T-Mobile kondigt verhoging prijzen en datalimieten aan

T-Mobile heeft zijn nieuwe abonnementen geïntroduceerd. De abonnementen, die vanaf maandag afgesloten kunnen worden, zijn duurder en bieden hogere datalimieten. Voor bestaande abonnees verandert vooralsnog niets.

De nieuwe prijzen en datalimieten liggen fors hoger. Bij de duurste abonnementsvorm, iSmart, zit onbeperkt internet tegen lage snelheid en onbeperkt sms'en inbegrepen. Om door te kunnen blijven internetten bij andere abonnementen, inclusief de sim-only versie van iSmart, moet wel betaald worden: eerst kan voor vijf euro een verdubbeling van de datalimiet worden aangevraagd, waarna de gebruiker voor nog eens vijf euro door kan blijven internetten op 64Kbps. Bij Smart Plus geldt dat weer niet. Smart Plus is tevens het enige abonnement waarbij gesprekken op minuten worden afgerond.

De abonnementen gaan komende maandag in. De details van de abo's doken enkele weken geleden al op. De provider beweerde toen dat de uiteindelijke abonnementen zouden afwijken, maar die wijziging is niet doorgevoerd: de prijzen en voorwaarden zijn hetzelfde als in de toen gelekte presentatie stond.

Naast abonnementen voor een toestel komt T-Mobile met dezelfde abonnementen voor sim-only-klanten. Het lijkt erop dat de nu bestaande sim-only-abonnementen komen te vervallen. De details en voorwaarden van de sim-only-varianten wijken iets af, blijkt uit de prijslijst. De vorige abonnementswijziging bij T-Mobile vond plaats in augustus vorig jaar. Voor bestaande abonneees verandert er niets, totdat ze hun abonnement willen gaan vernieuwen.

Abo iSmart
Prijs in euro's
Min/sms
Data
Snelheid
i75 37,50 75 1000MB 14,4Mbps /2Mbps
i150 44,50 150 1250MB 14,4Mbps /2Mbps
i200 49,50 200 1500MB 14,4Mbps /2Mbps
i300 59,50 300 1750MB 14,4Mbps /2Mbps
i500 74,50 500 2000MB 14,4Mbps /2Mbps
i750 99,50 750 2000MB 14,4Mbps /2Mbps
i1000 119,50 1000 2000MB 14,4Mbps /2Mbps
i1500 139,50 1500 2000MB 14,4Mbps /2Mbps
Abo Smart Plus
Prijs in euro's
Min/sms
Data
Snelheid
Plus 100 24,95 100 250MB 3,6Mbps/384Kbps
Plus 170 29,95 170 250MB 3,6Mbps/384Kbps
Plus 230 34,95 230 500MB 3,6Mbps/384Kbps
Plus 300 39,95 300 500MB 3,6Mbps/384Kbps
Plus 420 49,95 420 1000MB 3,6Mbps/384Kbps
Plus 570 64,95 570 1000MB 3,6Mbps/384Kbps
Plus 720 79,95 720 1000MB 3,6Mbps/384Kbps
Plus 1000 94,95 1000 1000MB 3,6Mbps/384Kbps
Plus 1800 149,95 1800 1000MB 3,6Mbps/384Kbps
Abo Smart Start
Prijs in euro's
Min/sms
Data
Snelheid
Start 70
14,50 70 200MB/9,95 euro
1Mbps/384Kbps
Start 120
19,50 120 200MB/9,95 euro 1Mbps/384Kbps
Start 180
24,50 180 200MB/9,95 euro 1Mbps/384Kbps
Start 240
29,50 240 200MB/9,95 euro 1Mbps/384Kbps
Start 300
34,50 300 200MB/9,95 euro 1Mbps/384Kbps
Start 450
44,50 450 200MB/9,95 euro 1Mbps/384Kbps
Start 600
59,50 600 200MB/9,95 euro 1Mbps/384Kbps

Door Arnoud Wokke

Redacteur

02-03-2012 • 14:42

299 Linkedin

Reacties (299)

299
290
140
26
0
110
Wijzig sortering
Ze blijven wel achter elkaar verhogen. Haasje over en het tempo wordt steeds hoger. Wat weten zij wat wij nog niet weten? Moeten ze geld harken voor de NMA boete die vast gaat komen? Gaan er maximale prijzen komen? Waar is de concurrentie? Normaal wordt in een gezonde concurrentie namelijk meestal alles goedkoper en/of vallen er bedrijven om. Nu wordt alles duurder en maken ze meer winst. Misschien zijn 3 partijeen in de markt toch echt te weinig?
Ik heb T-mobile tijdens een masterclass ooit nog gewaarschuwd... :+ Doel van de dag was mobiel internet bij vrouwen populair te krijgen (Toen was mobiel internet nog net nieuw). Ik aan T-mobile: In jullie voorwaarden staat dat alles mag. Zijn jullie dan niet bang dat iedereen straks met elkaar gaat skypen en emailen in plaats van bellen of smsen? T-mobile marketing: Nee hoor we hebben er onderzoek naar gedaan en vrijwel niemand gebruikt op die manier het internet. Dat gaat om enkele procenten.

Tja...maar niet veel later had iedereen een smartphone. Dan ga je dus van klanten met bundels van 30-40 euro + onbeperkt sms bundels van 10 euro per maand (dus dan zit je al op 50 euro) naar klanten die de goedkoopste bundel nemen + 9,95 voor (destijds) onbeperkt internet en vervolgens alles via het internet doen. Vergeet ook niet de klanten die een keer 200 smsjes ipv 150 smsjes stuurden (wat dus 50x0,30=15 euro opleverde) en nu dankzij whatsapp nooit meer buiten hun bundel gaan.

Dit alles resulteert in 2 problemen;
1 De omzet gaat omlaag
2 Er moet worden geinvesteerd in appratuur om de toename van het gebruik van internet te faciliteren

Hiernaast worden momenteel ook nog (grote) investeringen in 4g gedaan.

Als er minder geld binnenkomt terwijl je extra investeringen moet doen dan moet je natuurlijk een oplossing bedenken. Nu wordt geprobeerd de omzet op het oude niveau te krijgen door de prijzen te verhogen. Opzich begrijpelijk alleen jammer dat dit ten koste gaat van alle gebruikers en met name degene die niet whatsappen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 maart 2012 16:58]

Er komt vanzelf een provider die het wel begrijpt. Ik woon in Frankrijk, mobiele abbonnementen zijn altijd stervens duur geweest vanwege belangen van de franse staat. Nu staat er ineens een nieuwe provider op die een maas in de wet gevonden heeft en nagenoeg alles wat je kunt bedenken onbeperkt levert.
Onbeperkt bellen naar vast in 40 landen
Onbeperkt bellen naar mobiel in frankrijk, VS en Canada
Onbeperkt internet (Na 3GB gaat de snelheid omlaag)
Onbeperkt SMS
Onbeperkt MMS

En dat voor 16 euro in de maand in mijn geval. (mijn vorige abbo was 70 euro per maand voor 250 belminuten en onbeperkt sms-en)

Iedereen hier heeft het er over en wil zsm overstappen. Ik heb het al gedaan en ben uitermate tevreden. Ik ben alleen benieuwd of zoiets in NL ook weer gaat komen want dat zou toch wel fijn zijn als ik over 2 jaar weer terug naar NL moet...
T-mobile heeft in mij in ieder geval een trouwe klant verloren. Gelukkig heb ik nu nog een heel gunstig abonnement met onbeperkt internet, 150 belminuten en 150 smsjes, voor 30 euro per maand. Zodra er een iPhone 5 komt, ga ik die gewoon los kopen, en dan vervolgens een Sim Only abonnementje afsluiten, of tegen die tijd moeten er betere abonnementsvormen zijn.

Die i'Smart' abonnementen zijn de reinste oplichterij! 14.4mbps ga je sowieso nooit halen, en naar mijn mening is dat op je smartphone ook (nog) helemaal niet nodig. 500mb of 1GB is voor de mensen die behoefte hebben aan zulke snelheid, sowieso al te weinig. Dus die prijzen en dat abonnement slaan werkelijk waar nergens op.

De andere abonnementen zijn ook veel te duur. 34,50 voor 500MB, en de overige betaalbare abonnementen bieden enkel 250MB.

Hopelijk zijn klanten niet zo dom om hier in te trappen.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 2 maart 2012 14:54]

Dat Sim Only abbotje kost tegen die tijd net zoveel, of heeft een bizar lage data snelheid.
Advies is dus: Overstappen op Sim-Only met je huidige tariefplan. Zolang ze die nog aanhouden, betaal je minder en behoud je de (zoals in mijn geval) voordelige voorwaarden. Mijn contract kan ik al verlengen, echter laat ik hem rustig aflopen, zodra het mei is stap ik van Relax 35 '10 over naar Sim Only Relax '10 met het laagste bedrag, met 350 euro opgespaard beltegoed red ik daar nog wel maanden mee. Dan betaal ik zo'n 25 euro, en koop ik de iPhone 5 tegen die tijd wel los.

Helaas zit ik nog is aan de T-Mobile Family vast wat voor ons allen veel voordeel oplevert. In mijn geval althans; de meeste belletjes gaan toch richting vriendin.
De kans bestaat dat je je contract dan aanpast/verlengt, waardoor je je opgespaarde toegoed weg kan zijn. Je gaat sowieso een nieuw contract aan. Laat je dus goed adviseren hierover.
Anoniem: 80466
@Dannydekr2 maart 2012 15:41
Die i'Smart' abonnementen zijn de reinste oplichterij! 14
Van al die abbo's is anders het iSmart i75 het enige abbo waar ik wat aan zou hebben.
Goedkoopste abbo met 1GB aan data.
Even vergelijken met Hi

Hi:
Bundel 75: 75 bel €5
Large (+ onbeperkt sms) 1GB (7,2Mbps) €22,50
Totaal € 27,50

T-Mobile:
i75: 75 bel 1000MB(14,4Mbps /2Mbps) € 37,50

Hogere snelheid maar of dat echt waar is moeten we nog zien.
15 euro duurder (vergeleken met Hi) voor dubbele snelheid die maar op een klein aantal locaties echt haalbaar zal zijn, en dan ook nog eens op het T-mobile netwerk waar je uberhaupt moet hopen dat je internet werkt? Dat is al helemaal schandalig :X

Dat ze het lef hebben dit soort prijzen te vragen op dat brakke netwerk van ze :|
Maar goed, er zullen vast tevreden klanten zijn die het er voor over hebben. Ieder z'n ding I guess :)

Maar goed, even ter aanvulling: Je vergelijking klopt niet.
Gezien je de hogere snelheid in acht neemt zal ik je voorbeeld aanpassen zodat het beter overeenkomt:

Hi:
Bundel 75: 75 bel €5
Internet XL (+onbeperkt SMS en onderling Hi nrs bellen), 2000MB (14Mbps) €30
Totaal: €35

T-Mobile:
i75: 75 bel 1000MB(14,4Mbps /2Mbps) € 37,50

Dus voor €2,50 minder per maand zit je op een kwaliteit netwerk (KPN) ipv T-Mobile. Daarnaast heb je 1000MB extra dataverkeer per maand dan bij T-Mobile. Bij deze vergelijking heb je bij beide providers 14Mbps internet. Vervolgens kun je bij Hi ook nog eens gratis onbeperkt SMSen en onbeperkt bellen naar andere Hi abonnees.

Voor mij zou dat een makkelijke keuze zijn... :P Goedkoper uit, beter netwerk, meer dataverkeer, gratis sms en gratis onderling bellen. Damn.. :P
De andere klanten zijn wel zo dom om erin te trappen

Ze zien de uiteindelijke prijzen, het gegeven datalimiet en MB's zegt een reguliere gebruiker niets, en zal er 9 van de 10x niet eens last van hebben, zoveel verbruikt whatsapp en facebook niet.
De klachten die overal te horen zijn, zijn nageaapt uit de media, en bijeengeraapte meningen van anderen ( bijna net als de iPhone / Samsung discussie's )

de kleine groep bewuste gebruikers zorgen niet echt voor een probleem, omdat ze na berekenen zelf zien dat het overal geven en nemen is.
Naast het feit dat de prijsverhogingen ver buiten proporties zijn, hoeven we als consument niet een slachtoffer te spelen. We zullen langer met onze telefoons moeten doen, moeten sparen en de telefoons los kopen met sim-only of prepaid. Minder 3G en meer WIFI. Wellicht weer een vaste telefoon gaan gebruiken. Allerlei dingen die je kunt doen om de kosten te beperken. Het kost alleen wat meer moeite. Zolang we maar niet klagen en toch meegaan met de prijsverhogingen. Voor dat je het weet worden deze prijzen als normaal gezien.
Echt heel raar de prijzen in Nederland.

In Duitsland bij T-Mobile Iphone Abbo voor 30 euro met onbeperkt internet :o
Bij andere aanbieders is het soms nog goedkoper zoals bij Base of fonic.

Duitsland is 9 keer groter dan Nederland.... Hoe kan het dat het daar wel dan? 80 Mil mensen vs 16 mil en ze kunnen daar wel onbeperkt aanbieden voor goedkope prijzen?

Ik wil dat Neelie maar eens een onderzoek gaat opstarten naar de Nederlandse Telco's.
meer schaalvoordeel, meer concurrentie. Zaken die je beide in NL niet bepaald hebt (het zijn "maar" een slordige 18miljoen mensen
hmm, in belgie dan ? mobile vikings 15€ voor 2gig. Het is wel maar edge maar toch 15€ maar.

Als ze mij zulke prijzen in de maag zouden splitsen zou ik het wel weten. internet via wifi en enkel bellen/sms via gsm.
Werkelijke kosten van een belminuut:

Omzet per Belminuut = 15 ct
-------------------------------------------
32% Netwerkkosten = 4,8 ct
20% Winst = 3 ct
18% toestelsubsidie = 2,7 ct
10% Callcenters = 1,5 ct
5% gebouwen,
autopark = 0,75 ct
5% reclame = 0,75 ct

( jaarlijks bellen we ruim 23 miljard minuten met een omzet van 3,4 miljard (alleen uit spraak!!!!) Totale omzet (spraak,sms,data, overige) is zo'n 6miljard!
Vooral wij Tweakers kunnen het tij keren ipv hersenloos elke prijsverhoging te accepteren. Ik ga dit weekend nog een FON access point aanschaffen (http://corp.fon.com/en) voor de prijs van een maandje i150 abonnement.

Wie doet er mee?
Jammer dat er geen netwerk providers zijn hier die dit bevorderen! Kijk eens naar de fon kaart van Belgie en de UK. Dan zijn we hier maar schraal...
Zo'n ding kost ook niets! :o
Het is dat wij hier in een klein dorp wonen, maar als ik in de (binnen)stad woonde met veel mensen om me heen; had ik er een gekocht. Je kunt er zelfs geld mee verdienen! :D

Helaas werkt dat natuurlijk niet wanneer je in beweging bent; dus bijv. in de auto met navigeren e.d.

Ik hoop dat dit soort initiatieven snel en meer van de grond komen. Kunnen providers geen eerlijke contracten aanbieden, dan wij als consumenten zélf maar!
_/-\o_

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 2 maart 2012 15:25]

Lost niet echt iets op aangezien je toch mobiel bereikbaar wilt blijven en alle abo's nu internet hebben. Wel leuk voor de datalimiet maar wat mij betreft geen alternatief, eerder een aanvulling.
En wat lost dat op dan? Ik heb al wireless in huis, als ik onderweg ben in de auto of zelfs te voet dan moet ik ieder moment stil gaan staan en een AP zien te gaan vinden? Nou, sorry, dan betaal ik wel.
Opzich zie ik wel wat in het concept. Niet zozeer omdat ik nou denk dat heel veel mensen er gebruik van zullen maken, de dekking is gewoon nog te laag. Maar je moet ergens beginnen, zolang niemand de eerste stap zet, gebeurt er zeker niks. Daarom ga ik er dit weekend ook wel eens wat beter naar kijken.

Toch moet je dit eigenlijk met een partner opzetten. Als ik kijk naar het kaartje van de UK of B, dan vermoed ik dat lokale providers daar gratis FON's hebben uitgedeeld. Zoiets wil je, om te zorgen dat het echt een succes wordt.
Ehm, was deze aankondiging niet al eerder gedaan? Deze prijzen hebben hier al een keer eerder op gestaan..
Die aankondiging was meer om te kijken of ze er "mee weg zouden komen". Als er masaal protest was gekomen hadden ze nog wat gewijzigd. Maar daar iedereen het als zoete koek geslikt heeft is het dan officieel.

Lijkt een beetje op z'n proefballoonetje wat ze vaak in de regering oplaten. Als er niet te veel gemor komt dan voeren ze het door...
Ze zijn vandaag pas officieel bevestigd.

OT: Het wordt steeds duurder. Mij zijn ze kwijt. Ik betaal nu: 36,90 voor: 330 belminuten/sms, onbeperkt MB's, 1mbit wat snel genoeg is voor mij, aangezien je in het halve land toch geen goede 3G dekking hebt (Valt vaak weg, alleen GPRS). Daarbij betaal ik per seconde, en is mijn tegoed onbeperkt houdbaar, waardoor ik lekker aan het opsparen ben. Nee ik stap zeker niet over naar een vergelijkbaar abonnement, waarvoor ik dan zou uitkomen op 59 euro, maar liefst 20 euro duurder!

[Reactie gewijzigd door Royeboi op 2 maart 2012 14:48]

Anoniem: 91397
@Royeboi2 maart 2012 15:21
Het grote voordeel was van T-Mobile was onbeperkt data voor redelijke prijs. Dat was een mooie tegemoetkoming voor de slechte service, matige snelheid en lage dekkingsgraad.

Door deze prijzen en abonnementen is er geen enkele reden meer om voor T Mobile te kiezen, ik snap niet welke zot deze keuze heeft gemaakt.
Precies. Dit is precies wat ik wilde posten.
Tmobile was de goedkoopste en had in principe onbeperkt internet. Aan de andere kant hadden ze een lage dekkingsgraad/capaciteit.

Nu verhogen ze de prijzen maar het netwerk blijft gewoon slecht.
En nu moet je voor onbeperkt internet extra betalen (sorry maar 5 euro voor 64/64 is gewoon idioot).

Dat ze de internet snelheid verhogen is leuk maar die snelheid zul je gewoon niet halen.

Ik zal morgen eens gaan rekenen maar ik denk dat het goedkoper zal zijn om een toestel lost te kopen en ergens een goedkoop Sim-Only contract te nemen op een beter netwerk.

Ik heb net als Royeboi ook liever een lagere prijs met een langzamere snelheid. Want dan betaal ik tenminste niet absurd veel extra voor een snelheid die ik toch niet haal.
Ik vond het inderdaad geen groot minpunt, er was geen datalimiet, en met 1mbit kon je prima voort. Ik heb dat liever dan zogenaamd 14,4mbps wat 1. je toch bijna nooit haalt, en 2. als je het haalt is je datalimiet zo bereikt natuurlijk. Ik nam het voor lief omdat vooral het onbeperkte beltegoed iets was waarin T-Mobile zich kon onderscheiden.
De sim only prijzen zijn echt niet normaal meer!
klopt, wel vreemd dat het nogmaals onder 'onze' aandacht moet worden gebracht.
Vogens mij waren ze toen uitgelgd en nu officieel aangekondigd.
Had ze maar niet aangekondigd....
Goedkoopste abbo: smart start 70: Voor €24,45 200MB internet en 70 minuten/sms.
Ik zit nu bij Ben (via netwerk T-mobile):
€17 (na een jaar €20):
250 minuten/sms en onbeperkt internet, zelfde snelheid.

Nou mag iemand mij vertellen: wie zit hier de boel op te lichten?
Om een vergelijkbaar abbonement te hebben, moet ik €30 betalen voor 240 minuten/sms en dan nog eens €10 voor 200MB (onbeperkt bestaat niet).
Dan zit ik al op €40, het dubbele...
Ik heb altijd T-Mobile fijn en goedkoop gevonden maar dit gaat mij ook wel erg ver. Ik heb altijd een abonnement van € 25,- met € 20,- aan bel minuten en onbeperkt internet.
Volgens mij is dit niet meer te vergelijken met de nieuwe abonnementen van T-Mobile.
Tja, ze weten gewoon dat de abonnementen inelastische producten zijn geworden. Dit houdt in dat prijsstijgingen relatief weinig impact hebben op het aantal dat verkocht wordt. (zie: olie)

Zeg nou eerlijk, wie van alle hedendaagse smartphone gebruikers kan er nou nog echt zonder internet op zijn telefoon? Je hele smartphone wordt (voor veel mensen) erg beperkt... en aangezien we tegenwoordig zijn 'verwend' met het gebruik van smartphones, is het terug gaan naar de oldscool telefoons ook niet echt meer een optie....

Ik vind dit echt pure uitbuiting.
Owhja? Kijk, ik show je mijn visie ;)

Ik heb net een sony ericsson Xperia mini pro gekocht voor 120 euro.
Hierop kan ik wifi gebruiken.

Waar bevind ik mij het meest?
*Thuis
*School
Op beide plekken is wifi, kortom: geen behoefte aan 3g.
Natuurlijk moet ik soms wel eens een smsje sturen, okéé ook geen probleem.
Gebeurt hoogstens 50x in de maand.
50x0,05 = 2,50 (bij hi)

Met andere woorden... waarvoor jullie ongelofelijk veel betalen, kan ik gewoon voor 2,50 in de maand ook altijd bereikbaar zijn.
Volgens mij zijn er veel meer mensen die net als ik op deze manier makkelijk uit de voeten kunnen, maar zijn er té veel mensen die niet goed kijken naar wat het voordeligst is.
alleen buiten die 2 plekken ben je dus iet berijkbaar dus is jou abbo lang niet zo flexibel .

het hele punt van internet op je mobiel is alles overal up te kunnen vragen en mede te kunnen delen en dat kan echt niet via een 160 tekens korte sms.
De vraag is dan dus of je daar €40 per maand voor over hebt. Ik heb een smartphone, met simonly, zonder data. Ik vind de prijzen veel te hoog. Voor mij geld ook dat waar ik het meeste ben is er wifi.
Klopt, de meeste hebben zon duur abbo niet nodig met een grote data bundel.

Ik gebruik gerust 3000Mb per maand maar 2600Mb is via wifi: thuis, op het werk etc etc.

Heb een datalimiet van 1400Mb, dus gebruik 1000Mb niet maar de meeste willen ook een dikke smartphone.

Dan dus de keuze, duurder abbo+ gratis iphone etc en ook internet via je bundel
of simpele telefoon of telefoon kopen en goedkoop abo.
"Dan dus de keuze, duurder abbo+ gratis iphone op afbetaling verwerkt in datzelfde duurdere abbo etc en ook internet via je bundel
of simpele telefoon of telefoon kopen en goedkoop abo"

Fixed it for you!
@r.marijnissen

ik heb liever een dunne smartphone haha

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 3 maart 2012 20:49]

Persoonlijk ben ik niet van plan meer een data abbonement te nemen. Mobiel internet is erg handig, maar met zulke prijzen en limieten vind ik het geld gewoon niet meer waard.

Dat is natuurlijk een persoonlijke afweging en hang volkomen af van je levensstijl en hoe je je telefoon gebruikt, maar ik heb toch vaak wifi tot mijn beschikking en daar kan ik wel mee leren leven denk ik.

Mocht dat toch niet lukken, dan kies ik gewoon voor een provider met het allergoedkoopste data abbonement zodat ik in ieder geval in 'noodgevallen' m'n mail kan checken of kan whatsappen.
Zeg nou eerlijk, wie van alle hedendaagse smartphone gebruikers kan er nou nog echt zonder internet op zijn telefoon?
Tja, maar hoeveel is normaal gebruik? Ik heb nu een limiet van 500 MB per maand, ik haal dat misschien eens in het half jaar. En dan gebruik ik dat ding toch best veel, ook onderweg.
Ben heeft het nu ook gewijzigd, daar zijn ook datalimieten op internet gezet.
200MB voor 7 euro, 100 minuten bellen 5 euro
tesamen; 12 euro

T-Mobile is minstens 2x duurder
+100 kost 25 euro
start70 kost 14,50+9,95
Anoniem: 63628
@LessRam2 maart 2012 15:47
Alleen bij t-mobile is het inclusief subsidie op je toestel, da's nogal een groot verschil hè. Raar dat niemand dat schijnt te begrijpen?
Uiteindelijk ben je voor een T-mobile abbo met iphone en een Hi abbo met iphone en data net zoveel kwijt...

Ze hebben met de verschillende systemen de prijsafspraken echter veel beter gecamoufleerd.
Die "subsidie" op een toestel bestaat grotendeels of geheel uit een lening en in veel gevallen zelfs met een flinke/extreme rente.
Raar dat bijna niemand dat schijnt te berekenen.
Volgens mij niet dezelfde snelheid. Volgens de Ben-website:

Ben internet altijd

Ben internet altijd is geldig voor mobiel internet in heel Nederland.
Downloadsnelheid tot 2 Mbps. Uploadsnelheid tot 384 Kbps. De bundel bevat 1500 MB. Verbruik je meer dan betaal je 10 cent per MB.

T-mobile biedt in de nieuwe abbo's 14,4Mbps.

Zelf deze week nog een nieuw abbo voor 2 jaar afgesloten: iSmart 200 voor 34,50 (of was het 34,95?), inclusief 1000MB. Maar ja, wel maar op 7,2Mbps ;-)
Anoniem: 146790
@robenroute2 maart 2012 20:52
Want je hebt 14,4mbit nodig voor je mobiel?
Daar heb je gelijk in, maar doe 14,4mbit is ook maar op een paar locaties, dus puut marketing.
( beter 7.2mbit en aanwezigheid ervan, dan mijn situatie )

Ik ben zelf VF gebruiker, en mijn abo heeft zelfs 28.8mbit ...
Maar thuis (woonplaats) heb ik niet eens 3G, en valt de mobiele verbinding terug naar 2G snelheden.
de 28.8mbit zal alleen maar haalbaar zijn in de randstad ( 90km verderop )

Mijn keuze voor VF is "de rest" van het abo, roaming en messaging
Denk dat je het meer moet zien als normale abonnementen (ook al staat er dat het lijkt dat het sim only ook vervangt, komt vast iets nieuws of ze willen dat je voor sim only naar Ben gaat :+ ). Die zijn altijd duurder dan sim-only abonnementen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 maart 2012 15:33]

Ik betaal bij Ben 11 euro voor 300 minuten/sms + 500MB. Dat is een Plus 300 van 39.95. Zelfde netwerk. Zelfde snelheid.
Tussen de providers zijn er nogal wat verschillen in theoretische snelheden, van 2Mbps bij Ben ,tot de hierboven genoemde 28.8 bij VF. Is die genoemde 2Mbps nog wel bruikbaar bij algemeen gebruik, mailen, browsen en muziek streamen?
De abonnementen gaan komende maandag in. De details van de abo's doken enkele weken geleden al op. De provider beweerde toen dat de uiteindelijke abonnementen zouden afwijken, maar die wijziging is niet doorgevoerd: de prijzen en voorwaarden zijn hetzelfde als in de toen gelekte presentatie stond.

[Reactie gewijzigd door carpcatcher op 2 maart 2012 14:47]

nee deze waren gelekt nu is het officieel

de prijzen worden steeds absurder. dat word rond august prepaid halen. dan maar wifi roaming...
Daar zit ik dus ook aan te denken. Mn abbo loopt binnenkort af dus dan maar weer in gaan verdiepen wat de mogelijkheden zijn. Liefst een semi abbo met prepaid sms/belminuten en maandelijks voor internet betalen. Of voor het internet ook vooraf blokken kopen, maar zal wel niet bestaan. Zou wel het eerlijkst zijn, betalen voor wat je gebruikt.
Ik krijg ook de indruk dat ze om en om interessant zijn. Na de vorige prijswijzigingen was T-mobile het interessantst. Nu verhogen zij de prijzen en KPN verlaagt het juist. Kan toeval zijn, maar gezien hun verleden sluit ik niets uit.
Dat zou best kunnen maar zeker weten doe ik het niet want Tweakers overspoelt de laatste tijd met berichten over prijsverhogingen in de mobiele telecommarkt. En elke keer, zo ook deze keer is het weer raak: mobiele abonnementen worden echt ontzettend duur, nu zelfs ook bij T-Mobile, de provider die toch wel als goedkoopste bekend stond van de grote drie.

Ik vraag me toch echt af wat dit met de verkopen gaat doen: is de gemiddelde consument inmiddels zo verslaafd aan zijn mobiele telefoon dat hij echt niet zonder kan of zullen mensen voor goedkopere sim-only abonnementen gaan en dan maar zelf flink bijlappen voor de telefoon?

Zelf hoor ik in ieder geval bij die laatste groep want ik moet er niet aan denken om twee jaar lang aan zo'n ontzettend duur abonnement vast te zitten.
Het ligt geheel aan je eigen eisen.

Zelf ga ik voor een sim-only abo, ik houd mijn telefoon nog twee jaar, misschien langer. DE Milestone 1 is tegenwoordig traag tegenover nieuwe telefoons, maar wat doe ik ermee?

(In volgorde van belangrijkheid, voor mij.)

- OV-tijden opzoeken als er weer eens wat mis is.
- Te voet navigeren met Maps op onbekende plekken.
- Nieuws / sites lezen, een partijtje schaken, of een simpel spelletje als ik weer eens moet wachten.
- Bellen
- Gebeld worden
- 1 sms per maand

Kan prima met deze telefoon, en Android Froyo werkt voor mij prima.

Ik heb nu een 2-jarig abo van 30 euro (15 voor het eerste jaar), met 120min en 1GB, waarvan ik meestal maar 100MB gebruik. Het was de goedkoopste manier om de milestone te krijgen. Nu ga ik naar een sim-only met 120min en 200MB voor 2 jaar; eerste 10 maanden voor 10 euro, en 14 maanden voor 20.

Rond deze tijd in 2014 zie ik wel verder. Misschien een abonnement met toestel, of sim-inkt met een los toestel. Het kan echter ook zijn dat die Milestone 5 of 6 jaar meegaat... dat is bij mij niet vreemd.

Als je elk jaar de nieuwste telefoon met 300 minuten en een gig data wil hebben omdat je aan je telefoon en mobiel Internet verslaafd bent.... Dan ben je het zakje ja.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 2 maart 2012 17:19]

lees het artikel eens zou ik zeggen :Y)
Lezen:

De details van de abo's doken enkele weken geleden al op. De provider beweerde toen dat de uiteindelijke abonnementen zouden afwijken, maar die wijziging is niet doorgevoerd: de prijzen en voorwaarden zijn hetzelfde als in de toen gelekte presentatie stond.
Anoniem: 442878
@joeriz92 maart 2012 15:37
Ehm, was deze aankondiging niet al eerder gedaan? Deze prijzen hebben hier al een keer eerder op gestaan..
Vooraankondiging. Dat was op 20 feb. Niet iedereen weet dat nog, of wil dat gaan opzoeken.
nieuws: 'T-Mobile verhoogt prijzen en datalimieten'
Nee, ze verhogen gewoon elke maand de prijzen :Y)
Het is allemaal zo simpel! Dit worden ook wel heroïnecontracten genoemd... Eerst mensen helemaal verslaafd maken en daarna cashen! Gisteren nog bij de rekenkamer gezien wat de telco's aan winstmarge hebben; 20%!!! BIZAR! Elke branche is daar jaloers op, maar nog is het niet genoeg.
Wordt echt tijd dat de politiek ingrijpt!
De politiek hoeft niet in te grijpen.
Met zulke prijsverhogingen en slechte voorwaarden lopen de klanten vanzelf wel weg.
Uitmelken is van alle tijden. Telecom providers zijn echter een meester in het uitknijpen en doen dit keer op keer weer.
Eerst maken ze je lekker met een "gratis" telefoon (die je gewoon zelf uiteindelijk betaalt) en daarna verhogen ze stap voor stap de tarieven.
O.a. per minuut afrekenen, datalimieten invoeren, prijzen per abo omhoog, meer bijbetalen voor een telefoon enz.

Het kan dan best een economische crisis zijn maar die crisis wordt alleen maar erger door het beperken voor abonnementen. Dit stimuleert echt de economie niet want een klant kan een euro maar één keer uitgeven.
Anoniem: 415735
@HoppyF2 maart 2012 15:33
Met zulke prijsverhogingen en slechte voorwaarden lopen de klanten vanzelf wel weg.
Waar lopen ze dan naartoe, als alle aanbieders de prijzen verhogen? Het afgelopen jaar zijn niet alleen de prijzen van mobiel internet zijn gestegen, maar ook van bel+sms (bron).
Eerst maken ze je lekker met een "gratis" telefoon (die je gewoon zelf uiteindelijk betaalt) en daarna verhogen ze stap voor stap de tarieven.
Daar ben je natuurlijk zelf bij. Daarnaast geldt voor netwerk-economieën: hoe meer aansluitingen, hoe hoger de nutsfunctie en dus hoe hoger de waarde.

Kortom, het lijkt erop dat de strategie van de netbeheerders redelijk slaagt: Je betaalt meer voor minder. Hierdoor hoeven netbeheerders relatief minder te investeren in extra capaciteit en verslechtert de marge minder snel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 415735 op 2 maart 2012 15:42]

Dat is niet zo moeilijk. Kwestie van dat mobiel internet afkicken en zo'n leuk supermarktprovidertje nemen voor 10ct/m. Doe ik al jaren, voor die paar keer mobiel internet ga ik wel wat freewheelen op wifi en het bespaart me klauwen met geld dat ik aan leuke dingen kan uitgeven. Een rondje in de kroeg met wel gezellige mensen die niet constant op hun telefoon bezig zijn bv. :)
Tuurlijk ben je daar zelf bij. Je bent ook vrij om gewoon weg te gaan en dat zal ook gaan gebeuren. Ik hoor de telecom aanbieders al klagen dat ze niet begrijpen waarom hun klanten weglopen.
De laatste jaren hebben aanbieders een enorme groei doorgemaakt. Dat kost geld (investeren) maar levert ook geld op. Juist door die schaalvergroting zouden de kosten per MB/minuut/SMS lager moeten worden ipv hoger.
De telecom aanbieders bewegen zich dus tegen de stroom in. Dat is vreemd.
En leg dat maar eens uit!

Btw: alternatieven voor telecom's zijn er al. Wifi. Bestaat al jaren en werkt goed. Nadeel is de dekking maar als iedereen een beetje meewerkt en zijn vast lijn openzet voor Wifi in de buurt kan je een aardig dekkend landelijk netwerk krijgen.
Goedkoop, bandbreedte is er zat op de vast lijn en iedereen blij!
Desnoods stap ik van mijn smartphone terug naar een Nokia van 25 euro, met het goedkoopste non-internetabo dat er is. Voordat ik in 2010 mijn eerste smartphone kreeg, heeft dat ook ruim 10 jaar gewerkt.

In tegenstelling tot vele anderen ben ik gelukkig niet verslaafd aan mijn telefoon (of tablet). Soms ligt een van de twee, of zelfs beiden, een paar dagen ongebruikt op tafel.
Lol, laat de politiek zich aub niet met dit soort onzin bemoeien. Die hebben andere onzinnigheden aan hun hoofd.

"We" wilden toch zo graag Vrije Marktwerking? Zie hier het resultaat. Dat van die heroinecontracten was eigenlijk jaren geleden bij introductie al voorspelbaar. Eerst spotgoedkoop aanbieden en na een aantal jaren cashen. Goede strategie, bedrijfseconomisch gezien. Slecht nieuws voor de smartphone/tablet zombies.

Heb al jaren simonly. Wifi thuis, in de trein en op het werk. Meer dan voldoende, ik hoef ook niet de hele tijd op een schermpje te glotzen. Als ik onverhoops 3G data nodig heb betaal ik een tientje voor 200MB voor 1 maand of 1 Euro voor een dag. Weliswaar niet veel en relatief duur, maar zelden gebruikt.

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 2 maart 2012 15:29]

De politiek moet wel ingrijpen... Kijk maar naar wat Neelie Kroes namens Brussel bereikt heeft, daar is het ook gelukt. Er zijn maar 3 netwerken en dat is veel te weinig voor echte concurrentie. De NMA en OPTA moeten hier op toezien en dit lukt ze niet heel goed... Kijk voor meer verbazingwekkende facts naar de rekenkamer: Wat kost een belminuut.

[Reactie gewijzigd door cyclopsq op 2 maart 2012 17:23]

De politiek heeft zich ermee bemoeit, resultaat je hebt nu wettelijk Netneutraliteit.

Dat de providers daar een prijskaartje aan zouden hangen was ook bekend.
Man, wat een prijzen ... Het wordt steeds gekker. Vergeet niet dat je hier straks nog de prijs van je toestel bij moet leasen.

Misschien wordt het toch eens tijd dat mensen hun "mobiele" gedrag kritisch tegen het daglicht gaan houden. Heb je nou écht zoveel belminuten / SMS / Data nodig ? Moet je persé dat nieuwe toestel hebben ?

Ik krijg het gevoel dat veel (vooral jeugdige) mensen bakken met geld over de balk gooien voor zaken die ze helemaal niet nodig hebben ...
Dat is een beetje kort door de bocht. De telecom providers hebben ons eerst helemaal klaar gemaakt met lage prijzen en nu verhogen ze de boel. Een beetje dezelfde situatie als een heroïne dealer die eerst zijn heroïne gratis weg geeft om er vervolgens later een flink bedrag voor te innen als de gebruiker inmiddels flink verslaafd is.

Daarbij hadden deze prijs verhogingen niet gehoeven als ze op tijd hadden in gegrepen en met de markt mee hadden bewogen (verschuiving van SMS - WhatsApp bijvoorbeeld)
Maar dan nog: hoe is het met dit onderzoek afgelopen: http://tweakers.net/nieuw...le-om-prijsafspraken.html?

Het zou wel haast onmogelijk toevallig zijn als alle grote telecombedrijven gelijktijdig van deze forse prijsverhogingen doorvoeren. Ik kan het simpelweg niet geloven dat een bedrijf dit soort prijsverhogingen zou doorvoeren als ze niet zeker zouden weten dat de directe concurrenten zouden volgen. Als maar één van de grote jongens deze verhoging zou doorvoeren zouden ze natuurlijk het gros van zijn/haar klanten aan de concurrentie kwijt zijn. Oftwel: prijsafspraken, welke natuurlijk ten strengste verboden zijn. Ben zeer benieuwd wat er uit het onderzoek van de NMA gaat komen!
Ach, als er uit dat onderzoek over een aantal jaar(!) al volgt dat er sprake is van opzet/prijsafspraken dan gaan wij dat heus niet positief ervaren.
Krijgen ze een boete opgelegd dan betalen wij die gewoon d.m.v. hogere abonnementen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de kosten voor alle providers zijn gestegen, waardoor ze hun prijzen omhoog moeten gooien. Of, wat in de tegengestelde richting ook gebeurt (het verlagen van prijzen), als 1 schaap over de dam is volgen er meer: als provider A besluit zijn prijzen omhoog te doen en hij behoud zijn klanten, en provider B ziet dat, waarom dan niet meegaan in de verhoging?

Aan de andere kant kan het zo zijn dat er wel prijsafspraken zijn gemaakt. In dat geval zal de NMA dat zeker opmerken en flinke boetes uitdelen.

Verder ben ik zelf totaal geen gebruiker van mobiel internet, dus wat mij betreft vragen ze er nog het dubbele voor. :P
wat denk je zelf alles net als de benzineprijs hier werkt precies zoals de regering dat wil

hogere prijzen is namelijk meer belasting.

al vergeten ze dat die belasting niet geint kan worden op ander producten mensen kunnen immers maar 1x geld uitgeven.
Anoniem: 310408
@ThijsWTF2 maart 2012 16:40
Daarbij hadden deze prijs verhogingen niet gehoeven als ze op tijd hadden in gegrepen en met de markt mee hadden bewogen (verschuiving van SMS - WhatsApp bijvoorbeeld)
En leg dan eens uit wat ze hadden moeten doen? Zelf een betaalde whatapp maken? De opbrengst van de SMS (die zeer winstgevend was/is) is enorm teruggelopen terwijl de beheerskosten gestegen zijn. Er is vrijwel geen telco die echt winst maakt op mobiel op dit moment.

Belijk het eens van de andere kant. Als er zoveel winst gemaakt zou worden zou er dan niet een slimme ondernemer zijn die onder in demarkt duikt? Die is er niet en die komt er niet omdat er gewoon amper geld te verdienen is. En reken er maar op dat de prijzen zullen blijven stijgen omdat er nog enorme investeringen te doen zijn.
Ondanks al het gelach van de nederlanders op ons Belgen, blijken de providers in België allemaal zonder uitzondering winst te maken. En dit met een deftig netwerk.

De prijzenoorlog van de laatste jaren, de dure veilingen van de licenties en de grootheidswaanzin van de telco's bij jullie met verschillende overnames en afstotingen hebben de markt kapot gemaakt.

Nu dat het crisis is, is het geld op van de investeerders en moet er verdiend worden, dus maak jullie borst maar al nat, het zal niet de laatste prijsverhoging worden.
ik denk eerder dat het gewoon hebberigheid is hier kpn had een halfjaar netto winst van 600+ miljoen in eind 2010 heb sinds dien niet meer gekeken maar dat zijn natuurlijk absurde winsten.
Gemiddeld genomen maken de telco's zo'n 20% winst op belminuten, volgens de rekenkamer, die dat weer van de opta en een telecom onderzoeksbureau hebben.
Ik denk dat de providers initieel geprobeerd hebben om de markt van mobiel internet populair te krijgen door prijzen te vragen die misschien onder de kostprijs zat. Nu iedereen opeens veel meer data gebruikt dan geanticipeerd, en er veel meer mensen komen die dat doen, moet er hard geinvesteerd worden in de netwerken om beloofde snelheden waar te maken. Tsja, en dat geld kan natuurlijk niet komen uit te goedkope (onder de kostprijs) abo's.

Verder vraag ik me af of iemand daadwerkelijk 2 GB per maand nodig heeft. Mensen die denken dat het nodig is om HD kwaliteit series over een mobiel netwerk te gaan streamen op hun telefoontje, moeten zich misschien even achter de oren krabben of het daadwerkelijk nodig is.
Waarom is dat enkel in Nederland het geval dan? In de landen om ons heen kan ik goede deals krijgen voor normaal gebruik. MobileVikings in België is razend populair met zowat gratis sms'en en data tegen democratische prijzen. Three (3) in het VK zelfde verhaal en dacht dat hier laatst ook iets over een Franse provider gemeld werd met een fantastisch aanbod. Ook daar wordt geïnvesteerd in netwerken zowel in België als het VK heb ik geen problemen met dekking en verbinding meegemaakt. Dus waarom zou het hier zo duur moeten zijn?
Simpel, in Nederland is netneutraliteit bij wet verplicht voor de mobiele telco's.
Dat maakt niets uit, dat is eerder een excuus/drogreden van providers. Hier in Belgie kan ik met Mobile Vikings voor 15 euro in de maand 2 gigabyte youtuben, whatsappen, skypen, 3fm streamen en al het andere wat er te bedenken is. Daarnaast duizend smsjes naar elk netwerk in Belgie, en nog eens duizend erbij voor naar Mobile Vikings zelf te smsen. Last but not least kan ik die 15 euro ook nog eens uitgeven aan bellen oid. En dat voor een prepaidkaart...
Ik zeg dat het in NL duurder is door NN en jij zegt dat het in Belgie goedkoper is...ja, dat is dus exact wat ik zeg, in Belgie is NN niet bij wet verplicht.
... En mobile vikings zou niks anders doen als het in België ook verplicht zou zijn is dus zijn punt.
Omdat de (toen nog 5) nederlandse telco's met zijn allen 3,5 miljard euro aan de overheid hebben betaald voor de frequenties.
in vergelijking met de inkomsten is dat natuurlijk zo doed als niets he dat is binne 5 jaar volledig afgescheven en verrekend.
Als ik kon voorspellen dat mensen gebruik zouden gaan maken van mobiel internet, op dezelfde manier als ze dat thuis doen, waarom konden telecom providers dat dan niet? Daarbij is het natuurlijk tegenstrijdig om iets heel populair te krijgen en vervolgens schrikken dat het zo populair is geworden.

De providers hadden dit kunnen zien aankomen.

Toegevoegd:
Als je een telefoon krijgt die een HD ready scherm heeft met snel internet van 14,4Mbps dan is het toch niet raar dat men zo'n telefoon gaat gebruiken om HD series te gaan streamen?

[Reactie gewijzigd door ThijsWTF op 2 maart 2012 15:12]

@ThijsWTF:

Daarbij hadden deze prijs verhogingen niet gehoeven als ze op tijd hadden in gegrepen en met de markt mee hadden bewogen (verschuiving van SMS - WhatsApp bijvoorbeeld)

hoe hadden ze dan mee moeten bewegen met de markt? geld gaan berekenen voor elke whatsapp die verstuurd word?
Hier hoef je imho geen toestel meer bij te leasen, dat zit bij de prijs inbegrepen. Bij Hi is dat wel zo..

Overigens zijn dit gewoon belachelijke prijzen, ik kreeg mij SGS2 vlak na de launch voor 22,50&34,50 /maand, gemiddeld 28,50 dus..

Als ik nu evenveel data & SMS & belminuten wil hebben, betaal ik dus gewoon 50 euro in de maand!
Zie je nou wat ze doen ? Ze verhogen de abonnementen extreem en schaffen datalimieten af bij KPN. Vervolgens komen ze met een leaseconstructie die nóg nadeliger voor de klant is, en plotseling lijkt hun oorspronkelijke dienst in een keer heel erg aantrekkelijk.

Simpel gezegd; maak een goede dienst slecht. Breng vervolgens een nóg slechtere dienst uit. Plots lijkt die eerste dienst niet slecht meer (bijna goed zelfs-) en mensen trappen er gewoon weer in. Zeker als je dan met "aanbiedingen" komt waarbij je het eerste halve jaar 50% korting geeft op je prijzen.

De meeste mensen zijn dan al lang weer vergeten dat ze in het verleden genaaid zijn ...
tja maar ik kijke naar de nog oudere dienst en de diensten in het buitenland ik ben namelijk niet zo dom als dat telecomprofiders hopen dat ik ben
Je weet alleen niet hoeveel je moet bij betalen om alsnog die SGS2 of Iphone4gs bij het abonnement te krijgen.... kan best zijn dat die prijzen ook nog gestegen zijn.

bv i300 = 59,50 euro/maand... maar als je dan nog 200 euro moet bij betalen voor SGS2/Iphone/High end toestel..... 8)7

We zullen het maandag zien....
Je weet alleen niet hoeveel je moet bij betalen om alsnog die SGS2 of Iphone4gs bij het abonnement te krijgen.... kan best zijn dat die prijzen ook nog gestegen zijn.
dan weet ik 't prima met t-mobile geregeld. Ik koop zelf wel die nieuwe iPhone (5?), en laat m'n abo stilzwijgend doorlopen. Betaal ik 30 voor 150/150 met 500 MB limiet die ik eens in het half jaar eens raak.

Mij best, tabee.
waarom neem je dan niet elders sim only dan is het 50% goedkoper.
30 euro voor die data en belminuten is gestoord en dan steel je van jezelf
voor 15 euro heb je al FUP internet en 25 min.
Ik krijg het gevoel dat veel (vooral jeugdige) mensen bakken met geld over de balk gooien voor zaken die ze helemaal niet nodig hebben ...
Op deze manier houdt dat vanzelf op.
Geloof dat maar niet. Het zijn vooral jongeren (tot 21 jaar-) die hierdoor flink in de problemen komen. Willen allemaal het laatste type toestel hebben, ongeacht de consequenties.

Schulden bij je telco, studieschulden en overige leningen. Dé ingrediënten voor een schuldhulp-traject, met alle gevolgen van dien (jarenlange BKR-melding, dus geen hypotheek voor huis, leningen e.d.).

Ik snap wel dat er een charme aan die apparaten zit; ik ben ook (zo) jong geweest. Ben destijds ook flink op mijn snuit gegaan. Pas daarna zie je eigenlijk wat het leven kost en hoeveel "lokkertjes" er zijn die je gigantisch in de problemen kunnen brengen.

Vind dit een kwalijke zaak. Misschien dat ze een bepaalde abonnementsprijs p.m. in moeten voeren voor iedereen tot 21 jaar. En dat je hele dure abbo's enkel krijgt als je kunt laten zien dat je een vast contract hebt bij je werkgever.
Zelf betaal ik dit soort dingen van een aparte rekening. Abo van 20 euro voor 2 jaar? Dan gaat een dag voor het afsluiten ervan 480 euro naar die rekening. Zo betaal ik het abonnement eigenlijk in één keer. Dan heb ik weer 2 jaar om het volgende abonnement bij elkaar te sparen. Dit doe ik met veel dingen. Als ik dingen koop via mijn creditcard, dan gaat dat alleen via die rekening, en alleen als ik *nu* het geld heb om het vereiste bedrag daarheen over te maken. Zo krijg je nooit met het *Oeps, afschrijving van 300 euro vergeten"-scenario te maken aan het einde van de maand.

Zouden meer mensen moeten doen.
Staat daar ook jouw hypotheek op dan ?
De wegenbelasting, zorgeverzekering ?
Zal een aardige 'spaar'rekening zijn
Goede oplossing, maar op de lange duur niet werkbaar.

De uitspraken over bescherming en hulpverlening zijn zeker op zijn plaats, maar we moeten uitkijken dat niet iedereen met een arm om zijn schouders zijn hele leven begeleid moet worden.
Valkuilen en missers zijn nodig om je te tekenen ( goed of slecht ) in het leven
Nee man. Die rekening is alleen voor mijn abonnementen en creditcardaankopen; dat zijn van die dingen die je snel vergeet. Computerspul kopen in Duitsland, met creditcard betalen aan het begon van de maand en dan vergeten dat het geld nog van de rekening af moet, waardoor je teveel uitgeeft.... Dat is me twee keer gebeurd, maar nu zal dat niet meer voorkomen.
Sorry hoor maar een telco heeft echt niets te maken met mijn gegevens of ik een baan heb of niet. Jammer dat er sommige mensen in de problemen komen met schulden. Maar dat hoeft niet te betekenen dat iedereen maar helemaal doorgelicht wordt om een simpel telefoon abbotje af te sluiten. Er bestaat nog zoiets als privacy.
Alleen voor hele dure abonnementen. Met een hypotheek is het net zo geregeld. Op die manier voorkom je dat je kroost een abonnement van € 50 of meer per maand afsluiten voor een duur van 2 jaar, en deze achteraf niet betalen kunnen.

Ik zou ervoor zijn om abonnementen voor jeugd te beperken tot € 25 per maand en een maximum van € 10 buiten de bundel. Dus dat ze nooit meer dan € 35 per maand kwijt zijn. Gewoon als een soort bescherming tegen zichzelf. Zo leren ze ook dat ze de belminuten en SMS goed moeten verdelen door de maand heen.

Is direct een goede voorbereiding voor als ze op zichzelf gaan wonen. Ook dan moet je de middelen die je hebt verdelen over een bepaalde periode.

Met de leasecontracten die KPN invoert zou je het zelfs zo nog kunnen maken dat, als een jeugdige klant z'n abonnement 2 maanden niet kan betalen, het toestel + SIM direct wordt ingevorderd totdat de factuur voldaan is.

Willen ze persé een duurdere smartphone, zullen ze daar voor moeten sparen. Dan kan deze simlockvrij gekocht worden en met een SIM-only abonnement gebruikt worden (of desnoods pre-paid).

Jij zult het wel overdreven vinden, maar ik zie enkel profijt voor iedereen;
- Jeugd leert rantsoeneren; moeten met hun minuten / SMS / data maand uitkomen
- Jeugd leert de waarde van bepaalde zaken; wordt nu te veel voor lief genomen
- Jeugd voorkomt op deze manier schulden, die jarenlang invloed hebben op leven
- Ouders worden niet opgezadeld met schulden kroost (ouders zijn tot 21 financieel verantwoordelijk voor kinderen)
- Minder schuldhulptrajecten; dus minder kosten voor overige belastingbetalers

Persoonlijk vind ik het nog beter om jeugd tot 21 helemaal geen abonnementen te geven. Nergens voor nodig; prepaid voldoet ook volkomen. Bovendien bieden veel virtuele providers lage tarieven aan binnen hun eigen netwerk. Bij Lebara (waar ik een prepaid kaart van heb) kost een half uur bellen naar een ander Lebara toestel € 0,29. Na dat half uur betaal je de reguliere prijs per minuut. Wil je langer bellen hang je gewoon even op na 29 minuten en bel je opnieuw voor € 0,29 voor het volgende halve uur.

Ortis en Lyca hebben geloof ik ook zo'n dienst. Weet niet op welk netwerk die zitten, maar Lebara zit gewoon op het KPN-netwerk.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 2 maart 2012 16:04]

Ik vind dat je best goede punten maakt, maar ik vind dat wel egocentrisch en kortzichtig. De jeugd heeft altijd erg veel ge-sms't en ook al wordt dat minder, indien je 600 sms'jes per maand verstuurt dan loont een abonnement gewoon meer.

Dan kun je wel zeggen dat de jeugd maar 10 cent per sms moet betalen (€60 bij 600) of gewoon minder sms-berichten moet versturen, maar indien je 1000 sms-berichten voor €10 per maand kunt versturen, dan is het oneerlijk om mensen van 20 of jonger die kans niet te geven en erg makkelijk te zeggen dat ze hun sms-gedrag maar moeten aanpassen.

Ik vind het jammer dat mensen zo makkelijk kunnen oordelen over andere leeftijdscategorieën of situaties die voor hen niet van toepassing zijn, dus veel sms-berichten versturen.

Ik heb sowieso een hele anti-telecomproviders mentaliteit ontwikkeld. Het zijn bedrijven die hun klanten gewoon structureel naaien. Iedereen heeft wel een negatieve ervaring met een telecomprovider.
Ligt eraan. De klant gaat een krediet aan en de provider levert een telefoon waar ze pas veel later het volledige bedrag voor terug zien. Bij mijn werk op een postorderbedrijf worden ook wel eens vragen gesteld over het inkomen als iemand in termijnen wilt betalen. Zo vreemd vind ik dat niet als iemand dingen wilt kopen die ze eventueel niet kunnen betalen. Het is ook een stukje zelfbescherming. Wil je privacy? Spaar dan gewoon voor het toestel, koop deze los en niemand die iets van je hoeft te weten :)
Dit wordt gewoon langzaam de doodsteek voor smartphone gebruik, hetgeen ook gedeeltelijk hun bedoeling is (minder data-gebruik). De reden dat smartphone gebruik eindelijk prettig werd, was niet alleen vanwege de makkelijkere UI's, maar ook vanwege het feit dat je niet meer per MB aan het betalen was. Ik ben destijds begonnen met het i-150 abbonnement.

Echter, ieder jaar wordt de prijs van (in mijn geval) de iPhone significant hoger + ik moet nu dus 45 Euro ipv 30 betalen als ik het goed begrijp. Die 30 per maand was voor mij destijds al de grens, 45 ga ik echt niet uitgeven! Ik zou dus voor de i75 gaan, dat valt nog binnen mijn data-gebruik (rest op wifi), maar dan nog zit ik op 37 Euro. Conclusie; ik zal terzijnertijd mijn contract opzeggen en overgaan op wifi-only en een prepaid-sim-kaartje... gevolg voor T-mobile; minder opbrengsten.
Ik vind 30 euro ook de grens, ik heb immers ook nog een vaste aansluiting. Ik ga denk ik ook voor sim-only en wifi...
Doodsteek voor smartphonegebruik vind ik wel wat overdreven.

Ik heb een oude iPhone (ja, ik weet het ...) 3G. Zit een Lebara prepaid kaartje in. Geen mobiel internet; nergens voor nodig. Staat een app op voor Rabobank Internetbankieren; thats it.

Logt gewoon bij mij thuis in op de router; zo hoef ik niet met die Random Reader te eikelen als ik geld over wil boeken. Beetje bellen en af en toe en SMS. Kom met zo'n € 10 á 15 per maand makkelijk uit.
Goh dan ben je nog duur uit (afhankelijk hoeveel jij belt uiteraard).

Ik doe het precies zo, ook met een iphone, alleen mijn sim-only abbo van Ben is 6,99 en kom ik ruim per maand uit...

Ik vind dat 3G gebeuren sowieso belachelijk duur met smartphones, maar goed er zijn idd mensen die altijd het nieuwste en duurste willen hebben, ofwel *altijd* online willen zijn. Moet je zelf weten, alleen niet achteraf mauwen dat abbo's zo duur zijn...
Doodsteek lijkt mij erg sterk...

Mensen doen meer met hun Smartphone dan enkel mailen/internetten he...

MP3 speler
Foto's/video's maken (kan bumbphone uiteraard ook -> bewerken echter minder)
Navigatie & andere GPS meuk (lijkt me niet echt handig op een Nokia 3310 variant)
Agenda
Spelletjes

En daarbij zoals al op meer plaatsen gezegt: Je hebt tegenwoordig op veel plaatsen WiFi (Mac Donalds / Thuis / Vrienden / Ouders / School & Werk (bij mij nog altijd niet :( )

Goedkoopste, en meest veilige IMO is nog altijd toestel los + Abbo op maat aanschaffen.

Duurder kopen dan dat je kan betalen wordt al wat lastiger, want laten we eerlijk zijn, hoeveel snotneuzen met een krantenwijk lopen er tegenwoordig rond met telefoons met een prijskaartje waar je ook een (begin/1e) auto van kan kopen? Mijn inziens hoort bv. een 15 jarige geen iPhone/SGS2 te hebben).

+ Abbo met "Gratis toestel" (lees: op afbetaling over 12 tot 24 maanden) klinkt erg leuk, totdat je je maandlast niet zou kunnen betalen omdat je abbo van 130 euro nodig had om die iPhone 4S 32GB GRATIS te krijgen ofzo... en vervolgens je krantenwijk kwijtraakt (Hallo negatieve BKR registratie!!)

Erg off-topic:

Van mij mogen ze alles dat "op afbetaling" heet en "koppelverkoop" verbieden. Klinkt allemaal leuk maar op de lange termijn brengt het veel mensen in de problemen. In ieder geval een grens trekken bij bepaalde producten. Je hoeft maar naar BV. Wehkamp te gaan, en je kan doodleuk een 27" iMac i7 van 2500 euro op afbetaling aanschaffen... (Schuldsanering kost de maatschappij ook aardig wat lijkt mij zo).

[Reactie gewijzigd door Thalaron op 3 maart 2012 14:30]

Neemt T-mobile dan de leaseconstructie van Hi over? Daar heb ik nog niks over gelezen.

Anyway, het blijft belachelijk wat er nu in telecomland gebeurt.
Kwestie van afwachten. KPN heeft in het verleden vaker de 1e stap gezet in een procedure om klanten nóg meer geld uit de beurs te kloppen. De overige providers volgen dan vanzelf wel een keer.
Ging T-Mobile ook met lease werken? Dacht dat dat alleen nog maar Hi/KPN was...
De providers hebben ons gewoon helemaal klem.
Natuurlijk deze prijzen hebben ze vooraf niet met elkaar door gesproken, dat hoeft ook helemaal niet omdat ze van elkaar zo langzamerhand wel weten wat het kost om een netwerk in stand te houden, daarbij weten ze ook hoe groot elke partij is (qua klanten en aansluitingen) dus kunnen ze in vergelijking met hun eigen ballas ook snel genoeg uitrekenen wat hun collega's verdienen op de abonnementen.

Wanneer ze een prijsverhoging doorvoeren zoals deze hoeven ze niet eens meer met elkaar te overleggen.
Ze volgen elkaar gewoon, KPN eerst, T-Mobile nu, dan geloof mij maar Vodafone is al lang aan het rekenen en zal ook vast snel in het nieuws komen.
Ik ben blij dat in Februari einde aan mijn abbo bij T-Mobile heb gemaakt ,en gegaan voor een goedkope 7,45€ per maand ipv 44,99€ pm.
Dat is wat er gebeurd en dat is verboden volgens de wetgeving. Het is geen prijsafspraken, maar ook het elkaar vbolgen is verboden.

De telefoonmaatschappijen rekenen erop dat het onderzoek weer 10 jaar gaat duren voor er een totaalvonnis is en dat de boete op ongeveer 3% ofzo van hun totale winst ligt.

Om dergelijke redenen pak ik gewoon geen abbo van dit soort types. De beste manier om de provider te pakken is door niet hun spel mee te spelen. Nu nog hebben veel mensen een gunstig abbonoment van vroeger maar je kunt er zeker van zijn dat er vroeger of later een stokje voor wordt gestoken.
Waarom denkt iedereen hier toch alles wel even te weten.. :+

Al gezien dat de omzet van alle telecomaanbieders de laatste jaren alleen maar achteruit gaat? Als je dat al niet eens schijnt te begrijpen hoe kan je dan over winst praten?

Heb je ook meegekregen dat ze over een paar maanden weer miljarden moeten betalen om de frequenties weer te mogen gebruiken? Doen ze dat niet dan is hun netwerk niets meer waard, kunnen ze hun klanten niet meer bedienen....
Helaas hebben we geen keuze! Dat is het probleem. Had bij Vodafone 300 belminuten of 600 sms + onbeperkt (1GB) data voor 13,50 per maand, contract van 2 jaar. Contract is over en mijn factuur is nu 55 euro per maand! Ik kan het omzetten naar een nieuwe contract voor 31 euro per maand, waarvan de eerst 5 maanden 15,50 euro.

Als ik naar T-mobile, KPN of een van hun dochters ga, betaal ik ongeveer net zo veel.

Marktwerking werkt alleen als de instapdrempel laag is, waardoor nieuwe spelers kunnen instappen. Met 3 speler en een gigantisch hoge instapdrempel is er geen concurrentie.
1 2 3 ... 12

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee