Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 484 reacties

Apple heeft op de eerste dag van de voorverkoop naar verluidt een miljoen exemplaren van de iPhone 4S verkocht. Dat is meer dan de vorige editie van de telefoon, die op de eerste dag ongeveer 600.000 keer over de toonbank ging.

Bij de Amerikaanse provider AT&T kwamen in de eerste twaalf uur ruim 200.000 bestellingen binnen. Apple reageert enthousiast. "We zijn overdonderd door de enorme belangstelling voor de iPhone 4S", meldt Apple op zijn website.

De 4S werd vorige week aangekondigd. De telefoon bouwt voort op de vorige iPhone; het toestel heeft hetzelfde uiterlijk, maar beschikt over een dualcoreprocessor, die ook in de iPad 2 zit. Verder biedt de nieuwe editie onder andere de spraakbesturingssoftware Siri. Daarmee kunnen door middel van commando's in natuurlijke taal apps worden gestart, sms'jes en mails worden voorgelezen en instellingen worden aangepast.

De verkoop van de iPhone 4S begint op 14 oktober in de Verenigde Staten. Later deze maand, op 28 oktober, staat het nieuwe toestel van Apple in de Nederlandse schappen. Het is niet bekend wanneer de eerste iPhones in Nederland in de voorverkoop gaan. Wel blijkt dat het toestel waarschijnlijk duurder wordt dan zijn voorganger; zo is de iPhone 4S bij KPN vijftig euro duurder.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (484)

1 2 3 ... 7
Het blijft mij verbazen dat veel technische mensen het nog altijd niet door hebben dat de gewone consumenten heel andere noden hebben. Zeker als ik reacties lees van "we hadden het niet verwacht want technisch gezien is het maar een kleine upgrade".

Het is teleurstellend nieuwe versie. Maar teleurstellend uit welke optiek. De techneut die misschien 1% van de groep consumenten uitmaakt of de gewone consument die heel andere zaken zoekt in een toestel.

Het feit dat een Samsung x aantal ms sneller is in de spider bench zal de "gewone" consument echt geen jota kunnen schelen.

Gisteren las ik daarvan een knap staaltje van ook als reactie op dit nieuws in de trend van "ik heb een android toestel gekocht die ik geroot heb en draai daar mijn eigen python scripts op en kan zelf via ssh in mijn server inloggen nu. Mijn buurman preorderde een iphone 4s waarmee je al die dingen niet kunt en bijgevolg is het een domme apple fanatic".

Het is toch geen rocket science om de denkfout in te zien ?
Niet alleen "gewone consumenten", ook techneuten vinden het wel eens lekker met iets te werken waar je niet aan hoeft te tweaken tot het lekker loopt.

In m'n dagelijks werk wordt van mij verwacht dat ik allerlei technologie-gerelateerde zaken creëer, problemen opspoor en oplos en keuzes maak m.b.t. de inzet van bestaande technieken, het aanpassen daarvan of het zelf bouwen van een eigen oplossing.

* Herko_ter_Horst vind het wel fijn soms even NIET te hoeven kiezen en gewoon een paar stukken technologie te kunnen pakken die naadloos met elkaar samenwerken.
Maar als specs niet belangrijk zijn voor de Apple consument, dan is er toch helemaal geen reden om de 4s boven de 4 te verkiezen? Toch zijn er blijkbaar miljoenen mensen die dat wel doen, dan geven ze blijkbaar toch om specs. Dan vinden ze een paar extra Mhz toch interessant, want de ervaring op de 4 is exact hetzelfde.

Als je wilt dat iets gewoon werkt kan je net zo goed elk ander toestel kopen, zijn net zoveel problemen met Apple producten als met andere telefoons, en veel zaken als flash doen het juist niet. Dit is geen enkele reden om de 4s te kopen.

Volgens mij onderschatten jullie heel erg welke impact de dood van Jobs heeft.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 10 oktober 2011 22:18]

Maar het speelt niet de boventoon. Er wordt eerst gekeken: "Wat kan het" en "Hoe doet het dit". Dan wordt er pas vergeleken naar de snelheid.

In plaats van de algemene tweakers-kant: "Hoe snel is het. En kan ik het zo aanpassen dat het dit en dit doet."
@ph4ge
Er zijn miljoenen die destijds een 3GS hebben gekocht, en nu dus weer een nieuwe mogen. Die kiezen dus gewoon voor een 4S i.p.v. de 4.
Misschien niet zozeer om de specs, maar gewoon om het simpele feit dat ze weer een nieuw toestel mogen uitkiezen en hun oude abbo afloopt.
En tuurlijk wil men veelal wel het nieuwste als het even kan..wie niet?
En tuurlijk wil men veelal wel het nieuwste als het even kan..wie niet?
Dan ben je dus niet rationeel. Het gaat om honderden Euro's, voor bijna niemand is dat wisselgeld. Dan is het dus ook terecht opgemerkt dat de update tegenvalt, en terecht opgemerkt dat mensen het alleen maar kopen omdat ze graag het nieuwste Apple speeltje hebben.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 10 oktober 2011 23:17]

Het word nog enger; de 4S lijkt in de eerste benchmarks stukken sneller dan welk ander toestel dan ook. Dus we kunn voorlopig weer vooruit.
slecht voorbeeld. Met een iPhone kan je gewoon via ssh, telnet, vnc, etc inloggen op je server. There's an app for that (or a couple of dozen) ;)
Het enige verschil met de voorspelling is dat er geen nieuwe huisje om zit. De rest van de voorspelde specs klopt als een bus. Dus juist de techneut zou hierdoor heen moeten kijken. Maar ik begrijp je punt. De gemiddelde consument (én ik) willen inderdaad iets dat gewoon werkt.
Het is teleurstellend nieuwe versie. Maar teleurstellend uit welke optiek. De techneut die misschien 1% van de groep consumenten uitmaakt of de gewone consument die heel andere zaken zoekt in een toestel.
Het enige dat je realistisch gezien teleurstellend kunt vinden aan de iPhone 4S is het beeldschermdiagonaal en het ongewijzigde design van de behuizing. De prestaties van het apparaat zijn uitstekend en een grote verbetering ten opzichte van de iPhone 4, die erg snel was toen hij op de markt kwam en nog steeds behoorlijk vlot is.

Dat het beeldscherm niet groter is geworden is geen verrassing: Apple maakt een toestel dat een zo breed mogelijk publiek moet aanspreken en toestellen met een lomp groot beeldscherm zijn nu eenmaal niet voor iedereen geschikt. Ik heb zelf al regelmatig moeite om een iPhone in mijn broekzak te krijgen. Vanuit usability zijn er redenen om geen lomp groot beeldscherm te willen. Tevens is Apple een bedrijf dat een strategie hanteert waarin verschillende devices ieder een specifieke rol vervullen en daarin uitmunten. Als je riant mobiel wil browsen kun je beter een iPad gebruiken dan een iPhone. Ik sluit niet uit dat Apple een keer naar een bijna randloos beeldscherm van 3,7 inch gaat maar 4,3 of groter hoef je echt niet te verwachten. Wil je wel zo'n groot beeldscherm dan moet je gewoon lekker voor een Android-toestel gaan shoppen.
Exactly my point ........
En ook mijn point. De meeste consumenten willen gewoon een toestel wat alles kan wat zij willen! Ssh etc snappen ze niks van en willen ze ook helemaal niet. Maar goed, hier zitten de tweakers en die willen misschien meer! Prima, maar ga dan niet roepen van: euhh huh? Snap er niks an, zullen wel schapen zijn enzooo. Zucht, nee, zij zijn gewone consumenten en geen tweaker!!
Ik ga jou comment inlijsten en aan de muur hangen. Je hebt helemaal gelijk!
Het klopt inderdaad dat de 'gewone consumenten' andere noden hebben. Maar dat is niet het enige hier, het toestel ziet er ook nog eens hetzelfde uit als het 1,5jr oude model. Veel Apple kopers zijn mode gevoelig en willen met het nieuwste gezien worden. 1,5 jaar oud model is geen mode meer. Ik verwacht daarom nog steeds dat het uiteindelijk minder zal verkopen.

Ik werk in de telecom en vrijwel niemand wacht nog weken op de 4s terwijl ze nu al de minstens even goede Galaxy S2 kunnen krijgen. Bij de iPhone 4 was dat wel even heel anders, toen waren ze niet om te praten.
Vrijwel niemand wacht op de 4S en toch gaan ze al als zoete broodjes over de toonbank
in de voorverkoop...

En tja 1,5 jaar oud en toch de meest succesvolle launch ooit .... dus zal het met het design wel goed zitten denk je niet ?
@oldsmelly,

De regel waarop je reageert is mijn persoonlijke ervaring in de winkel hier in NL. Daar kunnen we nog geen conclusie aan trekken, we moeten nog wachten op de launch hier om het verschil te zien.

@MisterBlue, je hebt gelijk ik doelde ook op de iPhone kopers. Verder toch nog een kanttekening, iemand die een nieuwe Asus, Acer of andere laptop koopt hoor je er bijna nooit over, maar zodra iemand een MacBook koopt wordt er wel direct een foto op Facebook gezet of een berichtje op Twitter om toch de wereld te laten weten dat ie een Apple heeft gekocht..
Apple kopers zijn mode gevoelig en willen met het nieuwste gezien worden.
Misschien de iPhone kopers, maar bij MacBooks of iMacs kun je aan het uiterlijk meestal niet zien of het het nieuwste model is.
Het lijft mij verbazen dat er op tweakers zoveel tweakers zijn en geen consumenten 8)7

Waarom moeten we ons in de voeten van de gewone consument verplaatsen? Liever niet heb gewoon me eigen mening en die 5.5 miljard andere op aarde wat heb ik daar mee te maken?
De vergelijking met benchmarks, dat doet misschien een klein percentage van die miljoen kopers. Daarnaast over die score van Browsermark, als je CyanogenMod 7 op je SGS II zet haal ik een score van 104081, ga je daar iets merken als je hem vergelijkt met de iPhone 4(S)? Nee, mensen kopen de telefoon niet om een hogere benchmark te halen.

Underclocken, overclocken, GHz is allemaal irrelevant voor verkoopcijfers. De markt is groter dan mensen die een telefoon kopen vanwege de 'grafische chip' of ander technisch puntje. Als je als gewone consument toen der tijd een iPhone 3GS hebt besteld bij je abonnement en vaak is dat een 2-jarig abonnement en je bent tevreden over het gehele plaatje (= niet alleen snelheid, maar ook de ondersteuning, kijk bijvoorbeeld HTC Desire updates tegen over de iPhone 3GS / 4 updates - releasedatum zat er iets tussenin van de HTC, beschikbare applicaties en gebruiksvriendelijkheid) dan is de keuze bij veel mensen snel gemaakt. Vooral de resolutie is een flinke schep meer vooral de upgrade vanaf een iPhone 3GS.

Dus ik ben niet verondersteld van het feit dat Apple gewoon weer goede cijfers laat zien. En ja, ze zijn meer in het nieuws geweest vanwege Steve Jobs maar zelfs zonder zijn overlijden denk ik niet dat het opeens 500.000 mensen waren. Als je kijkt naar de afgelopen jaren van Apple dan houden ze een duidelijke en structurele structuur aan. Vooral dat laatste puntje houd het overzichtelijk voor consumenten, niet alleen in de toestellen maar ook in de updates.

Ik ben laatst van een iPhone 4 naar een SGS II overgestapt, maar dat is voornamelijk omdat ik graag wil rooten en custom ROM's wil installeren (zie ook mijn reviews). Bij mensen die daar helemaal geen interesse in hebben, zou ik dat goed kunnen snappen dat ze bij een Apple product blijven.

/edit: Typo's

[Reactie gewijzigd door Quinten op 10 oktober 2011 20:28]

Als dat allemaal irrelevant is, dan is er dus geen enkele reden om de 4s boven de 4 te verkiezen.
Had ik niet verwacht. De upgrade is nu niet spectaculair. Wellicht allemaal 3gs gebruikers?
Toch zal het gaan verbazen denk ik;
de eerste browsermark benchmark geeft als resultaat : 89000+. Sunspider zat op 2222ms.
De eerstvolgende is de Motorola Atrix met 53000+.
voor iPhone 4 op iOS4.4 was dat 28000+.
iPhone 4 op iOS5 45000+.

Overigens zit er ook een optie voor Siri in; raise to speak.
Maw, het lijkt er sterk op dat de 4S een razendsnel toestel zal worden.
De eerstvolgende is helemaal niet de Atrix: de Tab 10.1, nota bene met dezelfde chip als de Atrix (Nvidia Tegra 2), haalt 84000 op Browsermark (betrouwbare bron)

De Sunspider-benchmark duidt erop dat de 4S iets lager geklokt is dan de iPad 2, die immers al sneller was. De 4S wordt hier bovendien verslagen door Android-tablets, maar opvallend genoeg niet door telefoons.

De snelheid die Android-tablets hebben in de browserbenchmarks, kunnen dus met niets anders te maken hebben dan de nieuwe Android-versie. Een nog nieuwere versie van Android, ICS, komt binnenkort uit - wellicht rond de tijd dat de 4S in Nederland uitkomt.

Het is dus afwachten hoe snel de 4S in de browserbenches echt zal zijn: het wordt een stevige strijd denk ik. Vreemd detail: Apple heeft nergens de kloksnelheid van de A5 genoemd, terwijl dat bij de presentatie van de iPad 2 wel aan de orde kwam. Zou de processor net als in veel voorgaande iPhones weer zijn ondergeklokt?
Ik denk dat hij bedoelde "de eerstvolgende telefoon"
Wat ik hierboven aanhaal; iOS4 vs iOS5 lijkt ook een boel uit te halen, iPad2 kan dan ook wellicht nog wat vooruit.

Inderdaad vreemd dat de tablets het qua benchmark wel lijken te redden maar op een telefoon niet.

Mocht de 4S daadwerkelijk deze performance leveren, dan doet Apple niet onder tov de concurrentie, integendeel - ondanks dat veel mensen het tegenovergestelde lijken te denken.
De tablets draaien natuurlijk op een andere Android versie. Namelijk de 3.X versie.

Deze maand komt Android icecream sandwich uit. Eenmaal deze versie van Android op een dual core SoC zal zeker de 4S weer gaan verslaan. Immers de Tablets verslaan de 4S ook?

Lijkt mij een logische vervolg.. we zullen zien. Nu verslaat iOS5 op de 4S in ieder geval alle Android telefoons met GIngerbread.

Maar Google doet bijna niks meer met Gingerbread dan minor updates 2.3.4 naar 2.3.5 etc en hoger. Geen grote vernieuwingen in de browsers en onder de motorkap.
Die gingerbread versies zijn gewoon fixes en vaak hele kleine features.

De echte verbetering onder de motorkap en snelheid zit dan ook in Android ICS. Deze is namelijk gebaseerd op Honeycomb 3.X en niet Gingerbread.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 11 oktober 2011 07:40]

Transformer met Tegra2 @1.4Ghz (verslaat dus makkelijk de iPad2): 118.000

Galaxy S2 @1.4Ghz: moet helaas onder doen tegenover de iPhone: 72.000

Dus erg nette score voor de iPhone 4s! (mag ook gezegd worden!)
Ben benieuwd waar het verschil vandaan komt voor zover ik merk is me telfoon sneller als me tablet, zal dus zoasl arnoud aangeeft waarschijnlijk met de versie van het OS te maken hebben. Al met al ben ik benieuwd wat de scores zijn als ik op beide Android ICS heb staan. En hoe die dan tegenover de 4S staan met iOS 5.

Hoe wordt het flash gedeelte eigenlijk afgehandeld bij Apple? Immers kom ik ook flash tegen in de browsermark-test...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 oktober 2011 16:37]

Hoe wordt het flash gedeelte eigenlijk afgehandeld bij Apple? Immers kom ik ook flash tegen in de browsermark-test...
Flash op iOS gaat zo snel dat je het niet ziet! :+

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 10 oktober 2011 17:17]

Haha :D maar ff serieus? Krijgen ze daardoor minder punten op iOS? Dat zijn dingen die toch wel handig izjn om te weten als je score's gaat vergelijken :P
Galaxy S2 @1.4Ghz: moet helaas onder doen tegenover de iPhone: 72.000
Hoezo "helaas"? Jammer dat Apple hier beter presteert? :')
helaas als in zelfs met een overclock red ie het niet. niks mis mee toch.
Het zegt alleen dat iOS5 beter presteert als Gingerbread. Even kijken wat er gebeurt als we de Nexus Prime er naast houden :) Die krijgt nog hogere scores dan de Honeycomb Tablets ga ik vanuit omdat dat bijna hetzelfde OS is.

In combinatie met dat ik nog geen andere SoC op Honeycomb heb gezien dan de Tegra 2. Behalve Toshiba geloof ik...

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 11 oktober 2011 07:43]

@borid :) Leer tekst is te begrijpen, dan snap je misschien nog wat mensen schrijven...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 oktober 2011 09:29]

"Leer tekst is te begrijpen"? Sorry, maar als je geen ABN kan schrijven kan je moeilijk verwachten dat anderen je gebrabbel begrijpen.
Dat was een laatste cadeau van Steve Jobs aan Apple: Dood gaan net voor een product uitgebracht werd...
En ja, dit bedoel ik een beetje cynisch, maar wel met een kern van waarheid. Kijk maar naar de cd-verkopen van Amy Winehouse en Michael Jackson net na hun dood.
ook dat zal meespelen . ik moet nog zien of de iphone 5 het nog zover gaat redden zonder steve.,.
ik denk dat het wel is flink minder kan gaan worden met de iphone
Grote woorden zonder argumenten.. Heerlijk die Nu.nl comments..

Het mooie van Apple is, dat ze niet alleen goede producten maken, maar klanten aan zich weten te binden via hun ecosysteem.

Alle +100 miljoen iPhone gebruikers hebben Apps, Accessoires en andere dingen die perfect met hun iPhone gebruikt kunnen worden. Als je daar aan 'gewend' bent geraakt, stap je al minder snel over op een ander systeem. Kijk naar Windows.

Ik ken genoeg mensen die juist niet naar Android willen omdat ze 'alles' nu voor de iPhone hebben, dit is gewoon slimme marketing van Apple geweest.

Daarnaast denk ik dat de iPhone 5, 5S, 6 en 7 allang in de pijplijn zitten, in wat voor vorm dan ook. Tel daarbij op dat Apple de grootste mobiele telefoonmarkt (China) nog maar net heeft aangeboord, dan denk ik dat er nog een flinke groei in zit.

Je mag van mij best zulke uitspraken doen, maar beargumenteer ze dan tenminste...
Alle +100 miljoen iPhone gebruikers hebben Apps, Accessoires en andere dingen die perfect met hun iPhone gebruikt kunnen worden. Als je daar aan 'gewend' bent geraakt, stap je al minder snel over op een ander systeem. Kijk naar Windows.

Dit 'gewend' raken heet een vendor/customer lock-in (link: http://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in). Het komt erop neer dat Apple zijn klanten afhankelijk maakt van zijn producten. Je koopt namelijk accessoires of applicaties die je alleen op een Apple product kan gebruiken. Dus stel dat jij voor 100 euro aan Apple kabeltjes heb gekocht en nog eens voor 250 euro aan applicaties, dan heb je na afloop van je mobiel contract geen zin om bijv. een Samsung Galaxy S2 te kopen omdat je 1. Je apps niet mee kunt nemen en 2. Je kabeltjes niet kan gebruiken. Ook al heerst bij jou de perceptie dat het niet-iPhone toestel beter is zal je toch voor de iPhone gaan, omdat je het 'zonde' vind om wederom extra kosten te maken voor apps/accessoires.

Hoe langer jij dus al gebruik maakt van Apple producten des te afhankelijker je wordt en des te groter de drempel om naar een ander 'eco-systeem' (om de terminologie van Ramon te gebruiken) over te stappen.
Daarom kies ik dus voor een windows en kan ik alle kabeltjes gebruiken die ik maar wil, ik laat me niet door apple meuk vangen. Verder snap ik ook niet waarom mensen nu per sé die 4S willen kopen... Hij is amper sneller en nog meer, voor die kleine appjes die je kan spelen op iDevices heb je echt geen extra performance nodig :F
de 4s zal mijn vierde toestel worden dat ik probleemloos in mijn Carcomm carhouder kan aansluiten. Net zoals mijn wekkerradio. Als ook mijn overige accessoires. Wat een verschil met al die mooie HTC spullen; iedere keer kon ik mijn Brodits/ houders wegdonderen want bij ieder toestel zat dat mooie 'compatible' connectortje totaal ergens anders. En dat is nog steeds zo. Leuk joh!
Gas je windows dingen werken toch ook niet op de Mac, Jij kiest alleen voor verdor Lock bij windows. alle bedrijven doen het zelfde. Al je Nokia apps werken toch ook niet op Andriod. Maar als Apple het doet is het wel fout?
Ben ik het maar gedeeltelijk mee eens; ik kocht eerst een ipod classic, en omdat die zo goed werkte heb ik een, na geprobeerd te hebben, een ipad gekocht.
Toen mij die ook beviel(zachtjes uitgedrukt) heb ik een imac gekocht en daara een macbook air. En een iphone 4. En die bevallen allemaal zeer goed.

Ging dus geleidelijk, maar als ik het niks vond dan kocht gewoon wat anders natuurlijk.
Mijn punt is dus, ik wil helemaal niks anders meer.

Maar het zelfde geldt voor alle software natuurlijk.
Al je windows programmaas werken niet op de Mac ...

[Reactie gewijzigd door MrPan op 10 oktober 2011 21:41]

Het lastige is dat je bij Apple weet waar je aan toe bent, bij veel andere producten weet een klant niet wat wél en wat niet kan. Apple bied een complete oplossing aan en dat is voor niet-tweakers (95% van de wereld) wel zo fijn.
Aan de andere kant, als je een iPhone koopt, moet je ook allemaal producten kopen die erbij horen en die voor geen enkel ander apparaat werken.

Je server met DLNA mag je zo goed als wegsmijten (AirPlay), bluetooth werkt niet met andere smartphones (van vrienden bv.), ...

Zoals PaulusK het al zei, het is eerder vendor-lockin dan iets anders.
Noem het zoals je wil maar dit argument geldt voor alle toestellen/ merken in meer of mindere mate. Als je net zoals ik voor de hele familie Apple speelgoed koopt heb je jaren plezier (zelfs de oudste Iphones doen het nog dagelijks prima) en nooit gedoe. Noem het maar een vrijwillige lock-in en na 7 jaar Compaq/ Qtec/ HTC vrijwillig 'out-gelocked'.
Je server met DLNA wegsmijten is toch fijn?
Je hoeft maar bij een willekeurige apple store te kijken om te zien dat het de Apple "gebruikers" om meer gaat dan alleen een ecosysteem....
True that,

maar ik had geen zin om al mijn 100 argumenten hier op te gaan sommen om iemand die geen argumenten geeft te counteren... ;)
Met de dood van Steve is niet ineens het bedrijf Apple ook overleden.
Walt Disney bestaat toch ook nog steeds en lanceert toch ook nog steeds succesvol producten met de visie van ruim 80 jaar geleden?

Jobs heeft 3 jaar geleden al aan de toekomst van 'zijn kindje' gedacht en de Apple University opgericht om er juist voor te zorgen dat de toekomstige producten van Apple precies aan dezelfde visie zullen voldoen als wat er nu allemaal op de markt is gebracht.

Ik vind je mening (en die van velen met jou) echt bekrompen... maar we zullen het komend jaar wel zien. Ik gok op nog grotere verkoopaantallen (en records) dan nu.

Edit: kromme zinsbouw

[Reactie gewijzigd door MalPhunktion op 10 oktober 2011 17:53]

Wat gebeurde er toen Steve wegging.... juist hij moest weer terug komen omdat het niet zo goed ging... Steve was de grote leidende visionair en zonder zijn bijzondere kwaliteiten zal het een stuk moeilijker voor het bedrijf gaan worden...
(en geloof me ik heb zelf niks van Apple, dus ben geen fan)
Inmiddels heeft Steve een dusdanige groep mensen om zich heen gekregen, die ook zonder Steve waarschijnlijk prima functioneren en een mooi product neer kunnen zetten. Als Jonathan Ive (product designer van Apple) weg zou vallen is dit denk ik veel sneller te merken!
Je kunt mensen om je heen verzamelen die hetzelfde denken maar zijn charisma heb je of heb je niet. En dat is ook een deel van Apple.
Veel grote dingen in de geschiedenis zijn onder druk tot stand gekomen. Jobs was denk ik zo'n 'drukker'. Het grote voordeel hiervan was dat er intern weinig duscussie was omdat Jobs gewoon zei hoe het zou zijn. De grote vraag is of de nieuwe leiding deze 'macht' ook kan uitoefenen (en wat er gebeurd als ze dat niet kunnen).

Het staat of valt bij sterk leiderschap.
Hij heeft een roadmap van 5 jaar achtergelaten en mensen die zijn winstgevende denkwijze en visie omhelzen. De eerste keer werd hij door incompetentie gewieberd. Dat waren andere tijden die niet vergeleken kunnen worden. Ik denk dat het daarom de komende 5 jaar wel goed zit met apple.
Toen werd Steve ontslagen vanwege een meningsverschil. Apple wilde zijn eigen koers varen zonder Steve (en zijn daar dus flink de mist mee ingegaan).

Die situatie ligt nu nogal anders, ik denk dat ze Steve's visie juist zo veel mogelijk willen doortrekken, want die had zich bewezen. Het is niet zo "Oh Steve is dood, snel alles anders doen!"
Ik ben heel benieuwd, voor alles valt wat te zeggen, maar alleen de tijd zal het leren..

(laten we over zeg 7 jaar weer samen komen en kijken wat de werkelijkheid op dat moment is ;-)

[Reactie gewijzigd door tek2reality op 11 oktober 2011 01:32]

Wat een kolder. Cd's kopen omdat de artiest dood is kan ik me nog in vinden, maar een iPhone omdat Jobs dood ging? Het is een totaal ander type product in een totaal andere prijscategorie. Of denk je dat een cd van 9,99 en een telefoon van 600 (ofzo) vergelijkbaar zijn?

Het is heel simpel, zoals hierboven ook al gezegd. Het is de inmiddels vrij gebruikelijke cyclus. Eerst de frenzy over wat er in een product gaat komen, dan de teleurstelling dat het veel minder is dan de idiote voorspellingen beschreven en dan blijkt uiteindelijk dat de markt prima reageert.
Denk dat het overlijden meer ervoor heeft gezorgd dat mensen soort van wakker geschut zijn.

Doordat hij overleden is zijn veel mensen toch net even dat stukje over hem aan het lezen en eventueel een berichtje plaatsen omtrent het overlijden. Buitenom het feit dat het zeer breed door de pers verspreid is.
Dit alles zorgt dat er veel "Apple praat" de ronde doet. En dus ook gratis mond op mond reclame. En dat is de sterkste en machtigste reclame die er is..
Althans lijkt mij 1 van de redenen.
Inderdaad. Natuurlijk zal een groot deel gewoon afgelopen abonnementen zijn, maar zonder het overlijden van Jobs vraag ik me af of die cijfers gehaald zouden zijn.

Voor een figuur in de doorgaans niet zo heel sexy it-sector heeft zijn dood toch enorm veel media aandacht gehad. RTL4 prijsde hem en de producten van Apple de hemel in en ze waren niet de enige. Daar kan geen reclame tegenop.
Er zit toch wel een verschil tussen het kopen van een ¤700 euro telefoon dan een album cd van een paar tientjes hoor :D.
Hangt er maar van af hoe fanatiek je bezig bent. Laatst op internet gelezen, iemand die meer dan 25000 dollar uitgaf voor 2 tickets om toch maar de eerste vlucht te kunnen meemaken van de nieuwe Boeiing 787.

Ja, er zijn gekken in deze wereld.
1 gek okee, maar 400.000 (extra) gekken?
The USA is natuurlijk wel het land van de leningen etc. Dus die kunnen alles betalen ;)
Je hebt al een 4S voor 550 euro ofzo vanuit Engeland hoor..Maar zijn maar weinig mensen die hem los kopen.
Dit gaat om de eerste 24 uur! Volgens mij was het overlijden van Steve Jobs toen nog niet aangekondigd.
Lijkt me overigens wel dat het daarna voor een boost in de verkopen heeft gezorgd :)

[Reactie gewijzigd door ferrybouwman op 10 oktober 2011 16:31]

Het gaat om de eerste 24 uur van verkopen. Je kon pas op vrijdag bestellen en toen was de dood van Jobs al bekend.
Of de upgrade ten opzichte van de iPhone 4 groot is, is niet relevant. Normale mensen kopen niet elk jaar een telefoon. Dus ja, dit zijn waarschijnlijk allemaal mensen met een 3gs, of zelfs een 3g, of zelfs een 'original iPhone'. Of mensen die overstappen naar de iPhone natuurlijk.
Of mensen die hem gewoon willen hebben. De dood van Steve Jobs heeft er uiteraard ook mee te maken.
Er zijn genoeg mensen die hem voor de heb hebben gekocht, ook al hebben ze nog niet zo lang een nieuwe telefoon.
Of mensen die hem gewoon willen hebben. De dood van Steve Jobs heeft er uiteraard ook mee te maken. Er zijn genoeg mensen die hem voor de heb hebben gekocht, ook al hebben ze nog niet zo lang een nieuwe telefoon.
De iPhones die nu zijn verkocht zijn allemaal met een tweejarig contract. Waarom? Kijk maar eens op de website van Apple. Daar lees je:
Or get iPhone unlocked and contract-free. Coming in November.
Het zijn dus allemaal gebruikers die aan een nieuw tweejarig plan beginnen, waaran vermoedelijk een heleboel gebruikers die dat ten tijde van de 3G-S ook hebben gedaan, en nieuwe gebruikers die op de iPhone 5 hebben gewacht. Niet dat ze nu zo zeer hebben gewacht op datgene wat niet kwam, maar hebben gewacht om niet datgene te missen dat wel kwam.

Je moet je voorstellen dat natuurlijk de laatste maanden een heleboel mensen hebben afgewacht, om niet ineens een paar week later een heel veel beter toestel te zien verschijnen. Nu duidelijk is dat Apple het voorlopig met deze pin-up gaat doen, is het voor het gros van die groep reden om "dan maar" de iPhone 4GS te kopen. Ook een heel leuk toestel.

Maar de Apple fans en iPhone liefhebbers die hun iPhone 4 temidden van een contract weer dumpen om op de 4G-S over te stappen (zoals ondergetekende) zullen zich in november wel bij Apple melden.

[Reactie gewijzigd door t-h op 10 oktober 2011 18:23]

In Engeland kun je hem wel krijgen.. simlockvrij zonder abo
Doe er maar 100, als ik ze toch krijg ben ik niet te bescheiden.
Waar precies in Engeland?
Er zijn vast wel mensen die dat hebben gedaan, maar de meeste mensen kopen een telefoon met een contract, en kopen echt niet voor de lol even een extra telefoon halverwege hun contract. Die dingen zijn al duur genoeg. Misschien dat Tweakers (die altijd het nieuwste willen) of extreme fans dit doen, maar de hoofdmoot zijn gewoon mensen die "aan de beurt" zijn met hun contract.
In Nederland zullen de meeste mensen een telefoon met een contract kopen, maar je kan de Nederlandse situatie niet zomaar vergelijken met andere landen.
Het is in de VS niet anders hoor.
weet je dat wel zeker?
in belgie is het ook nog niet zo lang dat je een telefoon bij je abbo kan pakken, was voorheen altijd apart kopen
In de VS is de situatie hetzelfde als in Nederland. Bijna alle telefoons worden er met contract verkocht. Daar vind je amper simlockvrije telefoons. De iPhone is trouwens nog maar enkele maanden simlockvrij beschikbaar in de VS.
Ik krijg bij at&t jaarlijks de mogelijk tot "upgrade."
Contract opnieuw vastzetten met een korting op een nieuwe phone
Als ik het goed heb zijn veel van deze reserveringen eigenlijk deel van een omruil/inwissel actie...

AT&T wist natuurlijk donders goed dat er een nieuw model in de lucht hing, en dat niemand in de maanden vlak voor zo'n aankondiging nog een 'oud' model zou kopen. Vandaar dat ze toen hebben aangeboden dat je je telefoon kon omruilen zodra er een nieuw model zou worden aangekondigd...

Volgens mij verklaart dat een groot deel van de huidige reserveringen. Inderdaad - zo spectaculair nieuw is de 4S niet, en AT&T moet deze keer de markt delen met Verizon, dus dit zijn niet louter nieuwe klanten of klanten die aan het einde van hun contract zijn...
Ik kan me niet voorstellen dat deze bestellingen onderdeel zouden zijn van dat omruilprogramma. Omruilen doe je niet door een nieuwe telefoon te bestellen, daarvoor zul je naar de winkel moeten gaan of door een apart proces. Niet door via de normale kanalen een telefoon te bestellen.

Ik geloof dus prima dat dit gewoon nieuwe klanten of 'einde contract' klanten zijn.
Jep dat weten we zeker. De iPhone 4S wordt namelijk pas in November in de states los verkocht.
En dan nog alleen met een Telenet abbo. De andere providers bieden toch geen tel +abbo? En dan bedoel ik 2jarig abbo met tel aan verminderde prijs.
We lopen hier weeral eens zwaar achter in België.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 10 oktober 2011 18:12]

Nogmaals, we hebben het hier over de VS...
Deze reactie is eigenlijk te triest om op te reageren. Ik ben geen apple liefhebber, maar dit gaat ieder weldenkend mens te ver.
Argumenteer je nou serieus dat Metten misschien ongelijk heeft over de VS, omdat het in Belgie anders is 8)7 En ja, dat weten we zeker FYI

Maja, los daarvan, kvraag me af hoeveel meer er zouden zijn verkocht als het de iphone 5 had geheten (en er mss iets anders uit zag)
mensen die geld over hebben, je wilt niet weten waar sommige mensen hun geld aan weg smijten. ik ken er die hebben 3 abbonementen, puur en alleen omdat het mobiel dan goedkoper zou zijn xD
De dood van Steve Jobs heeft er uiteraard ook mee te maken.
Hoe dan? Voel jij plots een drang om een nieuwe iPhone te kopen terwijl je voorheen dacht nog wel even met je huidig toestel door te gaan of van plan was een ander merk te kopen? Door de dood van Steve Jobs?

Het spenderen van honderden euro's aan de nieuwste iPhone helpt jouw door je rouwproces?

@geert1: 400.000 extra exemplaren (een stijging van 67%) is niet 'subtiel'

@xcting: een cd-tje is nog wel even wat anders dan een telefoon. Een telefoon pak je niet even mee bij de kassa van de supermarkt..

* Roland684 vindt het nog steeds klinklare onzin dat het iets met de dood van Steve Jobs te maken zou hebben.

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 10 oktober 2011 23:04]

de verkoop van cd's schieten ook opeens de pan uit als de artiest overlijd, misschien is dat wat hij probeerde aan te geven.
Dat zal misschien een paar (tien)duizend mensen een iPhone laten kopen, maar het lijkt me niet dat dit 400.000 mensen zijn. Een iPhone is nog altijd ruim een factor 25 duurder dan een CDtje.
Misschien iets indirecter: Zijn overlijden heeft een hoop aandacht en respect opgeleverd voor de persoon Jobs en zijn merk Apple. Dus mensen die anders misschien zonder sterke voorkeur een Galaxy S 2 hadden gekocht, kunnen nu onbewust net de andere kant op gaan. Dit soort effecten van publiciteit zijn erg subtiel, maar wel statistisch aantoonbaar lijkt me.
die St Croix coltruien die hij altijd droeg zijn ook niet aan te slepen, dus wie weet neigen mensen toch inderdaad sneller naar die 4s...

http://articles.businessi...2_1_web-site-banner-sales
Een toestel van E500+ voor de heb? ik weet niet hoeveel rijkerds er onder die miljoen zitten, maar voor normale mensen is dat een fors bedrag hoor!
Maar al die mensen leggen toch geen 500 euro neer in 1 keer?!
Als je het doet terwijl je nog niet zo lang een nieuwe hebt, zoals BlueLed zegt, dan heb je het dus niet over mensen die een toestel met een contract kopen, maar mensen die een extra toestel kopen. En dan is het dus wel de volle mep. Ik ben het met chrisboers eens dat er niet veel mensen zijn die dat zomaar even doen.
Waarom niet?
Een iPad kost ook ¤600,- en dan heb je nog geen telefoon :)
De meeste fans hebben net eindelijk een iPad 2 kunnen kopen. Die moeten nu eerst weer wat sparen voordat ze een iPhone 4S kunnen kopen. :)
een auto kost snel 15.000 en dan heb je ook nog geen telefoon ;)
In de fiat stylo van 6 jaar terug hoefde je anders maar je sim-kaart in het daartoe bestemde vakje te steken en je auto was een telefoon :D
Misschien wel een Telefoon maar geen geweldige auto ;)
Jawel, met een iPad kan je bellen.
ik heb 410 neergelegd voor mijn desire z, dus waarom 500 niet?
'Een toestel van E500+ voor de heb? ik weet niet hoeveel rijkerds er onder die miljoen zitten, maar voor normale mensen is dat een fors bedrag hoor!'

Je hoort op het nieuws de hele tijd over crisis in US en EU... blijkbaar zijn er nog te veel mensen met teveel geld. Als er je zoveel geld zo makkelijk kan uitgeven, dan mag je ook wat meer belasting betalen..... kennelijk is nog ruimte zat voor belastingverhogingen. Dan hoeven de overheden ook niet zulke drastische maatregelen te nemen.

[Reactie gewijzigd door llee op 10 oktober 2011 22:36]

Ehhh ik weet niet of je het weet maar elke drastische maatregel moet vroeg of laat betaald worden door de belastingbetaler.
Dan moet er natuurlijk ook geen probleem zijn met explosie van bijv. zorgkosten. Als je zo makkelijk 600 euro kan betalen of op afbetaling.. zeg maar 80-100 euro/maand ... dan kun je ook makkelijk zorgpremie bijv volledig inkomsten afhankelijk maken.... of willen apple fanboys beweren dat hun iphone nog belangrijker is dan bijv. potentiele medisch/geneeskundige vangnet :).. dan is 50-100 euro/maand meer zorgbijdrage of minder hypotheekaftrek, etc. vast geen probleem.
Als je een iphone koopt dan betaal je al meer belasting... 19% wel te verstaan.

Snelle rekensom leert dat als de iPhone 650 los kost je zo'n 100 aan de staat aflevert. Maar natuurlijk is dat meer als je het bij een abbo koopt.... Oh ja "krijgt" voor de naïeve mensen onder ons.....
Die E 500 geef ji (indien je 'gratis' smartphone + abo hebt) ook uit alleen verspreid over 2 jaar.
Reken maar uit: 500 / 24 = ca 21 euro per maand extra voor hetzelfde abo. En dat is in de praktijk vaak zo. En dan nog zo dat je het *tweede* jaar meer betaalt dan het eerst.
In Een onderzoek van dit jaar knn je lezen dat iPhone bezitters de grootste schulden hebben...
Zoek het artikel maar op de iphoneclub.
Die zelfde iPhoneClub heeft een onderzoek dat iPhone bezitters twee keer zoveel seks als Androidbezitters hebben.

Is nu het schuldenonderzoek ook larie, of moet ik ook maar overstappen naar iPhone? :7
Omdat je met een 2x IPhone Genaaid wordt...
1x voor de te dure telefoon,
1x met je abo
De iPhone is ook in de US nog niet los te koop. (vanaf November pas http://store.apple.com/us.../iphone4s?mco=MjU5MTk4NzE) dus ik denk dat dit allemaal nieuwe contracten zijn.
Ik vraag me echt af in hoeverre de dood van Steve Jobs bij iemand een reden kan zijn om een iPhone 4S te kopen. Wat zou de redenatie erachter zijn volgens jou?

Ook het argument dat het een nieuw toestel is voor de 3GS en 3G gebruikers lijkt me niet heel sterk, want voor de 3G en 2G gebruikers was de iPhone 4 ook een heel nieuwe telefoon. Wellicht dat het met de beschikbaarheid te maken heeft. Misschien waren ze (de iPhone 4) vorig jaar op de eerste dag in de meeste winkels uitverkocht en waren er nu genoeg of iig meer op voorraad?
Wil je nu zeggen dat er mensen zijn die een iPhone 4G gaan kopen omdat Steve Jobs dood is......
de iPhone 4G bestaat niet.
De dood van Steve Jobs heeft er uiteraard ook mee te maken.
Uhm, Steve Jobs is pas 6 dagen later overleden hoor!
Had ik niet verwacht. De upgrade is nu niet spectaculair. Wellicht allemaal 3gs gebruikers?
De Iphone geen grote upgrades nodig. Apple heeft nooit iets beloofd. Het waren de gebruikers die de 4S (5) Hypte, niet Apple.
Een paar subtiele aanpassingen waren al voldoende om de 4S tot een succes te maken zoals je hierboven leest. Kijk dat was nou het geheim van Steve Jobs die van Apple weer en van de Iphone een succes maakte.Briljant!
T was pas briljant geweest als ze hadden geïnnoveerd en de leiding voor ten minste de komende 6maanden vast hadden gezet ipv enkel aansluiting te zoeken bij de rest.
Innoveren om het innoveren alleen is ook geen goede strategie. Normale mensen houden niet van teveel verandering. Je doet ook niet elk jaar een nieuwe versie van Windows op de pc van je ouders?
betere specs hebben niets, helemaal niets met innovatie te maken. Verandering in het gebruik, zoals Siri dat beloofd, is dat wél.
Volgens mij zeggen de verkoopcijfers meer iets over de "gemiddelde" iPhone gebruiker dan over het toestel...

(toch in dit geval, aangezien de 4S niet echt vernieuwend te noemen is)
Ten opzichte van wat? De 4S is geweldig als je hem vergelijkt met de 3GS. Dan is het toch heel normaal dat iemand met een 3GS die aan een nieuw contract toe is, dit contract aanschaft in combinatie met de nieuwe telefoon?

Ik word een beetje moe van die verhalen dat Apple klanten domme, hersenloze zombies zouden zijn die altijd maar alles kopen wat Apple maakt.

Dit is gewoon een prima telefoon met specs die op het zelfde niveau liggen als huidige Android toestellen.
Dit is gewoon een prima telefoon met specs die op het zelfde niveau liggen als huidige Android toestellen.
De GPU in de A5 is nogal ff wat beter dan wat er in Android (bijvoorbeeld de Galaxy S2) zit hoor. Ben benieuwd welke GPU er in de nieuwe Nexus gaat komen. Anderzijds heeft Android de GPU acceleratie nog niet goed doorgevoerd dus kan best zijn dat ze om deze reden wat mindere performante GPU's kiezen om geld en energie te sparen? (software kan er toch niet optimaal gebruik van maken)

edit@Maurice

Nou, ik weet dat de A5 GPU ongeveer 2x zo snel is als de S2. De iPad 2 draait op 1Ghz en de S2 op 1.2Ghz als we Samsung mogen geloven. Meer Ghz dus voor de S2 maar lagere grafische performance.

Kan natuurlijk zijn dat de iPhone underclockt wordt, zeker, maar ik weet ook dat de A5 de kloksnelheid kan versnellen/verlagen naar gelang de behoefte. De volle 1Ghz is dus zeker beschikbaar als er een zware grafische game gespeeld wordt.

Daarnaast heeft de iPad 2 een hogere resolutie dan de iPhone dus dit pleit voor betere resultaten (framerates e.d.) op de iPhone dan de iPad.

De GPU van de iPhone 5 4S is top notch, en iOS maakt er optimaal gebruik van, bij Android is dat momenteel behelpen.


edit@shenr
thanks pal ;)

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 10 oktober 2011 17:21]

Heb je daar al benchmarks van gezien ? De enige die ik ken is tussen de A5 in de ipad2 en de S2. Nergens staat dat de a5 in de 4s hetzelfde geclocked is als in de ipad2

[Reactie gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 10 oktober 2011 16:38]

Volgens benchmarks van de vrij onbekende website AppVV.com is de iPhone 4S in standaardtests als de Sunspider test 2x zo snel als een Galaxy S2.
Ook is er een BrowserMark-test gedaan. (niet dat deze tests alles zeggen btw :))

Een filmpje is te bekijken via http://www.iphoneclub.nl/...-4s-en-siri-instellingen/
Aan de hand van een BrowserMark-test blijkt dat de iPhone 4S 89.567 punten scoort tegenover 44.856 voor de iPhone 4, een flinke verbetering. De persoon die de iPhone 4S in handen kreeg, filmde ook de nieuwe Siri-instellingen van de telefoon.
Behalve een BrowserMark-test, zijn er ook Sunspider-testen uitgevoerd voor het berekenen en laden van JavaScript. Die laten een totale score van 2222,1 milliseconde zien. De Samsung Galaxy S II doet over dezelfde berekeningen 4517,4 ms.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 10 oktober 2011 17:00]

Mijn (stock) Galaxy S II scoort normaal rond de 3300ms met Sunspider op de standaard browser, en rond de 1600ms met Firefox mobile. Hij scoort rond de 60000 op BrowserMark met de standaard browser en ruim 78000 met FF7.
Verder heb ik nog nooit een stock iPhone 4 boven de 30000 zien komen met BrowserMark, dus ik geloof niets van deze cijfertjes.
Ik heb net de browsermark test uitgevoerd op mijn iPhone 4 met iOS 5GM.
Ik haal een score van 52927. Die score 89567 van de 4S kan dus perfect.
Je zou dus verscheidene 3D games die op beide platforms zijn uitgekomen moet gebruiken als bench op fps. En dan een goed handje vol games, uiteraard zullen bepaalde games beter draaien op android/ios vanwege bepaalde optimalisaties.

Er valt best te vergelijken, maar dan moet je wel praktische doeleinden als tests gebruiken. Een paar punten meer of minder in een benchmark tool, zegt vrij weinig over de praktijk (het gaat tenslotte om hoe de gebruiker het ervaart).
Mijn iPhone 4 haalt 53291 in BrowserMark, hoezo niet boven de 30000?
Deze tests was ik ook net aan het opzoeken, want ik geloofde er ook niet veel van, khad beter even naar beneden gescrollt ;)
Kwam die links inmiddels ook tegen.

Nou zijn dat natuurlijk wel cpu tests en geen gpu tests. En daarnaast ook nog afhankelijk van browserverschillen. We gaan het zien zodra de eerste reviews er zijn (en ik zou dit ook altijd afwachten voordat ik iets koop)
Volgens tweakers haalt de SGS2 anders bij sunspider 3487ms dat scheelt aanzienlijk in je vergelijking en dat is nog met een oude versie van Android ook...

Tevens in de browsermark haalt de SGS2 tussen de 55.000 en 60.000 al met al niet de helft zo langzaam, wel langzamer maar niet zoveel als hun je proberen wijs te maken (waar slechtere SoC's zoals de Tegra 2!!! onder honeycomb wel makkelijk de 80.000 halen en overclocked over de 120.000)...

Dus sunspider is inderdaad sneller op iOS maar dat geldt enkel voor de telefoon, op tablet gebied is Android weer een fors stuk sneller...

De vraag is dus of je het uberhaubt wel 1:1 kan vergelijken, als het OS al zoveel uitmaakt dan kan je niet zomaar stellen dat de ene hardware beter/snelelr is als de andere...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 oktober 2011 17:28]

@ SideWalkSuper...

Ik keek even op AppVV.com. Je zegt dat het een vrij bekende websites is. Oke maar wel een ontiegelijk biased website voor Apple natuurlijk.
Zo'n test verklaar ik nu al 100% al onbetrouwbaar. Het is namelijk niet eens onafhankelijk.
Eigenlijk met je de 4S dan ook naast de nog te lanceren Nexus Prime zetten. Dan hebben we een eerlijk vergelijk met twee toestellen die zeer recent zijn en ongetwijfeld ongeveer dezelfde prijs hebben. En dan heb je meteen Android ICS te pakken, met goede hardware acceleratie. Ik denk dat de verschillen dan helemaal niet zo extreem meer zijn.

Edit: Als ik hierboven zo lees wat men op een SGS2 haalt, zal de Nexus Prime vast hoger scoren dan de iPhone 4S, hoewel dat eerst nog even in benchmarks bevestigd moet worden ;)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 11 oktober 2011 07:48]

De GPU van de iPhone 5 4S is top notch, en iOS maakt er optimaal gebruik van, bij Android is dat momenteel behelpen
Ice Cream Sandwich lost dat probleem op, dus de iPhone 4S (niet 5) en de Nexus Prime zullen vast op gelijke voet staan wbt acceleratie.

Vergis je overigens niet: het gebruik van een gpu staat nooit zomaar garant voor een snelheidsverbetering. Dat denken heel veel mensen, maar dat is helemaal niet zo. Het is geen wondermiddel waar je wat driehoekjes tegenaan kan gooien om het allemaal plotseling snel te laten zijn / aanvoelen.
Kijk het gaat om offloaden van grafische intensieve taken van de CPU naar de GPU, hierdoor krijgt de CPU minder te doen en kan andere zaken oppakken waardoor het systeem als geheel vlotter wordt.

En dan hebben we natuurlijk ook nog libraries als OpenCL om berekeningen anders dan grafische geweld op de GPU te offloaden.

En spelletjes zien er ook nog eens een stuk beter uit als de GPU hardware weer een grotere set aan OpenGL functionaliteit ondersteunt.

Daar zit momenteel toch wel een probleempje bij Android veel grafisch werk wordt door de CPU gedaan en niet geoffload naar de GPU. En de GPU hardware is in veel gevallen, ook voor de topmodellen als de Samsung Galaxy S2, nogal verouderd.

Komt wel verandering in waarschijnlijk maar dat moeten we afwachten en de iPhone 4S is er nu!
@boksbeugel:

Als de CPU teveel wordt beziggehouden dan heeft dat offloaden van intensieve taken naar de GPU geen nut, omdat laatstgenoemde dan steeds aan het wachten is en de zaak alsnog langzaam aanvoelt.

Daarom is een GPU geen wondermiddel. Je moet aan beide kanten werken. Zelfde geldt voor OpenCL.

(dit zijn de woorden van iemand die, net zoals zovelen hier op GoT, uren bezig is geweest om zijn eigen programma's sneller te maken)

Dat de hardware van de "huidige" modellen (misschien op de Tegra's na) verouderd is ben ik absoluut met je eens, maar je moet dan ook geen apparaten van bijna een of twee jaar terug vergelijken met apparaten die vorige week zijn vrijgegeven :)

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 10 oktober 2011 22:33]

Bijna alle games draaien echt wel op de GPU (tenzij scrabble/wordfeud maar dat hoeft dan ook niet), enige punt is dat Android het OS dus dat niet doet. Dus wat je zegt klopt niet helemaal, en er wordt gewoon openGL 2.1 ondersteund. Volgens mij exact hetzelfde als de laatste iPhone's.

3D games zien er top uit en lopen gewoon soepel...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 oktober 2011 09:18]

@watercoolertje:

Het klopt wel. We hebben het niet over spelletjes.
[...]
De GPU van de iPhone 5 is top notch, en iOS maakt er optimaal gebruik van, bij Android is dat momenteel behelpen.
Welke iphone 5? Wishful thinking? ;)
Dus als je elk jaar een nieuwe telefoon koopt ben je niet normaal? Ik zou niet weten waarom ik twee jaar met een telefoon zou moeten doen als ik mijn oude gewoon tweedehands kan verkopen.
Je bent in ieder geval wel verre van gemiddeld.
Dat valt echt wel mee hoor :) niet elke telefoon is zo duur als de iPhone dat je bijna verplicht wordt 2 jaar met een telefoon te doen...

Voor elke willekeurige Android/WP7 telefoon kan je 500 a 600 per jaar kwijt zijn voor een 1jarig abbo inc telefoon... Bij Apple Ben je 100den euro's meer kwijt... Dus ga je voor 2 jaar en kom je op een vergelijkbaar bedrag PER jaar (500 a 600 euro)... Met het (voor mij iig) nadeel dat je 2 jaar met 1 telefoon moet doen, wat me ontiegelijk saai lijkt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 oktober 2011 09:20]

Dan maar niet normaal toch :) Telefoons van tegenwoordig kosten een kapitaal bedoel ¤400 voor een toestel is niks geks meer. En ik zie kinderen ermee lopen opstraat alsof het niks kost.

Ik neem aan dat die 1 miljoen pre ordered zijn. Ongelovelijk hoe geweldig is de marketing van Apple. _O_ Als jij je product zo in de markt kan zetten dat mensen al je product willen kopen om te hebben ook al hebben ze een vorige model dat nog prima werkt. GE WEL DIG

PS. Kohaku, Doe de groeten aan Inuyasha :p
vergeet ook niet: veel bedrijven doen opslag. apple kan wel doen dat er 1 miljoen verkocht zijn. maar dat wilt niet zeggen dat ze allele 1 mil weg zijn. misschien ligt wel de helft in voorraad huizen
Wat voor de een normaal is, is dat voor een ander niet.
Niet generaliseren is dus het devies.

Vaak verkocht hoor, ik ben geen Apple kuddedier dus ik pas wederom.
Wat niet wegneemt dat het knap is wat Apple voor elkaar krijgt.

Alleen de tijd zal leren of dat zonder Jobs ook nog lukt.
Zoiets dacht ik ook..
iPhone4S werd niet geweldig in ontvangst genomen, vooral omdat de iPhone5 werd verwacht. Het zal dan wel zo zijn dat iedereen met een 3GS zal upgraden ;)
Klopt, zou ansich ook het meest logisch zijn :). Gezien de meeste contracten 2 jaar zijn, zijn veel iPhone 3GS gebruikers inmiddels al enkele maanden contractsvrij. Als ze echt hebben gewacht op de nieuwe iPhone zullen die inderdaad nu allemaal een nieuw toestel willen :). Dan komt er in Amerika nog eens bij dat de provider Sprint nu ook ineens iPhone's verkoopt. Dan spreek je meteen al een grotere doelgroep aan :).
Vrij logisch inderdaad. Ik heb een jaar geleden de iPhone 4 gekocht en daar moet ik nog een jaartje mee voort. Tegen die tijd is er weer een 'echte nieuwe' :)
Had ik niet verwacht. De upgrade is nu niet spectaculair. Wellicht allemaal 3gs gebruikers?
Ja, dat vermoed ik. De gebruikersgroep die niet bij de eerste lichting zit (of juist wel, die komen van de allereerste iPhone, de 2G af), maar steeds de opvolgende 'S' klasse heeft.

Ik skip juist historisch gezien altijd de 'S' variant. (heb nu dan ook de 4).

Deze cijfers verbazen me weinig, ik ken hier al genoeg mensen met de 3GS die letterlijk zitten te springen om deze telefoon.
Maar hoezo niet spectaculair?
Was de overgang van de Samsung S 1 naar 2 zo spectaculair dan??
Zijn toch gewoon normale upgrades?
Je skipped historisch gezien altijd de S variant? Er is pas 1 S variant geweest, de 3GS.
En nu dus de tweede. En als Apple deze release cylcus aanhoudt zal hij eerder jaar de vernieuwde telefoon kopen (5, 6, etc.) en de verbeterde versie hiervan skippen (5s, 6s). :)

Tot nu toe hetzelfde gedaan, waarbij ik ook een kort uitstapje naar een Samsung Galaxy S gehad heb (en snel weer terugkwam bij een iPhone).

Gezien de manier waarop telefooncontracten werken denk ik dat veel mensen op deze manier werken.
Precies, hij heeft de 3GS geskipped en nu skipped hij de 4GS. Mag geen grote samplesize zijn, maar de vlieger gaat wel op hier ;)
Wat is dit toch, dat ding heet de iPhone 4, niet 4G.

2G en 3G waren naast de naam ook een soort van verwijzing naar de netwerkstandaard, namelijk 2G en 3G.

Plak de 3GS er tussen en de iPhone 4 is simpelweg de 4de mobiele telefoon uit de hoef van Apple. De 4S dus nu de vijfde.

De netwerkstandaard 4G moet immers zijn intrede nog maken in Nederland.
er was anders ook geen iPhone 2G, Het gind van:
iPhone
iPhone 3G
iPhone 3Gs
iPhone 4
iPhone 4s
Haha ja dat vond ik ook al grappig... 'historisch' ? En waar is de 2GS dan?
Misschien zien mensen nu dat de upgrade niet zo klein was als dat ze dachten. Het is een compleet nieuwe telefoon, die er alleen maar uitziet als een iPhone 4.
Jep al die zielige reacties van hij ziet eruit als een iPhone 4 en DAAROM zou het geen flinke upgrade zijn... Dat is het dus wel. Je kan er alleen niets de bikkel mee uithangen zo van 'ik heb de nieuwste' omdat ze dat dus niet zien. MOOI!
Of.. en ik vind dat realistischer.. komt het omdat de iPhone nu door de 3 grote providers van amerika verkocht mag worden ipv de standaard 1-2.
Bij AT&T alleen al zijn er 'recordverkopen' gedraaid in de pre-sale. Ondanks dat er nu concurrentie is van Verizon en Sprint.
Dat zal zeker een grote groep zijn. De 3GS werd in juli(?) 2009 geïntroduceerd en veel (Amerikaanse) eigenaren zitten vast aan een twee jaarscontract. Dus die kwamen deze zomer allemaal vrij, hebben gewacht op de iphone 5.
Die iphone 5 kwam niet, maar er is niets mis met de 4s, zeker niet als je van de 3g(s) komt. Hoeveel mensen er van de 4 overstappen blijft een vraag, denk een stuk minder dan wanneer er wel een "echte" iphone5 uitgekomen was, een groter scherm werd door velen toch wel gewenst, als ik de polls op verschillende sites mag geloven.

Derhalve blijf ik voorspellen dat deze cijfers niet heel veel zullen betekenen voor het marktaandeel, al zou het wel leuk zijn als android weer eens concurrentie kreeg...

Daarnaast komt de dood van Jobs natuurlijk ook wel "goed" uit. Deze iphone wordt op veel blogs niet voor niets de iphone4Steve genoemd...
Of mensen die hun iphone4 verkopen, of doorschuiven naar hun vrouw of kind of erger. Toen de ipad 2 uitkwam werden verzekeringsmaatschappijen overspoeld met mensen die een "ongelukje" hadden gehad met hun ipad 1.
als je een 4G hebt zou je de 4GS ook willen hebben, dual-core.
de 4G is aardig aan de trage kant vs de iPad2.

wat voor spectaculair's had je verwacht dan? onzin?
Wat heeft het vergelijk van een tablet met een telefoon nu te maken met de keuze wel of niet over te stappen naar een nieuwe telefoon.

Mijn macbook pro is sneller dan de iphone 4 en Ipad2 bij elkaar, het enige dat ze gemeen hebben is dat ze uit dezelfde stal komen.

Me zus heeft recent nog een 3GS gekocht, zou het zelf nooit doen, maar die telefoon had haar vriend ook, en daar kon ze goed mee overweg, en gezien waar ze vandaan kwam, een kapotte samsung g600, een hele stap.

Sommige mensen zijn voor de tijd dat het abonnement duurt gewoon tevreden, en als Apple één ding goed doet is het de niet 'specificaties' vergelijkende massa aanspreken.
Al stoppen ze er een quad-core in, het boeit ze niet, ze weten het niet.

Dus 'zou' en 'moeten' zijn subjectief en vrij persoonlijk.
4gs heeft dezelfde cpu als een iPad2, is belangrijk voor veel mensen.
en ik hoor alle iphone gebruikers maar zeggen, alles is snel en vloeiend...
Geen lag niks..
Maar nu is hij in eens traag?
4G is ook niet traag is nog even snel als vorige maand en die maand ervoor enzo.
ik heb geen iPhone, maar heb ze wel gebruikt en ik vind ze persoonlijk altijd iets aan de trage kant.
Had het niet verwacht, groot aantal van deze verkopen zijn ook natuurlijk de groothandelaar en niet direct de eindgebruiker, de phonehouse, t-mobile en dergelijken kopen natuurlijk meteen voor 10.000den in,als het niet meer is, ze zullen een magazijn voorraad aan moeten maken en moeten deze uiteindelijk nog verkopen aan klanten. Zij verwachten wel blijkbaar dat het snel zal verkopen. Voor Apple is het natuurlijk meteen wel een verkoop maar wil niet zeggen dat er een gebruiker tegenover staat.
Uhmm, die 1 miljoen gaat om pre-orders via de Apple site, dus niet om groothandel. Het is niet zoals sommige niet nader genoemde fabrikanten goochelen met shipped vs. sold. ;)
Dat komt omdat apple als enige fabrikant bij kan houden hoeveel er daadwerkelijk sold zijn ivm met het activatieproces.
Nou ik blijf lekker mn 3gs gebruiken... En als mn abbo afgelopen is gaan we sim-only verder. De 3gs is voor wat ik er mee doe nog snel zat, en ik vindt de hoekige vormen van de iphone 4 en 4S niet mooi.

Al zou je met zulke verkoop cijfers wel denken dat iedereen met een 2G/3G/3GS wat nieuws haalt.
Dat ding is 2x zo snel als de Samsung Galaxy S2, iets wat best spectaculair te noemen is.

http://www.yourdailymac.n...ads/2011/10/anandtech.png

http://www.iphoneclub.nl/...-4s-en-siri-instellingen/
Behalve een BrowserMark-test, zijn er ook Sunspider-testen uitgevoerd voor het berekenen en laden van JavaScript. Die laten een totale score van 2222,1 milliseconde zien. De Samsung Galaxy S II doet over dezelfde berekeningen 4517,4 ms.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 10 oktober 2011 23:33]

Links naar benchmarks graag.
Jammer dat het voor geen meter klopt en de SGS niet de helft van het verschil heeft wat ze je proberen wijs te maken... (2222 tegenover 3400 ipv 4500)

En de sloomste dualcore: de Tegra 2 die verslaat de iPad2 en iPhone4S :D Dus ja zijn die score uberhaubt wel te vergelijken...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 oktober 2011 09:33]

Dit komt alleen maar door Siri... Ik moet toegeven als Microsoft fan, ik ben echt verrast! Het lijkt me ook super vet, maar Siri is en blijft gekopieerd van MS. Het is gewoon een verbeterde versie, maar ook nutteloos voor ons Nederlanders. Het ondersteund alleen Engels, Duits en Frans, dus ik zie totaal niet de meerwaarde voor een iPhone 4 met een betere camera... Want snel was het altijd al dus dual core is ook alleen verkoop trukje...
Wat is er niet spectaculair aan 3x zo krachtig als een iphone4?

edit: dit is een reactie op de eerste post, lijkt me dus niet irrelevant.

[Reactie gewijzigd door Mathijs op 11 oktober 2011 21:27]

Het feit dat de iPhone 4 toch al bijna niet sneller kon is wat het niet spectaculair maakt ;) iPhone 4 was al snel vanaf het begin. Een betere camera daar ga je geen iPhone 4s voor kopen. en Siri is inmiddels al geport ;)
Zou kunnen, hoeft echter niet. Heb zelf nog een iPhone 3G (z.g.a.n.) die ik binnenkort probeer te verkopen. Wil er een Samsung Galaxy S2 voor in de plaats hebben.

Heb het om eerlijk te zijn wel een beetje gehad met dat Apple-gedoe, al is het maar vanwege het geklooi met iTunes en Quicktime.
@Sticka
Had ik niet verwacht. De upgrade is nu niet spectaculair.
Hoe kom je daarbij? De upgrade oogt niet spectaculair, maar is wel spectaculair:
* CPU 2 x zo snel;
* grafisch 7 x zo snel;
* iOS5 met vele nieuwe features;
* iCloud;
* veel betere lens
* ...

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 10 oktober 2011 18:55]

Had hij alleen sneller geweest en een ander hoesje gekregen, dan was het wel spectaculair geweest uiteraard ;)
de duurste smartphone op dit moment en ook de gene met de laagste specs.
Oh the ignorance ;(
Samsung ace, fraude 's etc. Allemaal lager. Sgs2 redt zelfs lagere specs
Goed, wijs jij eens een smartphone aan die nu te koop is met een snellere GPU... of nee wacht... dat kan je niet. :D

Daarnaast ben ik nog steeds van mening dat het compleet irrelevant is wie de meeste ghzjes heeft. Het gaat om hoe je het ervaart als je het toestel vast hebt. Een snellere toestel welke meer ghz heeft kan traag aan voelen als str*nt door een trechter.

En als hij al gelijk aanvoelt dan zit je nog met het verschil van beschikbare applicaties, stabiliteit e.d. wat ook verschilt.

Twee systemen die elk dezelfde mensen probeert te trekken. Android en iOS. Laat ze gewoon eens naast elkaar leven. iOS of Android verdwijnt echt niet binnenkort van het toneel.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 10 oktober 2011 19:03]

Idd iOS gaat niet verdwijnen en ook Android niet. Ze evolueren samen mee. De één kijkt weer een beetje van de ander af en de innovatie gaat zo steeds verder.
Enige wat ik me wel afvraag is wat WP7 gaat doen.... Helemaal nu Android GPU acceleratie krijgt.
je hebt je gelukkig lekker verdiept:

the A5 is limited to 1Ghz. The new Hummingbird in the SGS2 tops out at 1.2
They both use the PowerVR SGX 543MP2 as graphics accelerators.
The 4S has 512MB RAM, the SGS2 has 1GB.

GPU is identiek hetzelfde.
De samsung heeft 2X zoveel geheugen en de processor loopt ietsjes sneller (niet dat dat veel zal uitmaken)
verder kan deze al lang is full HD opnemen...

wat is er dus vernieuwend aan?

[Reactie gewijzigd door Denskie op 11 oktober 2011 11:34]

Ik zeg niet dat sneller vernieuwend is. Maar de GPU is niet gelijk.

http://www.appleinsider.c...faster_than_iphone_4.html

Zie de benchmark. De GS2 blijft erm, nogal achter.
Wat, normaal lopen jullie altijd te zeuren over de snelheid (als in GHZ, niet in hoe het aanvoelt), is het eens andersom, Is het ineens allemaal huilie doen. Zoals ik al zei, ik really don't give a shit. Want over een tijdje zal er vast een snellere GPU bij Android zijn. Maar nu nog een OS wat er gebruik van maakt hea.

Gebruik maken van de hardware die er in zit is veel belangrijker dan 'de snelste hardware' er in hebben zitten.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 11 oktober 2011 10:12]

Dit verbaast mij toch wel hoor.. Ondanks dat het op het huisje na een heel nieuw toestel is, hebben veel mensen het idee dat het slechts een licht aangepaste update van de iPhone 4 is. Ik denk dat heel veel 3G en 3GS eigenaren nu de overstap willen maken. Ondanks de verdubbeling in performance kan ik me niet voorstellen dat mensen overstappen. Maar er zijn natuurlijk wel gekkere dingen in de wereld. Moet zelf nog maar even zien of ik er één haal. Heb nu een Sony Ericson W880i die na 4 jaar aan vervanging toe is.
Je ziet het ook niet goed. Er zal maar een klein percentage iphone 4 bezitters zijn die overstapt naar de 4s, maar daar richt Apple zich ook niet op. De meeste iphone 4 bezitters hebben een abonnement dat nog een jaar zal lopen, omdat deze pas een jaar oud is.

Het "grote geld" ligt bij de 3GS bezitters, die nu 2 jaar aan een telefoon vast hebben gezeten, watertandend naar de 4 hebben gekeken en nu, zodra hun abonnement afloopt, over kunnen naar de 4GS. Qua uiterlijk de telefoon die ze al een jaar willen, maar qua specificaties toch een verbetering die groot genoeg is om voor het nieuwe model te kiezen.

Volgend jaar, als de eerste 4-mensen hun abonnementen af zien lopen zullen ze weer met een iPhone 5 model komen. De mensen die dan een telefoon zoeken hebben 2 jaar lang tegen een telefoon aangekeken, zijn gewend geraakt aan het ontwerp, en zullen dus beter getriggerd worden om een nieuwe te kopen als deze een ander uiterlijk heeft. Dan hoeven de specs nog niet eens zo heel erg veel beter te zijn, het feit dat het een "andere" telefoon is is in feite al genoeg om mensen over de streep te trekken.

Vervolgens zie je weer mensen die na de 4S graag een nieuwe telefoon willen, maar vastzitten aan een abonnement. Deze zullen een jaartje moeten wachten, en worden door Apple beloond met een telefoon met het uiterlijk dat ze graag willen, maar betere specificaties.

Dus, volgend jaar weer een redelijke spec-bump maar een heel ander design, het jaar erop alleen een spec bump, enzovoorts.

(dit geldt overigens alleen voor de mensen die bewust, vergelijkend, een iphone kopen. De mensen die een iphone kopen omdat het een iphone is, kopen t kreng toch wel ;))
Ik wilde al net zoiets posten, maar je haalt me de woorden uit de mond. Ik verwacht dat dit inderdaad de strategie is: waarom snel en overhaast vernieuwen in een make-or-break-markt als je ook veel kunt verdienen door het op deze manier te doen?

Ik vraag me wel af hoe groot de groep is die nu een 4 heeft en straks een 4S (omdat ze gadget-liefhebber zijn). Die zou nog wel eens groter kunnen zijn dan we nu denken en die groep koopt natuurlijk geen 4S als er tegelijkertijd een 5 wordt gelanceerd.
Die groep zou in absolute getallen wel eens best groot kunnen zijn, maar relatief schat ik deze echt marginaal. Sowieso is het percentage mensen dat echt gadgetverslaafd is, en doelbewust ieder jaar de iphone koopt om bij te zijn qua techniek kleiner dan je zult verwachten: Een hele hoop mensen kopen de iphone voor de iphone, weten niet wat het actuele model is of kijken meer naar de prijs. Hier op tweakers zullen er een hoop "bewuste" kopers zijn, maar IRL zal dat vele malen minder zijn.

En daarnaast zie ik niks in het introduceren van twee modellen tegelijk. Apple's strategie de afgelopen jaren was om het bij 1 standaard te houden. Legacy support hebben ze altijd wel geboden, maar er is maar 1 actueel model geweest. 2 modellen zou hevig tegen deze strategie in gaan, en zou in de userbase een verdeeldheid opleveren die apple juist probeert tegen te gaan: 2 soorten telefoons, apps voor maar 1 variant, etc. Dat gebeurt nu ook, maar met 2 verschillende "courante" modellen zou dit een hele andere situatie opleveren.
Dit doet me denken aan het Tick-Tock verhaal dat Intel ook toepast op hun micro-architectuur ;)
De prijzen in Nederland zijn een stuk hoger dan in Amerika, denk ook niet dat het top zal verkopen in Nederland door de prijzen.

Zo wel kan ik maar twee redenen bedenken:
1.) of je verdient veel, en kan het veroorloven.
2.) of je bent gestoord, want android doet echt niet minder onder dan ios, sterker nog. Als ik het heb over prijs/kwaliteit verhouding.
1) De iPhone 4S is bij introductie goedkoper dan dat de iPhone 4 was. De iPhone 4 ging simlock vrij bij APR's over de toonbank voor 649/699, totdat Apple hem zelf online aan ging bieden voor 599. En om nou te zeggen dat die slecht verkocht.

2) Of je snapt het gewoon niet. Het gaat er niet om of Android onder doet of niet. Apple heeft door design/gebruiksvriendelijkheid/marketing/(emotie) met elkaar te koppelen het begrip prijs/kwaliteit verhouding overbodig gemaakt. Mensen kopen een Apple product om veel meer redenen dan alleen prijs/kwaliteit verhouding. Als mensen alleen naar prijs/kwaliteit verhouding kijken, waarom bestaat een Albert Heijn dan nog?

Icm met een abonnement is een iPhone misschien wat duurder dan vergelijkbare Androidtoestellen. Maar als je bij aankoop 100 euro meer voor een iPhone bij moet leggen, dan is dat over een abo-periode van 2 jaar dus nog geen 5 euro p/maand.

Prijs/kwaliteit verhouding... 8)7
Kwaliteit is een ruim begrip. Gebruiksvriendelijkheid, de schoonheid en ergonomie van het ontwerp, de beschikbaarheid en kwaliteit van applicaties en de mate van integratie met andere (Apple-)apparaten zijn allemaal eigenschappen die gekwalificeerd kunnen worden. Zelfs de vermeende patsfactor van een iPhone kun je als een kwaliteit beschouwen. Ze hebben allemaal invloed op de gebruikservaring. Dat veel Android-gebruikers weinig geven om materiaalgebruik, esthetica en de implementatie van functionaliteit wil niet zeggen dat andere mensen geen waarde hechten aan deze eigenschappen. Uiteindelijk is het de prijs/kwaliteit-verhouding die mensen over de streep trekt om een iPhone te kopen. Men verwacht kennelijk dat de hogere prijs het verschil in gebruikservaring waard is.
Mag ik aan deze discussie, en ook aan de redactie, het volgende toevoegen:

De voorverkopen zijn dit maal inclusief de cijfers van Verizon, die 31% van de US markt in handen heeft. De vorige voorverkoop-cijfers waren van de overige providers, die de iPhone 4 al wél meteen konden leveren.

Er is dus grofweg anderhalf keer zoveel mensen die konden pre-orderen bijgekomen, en er zijn iets minder dan anderhalf keer zoveel iPhones gepre-ordered.

Je mag in dat opzicht stellen dat het aantal pre-orders ongeveer gelijk is gebleven en niet is gegroeid. Een precieze berekening heb ik nog niet gedaan, maar de conclusie zal op hetzelfde neerkomen.
Mag ik jou ook wijzen op het feit dat veel Verizon klanten al bij de lancering van de iPhone 4 een iPhone hebben gekocht. Plus het feit dat diezelfde klanten ook kunnen kiezen voor een GSII. Dat geen enkele telefoonmerk die al beschikbaar waren bij alle aanbieders zulke pre-orders (geen sales, maar pre-orders) hebben gehad. Is het zo moeilijk om te zien waarom de iPhone populair is onder de gebruikers? Kan het niet anders zijn dan dat de cijfers voor zichzelf spreken? Je kunt gewoon niet ontkennen dat alle andere telefoonfabrikanten een steek hebben laten liggen. Er kwam pas echte ontwikkeling toen Google met een besturingssysteem kwam. Anders hadden al die andere merken echt een probleem gehad. Geen van allen waren instaat om een telefoon met een goed werkend besturingssysteem te maken, met een eco-systeem en verdienmodel voor ontwikkelaars zoals Apple dat heeft gedaan. Nokia kon het niet, Sony kon het niet, RIM kon het niet HTC, Samsung, Motorola konden dit allemaal niet voor elkaar boksen. Nu zijn we 5 jaar verder. Apple heeft 5 telefoons uitgebracht. Ik kan alle modellen van Apple opnoemen in een adem. Kan jij alle samsung of HTC modellen opnoemen? Simplicity is key. Wat de Galaxy Tab 10.1? Of de iPad (1, 2, 3). Apple maakt het meeste winst per verkochte model. Apple heeft de hoogste klanttevredenheidspercentage. Kan Apple er een AMOLED scherm in doen? Tuurlijk. Maar zitten klanten daar op te wachten? Kan Apple er een NFC chip in doen? Tuurlijk. Is dat wat klanten willen? Kan Apple een SD slot er in doen? Tuurlijk. Wordt de telefoon dikker en brengt een hoop complexiteit met zich mee. Is dat wat klanten willen? Etcetera, etcetera, etcetera.

Ik verwacht niet dat je als tweaker dit verhaal begrijpt. Maar ik hoop het wel.
Mag ik jou ook wijzen op het feit dat veel Verizon klanten al bij de lancering van de iPhone 4 een iPhone hebben gekocht
Dat mag je natuurlijk doen, maar het artikel gaat over pre-sales en niet daadwerkelijke verkoopcijfers. En nee, Verizon klanten konden helemaal geen iPhone 4 pre-orderen na de introductie in juni '10.
Dat geen enkele telefoonmerk die al beschikbaar waren bij alle aanbieders zulke pre-orders (geen sales, maar pre-orders) hebben gehad
Dat zeg ik, nu haal je zelf twee dingen door elkaar.
Is het zo moeilijk om te zien waarom de iPhone populair is onder de gebruikers? Kan het niet anders zijn dan dat de cijfers voor zichzelf spreken?
Oh nee hoor, ik zie prima waarom de iPhone zo populair is onder gebruikers. Ik denk echter dat jij even wat beter moet kijken, en niet alles blindelings toe schrijft aan kwaliteiten van een merk/toestel, maar accepteren dat er ook andere factoren een rol kunnen spelen.
Weet je nog toen M.J. overleed? Hoe plotseling al zijn albums, zijn film en alle talent-shows over hem een mega-succes waren? Gezien de adoratie van wijlen Jobs, waarom zou dit geen invloed op dergelijke cijfers kunnen hebben? Accepteer jij dan gewoon dat het een combinatie is van (terechte) populariteit en emotie.
Je kunt gewoon niet ontkennen dat alle andere telefoonfabrikanten een steek hebben laten liggen. Er kwam pas echte ontwikkeling toen Google met een besturingssysteem kwam. Anders hadden al die andere merken echt een probleem gehad.
Wat haal je er nou allemaal voor oude koeien bij? Moet je de ontwikkeling van de oorspronkelijke iPhone, 4½ jaar geleden, er met de haren bijslepen om je gelijk te halen? We hebben het hier over het verklaren van het aantal pre-sales van de iPhone 4s.
Apple heeft de hoogste klanttevredenheidspercentage.
Onderbouw dat eens met feiten? Ik zal wel de laatste zijn die zal ontkennen dat Apple producten goed scoren in klanttevredenheid onderzoeken, maar veel onderzoekers zetten merken tegenover elkaar. Apple is juist het enige merk dat geen budget-telefoons uitbrengt en dat alleen al garandeert een merkbreed hoger tevredenheidscijfer. Zet je de toestellen tegenover elkaar die met elkaar vergeleken kunnen worden op basis van functionaliteit en prijs, dán pas is zo'n onderzoek zinvol en representatief.
De consumentenbond heeft aangegeven dat in augustus de SGS2 de iPhone 4 heeft ingehaald qua klanttevredenheid.
Kan Apple er een AMOLED scherm in doen? Tuurlijk. Maar zitten klanten daar op te wachten?
Je doet aannames zonder je ergens in te verdiepen. Zo had je makkelijk kunnen weten dat Apple wel degelijk AMOLED schermen wilde gaan gebruiken, maar dit puur op basis van het feit dat Samsung géén garantie kon geven voor productie-aantallen heeft vervangen door een LCD scherm, waarvan wél kon worden gegarandeerd dat er voldoende productiecapaciteit was.
The report says that Apple considered using the brighter, power-saving display technology but decided to go with an IPS LCD display in order to save on component costs and, more importantly, meet demand for Apple’s upcoming iPhone.
Ik verwacht niet dat je als tweaker dit verhaal begrijpt. Maar ik hoop het wel.
Ja, nog effe zeg, doe eens normaal. De arrogantie om dit te typen alleen al word ik onpasselijk van. Jij bent net zo goed tweaker als ik, want geregistreerd op tweakers.net. Trek daar vooral geen conclusies uit als deze, dat komt echt ontzettend dom over.
Alleen op die opmerking al zou je weggemod moeten worden, maar goed.

Feit is en blijft dat Verizon, met 31% van de markt (tientallen miljoenen klanten dus) voor de initiële release van de iPhone 4 géén pre-orders heeft aan kunnen nemen, simpelweg omdat Verizon nog geen LTE-netwerk beschikbaar had, en de iPhone 4 in de eerste instantie geen CDMA ondersteunde. Dat heeft tot maart dit jaar geduurd, een volle 9 maanden na de aankondiging van de iPhone 4.

Ontken en bagatelliseer zoveel je wil, de pre-order cijfers van de iPhone 4s zijn, ten opzichte van die van de iPhone 4 16 maanden geleden, goeddeels te verklaren door het feit dat er vanaf dag één tientallen miljoenen mensen meer kunnen pre-orderen.

Lees anders dit even door: Artikel over de Verizon iPhone 4 en netwerk uitleg.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 11 oktober 2011 15:18]

Wat is nou je punt? Dat het incl. Verizon klanten zijn of dat het pre-orders zijn. Als het het eerste is dan is mijn reactie terecht. Als het het laatste is zoals je in je reactie doet vermoeden dan is dat niet mijn punt maar wil er wel op reageren. Pre-orders hebben nooit zoveel afgeweken van de daarna daadwerkelijke verkochte aantallen. Jij reageert niet inhoudelijk. Okay redactie is er op gewezen. En nu? Wat is dus je punt? In het artikel staat toch ook dat het om pre-orders gaat.
Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom? Even serieus, je kijkt voor de tweede keer volledig over mijn punt heen.

Klanten van het grootste netwerk in Amerika, Verizon (31% marktaandeel), konden van juni 2010 tot en met februari 2011 niets met de iPhone 4 beginnen omdat de iPhone domweg niet overweg kon met het netwerk van Verizon (CDMA). Pas met de release van de iPhone 4 model A1349 (speciaal CDMA model) in februari 2011 konden de klanten de iPhone 4 gaan gebruiken.

Daaruit kun je concluderen dat de cijfers van pre-orders waarmee de huidige cijfers word vergeleken (600.000 voor de iPhone 4) door simpele logica al hoger worden met het nieuwe model (4s) omdat deze meteen al wél CDMA ondersteunt. In verhouding is de iPhone 4s dus zelfs minder populair (kijkend naar marktaandeel Verizon).

En nee, pre-orders zeggen lang niet altijd iets over de uiteindelijke verkoopcijfers. Maar het hele bericht op tweakers waar jij en ik op reageren gaat over die pre-orders, en ik geef aan dat er belangrijke informatie ontbreekt.

Lees dit ook eens (al ouder, maar wel duidelijk):
http://www.pcworld.com/ar...asons_to_think_twice.html
Je meent het nog serieus ook he :-)
Ik meen het inderdaad serieus, het is domweg een feit. Zie ook mijn reactie op Macshack hier onder, inclusief bron. Waarom zou ik het niet menen?

Kom dan met een fatsoenlijke (inhoudelijke) reactie, zo kan ik je niet serieus nemen.
Ik zou wel willen weten hoeveel van die aantal direct naar China gaan.......... 1 miljoen is niet bijsters veel in China
Het BBP per hoofd van de bevolking in China bedraagt 3.678. Het kapitaal is geconcentreerd in een elite van rijken. Slechts een aantal van die rijken zal deze iphone kopen.

Per 100 bewoners zal je dus meer verkopen aan Nederland/België dan aan China. In absolute aantallen zal dat anders liggen natuurlijk.
3750 per capita... kijk ook naar de curve...............
http://www.google.ch/publ...ifdim=country&hl=en&dl=en

Ook...

Apple has sold nearly 100,000 iPhone 4 handsets through China Unicom in the first four days of device sales, while 200,000 total phones were pre-ordered.
http://gigaom.com/2010/09/29/iphone-4-china-sales/

Alleen bij China Unicom... de Andere China Mobile.. heeft een markt aandeel van 70%..

Although 200,000 pre-ordered handsets for the iPhone 4 debut sounds like a large number, it’s relatively small given that an estimated 10 million Chinese people are users of 3G data services.(April 2008)

[Reactie gewijzigd door cyuen op 10 oktober 2011 18:16]

Geen normaal gezien, de launch countries zijn: United States, Canada, Australia, United Kingdom, France, Germany, and Japan
Dit is zonder de verkopen in China.. De initiele start is voor America, Australie, Canada, Frankrijk, Duitsland, Japan en het Verenigd Koningkrijk...
Ik blijf van mening: Apple is alleen de naam. Zo overweldigend vind ik ze niet.
Heb zelf de 3G gehad maar ben meer tevreden over de Desire Z.. Plus, vind de iphone best 'lellek' eigenlijk! telefoon van 3 kilo in je broekzak. dan maar een minder mooi scherm;)
En daarom hebben iPhone gebruikers gemiddeld meer applicaties geïnstalleerd dan mensen met een Android? Omdat ze er minder mee doen? Of nee wacht, de statistieken spreken je tegen. Maar hee, haal vooral die plaat niet weg.
Ik ben een tweaker, loop altijd te klooien met pc's en dergelijke.

Maar het is ook wel leuk om een telefoon te hebben die goed werkt en waar je niks aan hoeft te klooien om het werkend te houden. Idem dito voor een laptop. Heb nu een MacBook Pro, snel, mooi design en lange batterijduur. Ik lach m'n klasgenoten uit als de hun laptop meehebben, zij moeten dan al aan de lader en ik kan vrolijk doorgaan
Je weet dat de Desire Z zwaarder is dan een iPhone? In verhouding heb je dan ongeveer 4 kilo in je broekzak zeg maar?
Mooi mooi, weer bewezen dat apple de koning der smarthphone is.

En de prijzen in nederlands zijn zwaar absurd, maar dat is KPN he, denk dat andere providers wel normaal zijn en gewoon 179 of 199 euro + 30 euro per maand abbonement hebben, anders gewoon op apple.nl kopen en simkaartje erin duwen ben je goedkoper uit :D
anders gewoon op apple.nl kopen en simkaartje erin duwen ben je goedkoper uit
Dat valt vies tegen. Op een 2-jarig contract ben je misschien een tientje goedkoper uit met sim-only. Geef me dan die 2 jaar maar.

Mijn iPhone 4 (32 GB versie) koste me bij een contract verlening bij t-mobile slechts 180 euro. (extra korting ivm vaste klant).
Ik ging uit van kpn prijzen he ;)
320 + 60 euro;s in de maand kan niet op tegen 599 wat de iphone 4S gaat kosten
Maar je hebt dan wel een toestel waar je op vakantie een lokale sim kan insteken ipv te roamen
Maar je hebt dan wel een toestel waar je op vakantie een lokale sim kan insteken ipv te roamen
En hoe zou dat boeien? ik bel nooit als ik op vakantie ben. Of SMS. email wel, maar ik zorg dan ook dat ik WiFi heb.
Ik bel elke dag mn ouders, mijn vriendin belt elke dag haar ouders. Vaak eens een smsje naar vrienden. Dus voor mij boeit het iig wel
Zeer nette voorverkoopcijfers, mensen zien waarschijnlijk wel het nut van dit apparaat t.a.v. de prijs.

Persoonlijk vind ik hem wel erg duur, nieuws: IPhone 4S wordt bij KPN 50 euro duurder dan iPhone 4

Voor 60 euro per maand nog steeds 320 euro bijbetalen. Voor alleen die 320 euro heb je al bijna een high end Andriod telefoon met sim-only. http://tweakers.net/price...axy-s-ii-i9100-zwart.html
Maar dat is alleen nog maar de KPN he..die zijn sowieso al duur vind ik.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True