Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Vijf maanden na de Amerikaanse introductie brengt Amazon zijn nieuwste Kindle Touch- en Touch 3G-e-readers ook uit in Europa. De twee modellen kunnen nu alvast besteld worden, maar de levering vindt pas plaats vanaf 27 april.

De Kindle Touch kost bij de Duitse Amazon-site 129 euro, terwijl het nieuwe topmodel Kindle Touch 3G, met een 3g-verbinding zonder maandelijkse kosten, 189 euro kost. Amazon haalt de populaire Kindle Fire-tablet vooralsnog niet naar Europa.

De nieuwste Kindle-e-reader van Amazon is de eerste zonder fysiek toetsenbord. Door het ontbreken hiervan is de nieuwe Kindle Touch compacter dan de eerdere modellen. Het herkennen van vingeraanrakingen op het 6"-scherm gebeurt door middel van infraroodsensoren, die in het scherm van de Kindle Touch verwerkt zijn.

In tegenstelling tot de Amerikaanse versie van de Kindle Touch en Touch 3G kunnen de Europese varianten boeken zowel in portret- als landschapsoriëntatie weergeven. Het uitlenen van boeken tussen gebruikers zal echter in Europa niet mogelijk zijn.

Ook beschikbaar is het nieuwe basismodel, dat Amazon simpelweg Kindle noemt. Ook bij dat model is het toestenbord verwijderd, maar wordt geen gebruikgemaakt van een touchscreen. Deze goedkoopste Kindle-e-reader is te koop voor 99 euro.

Kindle Touch 3G

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Zie hier ook het bericht van Amazon UK waar hij nu ook te bestellen is.

Kindle Touch = 109 pond ~ ¤ 130,50
Kindle Touch 3G = 169 pond ~ ¤ 202,34

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 28 maart 2012 11:06]

Afaik kunnen we vanuit Nederland geen Kindles (of Kindle boeken) bij Amazon UK bestellen. Wij moeten bij de internationale Kindle store (.com dus) bestellen.
Afaik kunnen we vanuit Nederland geen Kindles (of Kindle boeken) bij Amazon UK bestellen. Wij moeten bij de internationale Kindle store (.com dus) bestellen.
Kwestie van tijd, als het goed is lanceert Amazon.nl dit jaar. (ze hebben in Amsterdam al een districenter)
wel te hopen dat je in Nederland dan ook een kindle in die landen mag bestellen. Als je bij amazon.co.uk of amazon.de probeerde een kindle te kopen kreeg je de melding dat je hem in de US moest bestellen. Uiteindelijk heb ik hem maar bij de Dixons in Ierland gekocht toen ik daar was.
Reken er maar niet op. Ik heb de Kindle non-touch besteld voor mijn vriendin, en die kon ik ook niet bestellen vanuit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Frankrijk ondanks dat die al veel langer beschikbaar is vanuit die landen.

Dus moet je hem importeren uit de Verenigde Staten en extra invoerrechten betalen. Het domme is dat de Kindle al na 2 werkdagen geleverd werd met de standaard verzending. Met andere woorden: hij kwam wellicht ook gewoon uit een magazijn in één van de buurlanden.

Verder is het wel een topapparaat, dus ik heb zeker geen spijt van de aankoop. Maar die landbeperkingen zijn echt wel vervelend.
Ik heb hem in de Duitsland store gekocht. NL creditcard en dan een duits bezorgadres gaat prima. Heb je ook geen 50 euro extra heffing.

In NL zijn er overigens geen betere e-readers te krijgen hoor, alleen overpriced apparaten die ook al wat verouderd zijn.

De Nook en Kindle zijn echt de betere die je kunt kopen.
Op amazon.de kost hij 129 euro, zonder verzendkosten. Op amazon.com kost hij 109 USD, maar door tax en verzendkosten komt hij uiteindelijk uit op 120.45 euro, met een verzendtijd van 2-4 werkdagen. Hij is trouwens vanuit de US al een hele tijd naar Nederland te verzenden voor dit bedrag.
Je prijzen kloppen niet bepaald :+:

De touch kost op de .com $ 139,- EXCLUSIEF verzendkosten en op .de ¤ 129 en heb je geen verzendkosten.

Jij vergelijkt nu een TOUCH met een gewone Kindle.

Dan vergeet je nog de kans dat hij door de douane onderschept wordt, je een rekening (tax, of houdt amazon die tegenwoordig al in?) erbij gepresenteerd krijgt en het pakket net zo goed 14 dagen onderweg kan zijn...


In duitsland werkt de dhl perfect samen met amazon. Savonds besteld, mailtje van dhl of hij aan de deur moet komen of dat je hem liever uit de automaat haalt. Klik je op bezorging tussen 8 en 10. En binnen een halve dag is het ding al bij je in huis.

[Reactie gewijzigd door thefox154 op 28 maart 2012 14:28]

Amazon geeft jouw pakketje aan bij de douane, en je betaalt bij bestelling al gelijk een schatting van de kosten. Soms krijg je (weken/maanden) na bestelling nog het verschil verrekend. Ik kreeg 21 cent terug van de vooruitbetaling van de invoerrechten :P
Nee, ik heb toevallig maandag een nieuwe besteld omdat mijn vorige was kapotgegaan (eigen fout, wel met 200 dollar korting nieuwe gekregen). Krijg hier netjes een UPS tracking code bij.
Deze was maandag avond verzonden, en komt vandaag binnen, net als 2 jaar geleden het geval was.
ik heb hem gewoon in de US besteld. Uiteindelijk ben je 50 euro duurder uit (verzenden en import tax) maar het werkte wel.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 28 maart 2012 11:05]

Voor ¤50 meer kun je volgens mij toch wel betere e-readers krijgen, die gewoon in Nederland beschikbaar zijn. Is er een specifieke reden waarom je ¤50 meer hebt uitgegeven voor de Kindle?
Simpel: Kindle is met kop en schouders de beste e-reader, en met de meeste beschikbare content (zolang je engelse boeken en tijdschriften leest zoals ik). Ik heb diverse ereaders bekeken, maar niets kwam in de buurt van de Kindle.
Kan je dan aangeven wat hem dan precies zo goed maakt? Is het de Tech specs (want de resolutie vind ik behoorlijk tegenvallen) of de gehele gebruikers ervaring? Verder zou ik willen zeggen dat Kindle/Amazon zeer zeker niet de meeste content beschikbaar heeft, ga eens kijken wat er beschikbaar is in epub, dat moet je eerst converten naar een kindle format.

Zeker een leuk dingetje voor de prijs, maar als je het geld ervoor heb liggen zou ik eens opzoek gaan naar een tablet met een hogere resolutie (en wellicht meer grijs/kleuren weergave).

Edit:
Izandman geeft een nette onderbouwing waarom een Kindle zo goed is.

Ik lees ook primair Engels en doe dat al 10+ jaar op PDAs/Smartphones/Tablet, vroeger als gezipte txt of html bestanden, maar tegenwoordig als epub (calibre is geweldig voor conversie). Mijn grootste issue is altijd goede reader software geweest, voor Windows Mobile/CE altijd µBook gebruikt, voor iOS was Stanza reader perfect, maar nadat Amazon (zowel letterlijk als figuurlijk) deze de nek heeft omgedraaid houd ik het bij iBooks voor epub (wat flink verbeterd is sinds het uitkwam).

Het is goed om te horen dat de Kindle een goede user experience heeft, het is een goed instap model voor gebruikers die voornamelijk tekst only boeken lezen (of simpele z/w images).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 28 maart 2012 14:20]

De koppeling met Amazon is wat de Kindle nog steeds de beste e-reader maakt. Helaas is Amazon nog niet bezig met Nederlandstalige content, waardoor het voor onze markt minder aantrekkelijk is. Maar lees je, net als ik, voornamelijk Engelstalige boeken, dan is de Kindle echt ideaal. Boeken zijn via Amazon vaak goedkoper als via andere stores (Bol.com), tenzij je natuurlijk gratis (illegale) EPUB's wilt lezen. En de aankoop-experience via Amazon is gewoon superieur.

Wat de Kindle ook uniek maakt, is de beschikbaarheid op allerlei platforms (e-reader, PC, smartphones), mét synchronisatie. Dus je kunt vanaf al die platforms bij je boeken en dan ook nog eens verderlezen op de bladzijde waar je gebleven was. Ook al je aantekeningen en bookmarks neemt 'ie mee. Echt ideaal.

Specifiek over het apparaat. Ik heb de Kindle 3G (met toetsenbord). Geloof me, dat toetsenbord is echt handig. Natuurlijk lees je voornamelijk, maar voor het zoeken in een boek of voor het winkelen in de Amazon Store wil je echt wel een toetsenbord. Natuurlijk hoeft dat geen fysiek toetsenbord te zijn. Een touch-toetsenbord is natuurlijk ook prima. Al vind ik zelf het fysieke toetsenbord wel fijn, omdat het de Kindle iets groter maakt. Hierdoor houd je 'm wat plezieriger vast.

Overigens lees je overal dat de nieuwe generatie Kindles (de Touch dus) ook een aantal nadelen hebben. Zo is het scherm erg gevoelig voor het per ongeluk aanraken. En de aan/uit-schakelaar is te gemakkelijk in te drukken tijdens het lezen. Mijn "oude" Kindle heeft een schakelaar die je opzij moet bewegen, dus die druk je niet per ongeluk in.
Ga er maar van uit dat zolang hier een wettelijke vaste boekenprijs geldt (ook voor epub btw ??) er geen buitenlandse bedrijven komen die zich op de NL markt gaan storten.

Boeken is gewoon een kartel hier, met een centraal boekenmagazijn, massa's boeken die elk jaar in de schredder verdwijnen etc.
Euhm geloof me, ik wil geen toetsenbord, in iedergeval geen fysiek toetsenbord, het kost gewoon veel te veel ruimte. Het virtuele toetsenbord van mijn PRS650 gebruik ik al nauwlijks.

Qua prijs van boeken heb ik niet heel veel gekeken, maar laatste boeken die ik heb vergeleken was tot mijn verbazing amazon consequent de duurste: Barnes &Nobles, Sony store, Bookdepository, etc allemaal goedkoper. Nu was dat een redelijk beperkte hoeveelheid boeken die ik bekeken had, en ik denk allemaal van dezelfde uitgever, maar zo goedkoop was amazon daar niet.
Ik ben het helemaal met lzandman eens, de ervaring van de kindle is perfect, ik heb een 2e generatie model (zoals in linkje hierboven) en van toetsenbord heb je geen last (scherm is even groot als nieuwe model) en een beetje rand om vast te houden is ook wel prettig.

Mijn vrouw die redelijk technofoob is, vind de kindle ook een prettig apparaat, dat zegt best veel..
Als ik het plaatje bij het bericht bekijk voelt het alleen wel een beetje somber aan. Al die grijstinten. Mis je de kleuren dan niet waarmee we hedendaags zo mee verwend zijn op een beetje mobile device?
Hét grote voordeel van een Kindle (en elke andere e-reader met een fatsoenlijk e-ink scherm) is gewoon het scherm. Een e-ink scherm leest veel rustiger dan een scherm dat met een backlight verlicht wordt. Bovendien kan je in elke situatie lezen zoals een boek. In het felle zonlicht is absoluut geen probleem. Tenslotte is het stroomverbruik véél lager. Mijn Kindle 3 gaat rustig een maand mee zonder opladen bij dagelijks gebruik.

Je kan alleen niet lezen in het donker, tenzij je een lampje op het scherm laat schijnen. Maar goed, dat doe ik met een boek ook niet.

Als je vooral geďnteresseerd bent in boeken lezen is een e-reader ideaal! Een tablet is veelzijdiger, maar minder geschikt voor langdurig en veel boeken lezen.
Hoe is de kindle als e-reader beter dan een sony e-reader? Ook de reden dat ik voor sony ben gegaan, ze hebben hetzelfde scherm, maar eerst hadden de kindles een compleet toetsenbord erbij, zon soort ding: http://cache.gizmodo.com/.../4/2009/11/kindle2_01.jpg, nee bedankt, ik wil erop lezen, niet een boek tikken. Nu zon Kindle touch er is zijn die wel aantrekkelijk voor die prijs.

Qua content is het wat anders, je kan natuurlijk wat je op amazon koopt ook op een andere ereader zitten, maar als je een 3g versie hebt werkt dat wel makkelijk, dat is zeker waar. Maar ik zie echt niet waarom een Kindle met kop en schouders een betere e-reader zou zijn dan eentje van Sony.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 28 maart 2012 12:14]

wel te hopen dat je in Nederland dan ook een kindle in die landen mag bestellen. Als je bij amazon.co.uk of amazon.de probeerde een kindle te kopen kreeg je de melding dat je hem in de US moest bestellen. Uiteindelijk heb ik hem maar bij de Dixons in Ierland gekocht toen ik daar was.
Wat is eigenlijk de reden dat je hem niet op amazon.co.uk of amazon.de kan bestellen?

Je kan een Kindle trouwens gewoon op ebay.co.uk kopen. Dan loop je tenminste het risico niet douanekosten te moeten betalen.

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 28 maart 2012 11:47]

Wat ik me afvraag: Stel dat je de 3g versie geroot krijgt en er een custom rom op weet te installeren, heb je dan je leven lang gratis mobiel internet? Zit er een SIM in die je eruit kan halen en in een ander toestel kunt stoppen?
Wat ik me afvraag: Stel dat je de 3g versie geroot krijgt en er een custom rom op weet te installeren, heb je dan je leven lang gratis mobiel internet? Zit er een SIM in die je eruit kan halen en in een ander toestel kunt stoppen?
Er zit natuurlijk geen simkaart in, alleen een 3G-module om zo een simkaart te kunnen lezen.
Wrong, de kindle werkt zonder simkaart. De 3G functionaliteit mag je overal ter wereld gebruiken zonder extra kosten. Zie hieronder.
Easiest to Use, Free 3G Wireless for downloading books anytime, anywhere
Kindle Touch 3G is our easiest-to-use, most-convenient Kindle because there is no wireless setup--you are ready to shop, download, and read right out of the box. Kindle Touch 3G uses the same wireless signals as mobile phones, so you don't need to worry about Wi-Fi connections, passwords or internet charges. Unlike mobile phones, with Kindle Touch 3G there are no monthly fees or commitments — Amazon pays for Kindle Touch 3G's wireless connectivity.

Your Kindle may use wireless connectivity to make other services available, such as wireless delivery of personal documents. For more information, see Wireless Terms and Conditions.

With wireless coverage in over 100 countries and territories, Kindle Touch 3G lets you download books anytime, anywhere, whether you're relaxing on a beach, halfway through a hike, or waiting on the tarmac. Check 3G coverage area.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 28 maart 2012 11:25]

Hij is wel overal te gebruiken, maar de 3G functionaliteit is niet in elk land even uitgebreid. Als je bijvoorbeeld op amazon.com selecteert dat je in Nederland zit en de Country Specific Information opvraagt, blijkt dat je in Nederland alleen toegang hebt tot de amazon winkel en wikipedia, voor de rest moet je alsnog WiFi gebruiken.
Access Wikipedia via Whispernet on the experimental web browser. Access other websites like Google via a Wi-Fi connection.
Imho is de meerwaarde van de 3G versie in Nederland dus practisch nul, als ik dan een boek wil kopen of wikipediaen (ja dat is een werkwoord! :P) dan vind ik wel even een WiFi netwerk.
Er zit in de Kindle Keyboard 3G een minipcie 3G kaartje plus een simkaartslot met daarin een volledig witte simkaart. Hij roamt op Vodafone, overigens, degene die hierheen komt.

Bron: ik heb 'm opengemaakt :)

Overigens: als je die verbinding gaat gebruiken voor reguliere data dan spotten ze het vanzelf, dingen als bijv User-Agent is het goed bewijsbaar te maken dat je het gedaan hebt. En ze hebben je creditcard details.
grote kans dat je niet eens ergens anders naar toe kan dan naar wat gewhiteliste adressen. Bij roaming ga je altijd via de apparatuur van je eigen provider het internet op. Dus als jij met je KPN sim aan het roamen bent in Kazachstan zal je altijd via een KPN device (GGSN) het internet op gaan en daar kunnen ze filteren wat ze willen.

[Reactie gewijzigd door TrailBlazer op 28 maart 2012 14:41]

In principe wel, maar bij misbruik kan dit worden afgesloten.
een custom rom installeren is echter niet zo eenvoudig: de kindle draait geen android! Hij is wel te jailbraken, en er wordt voor ontwikkeld door de community, maar android is dus niet beschikbaar.
Het draaien van een custom rom kan al een tijdje met Duokan. Deze firmware werkt naar mijn idee prettiger dan die van de amazone zelf. Ook biedt het je de mogelijkheid om te dual booten :) zodat je de browser (die in Duokan afwezig is) toch kan blijven gebruiken. Door de community zijn er dus genoeg mogelijkheden geboden.

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 28 maart 2012 11:51]

in de standaard firmware zit bij de mijne ook een browser (welliswaar als beta, maar werkt best goed)
Nee natuurlijk niet 8)7 ten eerste zit er geen losse chip in en ten tweede mist die goedkope hardwarematig die chip. Rooten heeft hier niets mee te maken.
Zal het bladeren nu sneller gaan? Ik vind bij de huidige Kindle het bladeren te langzaam gaan om het goed te gebruiken voor studieboeken en naslagwerk.
Het bladeren is zo langzaam aangezien de amazone firmware elke pagina compleet laat refreshen (dus eerst alle pixels naar zwart, dan alle pixels naar wit, dan specifieke pixels naar zwart) zodat je geen last hebt van ghosting. Als je er een alternatieve firmware opzet zoals hierboven al eens aangegeven, dan heb je ook de mogelijkheid om in te stellen na hoeveel pagina's hij deze 'complete refresh' moet doen. Dat kan theoretisch na 99 pagina's. Het enige probleem is dat je vorige pagina heel vaag op de achtergrond zichtbaar blijft (in plaats van de hele pagina zwart te maken, zal hij alleen die delen verversen waar nieuwe informatie staat, en oude weghalen, dit proces werkt alleen minder perfect). Na 98 pagina's vaag zichtbaar stoort dat natuurlijk flink. Maar uit ervaren sprekend werkt het prima als je een 'complete refresh' instelt na 10 pagina.
Een kindle 4 refresht sowieso al niet heel de pagina met de standaard firmware. Maar de enige instellingsmogelijkheid dat je dan hebt is om wel altijd een full refresh te doen. Je kan dus niet zelf instellen na hoeveel pagina's hij het moet doen. Daarvoor moet je inderdaad alternatieve firmware installeren.
let wel dat de refresh tijden geen drama zijn. (mocht de bovenstaande berichten je dat gevoel geven)
Refreshen van een pagina is even snel als een bladzijde van je boek omdraaien om in vergelijking te brengen (oftewel geen echte issue)

Aleen als PDF's met manga bijvoorbeeld zit te lezen kan het inladen van de grote PDf's wel een iets trager zijn (2-3 seconden) dit merk je dan wel op als "traag"
Ik heb hier nog de oude Kindle3 alleen ik vraag me af hoe snel je dan leest om dit voor elkaar te krijgen? Als ik wat wil zoeken gebruik ik de search functie wel. Het enige is dat grote files +50/100MB soms even duren om te openen maar voor de rest vind ik het echt een top apparaat.
Ik heb een Kindle DX en ben er super blij mee, moet alleen wel melden dat het wereldwijde 3G niet werledwijd is, ik kan bijvoorbleed google niet gebruiken omdat dat in dit land niet beschrikbaar wordt gesteld door de kindle server, maar wiki doet het dan weer wel.

Super apparaten van kindle, wil ook erg graag de Kindle fire een keer proberen!
Ik heb ook een Kindle DX en hiermee is het mogelijk om de meeste PDF documenten goed te kunnen lezen zonder in te zoomen.
Vergeleken met een tablet is het voordeel het aangename gebruik in vol zonlicht en de accuduur.
De Nook Simple Touch van Barnes & Noble is even duur en doet een aantal dingen beter dan de Kindle ook kun je hem rooten en er daardoor android spul opzetten inclusief de Kindle app zodat je op die manier ook Kindle boeken kunt lezen.
Mooi spul die Kindles, ben benieuwd naar de reflecties in het touchscreen.

Verder vraag ik me af of ze de Kindle DX hier ook uitbrengen die heeft een lekker groot scherm en die zijn er nog weinig in europa
De Kindle gebruikt geen touchscreen, maar lasers om de positie van je vinger te achterhalen. Daardoor heb je geen reflecties :) .
"The current technology for touch screens -- it's called capacitive touch -- is a layer that goes on top of that display. It adds glare," Bezos said in an interview last year on the "Charlie Rose" TV talk show. "We want a device that's uncompromised for reading."

[...]

Applying a capacitive-touch layer to e-ink, the black-and-white display that looks like paper, darkens the screen, said Sriram Peruvemba, an executive for E Ink, the company that makes the popular screens in e-readers, in an interview on Wednesday.

For that reason, the Kindle Touch relies on infrared sensors, which are stationed along the edges around the screen to detect when the user's finger touches a particular spot on the device's face, an Amazon spokeswoman said.

[Reactie gewijzigd door DEiE op 28 maart 2012 11:31]

Geen EPUB ondersteuning?

Unterstützte Formate:
Kindle (AZW), TXT, PDF, Audible (Audible Enhanced (AA, AAX)), MP3, ungeschützte MOBI, PRC nativ; HTML, DOC, DOCX, JPEG, GIF, PNG, BMP nach Konvertierung.

Dan is het voor mij geen optie.
Kan je daar Calibre niet voor gebruiken dan
Jawel! Ik heb ook een Kindle uit de US en converteer alle ePUB boeken naar Kindle via Calibre. Goud programma! Een echte aanrader.
Je kunt EPUB wel gemakkelijk laten converteren naar een ondersteund formaat, zelfs voor bestanden met DRM zijn er methodes.
Geprobeerd te pre-orderen op hun UK site, maar krijg de melding:

We're sorry. One or more items can't be delivered to your selected destination. Please sign in to change the delivery address or delete the item(s) from your order. :(

Update: via de Amerikaanse site lukt het wel. :)

[Reactie gewijzigd door JSW op 28 maart 2012 11:32]