Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties

Fujifilm brengt voor zijn nieuwe X-Pro1-ilc-camerasysteem de komende twee jaar zes lenzen uit. Inmiddels is bekend welke brandpuntsafstanden deze krijgen; dit jaar worden een 14mm-primelens en 18-72mm-zoomlens uitgebracht.

Volgens Photo District News zullen in 2012 een 14mm-lens en een 18-72mm-zoomlens worden uitgebracht, maar diafragma-informatie is nog niet bekend. In 2013 volgen 23mm f/2- en 28mm f/2,8-primes, en twee zoomlenzen: een 12-24mm f/4-groothoekzoom en een 70-200mm f/4-telezoom. Deze twee zoomlenzen zouden optisch gestabiliseerd zijn. Vanwege de 1,5x-cropfactor van de aps-c-beeldsensor in de X-Pro1 moeten deze waarden met 1,5 vermenigvuldigd worden voor het equivalente bereik in kleinbeeldformaat.

Fujifilm kondigde zijn high-end systeemcamera in meetzoekerstijl op de afgelopen CES aan. Bij de introductie zijn er al een 18mm f/2-, een 35mm f/1,4- en een 60mm f/2,4 macro-lens beschikbaar. De brandpuntsafstanden waren nog niet officieel door Fujifilm vrijgegeven, maar Photo District News heeft deze specificaties nu toch weten los te peuteren.

Fujifilm X-Pro1 met lenzen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

Ben erg benieuwd naar de prijs, de kwaliteit en de verhouding van deze factoren. Als ze niet uitkijken is de hype van deze camera al weer over het hoogtepunt heen, tegen de tijd dat er een volwaardig systeem op de markt is.
Ik denk dat zowel prijs als kwaliteit hoog zijn.

Het camera-systeem kost 1700, dus de lenzen zullen daarbij wel passen.
Wel jammer dat ze niet zo lichtsterk zijn.

Voor voor de wide angle maakt dat nadelig want deze wil je ook nog welleens binnenshuis gebruiken.
Als de sensor ongeveer hetzelfde (of beter) presteert als die in de Fuji X100, dan kun je zonder veel ruis de ISO wat hoger instellen voor binnenfoto's.
Wel geweldig ouderwetse look die dingen. Ben wel nieuwsgierig naar de prijzen want dit kan nog wel een interesante optie worden voor mij.
Jij behoort inderdaad tot de doelgroep: mensen die te veel geld hebben, en status willen ontlenen aan het uiterlijk van de camera. Leica voor de bejaarden en Fuji voor de jongere ouderen. Kwaliteit van het eindresultaat, de foto, is ondergeschikt.
Kwaliteit van het eindresultaat, de foto, is mede afhankelijk van hoe de gebruiker, de fotograaf dus, overzicht en dus controle heeft over de mogelijkheden van het toestel. Als voor een bepaalde opname de witbalans handmatig bepaald moet worden omdat de automatische variant de mist in gaat maar die handmatige instelling zit in de menu's 7 lagen diep weggestopt zodat je deze niet kunt vinden of (als je de camera al door en door kent) pas kunt bereiken nadat het unieke opnamemoment voorbij is, dan heb je er dus niet veel aan.

Dan kun je veel beter een camera hebben waar elke functie ouderwets zijn eigen knop heeft. De beginnende amateur die graag alles zoveel mogelijk automatisch laat gaan en dus door het enorme aantal knopjes overdonderd wordt is dan weer beter af met de menu's. Zo komt ieder bij iets anders uit met hetgeen waar hij het beste mee overweg kan, en dus heeft ieder zijn voorkeuren. Zelf spreekt mij dit concept enorm aan, behalve dan het zoekersysteem. Voor mij gaat er niets boven een matglas. Iets dergelijks is er echter helaas nog niet in APS-C of 35mm-formaat, laat staan voor een betaalbare prijs. De enige camera die dit heeft is de Leica S2 maar vanwege de prijs en het hoge gewicht (verband houdend met het sensorformaat) is dat voor mij geen optie.
Met zulke grote diafragma's zullen de prijzen ook navenant zijn.
Maar goed, bedoeld als high-end. Erg mooi spul, maar (nu nog) een beetje onbereikbaar voor de massa helaas.
Hmm.. unofficially 1700$ voor de body, en 650$ per lens (volgens die eerste link van pdn).. Ik ben benieuwd of zo veel mensen dat er voor over hebben, om maar een "retro look" camera om hun nek te hebben. En met een 70-200 zit je al snel met een flinke lens te zeulen ook, en gok ik zo maar dat ie ook nog eens boven de 650$ uit gaat komen.
Ik vraag me af of de optische zoeker nog te gebruiken is met zulke zoomlenzen. Dat zou hem zeker uniek maken. Ik vraag me af of je hier wel f 2.8 zooms op wil schroeven, daar is een dslr-achtige body toch meer geschikt voor. Deze camera vraagt erom om gebruikt te worden i.c.m. lichtsterke primes, en mijns inziens niet met zoomlenzen, tenzij ze klein genoeg zijn. Naast de genoemde lenzen zou het toch nog interessant zijn om een 12 of 14mm prime lens uit te brengen. Ik vindt alleen $ 2350 voor een kit iets teveel van het goede.
Die F4 zoom lenzen zijn erg traag. Met APS-C verlies je ook al licht ten opzichte van FF. Maar de sensor schijnt wel goed te zijn dus dat compenseert misschien. Maar voor mooi bokeh in je shots is F4 al aan de krappe kant.
Hoezo verlies je licht met APS t.o.v. FF?

Er komt net zoveel licht op de sensor hoor, en het is nog steeds zo dat diafragma 2.8 op zowel APS als FF tot dezelfde sluitertijd leidt (mist de lichtomstandigheden hetzelfde zijn).

Waarschijnlijk bedoel je dat je op FF minder scherptediepte hebt en daardoor, voor dezelfde scherptediepte, op APS een groter diafragma moet gebruiken?
Minder oppervlakte is minder licht, dat is correct. Maar de discussie FF versus APS-c is achterhaald. De voorsprong van FF wordt steeds kleiner en is nauwelijks significant.
Is toch wel erg gaaf, dat systeem. Even afwachten wat de bonus over 2011 gaat worden :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True