Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Amazon zou aan een Kindle werken die over een e-inkscherm beschikt dat door de reflectie van leds oplicht. De e-bookverkoper zou in 2010 een Fins bedrijf overgenomen hebben dat een expert op het gebied van reflectieverlichting zou zijn.

Amazon zou al een prototype van een e-reader met de verlichting hebben, beweert TechCrunch, dat het apparaat kort mocht gebruiken. De site beschrijft hoe het scherm van de e-reader een koel, gelijkmatig verspreid licht reflecteerde, waardoor de tekst op het elektronisch papier in het donker goed leesbaar was.

De technologie zou afkomstig zijn van Oy Modilis, een Fins bedrijf dat in 1991 opgericht is en diverse patenten op de technieken heeft. Amazon zou de onderneming in 2010 in alle stilte overgenomen hebben om de patenten en expertise in handen te krijgen. 

Een van de patenten van Oy Modilis beschrijft een dunne transparante filmlaag die inkomend licht geleidt en dankzij diffractie gelijkmatig over het oppervlak uitstoot. In 2005 meldde het Finse bedrijf al de ontwikkeling van een dergelijke lightguide-laag voor elektronicaschermen, met een dikte van 0,075mm tot 0.5mm.

Oy Modilis patent

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Een van de patenten van Oy Modilis beschrijft een dunne transparante filmlaag die inkomend licht geleid en dankzij diffractie gelijkmatig over het oppervlak uitstoot.
Dat klinkt een beetje als de oplossing die de mensen van Triton Labs / Portable Monopoly met de Afterburner in 2002 voor de Gameboy Advance uitbrachten: een folie op het scherm, een stukje plexi met wat LEDjes in de rand er bovenop en je hebt een redelijk egaal en vrij rustig licht. Als dit productietechnisch en qua implementatie helemaal uitgewerkt wordt (een third party aftermarket zelfbouwkit zal nooit zo goed zijn als een onderdeel wat in het ontwerp meegenomen is), is dit een prima oplossing, die bovendien nauwelijks afbreuk doet aan de bruikbaarheid van het scherm als het in omgevingslicht gebruikt wordt.
Het grootste voordeel van een ereader t.o.v. een tablet is juist de rust aan de ogen bij het lezen (het lijkt bijna een boek), de vraag is natuurlijk of dit niet in het gevaar komt als het een lichtgevend object in het donker is.
Was exact mijn idee. Als eReaders opeens ook background licht gaan geven, kun je bijna evengoed een tablet kopen. Sneller en meer functies. Alle andere voordelen t.o.v. een tablet worden teniet gedaan....
Ik zou zeggen, ga eens een dagje naar het strand in de volle zon, neem een e-reader mee en een tablet met een e-reader applicatie erop en ervaar zelf waarom je niet net zo goed een tablet kunt kopen.

1. je zult merken dat je de tablet nauwelijks kunt lezen, terwijl de e-reader perfect leesbaar is als dat zou zijn met een boek. Je moet er alleen een zonnebril bij hebben.

2. je zult merken dat je tablet na een aantal uren leeg is, de e-reader kun je een keer laden en een hele vakantie gebruiken op 1 lading (tenzij je dus nu het lampje de hele dag gebruikt, maar dan nog zou dat efficienter zijn dan een tablet. Bij een Tablet zou terwijl jij de pagina leest, continu de processor moeten werken en de gpu om de tekst weer te geven. Een e-reader hoeft alleen maar de processor en gpu te gebruiken bij het verwisselen van de pagina's.
Vergeet niet dat alle tablets een glanzend scherm hebben. Mooi voor de kleuren, maar de pest voor bekijken van het scherm in daglicht. Als je ook maar iets van ramen hebt, reflecteert zo'n scherm als een dolle. Een mat scherm voor een tablet zou een uitkomst zijn, maar daar kiest geen leverancier voor. e-Ink schermen zijn wel mat, en lezen alleen daar al om een stuk prettiger.
@LessRam: Waar zie jij staan dat het om een backlight gaat? Ik denk juist dat dit een alternatief voor een leeslampje is.

Dus dat het er uitziet alsof het licht van de zijkant op het papier schijnt en daarom net zo leest als een e-reader met een leeslampje dat boven de reader uitsteekt. Zo'n lampje kan ontzettend lang op een volle batterijlading meegaan en als de zon schijnt doe je hem uit en lees je nog steeds net zo prettig als uit een boek. Dat lukt jou met je tablet niet, en al helemaal niet dagen tot weken lang zonder opnieuw op te laden.

[Reactie gewijzigd door Maxonic op 7 april 2012 13:30]

Het is geen back light als ik het goed begrepen hebt, maar licht wat "van boven" komt, en gereflecteerd wordt. Zie het als een hulpbron om extra licht te geven. Nutteloos als er voldoende invallend licht is, maar handig als je in een schemerige kamer leest. Het "papier" op de Kindle (b.v) is namelijk vrij grijs, dus ik kan mij zeker voorstellen dat het in een schemerige situatie een stuk prettiger leest. Daarnaast kan je misschien lezen in het donker. Niet door in een lamp te kijken, zoals met een niet e-ink scherm, maar alsof er een weinig licht op de pagina schijnt. Of het prettig lezen is (voldoende licht), is natuurlijk de vraag.
Laatste keer dat ik keek moet je een tablet vrijwel dagelijks opladen terwijl een e-reader het makkelijk een maand volhoud.
Als je de capaciteit van de accu iets groter maakt kun je het verbruik van de verlichting opvangen zonder dat iemand het merkt aangezien het sowieso niet helder verlicht hoeft te worden maar alleen de contrasten duidelijk wilt gaan maken.

edit; zinsconstructie

[Reactie gewijzigd door Iblies op 7 april 2012 10:50]

Ik durf te wedden dat dit met de komst van ledjes in de eReader snel klaar zal zijn, die gebruiken meer stroom en moet je dus weer vaker opladen.
Die ledjes gebruik je natuurlijk enkel in situaties waar je nu niet goed je boeken kan lezen doordat het te donker is, ze hoeven niet altijd tijdens het lezen aan te staan.
Kan je toch gewoon het backlight lager zetten? Werkt ook bij laptops.
Precies, dat het minder rustig is voor je ogen is een mythe wat afkomstig is van de beeldbuis-tijd en al het geflikker daarop, dit is allang geen probleem meer en ik word ook echt niet moe van kijken naar m'n LCD computerscherm. Waar je dan wel moe van wordt? Het lezen, niets voor niks wordt dat vaak als methode om sneller in slaap te vallen aanbevolen, een gewoon boek lezen is ook vermoeiend op den duur. Gereflecteerd licht is ook gewoon licht wat direct je ogen in schijnt, alleen vaak iets minder fel... daar hebben we de backlight functie dus voor. Vaak kan je ook de kleur van de pagina's aanpassen, zodat het lijkt op de warme kleur van je bedlampje, die zaken zorgen ervoor dat mensen denken dat iets beter voor je ogen zou zijn, omdat wit snel als fel wordt gezien, terwijl het niet feller hoeft te zijn.

Enige echte voordelen van e--ink; veel en veel zuiniger.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 april 2012 11:43]

Wat denk je van gewicht (168 gram voor sony vs 650 gr (alhoewel niet eerlijk vanwege groter scherm)), duurzaamheid en kostprijs?

Met betrekking tot scherm: voor weinig geld lees je veel vloeiender letters dan op de meeste schermen. Mogelijk vanwege resolutie (zie aardige foto op http://www.ravall.com/201...mpressions-ebook-readers/ en op http://www.tabletreaderinfo.com/News/E-Ink-Vs-LCD.htm). Maar tevens vermoed ik, dat ik het prettig vind dat een scherm niet "lichter" is dan zijn omgeving, waardoor bij het wegkijken van een scherm mijn ogen zich niet aan de "donkere" omgeving hoeven aan te passen.
Jouw tweede link laat goed zien waar het in dit artikel om gaat:
http://www.tabletreaderinfo.com/News/E-Ink-Vs-LCD.htm
Aan het eind van de pagina zie je een vergelijking tussen de iPad 1 en de kindle in verschillende belichting. Het komt er op neer dat tekst op de kindle duidelijk beter leesbaar is in fel buitenlicht (een logisch gevolg van de gebruikte technologie) en vergelijkbaar in een normaal verlichte kamer. De enige situatie waarin het scherm van de iPad duidelijk beter leesbaar is, is in een donkere kamer. Dat nadeel is iets dat Amazon kan wegnemen met het nieuwe backlight-systeem dat in het artikel beschreven wordt.

Ik heb een LED-leeslampje dat ik wel eens gebruik op vakantie, maar het is behelpen (lampje te dichtbij het scherm = hinderlijke highlight). Zo'n backlight zou ik zeker veel plezieriger vinden, het zou best eens de reden kunnen zijn om mijn kindle in te ruilen voor een nieuw exemplaar.

Overigens heb ik ook een iPad, prima apparaat, maar duidelijk zwaarder dan de zwaarste kindle (ik heb de DX) en de batterij gaat veel korter mee (voor de iPad moet ik de lader meenemen op een weeknd trip, bij de kindle kan ik hem thuislaten). En je kan beslist niet lekker lezen op een iPad op een terrasje in de zon.
Ik kan er nog wel een bedenken. Ga op een zonnige dag maar eens buiten zitten lezen.
Ik zit nooit vol in de zon met een boek, vind ik namelijk sowieso niet prettig. Maar mocht je dat doen, dan is dat ook een voordeel ja, hoe vaak doe je dat echter en is dat dan zo'n geweldig voordeel?
Op vakantie. En dan werkt de zuinigheid nog harder mee, want LCD moet dan een enorm fel backlight hebben om nog leesbaar te zijn.
De Transformer Prime heeft wel een superfel scherm, wat dus ook in de zon nog heel goed bruikbaar is, maar in die modus trek je je accu wel bijna 2x zo snel leeg.
Volgens mij is dat niet wat dit scherm wil doen. Een E-ink scherm, zoals dat van de reguliere kindle is al perfect leesbaar in de volle zon. Het is alleen niet zo goed leesbaar in de schaduw als de omgeving in de volle zon zit of 's avonds in het donker.

Wat Amazon nu wil doen is een soort backlight in bouwen die er voor zorgt dat er licht bij komt wanneer je het anders niet zou kunnen lezen. Dus bijvoorbeeld in het donker wordt er een beetje licht toegevoegd zodat je lekker en comfortabel kan lezen zonder een lamp aan te zetten.
De huidige Kindel, voor zo ver ik hem wel eens heb mogen lenen, leest al heel lekker overdag en op het strand. Voeg daar nacht lezen aan toe en bij is in nog een aspect fijner dan een fysiek boek
Wat Amazon nu wil doen is een soort backlight in bouwen die er voor zorgt dat er licht bij komt wanneer je het anders niet zou kunnen lezen. Dus bijvoorbeeld in het donker wordt er een beetje licht toegevoegd zodat je lekker en comfortabel kan lezen zonder een lamp aan te zetten.
Ja, dat is waar het een vooruitgang zal zijn: ik heb slechte ogen en ik heb een vrij sterke lamp boven mijn bed nodig om m'n kindle comfortabel te lezen. Op vakantie in de zon lezen is echter geen enkel probleem - en iets dat ik graag doe.

[Reactie gewijzigd door berend_engelbrecht op 8 april 2012 18:28]

Dat herken ik ook niet... ik dacht laatst leuk op het balkon in de zon te gaan zitten met mijn ipad, helaas... kon er niets meer op zien. Ook toen ik van de week in het vliegtuig mijn ipad gebruikte en door de bewolking het licht van buitenaf erg fel was viel het ook vies tegen om geen reflectie op de ipad te hebben / nog iets goed te kunnen zien.
Het is dat ik niet zo vaak lees, en als ik lees dan is het nog altijd de papieren versie van een boek, anders had ik waarschijnlijk ook nog een e-reader aangeschaft.
Met mijn iPad zit ik ook regelmatig in de zon, en om eerlijk te zijn zie ik het verschil niet tussen halve fel-heid en volle fel-heid. beeld is prima te zien. irriteer mij dan meer aan de vingervlekken in het scherm dan de helderheid.
@satoer
Ik vind dat toch echt heel moeilijk om te geloven. Als ik met mijn iPad in de zon zit dan zie ik echt niets meer. Ik moet altijd zorgen dat er iets tussen het directe licht en de iPad zit. Dus of ik moet er zelf voor gaan zitten of de iPad zo draaien dat het licht er niet op schijnt. En dan nog is het niet zo ontzettend goed te lezen.

Ook de vingerafdrukken maakt dat zoals je zegt nog erger, maar ook zonder vinger afdrukken is het echt niet rustig lezen. Ook de kleuren zijn veel minder fel.
hoe vaak doe je dat echter en is dat dan zo'n geweldig voordeel?
Bijna dagelijks, en ja dat is echt een geweldig voordeel. En niet alleen als je buiten zit, ook in de trein is de zon fel genoeg om het gebruik van tablet/laptop onaangenaam te maken.

Overigens nog een belangrijk voordeel voor mij: e-readers zijn ongeveer drie keer zo licht als een tablet.
Het punt is dat de meeste LCD schermen tegnewoordig Transmissief zijn, in plaats van Transflectief. Een E-inkt scherm heeft geen backlight en is puur Reflectief.

Dus om dezelfde performance te krijgen zou je een Relectief LCD scherm moeten vergelijken met een E-inkt scherm. Maar dan zie je in het donker ook helaas net zo veel als in een open boek...

Vroeger waren de LCD schermen altijd nog zo'n 4% Reflectief, zodat je ook in fel zonlicht ze nog af kunt lezen. Maar de LED zijn verbeterd en om een betere performance te krijgen in "normale" verlichtingsomstandigheden zijn ze nu overgeschakeld naar Transmissive LCD's.

Er zijn wel degelijk technologische verschillen die een E-inkt scherm beter laten uit zien dan een relectief scherm LCD zal kunnen. Zolang een LCD scherm twee polars gebruikt, zal de reflectie nooit boven het theoretishe maximum van 17% uit komen.
En een E-inkt scherm heeft deze niet dus kan in theorie richting de 100%.
ik zat twee weken geleden smorgens vroeg in Frankrijk te ontbijten in de zon. Temperatuur was niet hoog maar de zon wel heel fel, tablet was niks te zien. E-reader nergens last van.
Precies, dat het minder rustig is voor je ogen is een mythe wat afkomstig is van de beeldbuis-tijd en al het geflikker daarop, dit is allang geen probleem meer en ik word ook echt niet moe van kijken naar m'n LCD computerscherm.
Lees er een keer over - prad.de - ipv elke keer dezelfde domme opmerking te plaatsen als het over lezen en e-readers e.d. gaat.

Dat jij er geen last van hebt wil natuurlijk nog niet zeggen dat anderen er geen last van kunnen hebben.
Ah dus ik mag van jou mijn mening niet geven? Wat is jouw argumentatie dan welke mijn punten volledig weerleggen? Ik geef juist aan dat mensen vaak klagen, maar dat betekent niet dat het ook een echt effect is, kan net zo goed "a trick of the mind" zijn. Ik ken ook weer meer dan genoeg mensen die het geen bal uitmaakt. Ik heb er juist over gelezen, wetenschappelijk, niet een Internet forum.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 april 2012 12:57]

Referenties?

Een mening is prima, maar iets ophangen alsof het een feit is, niet.

Verder, zelfs als het een "trick of the mind" is, wat is het probleem?
Het is geen probleem, enige wat ik zeg is dat ik bestrijdt wat hier altijd gezegd wordt, namelijk dat een e-ink scherm altijd zo fijn leest en een lcd scherm een totale ramp zou zijn. Overigens zijn die meningen juist altijd als feit naar voren gebracht.

Een artikel wat hierover gaat; http://reviews.cnet.com/8301-18438_7-20021227-82.html

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 april 2012 16:53]

Dus ga jij je mening ook maar als feit naar voren brengen? Jouw eigen waarneming en gevoel is niet echt een betrouwbare basis om alle beweringen van mensen die wťl warm licht met e-ink als leesmedium prefereren omver te praten. Kom dan met bewijs dŠt het geen verschil maakt.
Allemensen zeg, ooit van een discussie gehoord? Ik zeg niet dat het een feit is, ik geef aan dat mensen vanalles naar voren brengen als feit, wat ook vaak gewoon onzin is. Dat men het desondanks prefereert is prima, daar zeg ik ook helemaal niets van. men blaast mij dus net zo goed omver omdat ik er geen probleem mee heb (wat blijkbaar niet kan).

Leesvoer; http://reviews.cnet.com/8301-18438_7-20021227-82.html
Wat ik wil zeggen is dat ik niet de enige ben met deze mening.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 april 2012 16:54]

Het verhaal is niet dat het minder flikkert, maar het verhaal is dat kijken in een lamp vervelend is. Of denk je echt dat al die gebruikers zeuren over lezen vanaf een LCD scherm en veel prettiger lezen vanaf een e-ink display?

Kortom, doe eens wat onderzoek voor je maar wat roept.
Je kijkt niet in een lamp, dat slaat nergens op. Je kijkt naar de backlight, die is veel minder fel dan een lamp, je kan het geheel omlaag schroeven wanneer nodig en dat werkt prima. In boeken kan je vaak andere contrasten kiezen zodat ook dat voor sommige mensen geen probleem meer hoeft te zijn. Hoe verklaar je anders dat zoveel mensen op kantoor 8 uur per dag naar een lcd scherm kijken en dit gewoon volhouden? En ik roep niet zomaar wat, mijn argument dat ik veel mensen ken die het probleem niet hebben is net zoveel waard als het "onderzoek" wat je aangeeft door in fora te lezen dat mensen wel problemen hebben. Ik probeer een discussie hierover te voeren, maar altijd grappig te zien hoe emotioneel e-ink mensen dan weer zijn.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 april 2012 16:35]

door jouw bokkige manier van reageren zet je mensen die zweren bij e-ink weg als een stelletje onbenullen. Daarom wordt er 'emotioneel' gereageerd.
Uhm, bokkig als in ik heb een andere mening? Ik reageer juist op reacties waar ik als dom wordt weggezet, terwijl ik zo leesvoer kan produceren waar precies mijn punt in uitgelegd staat (zie boven). Helemaal niemand gaat op mijn argumenten in, maar reageert simpelweg met 2 zinnen dat het onzin is "want het is niet zo". Goede discussie dan.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 8 april 2012 10:42]

nee bokkig als in:

-Je kijkt niet in een lamp, dat slaat nergens op
-Allemensen zeg, ooit van een discussie gehoord?
-Ah dus ik mag van jou mijn mening niet geven?
-... Ik ken ook weer meer dan genoeg mensen die het geen bal uitmaakt.
Heh je ook gekeken waarop ik reageer? Vaak een opmerking "je bent dom". En je slaat de rest over, als je je dan al stoort aan een beetje een toon, ok dan.

En het slaat idd nergens op "kijken in een lamp", wel dan? Niemand, ook jij niet, gaat in op argumenten van mijn kant.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 8 april 2012 21:07]

Het probleem met led-backlights is dat leds niet gedimd kunnen worden, ze staan aan of uit. Om toch het idee te geven van gedimd licht, laat men de leds snel knipperen. Voor de meeste mensen zal dit geen probleem zijn, maar als je er gevoelig voor bent kan het snel tot vermoeide ogen en hoofdpijn leiden.
Basis electro: Een led kun je gewoon dimmen, gewoon minder spanning erop (cheapo, onhandig af te stellen) of met een PWM signaal (knipperen, nog steeds cheapo).

In tegenstelling tot CRT's, die op 60~120Hz knipperen, kun je leds op ~10kHz laten knipperen. Tel daarbij op dat de 60Hz voor een volledige refresh was van het beeld, en de leds individueel (en parallel). Als je een led gedimd via PWM ziet knipperen heb je echt een veel te lage frequentie gebruikt.
zwarte tekst op een wit scherm, daarvan alleen al worden m'n ogen moe. Tov de kindle, dat is meer zoals in een boek (geen extremen)
dit is allang geen probleem meer en ik word ook echt niet moe van kijken naar m'n LCD computerscherm.
Totdat je een e-reader en een iPad naast elkaar legt. De iPad heeft een refreshrate van (ik meen) 60Hz en misschien dat het mijn ogen/hersenen zijn die niet helemaal in sync zijn, maar ik zie toch echt wel een trilling in het beeld. En o.a. die trilling zorgt ervoor dat je moe wordt.
Het alternatief is dat je het scherm in het donker helemaal niet kunt gebruiken...
Wat ook zo is met een echt boek, ook die kun je al eeuwen niet lezen in het donker.
En dan hebben we nu na al die saaie eeuwen eindelijk iets nieuws!.

Eindelijk, mijn grootste ergernis was altijd dat een e-book reader je
in een bepaalde lighouding dwingt (met voldoende lichtinval dus),
En het spijt me, ondanks alle beweringen is een e-bookreader geen papieren boek.
Een papieren boek geeft me altijd een veel betere
lichtinval/opbrengst/minder reflektie dan een e-bookreader.

Buitendien...ja, een ereader doet erg lang met zijn batterijtjes,
maar als je dan altijd een 25 watt lampje erbij nodig hebt,
schiet het qua energie-verbruik ook niet op tov een lcd-tablet.
Toevallig nog een ouder model? De nieuwere modellen hebben nog maar *heel* weinig reflectie. Het is vergelijkbaar met een klein beetje glossy papier. Alleen een hele felle lichtbron geeft daar nog moeilijkheden.
Het e-papier van een Kindle is witter dan sommige vergeelde pockets.
Ik lees meestal met een zwaar gedimd bedlampje en hoef geen aanpassingen te doen tussen echte boeken en een kindle. Het voordeel van het laatste is dat deze zelfs makkelijker leest dan 5cm dikke boeken :) En je hebt geen bladwijzer nodig.
@tweakerbee, Dat zou kunnen, een Nook wifi is onderhand natuurlijk al weer 2 jaar oud.
@bouwfraude Dat! (bladwijzers dus) is zeker het grootste voordeel van ereaders,
Vroegah' werd ik helemaal gek van het opzoeken van de blz. waar ik gebleven was.
Maar soms...mis ik een rechterbladzijde...somehow....vooral op het punt dat je net in slaap valt doet dat soms rare dingen met je. (sta je in de lucht te bladeren)

[Reactie gewijzigd door 83718 op 7 april 2012 16:05]

Dat went ongetwijfeld heel snel.

Ik had juist altijd een hekel aan (dikke) boeken in bed lezen. Als je aan het begin of eind zit, is 1 kant van het boek veel dikker dan de andere. Dat maakt het vasthouden heel irritant, waardoor op m'n zij liggend lezen behoorlijk vervelend was. Nu met de kindle daar geen last meer van, dat vind ik *het* grote voordeel. Het ding weegt zeer weinig en kan je urenlang vasthouden hoe je ook maar wil.
bladwijzer.... ik onthou altijd het pagina nummer. Ik ben daar zo goed in dat ik zelfs als ik een boek een maand niet verder zou lezen ik gewoon nog de bladzijde weet (ik kan vaak zelfs vorige stops herinneren).

Maar goed: voordeel van de Kindle is:

1) het onthouden van de locatie -> aan = juiste pagina (met onthouden moet je toch even bladeren)
2) het ingebouwde woordenboek
3) het kunnen zoeken (op naam, soms handig, ik vergeet soms wel wie wie is)
4) het kunnen instellen van regelafstand, font, en afmeting van font
5) veeeeel boeken op 1 device
6) gaat lang mee op 1 lading
7) weinig gewicht

Verder heb ik het idee dat ik een paar % sneller lees op de Kindle, geen idee waarom, en het kan natuurlijk zijn dat ik mijzelf voor de gek hou.

Ik zou een Kindle met 2 pagina's overigens ook handig vinden, als er een niet al te breede rand omheen zou zitten (en liefst een rand in dezelfde kleur als het papier zodat het niet uitsteekt.
Dus, is het een aanvulling die je kunt gebruiken in het geval dat je in een donkere ruimte bent en er geen handige lichtbron voorhanden is. Het MOET niet dus je hebt nog steeds de voordelen van een e-reader zonder dat je er een apart lampje bij moet kopen.

Overigens gaat het hier technisch gezien niet over een backlight. Het licht wordt van boven op het beeldscherm gereflecteerd op de meest efficiŽnte manier. Vergelijkbaar met wat er zou gebeuren als je er een spotje op richt.
En bij *elke* studie die ik zie over e-readers en tablets blijkt dat het een fabeltje is dat een tablet veel slechter is om te lezen. Het is niet schadelijker voor de ogen, we lezen er niet trager door, etc.

Als men maar vaak en genoeg hetzelfde roept - ook gepushed door e-ink bedrijven - dan beginnen we dat ook gewoon aan te nemen en *zien* we het zelf.

Dit zal ook weinig negatiefs toevoegen aan dat e-ink scherm uiteindelijk ook al bestaat de populaire opinie dat het "licht" iets negatiefs zou zijn of afbreuk doet aan de leeservaring.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 7 april 2012 11:21]

Ben zo benieuwd naar je bronnen :)

Een tablet is leuk om af en toe een stripboek of een kort verhaal op te lezen , maar een uur of 4 lezen op een tablet is voor mij hoe dan ook geen optie.

Andere voordelen van de e-reader die ik mis bij mijn tablet :

- Een hele vakantie beschikbaar zonder opladen.
- Lezen in de volle zon
- Alleen geschikt om te lezen (dus geen afleiding van de andere mogelijkheden)
- het gewicht

Nadeel:

- Geen licht dus apart lampje nodig.

De toevoeging van licht op het scherm zou dus het laatste nadeeltje kunnen laten verdwijnen als ze het energieverbruik en gewicht onder controle houden.
Zelfs met licht blijft het rustiger voor je ogen , want je hebt geen refreshrate.

Een mini uittrekbaar zwanenhalsje met 1 of 2 leds zou wat mij betreft nog idealer zijn aangezien je minder licht nodig hebt als het er op schijnt.

Dat een tablet net zo makkelijk leest hoor ik trouwens best vaak , maar als ik ze even de e-reader in handen geef snappen ze al snel dat het een fabeltje is. Tot zover mijn onderzoek ;)

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 7 april 2012 12:36]

Ben zo benieuwd naar je bronnen :)

Een tablet is leuk om af en toe een stripboek of een kort verhaal op te lezen , maar een uur of 4 lezen op een tablet is voor mij hoe dan ook geen optie.
http://bits.blogs.nytimes...readers-cause-eye-strain/

ik heb trouwens al een paar dozijn boeken, een paar terrabytes aan stripboeken en een paar gigabytes aan magazines op mijn iPad en iPhone gelezen. En ik heb nog perfect zicht.

Mijn drie (!) Eink readers liggen al 2 jaar stof te happen.

[Reactie gewijzigd door kmf op 7 april 2012 13:34]

Voor weinig wil ik ze graag overnemen!
Als men maar vaak en genoeg hetzelfde roept
Grappig dat je dan vervolgens zelf ook maar wat roept en geen bewijzen aandraagt.
Dit is geen backlight, dit is eerder een frontlight. Er schijnt licht op het oppervlak, dat wordt gereflecteerd, beetje als de Philips Reading Light. Of als een lamp die op een boek schijnt, werkt prima toch?
Is het niet zo dat dit + een hogere framerate van e-Ink een geweldige vooruitgang zou kunnen zijn voor de smartphone markt?
het lijkt mij toch geweldig als je telefoon ineens 2 of 3 dagen meegaat omdat het scherm niet meer batterijvretend is. :D
Een e-ink scherm is voor een groot stuk zo zuinig omdat het geen energie verbruikt zolang het beeld stilstaat. Wat vaak gebeurt bij het lezen van een boek dus. Van zodra de beelden dynamischer worden, gaat dat voordeel voor een stuk verloren.
maar heb je niet nog altijd een groot deel energiebesparing omdat e-Ink geen backlight nodig heeft (overdag)?

mij lijkt dit juist voor internetten heel voordelig, als je webpagina's aan het lezen ben staat je beeld toch immers vaak zat stil.
E-inkt: framerate=0. Het beeld STAAT STIL en dat maakt het zo prettig leesbaar.

Heb een iPad2 en een E-reader.
En qua lezen van een boek wint de E-reader met gemak.
Op een vergadering met allerlei stukken die je wilt wisselen wint de iPad.

Allebei hebben ze hun voors en tegens.
Het grootste nadeel van een ereader t.o.v. een tablet is dat je een lamp nodig hebt bij het lezen in het donker. Ik ga er van uit dat je het ook uit kan zetten.
Ik vind dat persoonlijk geen nadeel. Lezen in het donker vind ik niet prettig, geef mij maar wat omgevingslicht of een leeslamp, net zoals bij een gewoon boek.
Waar ik zit op te wachten zijn een kruising tussen tablets en ereaders: lekker browsen op je ereader (met touchscreen) zonder al te veel batterijverbruik. Dat zal wel nog een paar jaar verwijderd zijn...
Browsen op eReader kan nu ook al (o.a. de Sony PRS-T1) alleen is dit geen prettige ervaring. Het gemis aan kleur, gemist aan snelheid (trage processor om energie en koeling te besparen), en trage pagina opbouw ivm e-ink
Ik denk eerder dat de lampjes in de rand verwerkt zijn ofzo, en dat ze zo afgesteld zijn dat ze op het scherm reflecteren.

Dus hetzelfde effect als je een lamp aanhebt terwijl je leest
Zolang het uit te schakelen valt is dit geen slecht idee. Als het natuurlijk verplicht is om dit aan te zetten -> slechte evolutie. E-readers zijn er nu net om een goede leeservaring te geven.