Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

Tablets met Android en iOS beheersen 97 procent van de markt, waarbij Amazon veruit de grootste leverancier van Android-tablets is. De volledige tabletmarkt groeide in 2011 met 64,3 procent tot een totaal van 68,7 miljoen.

Van de 68,7 miljoen tablets die werden geleverd in 2011 waren 40,5 miljoen iPads van Apple. Ongeveer 26,4 miljoen van de tablets draaiden Android en verder leverde Research in Motion 1,8 miljoen Playbooks, meldt onderzoeksbureau IDC.

Vooral het vierde kwartaal was een succesvolle periode voor de tabletmarkt: er werden 28,2 miljoen systemen geleverd. De Android-tablet van Amazon die in het vierde kwartaal werd uitgebracht, de Kindle Fire, vond gretig aftrek: 4,7 miljoen stuks. Daarmee heeft Amazon een martkaandeel van 6,8 procent. Samsung neemt de derde positie in en zag zijn marktaandeel ligt stijgen van 5,5 procent naar 5,8 procent. Amazon liet met zijn introductie het marktaandeel van Android stijgen van 32,3 procent in het derde naar 44,6 procent in het vierde kwartaal.

Dat ging ten koste van vooral iOS, dat 6,9 procentpunt verloor en het vierde kwartaal afsloot met een marktaandeel van 54,7 procent. Ook Blackberry verloor verder terrein, met 0,4 procentpunt naar 0,7 procent. Het effect van het stoppen met WebOS door HP was ook zichtbaar: eerder had het tablet-OS nog een marktaandeel van vijf procent, maar in het laatste kwartaal is dat dus tot nul gereduceerd.

In het vierde kwartaal werden ook nog eens 10,7 miljoen e-readers geleverd, tegenover 6,5 miljoen het kwartaal daarvoor. Het onderzoeksbureau verwacht dat er in 2012, 106,1 miljoen tablets zullen worden verkocht en ook voorspelt de marktonderzoeker dat Android iOS rond 2015 zal inhalen.IDC Tablet Shipments

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Veel mensen hier denken dat Windows 8 Microsoft compleet gaat redden op de tablet markt. Maar Windows 8 heb je in twee smaken, waarvan de één kreupel is en de andere kreupeler.

Allereerst, het continue geswitch tussen twee systemen. Ik klik wat aan in Metro, en swoosh, ik zit op een desktop omgeving te werken... goed, tot zo ver mijn mooie touch interface, nu mag ik met prielige kleine knoppen verder werken. En hoe kom ik terug?*

Het tweede, ARM, bestaande Windows applicaties draaien niet op ARM, dus wie gaat deze Windows versie halen? Backwards compatibility is niet aanwezig.

Anyways, de titel is op zich correct, wat op de Kindle draait schaar ik niet onder Android omdat dit zo is aangepast dat je even goed zou kunnen zeggen dat op de iPad OSX draait. Het is beiden een afgeleide van in zoverre dat het niet meer met elkaar te vergelijken is.

Of Apple marktaandeel gaat verliezen aan Android, ik weet het niet. Het kan twee kanten opgaan, het kan de kant opgaan van de smartphone markt. Als in Android krijgt een significant aandeel. Maar dit komt vooral door de prijs waarop ze kunnen concurreren. Als alle Android toestellen even duur waren als de iPhone dan had Android een veel kleiner marktaandeel gehad.

En dat is precies het punt waarop ze hier niet kunnen concureren, Apple heeft de lat voor de prijs voor de ontwikkelaars van tablets zo hoog (als in een lage prijs) gelegd dat het lastig is voor andere bedrijven om hier mee te concureren. Tablets die in de buurt komen van de iPad (specificatie / bouwkwaliteit wise) zijn meestal duurder.

Nu helemaal met de iPad 3 is het verschil groter geworden en is het budget model van Apple de iPad 2 geworden wat een nog grotere druk op de prijzen van de Android tablets zal leggen willen deze nog verkopen.

De enige speler die wat verkoopt naast Apple is Amazon, maar die verkoopt zijn apparaten onder de kostprijs om zo geld te verdienen op de content, en geen andere Android fabrikant heeft content dus die kunnen dat niet doen.

Misschien dat Google dit zou kunnen doen, maar dan schopt het enkel zijn eigen fabrikanten welke nu Android apparaten maken door via Motorola tablets aan te bieden, maar dat eet een grotere hap uit Samsung, Lenovo, Asus en anderen dan uit Apple.

Ik denk dat dit een iPod markt wordt, één overheersend merk, de rest eet wat kruimeltjes.

*Ik weet dat dat een desktop is, maar dat geeft gewoon aan hoe ver Microsoft de weg kwijt is. Hadden ze Windows Phone naar de tablets gehaald, dan had ik ze een veel grotere kans gegeven. Ik denk dat deze zet Microsoft nog duur kan komen te staan.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 14 maart 2012 14:42]

Allereerst, het continue geswitch tussen twee systemen. Ik klik wat aan in Metro, en swoosh, ik zit op een desktop omgeving te werken... goed, tot zo ver mijn mooie touch interface, nu mag ik met prielige kleine knoppen verder werken. En hoe kom ik terug?*
Op een ARM tablet zal je eigenlijk alleen in Metro zitten. Dus geen gedoe met de priegelige desktop omgeving
Het tweede, ARM, bestaande Windows applicaties draaien niet op ARM, dus wie gaat deze Windows versie halen? Backwards compatibility is niet aanwezig.
Dezelfde mensen die nu een Android/iOS device zullen kopen die ook geen backwards compatibility hebben. Windows 8 ARM versie is ook niet los te koop, dus niemand zal die "halen".
Op een ARM tablet zal je eigenlijk alleen in Metro zitten. Dus geen gedoe met de priegelige desktop omgeving
Volgens mij heb je geen mogelijkheid tot het installeren van executables binnen het klassieke systeem, maar Office en Windows explorer draaien gewoon in "classic" modus.
Dezelfde mensen die nu een Android/iOS device zullen kopen die ook geen backwards compatibility hebben. Windows 8 ARM versie is ook niet los te koop, dus niemand zal die "halen".
Van Windows wordt verwacht dat er backwards compatibility is, dat is de reden dat veel mensen nooit overstapten naar andere producten. Want dan werkt al mijn huidige software niet meer. Bij de smartphone's en tablets was er nooit een "backward systeem" om rekening mee te houden omdat Windows een niet bestaande speler was met hun eigen besturingssysteem (Windows Mobile kon geen klassieke windows applicaties draaien en Windows tablets waren een niche markt).

Mensen wilden toch wel de nieuwe producten proberen, en kochten dus apparaten waar geen Windows op draait (Android en iOS). Doordat mensen ervaring hebben met deze platformen zullen ze nu ook eerder kiezen voor een ander platform dan Windows dan voorheen.
Daarbij wil ik ook nog vertellen dat Apple niet stilzit qua Office en productivity apps.
Kijk maar naar iWorks op de iPad. Ik moet zeggen dat dit wel een dikke plus is tegenover bijvoorbeeld een Android tablet.
Qua tablet ervaring heeft Apple veel meer ervaring in productivity apps dan Microsoft. Daarom zal een touch office van Microsoft ook slechter zijn als de iWorks op de iPad.

Ik zelf zou voor een Android tablet kiezen. Maar een iPad heeft iets waardoor het altijd machtig en groot zal blijven binnen de tablet markt. Helemaal nu met de iPad 3 dat gewoon een super tablet is.

W8 tablet? Gaat hem niet echt worden.. helemaal niet als je er geen goede hardware fabrikant achter zet. Enige die kan meten tegen Apple Qua build kwaliteit is Asus en Samsung. Laat nou Samsung niet echt warm zijn van W8 op een tablet. En Asus weet ik niet...
Ik vraag me af hoe interessant productivity apps op een tablet nou echt zijn. Volgens mij is de vraag daarnaar nogal klein, anders waren bestaande Windows 7< tablets wel populairder geweest.

En zeggen dat Apple meer ervaring heeft met productivity in touch en dat DAAROM iWorks beter zal zijn is natuurlijk onzin. Wet van de remmende voorsprong ooit van gehoord? MS kan profiteren van wat Apple doet.

Wat betreft hardware partners. Asus gaat voor zover ik gehoord heb meedoen, net zoals Dell en Nokia. Samsung weet ik niet maar zij hebben wel de tablet geleverd die bij de developer preview werd uitgedeeld dus tja, waarom niet? En Asus en Samsung zijn écht niet de enige die zich kunnen meten qua hardware, maar wel de enige die net zoals Apple op de aluminium hypetrain zijn gesprongen, maar aluminium is echt niet heilig.
Als aanvulling hier op. Er is imo 1 zeer belangrijke reden die altijd over het hoofd gezien wordt in het succes van Android op smartphones.

Carriers/Telefoonproviders.

Toen de iPhone net uit was (de eerste 3 jaar) was hij vaak exclusief bij een aantal providers beschikbaar. Maar omdat andere providers ook smartphones aan wouden bieden grepen ze naar de eerste de beste mogelijkheid; Android.
Daarnaast konden deze telefoons vaak ook een stuk goedkoper aangeboden worden dmv subsidies e.d. De iPhone had deze subsidies ook, maar alsnog moest er dan een flink bedrag bijgelegd worden.
Dit is slim geweest van Google, door op het juiste moment in te stappen, maar als bv. Microsoft op dat moment ook WP7 had uitgebracht had het er misschien heel anders uitgezien.

In de tablet markt ís er geen invloed van providers. Je koopt een tablet vaak zonder abonnement, en als het met een abonnement verkocht wordt zit er geen subsidie op, wat het dus ook niet aantrekkelijker maakt.

Dit is dan ook de reden dat dit imo veel eerder een iPod-achtige marktwerking is, dan een iPhone-achtige.
Het is behoorlijk onzinnig om te stellen dat mensen wel een Nexus van 550 euro kunnen betalen, maar dat een vergelijkbare iPhone te duur is. Ook in de high end markt doet Android het prima.

Ik vind dit echt een opmerking van iemand die zelf zn Apple spulletjes op de pof koopt om maar te kunnen roepen dat anderen het niet kunnen betalen. Voor veel mensen heeft dat er niets mee te maken.
Nee, ik koop mijn spulletjes niet op de pof. Als ze goedkoper waren had ik ze ook zeker gekocht. (Maak ze goedkoper, graag :) ) En prijs heeft een invloed op koopgedrag van mensen, zeggen dat dat er niets mee te maken heeft is nogal vreemd.

Mijn punt is meer dat als mensen konden kiezen tussen twee apparaten waar ze even duur zijn (waar dit ongeveer in de tablet markt het geval is) het voordeel toch voor Apple is en niet voor Android in de meeste gevallen.

Hier wordt vaak gepraat over prijs prestatie verhouding, en anders dan op de smartphone markt heeft Apple hier naast kwaliteit ook nog eens de prijs mee. Dat jij dat wilt denigreren tot een patsertje zijn, dat is een verkeerde kijk op zaken, want dat is helemaal niet het punt wat ik ermee maak.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 14 maart 2012 16:39]

Die voorspelling is niet goed.

Zoals reeds anderen hier zeggen komt WIndows 8 uit en die gooit het gehele grafiekje overhoop.

Sowieso verwacht ik in kwartaal 3 en 4 alsook 2013 een enorme groei aan tabletgebruikers als het gevolg van dalende tabletprijzen en de komst van Windows 8. Daarentegen zal Apple langzaam aan zijn max cap zitten qua verkoop van iPad's.

Wat dat inhoud is dat Apple gelijk blijft, Android gaat inboeten procentueel en Windows 8 erbij komt. Door de totale groei aan afnemers van tablets betekend dit een verschuiving waarbij Apple 1/3 of 1/4 van de tabletmarkt in handen zal hebben zonder minder te verkopen.
Anderzijds zal de rest zijn onderverdeeld tussen Windows 8 en Android maar hoe de balans zal zijn is iedereen zijn gok denk ik.

@tweaker2010.
- Apple blijft gelijk in verkoopaantallen terwijl het totale aantal verkochte tablet zal stijgen. Dat houdt in dat hun percentage op de markt daalt.
- Android zal lijden onder de komst van Windows 8 waardoor hun procentuele aandeel daalt maar door de groei van de tabletmarkt kan hun totaal aantal verkochte tablets over een periode groeien ook al daalt het procentueel over de gehele tabletmarkt.

Je hebt procentuele groei en absolute groei. De procentuele groei in dit geval is hoeveel procent je in beslag neemt van de totale markt t.o.v. van een moment in het verleden.
De absolute groei is in aantallen in je eigen aandeel.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 14 maart 2012 14:49]

Drie platformen die even groot zijn is veel gezonder dan een enkel platform dat meer dan 90% heeft zoals dat jarenlang op desktops het geval was.
En nog steeds is hoor http://marketshare.hitsli....aspx?qprid=8&qpcustomd=0. Windows heeft een marktaandeel van 92%
Wat dat inhoud is dat Apple gelijk blijft, Android gaat inboeten procentueel en Windows 8 erbij komt. Door de totale groei aan afnemers van tablets betekend dit een verschuiving waarbij Apple 1/3 of 1/4 van de tabletmarkt in handen zal hebben zonder minder te verkopen.
Waarom zou Apple gelijk blijven en Android juist afnemen? Volgens de grafiek neemt het markt- aandeel van iOS af van ruim 70% naar 50%. Helaas is Windows 8 niet meegenomen in dit onderzoek, en komt Apple binnenkort met een kleine iPad, dus daar valt nog niets over te zeggen.
Inderdaad, ben het helemaal met jou eens.

Zo kan ik ook namelijk wel doorgaan... Ja maar het grafiek toont namelijk niet:

- Nieuwe innovaties vanuit Apple
- Nieuwe innovaties vanuit Google
- Misschien slechte hardware fabrikanten die W8 tablets gaan maken waardoor W8 niet interessant is.. ( denk o.a. aan lage resolutie schermen/ slechte schermen.. lelijke bouw kwaliteit. Dit zie je namelijk terug in veel WP telefoons )


Die kunnen ook inpact hebben. Denkt iedereen hier dat hun stil staan? En maar uit hun neus zitten te peuteren.... Als je kijkt naar het verschil tussen Android 2.x en 4.x zie je dat Google ook in staat is om snel te innoveren. En Apple ook...

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 14 maart 2012 19:56]

Ik denk dat deze voorspelling in de prullenbak kan zodra er tablets zijn met windows 8. Niet de hele markt zal windows 8 zijn, maar ik denk dat uiteindelijk meer dan de helft op windows draait. Mensen zijn dit gewend, bedrijven kunnen dit fatsoenlijk integreren en de prijzen zullen dalen. Ze gaan er in deze grafiek gewoon niet van uit dat Windows 8 op tablets ook maar iets gaat worden.
Eens. Een reactie op theverge.com geeft een mogelijke verklaring waarom IDC Windows 8 niet meegenomen heeft:

Did IDC forget that Windows 8 will be released soon?

mutle's reply:

No they didn’t, it’s actually part of their plan. The graph is titled “Media Tablets”, which is the category they will consider iPads and Android Tablets in. When Windows 8 comes out they will invent something new like “Productivty Tablets” that are counted as PCs, but not the iPad or Android tablets.
Dat is gewoon een lulsmoes. Ik heb echt niet 2 tablets straks: 1 om mijn laptop te vervangen en 1 om angry birds te spelen? Je kunt straks gewoon Angry Birds op een windows tablet spelen, dus is het net zo goed een Media Tablet. Ik weet sowieso dat je op een windows 8 tablet meer verschillende mediaformaten zal kunnen afspelen dan op een iPad. Dus dat gaat ook al niet op, ze maken zich er hier gewoon erg makkelijk vanaf.
Natuurlijk, maar je kan niet op een iPad doen wat je op een W8 tablet kan. Daarom het onderscheid. De onderscheiding maakt juist duidelijk dat een W8 tablet gewoon meer is dan een iPad.
Wat kun je op een W8 ARM tablet wat je op een iPad niet kan? Je zit vast aan metro apps via de Windows market. Dat zullen (mede dankzij de tactiek van MS) grotendeels dezelfde apps zijn die ook op de iPad zitten, maar in een ander jasje. Windows on ARM is voor Windows wat iOS is voor OSX.

Qua x86 jasje moet ik de performance nog zien. Ik denk dat we nog jaren verwijderd zijn van fatsoenlijke performance voor AutoCAD/Photoshop op betaalbare(!) tablets. De huidige generatie netbooks met Windows 7 is ook niet vooruit te branden.

Uiteindelijk gaat de tablet de notebook vervangen, de vraag is met welke architectuur.

[Reactie gewijzigd door 96284 op 14 maart 2012 17:30]

Wat kan je dan meer op die W8 tablet?
Lachen deze reactie op een niet bestaande tablet. Eerst wat zien en dan geloven of zeggen de specs weer alles?
Je moet ook beetje kijken naar de algemene technologie. Mensen dromen een beetje te ver weg met Windows 8. Ze zien dingen die er gewoonweg NIET zijn !!!!

Ze dromen dit:
Een tablet met x86 processor die alles kan wat een PC kan en super soepel is en een lange batterij duur heeft.

No way dat dit gaat gebeuren !!!! En de ARM versie van Windows 8 zal zeker dermate beperkt zijn dat je het kan vergelijken met iOS en Android. Omdat het om performance gaat. Ze maken nu bijvoorbeeld Office voor de ARM versie. Maar denk maar niet dat die zo diep werkt als Office voor X86. Ik denk namelijk dat je hem dan goed kan vergelijken met iWorks op de iPad. Dus mensen met een iPad zullen dan niet verbaast staan. De iPad kan op dat moment dus weer EVEN VEEL als de ARM versie met W8 erop... Daarnaast komt Android straks met een goede port van LibreOffice met touch interface....

Mensen denken gelijk aan super performance.. maar aan super perfomance hangt ook een prijskaartje genaamd energie.

Droom maar lekker weg met je W8 tablet..... Het is niet wat het lijkt. Er zal geen kado uit de hemel vallen :)
iPad zal super populair blijven en Android zal gewoon de iPad volgen en concurreren op basis van prijs en technologie.

Waar dan een W8 tablet in dit verhaal past? niet.. net als WP7 beetje buiten de boot valt vanwege het ontbreken van een doelgroep.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 14 maart 2012 19:49]

Dat is naar mijn idee wel heel optimistisch, de helft van alle tablets op windows 8. Neemt niet weg dat het denk ik wel veilig is om te veronderstellen dat het meer dan 0% van nu gaat zijn ;)
Dat is denk ik niet super optimistisch. In plaats van bedrijfslaptops krijgen werknemers een bedrijfstablet met een keyboarddock. De zakelijke markt zal vanwege integratie ED niet zo snel voor android of iOS kiezen, maar voor windows. 50% lijkt me niet zo gek hoor.
In completely other news 2 days ago zeg maar:


http://www.changewaverese...s/2012/ipad_20120312.html

85% van de bedrijven die tablet gaan kopen gaan iPads kopen. Dus die 50% is geen automatisme omdat ze nu eenmaal gewend zin aan Windows. Het moge duidelijk zijn dat de tablet een herbezinning heeft opgeleverd over welk platform en leverancier de voorkeur heeft. En die logica zegt niet dat dat Windos 8 is. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat MS een jaar of 3 te laat komt met een tablet OS.
Ben ik met je eens. Windows 8 zal de markt lekker door elkaar schudden. Maar nog belangrijker: Android 4 (ICS) en de huidige stand van zaken m.b.t. de hardware (lees: alle ARM merken hebben oplossingen klaarstaan die de consument tevreden zullen stemmen) zullen het iOS & Apple al veel eerder dan 2015 het onderspit delven.

Ik denk dat in 2012 (uiterlijk 2013) Android iOS gaat inhalen. In mijn omgeving ken ik genoeg mensen die geen Apple willen maar wel al 2 jaar wachten op iets vergelijkbaars. Samsung was de eerste maar die is aardig prijzig.

En dan krijg je nog Windows 8, Brazos Hondo, Intel Medfield....
Je noemt Samsung nu prijzig, maar ik ben wel benieuwd hoe het met de prijzen van een Windows 8 tablet gaat komen. Ik kan me namelijk voorstellen dat hier een relatief dure licentie van Microsoft genomen moet worden voor het besturingssysteem. Ik heb hier eigenlijk nog nooit iets over gelezen, misschien iemand die daar wel wat over weet?

Als er 50 tot misschien wel 100 euro moet worden betaald voor het gebruik van Windows, worden deze tablets gok ik wel redelijk prijzig.
In mijn omgeving ken ik alleen maar mensen met iPads, een ander merk doet niet eens mee. Dat doen ze ook niet, want een tablet word pas leuk als je (app-) content hebt en niet alleen een browser en wat widgets. En apps, hoe leuk dat schaalbaar ook is, het is visueel nooit zo pleasing als het niet specifiek voor de tablet is gemaakt.

De tablet markt is andere koek dan de smartphone markt, het grootste verschil zit hem in het gemis van provider subsidies, daarom zie je ook dat het geen vaart zal lopen met Android in de tablet scene. Ze zullen er genoeg verkopen, maar iPad zal altijd het voorbeeld blijven, voor gebruikers, developers en fabrikanten.

Jonathan Ive --
Q: Why has Apple’s competition struggled to do that?

A: That’s quite unusual, most of our competitors are interesting in doing something different, or want to appear new - I think those are completely the wrong goals. A product has to be genuinely better. This requires real discipline, and that’s what drives us - a sincere, genuine appetite to do something that is better. Committees just don’t work, and it’s not about price, schedule or a bizarre marketing goal to appear different - they are corporate goals with scant regard for people who use the product.
Gelukkig zijn dit soort praatjes niet precies hetzelfde als wat hij zn concurrenten verwijt.
Wat een onzin. Vertel eens welke apps zoveel voor jou toevoegen en alleen fatsoenlijk werken op je Ipad?

Tevens boeit het mij vrij weinig of het iets vloeiender of mooier uit ziet op de ipad dan op een adroid tablet. De 100 euro die ik me minstens bespaar en de extra mogelijkheden (flash, sd slot, makkelijk even een film erop zetten) wegen daar zeker tegen op.

Ik ken zelfs een aantal mensen die hun ipad weg gedaan hebben omdat itunes teveel gedoe voor hun was. Ze wilden gewoon met een stickje bestanden erop zetten en die kijken. Niet eerst aanschaffen via Itunes of converteren via allerlei programma's.
100 euro verschil ga je al niet halen op een vergelijkbaar product. Android tablet apps zijn opgeblazen telefoonapps, de iPad apps zijn in grote getale aanwezig en bepalen het gebruikersgemak. Aangepast op iPad formaat dus en geen slap aftreksel wat op allerlei resoluties moet kunnen draaien. Vergelijk de apps maar en je ziet het zelf.
Dat is het voordeel bij Apple die doen hard en software zelf en dat zie je. Dan gaan de concurrenten nooit bereiken.
En over die films converteren? Hoezo? Zat audio en video players in de appstore die gewoon mkv en flac afspelen hoor, en die kan je zo uploaden via je usb kabel. Of nog moderner, meteen streamen of uploaden via je NAS.
Flipboard, Zite, GarageBand, iMovie, Tweetbot, 1password, DM1, ... Talloze games. Er zijn echt wel een heel pak apps die er niet zijn voor Android en die zelfs niet gepland zijn voor Android. Verder is er en groot verschil tussen android tablet apps en iPad apps. De beste ontwikkelaars van iPad apps zoals Tapbots steken heel veel tijd in het ontwikkelen van apps om je een voorbeeld te geven. Er zat 2 jaar tijd tussen tweetbot voor de iPhone en de iPad omdat zij de iPad als een totaal ander apparaat zien dan de iPhone. Die hebben zelfs geen tijd voor Android apps omdat ze niet licht omspringen met het gegeven app. De interface is zeer belangrijk voor hen, dus niet zomaar een port van de iPhone. Bij Android speelt dat blijkbaar niet erg. Als het draait op de foon is het blijkbaar goed genoeg voor tablet. Voor zover ik al voorbeelden gezien heb van Android tablet apps werkt er eigenlijk geen enkele fatsoenlijk op een android tablet. Het zijn één voor één opgeblazen foon apps die geen gebruik maken van de grotere oppervlakte die een tablet biedt tegenover een foon
Ik vind het ook vreemd dat daar geen rekening mee wordt gehouden, al denk ik dat meer dan de helft (zeker op de korte termijn) wel een heel optimistische voorspelling is. Desalniettemin kan ik dit moeilijk een fatsoenlijke voorspelling noemen als met de komst van Windows 8 tablets geen rekening wordt gehouden.

Voor mij persoonlijk zijn Windows 8 tablets echt iets waar ik op zit te wachten. Ik loop bij mijn iPad toch steeds vaker tegen het feit aan dat ik simpelweg niet alles kan doen wat ik ook op mijn PC/laptop kan. Een Windows tablet is voor mij echt de ideale oplossing, een gemakkelijke gebruiksvriendelijke interface voor als ik een beetje wil internetten, maar een ouderwetse Windows omgeving als ik écht wat wil doen.
Windows 8 tablets gaan geen normale Intel processor gebruiken. Verder is ook alleen de Metro interface beschikbaar, dus verwacht niet dat je Windows software zomaar op je tablet kunt draaien (nog afgezien of dat handig zou werken).
Dat is niet helemaal waar. Windows 8 komt in x86 en WOA (windows on Arm). Naast ARM tablets waar je idd alleen Metro (en office) apps op kunt draaien komen er ook Intel Medfield en AMD tablets. Daar kan je wel gewoon x86 apps op draaien.

Zo te horen is dat laatste waar Keesgelder op zit te wachten. Ik zelf ben vooral benieuwd naar de performance en het energie gebruik. Quad core Arms schijnen best te zuipen dus als Medfield het bij kan benen dan is een x86 tablet wel wat. En anders WOA
Hoe leg je het verschil tussen ARM en X86 uit naar de consument met... sorry deze programma werkt niet op jou tablet omdat het een ARM tablet is...

Consument: Ja maar uh het is toch windows? uuuhhh??? (consument voelt zich flink genaaid)
Hoe leg je het verschil tussen ARM en X86 uit naar de consument met... sorry deze programma werkt niet op jou tablet omdat het een ARM tablet is...

Consument: Ja maar uh het is toch windows? uuuhhh??? (consument voelt zich flink genaaid)
Eens dat gaat een rottig iets worden voor Microsoft en is inderdaad een collosaal risico. Maar dat is in deze context toch niet relevant? Kees geeft aan dat hij wacht op een Windows tablet, Bugboy geeft aan dat er geen X86 windows tablets komen. Mijn punt is dat die weldegelijk beschikbaar komen en dus mogelijke en goede match zijn voor de requirements van Kees
Hangt er vanaf welk type tablet je koopt: x86 of anders. De x86 tablets zullen gewoon alles kunnen draaien.
maar een ouderwetse Windows omgeving als ik écht wat wil doen.
Installeer SplastopHD (volgens mij ook beschikbaar voor IOS) en je hebt een Windows 7 omgeving op je tablet. Streamt ook nog eens video prima op m'n Transformer.
Helemaal mee eens, als zo'n grote speler als MS met een tablet-os komt kun je er toch wel van uit gaan dat toch minimaal 20% van de tablets in 2016 op W8/9 gaat draaien, dat in deze schatting MS niet eens genoemd wordt is wel erg typisch en geeft niet bepaald het vertrouwen dat dit een gegrond onderzoek was.
gevalletje lekker extrapoleren, en iets wat er nog niet is kun je dan niet doortrekken :P.
Dat MS een groot bedrijf is wil niet veel zeggen, ze hebben wel vaker producten die totaal niet van de grond komen. Dus of W8 tablets succesvol gaan worden of niet daar is nog weinig over te zeggen.
Ik denk zelf wel dat W8 tablets wel redelijk succesvol kunnen worden. Maar je ziet het ook maar weer dat Balmer steeds naar aandeelhouders moest verklaren dat het niet zo goed ging met WP.

Nog is de vraag hoe MS geld wil verdienen aan W8 op een tablet. De licentie maakt de tablets zo duur dat men liever voor iets goedkopers gaat. Je kunt namelijk W8 gewoon als volwaardig Windows OS beschouwen die namelijk los behoorlijk prijzig is.
dat is ook waar ik aan moest denken bij de voorspelling voor 2016. Sowieso is voorspellen wat er over 5 jaar verkocht gaat worden erg lastig met elektronica, zeker met tablets.
Ik denk dat Microsoft zijn beste tijd wel gehad heeft en zijn markt uiteindelijk zal moeten gaan delen met Apple en Linux of andere systemen.

Echter vrees ik dat een ander partij zoals G-speak ooit een zeer grote plek gaat innemen.
Wellicht is hun systeem nog niet af en laat staan gereed voor de consumenten markt maar wat die lui doen loopt ver vooruit op elk OS die we hedendaags kennen. Deze zal op een dag denk ik nog een keer de IT markt op zijn kop zetten.
Ik zie het zo snel nog niet gaan met Windows op tablets; kijk bijvoorbeeld ook naar Windows op smartphones, dat lijkt ook niet bepaald aan te slaan op dit moment. Ook moet je nagaan dat de 'ouderwetse' tablets bijna allemaal ook op Windows draaien. Toegegeven, Windows was toen nog niet voor tablets geoptimaliseerd. Maar ik geloof niet dat Windows op tablets zo hard aan zal slaan als jij het nu vertelt. Immers, ze zullen ook een nieuwe markt moeten aanslaan; de iPad is mateloos populair bij iedereen, en de rest koopt een Android tablet. Waar passen Windows tablets dan nog bij? Eigenlijk hetzelfde verhaal als Windows Phone.
Mensen zijn dit gewend, bedrijven kunnen dit fatsoenlijk integreren en de prijzen zullen dalen.
ik denk dat dat vroeger opging, maar tegenwoordig is dat helemaal geen gegeven meer voor Microsoft. Die luxe hebben ze verloren. Hoeveel bedrijven hebben al niet iOS projecten lopen? Zelfs in de cockpit kun je iPad's vinden tegenwoordig, zowel in de civiele luchtvaart als in de militaire luchtvaart. Dat is haast ongehoord.

Als je kijkt dat in 2011 Apple iPhone business alleen al 4 miljard meer omzet genereerde dan heel microsoft bij elkaar, dan kun je wel spreken van een bijzonder opmerkelijke verschuiving, waarbij Microsoft heel veel is kwijtgeraakt omdat ze de ware potentie van de tablet niet herkenden. Apple deed dat wel, Android speelde daar goed en snel op in. De rest heeft nagenoeg het nakijken. Ik schat in dat RIM met de Playbook wellicht nog een goede kans kan maken op die markt, waardoor je een mooie verdeling krijgt tussen die 3, maar Microsoft kan zich daar niet meer tussenwurmen denk ik.
Ik denk wel dat de impact die windows KAN inbrengen word onderschat hier.
Ik denk door sommigen juist overschat, had MS het niet al is eerder geprobeerd? En gefaald?

Daarbij moeten alle apps ongeveer herschreven worden voor de metro(crap, sorry :)) aangezien de tablets waarschijnlijk niet eens normaal windows kunnen draaien waar iedereen zo gewend aan is :)

Ik denk dat Windows 8 net zo goed gaat als WP7 ;)
Als je iets niet over Microsoft kan zeggen is dat ze snel opgeven. Sterker nog, ze hebben vaak een langere adem dan veel andere merken. Kijk naar de eerste XBOX: Geen groot succes. De tweede versie is al een hele sterke speler in de markt, en met de opvolger zullen ze ook wel weer een grote stap zetten. Komop, je gaat me niet vertellen dat het Microsoft altijd drie iteraties kost om iets helemaal goed te doen?

Daarnaast heeft de ARM versie ook desktop volgens mij, alleen niet met de uitgebreide multitask van de desktop versie. Daarnaast is Metro geen crap, maar juist heel gebruiksvriendelijk. Windows 8 draait nu op de laptop van mijn moeder, ze kan alles veel sneller vinden dan voorheen. Sterker nog, nadat ze het bij mij op de PC zag, wilde ze het zelf ook gaan gebruiken en houd in gedachten dat dit komt van de vrouw die liever een oude Nokia gebruikt dan Android of iOs.

Als laatste, weet je hoe lang het geduurd heeft voordat Android echt aansloeg? Het begon allemaal nogal stroef. Misschien niet saleswise, maar de markt keek er eerst vooral naar als iPhone clones. Nu is het een duidelijk ander succesvol systeem. Dat ging ook niet in een paar uur hoor. Verandering/nieuwe producten hebben altijd tijd nodig om hun impact te maken, zeker in markten die zo vol zijn als telefoonmarkt nu is.

Het lijkt me dus sterk dat Windows 8 geen succes gaat worden. Misschien wordt het niet zo groot als op de tablet markt als Windows altijd was op de desktops, maar zeker wel een aardig marktaandeel. En dat lijkt me ook niet verkeerd, Metro is veel vernieuwender dan de icoontjes en widgets in iOs en Android (of je het nou makkelijker vind of niet, het is wel duidelijk anders) dus zal het de rest ook weer tot innovatie duwen. Dat is toch alleen maar mooi?
En dat lijkt me ook niet verkeerd, Metro is veel vernieuwender dan de icoontjes en widgets in iOs en Android (of je het nou makkelijker vind of niet, het is wel duidelijk anders) dus zal het de rest ook weer tot innovatie duwen. Dat is toch alleen maar mooi?
Dus ik kon eerst 10x20 app-iconen op 1 scherm kwijt en nu maar 5x8 apps oid ik noem het achteruitgang en ja het is inderdaad anders maar anders/nieuws is niet altijd hetzelfde als innovatief (los van het feit of het wel of niet innovatief is).
Is het enige doel van een OS dan zoveel mogelijk nietszeggende icoontjes op je scherm gooien? Op mijn iPhone heb ik al moeite met bepaalde apps vinden omdat het soms onoverzichtelijk raakt als het ergens in een map staat en met 4 mappen op je scherm dan ben je ook nog nergens. Windows 8 neemt een hele hoop dingen die je op een smartphone met apps zou aanpakken (social media bijvoorbeeld) en gooit het op een hoop. Dan weet je iniedergeval waar je wezen moet, Je hebt dan wel minder iconen, maar je hebt ook minder nodig.

Ik zeg niet dat Metro perfect is en al het andere uit de markt moet duwen, maar ik denk dat ik (en een hoop mensen met mij) het als een mooi alternatief zien voor de grids iconen die we op de desktop en mobiel al zo lang gewend zijn. Zeker als de desktop er gewoon naast blijft bestaan zie ik geen problemen.
Iets wat nieuw is hoeft niet perse beter te zijn dan wat er al bestaat..

Zeg nou niet dat die tiles beter zijn. Want dat is puur een mening en niet te bewijzen.
Ik denk dat het grootste probleem voor Microsoft en de tablet markt is dat fabrikanten zich niet kunnen onderscheiden. Ze hebben zich te houden aan de hardware eisen van MS en kunnen er geen eigen shell (interface) op zetten en tevens kunnen ze er ook geen eigen gratis "rotzooi" opzetten. Dit alles maakt het volgens mij moeilijk voor fabrikanten wat nu de voordelen zijn van het produceren van een W8 tablet. Het enige dat te verwachten valt is dat MS partner Nokia al z'n energie en resources zal gebruiken om iets moois en goedkoops op de tabletmarkt neer te zetten.
Overigens ik denk dat voor de consumenten W8 tablets best wel aantrekkelijk kunnen zijn, maar goed ze moeten natuurlijk gemaakt worden door bedrijven die denk ik weifelachtig te de productie aankijken.
Ze kunnen prima hun eigen "rotzooi" erop zetten. Zie oa. Nokia Maps. Niet weerhoud andere fabrikanten ervan om hetzelfde te doen. Dat ze niets aan de interface kunnen doen zie ik als een pluspunt.
Ik denk dat Microsoft wel zijn tijd gehad heeft ... Windows 98 of Windows 7 ik blijf het de meest beroerde OS-en vinden. Vreten teveel tijd en werken irritant.

Microsoft zal een keer verstoten worden, daarbij bedoel ik niet perse door Apple het kan net zo goed nog door een onbekend bedrijf zijn die met een geniaal product komt. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat in de vlotte toekomst robots een grote rol gaan spelen ook dit zal de markt op een of andere manier flink gaan veranderen.

Ik ben niet anti-windows of microsoft ... alleen hun producten zijn zeker niet voor mij weggelegd.
Wat vreet er dan veel tijd bij windows 7? Ik merk dat ik meer tijd verspil aan zoeken naar "hoe werkt dit nu " op mijn imac dan op de 2 windows 7's thuis.


Windows7 is zeker ene robuust product dat goed geschikt is voor zijn doelgroep. Als MS zo blijft verder doen zie ik dat niet gebeuren.

Geniaal radicaal software product is zeldzaam dit is altijd gestage vooruitgang versie na verise .
Maar straks met Metro kunnen we als windowsgebruikers toch weer gaan zoeken waar die ene functie zit. Net als met de office ribbon.
Ik verwacht stiekum best veel van Windows 8 en daarbij de integratie op tablets etc. Er wordt in ieder geval al veel over gespeculeerd, de toekomst zal het leren....
Er zitten nogal wat fouten in dit 'onderzoek':

1. Er wordt gekeken naar shipments, niet naar sales. Apple is het enige bedrijf waar het aantal shipments vrijwel gelijk is aan sales, bij andere bedrijven is dit vaak niet het geval. De twee grootste android-tablet fabrikanten (Amazon en Samsung) maken geen exacte sales bekend, waardoor het onmogelijk is een goede inschatting te maken.

2. Er wordt volgens hen gekeken naar de globale markt, maar de Kindle Fire is voorlopig alleen nog maar verkrijgbaar in de US, dus de impact hiervan is imo niet zo heel groot.

3. Er is geen rekening gehouden met Windows 8 tablets in de forecast. Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen zolang het product nog niet op de markt is, maar het compleet negeren is imo al helemaal inaccuraat.

Kortom, een onderzoek dat kant noch wal raakt.
1. Maar sales aan winkels staat voor bedrijven als HTC en Samsung gelijk aan een sale. Je hebt gelijk dat het geen perfect onderzoek is, maar het is dan ook onmogelijk om een perfect onderzoek te hebben. Percentages websitebezoekers (die zie je ook veel) zijn bevoorbeeld ook alleen maar representatief voor die website. Moeten we dat dan gebruiken? Het is een voorspelling en een indicatie. Dat is alles/

2. De US markt is nog steeds een hele belangrijke markt voor de impact van producten. Een hoop van de buzz en ontwikkelingen rond tech-related issues worden in de States bepaald. Daarvandaan komen dan logischerwijs ook een groot gedeelte van de apps, vooral als je naar de ingewikkeldere dingen gaat kijken (games bijvoorbeeld)

3. Daar ben ik het dan wel mee eens.

Overall is iets beter dan niks denk ik.
Ik kijk hier altijd een beetje schuin tegen aan, welke tablets worden meegerekend, welke winkels, welke fabrikanten? Rekenen ze de "budget tablets" van bijvoorbeeld zaken als de intertoys mee? Worden de eigen import tablets (Uit bijvoorbeeld china) meegerekend?

Misschien dat dit alles maar een klein aandeel van de volledige markt is, maar naar mijn mening kan het toch significant zijn.
IDC komt wel vaker met onzin onderzoeken.

Vooral de forecast voor 2016 lijkt mij onwaarschijnlijk. Volgens IDC maakt Windows 8 dus totaal geen kans als tablet OS.


Ik denk dat Windows 8 tablets vooral groot gaan worden in de zakelijke markt. Voor de consumentenmarkt is het afwachten, maar daar zal Apple voorlopig nog domineren, gevolgd door Android (met Amazon als grootste Android speler in de VS).
Mee eens de 2016 voorspelling is erg dubieus gezien de kans dat window8 een redelijk markt aandeel gaat krijgen natuurlijk behoorlijk aanwezig is. Het lijkt wel of ze de trend van de laatste jaren simpelweg ge-extrapoleerd hebben naar 2016.

Wat ook niet echt duidelijk is in deze grafiek is dat de voorspelling is dat de totale tablet markt in 2016 10x die van 2010 of ongeveer 3x die van 2011.. ik vraag me af of dat wel zo explosief zal gaan gezien veel mensen tegen die tijd al een tablet hebben en die niet elk jaar gaan vervangen..
Hoewel ik erg benieuwd ben wat Windows 8 op tablet gebied zal leveren, vraag ik me af wat ik er precies mee zal/kan gaan doen. Op mijn pc ben ik vooral met Windows 7 bezig met 'non-tablet' zaken, zoals intensiever web browsen, documenten tikken met MS Office, video-editen (1080p, dus dat kost behoorlijk wat gb's op mijn hardeschijf) en downloaden (vergt ook wat meer dan de gebruikelijke 16gb + evt. uitbreiding). Dit zijn allemaal dingen die ik gewoon niet op een touch-only device wil en kan doen op een veels te kleine scherm. Waarom zou ik mijn Android device dan willen vervangen? Een iPad heeft door zijn 4:3 en slechte video ondersteuning sowieso niet mijn voorkeur.

[Reactie gewijzigd door BoyzNDaHood op 14 maart 2012 15:01]

Of zoals te lezen is op theverge.com
Apple falls to 54.7 percent tablet marketshare in Q4 2011 following Kindle Fire launch, says IDC

In de VS krijgt Apple dus harde klappen door de Kindle's.
In de VS krijgt Apple dus harde klappen door de Kindle's.
Dat valt wel mee want Apple heeft in diezelfde periode een record aantal iPads verkocht.

Treurig maar waar, de enige concurrent van de iPad is een tablet welke onder de kostprijs wordt verkocht.

De Kindle Fire is een loss-leader om Amazon diensten/producten te promoten maw de prijs gaat omhoog zodra de eigen clientèle is voorzien.

Alleen jammer dat tegen die tijd alle Android tablet alternatieven (met dank aan Amazon) het veld hebben geruimd en Apple de markt in z'n schoot krijgt geworpen.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 14 maart 2012 20:55]

Niet zozeer klappen. Wat mensen bij dit soort grafieken vergeten te lezen is dat de markt GROEIT.
De verkopen van Apple gaan onverminderd door, tis alleen zo dat er ook wat andere tablets extra worden verkocht.

als de verkopen van iPads stagneren of zelfs achteruit gaan, dan is dat pas "klappen ontvangen".

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True