Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 157 reacties

Klanten lopen weg bij enkele Spaanse providers, omdat die de kortingen op smartphones hebben afgeschaft. Onder meer Vodafone probeerde in Spanje uit of het afschaffen van subsidies invloed zou hebben op het aantal klanten.

In de maand mei liepen nog altijd een kwart miljoen klanten weg bij de grootste providers Telefonica en Vodafone, meldt Reuters. Daarmee zeggen aanmerkelijk minder klanten op dan eind 2011, toen de subsidies op smartphones net werden afgeschaft.

Vodafone probeert in Spanje uit hoe klanten reageren op het afschaffen van subsidies op smartphones. Providers geven nog altijd veelal korting op de aanschaf van een smartphone bij het afsluiten van een abonnement. Daardoor betaalt een klant niets of slechts een klein bedrag voor de telefoon bij het afsluiten van het abonnement; het maandbedrag van het abonnement is door de subsidie wel hoger.

Providers onderzoeken ook in Nederland of de subsidies op toestellen afgeschaft kunnen worden. Zo heeft KPN een nieuw betaalmodel ingevoerd, waarbij de gebruiker een toestel kan leasen. Toen een experiment bij Hi en Telfort succesvol verliep, is de constructie ook aangekondigd voor KPN zelf.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (157)

Misschien komt het wel door de economische crisis in Spanje, een groot deel van de bevolking heeft geen werk en moet rondkomen van een kleine uitkering.
Hier is een SIM-only + los toestel vaak goedkoper dan een abonnement met toestel.

Een gratis* iPhone (bij een 2j-abo van ¤60/maand) klinkt blijkbaar goedkoper.

[Reactie gewijzigd door RocketKoen op 16 juli 2012 15:50]

Onzin, toevallig gisteren aan het rekenen geweest voor mijn vrouw.

Stel dat je een Simyo neemt met 300 belminuten en 500MB internet dan ben je 15 euro per maand kwijt. Losse iPhone 4S kost rond de 600.

24 * ¤ 15 = ¤ 360
iPhone 4S = ¤ 600
Totaal na 2 jaar: ¤ 930

Tele2 Smartmix 250 met 500 MB internet kost ¤ 35 euro per maand. Nu een actie 9 maanden slechts 17,50. iPhone 4S 16GB kost dan ¤ 137.

9 * ¤ 17,50 = ¤ 157,50
15 * ¤ 35 = ¤ 525
iPhone 4S = ¤ 137
Totaal na 2 jaar: ¤ 819,50

Wat is er precies goedkoper aan een sim-only?

[Reactie gewijzigd door Coritchando op 16 juli 2012 16:31]

Je noemt hier 1 voorbeeld waarin Sim-only duurder is dan een abonnment + toestel. In veel gevallen is dat niet zo, bijvoobeeld bij de mid-range toestellen.

Bovendien, als je een beetje zuinig bent, gaat je telefoon langer dan 2 jaar mee en heb je meer voordeel met Sim only.
De poster haalt zelf een iPhone als voorbeeld aan. Dus neem ik dat in de berekening op.

En langer dan 2 jaar met een telefoon kan natuurlijk, maar persoonlijk vind ik 1 jaar al lang. Maar dat is een keuze. Ik zou nooit een mid-range toestel kopen en daarmee 4 jaar gaan bellen, en ik denk met mij velen niet.
Precies simonly is alleen interessant voor mensen die niet de nieuwste en beste toestellen kopen of die al een telefoon hebben.
Ik ben na 1 jaar T-Mobile overgestapt naar simyo. TM genomen met de 4 toendertijd en die gebruik ik nu nog steeds. Als er straks een opvolger is neem ik die. Voor mij is het echt een paar maanden even weinig kosten en straks gewoon weer meer betalen.

Je kan het beste een telefoon kopen zonder internet mogelijkheden. Dan kan je voor 2 euro per maand al klaar zijn qua abo en het toestel kost je 30 euro ofzo. Maar dat moet je willen.
Maar het geeft wel aan dat de stelling dat Sim-only + los toestel goedkoper is ook niet altijd op gaat. En na die twee jaar kan je natuurlijk alsnog overstappen naar sim-only.
De tijd dat sim-only goedkoper was is wel voorbij. De providers merkten dat sim-only populair begon te worden en daar verdienden ze niet genoeg aan => omhoog met die prijzen.

Internet is hetgeen dat sim-only tegenwoordig bijna net zo duur maakt als een normaal abbonement en daar krijg je een telefoon bij.

Toen ik 5 mnd geleden kon verlengen, kon ik geen normaal sim-only abonnement krijgen en heb ik maar een Vodafone-abonnement met Galaxy S2 genomen als verlenging. Ben lekker duur uit, maar ja sim-only was op dat moment niet goedkoper als ik een los toestel zou moeten kopen.
Ik kan je ook een voorbeeld geven waar bij een toestel van 375 ook nog wel duurder kan zijn als je het combineerd met een sim-only abonnement.
Ik vermoed dat de meeste tweakers een toestel hebben die bij de aankoop een waarde had van meer dan 375 euro. Hierdoor ga ik er vanuit dat de meeste tweakers baad hebben aan het subsidiemodel van Spanje. De berekening/ poging hiervan heb ik hier inmiddels gepost.
Dit is een actie zoals je zelf zegt. Met sim only heb je ook andere voordelen. Blijkt het dat je meer of minder mb nodig hebt? Dan switch je naar een andere bundel. Ga je naar het buitenland, dan zeg je je 3G internet een maandje op? Wordt je telefoon gestolen? Dan zeg je gewoon op en zit je niet nog een jaar aan de kosten vast. Ook heb je meer keuze qua toestellen, je kan uit alles kiezen in plaats van de paar die de provider levert.
Allemaal waar.

Maar we hadden het puur over de prijs, de rest is dan ook niet boeiend. Anders zouden we aan alle mogelijkheden een bepaalde waarde moeten hangen en dit meewegen in de beslissing.
Je voorbeeld is niet zo heel sterk: het goedkopere abbonnement heeft minder belminuten en die iPhone krijg je ook nog wel een paar tientjes goedkoper. Maar over het algemeen denk ik dat je gelijk hebt, als je een dure telefoon en een duur abbonnement wilt is het goedkoper, maar nog steeds duur, als je dit samen aanschaft.

Je zou echter ook een goedkoper abbonnement kunnen nemen, zoiets bijvoorbeeld: http://www.voordeelmobiel...ent-extra-korting-24.html
Met een goedkopere telefoon, bijvoorbeeld een Samsung Galaxy Ace: http://www.gsmeasy.nl/com...&g_kleur=1925&kleur=black

Dan ben je ¤ 6,50 per maand kwijt voor 275 minuten/MBs en eenmalig ¤ 159 voor je smartphone. Ik daag je uit een abbonnement met een beter toestel en meer minuten of MB te vinden voor minder dan ¤ 13,12 per maand.
Dit is juist niet zo, vaak is een abbo met toestel goedkoper per 2jaar dan sim only met los toestel.

voorbeeldje:
De Samsung Galaxy III 16gb
losprijs: 550 euro

Sim only Vodafone 125 belminuten gratis sms en 1gb internet
prijs per maand: 31,50 euro
Aanbieding (welke ze volgens mij altijd hebben maargoed): eerste 12 maanden 15,75

dus je betaald 12 maanden 15,75 en 12 maanden 31,50.
totaal bedrag 2jaar: 579 euro
totaal met toestel: 1129 euro

nu doen we een abbo met het toestel er al bij.

weer bij Vodafone 140 belminuten gratis sms en 1gb internet.
prijs per maand: 47,50
Aanbieding: eerste 12 maanden 23,75

Dus je betaald 12 maanden 23,75 en 12 maanden 47,50
totaal bedrag 2jaar: 855
totaal bedrag met toestel: 855

Verschil sim-only+toestel en toestel met abbo:
1129-855=274 euro (uitgaande dat het abbo wordt stopgezet na 2jaar)

Abbo met toestel is dus wel degelijk goedkoper, bijna 25% goedkoper zelfs!
Dit geldt meestal alleen voor de duurdere (=nieuwere) toestellen, want ik kan met hetzelfde abonnement ook een HTC Wildfire S krijgen van 156 euro, en dan ben je natuurlijk wel veel duurder uit!

(in dit voorbeeld gebruik ik vodafone, maar bij tele2 is het ook zo en volgens mij ook bij andere providers)
Dit is iets wat ik elke 2 jaar ook weer terug zie komen in mijn eigen berekeningen. Je moet bij deze berekeningen echter altijd rekening houden met een high end toestel een abonnement vanaf een midrange belbundel (+/-30 euro belbundel of 15 voor simonly excl. internet.)
Telefoon moet dan boven de 420 euro zijn en je wens als klant is om het toestel elke 2 jaar te willen/gaan vervangen.

Met deze berekeningen weet ik uit ervaring dat het de laatste 10 jaar nog steeds goedkoper is om elke 2 jaar een nieuw abonnement af te sluiten icm een midrange abonnement en internet als optie erbij (als je het abonnement door liet lopen, dan maak je vaak geen gebruik meer van bepaalde kortingsacties en je betaald dan de volledige prijs voor een "sim-only" abonnement). In het verleden kreeg je bij elke provider korting als je internet als optie bij nam (uiteraard is dit alleen interessant voor mensen die internet erbij wilde hebbben.)

Bij een toestel van 300 euro heeft zo'n 2 jarig abonnement uiteraard geen nut. Hierbij ben je duurder uit en veel mensen uit deze prijscategorie hoeven niet altijd het nieuwste van het nieuwste te hebben en zullen vermoedelijk ook niet elke 2 jaar een nieuw toestel te hebben.

Doordat mijn huidige abonnement van 2 jaar geleden betere voorwaarden heeft dan de huidige sim-only abonnementen kan het interessant blijven om enkele maanden verder te gaan met dit abonnement (T-mobile Flex '08), maar het is uiteraard niet goedkoper om het door te laten lopen. Hopelijk komt mijn huidige provider met een beter aanbod dan men op dit moment heeft lopen.


edit
Nog even een complete berekening, ik hoop dat alles nog wel goed zichtbaar is met tabs en spaties. Toestellease heb ik hier niet in opgenomen doordat dit een aantal voor- en nadelen heeft t.a.v. de oude structuur. In het lease contract zit ook een omruilactie bij defecten en na 2 jaar kunnen de kosten nog verder oplopen.

Abonnement of sim-only prijzen zijn van 16-07-2012?
Losse waarde van het toestel gemiddelde bij top 5 Pricewatch.
HTC One X ¤ 493,-
Sony Xperia S ¤ 400,-
Galaxy Ace 2 ¤ 240,-

T-mobile
Sim only Smart Plus 250 250 500 MB ¤ 20,50 = 24 maanden ¤ 20,50,daarna ¤ 27,50 Totaal na 24 maanden ¤ 492,-
Sony Xperia S Smart Plus 230 230 min/sms/mms 500 MB toestel ¤ 0,- ¤ 17,47 = 9 maanden ¤ 17,47, daarna ¤ 34,95 Totaal na 24 maanden ¤ 681,48
HTC One X Smart Plus 230 230 min/sms/mms 500 MB toestel ¤ 32,- ¤ 17,47 = 9 maanden ¤ 17,47, daarna ¤ 34,95 Totaal na 24 maanden ¤ 713,48
Galaxy Ace 2 Smart Plus 230 230 min/sms/mms 500 MB toestel ¤ 0,- ¤ 17,47 = 9 maanden ¤ 17,47, daarna ¤ 34,95 Totaal na 24 maanden ¤ 681,48

KPN
Sim Only Bel-SMS-Web 275 min/sms* 400 MB ¤ 16,50 = 6 maanden ¤ 16,50, daarna ¤ 26,50 Totaal na 24 maanden ¤ 576,-
Sony Xperia S Bel-SMS-Web 275 min/sms* 500 MB Toestel ¤ 18,- ¤ 25,00 = 8 maanden ¤ 25,-, daarna ¤ 42,50 Totaal na 24 maanden ¤ 898,-
HTC One X Bel-SMS-Web 275 min/sms* 500 MB Toestel ¤ 29,95 ¤ 25,00 = 8 maanden ¤ 25,-, daarna ¤ 42,50 Totaal na 24 maanden ¤ 909,95
Galaxy Ace 2 Bel-SMS-Web 275 min/sms* 500 MB Toestel ¤ 0,- ¤ 25,00 = 8 maanden ¤ 25,-, daarna ¤ 42,50 Totaal na 24 maanden ¤ 880,-


Vodafone
Sim Only Bel+SMS+Web 500MB SIM only 160 + 3000 500 MB ¤ 14,50 = 12 maanden 14,50, daarna ¤ 29,- Totaal na 24 maanden ¤ 522,-
Sony Xperia S Bel+SMS+Web 500MB ¤ 50 200 min/3000sms 500 MB Toestel ¤ 0,- ¤ 25,- = 12 maanden ¤ 25,-, daarna ¤ 50,- Totaal na 24 maanden ¤ 900,-
HTC One X Bel+SMS+Web 500MB ¤ 50 200 min/3000sms 500 MB Toestel ¤ 0,- ¤ 25,- = 12 maanden ¤ 25,-, daarna ¤ 50,- Totaal na 24 maanden ¤ 900,-
Galaxy Ace 2 Bel+SMS+Web 500MB ¤ 50 200 min/3000sms 500 MB Toestel ¤ 0,- ¤ 25,- = 12 maanden ¤ 25,-, daarna ¤ 50,- Totaal na 24 maanden ¤ 900,-


Tele 2
Sim Only Tele2 SIM only 300 300 / 300 500MB ¤ 13,50 = 24 maanden¤ 13,50, daarna ¤ 16,50 Totaal na 24 maanden ¤ 324,-
Sony Xperia S Smartmix 250 min/sms 500MB Toestel ¤ 0,- ¤ 17,50 = 9 maanden ¤ 17,50, daarna ¤ 35,- Totaal na 24 maanden ¤ 682,50
HTC One X Smartmix 250 min/sms 500MB Toestel ¤ 52,- ¤ 17,50 = 9 maanden ¤ 17,50, daarna ¤ 35,- Totaal na 24 maanden ¤ 734,50
Galaxy Ace 2 Smartmix 250 min/sms 500MB Toestel ¤ 0,- ¤ 17,50 = 9 maanden ¤ 17,50, daarna ¤ 35,- Totaal na 24 maanden ¤ 682,50

Kies je voor de Ace 2, dan ben je bijna altijd goedkoper uit. Wil je een toestel van meer dan 400 euro, dan is een abonnement eerder aan te raden.

De prijzen komen van de provider of GSM wijzer.nl, soms is de provider goedkoper of heeft betere/andere acties dan bijv. gsmwijzer.nl.

Ter verduidelijking alles in een plaatje
http://tweakers.net/ext/f...WWo/full.png?nohitcount=1

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 16 juli 2012 21:07]

Net als Thymon kijk je niet scherp genoeg naar interessante sim-only opties. Een simonly bij tele2, vodafone en de hele reut is nooit interessant. Daar betaal je inderdaad.
De dochtermaatschappijtjes als ben, youfone etc zijn doorgaans wel interessant.

De waarde van jouw berekening is dat ze aantonen dat je geen sim-only van de grote koppelverkopers moet afnemen.;)
Het probleem bij dit soort ondernemingen onder een onderneming vaak ook minder service kunnen verlenen dan de grote broers. Daarbij krijg je vaak slechtere voorwaarden zoals internet snelheid e.d.

Net als de test onlangs bij Tweakers.net is het niet goed mogelijk om echt alle kleine partijen toe te voegen zoals MTV mobile, Youphone, Hyves mobile, studentenkorting, vriendenkorting, etc. Ben komt niet in dit lijstje voor doordat deze geen abonnementen verkoopt, alleen maar sim only's.


Uiteraard zal mijn voorbeeld niet precies bij elke tweaker passen en lopen de abonnementen wel deels uiteen, maar het gemiddeld aantal belminuten zit rond de 250 en internet is 500MB op 1 uitzondering na dan.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 17 juli 2012 11:58]

Je vergelijking gaat niet op als je een andere provider in ogenschouw neemt. Ik ga echt geen 31,50 voor een schamele 125 minuten en 1Gb internet betalen!

[Reactie gewijzigd door BUR op 17 juli 2012 08:51]

Op de lange termijn wel, maar veel mensen hebben weinig zin om even 500 euro neer te leggen voor een toestel. Als je dan ¤25/m over 2 jaar betaalt is dat uiteindelijk wel duurder, maar toch betaalbaarder.
Voor mn S3 ben ik nu in totaal over 2 jaar ca 630 euro kwijt. incl 90 belmin en 1gb datalimiet. Los toestel kost nu ca 550 euro.

Ik vind echt geen sim only abbonoment van 3.33 per maand met 90 bel min en 1gb datalimiet.

Mijn eigen ervaring is juist dat bij de duurdere toestellen een sim only abonnement niet rendabel is.
Het een en ander hangt ook erg af van hoeveel data en belminuten je nodig hebt. ALs je weinig data hebt en veel belminuten word het al snel anders. De instap voor enige data is bij sim only vaak al erg hoog.

Echter vanwege de constructies en de verspreide betaling weten mensen vaak al niet eens hoe duur het toestel is wat ze willen. Als dit expliciet word gemaakt worden mensen zich er ook bewuster van hoe groot het deel van hun abonnement is dat eigenlijk je afbetaling is van je mobiel. Sinds ik daar bewust van ben kies ikzelf juist al goedkopere telefoons uit, om de gehele som laag te houden. Ook kies ik er dan zelf voor om hetm te vervangen als ik hem zat ben of stuk is en niet zodra mijn abonnement verloopt.

Verder is het een fijn idee dat ik 100% kies waar ik mijn mobiel vandaan haal en wat er vooraf opgezet is. Ik wil gewoon een telefoon zoals de frabrikant het bedoelt heeft niet zoals de provider het graag ziet.
Mijn eigen ervaring is juist dat bij de duurdere toestellen een sim only abonnement niet rendabel is.
Ik heb 't ten tijde van de iPhone 4 eens zitten berekenen, met de goedkoste i-abo (150 destijds) van T-Mobile. Het scheelde toen een tientje in die 2 jaar, ten gunste van sim-only.

Nou, dan lap ik die 10 euro wel.
Plus dat je dat soms (veelal?) geen gebruik kan maken van de verzekeringen van de provider.
Heb deze berekeningen zelf ook gemaakt. Als je een gloednieuw toestel zelf moet kopen en dan nog een simonly + met data bundel moet betalen ben je duurder uit dan met een abo.

bijv mijn huidig abo met SG2: vodafone met 300 belminuten (600 sms) 1gig databundel voor 2 jaar = 630 euro

Telefoon = 550 euro
Simonly = 288
totaal = 838
Nadeel van een (vooral) tweejarig abo is wanneer je je telefoon verliest of kapot gaat. Je abo loopt wel door...
Onzin, als jij een telefoon van 400 euro sloopt 6 maanden nadat je hem gekocht hebt ben je hem toch ook kwijt.
Die factor speelt dus helemaal niet mee.

Mensen die simonly hun telefoon slopen zie ik hun abbo ook niet stopzetten, die gaan gewoon naar de winkel om een nieuwe telefoon te kopen of pakken een oudje uit de la.
Wat dan wel weer kan is dat je abbokosten omlaag gaan maar je vergeet even snel die aankoopkosten die je eigenlijk ook over de maanden moet meerekenen.
Bij welke provider. Heb het nog niet kunnen vinden voor deze prijs
Bij wie heb je dat gedaan dan voor die prijs ??
Hoezo betaalbaarder?
Ipv. een nieuw model te nemen gebruik je gewoon je huidige telefoon nog een jaar en wat je per maand bespaart zet je apart voor een nieuwe telefoon.

Het feit dat mensen niet kunnen sparen maar wel ieder jaar of iedere twee jaar de nieuwe iPhone oid. willen betekend niet dat de duurdere constructie die hier op inspeelt betaalbaarder is.
Eigenlijk zou er "Geld lenen kost geld" bij de abonnementen moeten komen te staan, dat is het in feite.
Eigenlijk zou er "Geld lenen kost geld" bij de abonnementen moeten komen te staan, dat is het in feite.
Alsof iemand zich iets van die waarschuwing aantrekt...
Dat zou alleen gelden als het aan het einde van de termijn extra geld kost. Bij het gros die elke 2 jaar een nieuw midrange toestel van 400 euro of meer koopt zal je zin dus niet gelden. Sterker nog, je maakt dan zelfs "winst"!
Een gigantische maaltijd opeten doe je ook liever met hapklare brokken dan met één grote hap.
Maar van de hele dag door snoepen wordt je veel dikker dan van drie keer per dag een gezonde maaltijd.
Mensen vinden veel keer weinig makkelijker te verteren dan één keer veel. Ook al is dat veel keer weinig bij elkaar veel meer dan die één keer veel. Maar dat wil nog niet zeggen dat het beter voor ze is.
Hier is een SIM-only + los toestel vaak goedkoper dan een abonnement met toestel.

Een gratis* iPhone (bij een 2j-abo van ¤60/maand) klinkt blijkbaar goedkoper.
Mja..maar vind langer dan een half jaar geleden maar eens een simonly abbo met een 7,2mbps bundel van 150 belminuten(en niet te veel meer, ik bel nu nog geen half uur per maand dus belminuten zijn useless voorbij het uur) en minimaal 1 GB databundel voor minder dan een tientje per maand.

Om toe te lichten
Galaxy Note kostte in November nog 750 euro los, ¤143 in een abbo & +/- 35 euro in de maand. Goedkoper was er domweg niet te vinden....nu misschien wel(vooral omdat het toestel in waarde is gedaald), maar zo kort na de luanch nt.

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 16 juli 2012 16:15]

Hiervoor hebben we toch ook al sim-only abonnementen? Want in principe is dat toch hetzelfde: zelf toestel kopen zonder subsidie en in ruil daarvoor een goedkoper abonnement.
Tot op heden had je juist een keuzen (in NL). Die keuzes zijn ze nu aan het weghalen.

Ik ben benieuwd of ze in Spanje ook na gaan denken over de lease mogelijkheden..
Ik ben, wat nu wel wat tegen keuze - bij de provider - in gaat, voor een verbod op het verkopen/verhuren van toestellen door providers. Wereldwijd. Waarom?

Hierom: http://www.theverge.com/2...t-to-innovation-editorial

Zodra providers dit niet meer kunnen, zullen ze alleen nog kunnen concurreren op hun service. Dan wordt er tenminste écht wat aan verbetering gedaan en zijn we beter af. Ze kunnen dan niet meer invloed uitoefenen op OEMs met het dreigement dat indien deze niet aan de eisen van providers voldoen, de toestellen niet bij de provider verkocht zal worden. Dit is een van de hoofdoorzaken voor het beperkte aanbod aan ontwerp van mobieltjes, OEMs kunnen namelijk niet zelfstandig innoveren met al die dreigingen. Hence, ze krijgen zelfs hele boeken voorgeschoteld van de providers wat hun ontwerpen dicteert.

Dus het afschaffen van deze subsidie, ondanks dat ze er puur de bedoeling mee hebben ons nog meer te verneuken omdat ze geld willen, kan nog wel eens in het voordeel gaan werken als het goed uitpakt.

Ik hoop dat op termijn de keuze hierdoor juist zal toenemen, al is het nog maar te bezien of dit daadwerkelijk gebeurt in de corrupte telecomindustrie.

[Reactie gewijzigd door Sacron op 16 juli 2012 16:00]

Nou dat is natuurlijk niet echt waar in nederland. Hier kan je elk toestel los kopen en vervolgens met elke aanbieder gebruiken.
En het feit dat

totale kosten abo - marktwaarde toestel

vaak op veel minder uitloopt dan een sim only betekent twee dingen: 1 sim onlys zijn veel te duur en 2 wij hebben voordeel aan het feit dat de providers ons niet te winkelprijs berekenen maar minder om zo te kunnen concurreren.
Dan heb ik toevallig toen een uitzondering gehad. Ik kwam na wat rekenen met een Sim Only Abbo (2 jaar) + Los toestel goedkoper uit dan een Combinatie Abbo (2jaar).

Het ligt over het algemeen toch dichter bij elkaar dan men denkt en in sommige gevallen (zoals bij mij) zelfs helemaal andersom.
Ik kwam laatst met wat rekenen uit dat een HTC One S simlockvrij + abbonementje van 8 euro (100 smsjes/belminuten + 200 mb internet, 2 jaar) goedkoper was dan een vergelijkbare bundel met hetzelfde aantal smsjes/minuten en 250mb internet.

Het is namelijk altijd zo dat je het toestel 'leent' van de provider en dus over 2 jaar moet afbetalen. Simlock-vrij kan de prijs misschien afschrikken maar volgens mij is dit in de lange termijn alsnog goedkoper dan een simlock.
Nu vaak wel, vroeger (tot een jaar geleden) niet :-).

Dit heeft er oa mee te maken dat een provider/reseller telefoons in bulk kan inkopen en dus goedkoper kan verkopen (geen tussen persoon en een x minder btw betalen - namelijk enkel op je abo kosten).

Echter wat er door The Verge ook al gezegd word; telecom providers moet je eigenlijk geheel los zien van de telefoon markt/merken. Het zijn ook daad werkelijk twee losse producten en met dit stelsel gaan ze dus terug naar hun "roots".

Ook is het prijsstelsel opeens een stuk transparanter. Je ziet wat je betaald voor je toestel en wat je betaald voor je bel/internet bundel. Voorheen was dat onduidelijker. Ook zal er door toestel lease makkelijker garantie verhaald kunnen worden bij de provider omdat je het toestel ook echt daar vandaan komt. Nu konden online gekochte toestellen van bijv. typhone.nl niet naar de fysieke winkel worden gebracht (of iig moeilijk over gedaan). Dat is dus nu ook een stuk transparanter.

Imho een prima stelsel. Die zware subsidies waren gewoon verkapte leningen. Kan erg interessant zijn; maar vaak kleine lettertjes wat de klant tevredenheid niet altijd ten goede komt.
als je je gsm maar 2 jaar gebruikt kan dat waar zijn, je kan je toestel echter los veel langer gebruiken...
Dit herken ik in de Asus Padfone, een telefoon die ik al een hele tijd wil kopen. Alleen in Europa willen de providers het toestel gewoon niet opnemen, en daardoor komt hij ook niet hierheen. Erg jammer, want het was in mijn ogen een vrij succesvolle telefoon geweest..
Ik ben benieuwd of ze in Spanje ook na gaan denken over de lease mogelijkheden..
Dat lijkt me niet meer dan een logische stap. Alleen of de klanten er ook zo over denken, denk ik niet
Providers onderzoeken ook in Nederland of de subsidies op toestellen afgeschaft kunnen worden.
Ga er maar vanuit dat de providers ook klanten zullen gaan verliezen zoals nu bij Vodafone Spanje.
Dat gebeurde vorig jaar aug. al toen en de nieuwe tarieven ingingen.
Terecht. Want het "uitmelken" van de klant moet maar eens stoppen.
Tot op heden had je juist een keuzen (in NL). Die keuzes zijn ze nu aan het weghalen.

Op zich interessant. Dat providers af willen van die korting snap ik, maar in de VS gaan ze juist de andere kant op. Je krijgt altijd een toestel in de zin je betaalt er altijd voor in de abbonementsprijs.

Breng je je eigen toestel is dat leuk, maar krijg je géén korting. Van de grote 4 heeft enkel T Mobile USA SIM-only opties waar je korting krijgt. AT&T gaat zelfs zover dat je je IMEI moet opgeven om te kijken of je niet het 'verkeerde' abbonement hebt en zal je automatisch 'upgraden' indien nodig....

Maar in Spanje snap ik het 'weglope' niet. Immers waar gaan ze dan heen? Als alle providers het doen is er weinig keuze voor de klant.

Maar ik snap het niet. Een nieuw toestel is op tal van fronten een zegen voor providers:
  • het is een lokkertje voor het sluiten van een nieuw abbonement af
  • provider telefoons zitten soms bomvol met beperkingen die enkel in het belang is van hen. Denk aan beperken van tethering zonder abbonement en het verbergen van bepaalde settings. Sommige providers gaan hier minder ver in dan anderen gelukkig.
  • provider telefoons zitten bomvol met aanpassingen voor de wensen van de provider. Denk aan automatische conversie van MMS plaatjes, aantal 'pings' per tijdseenheid, retries by fouten, mogelijkheid tot automatisch instellen van settings, etc.
  • 'handige' software die aanmoedig tot kopen van diensten, zoals visual voicemail, RCSe, ringtone portals, etc
En de provider krijgt vaak de telefoons goedkoper dan jij en ik in de winkel.

Mij lijkt het een dom experiment.
Dan moet je ineens je toestel betalen, veel mensen hebben daar geen ~300-600 euro voor klaar liggen.

Daarom nemen velen ook een iets duurder abbonement.

Duurder als je het verspreid over het contract duur maar beter te behappen.
( Of dat verstandig is is een hele andere discussie en een persoonlijke keuze )
Ik vermoed dat ik hier tegenkanting voor ga krijgen maar moet het toch zeggen:
Dan moet je ineens je toestel betalen, veel mensen hebben daar geen ~300-600 euro voor klaar liggen.
Mijn mening is dat als je geen 300¤ kan leggen voor een gsm maar er toch één moét hebben, je een beetje verkeerd bezig bent. Als je geen 300¤ liggen hebt voor een gsm heb je wel andere prioriteiten als de laatste nieuwe smartphone kunnen "flashen".

Het zijn dat type "kredieten" die veel mensen in de problemen brengen.
Een GSM op afbetaling, een wasmachine op afbetaling, een TV op afbetaling, ... Allemaal voor "maar" 30¤/maand. Dat loopt echter op en sommige mensen steken zich in de problemen en kunnen uiteindelijk geen van allen betalen.

Sorry, maar ik blijf erbij, een GSM op afbetaling is enkel goed voor providers, daar ze dan ook gsm's kunnen verkopen aan mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen.

Edit: Kleine voetnoot:

Ik ben er uiteraard mee akkoord dat iets op afbetaling kopen soms gewoon goedkoper uitkomt (bij GSMs kan dat inderdaad in bepaalde gevallen zo zijn). Mijn reactie was echter op de stelling van RMG, die ik dan ook gequote heb.

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 17 juli 2012 10:58]

Uhm, natuurlijk is het niet goed als je alles op krediet hebt, maar ik heb zelf voor het afsluiten van mijn abonnement zeer veel berekeningen gedaan, en aangezien ik internet absoluut nodig heb (ga binnenkort naar een vreemde stad, heb gps nodig :p) wat ook niet altijd even goedkoop is bij sim only. Iedere keer kwam eruit dat een abonnement met toestel altijd veel goedkoper was dan sim only + toestel kopen.

Oh en volgens jouw beredenering is sim only ook slecht en moet je prepaid kopen omdat je dan niet in schulden kunt komen....
Niet ieder abonnement is slecht, maar ik ben het wel helemaal eens met ZesPak: als je geen mobiel van 300 euro kunt betalen moet je er ook geen leasen of op afbetaling regelen. Want vaak is het de oude iPhone die vervangen wordt door de nieuwe, om maar wat te noemen. Met die oude iPhone was niks mis, maar de klant wil een retina display en dat had de 3GS niet. Dan spelen er heel andere belangen dan "Ik moet gps en internet". Sowieso snap ik niet waarom je internet nodig hebt omdat je binnenkort naar een vreemde stad gaat. GPS snap ik, maar dat _moet_ niet in je mobiel zitten. Je hebt ook losse ontvangers van een paar tientjes of een PND.

Nog erger zijn de mensen die een abonnement nemen omdat ze er iets heel anders dan een mobieltje bij krijgen: een tv, een iPad of iets dergelijks.
GPS snap ik, maar dat _moet_ niet in je mobiel zitten. Je hebt ook losse ontvangers van een paar tientjes of een PND.

Komt misschien raar over, maar je had vroeger ook zo'n papieren opvouwbaar geval wat een "stadskaart" heet. Digitaal bestaat deze nog als Google Maps. Je zou bijvoorbeeld ook eens kunnen proberen op die manier te navigeren. Leer je ook nog daadwerkelijk de stad kennen.
/edit: Reactie op ZesPak
Groot gelijk!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe dat uit zal gaan pakken. Een deel van de mensen dat nou "dik" loopt te doen met een topmodel mobiel zal wel af gaan haken als er ineens de volle mep voor het toestel betaald moet worden. Dan wordt het ineens huilen voor de Apples en Samsung van deze wereld, want de "verkopen" dalen dan ineens. Verkopen tussen aanhalingstekens, want in wezen wordt er helemaal niets verkocht, maar ligt een deel van de toestellen op de klant te wachten in de winkels (maar wordt wel als verkoop voor de fabrikant geteld want die is er vanaf) die er dan vervolgens een x aantal maanden over doet om het geheel terug te betalen.

Als je het niet kunt missen moet je het inderdaad niet doen.
En als je het mij vraagt is het wel klaar met het toevoegen van toeters en bellen aan telefoons; het meeste wat nu toegevoegd zal worden is "extra", zoals die 4G-zut (lekker handig: suupeeersnel downloaden terwijl alle providers hun tarieven aangepast hebben), Quad- of meer cores en ga zo maar door.
Laat de fabrikanten maar weer toestellen gaan maken die langer dan garantietermijn + 1 dag meegaan ipv. "ons" warm te maken voor opties waar het gros prima zonder kan.

Laatst was er nog een item in een of ander nieuwsprogramma waarin jongeren werd gevraagd of ze zonder smartphone konden. De reacties deden me schrikken: sommigen reageerden echt alsof het een eerste levensbehoefte is, met alle gevolgen vandien...

[Reactie gewijzigd door SuBBaSS op 16 juli 2012 18:15]

Dit is vooral voor Apple gevaarlijk. De iPhone is het meest gesubsidieerde toestel ter wereld. Amerikaanse carriers betalen samen tientallen miljarden aan Apple om de iPhone te mogen verkopen. De iets kleinere provider Sprint moest 15 miljard dollar betalen aan Apple om de iPhone te mogen verkopen en kans over een paar jaar winst maken op de iPhone.

http://www.phonearena.com...-to-take-pay-cut_id29830/

Vooral de fabrikanten van dure toestellen gaan dit merken als de subsidies worden afgeschaft, zoals uiteraard de duurste telefoon ter wereld, de iPhone, maar ook een Galaxy S3 en HTC One X gaan qua verkopen echt wel onderuit. Mensen hebben toch eerder de neiging om een duur toestel op afbetaling te kopen, de pijn spreiden zoals je kunt zeggen.
Niet altijd ZesPak.

Mijn abbonement heb ik weloverwogen uitgekozen;

Samsung Galaxy S, 2 jaar, onbeperkt internet, voldoende belminuten (geen idee, voldoende in ieder geval, want mijn tegoed is 500+ euro)

Voor de prijs van.......
19.95 per maand, dat is dus 480 euro totaal voor dit alles.

Helaas expireert het contract volgende maand...

Mijn vorige was zo'n SE W800i, ook al zo'n leuke telefoon op "afbetaling";

SE W800i, 1 jaar, belminuten, 12.50 per maand, dat was dus 150 euro totaal...

[Reactie gewijzigd door rsbroer op 16 juli 2012 16:19]

Helemaal mee eens hoor maar ik denk dat een heleboel mensen het wel makkelijk ook vinden om niet te hoeven sparen voor dingen en het liever op deze manier willen doen.
Het gaat ook - in dit artikel - over Spanje he? Daar is geld lenen heel normaal, je ziet ook op elke hoek van de straat en bank en zitten diezelfde banken nu enorm in de shit; want ze doen zelf precies hetzelfde.
Dusssss, wat is het moraal van het verhaal? niet iets kopen wat je niet direct kunt betalen (behalve als je echt maar dan ook ECHT niet kan). Dan maar een goedkopere telefoon en/of abonement..
Als je geen geld hebt om ¤300-¤600 voor een toestel neer te leggen, dan heb je werkelijk 0 reserve. In dat geval is het volstrekt onverstandig om 24 maanden lang ¤ 35 voor een abonnement uit te geven.

Ik mag dan wel ouderwets zijn, maar als je werkelijk geen geld hebt, doe dan gewoon een jaar langer met je bestaande telefoon, stap over op sim-only. Spaar maandelijks dat bedrag en koop iets leuks als je het geld bij elkaar gespaard hebt.
Hoe kom je erbij dat je geen reserve zou hebben als je geen ¤300 - ¤600 euro kan uitgeven voor een telefoon? Wellicht spaar je voor iets anders en kan je het er niet bij hebben?

Waar het om gaat zijn de totale kosten over de looptijd van je abonnement. Dus als je SimOnly neemt en een losse telefoon koopt zal dat voordeliger moeten zijn dan een abonnement waarbij het toestel in de prijs is inbegrepen.

In jouw voorbeeld betaal je in totaal ¤840 aan abonnementskosten, inclusief een telefoon.
Voor dat bedrag krijg je afhankelijk van de provider ongeveer 150 minuten en 500MB internet. Een SinOnly met hetzelfde aantal minuten en ook minimaal 500MB kost per maand minimaal ¤20. (Simpel 200/0/1000) Dat is een totaal van ¤480. Dan hou je dus ¤360 over voor een telefoon, alles wat je meer uitgeeft had je bespaard door voor een abonnement met toestel te kiezen.
250 min + 500MB kost bij BEN 14 euro.
14 x 24 maand = 336 euro
840 - 336 = 504 euro Besparing

Verdomd mooi toestel heb je daarvoor !

[Reactie gewijzigd door LessRam op 16 juli 2012 21:35]

Heb ik ook al een jaar, alleen heb ik een abbonementsvorm waarbij ik 250min+1GB internet heb voor 12 euro per maand. De Samsung Galaxy S (1) heb ik toen los gekocht voor ¤300, en tegelijkertijd heeft iemand die ik ken, ongeveer eenzelfde contract met hetzelfde toestel bij vodafone aangeschaft voor een whopping ¤38 per maand. (2 jaar)

Je moet trouwens niet vergeten dat Ben's contracten maar 1 jaar geldig blijven voor het tarief dat je het afsluit, niet 2 jaar zoals de meest, maar dan zie je weer, waarschijnlijk ga ik voor het komende jaar die abbonementsvorm nemen van 14 euro, en misschien nog wat belminuten eraf snoepen. Ik heb misschien nog maar 10 sms/min per maand met mobiel internet.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je die 600 niet hebt om in 1x uit te geven, maar je wel makkelijk elk jaar 5 euro op je abonnement kan leggen (of zoals ik toch al jaren een abo hebt van 30 euro met telefoon erin, en dat je dus weet dat je die 30 euro per maand wel kan missen).
Waarom de reserve aanspreken als ik al jaren op deze manier mijn telefoons koop. Sim Only win je tegenwoordig niet zo veel meer mee. Internet verkeer blijft bij Sim Only net zo duur, waardoor je misschien 5-10 euro goedkoper uit bent per maaand. Dan moet ik met Sim Only 5 jaar sparen en met abonnement heb ik hem er na 2 jaar uit..
5 tot 10euro per maand op 30 is 15 tot 30 procent... Je vergeet ool dat je met sim only ook niet geneigd bent om elke 2 jaar een nieuwe gsm te kopen. Het is de oude 'verberg de wrerkelijkr prijs en de mensrn kopen het' truc
Mijn abo is momenteel 45 euro. Wil ik een beetje toestel mag ik me twee jaar lang vastleggen en alsnog geld bijleggen. Voor ongeveer het zelfde abo ben ik nu met sim only 15 a 20 euro kwijt. Dan bespaar ik net geen 30 euro per maand. Mijn huidige telefoon kan echt nog wel even mee. Zit nu te denken aan een maandelijks opzegbare abo zodat mocht mijn telefoon crashen dan kan ik alsnog met jaarcontract een toestel aanschaffen. Of die 30 euro per maand opzij zetten en tzt een toestel kopen. Die lease constructie is leuk als je vaak problemen hebt met je gsm, maar dus niets voor mij. Je bespaard iets op je abo en op het eind heb je niets... Dan is sim only m.i. beter.
Nouja als je kijkt naar de sim only prijzen schrik je je een ongeluk, je bent zo ongelofelijk veel goedkoper uit met een abonnement met toestel als je internet wilt, niet heel gek. Ik betaal bijvoorbeeld minus mijn mobiel (galaxy nexus) 130 euro voor 1 jaar Vodafone, 120 belminuten, onbeperkt sms en 1 gb @ 14,4 mbps. Zo'n sim only is al gauw 25-30 euro..
En wat betaal je in totaal?
480 euro over 1 jaar. 47,5 per maand, eerste 3 maand gratis + 30 euro toestel + 30 euro 'aansluitkosten' :/

[Reactie gewijzigd door M4gick op 16 juli 2012 16:04]

Komt voornamelijk door het internet tarief, dat halveert volgens mij meestal niet bij sim-only (zoals wel de belkosten).

Zonder internet bundel is sim-only + toestel los kopen praktisch altijd voordeliger kan ik uit ervaring vertellen.
Ben benieuwd hoe die berekening precies werkt, want je krijgt nooit iets 'gratis' bij deze mensen.
Ik probeerde bij KPN te verlengen naar Sim-only, maar dan kon ik geen Bel/Web premium nemen en dus van hoge snelheid internet gebruik maken. Max 1 mbit geloof ik ipv. 14. Wilde ik 14 dan moest ik er persee een toestel bij nemen. Het is dus niet zo makkelijk om even over te stappen op Sim only.
Heropvoeden denk ik, in Belgie gaat het al jaren zo. Echter zie je wel dat het lastiger is voor producenten om duurdere toestellen te slijten.... Afbetalen heeft voor veel mensen nog de voorkeur.
Het helpt ook niet dat je hier in België een stuk duurder uit bent dan een losse iPhone + aparte simkaart.

In wezen is die "korting" of "gratis" niet meer dan kopen op krediet, vind het zelf misleidend. Kun je even goed zo'n iphone gewoon op krediet gaan kopen en een alternatieve provider kiezen.

Zelf met die woeker interesten ben je nog goedkoper uit dan pakweg zo'n formule bij Telenet. Ik zeg nu iPhone maar eigenlijk geld dit net zo goed voor de andere merken.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 16 juli 2012 16:20]

Ik wilde in Brussel een HD2 kopen met een leuk abbo. Men roept altijd dat koppelverkoop je raakt in je eigen portemonnee. Maar in Belgie ken(den) we dat niet. Ik ging vergelijken.

BE: HD2 550 Euro + abbo van 40 Euro per maand voor ik geloof 150 minuten
NL: HD2 Gratis + Abbo 25 Euro per maand + heel veel belminuten, meer dan 150.

We kennen dan wel geen koppelverkoop in Belgie, maar echt beter is het niet.

De providers gaan gewoon meer winst ophappen ipv service verlenen. SIM only spul als SIMPEL.NL kennen we hier niet. Dus kopen van mobiel + losse abbo is hier nog altijd duurder dan in NL een gesubsidieerde abbo+mobiel aanschaffen.
De prijzen tussen Nederland en Belgie vergelijken geeft natuurlijk wel een foute indruk. Mobiel internet is in Belgie helaas toch nog altijd duurder dan in Nederland..

Ik dacht trouwens dat koppelverkoop in Belgie nu wel toegestaan is..
Ik ben benieuwd, omdat men nu hoge abonnementen gewend is, of dat de sim-only prijzen daardoor duurder gaan worden (naar verhouding) als dat de enige mogelijkheid is.
Het gehele leaseverhaal is pure onzin, je bent super duur uit en moet (bij 1 jaar) ook nog 30 procent van de toestel prijs aftikken wil je het toestel houden.
Een experiment met het afschaven van een betaalregeling (leasekoop) voor de aanschaf van een smartphone in een land met betalingsproblemen en teruglopend besteedbaar inkomen.

Vind dat eigenlijk niet zo gek resultaat in tijden voor economisch teruggang.
Ze blijven de prijzen maar opvoeren en wat je ervoor krijgt naar beneden halen. En ze blijven maar zeuren dat niemand meer sms'ed en dat ze daardoor zo arm worden. Wat denk je zelf met een service waar ze meer dan 100x de winst op maken? Alsof mensen dat jaren gaan blijven tolereren terwijl er vanzelf alternatieven komen.

Geen enkel medelijden met al dat gezeur. Moeten ze maar is meegaan met de tijd en niet zo gierig zijn.
zelfs dat van smsen is onzin.

ze hebben vorig jaar 17 miljoen minder omzet uit smsen gehaald dat is waar maar wel hebben ze vorig jaar 160 miljoen extra omzet uit databundeld gehaald.
en ze gaan mij niet wijs maken dat er op die 160 miljoen an databundels niet meer netto winst zit dan op die 17 miljoen sms inkomsten.
Providers kunnen de hik krijgen met hun belachelijke voorwaarden en prijzen. Waar ik naar op zoek ben is een provider die prepaid SIM kaarten levert met een databundel. Daarna kan Vodafone in december hun onvermijdelijke wurgcontract in de meest duistere krochten steken...

Edit: Een goedkope sim-only van een virtuele provider is ook prima!

[Reactie gewijzigd door Fluttershy op 16 juli 2012 16:21]

*bliep ?

Ik heb 'm voor mijn tablet en bevalt goed voor die paar keer dat ik geen wifi voorhanden heb.
Ik wil geen branded telefoon van een provider..
Dat is de eerste regel.

Dus dan heb je de keus geloof ik door een telefoon bij een onafhankelijke aan te schaffen direct met een abo. Of gewoon helemaal los te kopen met sim only

Ik doe meestal het laatste nu betaal ik 11 euro voor genoeg minuten en 200MB internet (met een blox waar voor ik 2.50 per 100 of zo moet betalen, wat ik tot nu toe nog nooit gehit heb)

Die 11 euro is wel voor het eerste jaar daarna gaat hij naar 20 of zo.
Als ik dit toen had gedaan maar dan met een telefoon subsidie dan had ik nu een abo gehad van zeker 30 euro in de maand.. (dan had ik misschien wel iets meer gekregen bv die internet verdubbelaar, want providers zijn irritant die willen eigenlijk geen sim only... daar zijn de voorwaarden altijd slechter op, bv minuten mee nemen naar de volgende maan enzo!!)

Maar goed, ik heb ook geen zin om einde contract af te wachten als ik een nieuw telefoon zou willen, een telefoon wil ik NU of DAN, niet als het contract toevallig afloopt.

Dus bij mij lopen die dingen totaal uit sync, ik koop een telefoon wanneer ik dat wil, gewoon los. En wanneer het abo afloopt kijk ik wat de beste sim only deal is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True