Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 141 reacties

Vodafone gaat als onderdeel van een tripleplay-pakket een glasvezelverbinding met symmetrische lijn van 500Mbps aanbieden. De prijzen van de andere tripleplay-pakketten van Vodafone gaan dalen. Niet bekend is wanneer de wijzigingen ingaan.

Vodafone-logoHet nieuwe 'Vodafone Thuis'-pakket met 500Mbps-verbinding is een tripleplay-pakket dat naast de huidige abonnementen zal worden aangeboden, blijkt uit een slide die Tweakers.net ontving. De prijs van de snelste verbinding wordt 99,95 euro. Vodafone maakt gebruik van het netwerk van Reggefiber, net als KPN, dat overigens ook een 500Mbps-glasvezelaanbod heeft.

Vodafone kon nog niet reageren op vragen over de authenticiteit van de informatie. Maar er wordt verwacht dat Vodafone het deze week nog, of begin volgende week zal aankondigen. Het nieuwe portfolio wordt wel al vandaag beschikbaar gemaakt voor de resellers.

Twee andere pakketten, die van 50Mbps en 100Mbps, krijgen een prijsdaling van respectievelijk zeven euro en twaalf euro. De overige details van de pakketten zoals het aantal aangeboden televisiezenders of het telefonietarief blijven hetzelfde. Net zoals bij andere abonnementen wordt er ook een fup gehanteerd. Geïnteresseerden kunnen op de website van Vodafone nagaan of zij een glasvezelverbinding kunnen krijgen.

De abonnementswijzigingen zijn nog niet te zien op de website, maar Vodafone heeft vandaag gecommuniceerd met zijn resellers. Resellers mogen tot ten laatste tien april de oude formules verkopen. Bij installatie krijgen de nieuwe abonnees gratis toegang tot de Vodafone TV-app. Wel moet er nu een eenmalige administratiekosten van 14,95 euro betaald worden bovenop de eerder bestaande aansluitingskosten van 14,95 euro. Het aantal maanden dat het abonnement gratis wordt gegeven is verminderd van twee naar één.

Begin dit jaar begon KPN met het aanbieden van zijn 500Mbps-Premium-abonnement. Glasvezelaanbieder XMS trok zijn snelste abonnement op tot 200Mbps, in Zeewolde, en voerde eveneens prijsverlagingen door.

TriplePack
Snelheden
Huidige prijs
Vorige prijs
Thuis internet, bellen & tv 30 30Mbps up, down 49,95 euro 49,95 euro
Thuis internet, bellen & tv 50 50Mbps up, down 52,95 euro 59,95 euro
Thuis internet, bellen & tv 100 100Mbps up, down 62,95 euro 74,95 euro
Thuis internet, bellen & tv 500 500Mbps up, down 99,95 euro Geen notatie

Vodafone 500Mbps

Update, 16.16: Artikel aangevuld met nieuwe informatie, onder andere data.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (141)

1 2 3 ... 6
Ik zit zelf ook in een glasvezel gebied :) en heb de upc kast naast de oprit staan hier.
Regelmatig stopt hier de laatste tijd een wagentje van Schuring (vandaag nog) en die doen niets anders dan coax afkoppelen.......
Ramptoerist als ik ben heb ik laatst de monteur een bakkie aangeboden, die wist te wertellen dat in de recente glasvezelgebieden in met name de achterhoek men alleen maar bezig was met unpluggen.
Er waren volgens hem kasten met 24 aansluitingen waar géén enkele kabel meer ingeprikt zat.
Dat gaan ze voelen bij UPC!
Volgens de regio manager gaat het in vanaf donderdag 5 april(vandaag dus),
en tot 10 april kunnen de mensen zich nog inschrijven propositie(via de winkel dealers dan wel).
Het abbo wordt niet automatisch ge-upgrade, je moet het bij de klantenservice aangeven.

Je wordt in de POP centrale omgezet naar een nieuwe kaart die gigabit! snelheden aankan.
Niet de complete centrale's worden ge-upgrade waardoor de klanten met de andere abonnementen op de "oudere" kaarten blijven zitten.

Daarnaast wordt de snelheid vrijwel altijd gehaald. Kijk maar eens in het forum mbt glasvezel en snelheden. Daar staat een mooi filmpje met een snelheidsmeting.
Als Vodafone dit heeft aangekondig dan gaan de rest van de service providers die op glasvezel zitten binnenkort ook deze nieuwe 500 mb/s abonnement vorm aanbieden.

De nieuwe gebieden van Reggefiber/KPN waar WBA+ galsvezel is aangelegd en uitgerold zullen vermoedelijk als eerste de 500 mb/s abonnementen gaan aanbieden. (Ga er maar van uit dat dit klopt ;) )
Ik weet dat POP's en het netwerk in Winterswijk geschikt is om deze vorm van abonnementen aan te bieden. Ze moeten alleen in de POP's wat kaarten vervangen of toevoegen en de Genexis FTU moet vervangen worden voor een Gigabit FTU.
En ze moeten even de kabel om patchen naar de gigabit glaspoort.

Je merkt dat UPC behoorlijk zenuwagtig begint te worden waar glasvezel is uitgerold.
zie deze link http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=43565.0
Als ik dit artikel zo leest probeert UPC e klanten binnen te halen door het 1ste halve jaar korting te geven en dan mag je de volle prijs betalen.

Ben benieuwd hoe UPC gaat reageren als deze abonnementen echt live gaan in Winterswijk en de rest van de oost achterhoek.

[Reactie gewijzigd door NDSFREAK op 6 april 2012 17:52]

Belangrijk

De prijzen van de onlangs afgesloten contracten gaan niet omlaag. Deze acties gelden alleen voor nieuwe klanten. Voor de rest gaat het zoals normaal om een 500mbps lijn, je kunt dus natuurlijk niet 500mbps up- en downloaden tegelijk!

@tha_crazy
Daar kan Vodafone weinig aan doen, Reggifiber gaat over de uitbreiding van het glasvezel netwerk. Zij zijn verantwoordelijk voor de aansluitingen, Vodafone is net zoals Lijbrand, KPN, XS4All ect. een serviceprovider die alleen zorgt voor Internet, TV en Telefonie.

[Reactie gewijzigd door ObAt op 5 april 2012 16:46]

In het artikel staat toch echt dat het om een symmetrische verbinding gaat.

Dat zou inhouden dat de verbinding tegelijkertijd 500mbps up als down aan kan.
Het is wel degelijk een symmetrische verbinding, maar je kan niet simultaan 500 mbit uploaden terwijl je tegelijkertijd 500mbit binnentrekt. Je haalt hier namelijk symmetrie en duplex door elkaar.

Is een 500mbit verbinding symmetrisch en full-duplex dan betekent dat je tegelijkertijd 500mbit kan downloaden en 500mbit kan uploaden. Het lullige hieraan is echter dat zo'n verbinding in de de volksmond gewoon een een symmetrische 1gbit-verbinding word genoemd. Bij deze verbindingen is dat dus niet het geval.. je zou kunnen spreken van half-duplex. Met andere woorden als je de volle upload en download tegelijkertijd benut hou je maar de helft van de bandbreedte in beide richtingen over. (dus 250mbit).

Op deze Reggefiber verbinding kan je dus 500mbit uploaden en 500mbit downloaden... echter als je op 250mbit download dan kan je tegelijkertijd nog maar 250 mbit uploaden.

Wat heeft dan de meerwaarde van symmetrie boven asymmetrie zou je jezelf kunnen afvragen. Wat is het grote voordeel? Je moet daarbij weten hoe je data verstuurt wordt. Dit gaat via pakketjes en om zeker te zijn dat alle pakketjes goed ontvangen wordt er iedere keer om bevestiging gevraagd. Is het pakketje goed ontvangen... wel nu.. dan kan het volgende pakketje verstuurd worden.. is het pakketje niet goed ontvangen dan wordt het nog een keertje verstuurd.

Een asymmetrische verbinding is daarbij niet echt handig. Stel je hebt een upload van 1mbit en een download van 10mbit. Je upload een bestand op volle snelheid (dus 1mbit) en je download een bestand op volle snelheid (10mbit). Ieder pakketje dat je upload vraagt aan de ontvanger: ben ik goed opgestuurd en via je download stream komt dan de bevestiging binnen. Niks aan de hand.. want je downloadbandbreedte is toch groter dan je aan uploadcapaciteit hebt.

Het probleem is echter dat je download van 10mbit ook iedere keer aan de verzender moet bevestigen dat het binnengehaalde pakketje juist ontvangen is.. en dit gaat via je upload.. echter deze is al volledig bezet omdat je iets aan het verzenden bent. Je download gaat niet verder voordat bevestigd is dat je het laatste pakketje goed ontvangen hebt... met als gevolg: je downloadsnelheid klapt in elkaar totdat er weer genoeg upload capaciteit voorhanden is.

Met een symmetrische verbinding heb je hier dus geen last van. Beide kanten kunnen evenveel aan.. en de upload/download snelheid wordt symmetrisch aangepast zodat je in het ergste geval max. 250mbit kan downloaden terwijl je 250mbit upload.... en geloof me... dat is een enorme vooruitgang t.o.v. asymmetrische verbindingen. Geen geklungel meer met max. upload rates in je torrents of enorme lag in je online spelen omdat iemand op je netwerk iets aan het uploaden is.

@Clubtraxx: Je hebt gelijk dat je niet mag spreken van half-duplex en/of full-duplex. Want je kan gewoon versturen en ontvangen tegelijkertijd dus het is in feite altijd full-duplex. Echter... het probleem is dat er een cap op de lijn staat.. Er wordt gewoon gezegd: 500mbit en niet meer... of dat nu download of upload traffic is maakt niet uit. Gij zult niet meer dan 500mbit uit dit lijntje halen... en of dit nu een hardwarematige beperking is is of niet... 500mbit is the bloody limit. In die context zou je dus wel degelijk kunnen spreken van een theoretische half-duplex.. je kan 500mbit downloaden of uploaden.. maar niet in beide richtingen tegelijk... dat dit niet strookt met de officiële betekenis van half- en full-duplex dat neem ik dan maar effe voor lief... kan zo snel mogelijk geen andere term bedenken.

[Reactie gewijzigd door liberque op 5 april 2012 17:49]

Je vergeet erbij te vertellen dat dit alleen voor TCP verbindingen opgaat, voor udp verbindingen hoef je natuurlijk geen 'correct ontvangen signaal terug up te loaden'
An sich +1 voor de duidelijke uitleg die je doet, maar symmetrisch is bij mij symmetrisch en dat houd in 500 up + 500 down tegelijkertijd.

Nou moet ik zeggen dat ik me totaal niet verdiept heb in dit soort 'consumenten lijntjes' maar op mijn werk bestel ik echt een 10Gig die dan ook beide kanten op vol gaat hoor.

Nogmaals het zou best kunnen kloppen wat je zegt, maar ik lees nergens dat de totale bandbreedte 500 mbit is. Bij ziggo heb ik 10/120 en ik trek beide richtingen op helemaal vol als het moet.
Waar haal je uit dat deze lijn half-duplex is? Ik zie in de comments van eerdere nieuwsberichten dat de lijnen van Reggefiber juist wel de volledige snelheid up- en down tegelijkertijd zouden kunnen leveren (full duplex). Of je machine dat soort snelheden haalt is een tweede natuurlijk, maar waarom zou je zo'n snelle lijn nemen als je er een netbookje aan gaat hangen?
ja, 500 is leuk... maar op hetzelfde netwerk is kpn goedkoper bij die snelheid.

kost daar "maar" 85 euro... terwijl de 50 en 100mb variant juist weer 2 euro duurder zijn bij kpn??

waarom zou iemand voor 15 euro extra per maand vodafone kiezen??
De hogere prijs heeft zo te zien weinig te maken met de snelheid maar zit hem eerder in de andere diensten.

KPN:

55 TV zenders waarvan 10 in HD
90 Radiozenders
Eenmalige kosten: 35 euro (activatie etc)
Monteur: 35 euro

Vodafone:

60 TV zenders waarvan 20 in HD
100 Radiozenders
Eenmalige kosten: geen
Monteur: Gratis

Daarom altijd eerst goed lezen voordat je iets koopt O-)
Mooi overzicht. Hoe is de kwaliteit van de (HD) TV-zenders via glasvezel ten opzichte van kabel? En heb je er ook een kastje of CI+ module voor nodig?
Even heel kort door de bocht gezegd is de kwaliteit van Vodafone op glasvezel beter dan die van KPN..... enige uitleg.

Op de huidige netwerken van Reggefiber is, afhankelijk van waar je zit, "Reggefiber Wholesale" of "KPN Wholesale" je operator.

* Sommige providers leveren alleen maar op KPN ( KPN zelf, XS4ALL, Tweak - Groen )
Dit aanbod wordt aangeduid als Wholesale MultiPlay (WMP).

* Andere providers leveren alleen maar op Reggefiber Wholesale (Tweak - Blauw, XMS, Solcon, Concepts ICT). Dit wordt aangeduid als WGDO (Wholesale Glasvezel Dienst Overeenkomst).

* Een aantal providers, zoals Lijbrandt en Vodafone kan op beide netwerken leveren. In Reggefiber-gebied heet dit gewoon WGDO. In KPN gebied heet dit "KPN Wholesale MultiPlay Plus" (WMP+ )

Verder zijn er 2 belangrijke leveranciers van IPTV:

* KPN (met z'n "Interactieve TV" product, dat ook via ADSL geleverd wordt)
* Glashart Media (dat met andere settopboxen werkt, maar naast IPTV ook nog een analoge coax aansluiting biedt met een analoog en dvb-c basispakket + fm ).

Op WMP kan je alleen KPN krijgen. Op WMP+ en WGDO krijg je de mogelijkheden van Glashart Media.

Nu wat betreft de kwaliteit:

De kwaliteit van KPN is, op z'n zachtst gezegd, matig te noemen. De SD streams zijn ong. 3,5 mbit mpeg4 en de HD streams niet veel meer dan 6-7. OP glasvezel bieden ze dus geen betere kwaliteit dan via ADSL.

Bij Glashart Media hangt af van het netwerk waar je zit. Op WGDO worden alle IPTV streams, zowel SD als HD, 1:1 door gegeven vanuit sateliet of mediagateway van Technicolor. Ze zijn zelfs niet encrypted! Betere beeldkwaliteit dan dat krijg je dus nergens, hoogstens gelijkwaardig .

Op WMP+ komen de IPTV streams echter bij KPN vandaan. De SD-streams zijn dus net zo 'matig' (heel slecht is het niet, maar wel minder goed dan SD bij UPC of Ziggo). De HD-streams zijn wel gewoon 13-14 mbit. Dit heeft KPN apart voor Glashart Media gedaan.

Kort samengevat:
* KPN, XS4ALL, Tweak Groen: Op z'n best matige beeldkwaliteit (zeker niet glasvezel-waardig).

* De rest: Is afhankelijk van waar je zit.... van perfect en uitmuntend (op WGDO, Reggefiber Wholesale) tot redelijk.
Bedankt voor de gedetailleerde uitleg.

Betekent dit dat je nooit echte analoge TV kunt krijgen via Reggefiber ? Of is dat een extra functie van een settopbox ?

In ons dorp (waar Reggefiber nu bezig is), kun je KPN en xs4all als je provider kiezen. Dus dat betekent dat KPN de operator is. En dat het netwerk dus WMP is. Of op zijn hoogst WMP+ ?

Mmmm, het klinkt opeens een stuk minder aantrekkelijk. Mijn straat (in het buitengebied) zou een hoop moeite moeten doen om Reggefiber te krijgen. Misschien niet de moeite waard.
Hier moet ik je corrigeren, verder een zeer interessante reactie om te lezen.
Concepts-ICT levert namelijk ook op WMP+.
Van Vodafone weet ik het niet, maar mijn XMS triple play levert HD kanalen die beter zijn dan van de lokale kabel concurrent UPC. Je kunt kiezen uit 1080i of 720p, waarbij ik betere ervaringen heb met de 1080i, waarschijnlijk omdat dat de native resolutie is van het paneel in de TV.

De techniek is ook erg anders. Bij DVB-c wat de kabelboeren gebruiken moeten alle kanalen tegelijk over dezelfde coax aangeboden worden. Over glas heb je IPTV. Daarbij subscribed het kastje op een multicast kanaal van de wijk router. Alleen het kanaal dat je kijkt (of opneemt) hoeft dus maar over het glas. Dan kun je dus voor een kanaal veel meer bandbreedte gebruiken.

Bij XMS staat er een kastje onder de TV. Je kunt kiezen uit een kastje met of zonder harddisk recorder erin. Als je voor de harddisk recorder kiest kun je alleen terugkijken. I.v.m. rechten mogen ze niet toestaan dat je de opgenomen film naar een USB schijf exporteert.

@gryz hieronder:

Het zappen geeft inderdaad enige vertraging. Je krijgt wel gelijk een vol beeld (waarschijnlijk het laatste keyframe), maar het duurt eventjes voor het gaat bewegen. Geluid heb je wel gelijk.

Zappen doe ik sinds we digitale TV hebben anders. Je roept met 1 druk op de knop de elektronische TV gids op als balk op het scherm. Daar blader je doorheen om te kijken wat er op is, eventueel kun je ook kijken wat er als volgende programma op een zender komt. Als je een gewenste zender gevonden hebt dan druk je op OK en 1-2 seconden later is de zender volledig afgestemd. Of als je een programma wilt dat nog niet gestart is geef je aan dat hij over moet schakelen zodra dat programma start. Veel sneller en handiger dan gewoon zappen.

[Reactie gewijzigd door brompot758 op 5 april 2012 19:58]

Geeft IPTV niet veel langere switch-tijden tijdens het "zappen" ? Door de multicast join ? In de orde van grote van 1-2 seconden ? Beetje ergelijk als je snel een aantal kanalen langs wilt zappen.

[Reactie gewijzigd door gryz op 5 april 2012 19:07]

Multicast an sich is het probleem niet, de round trip time op glas is eerder in microseconden dan in miliseconden uit te drukken.

Probleem is dat de tuner informatie nodig heeft om het tv-signaal te gaan decoderen. Bijvoorbeeld encryptiesleutels, informatie over bitrate, encoding, etc. etc. Die info komt periodiek voorbij, niet als je het wilt hebben. Dan als dat duidelijk is, dan moet er nog een keyframe in de gebruikte lossy encoding voorbij komen om een fatsoenlijk beeld op te kunnen bouwen en dan moet er nog een buffer gevuld worden om de ergste jitter en vertragingen van het IP-verkeer op te vangen.

Dan praat je inderdaad over soms secondenwerk. Er wordt wel gebruik gemaakt van een (on demand) unicast stream die gelijk de benodigde info aanlevert en ook een transcoded signaal met meer keyframes aanbiedt, om snel beeld te kunnen geven. Na enkele seconden schakelt de tuner dan over op het multicast signaal.

[Reactie gewijzigd door __fred__ op 5 april 2012 19:50]

Ja en zouden ze een backup voorziening hebben in hun knooppunt? ;)

[Reactie gewijzigd door FHK op 5 april 2012 16:27]

Nee, maar je krijgt er wel een gratis firewall bij. :+
En de datalimiet op het 500Mbps pakket is 2GB. Dat moet oververhitting tegengaan. :+

[Reactie gewijzigd door 3raser op 6 april 2012 14:41]

Dat heeft hier niet zo veel mee van doen :)

Vodafone doet (voorlopig) niets zelf voor glasvezel.

* TV kopen ze in bij Glashart Media
* Internetconnectiviteit wordt door "ISP Fabriek" verzorgd (net als bij Lijbrandt en XMS)
Ja wel leuk die 500Mbit.
Maar ik heb liever dat ze het netwerk zelf eens wat meer uitbreiden.
Ik zou zelf ook heel erg graag glasvezel willen, maar dat zal er de komende jaren nog niet van komen.
Kan snel gaan hoor, hier (dorpje van 10.000 inwoners op de veluwe) zijn ze vorig jaar begonnen met werven (het aantal pre-orders bepaald of een plaats uiteindelijk aangesloten wordt) en binnenkort beginnen ze met de uitrol.
Ja wel leuk die 500Mbit.
Maar ik heb liever dat ze het netwerk zelf eens wat meer uitbreiden.
Ik zou zelf ook heel erg graag glasvezel willen, maar dat zal er de komende jaren nog niet van komen.
begin een buurtinitiatief. Als er voldoende animo is (30%) dan gaan ze je op de agenda zetten voor glas. Minder dan 30%: niet rendabel, en dan gaan ze de risico's voor de aanleg niet nemen.
Bij ons leggen ze nu gratis aan tot in mijn meterkast
Het alle leukste is dat Reggefiber voor 40% in handen is van KPN dus ze verdienen nu leuk aan de concurrent.
Concurrent ?

Als je fiber van Reggefiber neemt, dan heb je eigenlijk niks te maken met Reggefiber. Reggefiber verkoopt geen diensten aan eindgebruikers zoals jij en ik. Alle diensten kun je alleen kopen via een van de gebruikers van Reggefiber. Dat zijn dus Vodafone, xs4all, een hoop kleintjes en regionale providers. En KPN zelf.

http://www.eindelijkglasvezel.nl/providers.html

Zo ver ik weet heeft KPN nog nooit zelf een kabelnetwerk aangelegd. Kabelnetwerk betekent voor mij: focus op televisie. Als Reggefiber gedeeltelijk van KPN is, dan is dat heel begrijpelijk. Reggefiber is gewoon de kabeltv-kabels-aanleggen poot van KPN.
Dat heb je niet goed hoor. De post van pretorian83 klopt wat dat betreft beter. Reggefiber is gewoon een bedrijf opgericht door iemand met visie en enorm veel geld. KPN is daar later ingestapt en heeft die 40% aandelen. Reggefiber is dus samen met KPN eigenaar van het netwerk.

Die diensten die iedereen mag leveren via het netwerk van Reggefiber/KPN gaan natuurlijk niet gratis over dat netwerk. De hele infrastructuur is namelijk gewoon van Reggefiber/KPN. Dus voor gebruik moet betaald worden.

Dus het klopt zeker wel dat KPN zo geld verdient aan andere providers die van het netwerk gebruik maken. KPN was zelf ook niet de eerste die diensten leverde via glas. Die kwamen ook pas kijken nadat ze ook nog dat aandeel hadden van 40%. Verder heeft KPN nog slimme zet gedaan om ConceptsICT over te nemen. Concepts was namelijk voor veel mensen (in Deventer) de enige keuze van provider van diensten. Dus kwestie van abonnees 'kopen'.

Het hele kopernetwerk van ADSL/Telefonie was (en is volgens mij nog steeds) van de KPN. KPN (destijds nog PTT Telecom) kon zelf beslissen wie ze daar op toelieten. Niemand was dat in het eerste geval totdat ze daartoe verplicht werden. Jij ADSL van Tele2, kan, die betalen ook wel weer aan KPN.

Dus dan is dat netwerk van Reggefiber een stuk slimmer/sympathieker. En slim van de KPN daar zo'n groot aandeel in te hebben. Als jij besluit diensten te leveren via dat netwerk betaal je dus aan KPN/Reggefiber. Dat je als particulier niets te maken hebt met Reggefiber maakt niet uit. KPN profiteert daar slim van mee.

Overigens was ten tijde dat de overheid zich er nog mee bemoeide KPN ook verplicht om overal te voorzien in telefoonaansluiting (koper). Wat een enorme investering is. Nu heb je eigenlijk hetzelfde wat betreft de enorme investering maar wel met de wetenschap dat glas aardig de toekomst is, het een open netwerk is en ze zelf mogen weten waar ze glas willen leggen.
En wat nog leuker is is het feit dat Reggefiber juist de infra qua glas voor Vodafone aanlegt :)
Ik wist niet eens dat Vodafone Glasvezel aanbied. Het zijn wel aantrekkelijke prijzen voor wat je krijgt. Iets duurder dan een vergelijkbaar aanbod via Ziggo maar dan ook een veel hogere upload.
Mocht het ooit aangeboden worden in mijn gemeente dan zou ik het serieus overwegen. Ik zie niet of ze ook iets hebben als 4 play, dus inclusief met mobiel in het pakket? Dat lijkt mij nou helemaal ideaal.

Opvallend overigens dat het laagste abbonnement niet verlaaft word in prijs...

p.s. hoe gaat TV via het glasvezel? Is dat qua kwaliteit vergelijkbaar met digitaal via de kabel? Of is het ala ADSL dat het over je data verbinding gaat?

[Reactie gewijzigd door atacama op 5 april 2012 15:36]

Vodafone maakt gebruik van Reggefiber's infrastructuur.

Edit: wat ik hier onder schreef is dus waarschijnlijk niet waar.
Zie de post van eymey hierboven.
Televisie gaat over IPTV.

====
Reggefiber draait volgens mij gewoon Docsis over hun fiber.
http://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Docsis is een layer-2 technology die de bandbreedte opdeelt in verschillende channels. Het grootste channel is gereserveerd voor TV-kanalen. Maar er zijn ook aparate channels voor TCP/IP verkeer en voor voice. (Ik geloof dat de meeste kabelproviders voice als aparte service doen. En niet als VoIP over normale IP traffic. Maar ik kan me vergissen). In ieder geval, tv-kanalen gaan niet over TCP/IP, maar over hun eigen channel, zonder enige TCP/IP bytes er in. Ik denk niet dat er veel verschil is tussen de architectuur hier en die van UPC of Ziggo.

[Reactie gewijzigd door gryz op 6 april 2012 02:35]

huh? Docsis is een techiek om data over een coaxkabel te transporteren.


Reggefiber is glasvezel. Dat heeft 0,0 met coax of docsis te maken.

Alleen de CATV vezel wordt omgezet naar coax, hier zitten ook de basiszenders in DVB-C in. Voor Docsis is 2-weg communicatie nodig. Daarnaast is docsis beperkt door de limieten van een coaxkabel, en zal er op docsis bv ook nooit een symetrische snelheid gehaald kunnen worden.
Kabel-tv wil niet zeggen dat het over coax-kabel moet gaan. Kabel-tv (en Docsis) kan volgens mij over ieder layer-1 medium verstuurd worden. Ga je me nu vertellen dat Kabelboeren twee verschillende technologien moet gebruiken ? Eentje voor als het signaal over glasvezel gaat, en een andere die specificeert hoe het signaal over coax verzonden moet worden ?

Glasvezel is layer-1.
Docsis is layer-2.

Van de wiki pagina, de eerste alinea.
It is employed by many cable television operators to provide Internet access (see cable Internet) over their existing hybrid fiber-coaxial (HFC) infrastructure.
Het zou kunnen zijn dat de tv-kanalen geen deel uitmaken van Docsis. Dat het rauwe signaal wordt opgesplitsd in channels, en dat Docsis over een of meerdere van die channels gaat. En de tv kanalen over andere channels. Maar dat alle channels bij elkaar geen Docsis heet, dat zou kunnen. Ik kan echter nergens een naam vinden voor het gehele systeem.

[Reactie gewijzigd door gryz op 5 april 2012 19:21]

Kabel-tv wil niet zeggen dat het over coax-kabel moet gaan. Kabel-tv (en Docsis) kan volgens mij over ieder layer-1 medium verstuurd worden. Ga je me nu vertellen dat Kabelboeren twee verschillende technologien moet gebruiken ? Eentje voor als het signaal over glasvezel gaat, en een andere die specificeert hoe het signaal over coax verzonden moet worden ?

Glasvezel is layer-1.
Docsis is layer-2.

Van de wiki pagina, de eerste alinea.

[...]


Het zou kunnen zijn dat de tv-kanalen geen deel uitmaken van Docsis. Dat het rauwe signaal wordt opgesplitsd in channels, en dat Docsis over een of meerdere van die channels gaat. En de tv kanalen over andere channels. Maar dat alle channels bij elkaar geen Docsis heet, dat zou kunnen. Ik kan echter nergens een naam vinden voor het gehele systeem.
Allemaal leuk en aardig, maar Reggefiber doet gewoon 100 of 1000BASE-BX over hun glasvezels voor data. Als je er een losse fiber voor CATV bijhebt gebeurt daar iets anders mee, inderdaad.
Daar zou je zeker gelijk in kunnen hebben.
Zie de post door eymey hierboven.
Als inderdaad alle TV over IPTV gaat, dan is er helemaal geen reden om Docsis te gebruiken. Inderdaad gewoon Ethernet over glasvezel. En IP en IPTV over Ethernet.

Ik heb ooit een half uur (of langer) met twee Reggefiber medewerkers staan babbelen in de promo-winkel die ze in ons dorp hebben. Ik kon erg weinig technische info uit ze los krijgen. Voornamelijk omdat ze geen flauw idee hadden waar ze het over hadden. Op het eind had ik zelf de conclusie getrokken dat het Reggefiber netwerk voornamelijk een televisie-netwerk was. En ook analoge TV aan leek te bieden. En dat Docsis dan het meest aannemelijk zou zijn. Gaan voor een puur IP netwerk is technisch vernieuwend !

Je spreekt over een losse fiber voor CATV.
Waarom zouden ze dat aanbieden ? Enkel voor echte analoge TV ?
je kunt toch ook gewoon je settopbox een analoge uitgang geven ?
Is dat overal beschikbaar ? Kost het extra ?

[Reactie gewijzigd door gryz op 6 april 2012 02:40]

Goed initiatief; goed om concurrentie op de markt te zien. Jammer dat de dekking van glasvezel nog een beetje achterblijft. Ik ken aardig wat mensen (incluis mijzelf) die al over hadden willen stappen, maar de kabels simpelweg nog niet in de stad hebben liggen.

Ik ben benieuwd of het inderdaad bevestigd wordt, maar gezien het uitgebreide bericht is het niet zomaar een willekeurige roddel lijkt me. 100¤ per maand is niet voor iedereen weggelegd, maar daar staat weer tegenover dat 500 Mbit wel extreem snel is.

Voor mij persoonlijk is de symmetrie erg aantrekkelijk. De "klassieke" verbindingen hebben toch altijd een relatief trage upload; iets wat voor het (ja, legaal ;)) delen van bestanden niet altijd zo gunstig is. 50 Mbit of 100 Mbit in combinatie met deze prijzen i.c.m. symmetrie i.c.m. tripleplay vind ik eigenlijk nog best aantrekkelijk.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 5 april 2012 15:43]

D'r is geen concurrrentie zolang maar een heel klein percentage beschikt over glasvezel waar dit wordt aangeboden.

Een goed initiatief zou ik vinden als ze zouden beginnen met glasvezel aan te bieden in steden die dat nog niet hebben.

Maar het lijkt wel of geen enkele aanbieder z'n fikken wil branden aan de aanleg, want dat kost geld en ze zijn nou eenmaal bang dat ze dat er niet uit krijgen.
Als er meerdere spelers zijn, in een beperkt gebied dat toegang tot glasvezel heeft, heet dat ook gewoon concurrentie hoor.
Zeker, in Ossendrecht (Noord-Brabant) zijn er minstens 3 bezig.
Google eens op Reggefiber. Volgens mij zijn die anders aardig bezig met uitbreiden. Ook hier in regio Arnhem wordt overal glasvezel aangelegd binnenkort.
Het contract dat ik nu heb is van Tele2 (Fiber speed tot 50 Mbps down en ik denk tot 10 Mbps up). Helaas hadden ze toen ik het kreeg nog geen tv pakket erbij. Nu wel maar aangezien ik minder en minder tv kijk is het niet iets voor mij.
Wat ik wel wil zien is een concurrent voor 40e/maand triple play met een snelheid van 50/10. Tot nu toe heb ik nog geen verglijkbare/sneller voor een klein verschil gezien ^^
Als Belg kan ik alleen maar huilen bij het lezen van dit bericht :s
Ach, Telenet heeft toch al 100 mbps abo's? Is al snel genoeg naar mijn mening. Is wel niet ongelimiteerd.
Telenet triple-play:

¤45 ... 20 mbps down / 1.25 up / 50 GB limiet
¤55 ... 50 down / 2.50 up / 100 GB limiet
¤80 ... 100 down / 5 up / geen limiet
Geen limiet bij telenet wil zeggen: geen vaste limiet.
Oftewel, geen limiet maar vergeet vooral de kleine lettertjes niet te lezen.

Download je op momenten dat de meeste mensen online zitten gaan ze bij een absurd lage hoeveelheid al klagen en je op smalband zetten.
Shedule je je downloads s'nachts bv dan zou je een vrij grote hoeveelheid kunnen downloaden voor ze beginnen klagen.

Met een snelheid van 100mbps kom je potentieel op 1 dag al aan het punt dat je op smalband vliegt, en dat bestempelen ze dan als 'vrij downloaden'.
Het ergste is gewoon de grote onzekerheid.
Sommigen vliegen vrij snel op smalband gewoon omdat ze geen rekening houden met de 'spitsuren', er staat echter nergens aangegeven welke die uren precies zijn want ze zijn variabel.

Volgende melden ze in hun faq, over de telemeter:
De verbruiksstatus geeft aan of je

met volledige snelheid kunt surfen (vrij verbruik)
of
tijdelijk en alleen op de allerdrukste momenten met aangepaste snelheid kunt surfen (grootverbruiker)

Je verbruiksstatus wordt bepaald op basis van:

het volume waar je recht op hebt tot wanneer je de status van grootverbruiker bereikt
je huidige verbruik in de lopende aanrekeningsperiode
de momenten waarop het volume is verbruikt (rustige periodes of piekperiodes)

Als je als grootverbruiker bent opgemerkt, vermeldt de Telemeter ook wanneer je weer op normale snelheid kunt surfen.
In de screenshot die ze zelf als voorbeeld gebruiken wordt je al als grootverbruiker aanzien tussen 306,90GB en 330,90GB, bij een huidig verbruik van 300,90GB op dag 25.
8)7

Ik heb nog een 4,6mbit lijntje en zou dus 300+ GB op een week kunnen downloaden, zonder me zorgen te hoeven maken want effectief geen limiet hier, zonder kleine letters.
Wat ben je met een 100mbit lijn als je je constant moet zitten bezig houden met de vraag of je niet te veel aan het downloaden bent?

Aardbol heeft dus gewoon gelijk als hij zegt "Is wel niet ongelimiteerd."


ontopic: misschien lees ik er over, maar wat is de limiet bij de abo's uit het artikel?
ontopic: misschien lees ik er over, maar wat is de limiet bij de abo's uit het artikel?
Hebben geen limiet en voor zover ik weet bestaan er ook al jaren geen providers meer die werken met een limiet of fup. (enkel mobiele internetproviders)
Ach, in Nederland is de dekking op sommige plaatsen ook nog bizar slecht hoor. Zelf woon ik bijvoorbeeld in Gouda. Best een redelijk grote plaats maar voor mijn wijk is ADSL het snelste wat er wordt aangeboden. Ons is al jaren geleden glasvezel beloofd maar desondanks zit ik hier nog steeds met een 1Mb uploadsnelheid. Erg frustrerend voor iemand die veel torrents download (en dus upload).
500Gbps-verbinding? doe mij die maar ;)

als Vodafone nette prijzen aanbied, komen ze vast ver ;)
Ach voor de meeste mensen is het nog steeds geen valide alternatief, puur omdat de dekking erg beperkt is.
Het lijkt alsof je het over mobile (3g) ontvangst hebt??

Lekker deze snelheden zeg, is het niet belangrijker om eerst eens steden met glasvezel te voldoen? Volgens mij kan je de stedeb op 2 handen tellen, en die verzuolipen dadelijk in de concurrentie...
Dat bedoelt ShadowBumble waarschijnlijk ook: glasvezel"dekking" (eigenlijk -penetratie) is nog steeds bijzonder laag.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 5 april 2012 17:03]

500Mbps zal je bedoelen ;-)
1 2 3 ... 6