Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 172 reacties

Volgens nieuwe geruchten is Apple van plan om in september een nieuwe versie van zijn smartphone uit te brengen. Het toestel zou zowel voor cdma- als gsm-netwerken geschikt zijn. Onder andere de cpu wordt vernieuwd.

Apple zou zijn nieuwe smartphone iPhone 4s noemen, wat doet vermoeden dat er geen grote wijzigingen zijn ten opzichte van de iPhone 4. Wel bouwt Apple zijn tweekernige A5-cpu in en zouden de camera's verbeterd worden. Er lijkt, ondanks eerdere geruchten, geen ondersteuning te komen voor de 4g-netwerktechnologie lte, al lijkt Apple wel van plan om hspa+-ondersteuning in te bouwen; een techniek die zich inmiddels ook 4g mag noemen. Apple zou wel van plan zijn geweest om lte-ondersteuning in te bouwen, maar de benodigde chips daarvoor zijn nog niet klaar.

Het is geen verrassing dat Apple van plan lijkt te zijn om de A4-cpu in de iPhone 4 te vervangen voor de A5. De fabrikant uit Cupertino deed hetzelfde bij het uitbrengen van de tweede generatie iPad.

Inmiddels is ook een hoesje opgedoken voor een nieuwe iPhone-versie: de Chinese site AliBaba biedt een rubberen case aan voor de iPhone 5G. Het is onduidelijk of dit hoesje daadwerkelijk bedoeld is voor de aankomende iPhone, maar het is niet de eerste keer dat accessoires voor een nieuwe Apple-smartphone vroegtijdig opduiken.

AliBaba iPhone-hoes
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (172)

Dit is geen nieuw gerucht. Zie http://www.engadget.com/2...s-how-it-looks-from-here/. Daar staat september en de naam iPhone 4S al genoemd. :)
Maar nu zijn er foto's van cases uitgelekt. Of ontwerpen van de cases.
Ja, en? Mijn punt is dat al duidelijk was dat de iPhone in september uit komt. De titel van dit nieuwsbericht doet dat nieuws brengen, terwijl dat al duidelijk was. Daar doet een hoesje niets aan af, tenzij op het hoesje staat "september 2011" oid. :P
''Wel bouwt Apple zijn tweekernige A5-cpu in'' deze is niet van Apple maar van Samsung!
Gebaseerd op de architectuur van Samsung. Maar toch ontworpen door Apple.
Gebaseerd op de architectuur en instructieset van ARM, andere bedrijven nemen een licentie hierop, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/ARM

ARM is overigens mede dankzij Apple ontstaan, omdat Apple een processor nodig had voor de Newton PDA.
In the late 1980s Apple Computer and VLSI Technology started working with Acorn on newer versions of the ARM core. The work was so important that Acorn spun off the design team in 1990 into a new company called Advanced RISC Machines Ltd. Advanced RISC Machines became ARM Ltd when its parent company, ARM Holdings plc, floated on the London Stock Exchange and NASDAQ in 1998.[8]

The new Apple-ARM work would eventually turn into the ARM6, first released in early 1992. Apple used the ARM6-based ARM 610 as the basis for their Apple Newton PDA. In 1994, Acorn used the ARM 610 as the main CPU in their Risc PC computers. DEC licensed the ARM6 architecture and produced the StrongARM. At 233 MHz this CPU drew only 1 Watt of power (more recent versions draw far less). This work was later passed to Intel as a part of a lawsuit settlement, and Intel took the opportunity to supplement their aging i960 line with the StrongARM. Intel later developed its own high performance implementation known as XScale which it has since sold to Marvell.
A5 is toch een SoC, geen cpu?
De CPU is weldegelijk van Samsung...
Samsung bakt ze voor Apple, de CPU is een ontwerp van Apple. Gebasseerd op een bestaande ARM architectuur maar er zitten eigen aanpassingen in.

Apple heeft namelijk een tijd geleden de chip-maker Intrinsity overgekocht.
In princiee is een SoC net lego. Je pakt onderdelen die je nodig hebt. Zorgt dat ze samenwerken en je laat ze produceren.
het is allemaal op basis van licenties.
De A5 is niet door Samsung ontworpen. Ze produceren hem alleen, maar er zijn al aanwijzingen dat TSMC ze ook gaat maken. Ik denk dat de verwarring komt doordat de A4 praktisch identiek was aan de Hummingbird, omdat beide chips op hetzelfde referentie design waren gebaseerd.
Klopt niet helemaal hoor, Hummingbird (dat is dus de complete SoC) is niet gebaseerd op een referentie-design.

En de enige overeenkomst met de A4 was de CPU die door Samsung is gebasseerd op Cortex A8 de rest op de SoC is niet gelijk.

Zowel de A4 als A5 zijn dus door Samsung gemaakt, en de A4 deels dus ook ontwikkeld (de CPU).
ja ho. Amsung heeft hem gemaakt, maar Apple heeft de chip grotendeels zelf ontworpen met een ARM architectuur en een bestaand ontwerp in het achterhoofd. de chip is speciaal door Apple ontwikkeld en verschilt wel degelijk van de standaard chips die andere fabrikanten gebruiken.
Zou dat niet gewoon een typefout zijn bij Alibaba? Lijkt me wel rijkelijk vroeg om nu al specificaties van de 5G door te geven aan hoesjesfabrikanten.
Misschien, ikzelf hoop nog steeds op een Juni release aangezien mijn abonnement al is afgelopen. Zoveel tijd zal het niet kosten (Mei - September) om een hoesje te ontwerpen en te produceren.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 16 mei 2011 00:11]

na je contractperiode is je abbonement per maand opzegbaar (wettelijk verplicht met een kleine opzegtermijn van meestal een maand). dat betekent dat je rustig hetzelfde abbo tot en met september kan gebruiken zonder dat je er weer twee jaar aan vast zit. je kan dus prima nog even wachten met verlengen tot aan september. veel mensen denken dat je na twee jaar niet meer kan bellen ofzo, maar dat is niet zo. een telco verdient meer aan jou als ze het abbo gewoon door laten lopen dus dat zullen ze met alle plezier gewoon doen.
Die wettelijke verplichting geldt alleen voor particuliere abonnementen. Bij zakelijke abonnementen bij bv. T-Mobile is die termijn drie maanden. Grmbl. Zal bij andere providers vast niet anders zijn?

Het is sowieso verstandig om goed te kijken of je na je contract periode door gaat met je huidige abonnement: een SIM only abonnement is al snel veel goedkoper, zelfs al doe je het maar een maand of drie. Reden: je hebt je toestel feitelijk al afbetaald maar je gaat daarna gewoon door met de afbetaling-bedragen. Voor de telco pure winst. Tjakka.

Het zou eerlijker zijn als telcos aan het einde van de contract periode het afbetalingsbedrag uit het maandbedrag halen. Maar de politiek heeft dit nog niet ontdekt.
Inderdaad, ik weet dat ik gewoon kan bellen, maar mijn huidige telefoon (iPhone 3G) is niet meer het nieuwste beestje, en ben wel benieuwd wat de nieuwe zal brengen.

Hoop zo en zo dat het een 'World Phone' gaat worden zodat welke hier verkocht wordt in de USA ook te gebruiken is, aangezien ik daar een tijdje voor mijn studie heen wil.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 15 mei 2011 14:20]

World phones zijn eigenlijk alleen interessant voor Amerikanen op het Verizon of Sprint netwerk (CDMA), aangezien zij niet in de rest van de wereld kunnen bellen. Onze GSM toestellen, mits triband, kunnen ook in de USA worden gebruikt op de gsm netwerken van AT&T en T-Mobile.


[offtopic] Is 'zo en zo' jouw manier om 'sowieso' te spellen??[/offtopic]
Inderdaad, maar het idee dat je gewoon eigenlijk elke carrier kan kiezen is wel mooi genomen natuurlijjk.

[offtopic]
Blijkbaar ;)
En in AziŽ, denk bijvoorbeeld aan China, wordt CDMA ook gebruikt, dus tja...
@Squatjj: moet ik je teleurstellen, China gebruikt gewoon gsm
teleurstellen? Ik dacht dat gsm superieur was aan CDMA?
Teleurstellen dat ze argument dus niks voorstelt ;)

GSM is inderdaad superieur, tenminste bellen en data tegelijk ;)
in china ka je gewoon gsm gebruiken hoor
Je kan daar ook gewoon met GSM bellen, hooguit niet met elke provider
Enkel bij T-mobile en AT&T, en laat dat nu juist de duurste twee zijn. Tijdens mijn studie in de VS (5 maanden) was het goedkoper voor mij om een nieuwe (CDMA) telefoon te kopen en dan bij Virgin Mobile te gaan dan met mijn huidige GSM bij t-mobile of AT&T
virgin mobile <3
het idee van een world phone is juist dat je met iedere willekeurig carrier kan bellen. en dat betekent dus dat je zowel CDMA als GSM moet hebben.
Gewoon GSM hebben ze daar niet. Wel PCS, GSM op rare frequenties.
Je kunt beter je abonnement laten doorlopen omdat de oudere abonnementen voordeliger zijn dan de nieuwere abonnementen. Het toestel koop je dan gewoon los. Dat kan enorm veel geld besparen op de langere termijn.
Als je een los toestel koopt, kan je beter gaan speuren naar goede simonly aanbiedingen. Met enige regelmaat zijn er aanbiedingen waarbij het goedkoper is een simonly met los toestel te nemen, dan een 'standaard' abonnement met gesponsord toestel.

In het geval van de iPhone is dat helemaal handig: veel mensen hebben een contract dat in de komende maanden afloopt, terwijl ze er nog geen nieuwe iPhone is. Neem dan een simonly abonnement en je bent mogelijk nog goedkoper uit dan verlengen met een nieuwe iPhone.
Ik denk dat dat sterk aan de provider ligt, en welke persoonlijke aanbiedingen je kan krijgen. Ikzelf kreeg een Desire HD voor 1 jaar zonder bijbetalen voor ~30,- euro per maand (1e 6 mnd 20,-, laatste 6 mnd 40,-).

Het is dus goed om eerst daar naar te kijken voordat je hals over de kop gaat kopen.

Maar je hebt wel gelijk, in bepaalde gevallen kan een toestel los kopen zelfs voordeliger zijn.

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 15 mei 2011 16:40]

In dat oude abbo zat waarschijnlijk ook terugbetalen van het toestel (die je dan met korting hebt gekocht). Dat door laten lopen is niet heel handig.
De geruchten zijn vrij sterk over een latere introductie, maar is dat ooit bij een product wat al bestond gebeurt? De geruchten waren er ook voor de iPad 2 en Apple lijkt er alles aan te doen altijd bijtijds te zijn. Oftewel, waarschijnlijk is de werkelijkheid weer veel minder spannend dan de geruchtenmolen en wordt het heel simpel de opvolger van de 4 in juli met de A5 als belangrijkste upgrade en klaar is kees.
Denk het niet, er staat duidelijk meerdere malen aangegeven op die site dat hij echt voor de iPhone 5 is.
nope, flits zit helemaal aan andere kant bij dit hoesje
Nee want bij de iPhone 4 zou deze hoes de flitser bedekken. (Edit: Sorry was al gezegd door Leo1010)

Maar Apple geeft die specs helemaal niet door aan hoesjesfabrikanten. Die zijn gewoon goed in industriele spionage. Het was pas nog in het nieuws dat er aangifte is gedaan tegen de mensen die de vorm van de iPad 2 aan hoesjesfabrikanten gelekt hadden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 mei 2011 18:23]

Zou dat niet gewoon een typefout zijn bij Alibaba? Lijkt me wel rijkelijk vroeg om nu al specificaties van de 5G door te geven aan hoesjesfabrikanten.
Dat denk ik ook ja. Eerst komt de 4S en daarna de 4G (of 5G) pas.
Zou de iPhone 5 trouwens geen kleiner scherm krijgen?
Zelf ben ik een erg tevreden iPhone-gebruiker, voornamelijk vanwege iOS en alle apps. (Ook een tijdje Android gebruikt, maar ik vind het OS iets minder gebruiksvriendelijk en vooral de kwaliteit van de apps nogal wisselend).

Toch is het een slechte zaak voor Apple als ze niet blijven vernieuwen. Want in android-land blijven de ontwikkelingen namelijk echt niet stil staan.

Aan de andere kant een adempauze kan ze wat tijd geven om bij te komen. Het blijft verbazen dat als je vandaag de allersnelste, allernieuwste telefoon koopt, dat over 3 maanden er alweer een betere is, dat na 6 maanden het ding naar de tweede rang is geschoven en dat na 1 jaar hij al echt "vorige generatie" is.

En dat is zo gegaan sinds 2007!

Alleen vervanging van de A4 door een A5 is niet voldoende reden om een upgrade aan te schaffen. Ook Apple zal nieuwe features, zoals NFC en 4G moeten gaan opnemen.

[edit]

En oh ja. Alle smartphonefabrikanten moeten investeren in batterij-technologie! Dat is toch de grootste beperking van _elke_ smartphone.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 mei 2011 14:13]

"Het blijft verbazen dat als je vandaag de allersnelste, allernieuwste telefoon koopt, dat over 3 maanden er alweer een betere is, dat na 6 maanden het ding naar de tweede rang is geschoven en dat na 1 jaar hij al echt "vorige generatie" is."

Vaak is er in 1 maand al een betere en dat is al sinds het begin van GSM zo.
Ik vind het toch wel meevallen, ik heb nu ruim een jaar de galaxy s en dit toestel kan nog goed meekomen met de nieuwe kanonnen. Zelfde geld voor iphone 4 daar
hoeft niemand zich ook voor te schamen voorlopig. Ik heb het idee dat de stappen per jaar iets minder significant aan het worden zijn. Overigens kriebelde het bij mij wel weer toen een vriend van mij zijn nieuwe LG optimus 2x demonstreerde en ik er even me mocht spelen. Het verschil merk je dan wel maar ik kan me bedwingen om niet naar de (web)shop te rennen.
Apple doet dat al maar de resultaten daarvan zijn waarschijnlijk pas over enkele jaren terug te zien.
Volgens mij hebben ze in de Macbook Pro's sinds de unibody's wel andere plattere batterijen die langer mee gaan en veel meer laadcycli hebben danmze ervoor hadden. Volgens mij hadden ze hier volgens de presentatie van toendertijd wel onderzoek naar gedaan.
Het is een lithium-polymer accu dit is helemaal geen nieuwe technologie het is alleen iets dat nog niet zo veel in laptops werd toegepast. Dit type accu's word al jaren in mp3 spelers toegepast omdat ze niet uit ronde cellen bestaan zoals traditionele accu's , maar ze "vierkant" gemaakt kunnen worden waardoor ze veel minder ruimte innemen. Ook is dit type accu een stuk lichter dan traditionele en kunnen ze vaker op geladen worden.
Een "nieuwe" telefoon met minimale verbeteringen... tja typisch Apple in mijn ogen.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de Galaxy S 2.
Dus een Galaxy 1 met minimale verbeteringen? en een life span van het OS wat misschien maar anderhalf jaar is....nah doe mij dan toch maar een iPhone weet ik tenminste dat mijn telefoon 3 jaar lang geupdate wordt.

En niet aankomen met dat het OS life span langer kan zijn als je hem 'root' want dat telt dan niet he, ik heb het over support van de fabrikant zelf.
Anderhalf jaar is prima hoor. Alsof je telefoon niet compleet is zonder de laatste versie van Android.

Overigens vind ik van 720p naar 1080p, 5MP naar 8MP+flash, 1Ghz single core naar 1,2Ghz dual core, 4" naar 4.3", Super AMOLED naar SAMOLED Plus, Touchwiz 3.0 naar Touchwiz 4.0 en ruim een millimeter minder dik best wel veel verbetering. Meer dan de iPad naar de iPad 2, meer dan de iPhone 3G naar 3GS, meer dan 3GS naar 4.

Je iPhone 3G wordt dan wel 3 jaar geupdate, maar je kan helaas alle features die er toe doen, hiermee doel ik op multitasking, niet gebruiken. Fijn hoor, als je iOS 4 hebt, maar de functionaliteit is niet verbeterd.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 15 mei 2011 19:44]

Je hebt wel gelijk, vanaf augustus is het iOS -1 en android +1...
ik stap over!
Wat is er dan zo erg verbeterd aan de Galaxy S2 t.o.v. zijn voorganger?
Ik neem aan dat de iPhone 4s dezelfde prijs gaat hebben als de iPhone 4 oorspronkelijk (rond de 750?) had, aangezien de witte iPhone 4 net uit is in NL en het een beetje lullig is ten opzichte van de consument op vrijwel direct nadat de iPhone 4 Wit uit is, voor dezelfde prijs de iPhone 4S te verkopen.

Verwacht dus een iPhone 4 met een A5 processor, een ietwat betere camera (front facing?) en wellicht meer ram (512MB is niet meer van deze tijd).

Wat design betreft vind ik een rand op een beeldscherm juist een must omdat dit de grens tussen toestel en "buiten" aangeeft. Die mockup op de foto's vind ik dan ook een van de lelijkste telefoons die ik ooit heb mogen zien.


Verder denk ik dat Apple natuurlijk iOS5 zal introduceren, waarbij ik hoop dat de iPhone 4 ook mag genieten van de extra functionaliteiten die iOS5 zal bieden. In tegenstelling tot de iPhone 4 - iPhone 3GS relatie, waarvan de funcitonaliteiten op de 3GS na een jailbreak het prima konden.
De 3GS heeft volgens mij alle functionaliteit van iOS 4 gekregen? De 3G inderdaad niet, maar die zou het ook niet kunnen trekken.
3GS ook niet, die had dacht ik geen multitasking, de rest wel.
De 3G versie niet, maar de 3GS versie wel.
Nee, de 3GS heeft geen HDR foto's (wat wel te realiseren is met JB). Verder kan de 3G (ook onder JB) gewoon multitasken, onder iOS3! Ik zie niet in waarom het onder iOS4 niet kan. Wellicht omdat iOS 4 de 3G een heel stuk trager heeft gemaakt..

Anyhow, ik heb nu de witte iPhone 4 dus ik ben wel even zoet! Hoop alleen niet dat ze (vlak na release) ineens de iPhone 4S voor 599 gaan verkopen :P...
een stuk trager...niet werkbaar bedoel je. Respect voor ZpAz dat hij nog met een 3G werkt. Respect.
Hehe, nja sinds m'n iPad gebruik ik de telefoon eigenlijk alleen nog als mp3 speler en bel apparaat, even op de bank internetten / een spelletje doen wordt nu gedaan op de iPad.

Ik kan iig niet wachten :)
Kek dingetje! Overigens wijkt ie van de buitenkant niet extreem veel af van de iPhone 4, wat naar mijn mening ook wel een beetje te verwachten was! Zelfde zie je met de opvolger van de SGS. Een recept voor succes dien je natuurlijk niet geheel te veranderen, maar slechts een beetje te tweaken. Ben wel erg benieuwd naar de inhoud van dit toestel, alhoewel ik nog 1,5 jaar vastzit aan m'n HTC Desire HD.
De iPhone op 'de foto' is een mockup, desalnietemin gaan de geruchten inderdaad dat het ontwerp niet veel is aangepast.
nou qua uiterlijk zijn er 3 dingen die mij opvallen. een edge-to-edge scherm, een gescheiden camera flitser combi en een wit randje om de home button. dat zijn toch wel drie dingen die in vergelijking met de andere iPhones heel anders zijn.

\maar het blijft natuurlijk een mock-up en daarom is niets zeker. volgnes verschillende sites blijft het ontwerp wel hetzelfde.

eidt: typo's

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 15 mei 2011 14:32]

Noem jij bovengenoemde veranderingen revolutionair en totaal vernieuwend in vergelijking met de iPhone 4? Een wit randje om de home button? Dat is nou niet echt een noemenswaardige verandering lijkt me zo ..
Supernathan merkt op dat hij wel degelijk verschillen ziet, waar jij "revolutionair en totaal vernieuwend" vandaan haalt is mij een raadsel.
Ik dacht eerst dat de iPhone 4S/5 gewoon op de WWDC zou worden aangekondigd, maar het ziet er steeds meer naar uit dat hij inderdaad wordt uitgesteld.
Onder andere de witte iPhone 4 wijst daarop, want waarom zou Apple nog die versie uitbrengen als er al een nieuwe iPhone 2 maanden daarna komt?
En van de geruchten kun je een heel aantal dingen al weten/raden: Er komt sowieso een dualcore A5 in, want anders is de iPhone niet meer een van de snelste toestellen van de markt. Ook denk ik dat het scherm vergroot wordt, naar minimaal 3.5", want de huidige generatie high-end toestellen hebben allemaal een rond de 4" scherm, geloof ik.

Aan de andere kant kan het ook best dat er op de WWDC een iPhone 4S komt, en dat Apple is september een iPhone 5 uitbrengt, en dat de 4S dus als een soort budgettoestel wordt gebruikt.
Apple zou wel van plan zijn geweest om lte-ondersteuning in te bouwen, maar de benodigde chips daarvoor zijn nog niet klaar.
Dit kan daar ook op wijzen, dat de "september-iPhone" dus 4G krijgt.
En er gaan al langer geruchten dat er een 'budget-iPhone' komt:
http://www.iphoneclub.nl/...ere-en-goedkopere-iphone/
Het lijkt mij erg waarschijnlijk, want met de iPhone 4 als smartphone voor de rest van het jaar krijgt Apple het wel moeilijk, denk ik. Er komen steeds meer nieuwe (Android-) high-end toestellen, die in specs een stuk beter zijn dan de iPhone 4, zoals de HTC Sensation en de Galaxy S II
Ook denk ik dat het scherm vergroot wordt, naar minimaal 3.5
ehm hij is NU al 3,5" dus ik denk eerder richting 3,8" ofzo, maar dan verliezen ze weer het recht om te zeggen dat er een retina display inzit, aangezien de 3,5" versie net op het randje zit. resolutie gaan ze waarschijnlijk niet aanpassen i.v.m. scaling van apps.
Aan de andere kant kan het ook best dat er op de WWDC een iPhone 4S komt, en dat Apple is september een iPhone 5 uitbrengt, en dat de 4S dus als een soort budgettoestel wordt gebruikt.
Never gonna happen. En verhalen over een budget iPhone (Nano?) zijn er al sinds de introductie van de eerste iPhone.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 15 mei 2011 16:48]

Als het een 4S word dan klopt dat van Alibaba toch al helemaal niet want op de foto ziet de iPhone er anders uit. Terwijl het ontwerp dan waarschijnlijk hetzelfde blijft omdat er geen grote wijzigingen worden doorgevoerd.

[Reactie gewijzigd door MrWouter op 15 mei 2011 14:10]

Mmmm hier kan ik goed mee leven, ik ben altijd bang dat er enorme verbeteringen in zitten en dat ik ik spijt heb van 2-jarig contract, maar dan zullen de echte wijzigingen hopelijk volgend jaar weer zijn

Met de komst van de 3GS had ik ook geen moeite, lekker van 3G naar iPhone 4 gegaan. als ze die cyclus volhouden met om de 2 jaar de 'echte' verbeteringen loopt dat precies synchroon met mijn abbo :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True