'T-Mobile gaat gebruikers laten betalen voor onbeperkt internet'

T-Mobile zou gebruikers vanaf eind deze maand extra willen laten betalen voor onbeperkt mobiel internet. Voor een abonnement met mobiel internet zou 4,95 euro extra moeten worden betaald, anders zit de gebruiker met een harde datalimiet.

Nu is het zo dat gebruikers op papier een 'gratis' bundel 'Onbeperkt Internet' krijgen bij hun abonnement. Binnen twee weken zal die bundel niet langer gratis zijn, zo zeggen diverse tweakers te hebben gehoord van de klantenservice. Vanaf dan geldt voor nieuwe abonnees een harde datalimiet, tenzij ze 4,95 betalen voor 'onbeperkt internet'. Daarbij wordt de snelheid teruggeschroefd, maar blijft internetten mogelijk.

De provider zou nog niet hebben beslist wanneer de wijziging ingaat. Het is in elk geval duidelijk dat het deze maand is. Een van de tweakers zegt gehoord te hebben dat 'technische beperkingen' ervoor hebben gezorgd dat de wijziging nog niet eerder in kon gaan. T-Mobile zou klanten vooraf niet op grote schaal willen waarschuwen. 'Het zal ineens op de site staan', zou een medewerker van de klantenservice hebben gehoord. De wijzigingen zouden alleen zijn voor nieuwe abonnees of klanten die hun abonnement verlengen; bestaande klanten houden de huidige voorwaarden bij hun abonnement.

T-Mobile ontkent het bericht. "Er vindt deze maand geen wijziging plaats. Uiteraard zijn wij constant bezig met optimalisering van onze abonnement- en prijsstructuren en zien we daarbij twee belangrijke ontwikkelingen. De klant wil zelf de keuze maken en de klant wil niet voor onverwachte verrassingen komen te staan. Hier houden wij in onze keuzes rekening mee." De provider wijst op een optie, waarbij de datalimiet verdubbeld kan worden tegen de gewone snelheid voor 10 euro per maand. Die optie kan per maand worden ingezet.

Het is voor het eerst dat T-Mobile afstapt van het model van 'flatfee' onbeperkt internet bij abonnementen. De afgelopen jaren adverteerde T-Mobile juist met onbeperkt internet. Andere providers hielden eerst een fair use policy aan met zachte limieten en hanteerden vervolgens harde datalimieten sinds de zomer van 2010. T-Mobile blijft wel de enige provider die een betaalde optie heeft voor onbeperkt mobiel internet; die optie bestaat niet bij concurrerende telco's.

Update 14.36u: T-Mobile zegt tegen Nu.nl de optie te onderzoeken, maar stelt dat er op korte termijn nog niets verandert.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

08-02-2012 • 14:00

163

Reacties (163)

163
159
85
5
0
35
Wijzig sortering
Toch apart dat er op andere plekken door T-Mobile juist nieuwe abbo's gemaakt worden met een onbeperkt alles regeling. Zie berichten van 30-01 en T-Mobile UK.

Ik vraag me dan toch heel sterk af waarom in Nederland dit nu juist niet kan. Er is nog geen 1 telco die bunkerhard kan uitleggen waarom dat juist in nederland de mobiele telefoonsector een halt toegeroepen moet worden. Want dat is feitelijk wat de telco's de laatste tijd aan het doen zijn. Ze gooien de rem op heel veel zaken. Ze beroepen zich op de technische aspecten. Terwijl merendeel van de consument ziet dat het een winsttechnisch verhaal is. Waarom kan in andere landen de onbeperkt regeling en een goedkoop abbonnement nog wel volgehouden worden. Er word daar winst gedraait anders doe jet het niet. En de topografie is in veel landen lastiger als nederland lijkt me zo.
Beperkt concurrentie! Dat is het probleem.

In UK en FR zijn nieuwe spelers die stunten met prijzen en om te voorkomen dat deze nieuwe spelers veel marktaandeel winnen, kunnen de grote spelers stunten en het langer volhouden.

In Nederland hebben we dit gehad met ADSL. Vroeger waren een paar providers die ADSL aanboden voor 9.95 euro per maand, waaronder speedlinq,

KPN ging ze 1 voor 1 opkopen en zorgde ervoor dat de prijzen weer omhoog gingen.

Ik zat een oude T-Mobile factuur te bekijken en ik had een simonly van 1.000 belminuten + 300 smsjes voor 10,95 per maand. Nu is er geen enkele provider die dat aanbied.

Er zijn in Nederland 3 spelers en geen 1 zal beginnen met een prijsdaling of meer data. Zolang ze alle 3 dat niet doen, zullen de prijzen hoog blijven. Dit is geen kartelvorming, ze spreken het niet af, ze concurreren gewoon niet.

Zonder OPTA zouden we allemaal 30 cent per minute en 2 euro per MB betalen!
Anoniem: 415735 @MR_VIPER8 februari 2012 15:53
Ze beroepen zich op de technische aspecten.Terwijl merendeel van de consument ziet dat het een winsttechnisch verhaal is.
Je suggereert hier dat technische aspecten een winsttechnisch verhaal kunnen uitsluiten. En dat is gegeven de marktpartijen onlogisch.

Dan om in te gaan op je vraag:
Toch apart dat er op andere plekken door T-Mobile juist nieuwe abbo's gemaakt worden met een onbeperkt alles regeling. Zie berichten van 30-01 en T-Mobile UK.
Ik vraag me dan toch heel sterk af waarom in Nederland dit nu juist niet kan.
Het ligt vooral aan de marktomstandigheden, dwz: vraag, aanbod. Het aanbod wordt hierbij beperkt door marktregulering (lees: frequentieveilingen {met onzekerheden}, {stilzwijgende} marktcoördinatie).
Daarnaast is de kwaliteit van het netwerk in Nederland moeilijk vergelijkbaar met het buitenland: de mastdichtheid is hier relatief hoog.
Verder zijn er bepaalde plekken in Nederland waar capaciteitsuitbreiding wordt beperkt door plaatsingsproblemen.
Uiteraard zijn er nog meer aspecten te bedenken die een vergelijking met het buitenland bemoeilijken.
NB: de markt-vraag heb ik met opzet niet belicht. ;)

Er zijn genoeg nieuwsberichten hier op tweakers.net te vinden waar iig in de reacties op deze aspecten wordt ingegaan.
Het gaat niet zo zeer om winst opzich, maar om méér winst, altijd maar méér winst. Als ze hier in Nederland gaan doen zoals in bijvoorbeeld Scandinavië (enorm goedkope abonnement met gigantische databundels) of dat onbeperkte abonnement in de UK, dan maken ze minder winst en dát kan natuurlijk niet.

Kijk bijvoorbeeld naar het Nokia bericht van vandaag. Zij gaan meer produceren in Azië omdat het daar goedkoper is. Ziet de klant daar iets van terug? Nope, maar zij vergroten wel hun winstmarge.
Belangrijk is ook om na te gaan dat zulke bedrijven vaak niet als één bedrijf worden gezien, maar bestaat uit verschillende business units. Een aanname van mijn kant natuurlijk, maar het lijkt me nu eenmaal erg aannemelijk dat T-Mobile NL wordt afgerekend op haar eigen prestaties ten opzichte van die van het buitenland. Alleen daar al om is het interessant om dus zoveel mogelijk winst te maken en dat vooral niet uit handen te geven wanneer het niet noodzakelijk is.
Kijk bijvoorbeeld naar het Nokia bericht van vandaag. Zij gaan meer produceren in Azië omdat het daar goedkoper is. Ziet de klant daar iets van terug? Nope, maar zij vergroten wel hun winstmarge.
De "winstmarge" van Nokia was -1.2 miljard
De mobieltjesmaker leed in 2011 een verlies van 1,2 miljard euro, ondanks dat het geld kreeg van Microsoft voor het gebruiken van Windows Phone en van Apple voor het gebruik van patenten.
Denk dat het wel nodig is dat Nokia haar winst verhoogd... :)
Ik vind dit een raar bericht. T-mobile heeft nooit 'praktisch' onbeperkt internet gehad. Ook niet met de nieuwe abonnementsvormen die gelden vanaf afgelopen zomer.

Bij alle abonnementsvormen zitten er limieten aan vast. De 'onbeperkt internet voordeelbundel' die zij aanbieden kan, zoals goed vermeldt idd, voor €4,95,- per maand worden aangeschaft. Dit is al zo vanaf afgelopen zomer. Wel hebben zij, T-mobile, tot nu toe de actie gehad dat je die kosten van 4,95,- het eerste jaar niet hoefde te betalen. Deze actie lijkt dus nu op zijn einde te komen. Meer is er niet aan de hand volgens mij.

Daarbij was het naar mijn idee algemeen bekend dat T-mobile géén onbeperkt internet aanbiedt maar misschien dat ik me daar in vergis..

Edit: Hier nog even een link ter onderbouwing.

[Reactie gewijzigd door JKratos op 23 juli 2024 13:12]

Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @JKratos8 februari 2012 15:19
Ik vind dit een raar bericht. T-mobile heeft nooit 'praktisch' onbeperkt internet gehad.
Jawel.
Ook niet met de nieuwe abonnementsvormen die gelden vanaf afgelopen zomer.
Sinds afgelopen zomer bestond er een Onbeperkt Internet-bundel, die gratis is bij elk abonnement. Dat is de facto onbeperkt internet zonder meerprijs - en zo zullen veel klanten het ook hebben gezien. Het is ook waarmee Tmo heeft geadverteerd.
Deze actie lijkt dus nu op zijn einde te komen. Meer is er niet aan de hand volgens mij.
Klopt en dat is ook wat er in het artikel staat. Maar het is voor het eerst dat T-Mobile zegt: je krijgt internet bij je abo met een datalimiet. Wil je meer, moet je betalen. Dit is dus eigenlijk de verkapte invoering van een datalimiet, die je op kan heffen met bijbetaling. Dat is ontzettend nieuw voor T-Mobile. Dat ze via een omweg al een bundel hadden, is niet relevant: er hoefde niet voor te worden betaald en in het bestelproces word je er als klant niet of nauwelijks op gewezen.
Ik snap wat je bedoeld Arnoud maar die datalimiet die je in je laatste alinea aanhaalt zitten al maanden bij de abonnementen van Tmobile. Als consument kon je op de hoogte zijn van zowel het datalimiet als van de tijdelijke kortingsactie m.b.t. de bundel, via een winkel waar dit je haarfijn uitgelegd kon worden dan wel via desk research (wat ik ook op Twitter zei) door het zelf op te zoeken en er op die manier achter te komen.

Je opmerking 'Dat is ontzettend nieuw voor T-Mobile.'' klopt dus niet want deze limieten zijn er zoals gezegd al maanden alleen vielen deze niet omdat Tmobile adverteerde met onbeperkt internet en omdat ze die bundel bij elk abonnement gratis bijvoegde. Deze gratis voordeelbundel compenseerde dus voor de tegelijkertijd ingevoerde datalimieten.

Wat dus uiteraard ook de onduidelijk bij veel mensen heeft veroorzaakt.
Ik had weer een reden om naar T-Mobile over te stappen, maar als hun nou ook zo gaan werken dan laat maar.
Let op dat T-Mobile het bericht zelf (nog) ontkent. Voorlopig heb je dus nog geen reden om ze links te laten liggen.

Of het moet al zijn om de slechtere dekking van hun netwerk, maar dat is zo'n voorspelbaar argument tegenwoordig... ;)
Ze kunnen het dan wel ontkennen, maar bij ALLE abonnementen die sinds dit jaar worden afgesloten is onberpertk internet* (wat er groot op staat) slechts voor 1 jaar. Ook als je een twee-jarig iSmart contract hebt. In de zeer kleine lettertjes staat dat na 1 jaar inderdaad €4,95 per maand extra betaald dient te worden voor 64kbps. Wij hebben er toen vragen over gesteld in de winkel. Daar zei men dat dit nog niet in was gegaan (stond wel op de leaflet), maar het kantoor vertelde anders. Nu afsluiten is dus volgend jaar betalen voor onbeperkt internet van 64kbps. U is gewaarschuwd!
Het is zelfs een slecht argument, want de de dekking is over het algemeen prima.
Nou, mobiel internet van kpn is merkbaar beter en sneller. Ik heb zowel van kpn als van tmob een mobiel abonnement en gebruik ze afwisselend in de trein. Waar tmob uitvalt, heeft kpn prima verbinding.
mobiel internet van kpn is in mijn omgeving anders toch bedroevend en vele malen slechter als t-mobile. "als hier kpn uitvalt heeft t-mobile prima verbinding"

dus wie heeft er nu gelijk ?
Ik ben van T-Mobile (overigens niet veel klachten over bereik) over gegaan naar KPN (Simyo) en heb (op moeilijke plek, kantoor in natuurgebied) nu beter bereik 3g waar ik dat met T-Mobile nooit had.

Maar het blijft altijd afhankelijk van de omgeving waar je het meest bent, elke provider heeft zijn eigen zwakke plekken natuurlijk.
Typisch, ik heb precies het tegenovergestelde in mijn geval.

Jaren lang bij Telfort (KPN) gezeten, en nu bij T-Mobile toch wel een beter 3g bereik op plekken waar ik het eerder nooit had.

Toegeven, het is provider afhankelijk, want andere plekken waar ik eerst wel 3g had heb ik het nu niet meer of nog steeds niet.

Warmond (een dorpje in ZHL waar ik met enige regelmaat ben) is en blijft een probleem. Maar in de Merenwijk (Leiden) is het bereik een stuk beter dan met Telfort.

In Leiderdorp merk ik niet echt een verschil.
Anoniem: 442878 @Proxx8 februari 2012 17:27
mobiel internet van kpn is in mijn omgeving anders toch bedroevend en vele malen slechter als t-mobile. "als hier kpn uitvalt heeft t-mobile prima verbinding"

dus wie heeft er nu gelijk ?
offtopic:
Niemand. Tenzij jullie in diezelfde straat in diezelfde plaats/dorp wonen en dat lijkt mij sterk. Het kan inderdaad zijn dat de dekking per provider in bepaalde delen van Nederland (de uithoeken cq het platteland) wisselt In de randstad zal er minder verschil zijn vanwege het grotere aantal masten

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 442878 op 23 juli 2024 13:12]

dat is ook juist precies wat ik met mijn post probeerde te vertellen!

als Gamebuster het nu ook echt onderzocht zou hebben met een onafhankelijk team zou ik hem direct geloven maar aangezien het gewoon zijn persoonlijke ervaring is blijft het een welles niettus discussie die ik juist probeerde te voorkomen :P
ik heb zelf een abonnement bij T-mobile maar heb zelf bijna nooit last van een slechte verbinding, het is maar net waar iemand zich bevind, als je nou weekendje op de Veluwe zit zou ik tog liever KPN willen dan t-mobile, want KPN heeft sowieso goede dekking daar.
Wie er gelijk heeft? Gamebuster.
Er zullen plekken zijn waar het bereik/capaciteit van T-Mobile beter is dan die van KPN maar als je naar de volledige dekking kijkt van de 2 is KPN gewoon verreweg beter.
Want Gamebuster reageert op dat Mathijs zegt dat de dekking van Tmobile over het algemeen prima is en dat is deze gewoon niet.

bv bij mij thuis zijn ze beiden om te janken. Je zult regelmatig verbinding hebben maar nooit goed genoeg om gebruik te maken van mobiel internet (lang leven WiFi).

De steden hier in de regio daar is het bereik/capaciteit van KPN grotendeels beter.
Met T-Mobile is mobiel internet gewoon dusdanig traag. En je zult op drukke dagen soms een tijdje rondlopen door de stad zonder een verbinding. Dan mag je blij zijn dat er op zoveel plekken een WiFi netwerk is.
Collega's van me met T-Mobile hebben hier zelfs helemaal geen bereik. Niet alleen geen mobiel internet, ook geen 2G/GSM. En dat in een "stad" met 40.000 inwoners en bij een bedrijf met >1000 werknemers.
Collega's van me met T-Mobile hebben hier zelfs helemaal geen bereik. Niet alleen geen mobiel internet, ook geen 2G/GSM. En dat in een "stad" met 40.000 inwoners en bij een bedrijf met >1000 werknemers.
offtopic:
Dat heeft niet te maken met het aantal inwoners of werknemers. Het gaat erom hoeveel masten er staan Als in een plaats er twee masten staan is het bereik slecht. Staat er 20 zal het beter beter zijn.
terwijl ik met mijn high end toestel icm kpn loop heeft mijn neefje op een oude bb curve met t-mobile een stuk beter bereik, ik heb vaker op bepaalde plekken totaal geen verbinding terwijl hij met 3 van de 4-5 streepjes bereik rond loopt.
high end telefoons hebben in mijn ervaring sowieso vaak minder goed bereik dan de goedkopere budget telefoons. Geen ruimte meer voor een fatsoenlijke antenne in die compacte behuizingen.
KPN kampt met storing mobiel internet
nieuws: KPN kampt met storing mobiel internet - update

KPN doet het erg goed ;)
ik spreek dit volmondig tegen uit eigen ervaring het netwerk van KPN is in 1333 postcode slecht ik kon vanuit huis niet bellen moest of in de tuin of bij de ramen gaan staan en KPN wou daar niets aan doen of een verklaring voor geven telefoon toestel diverse keren aangeboden voor reperatie niets mocht baten.

dus ik ben sinds augustus 2011 een zeer tevreden T-mobile klant na zeker 10 jaar bij KPN gezeten te hebben.
Eerst ontkennen en rustig kijken naar de reacties. Zijn er veel boze reacties dan doe je niets, valt het wel mee dan kondig je een paar weken later het plan officieel aan.
Dat is ook best een goede strategie.

edit: een nieuwsbericht openen en pas een tijd later reageren is soms niet handig...

[Reactie gewijzigd door Quacka op 23 juli 2024 13:12]

Update 14.36u: T-Mobile zegt tegen Nu.nl de optie te onderzoeken, maar stelt dat er op korte termijn nog niets verandert.
Let op dat T-Mobile het bericht zelf (nog) ontkent. Voorlopig heb je dus nog geen reden om ze links te laten liggen.
Ach, ze zitten bij T-Mobile gewoon nog in de ontkenningsfase :P

Ik verwacht dat de kosten voor het gebruik van mobiel internet zeker zullen stijgen. En is het niet links, dan is het wel rechtsom. Waarschijnlijk wachten ze even af wat de concurrentie gaat doen.
Dat zou mooi klote zijn, heb net een maandje mn abonnement verlengd met als reden dat T-Mobile de enige was met onbeperkt internet.
Het geld volgens mij pas voor nieuwe abbonementen..
JA maar als je huidige abo afloopt en je wil deze verlengen (omdat je een nieuw toestel wilt) dan zit je dus vast aan de nieuwe voorwaarden.
JA maar als je huidige abo afloopt en je wil deze verlengen (omdat je een nieuw toestel wilt) dan zit je dus vast aan de nieuwe voorwaarden.
En daarom kan je beter voor SIM-only kiezen al heb je de mogelijkheid tot goede abonnementsvoorwaarden. De initiële investering is wat groter (zelf de telefoon betalen), maar onbeperkt internet blijft onbeperkt internet. Als de contractperiode met SIM-only afloopt, blijft het gewoon doorlopen totdat de klant het zelf opzegt of op iets anders overstapt omdat er geen druk is omdat een nieuwe telefoon genomen moet worden. Zo hebben sommige gebruikers nog gewoon onbeperkt internet bij KPN.

Als kleine bonus heb je zelf volledige controle over je toestel en kan de provider niets doen aan tethering en andere (door de provider ongewenste) functionaliteit. Bovendien behoud je de vrijheid om zelf te bepalen wanneer je een nieuw toestel kiest en waar je die vandaan haalt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 13:12]

.oisyn Moderator Devschuur® @The Zep Man8 februari 2012 15:00
Met de kanttekening dat providers ook niet gek zijn en zij zelf óók het recht hebben om het contract te ontbinden (uitgaande van een bepaalde opzegtermijn uiteraard). Als de voorwaarden uit je contract te ver uit de pas gaan lopen met de op dat moment geldende norm dan zullen ze er echt wel een stokje voor steken, hoor.
Nog sterker: De provider heeft gewoon de optie om de voorwaarden aan te passen. Dan heb je weliswaar het recht om met onmiddelijke ingang op te zeggen maar daar schiet je verder niets mee op.....
Maar je kunt wel gewoon zoals bij alles en iedereen je contract afmaken. En daarna ontstaat inderdaad een nieuwe situatie, maar dat is altijd zo toch? Je kunt er natuurlijk voor kiezen om hem niet te verlengen maar gewoon door te laten lopen volgens de oude voorwaarden, dat mag eigenlijk ook altijd.

Of dat interessant is moet je voor jezelf nagaan, maar deze stap is in mijn ogen best logisch... Helaas!
Anoniem: 153389 @Arokh8 februari 2012 23:51
je kan ook je contract gewoon laten doorlopen en niets anders afsluiten dan blijft je contract gewoon doorlopen uit eigen ervaring
MTV mobile sim-only pack lost het probleem op..

heb nu T-mob letterlijk onbeperkt I-net (ben van de oude generatie).
Twijfel nog tussen 1 jaar verlenging i.c.m. iPhone, 2-jaar Verlening met losse iPhone 4s of een andere provider te nemen die een grote i-net bundel heeft.
Als je gaat verlengen voor een nieuw toestel zit je sowieso al vast aan het nieuwe model abonnementen. Dit gaat om de gebruikers die nog oude abonnementen hebben en deze telkens stilzwijgend vernieuwen waardoor ze de oude voorwaarden behouden. Ik kreeg iig eind vorig jaar met geen mogelijkheid onbeperkt internet bij verlenging met een toestel. Sterker nog, ik zou zelfs al mijn reserve-krediet kwijtraken twv ruim €250,-... heb moeten lullen als brugman om dat uitbetaald te zien worden in een of andere vorm... wat mij uiteindelijk een mooi toestel voor weinig en maar een jaar verlenging heeft opgeleverd.
Het geld volgens mij pas voor nieuwe abbonementen..
Als je het artikel had gelezen had je het zeker geweten.
De wijzigingen zouden alleen zijn voor nieuwe abonnees of klanten die hun abonnement verlengen; bestaande klanten houden de huidige voorwaarden bij hun abonnement.
offtopic:
'geldt, 'abonnement
;)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 442878 op 23 juli 2024 13:12]

Ze behouden onbeperkt internet, alleen ga je er wat meer voor betalen.
Ze behouden onbeperkt internet, alleen ga je er wat meer voor betalen.
Hij niet, hij heeft immers al een contract met de oude voorwaarden. Net zoals ik.
Ligt er aan wanneer jij je contract hebt afgesloten. Is dat na afgelopen zomer (zeg vanaf september of later) dan ga ook jij betalen voor onbeperkt internet, op ten duur. Alleen het eerste jaar kreeg/krijg je de 'onbeperkt internet voordeelbunderl' gratis. Zie hier.
Ook hij betaald na een jaar 4,95 omdat onbeperkt alleen de eerste 12 maanden gratis is.
Precies, dat klopt.
Anoniem: 363486 @907108 februari 2012 14:09
En tevens verminderde snelheid.
dit is altijd al geweest
Dat staat al, daar kunnen ze voor zover ik weet niet ineens gaan veranderen. Je kunt in de looptijd niet zomaar eenzijdig het contract wijzigen. Daarom heb ik hem vorig jaar ook weer met 2 jaar verlengd, zij waren op dat moment de enige nog dit dat hadden.

Aan de andere kant, als het dan toch gebeurt dan kun je toch van je contract af. Als je dan b.v. nog een leuke iPhone hebt aangeschaft hoef je die niet "verder af te betalen".

[Reactie gewijzigd door bonus op 23 juli 2024 13:12]

Bij een verlenging mogen de voorwaarden wel aangepast worden hoor. :) Dat is een leuk truukje van de providers zij schermen met verlengen van het abbonement. Wat er dan gebeurd is dat je eigenlijk een nieuw contract afsluit. Vaak mag je dan ook weer een ander toestel met "korting" uitzoeken. Zoveel loont het tegenwoordig niet meer om een Abo. + Toestel te nemen vaak betaal je het toestel gewoon maandelijks op afbetaling, met als je gelukt hebt een heel kleine korting.

Wanneer je huidige abbonement met de oude voorwaarden wilt behouden dan moet je het contract gewoon stilzwijgend door laten lopen. Je hebt dan geen recht op eventuele aanbiedingen (nieuw toestel), maar dat is niet zo'n ramp als het toestel aan vervanging toe is kun je ook een los toestel kopen (zie bovenstaande reden). Zo doe ik het al een aantal jaar heb geniet nog van een fatsoenlijk data abbonement, tegen schappelijke prijs.
Je bent dan wel nog steeds het 'gratis' toestel aan het afbetalen.
De prijs van het toestel is in het abonnement over de periode van 1 of 2 jaar verwerkt. Na deze periode blijf je nog hetzelfde bedrag betalen (even geen inflatiecorrectie meegerekend) ... extra winst voor de provider.
Ja, heb je gelijk in. Dat gaat inderdaad op als je al een Abo.+Toestel had genomen. Voor mensen met SIM only oplossingen (zoals ikzelf) is het tegenwoordig veel aantrekkelijker zelf een nieuw toestel aan te schaffen en het abbonement stilzwijgend door te laten lopen.
Dit kan niet duidelijk genoeg gezegd worden. Het hebben van een toestel + abo constructie is de eenvoudigste manier om klanten te "dwingen" te tekenen voor nieuwe voorwaarden. Het enige alternatief is immers doorgaan met de oude voorwaarden tegen het tarief waar ook de afbetaling van je dure toestel bij zit.

Om deze reden ben ik inmiddels ook overgestapt op sim-only, met de voorwaarden van juli 2011, dus van vlak voor de nieuwe abonnementen. Het resultaat:

- Onbeperkt meenemen van belminuten (ipv hooguit 1 of 2 maanden)
- Onbeperkt internet (in de praktijk dus 1 GB op volle snelheid, daarna 64, geen meerprijs)
- Relatief lage maandprijs omdat ik geen toestel afbetaal
- Geen afronding, maar betalen per seconde
- De mogelijkheid dit "oneindig" door te laten lopen en niet over een jaar slechtere voorwaarden te hoeven accepteren

Het nadeel:
Ik zal m'n toestel in één keer moeten kopen, en dus in feite de afschrijving mee moeten nemen. Gelukkig is mijn HTC Legend het meest duurzame toestel sinds mijn Nokia 3310 :)
Hoezo heb jij de mogelijkheid om dit oneindig door te laten lopen? De provider kan gewoon de voorwaarden aanpassen en jou daarmee dwingen om deze te accepteren of deze niet te accepteren en daarmee het abonnement stop te zetten.

Ik zit nu met mijn Hi abonnement maar ondanks de FUP zit hier dus gewoon een limiet op van 500MB per maand waarna je in snelheid teruggezet wordt. Die limiet is gewoon hard want anders is het wel heel toevallig dat dit elke maand precies 500 MB is. Ik zit met belminuten en vooral SMSjes die ik niet meer gebruik omdat ik tegenwoordig Whatsapp en Facebook heb wat ervoor zorgt dat ik bijna alleen maar data gebruik.
Dus zelfs een bijna 2 jaar oud abonnement sluit niet aan op mijn wensen en nu kan ik ervoor kiezen om het gewoon door te laten lopen en af te wachten op betere voorwaarden of een kleine korting (op de huidige abo's) te kiezen door een 1-jarig abonnement af te sluiten. Het zijn allebei eigenlijk geen goede opties en ik wacht dan eigenlijk ook gewoon op een mobiele ISP waar je ook mee kan bellen. 25 euro per maand voor onbeperkt internet waarbij ik verder los voor elke belminuut en smsje betaal zou voor mij ideaal zijn maar tot 4g netwerken zal dit nog wel een utopie zijn.

Of:
HTC Legend is imo het grootste prultoestel dat ik ooit gehad heb (en met mij vinden 2 maten dat die hem tegelijk aangeschaft hadden). Traag (een filmpje streamen is er niet bij behalve youtube), wegvallend WIFI bereik, matige respons van het touchscreen, eraf vallend batterijklepje. Maar goed jij hebt dus meer geluk ;)
Daar heb je een punt mee, echter is dit volgens mij niet echt een gebruikelijke strategie. Vooral omdat ze bij een dergelijke aanbieding dus ook letterlijk zeggen "stap maar op". Als je gewoon stil op je plekje blijft zitten (niet mijn normale strategie) dan kan dat hier erg gunstig uit pakken op de wat langere termijn. Vervelend dat het voor jou juist niet zo gunstig is op het moment. Zelf had ik dus om die reden ook net voor de nieuwe tarieven een nieuw abonnement besteld, maar ik was gelukkig ook in de positie dat op dat moment te doen.

Vwb de Legend. Het is een toestel wat op mijn wensen aansluit: Stevige bouw door het materiaal, mijn klepje zit wél goed (ik ben een uitzondering denk ik) en verder heb ik ook geen klachten. Voor navigatie, bel/sms en wat eenvoudige nieuwsapps is hij toerijkend. Het was immers bij introductie al niet de snelste :)
Ik heb zelf al jaren een SO abo van TMO, mijn toestellen gaan langer mee dan 1 a 2 jaar. Dus als ik toe ben aan een ander toestel, schaf ik het idd ook los aan, desnoods als TMO prepaid pakket.

Je hebt dan weliswaar niet het nieuwste van het nieuwste, maar dat is een keuze uiteraard.

Daarnaast kunnen voorwaarden niet eenzijdig aangepast worden bij bestaande abo's, daar heb je nl niet voor getekend. Je hebt dan het recht om per direkt je abo op te zeggen.
Aan je bestaande abbo mogen ze niet zo maar komen. Of ze moeten je de optie geven om je contract op te zeggen als je het er niet mee eens bent. Dus ik zou me niet druk maken.
Voor bestaande abo's geldt dit niet mag ik hopen.
Voor bestaande abo's geldt dit niet mag ik hopen.
Nee. Voor mijn abo gelden zelfs nog voorwaarden van 2008. Terwijl die voorwaarden voor nieuwe i-150's al lang een keer veranderd waren toen ik 'm voor het laatst verlengde met t-mobile. (2010).
4,95 extra voor onbepert internet vind ik niets te veel. ik betaal nu 15 euro per maand voor 2 GB als ik dit abo wil met de huidige KPN abonnementen dan betaal ik ruim 100 euro. Tmobile blijft hiermee dus nog altijd de goedkoopste.
Kan je dan ook linken naar waar T-Mobile 2GB data aanbied voor 15 Euro? Volgens mij is jouw abbo namelijk van voor de prijsverhogingen van afgelopen zomer.
Anoniem: 264902 @sygys8 februari 2012 14:45
Akkoord, ik betaal zelfde bedrag voor zelfde volume (in belgie). Voor 4,95 onbeperkt teken ik direct. Na de kleine lettertjes gelezen te hebben natuurlijk.
Ik heb mijn contract 31 december getekend, deze gaat 4 april in. Gaat dit dan ook voor mij gelden, of is dit alleen voor de dan nieuwe contracten?

Dit omdat er staat dat het voor nieuwe contracten gaat gelden, maar ook omdat mijn contract per april ingaat. Maar er wel voor getekend is.

[Reactie gewijzigd door corset op 23 juli 2024 13:12]

Je hebt op 31december getekend voor de voorwaarden die toen van toepassing waren, enige verandering daarin zou het contract ongeldig maken aangezien jij met die nieuwe voorwaarden niet hebt ingestemd.
Bedankt :) stelt me toch weer gerust. Jammer dat ik er geen +2 aan kan geven. Misschien kan iemand anders voor mij zo vriendelijk zijn?
Het is wel iets wat je in de gaten moet gaan houden hoor, het kan best dat ze er van proberen te maken 'ja telt niet voor je omdat je abbo op 1 april pas in gaat'.

Maar juridisch gezien zou je in je recht staan om dan het contract te laten vervallen omdat wat je krijgt niet meer is waarmee je akkoord ging.
Wat voor contract heb je afgesloten als ik vragen mag, Lanerios? Volgens mij klopt het namelijk niet wat Demoterror zegt. Zie mijn bovenstaande post namelijk.
Het gratis 'onbeperkt' internet bij het afsluiten van een jaar is toch gewoon een voorwaarde van het contract?
Ongeacht wat de betekenis van 'onbeperkt' is voor t-mobile blijft het een onderdeel van het totaalplaatje waarmee je akkoord bent gegaan.

Ik zal mn eigen situatie als voorbeeld nemen:

Een 2 jarig samsung galaxy S2 abo met 300minuten, 300sms en 500mb per maand.
http://gsmeasy.nl/abonnem...Galaxy-S-II/&f_bundelid=0
Onbeperkt mobiel internet blijft mogelijk bij de Smart Plus en iSmart abonnementen van T-Mobile, in combinatie met een Onbeperkt Internet Voordeelbundel. Met deze Voordeelbundel kan na het opmaken van het datategoed nog gebruik worden gemaakt van mobiel internet, maar tegen een lagere snelheid. Zo ontstaan dus geen hogere kosten voor het gebruik van mobiel internet. De Onbeperkt Internet Voordeelbundel ter waarde van € 4,95 wordt 12 maanden lang gratis aangeboden.

* Abonnement: Nu 9 maanden 50% korting! Van € 39,95 voor 19,97 p/m + 12 maanden GRATIS onbeperkt internet t.w.v. € 4,95
Dit is het abonnement wat ik heb afgesloten met de voorwaarden waar ik mee akkoord ben gegaan.

Ik heb zojuist even hun algemene voorwaarden doorgelezen en zover ik zie staat er nergens dat t-mobile het recht heeft om gratis extras te mogen intrekken ofzo.
http://www.t-mobile.nl/gl...av_tm_abonnee_cons010.pdf
Misschien staat het er wel maar dan heb ik er overheen gelezen in ieder geval.
Denk dat het ineens storm gaat lopen op Tmobile abbo's
Anoniem: 427535 @Gropah8 februari 2012 14:12
Ligt er aan waar je zit, Hier in Harderwijk/Ermelo en een groot deel de veluwe in ben je gek als je T Mobile neemt. Gprs snelheden of geen verbinding is redelijk standaard bij T Mobile.

Zit zelf nu bij Telfort, wat gebruik maakt van het netwerk van KPN en heb overal goede dekking.
Ach overal, ik zit een paar km verder op aan de andere kant van Harderwijk en alle 3 de netwerken zijn slecht, telefoons gaan wel over maar voordat je opneemt kun je beter naar buiten lopen of minimaal naar een raam anders is de kans groot dat de verbinding compleet wegvalt.

Een paar jaar geleden waren ze allemaal nog redelijk of zelfs goed, maar het is steeds slechter geworden. (waarschijnlijk vanwege de extra 3G signalen erbij)

De enige plus is voor T-mobile omdat ze het als enige toegeven dat het erg slecht is, maar dat er "voorlopig" geen verbetering op de planning staat. Voorlopig is al 2 jaar zo, wel 50% korting op het abbo.
Vodafone en Kpn hebben we ook in huis, maar hebben hetzelfde probleem, maar geven het niet toe.
Sorry, verkeerd gelezen.

[Reactie gewijzigd door Zethiel op 23 juli 2024 13:12]

Helemaal niet.... huidige abbonementen hebben dit dus helemaal niet.
Gropah doelt dan ook op de storm die zou kunnen komen voordat de nieuwe voorwaarden van kracht zijn. Als je nu nog een abonnement afsluit doe je dat onder de huidige voorwaarden en heb je dus nog geen last van de limieten.
Anoniem: 243154 8 februari 2012 14:10
Die snelheid beperkingen is er nu ook al :+ vanwege hun slechte netwerk, en als bonus mag je er nu ook nog voor betalen. Zodra mijn abbo is afgelopen op zoek naar een ander.
Succes bij KPN voor €80 per maand.

Ik had hetzelfde idee. En aangezien mijn abonnement volgende maand afloopt ben ik druk opzoek. Helaas komt het er op neer dat er toch maar verdomd weinig alternatieven zijn voor hetzelfde geld. Vodafone wellicht.
Vodafone komt inderdaad in de buurt, maar buiten dat is alles een flink stuk duurder! KPN is volgens mij zelfs een van de duurste.
Anoniem: 187684 8 februari 2012 14:04
hmm mag toch hopen dat dit niet echt gaat gebeuren. Heb sinds oktober een abbo bij T-mobile en de enige reden dat ik er voor gekozen heb is juist het onbeperkte internet. Als dit wegvalt is er voor mij geen reden meer om bij T-mobile te blijven aangezien er goedkopere alternatieven zijn die beter ontvangst hebben (woon in klein dorp in noord holland en heb in huis zelfs af en toe niet eens SOS signalen...)
Jij hebt al een abbonement, er zal dan ook voor jou niets veranderen. Als je huidig abbonement officieel afoopt, dan kun je hem gewoon door laten lopen tegen oude voorwaarden. Je hebt dan wel eens waar geen recht op een nieuw toestel, maar die betaal je tegenwoordig toch al wel op maandelijkse afbetaling met zoals ik eerder al noemde als je gelukt hebt een kleine korting.

edit: Zoals ik in een andere reactie hier boven heb aangegeven gaat mijn redenatie vooral op voor mensen die een SIM only abbonement hebben.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 23 juli 2024 13:12]

.oisyn Moderator Devschuur® @_Dune_8 februari 2012 15:04
Je bent *gek* als je een abo waar je een telefoon bij kreeg door laat lopen. Het is namelijk niet zo dat je na het aflopen van je vaste periode ineens minder abonnementsgeld gaat betalen omdat je de telefoon dan inmiddels dan hebt afbetaald.
Als je naar de T-Mobile site gaat, staat er nu in hele kleine lettertjes:

*Afhankelijk van je abonnement zal na 250/500/1000 MB je internet snelheid worden teruggebracht naar 64 Kbps. (Bij deze lagere snelheid is het nog steeds goed mogelijk om bijvoorbeeld te mailen, whatsappen, mobiele websites te bezoeken en nieuwsapps te bekijken. Het streamen van filmpjes, bekijken van zware websites en VoIP-gesprekken voeren is niet goed meer mogelijk.)

Het sterretje staat alleen raar, want het staat bij Internet via volgens mij hun ADSL abo. Maar correct me if am wrong.
Anoniem: 187684 @djcasl8 februari 2012 14:07
dit stond er ook al bij in september afgelopen jaar. Het onbeperkte internet was tot een limiet helemaal onbeperkt, daarna gewoon hele langzame snelheid.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.