.). Als je dan uit komt bij de Nexus S, wat dan een echt puur Google model zou zijn, vind ik dat de iPhone-vergelijking behoorlijk ver te zoeken is.
Hiermee kiezen bedrijven eerder voor Android dan iPhone.
Er zijn veel bedrijven (bouw, gemeentes, etc) die layers gebruiken in Earth.
Alleen zijn er ook zeer veel bedrijven en gemeentes die een iPad etc. gebruiken.
Anoniem: 420148 11 mei 2012 18:22
Mooi! StreetView mistte ik nogal in de huidige versie. Ook hoop ik dat kaarten lokaal worden opgeslagen/gecached. Wordt er soms een beetje moe van om in mijn eigen stad te moeten wachten op 3G die druk bezig is met een volgend cluster te laden (terwijl ik er allang in zit)
toch wel grappig dat ik met mijn 150 euro Android wel kaarten van Google Maps kan cachen en dat probleem nooit heb. Ergens wel logisch, maar toch. :-)
Dat werkt niet helemaal lekker.

Net ff de kaart van Nijmegen gecached via Maps op Android, maar op de een of andere manier, zijn sommige delen scherp, en andere delen in het cache gebied "missen".

Daar is nog wel wat werk aan te verrichten. Ook zou het mooi zijn om gewoon routebepalingen te kunnen verrichten zonder internet. Kan de telefoon niet zelf gewoon een route uitstippelen zonder daarvoor internet nodig te hebben?
Kan de telefoon niet zelf gewoon een route uitstippelen zonder daarvoor internet nodig te hebben?
Dat kan je telefoon wel, alleen zo werkt Google niet ;)

Google wilt alles zo veel mogelijk online, wat dus weer ruimte bespaart op je mobiel. En aangezien Google er vanuit gaat dat iedereen internet op hun mobiel heeft was dit dus een logische keuze.

Als je offline wilt plannen zijn er natuurlijk andere alternatieven genoeg.
google wil alles online hebben om de simpele reden dat dat de enige zekerheid is dat ze je advertenties kunnen laten zien
niets meer, niets minder...
Anoniem: 201824 @catfish12 mei 2012 14:26
Wel iets meer: ze kunnen ook geld verdienen als ALLES online zou staan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 201824 op 28 juli 2024 21:00]

Anoniem: 131162 @sieem11 mei 2012 18:46
dit si dus een voorbeeld waarom apple het mogelijk zelf zou willen ontwikkelen.
Streetview is er ziezo toch op iOS?
mits apps die google streetview in iOS weergeven, maar vooralsnog is er geen officiële app van Apple noch Google om te streetviewen.
Hoe kom je daarbij? Het zit gewoon in de standaard Maps-app: zoek naar een adres of plaats ergens een speld en klik op het oranje icoontje.

[Reactie gewijzigd door Ram0n op 28 juli 2024 21:00]

Inderdaad, en lang ook. Zelfs de 3.x versies van iOS hadden Street View er in zitten.
Anoniem: 420148 @Ram0n11 mei 2012 19:57
Weer wat geleerd! Vooralsnog irriteer ik me aan het niet cachen van de kaart.
serieus? WOW. net iets bijgeleerd. Thanks!

Edit: meer nog: dat icoontje staat daar en dat wist ik, maar ik wist niet dat dat streetview was, mede door de beschikbaarheid van Streetview in België die zo laat kwam had ik daar in iOS 3 en 4 geen behoefte aan.

Maar enorm bedankt voor de tips, ik heb nu al 3 jaar een iPhone (3GS, 4, 4S) en daarvoor al een iPod Touch maar dit wist ik écht niet.

[Reactie gewijzigd door b12e op 28 juli 2024 21:00]

humor. ZO heb ik een vriend van me die al 2 jaar een iPhone heeft laatst geleerd dat hij een screenshot kan maken door de aan/uit knop en homeknop in te drukken. Dat wit hij dan weer niet :-)
Zo, ik weet niet of jij een iPhone hebt maar als dat zo is zou ik als ik jou was even de handleiding doornemen om te kijken welke functies je nog meer niet ken.

Zit al heeel lang in Google Maps op de iPhone hoor inclusief filemeldingen zelfs.

Streetview zit er al vanaf iOS 3.x (zoals Exirion ook al zegt) in.
Anoniem: 297376 @defixje11 mei 2012 22:30
Er zit geen 'Google Maps' in iOS, alleen het (vanaf het begin) door Apple geschreven programma 'Maps', dat gebruik maakt van de Google back end. Toen Google nog 'lief' was tegen Apple hebben Apple ook gecomplimenteerd met het fraaie front end voor hun data.

Nu wordt het inderdaad een ander verhaal, met technologie van de opgekochte Placebase, Poly9 en C3.

Voor een filmpje uit begin 2011: http://www.youtube.com/watch?v=BaahKhvO_E4
Anoniem: 211998 @defixje11 mei 2012 20:20
Maar er is toch geen handleiding? It just werks.
Dat hij het niet weet is nog onderdeel van zijn Experience, hij komt nu steeds achter nieuwe unieke revolutionaire features.
Weet niet of je reactie sarcastisch was bedoeld of niet maar laat ik er maar even serieus op in gaan.

Natuurlijk heeft de iPhone wel een handleiding:
http://manuals.info.apple...gebruikershandleiding.pdf

En zie op pagina 111, tada, zo werkt "Street View" op een iPhone, dus dit kon die weten voor een betere Experience. ;)
Ik denk dat Android er weinig mee heeft te maken anders zou er wel meer veranderen dan een map applicatie... . Tenslotte zijn veel bedrijven na de aanpassingen van de voorwaarden van Google maps, openstreetmap gaan gebruiken. Persoonlijk vind ik het ook veel mooier en het zal voor een grote gebruiker waarschijnlijk een pak goedkoper zijn.

De technologie van C3 is trouwens van een andere aard dan Google streetview (http://www.youtube.com/watch?v=gSmunh6NIQI) en kan hen een unieke selling point opleveren. En elke fabrikant wil dat wel om zicht te distantiëren.

EDIT: link naar C3 techdemo toegevoegd

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 28 juli 2024 21:00]

Strategisch lijkt het me dat Apple zich graag wat losmaakt van Google..

Plus als je zo groot bent als Apple dan is het op een gegeven moment wel reeel om zelf zo'n redelijk dure applicatie te ontwikkelen..
de applicatie zelf is niet duur, de machine erachter (kaarten, "streetview" en servers om het allemaal te voeden) is vele malen duurder.
Tja als het net zo goed werkt als google maps geen probleem.
Zo niet is het wel een misser voor de iOS gebruiker.
Maarja dat heb je met de graai cultuur van tegenwoordig.
Ikke ikke ikke en jij mag doodgaan ... Allemaal multinationals en toch elkaar het licht niet in de ogen gunnen.
Anoniem: 431052 11 mei 2012 18:48
Mooi zo. In veel opzichten vond ik Google Maps minder goed werken dan Nokia's variant. Ben erg benieuwd wat Apple hier van bakt, een beetje meer concurrentie op Maps gebied kan geen kwaad!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.