Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 225 reacties

Svein Holden, openbaar aanklager in de zaak tegen Anders Breivik, stond in zijn openingsbetoog stil bij de periode waarin Breivik World of Warcraft speelde. Hij probeerde daarmee het beeld te schetsen dat Breivik sociaal geïsoleerd was.

Breivik, de man die een jaar geleden in Noorwegen 77 jongeren doodschoot op het eiland Utøya, woonde in 2006 en 2007 bij zijn moeder. Hij deed daar een jaar lang niets anders dan World of Warcraft spelen, stelde openbaar aanklager Holden gisteren in zijn openingsbetoog. Holden omschreef de game daarbij als gewelddadig. De verder vooral stoïcijnse Breivik moest lachen bij de passage over zijn WoW-verleden, vooral toen Holden een screenshot toonde van Justicar Andersnordic, het character waarmee hij speelde.

Holden wilde daarmee duidelijk maken dat Breivik in de tien jaar voorafgaand aan zijn daad een sociaal geïsoleerd bestaan leidde en een leven vol mislukkingen achter de rug heeft. Zo voerde de aanklager naast het WoW-verleden ook aan dat Breivik zonder veel succes tot drie keer toe geprobeerd heeft een eigen bedrijf op te richten.

Holden is niet de eerste die verband probeert te leggen tussen games en geweldsmisdrijven. In veel geruchtmakende rechtszaken doen aanklagers hetzelfde. Zo zou Tristan van der V. veel shooters hebben gespeeld. De moordpartij, een jaar geleden in Alphen aan den Rijn, zou zelfs verdacht veel lijken op een scène uit Call of Duty: Modern Warfare 2. Ook in de zaken rond de moorden op de Columbine High School en Virginia werd de link met gewelddadige games gelegd.

Er is veel onderzoek gedaan naar het verband tussen gewelddadige games en gewelddadig gedrag. De resultaten van de diverse onderzoeken spreken elkaar tegen. Er zijn onderzoeken die een verband aantonen, maar ook onderzoeken die geen verband tonen. Ook in Noorwegen werd direct na de schietpartij op Utøya het verband gelegd. Zo haalde een Noorse supermarktketen World of Warcraft en Call of Duty: Modern Warfare 2 uit de schappen zodra bekend werd dat Breivik de games had gespeeld.

Het character van Anders Breivik in World of Warcaft

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (225)

1 2 3 ... 13
Hier filmpje over de rechtzaak en WoW: http://www.youtube.com/watch?v=tKMKENShBWo

[Reactie gewijzigd door Lupo1989 op 17 april 2012 10:53]

Ik heb het idee dat de vergelijking met geweld deze keer door de media wordt gedaan, hier door tweakers.
De aanklager probeert duidelijk een beeld van de verdachten te schetsen en ik denk dat een vol jaar non-stop WoW spelen redelijk iets zegt over iemands sociale toestand en wereldbeeld.
Uiteindelijk iedereen ze eigen waarheid, maar dit is toch iets wat redelijk ver van ons "normaal" gemiddelde beeld af zit.
Hierdoor kan je zeggen dat de verdachten redelijk ver van dit normale/gemiddelde beeld af zit en dit uit zich in een vertekend wereldbeeld en een duidelijk lager respect voor het leven van mensen.
Ik denk niet dat zijn uiting dmv geweld iets met deze spellen te maken heeft, maar gewoon een zeer pragmatisch denken was om zich te laten horen.
Mensen maken heel gemakkelijk de logische denkfout "correlation does not equal causation", ofwel: als er een verband is tussen twee zaken A en B dan betekent dat niet noodzakelijkerwijs dat A ook de oorzaak is van B.

Dit is hier een duidelijk voorbeeld van. Een massamoordenaar heeft een bepaald computerspel gespeeld, en dan wordt er heel gemakkelijk gedacht dat het spelen van het computerspel een (deel van de) oorzaak is dat hij massamoordenaar is geworden. Dus gaan we maar bepaalde computerspellen verbieden want dan worden mensen geen massamoordenaar. 8)7

Het kan best dat massamoordernaars vaker zulke spellen spelen, maar het betekent natuurlijk totaal niet dat het spelen van zulke spellen een oorzaak is van moordneigingen. Het verbieden van zulke spellen om te voorkomen dat mensen moordneigingen krijgen is dan ook totaal zinloos.
Ik zou je post nog eens goed lezen, want zoals het er nu staat klopt je "denkfout" niet ;) De denkfout is dus precies andersom.
Wat een comments weer zeg, mijn god...
Het artikel is trouwens ook redelijk suggestief; er staat dat er een verband is, maar dat wilt niet zeggen dat het causaal is.
Lees wat grondiger en je leest dat de aanklager hiermee wilt aantonen dat Breivik een geïsoleerd leven leidde en dat het fulltime spelen van WoW hier de oorzaak van is. Dat zegt verder niets over of WoW aanzet tot gruweldaden, maar meer over het feit dat hij waarschijnlijk op sociaal vlak erg zwak is en zich juist daarom fulltime op dergelijke games stortte.

Het fulltime spelen van WoW is gewoon een middel om zijn sociale tekortkomingen te belichten; iets wat in mijn ogen als werkelijk oorzaak gezien wordt. (En dat WoW een groot negatief effect op je sociale vaardigheden of sociale leven kan hebben weten we natuurlijk allemaal, maar dat kan elk spel hebben als je het zoveel speelt.)
Lees wat grondiger en je leest dat de aanklager hiermee wilt aantonen dat Breivik een geïsoleerd leven leidde en dat het fulltime spelen van WoW hier de oorzaak van is.
Sterker nog, hij zegt helemaal niet dat het de oorzaak was maar brengt het naar voren in een schets van de vermeende isolatie.
Dit met name denk ik omdat vooroordelen over dergelijk games breed leven en een dergelijk voorbeeld dus meer kans maakt geaccepteerd te worden door de rechters (en zeker de leken rechters)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 17 april 2012 13:55]

Slecht artikel, had rechtstreeks uit de Telegraaf kunnen komen...

Eerst wordt er duidelijk aangegeven (in bovenstaand artikel) dat Holden duidelijk wil maken dat Breivik een geïsoleerd bestaan leidde en hiervoor gebruikt hij het veelvuldig spelen van WoW als (een van de) voorbeeld(en).

"Holden wilde daarmee duidelijk maken dat Breivik in de tien jaar voorafgaand aan zijn daad een sociaal geïsoleerd bestaan leidde......"

Het spelen van WoW wordt niet aangedragen als (directe) verklaring voor het gewelddadige gedrag van Breivik. Beetje jammer dat dit wel weer als zodanig naar voren wordt gebracht.

Overigens ook jammer dat zoveel tweakers er allemaal bovenop springen.

Lezen mensen; doe je met je ogen 8-)
Ik zou ook lachen als iemand dat als argument zou aanvoeren. Stumperds.
Naja ik heb ook WoW gespeeld. Een jaar lang toch wel minstens een uur of 20 per week. Ik was toen ook verslaafd. Echter ik zat toen niet in een sociaal isolement want de vrienden waarmee ik online gamede zag ik offline ook gewoon in de sportschool en stad/cafe. En ik haalde ook gewoon mijn studiepunten.

Dus waar de aanklager wel een punt mee heeft is dat Breivik in sociaal isolement zat. Maar dan is de beredenering niet;

Spelen van WoW --> gewelddadig gedrag

Maar

Spelen van game --> Sociaal isolement --> gewelddadig gedrag.

Kunnen we ook meteen de hele discussie over dat games voor "verstoord" gedrag TERECHT opdoeken. Want iedereen weet dat je echt niet een "Breivik" of "Tristan" wordt als je elke week een paar uurtjes stoom afblaast door te gamen. Het is vooral het overmatige gebruik en het effect wat dat heeft op je normale bestaan. Dit geldt ook voor ALLE andere verslavingen; zodra het een heftig impact heeft op het "normale leven" (werkt, gezin/fam, vrienden en sport/andere hobby's) dan is het pas echt gevaarlijk.

Ik vind het erg sneu voor de makers van mooie spellen als WoW (het sociaalste spel wat ik ooit gespeeld heb) dat hun games zo worden afgekraakt. Als je 80 uur per week naar schilderijen, klassieke muziek of het nieuws kijkt; op een gegeven moment wordt iedereen gek.

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 17 april 2012 11:13]

Ik denk dat het andersom is:

sociaal isolement --> spelen van game --> geweldadig gedrag.

Het spelen van de game op zich leidt niet tot sociaal isolement. Echter als je al sociaal geisoleerd ben, kan zo'n game een vals gevoel van "accomplishment" geven. Hierdoor kunnen gedachten en interpretaties behoorlijk ver van de werkelijkheid komen te staan met als gevolg dat iemand dingen gaat oplossen zoals hij of zij ze in de game ook op zou lossen.

Verder word ik er ook een beetje moe van dat spellen aangehaald worden als boosdoener. Het kwaad is volgens mij allang geschied voordat zo'n mafkees aan zo'n spel begint en de boel kapot schiet. In het geval van die gek in Alphen werden games ook al meteen in de media genoemd als aanleiding, maar het feit dat die gast aanwijsbaar labiel was werd over het hoofd gezien bij het toekennen van zijn vergunning 8)7
Ik denk dat de 3 los staan van elkaar, dus geen onderling verband hebben, maar samen passen bij de wijze waarop Breivik in het leven staat/stond. Er wordt mijns inziens veel te veel nadruk gelegd op het bepalen/vinden van oorzaken en gevolgen. X leidt tot Y en Y leidt to Z, etc. Het leven kent geen lineair verloop. Alles verloopt cyclisch. Het is de op het denken gerichte mens die telkens pogingen blijft ondernemen om alles in een lineair verband te plaatsen.

Shooters passen nu eenmaal bij de wijze waarop mensen als Breivik en Tristan in het leven staan. Leven in een bepaald isolement past daar ook bij. Alles is tegelijk aanwezig in de persoon en kiest van daaruit zijn pad. In onze maatschappij kijken wij helemaal niet om naar dat soort mensen. Sterker nog, we beschimpen ze vaak. En dat brengt me op een ander punt.

Het is jammer dat de maatschappij geen enkele verantwoordelijkheid voelt voor mensen als Breivik en diens daden, terwijl ze wel uit onze maatschappij voortkomen. Wij hebben ze als het ware gevormd door de wijze waarop wij onze maatschappij hebben ingericht. Ergens hebben we allemaal een Breivik in ons zitten. Hoe gruwelijk zijn daden ook zijn, Breivik houdt ons een spiegel voor. Wanneer durven wij naar ons eigen spiegelbeeld te kijken? Daarin ligt de werkelijke oplossing en niet in het levenslang opsluiten van deze man. Dan is het weer wachten op de volgende...

[Reactie gewijzigd door -Moondust- op 17 april 2012 12:08]

Je kunt als maatschappij wel alle verantwoordelijkheid naar je toe trekken, alleen is de persoon zelf verantwoordelijk voor zijn daden.

Deze daden zouden misschien geinspireerd door WoW en met name CoD zijn , maar had ie het anders niet gedaan? Ik denk dat hij het dan anders had uitgevoerd als hij nooit inspiratie uit CoD had kunnen halen (bijv. indien dat verboden zou zijn geweest) en misschien minder efficient. Maar iemand die sociopatische neigingen heeft wordt vast niet greremd door gebrek aan ideëen om zijn plannen ui te voeren.

Sociaal isolement kan vele oorzaken hebben. De meeste verslavingen (die hebben wel een causaal verband met sociaal isolement) hebben een oorzaak. En die is minder vaak in de maatschappij als wel in het gezin van herkomts te vinden. Alhoewel het gezin van herkomst ook wel weer genoeg te lijden zou kunnen hebben gehad van de maatschappij.

Hoe dan ook, het wordt een kip en het ei verhaal als de je verantwoordelijkheid buiten de persoon in kwestie zelf legt. Iedereen heeft een keuze om zijn/haar daden wel of niet uit te voeren.
Hoe dan ook, het wordt een kip en het ei verhaal als de je verantwoordelijkheid buiten de persoon in kwestie zelf legt. Iedereen heeft een keuze om zijn/haar daden wel of niet uit te voeren.
Heb jij de keuze wel of geen moord te plegen? Ik niet, ik kan namelijk niet de keuze maken wel een moord te plegen. Zo ligt het voor de hand dat Breivik ook geen keuze heeft gehad. Hij moest dit doen. Ervan afzien was voor hem geen optie. Er was geen keuze. Niemand kan kiezen wie of wat hij/zij wordt. Als jij interesse hebt om dokter te worden, kan jij niet de keuze maken advocaat te worden. De aard van het beestje en de omstandigheden waarin hij/zij leeft bepalen dat. Je kan ook niet kiezen of je gelukkig wordt of niet. Anders zou iedereen wel gelukkig zijn. Kortom, we denken altijd wel dat iedereen dezelfde keuzes kan maken als wijzelf maar feitelijk is dat niet zo. We zijn overgeleverd aan het leven zelf. Dat geldt voor onszelf, maar ook voor types als Breivik. Ze komen voort uit onze maatschappij en daar zijn wij verantwoordelijk voor. In een Amazonestam zal nooit een Breivik geboren worden, omdat hun maatschappij anders is ingericht. De westerse maatsschappij is wat dat betreft van God los.

Breivik houdt iedereen een spiegel voor. Via hem kunnen we allemaal een glimps opvangen van onszelf. En het is erg jammer dat dat geen enkele aandacht krijgt. Men heeft het oordeel al klaar en projecteert alles op de persoon Breivik. Alsof het kwaad van de wereld in deze man is geconcentreerd. Hij is de idiote boef die levenslang achter de tralies moet verdwijnen. Hoppa, onder het kleed vegen en de rommel is weer opgeruimd. Toch? Niet echt, de rommel lijkt opgeruimd, maar de maatschappij heeft zijn les nog niet geleerd. Er moet een Breivik #2 opstaan die het 10-voudige aantal mensen vermoord. Wellicht wordt men dan wel wakker.
Een causaal verband ("X leidt tot Y") is niet hetzelfde als een lineair verband ("X neemt evenredig toe met Y"). Ze zijn zelfs onvergelijkbaar, in de zin dat je causale verbanden hebt die niet lineair zijn en lineaire verbanden die niet causaal zijn.

Dat er veel processen zijn die een cyclus maken klopt ongetwijfeld. Ze sluiten causale verbanden niet uit, integendeel, veel van die cycli kun je waarschijnlijk opbreken in causale verbanden. Bijvoorbeeld: een zaadje wordt een plant, planten produceren zaadjes.

Ik deel echter je kritiek op een simpele causale stelling als: shooters verhogen de kans op geweld. Niet bij iedereen zal het spelen van deze spellen de kans op geweld verhogen. In plaats van "X leidt tot Y" zou ik een vorm zoeken als een "X1,X2...Xn leidt tot Y". Men denkt tegenwoordig bijvoorbeeld dat het de combinatie van genetische aanleg en een slechte jeugd is die tot psychotisch gedrag kan leiden.

Waar ik het grondig met je oneens ben is dat "het is de op het denken gerichte mens die telkens pogingen blijft ondernemen [...]". Ten eerste is het is paradoxaal als je in een betoog beargumenteerd waarom we niet moeten argumenteren. Ten tweede zijn logica en de wetenschap zijn wel degelijk in staat om alle nuances en complexiteit te beschrijven die de mens ooit zal kennen. Immers zijn de bouwstenen van onze hersenen niets anders dan simpele logische componenten.
Je hebt gelijk, ik bedoel causale verbanden, geen lineaire, alhoewel de westerse mens doorgaans wel een lineair denkpatroon heeft, een opeenvolging van bepaalde stappen, terwijl de werkelijkheid dit niet ondersteunt.

Maar goed, bottom line van mijn bijdrage is dat Breivik voor ons allen een spiegel is en dat ons maatschappelijk bewustzijn nog niet voldoende ruim is om dat te vatten. Hopelijk gaat het in de toekomst wel die kant op.
Sterker nog, ik zou zelfs zeggen: sociaal isolement + vertekend wereldbeeld + geestelijke problemen -> geweldadig gedrag (soms).

Het spelen van games heeft er volgens mij absoluut niets mee te maken, gezien:
1) de grote hoeveelheid gamers die geen geweldadig gedrag vertonen
2) de grote hoeveelheid mensen die wel geweldadig gedrag vertonen en geen gamers zijn

Ik heb nog steeds geen onderzoek (gepubliceerd, peer reviewed natuurlijk) gezien die een causaal verband bewijst tussen het spelen van games en geweldadig gegrag.

[Reactie gewijzigd door -GSF-JohnDoe op 17 april 2012 13:15]

Ik ben het op zich wel met je eens. De andere zaken die je daar noemt, dus het wereldbeeld en geestelijke problematiek (schizofrenie, psychopathie, mishandeling in voorgeschiedenis) lijken meer van invloed dan gamen. Als het al zo is dat het spelen van games tot gewelddadig gedrag leidt, zou een sociaal isolement eerder een confounder zijn dan zich in het causale pad bevinden. Immers:

Sociale problematiek + psyche ----------> Gewelddadig gedrag
^ ------------------------------------------/
| |
Gamen

Dus je zou veel meer waarde moeten hechten aan de psyche van de man dan aan het spelen van WoW. Sterker nog, het feit dat hij gamede zou je wetenschappelijk gezien niet eens mee mogen nemen in de beoordeling van de man, of wie dan ook.

Edit: is een vrij onduidelijk schemaatje, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. :P

[Reactie gewijzigd door Krylinck op 17 april 2012 12:59]

Ja alsof iedere WoW speler potentieel massa moordenaar is. Ik word er zo moe van om games de schuld van alles te geven.
Gelukkig niet zeg, dat zouden ondertussen meer dan 10 miljoen potentiele moordenaars zijn. (extra, bovenop al die potentiele moordenaars die we al hebben door al die andere games :P)

Het punt is, ik wil best geloven dat WoW in dit opzicht deze vent nog verder uit de samenleving heeft getrokken dan hij al was, daar is WoW wel het type game voor. Echter betekend dit ene geval niet dat we nog 10 miljoen andere spelers hebben rondlopen die op elk moment kunnen ontploffen.

Ik vind het altijd grappig hoe politiek hier aan opinie buigt. De afgelopen jaren is het gezeik steeds games, daarvoor was het drugs, wat is het volgende? Als we games gaan verbieden omdat ze wel eens kunnen aanzetten tot geweld, of zelfs helpen bij plannen van geweld (=niet mijn opinie..) wanneer gaan we dan de auto's verbieden omdat deze ondersteuning bieden bij bankovervallen, en het internet offline halen omdat hackers hiervan gebruik maken...

Mijn punt is dat je niet iets helemaal kan stopzetten omdat 1 idioot de boel verkloot. Als we dat op alles zouden toepassen kunnen we lekker met z'n allen weer de hele dag ons eigen voedsel op het land bewerken, ownee dat kan ook niet, een hark kan je iemand goed de kop mee inslaan, laten we die verbieden...
De mensen moet eens beseffen dat het uiteindelijk aan de mens zelf ligt, hoe ze worden opgevoed en hun onderliggend karakter. We zoeken altijd een schuldenbok zoals je aangeeft: games, drugs, stress,... Terwijl we voor de uiteindelijke oorzaak niet verder dan de spiegel moet zien. Games kan mss wel invloed hebben uitgeoefend, maar die invloed heeft op iedereen een ander effect. Als je kijkt naar de wapens die Breivik bij had zouden ze eerder naar Modern Warfare moeten kijken trouwens, dat speelde hij immers ook. Al die games uit de rekken halen laat zien hoe ongeloofelijk naief en dom de mensen kunnen zijn (en dat deze mensen jammergenoeg de macht hebben om zo'n acties te doen...)
Holden wilde daarmee duidelijk maken dat Breivik in de tien jaar voorafgaand aan zijn daad een sociaal geïsoleerd bestaan leidde en een leven vol mislukkingen achter de rug heeft. Zo voerde de aanklager naast het WoW-verleden ook aan dat Breivik zonder veel succes tot drie keer toe geprobeerd heeft een eigen bedrijf op te richten.
Als je dit leest is de titel een beetje misplaatst, het schuift alles naar WoW terwijl dit niet zo is. Het artikel zegt zelf dat het over een passage ging. Wat niet weg neemt dat het 'geweldadig' en 'WoW' in dezelfde zin ook misplaatst is. Aantonen van (fysiek!) sociaal isolement is iets anders. Wat Holden eigenelijk moet zeggen (en wat hij eigenlijk ook zegt met de bovenstaande quote) is dat Anders Breivik weer een 'slachtoffer' van de maatschappij is en hij mentaal niet stabiel genoeg was om dit op een normale manier te verwerken.

[Reactie gewijzigd door Rinzler op 17 april 2012 17:50]

Ik snap niet zo goed hoe het artikel erbij komt dat de aanklager een verband probeert te leggen tussen games en geweldsmisdrijven.

Zoals ik het lees, probeert de aanklager alleen maar aan te tonen dat Breivik in een sociaal isolement leefde. Nog los van de vraag waarom dit de aanklacht tegen Breivik zou sterken, zie ik nergens de aanklager zeggen dat de aanleiding voor de schietpartij in de aard van de games te vinden is.
Op reactie Spectaculous , BramSd en digitalbullet

Misschien moet je het verband dan ook iets wat breeder en dieper zoeken , het isolement van Breivik en het verband tussen het Moorden en het Isolement ligt in de Game dus.
Dat er geweld in voorkomt is punt twee en verbreed alleen Breivik zijn spectrum.

Het artikel zegt niet dat de maatschappij hiervoor verantwoordelijk is dat staat nergens , Breivik had een punt waar in hij de maatschappij juist ( in zijn woorden ) probeerde te redden door Islam invloeden en de multiculturele invloeden te weren , het vermoorden van die mensen ligt aan de grondslag dat deze uit politieke invloeden daar waren dus een nieuw gevaar voor Breivik zijn stelling opleverde , het werktuig Game was om zijn waan te doen beleven.

Je kan het zien als mensen die problemen hebben die dan naar drank of drugs grijpen die leven ook in de waan dat als ze high zijn ze een mooi leven hebben , die raken dan in een maatschappelijk Isolement en leven dan in deze wereld omdat ze denken dat ze de problemen hiermee oplossen.

Het uit de schappen halen van games is dus een ook zo'n maatschappelijk probleem je neemt de keuze van de minste weerstand dus WOW en MW2 uit de schappen halen en denken dat je het probleem hebt opgelost, het probleem ligt dan ook veel en veel dieper dan dat.

Maatschappelijk kan er wel wat gedaan natuurlijk , maar naar mijn inzien lopen we toch alleen maar achter de feiten aan , het is een Amok en een Amok is slecht voorspelbaar , Isolement , Overbodig , Mobbing , Opvoeding , Werk en zo zijn er enkele tientallen voorbeelden waar een Amok door kan ontstaan, er zijn gevallen waarin het zelfs over een periode van enkele jaren of tientallen , of zelfs maar enkele maanden voorbereidingen in de waan nodig heeft.

Je mag dus zeggen dat dit een extreme waan is waarin Breivik zich bevond en nog steeds bevind , maar moet je motief en daad niet van elkaar los koppelen en dan bekijken wat werkelijkheid is? , ik denk het wel eigenlijk , dan zien we namelijk ook een iets ander beeld waar de maatschappij faalt en waar Breivik zijn waan idee vandaan heeft.

Tevens leven er mensen hier in Nederland die uit precies die zelfde overtuigingen ( Islam en Multiculturele bedreiging ) juist niet moorden maar een politieke partij hebben , dan zie je dus al een klein beetje het verband met waan en werkelijkheid daad en motief en de achterliggende gronden.

[Reactie gewijzigd door wow7 op 17 april 2012 21:11]

Ik vind persoonlijk raar dat op tweakers een zogenaamde link tussen computergames
en dat beest noem zijn naam niet

Denk eerder aan de slachtoffers , hoop alleen dat beest een val maakt van de trap en dan nog alleen op bed naar de zon kan kijken levenslang
Wat Holden eigenelijk moet zeggen (en wat hij eigenlijk ook zegt met de bovenstaande quote) is dat Anders Breivik weer een 'slachtoffer' van de maatschappij is en hij mentaal niet stabiel genoeg was om op een normale manier te verwerken.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Als games zelf echt een oorzaak zouden zijn, mag je verwachten dat de game-industrie elk jaar honderden tot duizenden moordenaars voortbrengt. Dit is gelukkig niet het geval. Ik wil best geloven dat er mensen zijn die er wel door kunnen worden beinvloedt, maar daar moet je andere oorzaken voor zoeken.

Deze mensen hebben al andere problemen en zijn op mentaal vlak 'zwakker' dan de meeste mensen. Vaak hebben ze meerdere problemen (sociaal, werk, ouders(!)1), en dan zou het kunnen zijn dat ze anders op games reageren dan de massa doet.

Het is dus wellicht een zeer kleine schakel in een lange ketting, maar het mag nooit zo zijn dat het als resultaat heeft dat games verboden worden/uit de winkel worden gehaald.

Wat ook nog wel eens wil gebeuren is dat de psychische hulpverlening bij steken laat vallen, en beter hadden moeten optreden. Wat hier in Nederland regelmatig gebeurd is dat een Tbs'er op (onbegeleid!) verlof wordt gelaten en een misdrijf pleegt, ik zelf kijk daar niet raar van op.

edit: 1: Met ouders bedoel ik vooral de opvoeding en problemen in het verleden, zoals ouders aan de drugs, misbruiken van eigen kinderen, etc.

edit2: Dit gaat niet zo zeer over Breivik, maar meer over de gevallen Tristan etc. die ook in het artikel genoemd worden.

[Reactie gewijzigd door digitalbullet op 17 april 2012 13:00]

wat moeten ze dan in het nieuws een kwartier ruimte tussen deze onderwerpen zetten omdat er mensen rondlopen als jij die in elke wissewassie een complot zien rofl.
Hier wil ik wat aan toevoegen. Een student had een eindscriptie gemaakt over MMORPGs en daar had hij het over de rol van sociale contracten in MMORPGs voornamelijk World of Warcraft.

Eind scriptie hier, gemaakt door Gert-Jan Verburg.

Als je het zo bekijkt na het lezen van dit verslag, zou je anders gaan denken. Breivik zou niet ver zijn gekomen zonder deze sociale contracten. Als je eenmaal contact maakt met een andere individu, in een spel of niet, dan heb je het over sociaal contact. Je deelt iets met diegene.

[Reactie gewijzigd door Phntm op 17 april 2012 15:53]

WoW - als massive multiplayer spel - is alles behalve asociaal. Zoals je ziet in het screenshot was Anders lid van een guild. Ik ga er van uit dat er ook andere mensen in dit guild zaten, en dat zij ook samen het spel speelden (dit is zeker aannemelijk voor spelers die veel tijd in WoW steken, end game raids, group battlegrounds, etc).

Als hij nou een jaar lang singleplayer games a la Baldurs Gate speelde, ok, dan zie ik die sociale isolatie wel. Maar een multiplayer spel zoals WoW is best sociaal - ook al is het niet face-to-face.

Isolatie is dus geen goede conclusie naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door -GSF-JohnDoe op 17 april 2012 13:13]

Toch wanneer ik dit aan mensen uit probeer te leggen lachen ze me uit. Dan vraag ik hun wat SMS´en dan wel niet voor´n contact is, en dan zijn ze stil.

Ik ben het zat dat overal gelijk een sticker op geplakt word. Oh, hij speeld WoW, nou dan zal hij wel sociaal geisoleerd zijn. Ik ben zelf ex-wow speler, en speel vele andere games, maar ik ben alles behalve sociaal geisoleerd. Ik praat met vrienden, familie en onbekenden, Ik heb werk, ik ga bijna elk weekend uit om nieuwe mensen te ontmoeten, enz. Ik ben het zat dat gamers zo in het nadeel getrokken word. Gewoonweg absurd!
Het probleem is dat er een causaal verband gelegd wordt tussen computerspelletjes en zijn persoonlijkheid. Als zo'n verband er al is, dan ligt het waarschijnlijk andersom: sociaal geisoleerde mensen zullen zich eerder aangetrokken voelen tot computerspelletjes dan "gewone" mensen. Dus als iemand sociaal geisoleerd is, dan is het waarschijnlijk dat hij wel eens een online spelletje speelde. Maar je kunt uit het feit dat hij dat deed, niet concluderen dat hij dus sociaal geisoleerd was, want dan zou dat voor miljoenen andere mensen op de wereld ook gelden.

De verdediging heeft hier een makkelijke kluif aan: een onderzoek dat aantoont dat meer dan de helft van de mannen van Breiviks leeftijd wel eens computerspelletjes speelt, is zo gedaan. Tenzij de rechter 120 jaar oud is en een digibeet, denk ik niet dat het "hij speelde ook nog Warcraft" argument veel indruk in de rechtszaal gaat maken.
idd, kunnen we nu eens en voor altijd eens duidelijk krijgen dat correlatie geen causatie is!
Ik begrijp wat je bedoelt JohnDoe, maar met andere gamers praten is niet voldoende om jezelf volledig te ontwikkelen op sociaal vlak.
Misschien niet, maar ik vind het sterk om te zeggen dat je van sociale isolatie spreekt als het gaat om MMO´s. Natuurlijk gaat het 75% van de tijd over de game zelf, maar ik spreek denk ik voor wel meer mensen dat ze regelmatig gesprekken over het dagelijks leven houden met de mensen die ze persoonlijk nog nooit ontmoet hebben.
Juist een MMO kan meer zorgen voor een sociaal isolement aangezien het een bepaalde behoefte van sociaal contact wegneemt door het veelal eenzijdige contact wat een MMO toch wel bied. Ik bedoel hier zeker niet dat iedereen die een MMO speelt zichzelf sociaal isoleert maar zolang het een basis behoefte vervult kan het er juist voor zorgen dat men minder probeert om ook buitenshuis die contacten te zoeken. Met 1-player games is die behoefte er, als het goed is, nog wel. Om die reden is het denk ik ook een stuk makkelijker om uren (halve/hele dagen?) in vergelijking met een singleplayer game...
Het is natuurlijk maar net hoe je sociaal isolement opvat. Als het normaal wordt gevonden om met iemand digitaal te communiceren dan spreek je niet van een sociaal isolement. Maar de vraag is of het al zo ver is. Tegenwoordig noemen ze SMS´en, Facebooken of Whatsappen/pingen ook sociaal contact, dus waarom contact via games niet. Het tegen argument zou zijn dat je de personen waarmee je communiceert niet kent, maar hoe zit dat dan met dating sites. Daar maak je ook contact met mensen die je niet kent.

Ik denk dat de term sociaal contact erg subjectief is. Ik kan best begrijpen dat er bij een groot aantal mensen de behoefte aan persoonlijk (lees non-digitaal) sociaal contact af neemt op het moment dat deze persoon deelneemt aan MMO´s. Maar we moeten in onze hedendaagse cultuur nog maar even goed beslissen wat nou wel en niet kan verstaan onder sociaal contact. Ik zeg dat contact via games gewoon valt onder sociaal contact, en je dus niet kan spreken van een sociaal isolement. Maar dat is natuurlijk mijn mening. :)
WoW is, hoewel een multiplayer game met mensen over de gehele wereld, nog steeds geen vervanging voor fysieke sociale contacten.
Door een game als WoW kan je dus wel degelijk geisoleerd raken, simpelweg omdat je niet meer weet hoe je in het 'normale' leven met mensen moet communiceren.

Het is minder asociaal an een singleplayer game, maar dat betekent niet dat het niet kan leiden tot isolatie ;) neemt niet weg dat de conclusie die wordt getrokken (games leid tot moordenaars) compleet overtrokken is.

Eerst was drugs de zondebok, nu is het games, straks is het omdat ze als baby in een verkeerd merk luier hebben rondgelopen 8)7
Het verschil met fysieke sociale omgang en games is niks anders als feromonen en vooroordelen over uiterlijk.

In een game als WoW voelen mensen zich veel vrijer in wat ze kunnen zeggen en zie je snel hoe iemand echt is. IRL kom je daar vaak pas heel laat achter en kan het leiden tot zeer veel geweld wat dagelijks gebeurt.

Tuurlijk heeft contact zoals in WoW zijn nadelen maar dat blind staren op "Fysiek Contact" laat je alleen maar lijken alsof seksuele contact je enige doel in het leven is en dat is vrij triest.
...
Tuurlijk heeft contact zoals in WoW zijn nadelen maar dat blind staren op "Fysiek Contact" laat je alleen maar lijken alsof seksuele contact je enige doel in het leven is en dat is vrij triest.
Wel, als je enige doel in het leven het leggen van contacten in WoW is, dan is dat nog wel een stukje triester en is het eigenlijk maar goed dat je je zo niet kunt voortplanten.
Met fysiek contact bedoel ik niet 'sexueel contact', maar 'niet-op-internet-contact' of 'analoog contact' als het op die manier duidelijker is. Face-to-face dus; zoals met echte vrienden in een kroeg zitten in plaats van met avatars.

Natuurlijk kan je in een game meer jezelf laten zien, omdat je er niet zelf bent.
Wat ik echter voornamelijk merk is dat er juist in games meer oversexte pubers zich misdragen en mensen gewoon grofweg uitgescholden worden dan in de 'echte' wereld.

Ofwel, het 'sexuele contact' zoals je het noemt draagt zich voornamelijk uit op Internet.
Alsof sex het enige is waarom je gamed :+

[Reactie gewijzigd door Raventhorn op 24 april 2012 14:16]

Dat ligt er maar aan, dat hij in een guild samen met andere beestjes deed afslachten betekend niet dat hij veel met hun vertelde of "gezellig" deed. Er zijn genoeg spelers die MMO's spelen en zich verder nog weinig aan trekken van de rest.
WoW - as massive multiplayer spel is alles behalve asociaal. Zoals je ziet in het screenshot was Anders lid van een guild. Ik ga er van uit dat er ook andere mensen in dit guild zaten, en dat zij ook samen het spel speelden (dit is zeker aannemelijk voor spelers die veel tijd in WoW steken, end game raids, group battlegrounds, etc).

Als hij nou een jaar lang singleplayer games a la Baldurs Gate speelde, ok, dan zie ik die sociale isolatie wel. Maar een multiplayer spel zoals WoW is best sociaal - ook al is het niet face-to-face.

Isolatie is dus geen goede conclusie naar mijn mening.
Het sociale isolement die bedoeld wordt is dat Anders Breivik in een periode teruggetrokken voor de / zijn buitenwereld zou hebben geleefd. Dit denken zij aan te kunnen tonen doordat 'ie WoW speelde. Dat is iets totaal anders dan wat jij nu schetst of denkt. Ook wordt er nergens beweerd dat de game zelf asociaal is.
WoW - als massive multiplayer spel - is alles behalve asociaal
Achter een computerschermpje wat chatten en gamen geldt IMHO niet als een sociaal leven. En kom nu niet af dat het sociale aspect van ganse dagen en nachten WoW gelijkwaardig is aan de dagelijkse babbels met collega's, vrienden, familien, buren, ...

Meer nog: ik vind dat als je beweert dat het sociale aspect van WoW even "echt" is als de realiteit, met welk recht ga je dan nog beweren dat het intentioneel doden van andere spelers in WoW minder echt zou zijn? Je kan niet bepaalde aspecten als echt en relevant beschouwen, en andere aspecten als fictief, naargelang het je uitkomt. Dat zijn ad hoc-argumenten. Feit is: WoW is een spel, het is fictie. En noch het geweld, noch het sociale aspect ervan zijn in de verste verte een substituut voor de realiteit. Gelukkig maar.

Ik kan daar trouwens iets aan toevoegen. Zelfs al zou het sociale aspect écht zijn, getuigt het van een vervreemding en sociale verarming om je te richten op één enkel aspect en één enkele vorm van sociaal contact. Je hebt andere manieren van communiceren op café, op je werk, bij je familie, bij je vriendin, ... Dus op welke manier dan ook: ganser dagen WoW spelen is een teken van ernstige sociale verarming. Het ogenblik dat je alleen met je werk bezig bent, en geen familie, vrienden, buren, een relatie, wat dan ook hebt, ga je er vroeg of laat onderdoor. Ook al heb je de meest toffe, sociale job. Same here. Waarbij ik WoW-marathons in deze niet als oorzaak zie hoor, maar als teken aan de wand.

[Reactie gewijzigd door Bauknecht op 18 april 2012 12:35]

Er zijn al wezenlijke plannen om het internet offline te halen. Het heet SOPA.
Vroeger werd je misschien een nerd gevonden als je games speelde, tegenwoordig speelt vrijwel iedereen wel eens een potje Call of Duty of World of Warcraft. De kans dat iemand die een (groot) aantal mensen doodschiet is dan ook enorm groot.

De stap van game naar werkelijkheid is enorm groot. Het begint pas opvallend te worden wanneer iemand mentaal niet helemaal in orde is en ook nog eens op een schietvereniging loopt te oefenen. Maar dat ligt aan de mentale toestand van de persoon, niet aan games.

Ik denk dat games agressief gedrag (kunnen) verergeren, maar niet veroorzaken.
Hier ben ik helemaal met je eens..

Maar toch nog even 1 dingetje wat ik nog niet heb kunnen vinden.


Hoe zou de wereld zijn als alle games verboden zouden zijn ?
Dan zullen vele jongeren weer naar buiten gaan, en krijgen we
meer (nog meer dan) criminaliteit en vernieling dan we nu hebben.

Ik kan aardig mijn agressie kwijt in het Fitnessen en in sommige games (nee speel niet alleen CoD maar ook race en rpg)


Even offtopic..

Leuk dat tie persoon het probeert, maar dat had hij ook anders kunnen aan tonen dan alles met een screenshot van WoW (er zijn meerdere wegen naar rome zal ik maar zeggen)
Volledig mee eens. Games/drugs/films/religie/media zijn vaak de druppel die een instabiele emmer doen overlopen.
De aanklager zegt niet dat alle WoW spelers moordenaars zijn, er wordt gezegd dat hij sociaal geïsoleerd was, dat is iets heel anders.
Volgens mij is elk mens een potentieel moordenaar, dat is niet het punt. Waar het om gaat is dat het laat zien dat Breivik sociaal geïsoleerd was, en dat werkt psychopatisch gedrag in de hand. Een andere hobby die hem ook sociaal isoleerde zou ook een argument zijn geweest, het draait niet specifiek om WoW.
Een koe is zwart-wit, dus alles wat zwart-wit is is een koe?

Oorzaak en gevolg wordt omgedraaid. De spellen zijn niet de oorzaak van de gewelddadige aard van mensen, maar de mensen met een gewelddadige aard spelen graag gewelddadige games.

Wat een verrassing. Waarschijnlijk kijken ze ook graag naar worstelen en boksen? Verbieden?
Zullen we ook water maar verbieden?
Meer dan 96% van de criminelen die zich op dit moment in de gevangenis bevinden gebruikte het op een dagelijkse basis.
Nee de koe is zwart-wit, en zwart-witte koeien zijn vatbaarder voor bepaalde problemen. Breivik was sociaal geisoleerd, dat blijkt uit zijn WoW-verslaving (let op: verslaving!) en het sociaal geïsoleerde is het probleem. De verslaving aan WoW is slechts een voorbeeld daarvan.
dus volgens jou is iedere wow verslaafde sociaal geisoleerd.

Ik denk dat het anders is, veel mensen die moeite hebben met sociale contacten maken, vinden plezier in het spelen van games.

Daar naast kan het weer makkelijk zijn om binnen de games sociale contacten te leggen omdat bv ze hier in eerste instansie niet beoordeeld worden op uiterlijk. Wat normaal voor mensen een belemmering kan zijn.

En verder lijkt het mij dat mensen met voor liefde voor vuur wapens eerder een voor liefde hebben voor games met vuur wapens.
Zelfde geld voor auto's of paarden bv.

Het is niet de game maar de persoon.
Je hebt het artikel niet goed gelezen. Het is de aanklager die WoW aanhaalt, niet de verdediging. Daarnaast wordt WoW alleen aangehaald om aan te tonen dat Breivik in een sociaal isolement leefde, niet om te beweren dat WoW leidt tot geweldsmisdrijven.

Ook nog: je stelt dat gebleken is dat Breivik volledig toerekeningsvatbaar is, maar waar is je bron?

Ik ben het wel eens met je conclusie: deze man kan nooit meer de samenleving in. Zelfs als hij volledig rehabiliteert en geen gevaar meer vormt voor mensen om hem heen, zullen de slachtoffers en nabestaanden nooit accepteren dat Breivik een straf anders dan voor het leven krijgt. De behoefte aan genoegdoening is dan zo groot dat dit zwaarder gaat wegen dan de belangen van Breivik zelf.
Dit is een goed argument tegen maximumstraffen, omdat er niet alleen 'recht' gedaan moet worden maar de slachtoffers ook het gevoel moeten hebben dat er 'recht' is gedaan.
Bron: 8 Uur Journaal van RTL4 (of half8 journaal, weet ik veel hoe laat dat begint) van 16-4-2012? hoezo?

hier nog even de link: http://www.rtl.nl/(/actue...ingsvatbaar-verklaard.xml

[Reactie gewijzigd door Cupra1987 op 17 april 2012 14:01]

Tuurlijk is hem wegstoppen ook niet gratis, maar nu word er nog een ellenlang proces van heel veel centjes aan vast geknoopt... dat kan bespaard worden want hij heeft bekend en gezegd dat hij er geen spijt van heeft en daarbij is hij volledig toerekeningsvatbaar verklaard.
Ik denk dat dit soort spellen mensen niet aanzetten tot dit soort daden. Ik ben wel van mening dat het voor dit soort personen niet goed is om dit soort spellen te spelen, in WoW zijn er veel situaties waar mensen anderen kunnen "doden" en waar zij de leider over een hoop mensen kunnen zijn.

Ik denk niet dat iedereen die WoW speelt zomaar een massamoordenaar zal worden maar ik denk dat dit soort games wel bijdragen aan het gestoorde gedrag van deze mensen.
Ik ga hier volledig mee akkoord. Ikzelf speel regelmatig en ken genoeg vrienden die geen vlieg kwaad zouden doen.

Maar als je spelletjes zoals WoW of COD of wat dan ook zou verbieden (om mensen zoals Breivik niet 'op gedachten te brengen), dan zou hij zijn inspiratie gehaald hebben uit films of boeken. En desnoods zelfs uit de geschiedenisles.

Volgens mij is dit een 'zondebokfenomeen' (vijandig gedrag tegenover een onschuldig en hulpeloos slachtoffer, wanneer en omdat de eigenlijke bron van frustratie niet aanwezig is of om welke reden dan ook niet aangevallen kan worden)(bron KUL)

Mensen zitten met frustraties door dergelijke acties maar kunnen niets doen tegen Breivik die zijn proces uitdoet. En ook al moet hij de rest van zijn dagen achter de tralies, voor veel mensen gaat dat niet op tegen alle schade die hij veroorzaakt heeft. Daarom zoeken ze naar andere zaken, zoals (gewelddadige) games, boeken, films, spelletjes (paintball)... om te 'beschuldigen'
Met 15 miljoen spelers en een speltype dat praktisch elke gamer aanspreekt om het in ieder geval te proberen heb je er altijd een handvol gekken tussen zitten. De case die de aanklager probeert te maken slaat helemaal nergens op.
Zullen we alle spellen maar gewoon wegdoen. Als een RPG als World of Warcraft al als gewelddadig word gezien met zen kinderlijke graphics en fantasy creatures dan is elk spel al gewelddadig. :(
Als een RPG als World of Warcraft al als gewelddadig word gezien met zen kinderlijke graphics en fantasy creatures dan is elk spel al gewelddadig.
Inderdaad echt belachelijk..... hoelang zou het duren voordat Skyrim (wat toch heel wat realistischer is als WoW) bij zulke zaken betrokken raakt, en uit de winkels moet verdwijnen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 17 april 2012 10:57]

Verdachte, wat heeft u te verklaren voor uw gedrag?
"Ja vroeger meneer de rechter was ik heel erg eerlijk, maar toen schoot iemand een pijl in mijn knie en..."
If video games really influenced our lives, we'd all be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music.

:+
Dit doet me echt weer denken aan zo'n strip:
http://cheezcomixed.files...-strip-tldr-but-great.jpg

Misschien was hij gewoon mentaal labiel, dat hoeft niet percée door games te komen
En een hele generatie heeft dat dan ook gedaan op raves....
Wat voor spellen speelden die dan? :+
Joh! Toch wel? Dwaas :')
Doe het nog steeds 1x per maand. En dat allemaal door die videogames hè :p
If video games really influenced our lives, we'd all be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music.

:+
Weleens op een hedendaags dansfeest geweest?

* Rey Nemaattori rests his case
Ja dat ging over pacman. :) Grap is natuurlijk dat t ook klopt. Maar de link slaat nergens op. :)
Inderdaad. Als dit al gewelddadig is wat is Team Fortress 2 dan wel niet?!?
Tja .. zoveel mensen spelen games.

En de games uit de rekken halen omdat een moordenaar ze gespeeld heeft, komaan.
Zo kan je heel de entertainment industrie afschaffen.

Daar komt nog bij dat CoD:MW2 spelen en echte wapens hanteren ongeveer evenveel op elkaar lijken als Guitar Hero spelen of echt gitaar spelen.

Kijk dan eerder in de richting van de schietclubs. Zo is hij legaal aan wapens kunnen raken en er mee leren omgaan. En de 13 trainingsessies daar zullen hem véél meer bijgeleerd hebben dan CoD.

Ik snap dat de meeste mensen in die clubs dat gewoon doen uit pure interesse, zonder verdere plannen en moordlustige gedachten, maar vraag dan tenminste voor een verplichte screening van leden of iets dergelijks.
Door dotorion, dinsdag 17 april 2012 11:08
...Ik snap dat de meeste mensen in die clubs dat gewoon doen uit pure interesse, zonder verdere plannen en moordlustige gedachten, maar vraag dan tenminste voor een verplichte screening van leden of iets dergelijks.
Heb zelf afgelopen maanden heel wat informatie gezocht over schietverenigingen omdat ik zelf misschien lid van één wil worden. Voor zover ik heb kunnen zien is het niet zo dat je 160 euro neer legt bij een vereniging en maar mag gaan schieten. Voor het lid worden van een vereniging moet ik al een Verklaring omtrent Gedrag overhandigen. Dit betekent dat er dus al een soort van screening / check wordt uitgevoerd.
Dat zeg ik ook niet, maar het Wikipedia artikel zegt wel:
The club states that it does not evaluate the members' suitability regarding possession of weapons
In jouw geval toon je gewoon aan dat je (nog) niks misdaan hebt met die Verklaing omtrent Gedrag. Dat is een best flauwe screening als je het mij vraagt.

Ik heb ook nog geen wapenfeiten gepleegd, dus zo'n attest is voor mij ook geen probleem als ik morgen beslis dat ik de volgende Breivik wil worden en wil leren omgaan met wapens in een schietclub.

Daarnaast snap ik wel hoe zwaar gamen past in hun betoog ivm sociaal isolement. Al is een MMO misschien niet zo'n goed voorbeeld in dat geval.

[Reactie gewijzigd door dotorion op 17 april 2012 11:23]

Betekent dat dan ook meteen dat de overheid zomaar een wapenvergunning bij een pakje boter weggeeft?

Daarnaast, is het de taak van een schietvereniging of van de overheid om te controleren of iemand verantwoord etc. genoeg is voor het bezit van een vuurwapen?

Hier in Nederland is het ook de politie die de screening doet als je een wapenvergunning wilt hebben. De schietvereniging moet dan wel bepaalde informatie verstrekken maar zij moeten niet de persoon in kwestie screenen.
Betekent dat dan ook meteen dat de overheid zomaar een wapenvergunning bij een pakje boter weggeeft?
Ik ben er zoals gezegd niet bekend mee, en ik heb geen paginas aan tegenargumenten voorbereid om even een nieuw wapenbeleid voor te stellen.

Ik zeg gewoon dat ik mij eerder vragen stel bij het feit dat Breivik legaal aan wapens en wapentraining is geraakt, niet bij het feit dat hij uren WoW en CoD heeft gespeeld.

OT: wat heeft jouw research opgeleverd qua lidgelden e.d. voor zulke clubs? Ik ben best zelf geinteresseerd :) (misschien best een DM sturen, kwestie van het topic niet onnodig vol te spammen)

[Reactie gewijzigd door dotorion op 17 april 2012 11:40]

Het verhaal gaat ook dat hij graag pindakaas op zijn boterhammen at, misschien dat ook aanvoeren en pindakaas maar verbieden, duivels spul!

Meer relevant:

Dat er van de 12+ miljoen spelers 1tje helemaal gestoord is en doordraaid is nog best weinig, als het spel zelf echt zo bevorderend was voor het maken van idioten die op moordpad gaan dan zouden er duizenden breivik-like berichtjes zijn langsgekomen sinds ~2005.

[Reactie gewijzigd door Hephaestos op 17 april 2012 10:56]

Sterker, volgens de logica van meneer de aanklager zegt dit meer over Noren dan over WoW spelers. Immers, 1 op 12 miljoen WoW spelers is een moorddadige gek. Maar 1 op de 5 miljoen Noren is een moorddadige gek.

Ik denk dat ik met dit soort statistieken liever in de buurt van WoW spelers bevindt dan in de buurt van Noren. Moordlustige barbaren zijn het, allemaal!
Het verhaal gaat ook dat hij graag pindakaas op zijn boterhammen at, misschien dat ook aanvoeren en pindakaas maar verbieden, duivels spul!

Meer relevant:

Dat er van de 12+ miljoen spelers 1tje helemaal gestoord is en doordraaid is nog best weinig, als het spel zelf echt zo bevorderend was voor het maken van idioten die op moordpad gaan dan zouden er duizenden breivik-like berichtjes zijn langsgekomen sinds ~2005.
Alsof brevic de enige is die ooit is doorgedraaid na het spelen van videogames....of zelfs WoW specifiek...

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 17 april 2012 12:48]

1 2 3 ... 13

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True