Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 288 reacties

Telfort verandert drie maanden na de laatste wijziging opnieuw de abonnementen. In navolging van Hi, de andere KPN-dochter, schaft ook Telfort de subsidies op telefoons af en kunnen klanten toestellen gaan leasen bij de provider.

Bij het leasen betalen klanten een bedrag per maand om het toestel te mogen gebruiken. Die leaseprijs loopt uiteen van 4 tot 27 euro per maand, bij een tweejarig abonnement. Voor dat bedrag least een klant het toestel en moet hij het na de abonnementsperiode dus teruggeven aan de provider. Door dat stelsel zijn de overige tarieven even hoog als nu bij sim-only, aldus Telfort.

De constructie van toestellease wordt sinds vorige maand ook gebruikt door Hi, net als Telfort eigendom van KPN. Door elementen als belminuten, sms'jes, data en toestelprijzen te scheiden, wil Telfort het voor klanten duidelijker maken waarvoor ze betalen. De hoogte van de leaseprijs van een toestel hangt af van de losse toestelprijs.

Het afnemen van belminuten is niet langer een verplichting; een klant kan ervoor kiezen om alleen data te nemen. Dat was tot nu toe niet mogelijk. Belminuten worden bij alle abonnementen van Telfort afgerond op hele minuten. Na de eerste tien minuten bel je gratis; het maakt voor de kosten niet uit of een gesprek een kwartier of anderhalf uur duurt. De fair-use-limiet daarvoor is 3000 minuten per maand. De datalimiet is voortaan echt een limiet; na het overschrijden daarvan kan de gebruiker niet meer internetten, tenzij hij een nieuwe bundel aanschaft. De nieuwe abonnementen zijn vanaf 16 april te koop.

Tarieven Telfort
Bellen
Sms'en
Data
Goedkoopste 4 euro / 150 minuten 2 euro / 100 sms 5 euro / 5MB
Op een na goedkoopste 7 euro / 300 minuten - 9 euro / 250MB
Op een na duurste 15 euro / 500 minuten - 12 euro / 500MB
Duurste 30 euro / 1000 minuten 6 euro / 500 sms 15 euro / 1000MB
Buiten bundel 20 cent/minuut 20 cent/sms -
Toestel lease
1 jaar
2 jaar
Voorbeeld
A 6 euro  4 euro
 Nokia C1-01
B 9 euro  6 euro
 Samsung Galaxy Y
C 12 euro  8 euro
 BB Curve 9300
D 15 euro  10 euro
 Samsung Galaxy Ace
E 19 euro  12 euro
 Samsung Galaxy S Plus
F 23 euro  15 euro
 HTC Desire Z
G 27 euro  18 euro
 Nokia Lumia 800
H 32 euro  21 euro
 Samsung Galaxy S II
I 37 euro  24 euro
 iPhone 4S 16GB
J 42 euro  27 euro
 iPhone 4S 32GB
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (288)

-12880282+1108+221+32Ongemodereerd155
1 2 3 ... 9
Analyse
Even een kleine berekening gemaakt ivm de leasing van toestellen.
Het resultaat kan je in dit google spreadsheet document terugvinden.

Besluit
De leasing is vooral voordelig voor personen die jaarlijks van gsm/smartphone veranderen. In alle andere gevallen ben je er duurder vanaf (voor Iphone 4S op twee jaar, alleen als je stelt dat je bij aankoop van een nieuw toestel je oude verkoopt).
Daarbij ben je verplicht een abonnement te nemen bij Telfort. Je kan dus niet bij hen een toestel leasen en bij een derde partij je abonnement hebben.

De extra garantie/herstelservice (zie tweede voetnoet hieronder) is mooi bijgenomen, maar vind ik persoonlijk niet voldoende om de meerprijs te verantwoorden.

Paar assumpties:
  • De aankoopprijzen zijn de goedkoopste prijzen die momenteel in de Pricewatch staan. En dus niet adviesprijzen.
  • Er wordt geen rekening gehouden dat geleaste toestellen genieten van een basis toestelservice (= herstellingen-aan-huis-binnen-24-uur en indien nodig vervangtoestel; dekt geen schade als gevolg van diefstal, verlies, brand en aan de klant toe te rekenen). Voor meer informatie zie Telfort website.
  • Er wordt geen rekening gehouden met de tijdswaarde van geld. Met andere woorden bij leasing betaal je het bedrag niet in één keer (vergeleken met aankoop). Het (tijdelijk) bespaarde geld zou je dus op een spaarrekening kunnen leggen. Omgekeerd kost de leasing op lange termijn ook meer en dan levert het 'teveel uitgegeven geld' een financieel voordeel op bij een aankoop ipv leasing.
  • Er wordt geen rekening gehouden met de restwaarde (=verkoopwaarde) van aangekochte toestellen na 1/2 jaar.

[Reactie gewijzigd door c-mattic op 2 april 2012 11:25]

Er wordt geen rekening gehouden dat geleaste toestellen genieten van een basis toestelservice (= herstellingen-aan-huis-binnen-24-uur en indien nodig vervangtoestel; dekt geen schade als gevolg van diefstal, verlies, brand en aan de klant toe te rekenen). Voor meer informatie zie Telfort website.
Niet veel zeggend als je weet dat een nieuw aangekocht toestel los, hier geniet van een twee jarige garantie waar ook diefstal, brand en de aan de klant toe te rekenen schade niet word vergoed.

Enige verschil is dat je bij een los toestel langer op een neuwe zou moeten wachten. Terwijl je bij, indeze Telfort, gelijk een nieuwe mee kan krijgen.
Edit: -- I stand corrected. Volgens Telfort Webcare krijg je in eerste instantie een leen toestel, met name een Nokia C1 of een Sony X8. Volgens de comment die hij iets lager gegeven heeft.

[Reactie gewijzigd door D-mon Taurus op 2 april 2012 12:39]

Grappig, in het buitenland kosten MB's straks 70 cent, maar in NL betaal je 5 euro voor 5 MB...

Mensen, trap er niet in!

Zo kunnen ze gedurende de looptijd de voorwaarden van het belabonnement aanpassen ZONDER het toestel kwijt te raken. Dat is immers een ander contract. Dan verhogen ze bv de tarieven. Dan kan je dus je belabo opzeggen, maar niet je leasecontract. Zo blijven de klanten langer aan je vast zitten.
Telefoon lease is echt kansloos. Waarom zou je hier een telefoon leasen als je bij de andere providers de telefoon gewoon voor hetzelfde geld koopt?

edit:
Mensen het is geen eens/oneens moderatie, maar een on-topic/off-topic.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 2 april 2012 11:18]

omdat de voorwaarden mogelijk anders zijn? koop jij een toestel ben jij de eigenaar; zelf verantwoordelijk bij defecten etc. Misschien dat bij lease anders is geregeld. Maar als beweegreden wordt transparantie genoemd; duidelijkheid richting de consument wat hij betaald waarvoor. Ik meen dat de vuistregel nu op 35-40% ligt van je abbo kosten wat je betaald voor je telefoon. "Ik krijg die toch gratis...?" gratis meenemen, maar je betaald wel degelijk voor zoń device.
Ja maar dat is aanmerkelijk goedkoper dan deze tarieven.. even ter vergelijking;

24 euro per maand voor de iPhone 4s 16Gb, 7 euro voor 300 belminuten, 6 euro voor 500 smsjes en 15 euro voor 1GB datalimiet.

Totaal per maand: 52/maand. Je betaald in twee jaar tijd dus (24*52) 1248 euro voor het toestel belbundel. 576 euro daarvan is voor de telefoon, die nieuw net zo duur is maar icm met dit abonnement niet van jou is/blijft.

Je betaald dus gewoon de retailprijs voor een toestel wat je daarna weer mag inleveren.

Nu betaal ik 40 euro per maand voor een iphone 4, 1000MB, bijna 300 belminuten en 1000 SMSjes. Daarbij is het toestel verzekerd en na twee jaar van mij. ik zou er dus (verzekering daargelaten) minstens 12 euro per maand (288 euro voor2 jaar) op achteruit gaan als ik een toestel moet leasen.
Mooi blootgelegd. :) Om maar niet te spreken over bestaande klanten en eventuele klantwaarde die is opgebouwd. Hoe zit dat hierin verwerkt? Lijkt me van niet.
Omdat dat niet altiojd mogelijk is! Ik heb sinds gisteren een Hi abbo met een HTC Desire S. De Desire S kost me 2 euro per maand. Succes met een HTC Desire S vinden voor 48 euro!

En ja bij een normaal abbonement zou je je toestel kunnen verkopen en nu niet, maar dat hangt er dus helemaal van af welk toestel je neemt. Als je bijvoorbeeld een Xperia S wilt neem voor 10 euro/maand zeg ik: Koop die gewoon los en verkoop die over 1 of 2 jaar weer, dan ben je wel voordeliger uit.
Ik hoorde bij het vorige nieuwsbericht ook bijna alleen negatieve berichten. Maar ik ben hier eigenlijk erg positief over.
Nou moet als eerste even gezegd worden dat Hi de helft van je abonnement voor de halve prijs doet. De gegeven prijzen zijn dus (bij Hi) een stuk lager.

Ik ben iemand die niet belt, of heel weinig. Terwijl ik wel meer dan 500 sms'jes per maand verstuur. Hierdoor valt bij de concurrentie vrijwel ieder abo weg. 500 belminuten/smsjes zijn dan opeens verschrikkelijk duur. De toestelprijs die je moet betalen voordat je je abo afsluit, is vaak gebaseerd op het aantal belminuten wat je erbij besteld.

Je zegt heel makkelijk 'bij een andere provider op afbetaling' maar dat is echt compleet afhankelijk van je verbruik is! Laten we even de Galaxy SII nemen, omdat dat toestel overal wel verkrijgbaar is. 1000MB internet op 7,2mbs, onbeperkt sms'en en geen belminuten die ik toch niet gebruik, dan ben ik gemiddeld minder dan 26 euro per maand kwijt. Er is geen enkel abo wat een GSII aanbied voor minder dan 30 euro per maand, waar je fatsoenlijk mee kan internetten en sms'en. Daar komt nog bij dat als je student bent, je 3,50 korting per maand kan krijgen.

Bijvoorbeeld bij Vodafone een Bel + SMS + web abo. 400 mb (3.6mbs), 200 sms en 200 belminuten. Kost net zo veel (echter maar 6mnd korting), je krijgt minder, op de belminuten die ik niet wil na. Maar dan mag je wel 135 euro voor je toestel betalen.
Ik denk zelf dat die 135 euro niet veel verschilt met de prijs die je aan het einde (in plaats van ervoor dus erna) moet betalen om die GSII af te kopen.
En na 2 jaar, wil je dan echt zo graag die smartphone nog houden?

Ik vind deze abo's erg interessant en ik ga ze in de gaten houden :)

[Reactie gewijzigd door Richh op 2 april 2012 11:01]

Tja, maar de koppelverkoop blijft bestaan en die smsjes zouden al lang gratis voor je moeten zijn. Ik ben het met je eens dat je een normaal toestel zou moeten kunnen krijgen om 500 smsjes mee te versturen zonder dat je dan aan een abo van tientallen euro's zit, maar dat is nu net de manier waarop ze de woekerwinsten bewerkstelligen. Dat zie ik in de leaseconstructie overigens ook niet veranderen.

Ja, ik wil na 2 jaar de telefoon nog houden. Maar bekijk het eens zo, zelfs mijn 2 jaar oude Desire is nog zeg 100 euro waard. In de leaseconstructie moest ik waarschijnlijk nog 100 bijbetalen om hem te mogen houden - dat is een nadeel van 200 euro. Nadat ik al de volledige nieuwprijs als lease heb betaald!

De abonnementen moeten zeker transparanter, maar niet op deze manier. En niet als ze blijven adverteren met "15 EURO!!!!................................voor de eerste 2 maanden"
Smsjes moeten inderdaad allang gratis zijn bij abo's, maar zolang dat bij de concurrentie nog niet zo is (bij abo's van minder dan 40 euro per maand) moet ik bijna wel. Hi biedt nu 1000mb redelijk snel internet + 3000 sms'jes voor 22.50, waarvan het eerste jaar voor de helft.

Ik denk dat mensen steeds minder graag hun telefoon willen houden. Smartphones evolueren daarvoor te snel. Ik weet niet hoe duur jou abo destijds was, maar met de huidige prijzen had je die 100 euro waarschijnlijk in het begin moeten betalen. Bij alle toestellen betaal je een stuk minder aan lease dan het toestel zelf kost, reken maar na. Vergeet niet dat je 2 jaar internet + sms hebt, voor een prijs die ik sim-only niet kan vinden.

Ben het wel volledig met je eens dat abo's transparanter worden, ook transparanter dan dit. De uiteindelijke uitkoopprijs is niet bekend en dat is jammer en ook voor veel mensen een struikelblok. En die 'zoveel maanden korting' blijft inderdaad erg krom.
Hetzelfde dat je een auto leased? Het is wat goedkoper per maand als een gewoon abbo met telefoon, en als ie stuk is krijg je gewoon een nieuwe (ga ik van uit dan).
Het is helemaal niet goedkoper per maand, als ik die prijslijst zo bekijk en de boel bij elkaar optel dan ben ik niets goedkoper uit, zelfs een beetje duurder... en de voorwaarden lijken mij ook niet op alle vlakken beter voor de klant, want je wordt volledig afgesneden van internet als je bundel op is... Maar het grote voordeel wat ik heb is dat aan het einde van mijn abonnement wel een mooi toestel heb en mag houden... dus aan het einde van het verhaal ben ik absoluut goedkoper uit want die telefoon heeft altijd nog een bepaalde waarde.

Plus wat onder mij gezegd wordt idd, het zijn ook niet dezelfde voordelen bij lease zoals met een auto. Het toestel behoeft namelijk geen onderhoud, het werkt of het werkt niet. Werkt het niet dan zal je als klant moeten aantonen dat het totaal buiten je schuld is gebeurd anders heb je nog niets... en eventuele defecten aan een toestel zijn ook al bijna de normale garantie geregeld, daarvoor hoef je ook niet te leasen.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 2 april 2012 11:02]

Vergeet je ook niet dat je wel belminuten krijgt in deze constructie en dat je dat bij een los toestel nog moet afsluiten? Dat vergeten de meeste..dus 600 los toestel + een sim only abbo..
Dat ben ik uiteraard niet vergeten... Ik heb nu een HTC Sensation + 300 belminuten en 750MB data bij een 1 jaarabonnement. Voor het toestel heb ik ¤60,- bij betaald en ik betaal ¤42,- abonnementskosten p/m. Dat ben ik over een jaar dus (12 x 42)+60=¤564,- kwijt.

Nu zie ik in dit lijstje geen Sensation staan, maar een Galaxy II zit in dezelfde prijsklasse dus ik neem die als voorbeeld. Leaseprijs toestel p/m bij een jaar = ¤32,-.... 300 belminuten = ¤7,-... 500MB data = ¤12,-... Dat is bij elkaar opgeteld na een jaar (12x32)+(12x7)+(12x12)=¤612,-. Dan zou ik zelfs nog minder data hebben, meer betaald hebben aan het einde van het jaar én met lege handen staan. Deze nieuwe voorwaarden zijn ENORM veel slechter.
Idd veel slechter als je een nieuw toestel wilt. Indien je sim only wilt is dit niet eens zo heel slecht. Ze bieden bijvoorbeeld gewoon normaal internet (3,6 mbit/1 mbit) bij de sim only abbo's. KPN doet dat niet. Vodafone biedt geen sim only abbo's met meer dan 600 minuten. En tja, T-mobile durft bijna 100 euro hiervoor te vragen.

Telfort bied dus nu in tegenstelling tot eerst een oplossing aan mensen die geen nieuw toestel willen, maar wel veel willen bellen. Bij de andere providers ben je gewoon verplicht een nieuw toestelabbo te nemen, omdat internet karig is.

Al met al, wel gewoon weer een kleine verhoging in de kosten p/m. Ze proberen het goed te verhullen in nieuwe constructies.
Zelf heb ik een 1 jarig abbo met een HTC Desire S bij Hi, ook geleasd en voor de Desire S betaal ik ¤7,- per maand. Dat is dus: 12*7= ¤84,-
Aan het eind van het jaar kan ik dan nog kiezen of ik het toestel inlever of overkoop, als ik het overkoop dan moet ik 10% van de dagwaarde betalen en dat is nu ong. ¤30,- (kan dus nog lager worden). 84+30=¤114,- en dat is iets meer dan 1/3 van de prijs als ik het los koop( en dit is ook nog zonder de 50% korting die je de eerst 6 maanden krijgt)
Ik ben dus veel voordeliger uit dan bij concurrenten en ik snap ook niet waarom de prijzen bij Telfort zoveel hoger zijn; voor de vergelijkbare Desire Z betaal je bij een 1 jarig abbo
¤23,- euro per maand, dat is meer dan 3 keer zoveel!
Precies, daar heeft Telfort zo zijn eigen (niet sim-only) bedragen voor.
Ik betaal liever 2 jaar 40 euro per maand voor een simpel abbonementje met internet en een toestel dan gelijk 600 uit te geven en dan nog 20 euro per maand voor een degelijk abbonement met dito databundel.

Dan komt dat met 24x 40 = 960 euro
en bij 600 + (24x20) = 1080.

Nu is dit even een fictief getal, maar zeker geen vreemde prijs voor een abonnement met een toptoestel (en dan doet ik niet op de overpriced iphone). Maar naast dat ik niet in 1x een klap geld kwijt ben (en in theorie nog 20,- zou kunnen sparen op de niet direct uitgegeven kosten) is het meestal nog goedkoper ook.

Het is alleen jammer dat als je een telefoon bij een provider uitzoekt deze 600 euro kost, maar op de pricewatch al voor 450 euro is te vinden bijvoorbeeld.
Nope, als je 'm zelf sloopt (waterschade? laten vallen?) dan krijg je uit coulance een cheap-ass telefoontje te leen, en mag je wel je volledige leasecontract af blijven betalen.
Denk niet dat het veel zal verschillen met de gewone garantie regelingen, lijkt mij sterk dat je gratis een nieuw scherm krijgt als je 'm door eigen schuld laat vallen, dit zou een enorme kostenpost worden die het hele lease-telefoon project onrendabel zou maken.

De 4s 16gb kost per jaar om te leasen 444,- euro (excl evt administratie en misschien porto kosten), verschil met kopen in de winkel ongeveer 150 euro maar ik denk dat het toestel nog zeker wel 250 euro opbrengt na een jaar dus ik zie er weinig voordelen in, voor het verschil van 100 euro kan je het scherm nog een keer vervangen wat gemakkelijk barst bij een al dan niet kleine val.

Uit het Hi leaseplan
ARTIKEL 6 UITSLUITINGEN
1 De Contractant dient zorgvuldigheid te betrachten bij het gebruik van het Mobiele Randapparaat. De Con-
tractant kan geen beroep doen op Service in geval van onzorgvuldigheid bij het gebruik van het Mobiele
Randapparaat.

[Reactie gewijzigd door Robert777 op 2 april 2012 11:22]

zoals ik het lees... omdat het goedkoper is?

edit:
BRON : Door dat stelsel zijn de overige tarieven even hoog als nu bij sim-only, aldus Telfort.

[Reactie gewijzigd door doodleman op 2 april 2012 12:38]

37 euro p.m. voor een iphone 4s noem ik niet echt goedkoper.
37 euro p.m. voor een iphone 4s noem ik niet echt goedkoper.
Nokia C1-01: prijzen: rond de 45 - 50 euro, incl. verzenden.
Kost je b.v. 12x 6 euro = 72 euro
of 24x 4 euro = 96 euro.
Tja, bij "lenen" betaal je gauw 1,5x de prijs ...
Ik kan me voorstellen dat het hier om een kooplease gaat. Dus dat je naderhand gewoon eigenaar bent van de telefoon.
edit:
Gaat hier dus om een lease waarbij je aan het einde van de periode voor een gering bedrag de telefoon over kan nemen. Anders lever je hem dus in. Dit kan nog wel eens ontzettend goed zijn voor het milieu. Ik heb hier ook 5 oude mobieltjes nog liggen. Die gebruik ik echt nooit meer. Zou ze kunnen inleveren voor de waarde van de grondstoffen via zo'n telefoon-inruil-bedrijf, maar ja... In het geval van deze lease zit dat dus min of meer ingebakken. En wil je een telefoon toch houden dan kan dat ook. Slim bedacht :)


Op deze manier is het inderdaad veel duidelijker hoeveel je voor je telefoon moet betalen en hoeveel voor je bel/sms/internet gebruik. Erg goede zet, zouden meer providers moeten doen.

[Reactie gewijzigd door Nefiorim op 2 april 2012 10:57]

Helaas, net als bij Hi geldt dat je na leaseperiode de kans hebt om het toestel over te kopen of terug te geven.

Daarnaast, die 37 euro voor een iPhone is dus excl. belminuten etc. Je betaald 37 euro per maand voor alleen het toestel. Bij een tweejarig contract betaal je dus 24*24=576 euro voor *alleen de iPhone*. Dat is ook ongeveer de nieuwprijs in de PW.

Daarnaast ga je dan nog betalen voor belminuten, smsjes en internet.
Maar wil je ieder jaar een nieuwe telefoon, dan is het 37*12 = 444 euro.

Vergeet ook niet dat bij lease je ook verzekerd bent (zelfs tegen diefstal), vervangend toestel krijgt als er iets is, etc.
Je bent niet automatisch verzekerd bij een lease. Dit is puur voor het toestel en een vervangend toestel bij een reparatie. Verzekering tegen diefstal en schade is een apart onderdeel en daar komen extra kosten bij kijken.
Vergeet niet dat dat heel erg afhankelijk is van de leasevoorwaarden. Lees die van HI maar door. Onzorgvuldig gebruik, diefstal etc. allemaal voor rekening van de afnemer.
Enige toegevoegde waarde is de binnen vier uur vervangend toestel. Maar voor de rest zijn is het niks meer dan standaard garantievoorwaarden waar je al recht op hebt.
Mocht je willen, bij Hi was het ook zo dat je NIET verzekerd was. Het is niet zoals bij een auto van de zaak dat alles voor je geregeld is... Denk dat ik lekker blijf bij het los kopen van een toestel en er een simonly in knal.
Ik denk echter wel dat Telfort, net als Hi, hier een flinke korting op gaat geven.
Let wel op dat dit veel transparanter is doordat je ziet welk gedeelte van het abo voor het toestel wordt gebruikt.

Als je gaat kijken naar het totaalbedrag samen met de koop van je toestel ten opzichte van een "traditioneel" abo waarbij je eerst een hoog bedrag voor het toestel moet bijbetalen, zaql het niet zoveel uitmaken.

Je moet niet vergeten dat je de prijs voor het toestel niet helemaal los van de rest kunt berekenen omdat de belminuten en data goedkoper zijn bij elkaar dan de "traditionele" abo's waar ook een deel van de kosten van het toestel in zijn verwerkt.
Als ze dan transparant willen zijn waarom dan niet aan het begin van de lease periode vaststellen wat het bedrag is dat je moet betalen aan het einde om het toestel over te nemen. Is het niet veel transparanter om één vast percentage van de nieuw waarde als rest prijs te stellen ongeacht wat de markt doet?
+ 15% of 35% van de nieuwwaarde dit kan vooral bij een perfecte telefoon als de Apple iPhone of Samsung Galaxy S2 dus nog aardig wat zijn.

Al met al betaal je dus hoe dan ook meer, als wanneer je het toestel nu direct al los koopt. Daarnaast;

- Zolang de telco's geen voordelen bieden bij deze methode, mag ik hopen dat het flopt. Daarbij kun je denken aan toestel vervangservice binnen een paar uur.
Het is dus GEEN kooplease. Telfort of Hi gaat na 2 jaar bepalen wat de telefoon nog waard is en dan is het mogelijk voor dat bedrag de telefoon alsnog aan te schaffen.
Bij Hi betaal je na 2 jaar nog 15% van de dagwaarde en na 1 jaar nog 30% van de dagwaarde. (Edit: dit is 15% van de aanschafprijs bij een 2 jarig abo en 35% bij een 1 jarig abo) Dit is vooral gunstig bij 2 jarige abo's.

Leasen is eigenlijk best wel een gunstige manier, aangezien je na je abo nog kunt beslissen of je het toestel wil houden en hier geld voor uitgeven. Iedereen is hier heel erg tegen, maar het maakt amper iets uit voor de prijzen van het toestel als je het gaat vergelijken met andere providers en vergelijkbare abo's.

Van het weekend heb ik enkele keren T-mobile vergeleken met Hi voor een abo met 1000 MB data met 75 belminuten en een iPhone 4. Dat scheelde bijna ¤250,- in het voordeel van Hi. Let wel dat dit op het moment met het eerste jaar 50% korting was. Zonder de actie was het verschil niet eens zo groot meer.

[Reactie gewijzigd door TenTimes op 2 april 2012 11:34]

Wat je zegt klopt niet. Het overnamebedrag van Hi is als volgt bepaald:
Wil je het toestel overnemen aan het einde van je contract, dan kun je je toestel overnemen. De prijs voor het toestel ligt gelijk aan de dan geldende marktprijs van het gebruikte toestel. Onze ervaring is dat dit 35% is van de oorspronkelijke nieuwwaarde voor een 1 jaar oud toestel en 15% is voor een 2 jaar oud toestel. Omdat we natuurlijk niet kunnen voorspellen hoe de marktwaardes liggen van alle toestellen, kunnen we dit niet helemaal garanderen.
Dus je betaalt dan de dagwaarde op dat moment, en niet een fractie daarvan. Hi schat dat dat 15% is van de huidige prijs. Voorbeeldje: Voor de Galaxy S2 zou je dan na 2 jaar rond de 60 a 70 euro kwijt zijn. Bij de huidige constructie van Hi ben je dan dus ¤12 * 24 + 60 = ¤348 kwijt voor je toestel die je eerst twee jaar hebt lopen leasen.

Edit:
Bron quote: http://www.hi.nl/Abonneme...obiel/Hi-ToestelLease.htm
Bron prijzen S2: pricewatch: Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Edit 2:
Volgens Hi kost de telefoon 15% van de oorspronkelijke nieuwwaarde. Bedoelen ze hiermee misschien de prijs van de telefoon op het moment dat hij werd gelanceerd?

[Reactie gewijzigd door Prulez op 2 april 2012 11:24]

Die prijzen in je bron zijn misleidend.
de 0MB bundel kost namelijk al 10 euro.
Hier de echte prijs.
12*¤14,75 + 12*¤29.95 = ¤536,40
Voor een toestel dat voor iets meer dan ¤400 euro in de pricewatch staat.

Ook bij Telfort betaal je 24*¤21 = ¤504

Je least gewoon een toestel voor meer dan de winkelprijs...
De info die ik op mijn werk van Hi heb gekregen gaf 30% bij een 1 jarig abo aan. Hi is hier wel erg onduidelijk over. (Edit: heb het even nagekeken en de 35% blijkt te kloppen. Dit stond in een revisie van de info)

Ik krijg het idee dat Hi (en Telfort dus ook) een nieuw concept hebben bedacht en dit zo snel mogelijk willen introduceren waardoor nog niet alle details even duidelijk zijn gedefinieerd. Dit gaat zeker problemen opleveren als de eerste abo's aflopen.

[Reactie gewijzigd door TenTimes op 2 april 2012 11:36]

"Volgens Hi kost de telefoon 15% van de oorspronkelijke nieuwwaarde. Bedoelen ze hiermee misschien de prijs van de telefoon op het moment dat hij werd gelanceerd?"

Lijkt er wel op, de adviesprijs op het moment van introductie.
Ik vrees het wel. En aangezien Hi zich dan houdt aan de adviesprijs (waar eigenlijk alle winkels onder zitten), wordt dit nog duurder: Ik heb mijn Galaxy SII bij Hi en daar staat op het bonnetje dat ie los 572 euro kost! Dat was veel duurder dan in elke winkel als je m los kocht: oftwel, na 2 jaar betalen krijg je de mogelijkheid om m te kopen voor: 572*.15= ongeveer 86 euro. En dat terwijl je al twee jaar betaalt voor de lease... Ik word hier niet blij van.
Maar aan de andere kant heb ik afgelopen week een 1 jarig abbonement afgesloten met de htc one x.

Ik heb voor het gratis toestel aan het eind van de 12 maanden in totaal inc abbonement en activatiekosten 455¤ betaald.

Waarom zou ik dan in godsnaam voor het zelfde abbonement bij Telfort ruim (laten we zeggen dat de one x kost;)

37¤ *12 (lease) = 444
4¤*12 (bellen) = 48
15¤*12(1000mb) = 300
0.3*550 toestel kosten = 165
totaal= 957¤ (zonder activatiekosten)

moet betalen? 400¤ meer? Hoe kan je dat als telco rechtvaardigen?
pffft, je vergelijkt een super aanbieding met de standaardprijs zonder enige actie.

Voor die aanbieding die jij noemt moet je nu 260 euro bijbetalen, als je die kosten voor het toestel (165) dan nog weglaat bij Telfort) kom je op min of meer hetzelfde uit en kan je na 1 jaar (gewoon) het volgende high-end toestel gaan leasen.
@ StarC

957 - 455 = 502
502 - 260= 242 goedkoper

Ik noem 242 euro nog steeds een groot verschil, en hier mag je t toestel houden.
Als je dan die 165 weg laat, ben je nog 77 euro goedkoper uit en mag je t toestel houden, bij hi/telfort ook nog eens inleveren...!

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 2 april 2012 14:01]

En neem daar bij dat na 1 jaar de telefoon waarschijnlijk nog redelijk populair kan zijn en je dus nog voor een redelijk bedrag kunt verkopen en daar onder aan de streep dus nog minder aan kosten hebt gemaakt.

Bij een lease heb je betaald voor het toestel en het abbonement en hou je er niks aan over aan het einde van de rit.

Ja, als je extra betaald kun je het mobieltje overkopen. En dat is waar de providers waarschijnlijk hun centen mee gaan verdienen.

Want je koopt al snel een telefoon over van 500 euro voor 50 euro, niet denkende dat je over 1 of 2 jaar waarschijnlijk meer dan de retailprijs al aan leasekosten hebt betaald.

Ik zeg, domme domme mensen gaan voor de lease, en slimme kiezen gewoon voor een iets duurder abonnement en betalen onder aan de streep veel minder zoals K.Rotteveel87 al aangeeft.
Waar heb je je HTC One X voor 455 eur gekocht? Voor dat prijs wil ik hem ook hebben :)
Kijk even in het desbetreffende forum. Dit was een actie van verschillende webwinkels icm een nieuw 1 jarig vodafone abbonement.
je kan hem nu blaakbaar ook eerst een maantje leasen voordat je hem koopt? :p
totaal oftopic, maar waar heb je die gehaald? volgens tweakers pricewatch ligt de marktprijs bij 550,-
Wat ik me afvraag, wie bepaalt die dagwaarde?

Want 2 jaar na aanschaf is een toestel van een 400 euro in mijn ogen niet veel meer waard dan +/- 100-150 euro (afhankelijk van hoe zorgvuldig er mee is omgegaan). Als je daar dan nog 15% van moet betalen dan is dat praktisch niets.

Aannemelijker (vanuit het oogpunt van de telco's) lijkt me 15% van de nieuwwaarde.
Dus eigenlijk het bedrag wat je nu betaald aan het begin van je abbo bij b.v. een iPhone afhankelijk van het model als je 15% v/d nieuwwaarde neemt. Wat is er dan slimmer, want koop jij aan het eind van je abbo nog een oud model ? Meestal volgen ze elkaar zo snel op dat het dan intressanter is om maar weer een nieuwe te nemen. Tenzij je gaat voor sim-only...

En wat gaan ze dan straks doen met al die ex-lease toestellen ? Exporteren of vernietigen ? Tweedehands is ook maar een beperkte markt...

[Reactie gewijzigd door bonus op 2 april 2012 11:37]

Als ik zo de abo's zo zie, dan kan er geen sprake meer zijn van sim-only. Je hebt aan de ene kant een kaartje, en aan de andere kant een toestel, die in mijn optiek los van elkaar zijn gekoppeld.

Als er naast deze optie ook nog sim-only zou bestaan dan ben je dief van je eigen geld en daarvoor gaan.
Daarnaast is zowat elke telefoon in de pricewatch goedkoper met een verschil, je bent eigenaar van de telefoon. Dat is dus sowieso geen reden om in die winkel te kijken.
De dagwaarde van de telefoon wordt bepaald door de prijzen van 5 vergelijkbare telefoons op te zoeken op internet. Hi melde mij tevens dat dit tot op zekere hoogte onderhandelbaar is als jij kan aantonen dat de door hun gestelde dagwaarde te hoog is.
Het lijkt mij wel lastig om om te gaan met defecte toestellen, allemaal voor rekening van de gebruiker? Een ander punt waar ik problemen zie is wat er gaat gebeuren met die toestellen als de gebruiker ze niet meer wil? Voor reparatie onderdelen misschien nuttig, maar het lijkt mij niet dat iemand anders een 2 jaar gebruikte telefoon gaat kopen voor die rest waarde...
Leasen is eigenlijk best wel een gunstige manier, aangezien je na je abo nog kunt beslissen of je het toestel wil houden en hier geld voor uitgeven
Gunstig? Er is met deze tarieven helemaal niets gunstigs aan dat leasen.
Ik heb eind vorig jaar zelf een Telfort 500 Abbo (1 jaar) met 1GB Internet en 100 SMS verlengd. Maandkosten abbo = 65 Euro, 3mnd helft v/d prijs. Daarbij heb ik een iPhone 4S 16GB besteld met 170,- bijbetalen (inmiddels verkocht, maar dat doet er ff niet toe).

Zal even voor je vergelijken:

Huidig:
- Abbonnement 1 jaar: 3*32,50 + 9*65,- = 682,50
- Toestel, eigendom: 170 Euro.
Totaal: 852,50 en de iPhone 4S (t.w.v. 600,-) is daarbij van MIJ.

Nieuw:
- Abbonnement 1 jaar: 15+2+15 = 32,- * 12mnd = 384,-
- Toestel, lease: 37 * 12mnd = 444,-
Totaal: 828,00 en de iPhone 4S (t.w.v. 600,-) is daarbij van HUN.

Zeg het maar hoor, maar ik weet echtwel waar je VEEL slechter bij af bent.
Telfort is mij zodra mijn abbo afloopt dus ook direct als klant kwijt als ze me onder deze "voorwaarden" een verlenging willen aanbieden.
en de voordelen van leasen ?

Wat doet telfort nu wanneer ik mijn telefoon laat vallen? krijg ik dan automatisch een nieuwe?
Of moet ik dan de rest van mijn abbo zonder phone doen? het is hun phone (ik lease slechts) moet ik een boete dan betallen omdat ik hun phone heb gemold?
In de tekst staat dat je hem moet teruggeven. En wat als hij beschadigd is,een boete ofzo? Mijn Desire HD heeft de betonnen vloer geknuffeld, die willen ze niet terug met de deuken die hij nu heeft :p
Jawel hoor, enige eis is dat het toestel nog aan kan :)

Hugo
Als ie niet meer aan kan, dan is ie na minder dan 2 jaar oud stuk, en valt ie dus nog onder garantie, toch?
@Jasper Janssen:
Als je hem zelf om zeep hebt geholpen is het natuurlijk geen garantie.

[Reactie gewijzigd door Proxivire op 2 april 2012 14:29]

Oeps, toen liet ik ik na 1 jaar, 364 dagen per ongeluk vallen. Hoe willen ze dat controleren?
Wat handig dat Telfort Webcare meekijkt. Netjes dat jullie het zo aangeven.
@robinverl,

Dat is geen probleem :)

@Floor,

Thanks!

Hugo
Barsten in het scherm zijn geen probleem? Een kapotte camera? Ik noem maar wat vervelende dingen..
En hier zit zeker ook die inflatie correctie op?
Dus is de winkelwaarde ineens gestegen, netzoals de kosten van mijn 2 jarig vaste prijs contract die ineens geen vaste prijs bleek te zijn bij Telfort. Dat moest in de voorwaarden staan, maar die waren op moment van verlengen niet beschikbaar (404) en op het moment dat ik er over klaagde was het een link loop naar de FAQ.

En dat terwijl ik al jaren klant ben en altijd meer dan 300 minuten per maand over heb.
Schandalig gewoon!
Van de telfort website:

Als je ervoor kiest om aan het eind van je contract het toestel over te nemen van Telfort, berekenen we dit aan de hand van de marktwaarde van het toestel. We gebruiken de vuistregel dat dit 15% van de oorspronkelijke nieuwwaarde is bij een 2-jarig contract en 35% bij een 1-jarig contract.


Kortom je betaald nog wel een bedrag om hem over te nemen na je cntract.
Wat er grofweg op neerkomt dat je de normale prijs voor een toestel betaalt uiteindelijk, want die afkoop-percentages zijn behoorlijk laag voor bijvoorbeeld een iPhone. Die zijn aardig waardevast.

Maar dan krijg je er wel alle verzekeringen en voordelen van lease bij.
Het is gewoon zo ondoorzichtig als de pest. Hier heb je niets aan. Totaal geen zekerheid, met dit contract kan telfort je alles door je strot heen duwen.
Maar dan krijg je er wel alle verzekeringen en voordelen van lease bij.
Wat voor voordelen zijn dat dan? De voordelen van verzekeringen en lease zijn steeds vaker ver te zoeken. Zo is zo'n toestelverzekering bijvoorbeeld vergelijkbaar met die van ProAssist, je telefoon wordt opgehaald en je krijgt tijdelijk een vervangend (en vaak niet soortgelijke) toestel ervoor in de plaats. Bij lease weet ik dat dit bij bijvoorbeeld een Skala soms ook nog wel eens te wensen over liet, en nog steeds laat.

Je maakt me dus wel erg nieuwschierig welk voordeel jij erin ziet?!
*kuch, lezen blijft een vak apart...
Voor dat bedrag least een klant het toestel en moet hij het na de abonnementsperiode dus teruggeven aan de provider.
Deze constructie is kansloos, niemand gaat een verbintenis aan waarbij je betaald voor een product (lees: telefoon) waarbij de verkopende partij mag bepalen wat ermee gebeurd. De prijzen van de abbo's worden ook niet ineens goedkoper ofzo, het is gewoon nog ondoorzichtiger en gericht op misbruik van de onwetendheid van klanten. Smerige business die telecom.

Daarnaast vind ik dit onzin, leasen op een toestelletje van een paar honderd euro? Het is geen auto! Het beste zou zijn als die subsidies op toestellen gewoon niet gegeven wordt. Laat mensen maar gewoon het toestel in een keer los aanschaffen. Dat is pas transparantie. Jammer voor de telefoonfabrikanten, maar de markt wordt op deze manier ook niet beter. Hij is gewoon ontzettend aangejaagd.

Wat is dat met geen kosten na 10 minuten bellen? Voor mij zou met de nieuwe abbo's 1,15 euro duurder uit zijn per maand. Waarbij ik 200 smsjes minder per maand heb. Het enige voordeel is dat de belminuten na 10 minuten bellen gratis zijn. Maar al met al gewoon weer een prijsverhoging dus.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 2 april 2012 11:43]

En de eerste 10 minuten betalen per minuut, ik dacht dat verboden was geworden? Ik voorzie dat het steeds meer de auto handel kant op gaat. Je weet dat je genaaid wordt door dat je te lui bent je auto zelf tweedehands te verkopen maar hem direct in te ruilen bij de dealer voor een nieuwe. Gemak dient de mens en daar springt de handel op in.
Kooplease is juist wat nu altijd het geval was. Dit word dus juist een soort van operational lease, wat betekend dat aan het einde van je abbo je de telefoon weer terug moet geven.
Nee, het is geen operational lease, want het ding is voor dat geld nog niet verzekerd.

Het huidige systeem is uberhaupt geen lease, want het eigendom op de telefoon wordt gewoon direct met korting verkocht, en in ruil daarvoor ga je een verplichting aan om n maanden lang iedere maand minstens x te betalen -- dat is dus koop op afbetaling, alleen niet geexpliciteerd.

Kooplease/huurkoop is dat iets eigendom blijft van de verkoper, je betaalt een huurbedrag, en aan het eind betaal je eventueel een restwaarde en wordt het voorwerp je eigendom.
Dat is dus niet waar. In ieder geval niet als ik het voorbeeld neem van een iPhone 4S. Als je de leasekosten bij elkaar optelt kom je aan bijna 600 euro. Voor dat bedrag koop je er ook één.
Voordeel daarnaast is dat een iPhone 4S over 2 jaar nog wel 200 tot 300 euro waard is op Marktplaats.

Enige voordeel van lease is dat je niet gelijk een heel bedrag hoeft af te tikken en dat je betere garantievoorwaarden hebt.
Dit heb ik ook altijd gedaan, een smartphone of iPhone schrijft wel af, maar aan het eind van je abbo zijn ze altijd nog wel een mooi bedrag waard (een nette iPhone 4 is op het moment van schrijven zelfs nog 350 a 400 euro waard, terwijl deze al bijna 2 jaar op de markt is). Dit betekent dat je dus door de telefoon zelf te kopen en na 2 jaar weer te verkopen je voor ongeveer een tientje per maand een iPhone kunt hebben, nog los van de korting die de provider je op het toestel zal geven. Nogal een contrast met de 24 euro per maand die Telfort voor alleen het leasen van het toestel vraagt.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 2 april 2012 11:09]

Je bent anders wel gedwongen om na de abbo termijn een nieuwe toestel te nemen omdat het toestel niet meer van jouw is.
Met zo'n iPhone wil je misschien nog wel een half jaar of een jaar doorgaan (tot een nieuwe uitkomt) en dat kost dus klauwen met geld als je de leaseprijs moet doorbetalen.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 2 april 2012 11:00]

Nee, je bent juist nu meer kwijt + geen restwaarde aan einde van je contractperiode. Walgelijk systeem dus. En data is alweer duurder!

ps: heb laatst de galaxy S2 gekocht. Deze is als lease even duur als eigen bezit in 1 jaar!

[Reactie gewijzigd door n00bs op 2 april 2012 11:09]

De vraag is wat heeft de provider zelf aan toestel lease? Wat moet zij met aftands gebruikte telefoons? En dan zeker de goedkopere telefoons, verzendkosten, administratiekosten en alle anderen kosten komen er nog bij voor de provider.

Kijk dat geleasde auto's van een jaar of 2 nog enige waarde hebben dat begrijpt iedereen, maar telefoons? Komen die allemaal op marktplaats of gaan de providers Telfort en Hi straks een eigen webshop openen met duizenden mobiele telefoons? Of gaan ze ze vernietigen/onderdelen gebruiken net als de huidige sites waar je nu voor geld je telefoon naar toe kunt sturen.

Nu is het bij auto's ook zo, mensen met geld (tenzij speciale belastingvoordelen voor hun NV over BV of die van de baas etcetera) kopen natuurlijk gewoon een auto. Leasen is geld weggeven, danwel in de vorm van minder salaris danwel eigen vermogen. Mensen met verhalen over gratis reparaties hebben nooit de verdienmodellen van verzekeringsmaatschappijen dan wel leasemaatschappijen begrepen. Maar niet iedereen heeft voldoende geld voor een eigen auto. Bij telefoons kun je in de vorm van een abbo al enkele maand je telefoon afbetalen, waarbij de restwaarde voor jou is. Bij telefoonlease verandert er toch verder weinig?

[Reactie gewijzigd door Malarky op 2 april 2012 13:07]

Meschien heeft het iets met de garantie te maken
Na 2 jaar is je smartfoon relatief weinig waard hoor. Dan wil je toch een nieuwe. En bij de anderen betaal je inderdaad de telefoon op afbetaling. Alleen is dat niet transparant in de prijs zichtbaar.

Bij hi (ook kpn....) mag je aan het einde van de termijn het toestel ook kopen voor een paar tientjes. Wellicht dat ze dat hier ook gaan doen. Wat doe je nu met je oude toestel?
Paar tientjes? Denk jij, als ik een oude nokia n78 opstuur voor sloop krijg ik er al 50 euro voor. Denk dat je voor een oude galaxy $2 nog rustig 200 euro of meer mag bijlappen!
En "andere providers" is nog maar de vraag natuurlijk. Als de 'knappe koppen' hier een leuk businessmodel in zien, dan zullen concurerende providers er als de kippen bij zijn om hetzelfde trucje uit te halen.

Overigens vind ik wel allemaal curieuze constructies ontstaan. Telefoons leasen, telefoonabo's zonder belminuten (kán je dan nog wel bellen, of is dat buiten de bundel?), onbeperkt bellen met een FUP... :|
Leasen wordt over het algemeen gedaan om als bedrijf minder risico te lopen bij snelle technologische vooruitgang, ik denk dan ook dat dit bij telefoons het geval is.
Leasen is daarnaast ook vaak nog goedkoper.
Telefoonabonnementen met toestel zijn sowieso kansloos. Laatst mocht ik verlengen, kon kiezen tussen SimOnly zoals ik nu heb, of een abonnement met toestel. Ik heb de totale kosten over 2 jaar uitgesmeerd eens op papier gezet, maar de "aanbieding" met toestel was gewoon 50% duurder dan alleen een simkaart en zelf het toestel los kopen.

Edit:
Deze voorbeelden zijn ook kansloos... 4 euro/maand om een Nokia C1-01 te leasen voor 24 maand. Betaal je in 2 jaar tijd 96 euro voor een toestel dat bij de duurste winkel uit de pricewatch nog geen 55 euro kost. Duurste toestel uit het voorbeeld is de iPhone 4S 32GB, die betaal je op 5 tientjes na in die 2 jaar ook in zijn geheel af.

[Reactie gewijzigd door _JGC_ op 2 april 2012 15:14]

omdat uit onderzoek van de providers gebleken is dat de meeste klanten na het aflopen van hun contract bij verlenging altijd voor een nieuw toestel gaan. Het oude toestel wordt bewaad om als backup te dienen. Dit is de reden waarom je bij de toestel lease tevens onsite support krijgt binnen 4 uur zodat je geen backup toestel nodig hebt.

De providers menen ook deze manier van zakendoen ervoor te zorgen dat het milieu verbeterd, dit omdat telefoons sneller ingelevert worden en dan nog een tweede leven kunnen krijgen als donor toestel voor onderdelen
Dus 24 x 27 euro betalen voor een iPhone 4S, heb je dus 648 betaald voor een telefoon van 679 uit de PW, die je dan na 2 jaar weer terug moet geven.

[Reactie gewijzigd door Megamind op 2 april 2012 10:49]

Ja idd. Maar als ik nu een iphone 4s koop voor 679 kan ik er nog niet mee bellen.
als je het least dan kan je er ook nog steeds niet mee bellen. Je moet er ook nog een abbo bij nemen als ik me niet vergis. Iig als het zo dan slaat het echt nergens op.
Megamind pakt ook puur de lease prijs. Daar komen de kosten van het abonnement nog bij..
12 x 42 euro = 502
Klopt maar de restwaarde van een iPhone van 1 jaar oud is hoger en die moet dan dus inleveren.
de restwaarde van een iPhone 4 van twee jaar oud ligt nu nog op 350 tot 400 euro mits netjes behandeld. dat betekent dus dat je in totaal voor een iPhone 4S in een jaar dan toch 900 euro kwijt bent als je de restwaarde meeneemt tegenover een kleine honderd euro als je hem los koopt.
nee dan een SGSII, 24*21=504 (in de pricewatch voor ¤ 404)

die regeling is dus een reden om eens heel hard te gaan rekenen wat een toestel los kost, in combinatie met sim-only, in vergelijking met deze constructie.

[Reactie gewijzigd door reyals op 2 april 2012 10:56]

Het enige verschil met vroeger is dat de prijs nu transparant is, je ziet perfect wat je waarvoor betaald. Ook bij all-in-one formules betaal je een gelijkaardig bedrag per maand aan het toestel. Maar daar rekend niemand naar.
iemand die slim is rekent ook uit wat je na 2 jaar (of 1 jaar) in totaal kwijt bent. Zowel los als met (duurder) abbonement. Zo kan je zien of een toestel kopen gunstig is of niet.
Totaal ontransparant juist, ga maar na hoeveel jij aan het eind van de rit nog moet bijlappen voor je phone? Dat is onmogelijk dus hoezo transparant??
Maar stel dat het operationele lease is, en je bij schade of verlies/diefstal weer een nieuwe iPhone krijgt is het wel interessant.
krijg je dus niet helaas. bij onzorgvuldig handelen (verlies/valschade) dan heb je geen recht meer op service (geen idee waar je "service" nog meer voor zou gebruiken maar dat daar gelaten). het komt er dus op neer dat je dan gewoon in je hemd staat en 2 keer zoveel geld kwijt bent.
Hier in Duitsland betaal ik nog net geen tientje voor 1GB dataverkeer per maand. Als ik over die GB heen ga dan krijg ik daarna onbeperkt GPRS snelheid. Kan ik in elk geval nog whatsappen en e-mailtjes lezen. Goedkoper en betere service. Vind het raar dat ze dat in Nederland niet voor elkaar krijgen...
Bij Hi betaal je gemiddeld 17 euro voor 1GB dataverkeer + 3000 sms, en als dat is afgelopen ga je ook op onbeperkt GPRS snelheid. Het blijft duurder, maar komt wel in de buurt.
Ik verwacht dat Telfort hetzelfde gaat doen als je over je datalimiet zit eigenlijk.
Vooral omdat nederland een hogere bevolkingsdichtheid heeft.. Meer potentiele klanten minder te plaatsen masten..
Dat zegt wat mij betreft helemaal niets. Het is maar net wat voor abonnement en bij welke provider je deze pakt. Ik betaal in Nederland ¤5 voor 800MB en wordt daarboven ook teruggezet in snelheid.
Ik vind leasen slecht systeem want dan ben je geen eigenaar van het toestel. Gaat toestel kapot of je raakt hem kwijt ben je de klos, sterker nog je mag je toestel niet jailbreaken/ rooten of een custom rom eropzetten :( '


offtopic
Ik ga een prepaid of simonly nemen als abo afgelopen is en koop ik mijn toestel los.

[Reactie gewijzigd door iyanic op 2 april 2012 11:20]

Je mag je toestel wel jailbreaken/rooten/custom rom, want de enige eis die ze stellen is voordat je 'm inlevert dat het toestel nog aan gaat.
En anders koop je 'm af? In mijn geval is leasen dan nog steeds zo'n 100 euro goedkoper.
Los toestel + simonly zal altijd de goedkoopste oplossing blijven. Velen (waaronder ik) hebben gewoon domweg niet het geld klaar liggen voor een los toestel.

Maar een Abbo zonder lease is qua toestel wel interessanter dan lease, omdat je bij lease geen eigenaar bent.
Als je het geld er niet voor hebt moet je het niet kopen, zo is onze economie naar de klote gegaan omdat er te veel geleend werd. Ik zou dit vanuit de overheid aan banden willen leggen. Op deze mannier help je mensen alleen maar meer in de schulden.
los kan ik het ook niet in een keer betalen, maar het abonnementen systeem zorgt ervoor dat je geen geld hoeft bij te lenen en in principe hetzelfde voor je toestel betaald. heeft dus niks met geld lenen te maken.

Je hebt echter wel een punt. mensen sluiten tegenwoordig voor een TV en een koelkast al een lening af en dat doet velen de das om. getuige het programma een dubbeltje op zijn kant.
Ik zit met een heel ander soort vraag.

Wat gebeurt er met prive gegevens die vaak opgeslagen zitten in de telefoon door de leek? In mijn ervaring met computers is simpelweg een harde schijf formateren ook niet genoeg om al je opgeslagen wachtwoorden, gegevens etc. veilig weg te werken (shredden daarentegen wel).

Het lijkt mij niet bepaald prettig mijn prive gegevens, wachtwoorden, wallets etc. terug te geven aan Telfort. En het lijkt me niet dat Telfort alle gegevens van de mobieltjes veilig gaat wissen (shredder eroverheen)

En dan nog het simpele feit dat los een toestel kopen in combinatie met sim only of prepaid simpelweg goedkoper is in mijn ervaring.
Na inleveren worden de toestellen volledig gewist en teruggebracht naar fabrieksinstellingen.

Hugo
Telfort is natuurlijk uiterst zorgvuldig met prive gegevens en
data wordt professioneel verwijderd. Voor wat het waard is.
/Offtopic en sarcasme modus aan:

Tenzei de desbetreffende Telfort medewerker ook een "lid" is van de groep Anonymous en de lease telefoon in handen was van Tim Kuik of Fred Teeven :P

/Sarcasme modus uit:

Ben wel benieuwd met welke technieken de gegevens veilig worden verwijderd, een standaard delete file wil niet altijd een bestand voor de volle 100% verwijderen.
telfort zal natuurlijk beweren uiterst zorgvuldig met de privégegevens om te springen. De praktijk leert dat geen enkele organisatie (commercieel/overheid) het kan garanderen dat er géén privé gegevens worden gelekt.

Aan de andere kant heb je natuurlijk ook een eigen verantwoording hierin.
Tja, leek of niet. De klant heeft natuurlijk ook zijn eigen verantwoording te nemen
@Telfort Webcare:

Wat zijn de andere voordelen van leasen? Kan ik als mijn toestel kapot gaat tijdens het periode van leasen, (tijdelijk) een andere toestel krijgen met vergelijkbare functies? Zoals zeg maar bij het leasen van een auto.
Als uw toestel defect is en hij is op afstand niet te maken dan komt er binnen 24 uur een monteur bij u langs. Krijgt de monteur het toestel ter plekke niet gerepareerd dan krijgt u altijd een tijdelijk leentoestel. U heeft daarbij de keuze tussen een Nokia C1 of een Sony Ericsson X8.

Hugo
een toestel van afstand maken ? dus ze hebben er ook nog een tool opstaan waar ze van afstand in je telefoon kunnen kijken wat er mee gebeurt?
lijkt me ook niet zo prettig
jammer dat "Hugo" van de webcare niet reageert op interessante vragen:

Mag je je iPhone nog Jailbreaken ed. ???
Hoe zit het met de garantie, bij autolease betaald de leasemaatschappij tenslotte de rekening, hoe zit dat hier?

en wie bepaald de dagwaarde?? er is tenslotte geen bovag lijst voor telefoons, en Telfort heeft een ander belang bij de dagwaarde de bepalen dan de klant die het toestel wil overnemen. Enkele tientjes is nogal vaag, 2 tientjes of 12 maakt nogal een verschil.
Daarnaast vindt ik de leaseprijzen nogal hoog, ik kan mij namelijk niet voorstellen dan telfort/hi/kpn dezelfde bedragen betaald voor een iPhone als de consument.

edit: in de voorwaarden staat "In geval van gebreken, die niet jouw schuld zijn, repareert of vervangt Telfort het toestel gratis. " dit heet gewoon garantie. Voor diefstal moet je een aanvullend pakket nemen waar een eigen risico voor geldt. Je kunt beter kijken naar een inboedelverzekering die je mobiele telefoon ook dekt vaak goedkoper, en nog vaker betere service dan al die malafide gsm verzekeraars(ik neem aan dat telfort dat elders onderbrengt namelijk).

Edit 2
Je kan je bundel tijdens het contract altijd verhogen en later weer verlagen naar de bundel waarmee je het abonnement bent gestart. Het is niet mogelijk om een bundel lager te nemen dan de bundel waarmee het abonnement is aangegaan.
Best vreemd, aangezien je het toestel apart afrekent, dit is dan ook totaal niet klantvriendelijk en bedacht door een firma die alleen haar eigen belangen voorop stelt.

[Reactie gewijzigd door le-nnart op 2 april 2012 12:01]

We staan coulant tegenover jailbreaken en rooten, het blijft echter op eigen risico.

De restprijs van het toestel wordt door ons bepaald op basis van prijzen waar 2e hands toestellen op dat moment voor worden opgekocht. Ervaring leert dat dat na 2 jaar ongeveer 15% van de nieuwwaarde is, na 1 jaar 35%.

Hugo
Behalve bij een iPhone. Daar blijven de 2e hand prijzrn heel hoog. Op deze manier betaal je dus zo'n 1000-1200 euro als je jouw iPhone wil houden.
In navolging van Hi, de andere KPN-dochter, schaft ook Telfort de subsidies op telefoons af
Welke subsidie? Linksom of rechtsom betaal je gewoon voor je "gratis" toestel hoor. Of Telfort dat nu leasen noemt of niet, je neemt een abbo en daarmee betaal je op termijn je toestel af.
Leasen houd in teruggeven telefoon na de lease periode. Dus je betaald de volledige prijs van een telefoon verspreid over 24 maanden om hem vervolgens weer in te moeten leveren.
i9dd die dingen zijn de laatse jaren niet meer gratis geweest op 1 actie van de x10 na waarvoor ik te laat was.
ze zijn met een abbo gewoon duurder dan los kopen en daar komt nog bij dat de providers minimaal 25% minder betalen voor de telefoon dan wij in de winkel doen kassa ping ping voor de profiders.
ze sneiden zichzelf in de vingers als ze geen telefoons meer ''verkopen'' omdat dat een goede inkomstenbron was voor ze.
1 2 3 ... 9