Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 336 reacties

Amerikaanse media zijn unaniem lovend over de iPhone 4S, de opvolger van de iPhone 4 die vrijdag in de Verenigde Staten uitkomt. De reviews prijzen de toegenomen snelheid en spraakbesturing Siri, al is er ook kritiek.

Hoewel Apple het woord 'magisch' nergens in de mond heeft genomen om de iPhone 4S te omschrijven, doet New York Times-columnist David Pogue dat wel. "De vraag is wat er in de telefoon zit. Het antwoord is: veel verbazingwekkende technologie. En sommige elementen daarvan voelen magisch." MacWorld sluit zich daar deels bij aan. "Hij is voorbestemd om immens populair worden." SlashGear gaat daar nog overheen met: "De iPhone 4S ziet er misschien hetzelfde uit als daarvoor, maar hij staat voor net zo'n grote revolutie in de telecomwereld als de originele iPhone ooit deed."

De nieuwe spraakbesturing Siri, die dient als 'persoonlijke assistent' tegen wie je in natuurlijke taal kunt praten, kan rekenen op veel lof. Volgens MacWorld werkt het niet altijd, maar als het werkt, voelt het 'magisch'. Toch is er ook kritiek. "Praten tegen je telefoon verschilt weinig van praten via je telefoon; het is niet in elke context gepast." Ook tekent MacWorld aan dat het jammer is dat de speech-to-text-functie niet op oudere iPhones werkt. Volgens New York Times is dat vreemd. "Toen Apple Siri kocht, had het een app die prima werkte op oudere iPhones."

Bovendien begint iOS oud aan te voelen, merkt Joshua Topolsky van TIMN op. "Het OS voelt nog steeds alsof het vast zit in de modus waarin je de hele tijd blind applicaties start en afsluit om informatie te krijgen of om ze te updaten. Ik vind het gek dat Apple iconen op het homescreen niet de mogelijkheid geeft om zichzelf te updaten. Apple lijkt terughoudend om gebruikers meer informatie op hun startscherm te geven."

Apple brengt zijn nieuwe iPhone komende vrijdag uit in verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten en Duitsland. Een release in Nederland volgt twee weken later, op 28 oktober. In de voorverkoop verkocht Apple een miljoen exemplaren van de iPhone 4S in een dag.

Apple kondigde de iPhone 4S vorige week aan. De 4S bevat onder meer een 8-megapixelcamera en een dualcoreprocessor in de vorm van Apples eigen A5-soc. Die soc werd eerder gebruikt in de iPad 2.

iPhone 4S

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (336)

1 2 3 ... 6
Ik weet het niet hoor, de 4S is ongetwijfeld een goede telefoon, maar om het magisch en revolutionair te noemen vind ik wel wat ver gaan. Het zijn verbeteringen op bestaande technieken / concepten en wat mij betreft al per definitie niet revolutionair.

Dat iOS een beetje gedateerd aanvoelt en wel heel erg (uitsluitend) app georiŽnteerd is ook mijn grootste bezwaar tegen iOS. Ik snap niet waarom Apple daarin zo star is. De rest van de wereld gaat wel gewoon door met het verbeteren van de GUI. OK, het is niet altijd even geslaagd, maar ik vind het goed dat er wel naar nieuwe mogelijkheden gezocht worden.

Ik las laatst een artikel over iOS vs WP7/WP8 (helaas heb ik de link niet meer). Daarin werd ook aangegeven dat iOS erg app oriented is (voor elk dingetje moet de gebruiker een app opstarten en misschien ook nog eens kiezen welke) terwijl WP7/WP8 veel meer task oriented is. Het richt zich niet zozeer op de apps, maar veel meer op wat je wilt gaan doen.
Ben het helemaal met je eens. Er zitten ineens functies in die je bij Android en WP7 telefoons als sinds jaar en dag tegenkomt en ineens roept iederen WOW, MAGISCH!

Moet wel toegeven dat die marketing afdeling bij Apple echt geniaal is dat ze mensen zo ver hebben gekregen dat ze alledaagse functies en hardware als magisch bestempelen. Begrijp me niet verkeerd, het is een mooie telefoon maar revolutionair? Nee. Het is gewoon een update van functies die eigenlijk allang in de iPhone 4 hadden moeten zitten.

Toch blijf ik het superknap vinden dat ze bij elke apparaat wat ze uitbrengen zo'n hype weten te creŽren en mensen zo gek krijgen.
als je de voice control bedoeld, standaard commando's zitten ook al tijden in de normale iPhone, echter natuurlijke taal snappen is nieuw.
Ook het begrijpen van natuurlijke taal zit standaard in Windows Phone.
(en ook niet in het Nederlands, net als op de iPhone)
Ook het begrijpen van natuurlijke taal zit standaard in Windows Phone.
ik heb er net even een WP7 toestel van een collega bij gepakt, en dat komt toch echt niet in de buurt van wat ik Siri zie doen. Meer wat iOS en Android al jaren kunnen.
*diepe zucht*
Moet wel toegeven dat die marketing afdeling bij Apple echt geniaal is dat ze mensen zo ver hebben gekregen dat ze alledaagse functies en hardware als magisch bestempelen. Begrijp me niet verkeerd, het is een mooie telefoon maar revolutionair? Nee. Het is gewoon een update van functies die eigenlijk allang in de iPhone 4 hadden moeten zitten.
Van Dale
hype [hajp] de; m -s iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt
Reviewers die allemaal zijn gehersenspoeld, dat moet het zijn! /s

De iPhone kan allang geen hype genoemd meer worden. Wanneer stappen we daar nou eens van af? Het product verkoopt zichzelf doordat mensen er lyrisch over zijn. Het gaat niet om synthetische benchmarks of specs, het gaat om de gebruikerservaring, en het gevoel / emotie dat bij mensen opgeroepen wordt als ze het apparaat gebruiken. DŠt is het verschil.

Overigens zijn de aanvankelijke 'timide' reacties exact hetzelfde ten tijde van de launch van de iPhone 3GS in 2009. Dat apparaat is (NB: een 2 jaar (!!) oud device dus) na de iPhone 4 nog steeds de best verkopende smartphone in de VS.
Als je de Van Dale bij elk woord gaat gebruiken, kloppen heel veel dingen niet meer. Hype betekent in de volksmond natuurlijk iets anders dan in de Van Dale. Zo werkt taal.

Ik ben het ook eens met Annihilism, het is knap dat ze een telefoon uitbrengen met een paar kleine wijzigingen ten opzichte van de voorganger (waaronder een dualcore processor, die eerst overbodig was volgens Apple) en de reviewers vervolgens doen alsof het een revolutie is.
Als je het artikel gewoon had gelezen zou je zien dat Apple dit keer nergens de woorden magisch of revolutionair heeft gebruikt. ;)
Als je zo'n telefoon koopt dan weet je toch dat hij erg app georiŽnteerd is?
Dat is volgens mij juist waarom hij zoveel verkocht wordt.... alles gaat/is gemakkelijk.
De vraag is nu juist of app georiŽnteerd nu het makkelijkste/meest gebruiksvriendelijke is tegenover task georiŽnteerd. Mensen die alleen een iPhone hebben gehad (en dat zijn er veel), zijn ook niet anders gewend dan app georiŽnteerd. Ze hebben geen referentie en als je eenmaal aan iets gewend bent, dan gaat alles/is alles makkelijk.
En daar zit dus precies de kracht.
Apple verandert niet met iedere release de interface.
Het is herkenbaar en men is het gewend dus werkt het gewoon goed.
Wellicht alleen voor die usergroep dan, maar de rest heeft keuze genoeg bij een andere fabrikant
Magisch is ook echt zo'n onzin-term, helaas is Apple daarmee begonnen (puur omdat dat in de VS werkt). Maar Siri is echt wel indrukwekkend te noemen, ik heb speech al sinds 1995 af en toe getest en het was nooit wat, dit is context-gevoelig.
Het is vooral de media die dit teweeg brengt.
Apple is altijd redelijk terughoudend wat betreft het ophemelen van de producten
Ja Siri is leuk, en jammer dat Appel het heeft opgekocht. Hierdoor kunnen andere telefoonfabrikanten het systeem niet meer integreren. Bedankt maar weer, Appel.

(En bedankt FTC voor het goedkeuren van deze overname. En bedankt overheden voor het mogelijk maken van deze gare marktwerking die tegen de consument lijkt te zijn gericht, en het idiote patentensysteem natuurlijk niet te vergeten.)
Ik weet het niet hoor, de 4S is ongetwijfeld een goede telefoon, maar om het magisch en revolutionair te noemen vind ik wel wat ver gaan. Het zijn verbeteringen op bestaande technieken / concepten en wat mij betreft al per definitie niet revolutionair.
Mee eens, ik vind het eerder magisch dat Apple er met dit toestel weer in slaagt om de verkooprecords van de iPhone 4 te breken maar dat terzijde... Blijkbaar is het dan toch een magische telefoon maar qua hardware is er inderdaad weinig toegevoegd.
Is dat niet altijd de grootste kwaliteit van Apple en Jobs geweest? Bijna altijd hebben ze de concurrent gekopieerd, maar ook altijd hebben ze de concurrent overtroffen. Of het nu een OS was met schermen en muis (Xerox), iPod (mp3 spelers bestonden toen al), iPhone (mobiele telefoons bestonden al, zelfs ook met apps ervoor), iPad (tablets bestonden ook al). Hun kwaliteit is dat ze de potentie zien en weten wat de meeste klanten willen. En ja ze kunnen zich ook heel goed presenteren en je overtuigen waarom je nou iets moet hebben waar je eigenlijks niet op zit te wachten.
Siri is best wel indrukwekkende technologie en dat zeg ik niet omwille van het spraakelement. Ben mijn carriŤre begonnen bij L&H (het bedrijf die de tech heeft ontwikkeld wat Nuance nu verkoopt) en dus is ASR en TTS nu niet iets waar ik nog van omver val. Siri gebruikt ook de Nuance SDK die andere firma's ook gebruiken, daar zit de novelty niet in.

Er is op dit moment ook iets niet vergelijkbaars op de markt. Alle mensen te spijt die graag de parallel willen doortrekken wat op andere toestellen beschikbaar is, maar dat is puur een intellectueel oneerlijke vergelijking.

Je hebt inderdaad ook toestellen waar je bijvoorbeeld kunt zeggen "send message karen" maar eigenlijk zijn dat vrij basic dingen die we in 1999 ook al deden. Dat is gewoon fixed patroon (vastgelegd in grammar files - als je een voorbeeld wil hoe dat eventueel kan kijk dan eens naar JSGF) die heel weinig vrijheid bied. Laat staan dat de spraak programma's op zich die op andere toestellen beschikbaar is, lak heeft aan context.

Het begint maar anders te worden als je niet vastzit aan regels. Dat het dingt ook uw gedrag analyseert om u beter te begrijpen.

Siri is ook een afgeleide van een DARPA project CALO (geloof zelf het grootste AI project ooit) dus op zich maakt dat het geen kattenpis. Je moet maar eens de lijst met whitepapers bekijken (https://pal.sri.com/Plone/publications) van wetenschappers die aan het oorspronkelijke project hebben gewerkt.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 12 oktober 2011 08:47]

Het gaat mij, en waarschijnlijk geldt dit voor de meesten, niet om de techniek die erachter zit. Voor mij is de techniek achter 'normale' spraakelement (met fixed rules) al ingewikkeld genoeg. Ik ben wat dat betreft ook geen programmeur. De meeste mensen vergelijken Siri met de traditionele spraakelement omdat ze het verschil ook niet snappen.

Waar het om gaat is hoeveel mensen daadwerkelijk gebruik gaat maken van Siri. Ik denk niet dat het er heel veel zijn, zeker (nog) niet als het nog niet altijd goed werkt, wat ik opmaak uit het artikel.
Joshua Topolsky verwoordde het goed in zijn review:
Siri can be helpful, but was also frustrating at times. Seeing the software mangle a request or fail to understand what action you want it to take can be maddening, but I think that frustration actually speaks to how advanced the software is. Siri is capable of doing so much that is complex that I started giving it more credit than was probably due. I expected Siri to be smarter than it is right now, because… well, it’s already pretty damn smart.
Het mooie van Siri is, dat een groot deel naar het datacentrum van Apple wordt gestuurd en als het iets niet begrijpt, zal dat 'geflagged' worden. Als meerdere mensen hetzelfde vragen wat niet wordt begrepen, zal daar op ingesprongen worden. Zo wordt het systeem zelf dus ook steeds 'intelligenter'.

Dit is vermoedelijk ook de reden waarom Apple dit als een beta release heeft uitgebracht. Ze weten dat het nog niet perfect werkt, maar ze hebben meer input en data nodig om het beter te maken; en dat kan alleen door het daadwerkelijk uit te brengen.

Ik denk dat de grootste barriŤre om te praten tegen een apparaat hem er vooral in het feit zit dat het nooit op een natuurlijke manier kon. "Bel Henk".. "please repeat".. "BEL HENK!". is een situatie die 5 jaar geleden vrij normaal was. De afgelopen jaren is het wel wat beter geworden, maar nog steeds vrij 'abstract' gebleven.
Siri is wat dat betreft echt een gigantische stap vooruit, het is contextueel, dus je kunt als het ware echt een conversatie voeren. Daar zullen we aan moeten wennen, maar zoals met alle 'nieuwe' technologie is dat het geval. Veel oudere mensen vinden touchscreens vervelend, maar de jongere generatie die opgroeit met de iPad gaat het straks vreemd vinden als je niet kunt swipen op je TV (bij wijze van).

Ik zie het wel zitten. Een alarm zetten op je telefoon is nu een kwestie van "Set my alarm at 8.45" of "Wake me op at 7". En het alarm is gezet. Dat is stukken sneller dan het met 'handelingen' zetten van je alarm.

Het belangrijkste is denk ik dat het nog in ontwikkeling is, maar dit de eerste echte vorm van AI is die op grote schaal geadopteerd kan worden.

Edit/Update: John Gruber's review (goede review om te lezen btw) heeft mij echt overtuigd van de epicness van Siri.
On a whim, I asked Siri, with no other context, “When is my next haircut?” Siri answered with my appointment scheduled for later this month. I asked, “When was my last haircut?”, and it found that appointment from a month ago.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 12 oktober 2011 10:54]

Precies RobbieB.
Een nieuw doelgroep (dankzij Siri) zou bv. de 'oudere generatie' kunnen zijn, die vandaag een smartphone maar niets vinden "Ik heb veel te dikke vingers voor die kleine toetsen", "al die knopjes en icoontjes, ik snap er niets van. Wil gewoon een sms versturen",...

Ik denk bv. dat ook veel managers die Siri geweldig zouden vinden, daar ze hun iPhone gewoon op tafel laten liggen, en een mail of sms gewoon kunnen dicteren.
"Siri, noteer even in de agenda dat ik om 14uur een meeting heb met bedrijf X"
"Laat me er even aan denken dat ik na het werk langs de bakker moet"
"Wanneer is nu weer de verjaardag van mijn vrouw?"
...
Vergeet niet dat de directie ook laaiend enthousiast is:

"Siri, stuur alle inkomende gesprekken van mijn vrouw door naar voicemail gedurende mijn affaire met mijn secretaresse"

"Siri, wis alle gesprek historie in relatie tot de "zwarte" boekhouding en wis alle email's waarin de woorden "prijsafspraken" en "concurrenten" in voor komen."
Ondanks dat ik geen Apple fan ben, ben ik toch enthousiast over Siri. Niet zozeer dat het op een telefoon handig is, maar vooral icm randapparatuur. Nu heb je al docks die samenwerken met smartphones, maar het is natuurlijk veel leuker om via spraak iets te laten streamen naar je TV of luidsprekers zonder een dock nodig te hebben.

Siri zou het ook in andere apparatuur leuk kunnen doen. Vraag bv je koelkast welke maaltijden bereid kunnen worden met de inhoud van de koelkast. Vervolgens verteld ie ook nog hoe je het moet bereiden.

In die zin noem ik Siri toch een revolutie of toch de naam 'amazing' waardig.. Het begint op een smartphone, maar zal er vooral voor zorgen dat ook andere apparatuur spraakbestuurd/interactief gaan worden in de toekomst.

Ik heb de ijdele hoop dat Apple, net zoals Google en MS met hun apps doen, de app ook lanceerd op andere platforms.
Ik denk dat je je hierin gaat vergissen. Probleem is dat het motto van de gemiddelde Nederlander is: Doe normaal en dan doe je al gek genoeg! Echter hier gaat het gewoon om een mentaliteitsverandering. Als de rest van de wereld het doet (en geloof me, we gaan het allemaal. Ik zou er persoonlijk geen probleem mee hebben om tegen mijn telefoon te praten), dan doen de Nederlanders gewoon mee. Het was ook niet gepast om overal met een GSM te praten. Kijk nu eens om je heen...
Vind het nog steeds vaak ongepast als bvb mensen in de trein bellen. Het is niet omdat iedereen het gaat doen dat het niet meer ongepast is. Meer het verval van normen en waarden in de maatschappij.
"Er is op dit moment ook iets niet vergelijkbaars op de markt."

Kijk dan eens naar mango W7 dat heeft iets heeeeel gelijkaardig.

Maar ja op de een of andere reden is dit niet "magisch" , denk dat sommige meer met het ebdrijf in hun hoofd zitten dan echt objectief een review te maken.

http://www.zdnet.com/blog...hnology-cant-be-beat/6548
Heb je het filmpje wel goed bekeken? Hoewel WP7 leuk werkt en accuraat je stem herkent, is het lang niet te vergelijken met Siri...

WP7 is beperkt in aantal mogelijkheden: Commando's zijn enkel Call, Find, Open apps, Text. En daar heb je dan wat extra opties. En zaken zoals agenda zijn nog niet mogelijk om spraakgestuurd te bedienen.
Wil je dus bv het weer weten zeg je: Find weather... Waarbij Siri je veel meer mogelijkheden biedt: How's the weather, Do I need a umbrella,...

Beide doen hetzelfde, dat klopt. Maar de manier waarop dit gebeurd is tot op heden niet gezien op andere smartphones.

Siri doet me eigenlijk denken aan dat project op Xbox: Milo, van Molyneux

WP7:
Call Herman Blijman (de naam zoals hij in je contactenlijst staat)

Siri:
- Call my Girlfriend
- Who's your Girlfriend?
- It's Kelly Bol


*edit*
Zag net een filmpje op YouTube over Siri:
Gebruiker: I love you
Siri: I hope you don't say that to those other mobile phones
http://www.bgr.com/2011/1...ute-youtube-review-video/

[Reactie gewijzigd door Zavantas op 12 oktober 2011 10:27]

Luister eens naar jezelf, waarom zou ik "do I need an umbrella" aan mijn telefoon vragen? Leuk maar niks van waarde

"Open apps" is niet mogelijk in siri zo zullen er natuurlijk verschillen tussen beide zijn.

En dat je er onnozele zaken tegen kan zeggen en antwoord krijgen is weeral niks van waarde. Dat je het kan bedienen zonder knop in te duwen of zonder het op te heffen in W7 vind ik dan weer een pluspunt daar. In de auto zie ik me niet gaan zoeken naar mijn telefoon of aan mijn oor houden.
Me: “Set an alarm for 9 AM.”
Siri: “It’s set for 9 AM.”
Me: “Change that to 10 AM.”
Siri: “I changed your alarm to 10 AM tomorrow.”
Me: “Cancel that alarm.”
Siri: “I deleted your 10 AM alarm.”
Me: “Thank you, Siri.”
Siri: “Your wish is my command.”

vs.

call Hendrik
CALL HENDRIK
CAAHAALL HENDRIK
Je kan in natuurlijke taal (iets wat per definitie dus natuurlijker voelt) spreken tegen Siri dan tegen WinPhone of Android op dit moment.

Iets wat in dagelijks gebruik verschil maakt. In plaats van te denken "wat was het commando om iets toe te voegen aan mijn agenda" zeg je het zoals je het tegen iemand anders zou zeggen, en het wordt gewoon opgepakt.
Je beseft toch dat dit ook gewoon commando's zijn? Al dan niet is siri uitgebreider dan wat MS in mango geeft, zou kunnen maar het nut van op 10 verschillende manieren het weer op te vragen ontgaat me.

Dat je een app kan starten lijkt me dan veel handiger .
Je gebruikt natuurlijk alleen de console als je je computer gebruikt? Want daar kun je ook zo'n beetje alles mee...
Inderdaad dat je irl dingen op 10 manieren kan zeggen ontgaat me. Het is natuurlijker en dus fijner in gebruik, dat is geen rocker science.
"commands" vs "zinnen met context".
leuk om lezen, die siri wil ik zowieso wel eens in de praktijk zien wat wel zal gebeuren hier binnen x aantal weken als de collega's komen stoefen met hun nieuw toy.

hoe het juist werkt, hoe het zich juist aanpast tov jou stem en de daarbij horende correcties die het maakt

Dit kan best wel eens de starter zijn van wat komen zal, als dit aanslaat op de telefoon waarom niet op de tv of de stofzuiger :-)

stel me ook de vraag of mensen die gaan gebruiken op openbare plaatsen, niks zo ergerlijk natuurlijk dan tegen een machientje praten in bijzijn van andere mensen, de phone your best friend begint dan wel een andere betekenis te krijgen.

inneens zit je daar in je living, je zegt start en alles begint te werken lijkt me dan wel weer een gemak
niks zo ergerlijk natuurlijk dan tegen een machientje praten in bijzijn van andere mensen


Grappig... met telefoneren doe je toch hetzelfde? Juist toen het commando's waren zag het er vreemd en ongewennig uit. Maar doordat het nu meer op volle zinnen werkt is het minder hoogdrempelig.

Het is juist een vooruitgang in de techniek die ervoor zorgt dat de acceptatie graad hoger zal worden.
Hoe geweldig Siri dan ook is, het is een software update. Het had met alle gemak ook op de andere iOS devices kunnen komen, maar doordat het nu exclusief voor de iPhone 4S wordt gehouden lijkt het opeens feature van de 4S. Ik vind dat als je iOS5 weghaalt, de 4S zeker geen "magische" verbetering t.o.v. de 4.
en hand in hand komt Big Brother ook stap voor stap mee binnen
(phone verstaat wat je zegt, en stuurt data naar xyz om te 'analyseren')
Klopt, Siri werkt alleen als je online bent, elke opdracht wordt naar een server gestuurd om te verwerken. In theorie kan zo'n opdracht inderdaad worden bewaard...

Een voordeel is dat je later honderden talen kunt toevoegen zonder dat je telefoon 'volloopt'.
Dit is iets dat onvermijdelijk is. Door privacy op te geven kun je meer functionaliteit bieden. Een voorbeeld is een Tv gids die weet wat je momenteel kijkt (door me te luisteren) en direct meer informatie geeft over het programma.

Zeer handig maar inbreuk op je privacy. Toch zullen veel mensen kiezen voor deze "handige" functie.
Voor zij die de kracht van Siri nog niet echt doorhebben, bekijk even volgend filmpje van iemand die het getest heeft:

http://www.youtube.com/wa...er_embedded&v=8BLzMCiR0G4

Het filmpje spreekt voor zich.
En dan lees ik hier zo snel nog niets over de camera. Die interesseert mij het meest namelijk.
Kijk naar de verschillende reviews bijvoorbeeld van:

http://techcrunch.com/2011/10/11/iphone-4s-review/

Hier staan veel foto's en 1080p video's die gemaakt zijn met de iPhone 4S Ziet er erg goed uit.
Zolang er een led flitser opzit blijft hij waardeloos, zo'n slechte belichting. De cam in de telefoon wordt pas interessant met een xenon flitser erin (zoals de N8 had) dan kont het tenminste in de buurt van een campact camera.
Waarom wordt er altijd zo zwart-wit gedacht over de camerafunctionaliteit van telefoons? Dat de huidige smartphones niet in de buurt komen van de gemiddelde compactcamera is geen geheim, echter biedt een telefoon veel voordelen die de compactcamera niet heeft.

Je smartphone draag je bij je, waar je ook gaat. Op het moment dat we je op in de schoolbanken zit, op het moment dat je over de A2 rijdt en er zojuist een ongeval heeft plaatsgevonden die schreeuwt om een twitpic en al die momenten waarop de doorsnee Nederlander geen compactcamera bij zich heeft, maar waar een leuke, interessante of zelfs nieuwswaardige foto toch wel gewenst is.

Ook al had je een compactcamera gehad. Hoe kun je deze met het gemak van een smartphone delen? Heeft de gemiddelde compactcamera een Wi-Fi verbinding? Een 3G verbinding? Neem je dan ook de laptop mee, om de foto's te kopiŽren en vervolgens het wereldwijde web op te sturen? - Nee, dat is wel functioneel?

Verbeteringen in de camera's van telefoons zijn op alle gronden wensenlijk, niet alleen om het feit dat je ze overal bij je hebt, maar vanwege de beperkte ruimte in telefoons worden de producenten gedwongen om creatief te zijn, te innoveren en laten we heel eerlijk wezen: de foto's die smartphones anno 2011 maken komen niet in de buurt van een DSLR, maar de voorruitgang die we in de technologie zien is verbazingwekkend.
Een beetje smartphone heeft een microSD slot, wat je desnoods kan gebruiken om je foto's van je fototoestel op internet te plaatsen, ofwel sluit je je cam aan op de USB poort van je smartphone om zo de foto's eraf te halen.

En ja, ik weet dat camera's over het algemeen niet voorzien zijn van een microSD slot, maar met een microSD -> SD adapter is dat ook geen probleem.
Dat de huidige smartphones niet in de buurt komen van de gemiddelde compactcamera is geen geheim,
Dat is geen geheim nee, dat heet marketing.
De camera's op phones worden inderdaad beter maar de kwaliteit ligt nog heel ver achter op die van compact camera's. Voor kiekjes is een phone prima maar wil je wat betere foto's dan moet zit je op zijn minst op een goeie compact camera.
En ja, die moet je apart meenemen, zoals je nu ook dingen apart meeneemt. Of heb je altijd enkel maar je mobiel bij je? Zeker als je al een tas of zo bij je hebt kan er makkelijk een camera in.
ja met al die overbelichte foto’s. man de camera van de iPhone 4 is in veel gevallen al beter dan een echte compact camera. ik denk dat de iPhone 4S daar nog wel iets bovenop gaat doen.

Dit is een foto gemaakt met een iPhone 4: http://www.dutchapplegirl...010/06/foto-iphone4-1.jpg

dat doet mijn CC hem niet na.
ImageSize + Brightness / Contrast doet wonderen.. dit plaatje zegt helemaal niks.
Dit zegt wel iets, namelijk dat de beeldinformatie die hiervoor nodig is minstens present is. Als een camera een enorm overbelichte foto schiet en je zit met een enorme piek aan de rechterkant van je histogram kun je photoshoppen wat je wilt, maar die informatie ben je kwijt. Het feit dat het er uit te halen valt zegt imo genoeg over het dynamisch bereik en de lichtmeter om te stellen dat het ding prima foto's KAN maken.
Dan heb je wellicht een erg slechte CC.
In de review van de N8 is een vergelijking gemaakt tussen de N8, iPhone 4, SE X10 alsmede de ZX en LX CC's van Panasonic. Conclusie: de N8 komt aardig in de buurt van de CC's, maar een CC blijft een CC.
Tja, iPhone 4 gehad. En de foto's haalden het toch lang niet bij mijn Canon Ixus 100 IS die ik al een jaar eerder had dan de iPhone. De enthousiaste iPhone fotografen ten spijt, de camera is leuk maar vooral onder slechte licht omstandigheden is en blijft de 4 echt crappy. De moderne variant van, De IXUS 115 kost 133 euro en de IXUS 100s haal je voor een euro of 80 van marktplaats.

Eigenlijk enige wat echt handig aan phone camera's is is dat je je photo's instant op het internet kan gooien (facebook, wordpress, etc), nadeel is en blijft dat je, als je kritisch bent, pas op een grote monitor ziet hoe goed of slecht de foto werkelijk is.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 12 oktober 2011 10:49]

kan aan mij liggen, maar als dit een foto is die beter is dan die van je cc, dan is die cc gewoon kapot volgens mij.

Ik kijk best vaak naar buiten, maar zo een kleur lucht zie ik toch echt nooit!
Dit is een foto gemaakt met een iPhone 4: http://www.dutchapplegirl...010/06/foto-iphone4-1.jpg

dat doet mijn CC hem niet na.
De mijn gelukkig ook niet. Wat een baggerfoto. De kleuren kloppen van geen kant. Cyaankleurige lucht dat in het water weerspiegelt als diepblauw? Sowieso is zijn de kleuren veel te verzadigd.
En op jou CC staat Trust of sweex ofzo? Ik ben echt niet onder de indruk van die foto's, de foto's die mijn oude canon A510 uitspuugt zijn echt al stukken beter dan dit. En die camera is al 7 a 8 jaar oud en was toen al niet eens vreselijk duur.

ontopic: Die spraakbesturing lijkt me vooral in de auto handig , werkt het bv ook met navigatiesoftware net als bv google voice search? Want dat werkt ideaal.
Om nou in een druk kantoor tegen je telefoon te lopen gillen lijkt me dan weer erg dom overkomen.
En op jou CC staat Trust of sweex ofzo? Ik ben echt niet onder de indruk van die foto's, de foto's die mijn oude canon A510 uitspuugt zijn echt al stukken beter dan dit. En die camera is al 7 a 8 jaar oud en was toen al niet eens vreselijk duur.
Die foto is dusdanig sterk verkleind en bewerkt dat je onmogelijk kunt zeggen of welk fototoestel dan ook betere of slechtere foto's maakt. Zonder de foto onbewerkt op origineel formaat gezien te hebben lijkt me jouw aanname dus zeer prematuur.

Ontopic: Ik heb een Sony compactcamera (TX-1) met een Exmor-R sensor die net als de sensor in de iPhone 4S backside illumination heeft. Het verschil in situaties met weinig licht is echt merkbaar. Ik denk dat de iPhone 4S in slechte lichtomstandigheden wel degelijk betere foto's kan maken.
Dat zijn geen 8 megapixels maar minder dan 0.3.
flitsers zijn op dit niveau zeker een noodzakelijk kwaad. In de meeste gevallen wil je zo'n ding niet gebruiken. De iphone 4 is een heel interessante camera, je kan er prachtige fotos mee maken en je hebt direct de software op zak om ze te bewerken.
Ik gebruik vrijwel nooit een flitser. Ok, je kan foto's maken met iets beter licht in het donker maar het ziet er nog steeds niet super uit.
Toen ik het reclamefilmpje van de 4s zag moest ik wel lachen, ze deden namelijk net alsof ze bij apple betere camera's maken dan bijvoorbeeld canon. Maar ja, dat is apple he.
ik lees toch het volgende:De 4S bevat onder meer een 8-megapixelcamera
8 megapixel zegt helemaal niks. Als de lens en de sensor bagger zijn komen je fotos er slechter uit dan die van een compactcamera van 6 jaar geleden.
Het lens systeem is verbeterd en de diafragmawaarde is nu f2.4 als ik me niet vergis en opnieuw ontworpen. Ik denk wel dat deze camera beter presteert dan de 'oude' iPhone 4.
Klopt als ik de foto's ook bekijk kan ik dat beamen, echter wil CobraVE ook helemaal niet oordelen over de iPhone, maar geeft enkel aan dat de info die pex geeft "hij heeft 8 megapixels" niet de info is om die conclusie te trekken dat de camera ook daadwerkelijk betere plaatjes schiet ;)
8 megapixel zegt helemaal niks. Als de lens en de sensor bagger zijn komen je fotos er slechter uit dan die van een compactcamera van 6 jaar geleden.
Klopt, de iPhone maakt niet eens betere foto's dan mijn 3 megapixel compact camera uit 2002. Niet vreemd want die had een grotere en betere sensor en een betere lens. Dat is belangrijker dan het aantal pixels.
Leuk voor de 8 megapixel, maar als je een optische zoom van 3 keer niets hebt, heb je er nog geen bal aan. Dus de in opmerking van InZane zit een kern van waarheid.
Voor de prijs van een 4S kun je een hele mooie camera kopen die veel beter is dan zo'n telefoon cameraatje ;)
Als de camera zo goed is dat een compactcameraatje geen echte meerwaarde biedt, dan scheelt dat een extra stuk bagage als je altijd een eenvoudige camera bij je wilt hebben waar je leuke foto's mee kunt maken.
Met een compact camera kun je inzoomen met een phonecam niet.
En ik bedoel *echt* (optisch) zoomen, niet croppen. Want dat doet 'digitale zoom'.

Het is een leuke gimmick zoals vroeger de 'instamatic' of 'rits-rats-camera'. Precies handig om onderweg even snel een paar plaatjes te schieten.
Maar ik heb een Canon Powershot ook bijna altijd bij me en die maakt toch wel betere foto's dan zo'n '8 megapixel' speldeknop sensortje.
Dat wordt natuurlijk ook vanzelf steeds beter.
Is de meerwaarde van je compact camera echte zo groot dat je hem nog mee gaat zeulen?

Met steeds meer megapixels wordt optische zoom ook een beetje overbodig. En er komt steeds betere beeld correctie software.
Tegenover een moderne reflex camera presteert een telefoon natuurlijk niet echt geweldig.
Maar vooral de telefoons in de hogere prijsklassen zetten leuke resultaten neer.

Ik denk dat je toekomst voor compact camera's er niet echt heel rooskleurig uitziet door de ontwikkeling van betere ingebouwde telefoon camera's.

Om een telefoon alleen voor de camera functie te kopen lijkt me inderdaad onzinnig.

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 12 oktober 2011 09:32]

Met steeds meer megapixels wordt optische zoom ook een beetje overbodig. En er komt steeds betere beeld correctie software.
Ik ben bang dat jij het niet helemaal begrijpt...
Met meer megapixels op een kleine sensor krijg je meer ruis. Meer ruis = slechter beeld.
Bovendien: al zijn je algoritmes nog zo mooi, je hebt altijd de volgende regel: Garbage In, Garbage Out
Ik denk dat je toekomst voor compact camera's er niet echt heel rooskleurig uitziet door de ontwikkeling van betere ingebouwde telefoon camera's.
Als de huidige samenleving alleen maar stomme filters over alle foto's blijft gooien zodat de foto er "oud" uitziet... dan ja.
Als je foto's waardeert die niet helemaal bom vol met ruis zitten en over-verscherpte beelden waardoor de ruis nog beter te zien is, dan worden die compact camera's nog steeds erg goed verkocht kan ik je vertellen.
Ik begrijp dat niet iedereen behoefte heeft aan een DSLR, maar aan een beetje fatsoenlijke foto's moet iedereen wel waarde hechten.
Ik vind een compactcamera juist weinig meerwaarde bieden tov een telefoon. Scherper en minder ruis, ok. Maar het blijft altijd een kiekje met weinig tot geen scherpte-diepte. Ik noem dat geen 'beetje fatsoenlijke foto's'.

Wat mij betreft is het of een spiegelreflex, of een telefoon. Als je toch al wat extra mee moet nemen, neem dan iets mee wat echt mooie foto's kan maken.

[Reactie gewijzigd door Pierz op 12 oktober 2011 17:30]

Dus grotere sensor en een wat beter lenzen systeem maakt tegenwoordig niet meer uit voor de kwaliteit van foto's? :P
Elke camera van §100 verliest het al qua scherpte en details van de iPhone 4.
Iedere camera van §500 wint het... Wat is nu je punt???
Dat de waarde van een compactcamera t.o.v. een goede telefooncamera steeds minder wordt. De beste camera is de camera die je bij je hebt, en dat is bijna altijd mijn iPhone. Hoe beter die camera, des te beter de resultaten. Er worden enorm veel foto's gemaakt met de iPhone (zie Flickr), en daar zitten echt geweldige foto's tussen.
"Dat wordt natuurlijk ook vanzelf steeds beter. "

Nee dat gaat niet vanzelf. Er zitten gewoon natuurwetten achter zoals de golflengte van het licht die maken dat voor een bepaalde kwaliteit foto's een bepaalde grootte van de sensor en van de bijbehorende lens nodig is waardoor je telefoon vanzelf de dikte van een compactcamera zou krijgen om die kwaliteit te evenaren. Alle huidige telefooncamera's worden daarom nog steeds voorbijgestreefd door een goede compact van 3MP van tig jaar geleden. Maar je kunt met een goede compact dan ook uitstekende foto's maken.
De individuele elementen van de camera (in de telefoon) zullen wellicht in de tijd beter worden, maar door de fysieke afmetingen zitten er flinke beperkingen op de beeldkwaliteit. De iPhone is ongeveer 9 mm dik. In die 9 mm moet dus je hele camera komen: de lens, de sensor, de achterkant - de ruimte voor een fraai lenzenstelsel ontbreekt. De sensor zal klein moeten blijven omdat de lens ervoor niet al te groot kan zijn. De kwaliteit zal altijd achter lopen bij apparaten die meer 'dikte' tot hun beschikking hebben...

Maar inderdaad - voor de 'klik-klak' momenten doet 'ie het erg goed. GPS info er bij - erg leuk!
Leuk dat je meer megapixels krijgt hoor, maar dat wordt voornamelijk gevuld door ruis. En dat probleem heb je veel minder bij optische zoom.

Als jij 4x zoveel pixels doet op een sensor zonder de afmetingen te verbeteren zal je gewoon per pixel 2x zoveel ruis hebben.
Hoe denk je dat het in de toekomst zal gaan met de ontwikkelingen van full size camera's?
Waarom zouden deze wijzigen?
Het ziet er vooralsnog niet uit dat telefoons deze kunnen benaderen
Punt is dat de meeste mensen over een paar jaar genoegen nemen met hun telefoon-camera (al is de echte camera veel beter). De beste camera's op telefoons vandaag kunnen aardige foto's maken, goed genoeg om thuis te kijken en om afdrukken van te maken. En dat is toch wat de meeste mensen er mee doen.

Ik snap niet dat de iPhone 4S zo magisch is. Spraakbesturing? Op mijn Siemens S55 had ik al voice-command en/of voice-dialing. En dat is alweer zo'n 7 jaar geleden denk ik.
Enige grote voordeel is, is de snelheid en misschien de camera.
Dan moet je eerst even verdiepen in wat Siri nou exact is. Ja voice dialing hebben we al jaren, maar dat is dit absoluut niet.
Vraag maar iets in je eigen woorden aan je Siemens telefoon, bijvoorbeeld " what is the time in NY" Ik vrees dat je siemens er niks mee kan. De eerste video's en berichten laten zien dat Siri best wel een hele nieuwe ontwikkeling is, iets wat meesten zich nog niet realiseren
Lijkt me gewoon spraak gekoppeld aan de Wolfram Alpha database.
Jouw voorbeeld:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=what+is+the+time+in+NY
Misschien moet jij je even verdiepen in Voice Command, voordat je anderen gaat betichten van hebben van weinig kennis...

Op mijn WM2003 met Voice Command kon ik:

- Voice dialen
- Tijd opvragen
- Datum opvragen
- Afspraken opvragen
- Programma's starten
- Mediaplayer besturen
- Info opvragen over spelende media

En nog een boel meer... En bijna alles werd zelfs in het NL begrepen...
Maar als je vroeg "Moet ik mijn paraplu meenemen vandaag?" of "Herinner me dat ik het kadootje voor Piet meeneem als ik thuis wegga" bleef het denk ik stil in WM2003....

Dat is namelijk precies wat Siri is/kan: hij kan de "paraplu-vraag" interpreteren als: "wat is de weersvoorspelling vandaag", en hij koppelt een reminder badge aan een geofence, zodat je op basis van je GPS locatie een waarschuwing krijgt (= als je thuis weggaat).

Siri is "intelligent" voice dialing en daarmee dus wezenlijk anders.

edit: en ik zag dat Siri zelfs antwoord geeft op de vraag: "Will you marry me?"

[Reactie gewijzigd door ratz op 12 oktober 2011 14:25]

Over die paraplu, gaat Siri je ook geen antwoord geven(Zie hier).. Over dat kadootje, daar hadden we gewoon voice notes voor, ook via Voice Command op te starten... Ok, je kan geen precieze afspraak inplannen, maja, als dat de enige ontwikkeling is in 8 jaar... En daarnaast, hoe vaak ga jij een afspraak plannen, zonder je agenda te bekijken of je niet iets conflicterends hebt???
Ik weet niet waarom je een Wolfram-Alpha link post als bewijs, maar volgens de feature list van Apple self over de iPhone 4s, under het kopje "Siri", gaat Siri je wel vertellen of je die paraplu nodig hebt:
http://www.apple.com/iphone/features/
Je weet dus duidelijk niet hoe Siri werkt. Als je een afspraak wenst in te stellen op bv. vrijdag 12u, dan zal Siri nagaan of dat mogelijk is.
Als blijkt dat je bv. reeds een afspraak hebt staan tussen 12 en 13u, dan zal Siri dit vermelden en je de mogelijkheid geven, de afspraak ofzel later in te plannen of te cancelen... Dus het conflicterends nagaan doet Siri zelf, dat hoef jij niet te doen...

En de umbrella vraag beantwoordt Siri wel. Die wordt zelfs vermeldt op de info-pagina omtrent Siri op apple.com...

Siri is daarom niet wereldschokkend, maar het kan echt wel veel meer dan jij wenst te laten uitschijnen...

[Reactie gewijzigd door Lactobacillus op 12 oktober 2011 15:46]

En als er nu eentje tot half 1 in Middelburg ingepland is en je wilt om 1 uur eentje in Groningen inplannen??? Gaat Siri dan ook begrijpen dat dat nooit gaat werken??? Neej, dan kijk je eerst even of er geen afspraken rond hetzelfde tijdstip zijn... Dattie geen afspraak over een andere heen zet, is logisch... Alhoewel, apple heeft al jaren moeite om kalenders te begrijpen, dus of deze feature nu gaat werken zoals het moet zal eerst bekeken moeten worden... Als je al niet snapt wat een schrikkeljaar is...

Dat van dat weer en trouwen is dus geen spraakherkenning, maar een voorgeprogrammeerde respons... Standaard antwoordjes op standaard vraagjes... Net als je Google ook wat "grappige" antwoorden kan laten geven... Maar bij WM2003 kan je gewoon de SPB Weather app op laten starten via Voice Command, heb je precies hetzelfde resultaat... En die las ook al je locatie uit, ja...

Bij de weg, Android ondersteunt gesproken zoeken al enige tijd... Net ff gekeken en ik kan daar zelfs in het Nederlands vragen of ik een paraplu nodig heb of wat het weer vandaag wordt...

Dus inderdaad, niets wereldschokkends.. Sterker nog, geheel niet schokkend, dus waarom moet het dan naar buiten gebracht worden of apple weer eens iets volstrekt unieks heeft uitgevonden???
Helemaal waar. Ik word er altijd zo spuug ziek van dat ze net doen alsof ze alles uitgevonden hebben. En al die sekte-leden maar volgen en volgen..
Wel waar. Siri is niet alleen gelijk aan wolfram.
@KinGuin Check eens wat Siri is voordat je het afdoet als ouderwets. Overigens, met Siri hoef je niet je agenda te checken of je tijd hebt voordat je iets inplant. Dat wordt voor je gedaan. Zie demo filmpje Apple.
" what is the time in NY"
telefoon: "Wil je lijm in je yoghurt?"
Haha,
ik vind Siri zeker wel potent, maar zeker niet wereldschokkend. Daarnaast zie ik mezelf niet de hele dag tegen mijn iPhone aanpraten (krijg al een plaatsvervangend schaamtegevoel als mensen tegen hun headsetje praten, laat staan dat ik aan mijn telefoon ga vragen of ik een paraplu mee moet nemen)

Toch is het een leuk extraatje, maar zie niet in hoe dit iOS revolutionair moet gaan veranderen. iOS is op een paar kleine veranderingen nog steeds hetzelfde OS, waarbij je continu van app naar app gaat, omdat het homescreen eigenlijk niets te melden heeft. De notificatiebalk (gejat van android) werkt dan denk ik wel weer erg fijn.

Toch zie ik meer productiviteit in HTC Sense Android dan iOS (en stock android) voorlopig kunnen bieden.. Vraag me af welke kant HTC op gaat, hoop dat ze richting Tegra 3 gaan!
Eerste iphono was ook revolutionair, de bekende drieluik waar de zaal toen helemaal plat om ging, was er toen ook al jaren. Is maar net wat je wilt horen, apple fans laten zich gek maken. Hele zaal zat toen vol met journalisten die als kleine kinderen aan het gillen, springen, etc waren omdat steve zei, Phono, mp3 player, internet device. Dat twee keer herhalen was zat om zaal om te toveren naar zaal met gekken die stonden te juichen.

Nu ook weer hele hype rond om dingen die allang bestonden, en speed bump die logisch was omdat andere knappen koppen(van arm) de techniek beschikbaar stelde voor fabrikanten en apple maakt daar gebruik van. Apple pakt de bouwstenen die ze van arm krijgt en ontwerpt daar een soc mee en geeft die aan de chipbakker.
Wat Apple doet is een product maken waarin al deze technieken op een goed werkbare manier zijn geintegreerd, dat is het vernieuwende.

Jij doet het voorkomen alsof 'de knappe koppen van ARM' zelf een iPhone hadden kunnen bouwen. Zo werkt dat helaas niet, je zult toch echt een bepaalde visie moeten hebben en niet alleen focussen op de kleine details.
digitale zoom komt toch echt niet in de buurt van optische zoom. Misschien als je maar 3X zoom hebt maar mijn camera met 18X optische zoom zie ik nog niet direct vervangen worden met digitale zoom waar het na de zoom nog steeds even scherp is als optische.
Ik heb laatst met een tooltje al mijn foto's gescand die ik de afgelopen 3 jaar had gemaakt. 1% daarvan waren gezoomd.

De beste zoomfunctionaliteit zijn je benen.

[Reactie gewijzigd door kmf op 12 oktober 2011 13:56]

Zeg ik ook altijd, de beste afstandsbediening zijn je benen. 8)7
Met een compact camera kun je inzoomen met een phonecam niet.
Nog niet, want de techniek bestaat al wel door gebruik te maken van een vloeibare lens.

http://www.zdnet.com/blog...s-for-digital-cameras/639
Volgens mij bij de keynote van de iphone 4s hadden ze een benchmark met verscheidene phones/camera's waarbij de iphone het snelst een foto nam en ook een tweede foto.

Rondom de nieuwe campagne maak foto's van gewapende overvals lui maak je met de iphone het snelst een foto. Je kunt er helaas alleen niet sneller door rennen.
Toch kan het een uitkomst zijn als je even een weekendje weg bent en niet de normale camera wilt meenemen.

Kunnen inzoomen is niet zo heel spannend. Ik snap het punt wel.

Verder... een indrukwekkend stukje hardware/software. Maar nog steeds ben ik niet overtuigd. Erg duur en de enorm statische homescreens, van de ene app naar de andere springen om iets te doen, is toch een beetje ouderwets.
Als je een weekendje weg bent, neem je met heel veel gemak je gewone camera mee, anders is de locatie waar je heengaat de moeite niet waard om foto's te maken.

Leuk hoor een 8MP camera op je telefoon, maar meer dan snapshots maak ik er niet mee.
Zonder twijfel, maar de camera in mijn iPhone 4 vind ik al heel aardig en uiteindelijk merk ik dat ik veeel meer foto's en video's schiet met de mobiel, dan met m'n zeer goed camera's. Neemt absoluut niet weg dat ik van de kwaliteit van die goede camera altijd weer achterover val (positief), maar ik gebruik het echt alleen op de wat specialere momenten en dan heeft een betere camera in de telefoon erg veel zin... maar dan moet het niet een megapixel-race camera zijn. Het lijkt erop dat Apple dat ook enigzins snapt, aangezien ze het veel hadden over het verkrijgen van meer licht per pixel op de sensor.
De beste camera is degene die je bij je hebt :)
Maar kun je met die camera telefoneren? Volgens mij niet.
Het idee van een camera in je telefoon is ook niet om prachtige fotosessies te schieten, het is bedoeld om eens snel een foto te nemen met je mobiel.
Je mobiel heb je namelijk altijd bij je (je kunt dus altijd een foto nemen als je dat wilt) en een camera heb je niet altijd bij je.

Neemt niet weg dat ik je gelijk geef dat er mensen zijn die doen alsof de camera in hun mobieltje geweldig is en ze helemaal geen externe camera meer nodig hebben.
De enige mobieltjes waarvoor dat nog enigzins opgaat is de Nokia N8 (hebben!) en de SE X10 (als ik me niet vergis). Die maken prachtige foto's, voor het feit dat het mobieltjes zijn.
Er zijn nog wel een paar andere leuke HD telefoons op de markt die ook leuke kiekjes maken.
kijk anders de iBood van vandaag ;)
Of nog beter naar cameranu.nl, die aanbiedingen van ibood zijn zwaar overdreven ;)

[Reactie gewijzigd door jan1025 op 12 oktober 2011 09:26]

En met welke camera kun jij bellen en internetten?

edit: ah iemand was me in de tussentijd al voor :)

[Reactie gewijzigd door p0pster op 12 oktober 2011 09:13]

alleen kun je er dan niet mee bellen, navigeren, voipen, internetten
Zoiets (en opvolgers) doen het al heel leuk en nemen amper plek in. :)
:) Collega heeft zo een hele dure semi pro video-camera... Hij kan er niet veel meer me dan gewoon filmen .... En hij zet hem per vandaag in de verkoop naar aanleiding van wat filmpjes die ik hem liet zien van de 4s....

Echt.. dit ding filmt degelijk !
Dat zegt heel wat meer over je collega dan over de camera. Niet alles wat duizenden euro's kost, veranderd gelijk alles wat het ziet in goud.

Los van het feit dat ik _echt_ vraagtekens zet of een semi-pro videocamera / (of budget dSLR met filmfunctie zoals een Canon 600D) onder moet doen voor een telefoon.
Het gaat niet over de kwaliteit, het gaat over wat je ermee kan, functioneel. De camera in een telefoon is gewoon heel toegankelijk, bruikbaar en kwalitatief best aardig. Ik heb zelf ook geen camera anders dan die in mijn iPhone, waarom zou ik? Ander voorbeeld: er worden steeds minder horloges verkocht vanwege de klok in telefoons. Zelfde voorbeeld.
Volgens MacWorld werkt het niet altijd
Ik vind het vreemd dat ze dit loven, terwijl het nog eens niet altijd werkt. Als je autosleutel niet altijd je auto van op afstand vast maakt, dan vind je het toch ook niet geweldig... Dan wordt het volgens mij al snel terug de gewoonte hem handmatig vast te maken, kan jet net zo goed niet hebben.

Tevens zijn deze tests vast in het Engels gedaan, ik durf wel te stellen dat het in een andere taal als Engels nog wat minder goed werkt, dan zie ik het nut er helemaal niet meer van in.
De spraakherkenning werkt zeer goed. Wat niet altijd werkt, is de herkenning over welk onderwerp je het hebt. In het filmpje bijvoorbeeld:
Jason: "Where can I have lunch"
Siri: geeft een lijst van restaurants.
Jason: "How about downtown"
Siri: snapt het verband niet.
Jason: "Where can I have lunch downtown"
Siri: geeft het antwoord.

Kortom, de link dat 'how about downtown' een verdere specificatie is van de eerdere zoekopdracht, werd niet begrepen. Op dat punt moet de AI dus verbeterd worden.

Als je de verschillende filmpjes en reviews ziet, denk ik dat je net als ik verrast zult zijn over hoe veel het ding kan. Over de problemen die je zou verwachten (verkeerd herkennen van wat gezegd wordt) heb ik in elk geval niemand gehoord. Dat aspect zit heel goed in elkaar. De AI is al goed, in heel veel gevallen snapt het ding waar je het over hebt, maar op dat punt zit natuurlijk de verbeterruimte.

Qua taal: het is denk ik een "alles of niets" situatie. In een ondersteunde taal zal het goed werken (immers: de herkenning van wat je zegt is niet het zwakste punt van dit systeem). In een niet ondersteunde taal zal het gewoon totaal niet werken.

[Reactie gewijzigd door mddd op 12 oktober 2011 09:46]

Bovendien begint iOS oud aan te voelen, merkt Joshua Topolsky van TIMN op. "Het OS voelt nog steeds alsof het vast zit in de modus, waarin je de hele tijd blind applicaties opstart en afsluit om informatie te krijgen of om ze te updaten.
Dit gevoel deel ik wel met de beste man. Ik zou ook niet goed weten wat er nu verbeterd aan moet worden, maar het voelt inderdaad een beetje als nieuwe software in een oud jasje. Ben dan ook erg benieuwd naar iOS5 vandaag...
Dit gaat me ongetwijfeld een offtopic opleveren, maar goed, for the sake of it.
Andersom zijn dit soort reacties schering en inslag.
"Dat heeft Symbian al jaar en dag"
Ja, je leest het goed, dat OS wat hier door 80% van de tweakers bezoekers wordt uitgescholden en afgemaakt.
Ook dynamische icons die zichzelf updaten.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 12 oktober 2011 08:44]

Dat levert wat mij betreft helemaal geen offtopic op, want je slaat de spijker op de kop. Veel features van de iPhone, of deze nu bij de originele lancering of later zijn toegevoegd, bestonden al in andere telefoon OS'en. Desondanks hoor je daar weinig over, terwijl er bij Apple wťl over gesproken wordt. En juist dat is volgens mij de kracht van de iPhone of zelfs Apple als een geheel. Ze nemen zaken die al bestaan, verbeteren dit dusdanig dat het goed (samen)werkt, en je hebt een heel krachtig product.

Je kan het met de filosofie eens zijn of er van moeten kotsen, maar het is niet voor niets zo dat er binnen een dag 1 miljoen iPhone 4S'en over de virtuele toonbank gaan. Dat geeft aan dat het een product is waar mensen graag gebruik van maken.
Dat levert wat mij betreft helemaal geen offtopic op, want je slaat de spijker op de kop. Veel features van de iPhone, of deze nu bij de originele lancering of later zijn toegevoegd, bestonden al in andere telefoon OS'en
Praktisch elke feature in praktisch elk OS, mobiel of niet mobiel, bestonden al veel eerder en zijn niet 'uitgevonden' door de systemen die nu populair zijn.

Ik snap dan ook al die sneue discussies over features die Android of welk ander OS al wel of niet had, alsof Android het eerste mobiele OS was dat ze heeft geimplementeerd.

Wat ik nu ga zeggen is geen waardeoordeel maar gewoon een observatie: wat innovatieve nieuwe features heeft Android gewoon niks nieuws geintroduceerd dat nog niet bestond, punt, klaar. Elke feature in Android bestond al in Symbian, WM, iOS, of daarvoor al in desktop OS-en of wat dan ook. Hier wil ik niet mee zeggen dat dit 'slecht' is, of dat iOS bijvoorbeeld zoveel echt vernieuwende features heeft geintroduceerd, maar puur om even aan te geven waarom het zo loos is om te gaan roepen dat iOS 5 'de Android notificaties' heeft nageaapt, of mocht het ooit widgets krijgen dat ze dat van Android hebben afgekeken (leuk feitje is dat OS X zo ongeveer eerste commerciele OS was widgets introduceerde via de dashboard trouwens).

@k995
Wat je zegt is gewoon niet waar en zegt meer over jou dan over Apple. Ga Pirates of Silicon Valley maar eens kijken, waarin Steve Jobs letterlijk zegt dat Apple geen enkele moeite heeft om goede ideeen van concurrenten over te nemen en ze beter uit te werken.

Het beeld dat Apple zogenaamd 'net doet alsof ze de eerste zijn' met wat dan ook, bestaat alleen maar in de hoofden van mensen die op zoek zijn naar argumenten om loze discussies te voeren op websites etc. Dat de iPhone en de iPad als 'revolutionair' weren aangeprezen is gewoon terecht, de geschiedenis heeft namelijk aangetoond dat ze beiden een revolutie hebben teweeg gebracht in de telefoon en tablet markt, of jij het daar nu mee eens bent of niet. Dat Apple verder van over-the-top marketing praat als 'magical' of 'the best we have ever made' houdt, daar kun je van houden of je vind het niks, maar het blijft gewoon marketing.

Als je het niet eens bent met bovenstaande: graag een (1) concreet voorbeeld van iets waarvan Apple heeft gedaan alsof ze de eerste waren die er mee kwamen. En dan geen anecdote gebaseerd op je eigen wereldbeeld, maar een quote, press release, link naar een productpagina op de Apple site, kortom: een feit dat jouw stelling onderbouwd.

Edit2 @k995:
Iets 'breakthrough' noemen is natuurlijk niet hetzelfde als zeggen dat je het wiel hebt uitgevonden, op precies dezelfde manier dat iets 'magical' of 'revolutionary' noemen dat niet is. Het is gewoon marketing praat, en als jij echt denkt dat Apple de enige is die dit soort bewoordingen kiest om nieuwe producten en diensten aan te prijzen dan ben je selectief blind.

Zoek de Samsung Galaxy SII press release anders even op, dat is bijna een aaneenschakeling van superlatieven: 'best-in-class', 'superior', 'supreme' 'unrivalled', 'unmatched', 'takes leadership to a whole new level', 'most advanced' en nu ben ik pas op de helft van de tekst. Zo bekeken is het nog 10 keer erger dan het stukje over iCloud dat jij post.

Moraal van het verhaal: stoor je niet zo aan marketing prietpraat en doe niet net alsof Apple op wat voor manier dan ook uniek of anders is in de manier waarop ze hun producten aanprijzen, want ze zijn gewoon net als alle anderen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 12 oktober 2011 13:45]

http://www.apple.com/pr/l...le-Introduces-iCloud.html

"SAN FRANCISCO—June 6, 2011—Appleģ today introduced iCloudģ, a breakthrough set of free new cloud services that work seamlessly with applications on your iPhoneģ, iPadģ, iPod touchģ, Macģ or PC to automatically and wirelessly store your content in iCloud and automatically and wirelessly push it to all your devices. "

Het gaat verder:

"“Today it is a real hassle and very frustrating to keep all your information and content up-to-date across all your devices,” said Steve Jobs, Apple’s CEO"

Etc etc etc

breaktrough? Nope bestond al heel lang,


Edit: zeg ik dan ergens dat anderen dit niet doen? Echter als mensen die PR overnmene zal ik hen erop wijzen, mag dat nog?

[Reactie gewijzigd door k995 op 12 oktober 2011 13:53]

Dat komt vooral voort uit het feit dat apple doet alsof apple de eerste is die dit doet.
Waar dan? Dit wordt wel vaker gezegd maar heb ik nog nooit gezien. Hooguit dat ze zeggen dat ze een functie voor het eerst in hun eigen product hebben geÔmplementeerd.
En daarom, en vanwege de camera, ben ik nog steeds erg blij met mijn Nokia N8. Zelfs al kan ik straks de 'oude iPhone 4 van mijn vrouw gebruiken.
Idd en als apple dit dan introduceert is dit het einde van de wereld en kan niemand er nog zonder leven.
Widgets? Zie geen reden waarom dat niet zou kunnen.
Heeft Android al. Het bestond misschien al eerder, maar door Android is het echt populair geworden. Neemt niet weg dat Apple het niet mag gebruiken, maar het is wel min of meer namaken.
Min of meer namaken? Gewoon helemaal namaken.

En dat is een goede zaak. Krijg je alleen maar betere producten van. Stel je voor dat HTC geen camera in hun telefoon zou stoppen omdat Nokia dat al eerder had. Of dat iOS geen agendasynchronisatie heeft omdat Windows Mobile dat al jaren deed.

Nee hoor, smartphonefabrikanten, maak maar lekker alles na (en verbouw het naar eigen inzichten), kan de consument lekker kiezen wie het beste is.
@Kenneth.
Superreactie.
En zo is het, als iedereen nou even zo zou reageren (ik zelf soms ook ) dan kunnen we die stomme Android vs. Apple discussies afsluiten.
Elk bedrijf moet gewoon naar hun eigen inzichten de technieken van het heden gebruiken en daar hun eigen toestel van maken. Dan kan inderdaad iedereen voor zichzelf kiezen wat hij/zij over heeft voor een toestel en wat ze het lekkerst vinden werken.
Kenneth, kon ik jou maar 10 sterren geven ofzo!
Dat heeft Apple met het notification center toch ook gedaan? De tijd is m.i. al lang voorbij dat Apple leading was op smartphone OS gebied, dus ze mogen vind ik best wat dingen "lenen" van andere OS'en als de ervaring daardoor beter wordt in iOS.
Symbian S60 heeft dat al, ok dat is een dumbphone zeker dus dat telt niet mee.
Het is echter een functie die ik niet wil missen en waardoor een iOS device voor mij stukken dommer is dan en symbian.

En alles blijft even herkenbaar het is niet omdat er vandaag staat dat ik 3 meetings heb en morgen maar 2 dat ik niet meer zie dat het over mijn kalender gaat.
Ja precies, dynamische icoontjes die zichzelf updaten.

zie dit filmpje van iemand die duidelijk te veel tijd heeft:
http://www.youtube.com/watch?v=wLy7gN3Okc4
Windows Phone 7
Je verliest dan wel de herkenning.
Nu de icoontjes altijd hetzelfde blijven herken je ze veel sneller en vind je ze ook sneller
Wat een onzin. Ik wist na een week al waar ik al mijn icoontjes had staan. Ik kon ze blindelings aanklikken, ook op ťťn van de 7 screens (Android). Maar een beetje een vaag argument imo...
[...]
Ik zou ook niet goed weten wat er nu verbeterd aan moet worden.
IOS moet drastisch aangepast worden om nog mee te kunnen met Android en WP7. Alles in aparte apps houden is niet meer van deze tijd. Kijk maar friendstream op android, alle info gecentraliseerd per persoon.
Als je in iOS iets te weten wil komen over 1 persoon moet fb app openen, dan twitter app, dan linkedin, dan google+, dan ... Terwijl dat allemaal in 1 oogopslag zou moeten kunnen.
Kan op iOS ook als je gewoon een browser opent, kun je al die sites gewoon openen.
Maar je hebt gelijk, ik vind Android veel handiger. Zelf heb ik een iPad 2 en een Galaxy S2 . Die laatste vind ik toch makkelijker in het gebruik, ondanks het veel kleinere schermpje (maar nog altijd groter dan dat priegelschermpje van de iPhone 4S).
En vooral het belangrijkste: ik kan gewoon filmpjes op internet bekijken wat in veel gevallen op iOS niet kan omdat Flash niet mag.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 12 oktober 2011 09:17]

"ik kan gewoon filmpjes op internet bekijken wat in veel gevallen op iOS niet kan omdat Flash niet mag."

Tegenwoordig heeft 95% van de meest bezochte sites zijn filmpjes ook gewoon in HTML5 beschikbaar waar automatisch naar geschakeld wordt als je de site op een iPhone/iPad bezoekt.

De enige site waar ik regelmatig op kom die dat niet heeft is Dumpert. En dat is ook echt de enige.

Dus als dat je belangrijkste punt is, dan houdt het daar op.

Daarnaast is het 'priegelschermpje' van de iPhone voor veel mensen misschien een reden om hem niet te kopen, maar ook voor veel mensen een reden om hem wťl te kopen. John Gruber schreef er een interessant stukje over:
Apple generally tries to make it instantly obvious which of its products are better — what the trade-offs are. 16/32/64 GB: pay more, get more storage. iPhone 4S vs. 4: faster, better camera, Siri.

Bigger-screen iPhone proponents are telling me via email that they don’t necessarily want Apple to replace the 3.5-inch models with a 4-point-something inch one — just want a bigger screen model added to the lineup. But then which is “better”? I think it’s likely that many customers’ intuition would tell them that bigger must be better, and they’d make a choice they’d come to regret. What appeals to you in-store, side-by-side, isn’t necessarily what will appeal to you in long-term actual use

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 12 oktober 2011 09:43]

Kortom: Apple-kopers moeten niet teveel keuze krijgen, Apple bepaalt wel wat goed is.

Ik zal hier wel een -384 voor krijgen maar ik vond het wel treffend.
Kortom: Apple-kopers moeten niet teveel keuze krijgen, Apple bepaalt wel wat goed is.

Ik zal hier wel een -384 voor krijgen maar ik vond het wel treffend.
Zo kun je het zien. Ik zie het als volgt: Apple snapt wat belangerijk is (bruikbaarheid, stabiliteit, veiligheid), en ik vertrouw hun keuzes daar in. Bovendien kan ik hun argumenten (die ze altijd geven) volgen daarin. Ik ben het dan ook met ze eens dat Flash een waardeloos stuk crap is op ieder platform, en ik mis het geen seconde op iOS. Op m'n Mac heb ik het zelfs expliciet gedeinstalleerd omdat ik de loze en valse beloftes van Adobe meer dan zat was.
Ik zie het anders, ik gebruik mijn verstand ik zal wel bepalen wat het beste voor mij is.

Gebruik graag apple producten maar raar genoeg alleen als ik ze jailbreak en er zaken mee doen die verboden zijn door apple.

En hoe je het draait of keert flash is gewoon een gemis op iOS van websites die slecht of niet werken tot content die je mist en dat zal nog een hele tijd duren voor dit effectief zal verdwijnen.
Ik zie het anders
En daarom heb jij evenveel vrije keuze om voor een ander product te gaan dan ik. :)

Heerlijk toch? :)
ik gebruik mijn verstand ik zal wel bepalen wat het beste voor mij is.
Het heeft weinig met verstand gebruiken te maken. Dat doe ik namelijk ook. En mijn verstand zegt: Apple doet dat goed. Jouw verstand zegt (wellicht): Android doet dat goed. Of: ik moet er voor jailbreaken.

Da's het mooie, geen twee mensen denken exact identiek, en daarom heb je altijd meerdere producten en fabrikanten nodig. Het is en blijft een persoonlijke mening.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 12 oktober 2011 14:22]

Troll mode aan : Hmm dit kan er slecht overkomen maar ik ga het toch zeggen: Apple gebruiker en persoonlijke mening gaan niet erg goed samen. Apple beslist veel zelf voor zijn klanten en gaat met grote media campagnes de consumenten overtuigen dat hun product het beste is, en rarara, als je dat maar lang genoeg roept gaan ze het nog geloven ook ;-)

Troll mode uit

Nee Apple maakt mooie producten maar ik ben niet zo aan de afgelikte interface die meer op uiterlijk dan functionaliteit gericht is. (ps met Wwndows net zo, ik zet meteen al die poespas opmaak uit zodat ik een saai (maar meer functioneel) werkvlak krijg.
Inderdaad, dit ben ik met je eens. (En ik zou je een +1 geven, maar kan niet op mijn eigen comments raten ;)

maar als je iets anders wil, dan is er toch genoeg keuze? Je hoeft geen Apple te kopen.

Volledig offtopic, maar er zijn genoeg filosofische/wetenschappelijke artikelen/boeken geschreven over dat te veel keuze ook niet goed is. Als ik hier in AustraliŽ een normale supermarkt in loop, kan ik kiezen uit 20 merken jam, die ieder ook nog eens 20 smaken aanbieden. In Nederland heb je een A-merk, huismerk en budget-merk.

Meer keuze is niet altijd beter, maar... geen keuze is inderdaad ook niet goed.

weer ontopic. De manier waarop Apple lak heeft aan wat de competitie doet en gewoon zijn eigen gang gaat heeft in de afgelopen 10 jaar duidelijk zijn vruchten af geworpen en het meest recente voorbeeld daarvan is de iPad. Veel mensen noemen dit iSheep-gedrag, maar als miljoenen mensen dergelijke apparaten kopen, dan is het dat allang niet meer.

Kortom, Apple geeft consumers niet veel keuze, Apple bepaalt wel wat goed is. Dat doen ze met al hun producten.
The Paradox of Choice. Soms wil je inderdaad niet al te veel keuze aanbieden. Maar mocht jij het helemaal niet eens zijn met het aanbod wat er is bij Apple, dan kan je gewoon ergens anders iets halen. Niemand verplicht je om een iPhone te halen.
Met browsers als Puffin (verkrijgbaar in de app store) kun je prima flashvideo afspelen op iOS.
Wat moet er dan drastisch aangepast worden aan het OS? Klein beetje extra functionaliteit toevoegen noem ik niet echt een drastische aanpassing wat nodig is.

Waar je het nu over hebt zie ik liever in een app die het volledige scherm gebruikt dan een Widget. Ik heb het geprobeerd dat soort widgets te gebruiken maar resulteerde toch elke keer weer dat ik bijvoorbeeld gewoon Tweetdeck open die dat ook samenvoegt. Dat kan dus ook gewoon onder iOS.

Ondersteuning voor widgets zou handig zijn inderdaad. Maar enige wat ik eigenlijk gebruik is de Agenda widget. Een andere widget is om mijn batterij percentage te zien maar voor de rest hoeft het van mij niet zo die widgets en komt het er toch altijd op neer dat ik gewoon de app gebruik.
Kijk naar Android: daar zie ik op m'n homescreen allerlei informatie over de volgende agenda punten, het weer, huidige status muziekspeler (+controls daarvoor). Op iOS moet je voor veel van die dingen eerst een applicatie openen, wat erg omslachtig is.
Kijk naar IOS: De meeste staan nu op de lockscreen. Je hoeft dus helemaal niets te doen, wat erg handig is?

http://images.macworld.co...-notifications-240408.png
en
http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1317750614.jpeg

[Reactie gewijzigd door dycell op 12 oktober 2011 09:37]

Bij android toch ook mogelijk!? What's new :?
Op iOS moet je voor veel van die dingen eerst een applicatie openen, wat erg omslachtig is.
Voor de muziekplayer (iOS 3-5) geldt dat niet, 2x drukken op de homebutton en je krijgt de status en controls te zien en dat werkt ook op het lockscreen.

iOS5 kan meer informatie op het lockscreen tonen.
Er worden 2 widgets meegeleverd (weer en aandelen), helaas is de widget API nog niet beschikbaar voor ontwikkelaars dus bij die twee zal het voorlopig blijven.

Daarnaast kun je per app instellen of notificaties ook op het lockscreen getoond moeten worden.
Ik denk dat er met jou veel mensen zitten te wachten op iOS 5, ik weet dat ik in ieder geval met spanning op de release van de nieuwe software zit te wachten.

Er zijn een aantal features vernieuwd om weer bij de tijd te zijn, dat het OS oud begint aan te voelen is natuurlijk niet alleen te wijten aan de manier waarop het werkt, maar ook echt wel aan de wijze waarop het gepresenteerd wordt. Het systeem werkt in grote lijnen hetzelfde als bij de uitgifte van het originele iPhone OS op de eerste iPhone en iPod touches. Dit heeft als effect, dat iedere gebruiker precies weet hoe hiermee te werken, maar anderzijds betekend het ook, dat het steeds weinig vernieuwend is qua look and feel, iets waar bijvoorbeeld de Nokia Telefoons ook om bekend staan. Dit maakt een product niet slecht, alleen uiteindelijk wel een beetje saai.

Voor mij zijn nieuwe features altijd interessant, maar houden het maar zo lang interessant. Na een poosje ben je eraan gewend en dat poosje is korter als nieuwe design elementen boeiend kunnen zijn.

Ik ben benieuwd of er in de nabije toekomst een echt grote update gaat komen van iOS, maar ik betwijfel het, omdat Apple toch ook wel graag op een bewezen paard gokt wat dat soort dingen betreft (zie Mac OS X die veel van de elementen juist uit iOS heeft overgenomen)
"In de voorverkoop verkocht Apple een miljoen exemplaren van de iPhone 4S in een dag."

Als ik het goed heb, was het 200.000 exemplaren in de eerste dag, en in totaal 1miljoen exemplaren in 48uur.
200.000 exemplaren was alleen bij AT&T, daar misten nog wat andere providers/landen (en dan is china nog geen eens een launch country of wel...)
Dacht het niet. Daarnaast zijn de exemplaren nog niet eens in NL uit, die komen volgens mij ergens eind oktober?

Dus zou dat niet betekenen dat dit grotendeels enkel de VS is.. of zijn ze ook al in nederland in de voorverkoop?
* Bij de laatste keynote konden de servers van vele sites de drukte niet aan (wat dus al wijst op immense media aandacht en belangstelling van vele consumenten).

* Op de eerste dag waar het mogelijk is om een iPhone 4S te pre-orderen werden er reeds 1.000.000 toestellen gereserveerd van de iPhone 4.
Hiervan verkocht AT&T er tijdens de eerste 12 uur 200.000!

* Tijdens launch weekend wordt er verwacht dat de kaap van 3.000.000 bereikt zal worden! (Enkel in 7 landen: USA, Canada, UK, Australie, Frankrijk, Duitsland en Japan)

* En tijdens het kwartaal zouden ze 25.000.000 toestellen verkopen... De veel geprezen SGS2 verkocht op zelfde periode 5.000.000 toestellen.

Hype of niet (en daar is al lang niet meer spraken van), de aandacht die de "i-devices" krijgen zijn onvergelijkbaar.
En dus ook die 'revolutionaire', 'nieuwe',... toepassingen krijgen al deze media aandacht. (ook al zijn ze niet nieuw, bieden andere fabrikanten gelijkaardige functies,...)
Ken maar weinig electro toestellen die een hoofdpunt krijgen tijdens het 7 uur journaal bv.

Of het toestel nu de snelste processor heeft of niet, het grootste scherm of niet, AMOLED of retina,... Het doet er allemaal niet toe voor Jan met de pet. Die wil gewoon die 'Apple Ervaring'. En niet alleen voor die smartphone, ook die tablet en pc's winnen sterk aan populariteit.
En of je het nu een goede of slechte toestellen vindt, hier kan je enkel maar respect opbrengen voor Apple met wat ze bereikt hebben.
Dat een i-device een hoofdpunt krijgt bij het journaal zegt mij in alle eerlijkheid meer over het niveau van de hedendaagse journalistiek en de interesses van de massa dan over de i-devices zelf.

Men vind het volgens mij wel fijn om de mensen bezig te laten zijn met onbelangrijke zaken, de massa vind dat zelf ook wel best blijkbaar, zodat de belangrijke zaken geregeld kunnen worden door een klein groepje mensen.

Sorry voor de slight OT :)
Ik heb liever op het journaal een i device dan dat een random 'ster' in het nieuws komt wegens een borstvergroting ofzo.
Dus moesten ze op het 7uur journaal een SGS3 toestel aankondigen, dan was het wel van hoog niveau?
Dacht het niet. Daarnaast zijn de exemplaren nog niet eens in NL uit, die komen volgens mij ergens eind oktober?

Dus zou dat niet betekenen dat dit grotendeels enkel de VS is.. of zijn ze ook al in nederland in de voorverkoop?
Klopt, in Nederland kun je hem pas op 28 oktober pre-orderen.

"Gisteren startte de voorverkoop van de iPhone 4S in de VS, AustraliŽ, Canada, Frankrijk, Duitsland, Japan en het Verenigd Koninkrijk. Nederland en BelgiŽ zijn op 28 oktober aan de beurt." http://www.iphoneclub.nl/...-bij-pre-order-iphone-4s/
1 Miljoen exemplaren in 24 uur in Amerika, Canada, Frankrijk, Duitsland, Australie, Engeland en Japan.

Die 200.000 was bij AT&T in Amerika.

Je zou hier uit kunnen concluderen dat de launch in andere landen dus niet zo heel spectaculair was, maar vergis je niet dat in bv. AustraliŽ er alleen off-contract voorbesteld kon worden. Ik weet niet hoe het in de andere landen zit. Amerika is in ieder geval alleen met contract.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 12 oktober 2011 10:08]

Ik vind het gek dat Apple iconen op het homescreen niet de mogelijkheid geeft om zichzelf te updaten. Apple lijkt terughoudend om gebruikers meer informatie op hun startscherm te geven.
Voor mij toch de reden om Android te gebruiken, met widgets en wat niet al. Het geeft mij sneller de informatie die ik wil -> produktiever.
ga hier ook met akkoord, niks tegen apple smartphones maar bewust ook gekozen voor android telefoon omwille van de snelheid waarbij deze evolueert .

Ben wel benieuwd waar ios vs android binnen dit en 5 jaar zal staan
Er is voor beiden wat te zeggen vind ik. Ik zou het wel handig vinden, maar kan mij voorstellen dat men het dan wat te druk vindt en dat zie ik ook wel. Met de notifications ala Android hebben ze wat mij betreft dit prima ondervangen, een soort tussenweg.
Het s inderdaad een goed punt van de concurrentie, maar iOS is op zoveel andere manieren weer beter dat ik er mee kan leven.
Buiten dat ik enorm moet lachen elke keer dat mensen roepen dat het allemaal zo snel dat het niet beter kan en dan komt er een nieuwe versie dat het dan allemaal toch weer sneller wordt :) Waarmee bewezen wordt dat die groep mensen die dat zeggen gewoon uit hun nek lullen. (denk dat door diezelfde mensen de hele iPhone gebruikersgroep zwaar wordt beledigd :))

Begrijp ik uit het artikel dat het een magisch device is, ik geloof het direct! Hij is sneller en heeft siri gekregen, slaat dat magische dan enkel op siri? Want sneller worden met snellere hardware is niks magisch aan en is voor ELKE telefoon weggelegd...

Oftewel de media daar vindt iets magisch waar naar mijn idee maar zeer weinig mensen gebruik van gaan maken, leuk om te showen maar een vraagzin is altijd langer als een commando. Daarbij krijg ik bijna het idee dat een telefoon op gelijk niveau als een mens gezet wordt immers honden commanderen we zelfs...

Maargoed live goes on :D Elke jaar is de nieuwe iphone lovend ontvangen dus niks nieuws onder de zon...
maar watercooler - het kan toch ook niet dat je ooit maar 1 haar zal geven aan de iphone ? ik bedoel je Android kan alles, beter, sneller, groter etc.

Nu vind je Siri nog gek gezien je nu geen spraak gebruikt - omdat je juist in commando's moet praten.

Ik denk dat dit hele verhaal een hoop om gaat gooien, Siri werkt in een hoop gevallen erg goed in de praktijk, er zijn op dit moment al behoorlijk wat reviews te vinden van lui die een week met de 4S op stap zijn geweest, en allemaal gebruiken ze siri in het dagelijks leven om allerlei zaken mee te doen. Nu moeten er meer services in komen + API voor 3rd parties.

Dat het apparaat sneller is geworden staat buiten kijf, ontkom je ook niet aan, tijden veranderen, CPU + energie ook - maar het is zeker geen minor upgrade.

Grafisch is de 4S aanzienlijk sneller geworden en geen Android device komt hierbij in de buurt.
Hier moet je vraagtekens bij gaan zetten - is Android zo inefficiŽnt ?

Android & iOS groeien uit elkaar, iedere hun eigen pad, dat is een goed teken.
Grafisch is de 4S aanzienlijk sneller geworden en geen Android device komt hierbij in de buurt.
Hier moet je vraagtekens bij gaan zetten - is Android zo inefficiŽnt ?
Je moet inderdaad vraagtekens bij deze conclusie zetten. De vraag is natuurlijk welke bron je gebruikt, dat lijkt mij anandtech, en de kern van het verhaal: kan je een applicatie/benchmark 1:1 vergelijken tussen Apple iOS 5 en Android 2.x / 3.x / 4.0? In de benchmarks van Anantech zetten ze wel alle data, erg verwarrend wat mij betreft, aangezien het gaat om deze opmerking:
(...) Keep in mind that all of these tests measure performance of the software stack in addition to the hardware. (...)
The results are pretty much as expected. Javascript performance finally catches up to Tegra 2 based Honeycomb devices, while general CPU performance is significantly higher than the iPhone 4. I suspect Ice Cream Sandwich will bridge the Android smartphone gap (the Honeycomb equipped Gtab 8.9 is here to give you an idea of where a more modern Android browser ends up).
(...)
Logisch, aangezien volgens de test een single-core ARM Cortex-A8 op een lagere klokfrequentie nu sneller zou zijn dan een dual-core ARM Cortex-A9 processor met hogere klokfrequentie, meer werkgeheugen en snellere GPU-chip (lees: Apple A4 processor versus Samsung Exynos Cortex-A9). iOS 5 is al geoptimaliseerd om gebruik te maken van beide kernen, Android 2.3 is dat nog niet (Ice Cream Sandwich wťl). Anandtech geeft al aan dat de moderne browser is Android al wel geschikt is voor multi-threading en de resultaten dicht bij elkaar in de buurt liggen.

Is de iPhone 4(S) dan superieur aan elke Android smartphone, dat is de conclusie die jij trok? Antwoord is dus neen, wat rekenkracht betreft hebben high-end Android devices betere kaarten in hun hand zolang deze rekenkracht efficiŽnt wordt gebruikt en dat is nog afhankelijk van updates. Android 2.3.4 zou al een hele verbetering moeten laten zien ten opzichte van 2.3.3 op dit gebied bijvoorbeeld, en dit zou nog flink toenemen met Andriod 4.0 die binnen enkele dagen/weken wordt uitgerold. Grafisch zware applicaties, en daar gaat de vraag over, zijn vaak al wťl multi-threaded waardoor het verschil in de benchmarks van Anandtech misleidend zijn, vandaar ook de opmerking van de auteur om dit in de eerste plaats met een vat zout te nemen en in de tweede plaats het verhaal van optimalisaties en het gebrek aan evenwichtige benchmarks (dit is alleen een benchmark die gebruik maakt van Java, en er komt meer om de hoek kijken in het leven en presteren van een smartphone dan alleen Java) om de twee platformen met elkaar te vergelijken. Anders gezegd: Angry Birds draait niet met een twee keer zo hoge fps op een iPhone 4S dan op een Samsung Galaxy S II, iets dat zou kloppen volgens de voorlopige (gebrekkige) benchmarks als je deze nuance niet in acht neemt.

[Reactie gewijzigd door HMeijer op 12 oktober 2011 11:12]

maar watercooler - het kan toch ook niet dat je ooit maar 1 haar zal geven aan de iphone ? ik bedoel je Android kan alles, beter, sneller, groter etc.
En niet te vergeten: al lang! ;)
[...]
Ik denk dat dit hele verhaal een hoop om gaat gooien, Siri werkt in een hoop gevallen erg goed in de praktijk, er zijn op dit moment al behoorlijk wat reviews te vinden van lui die een week met de 4S op stap zijn geweest, en allemaal gebruiken ze siri in het dagelijks leven om allerlei zaken mee te doen. Nu moeten er meer services in komen + API voor 3rd parties.
[...]
Mijn Philips telefoon van 1999 had een "spraak" functie om niet het nummer in te hoeven toetsen: je kon de naam uitspreken. Bij voorkeur meerdere keren, want anders begreept ie het niet. Slechts een paar keer gebruikt. In de tijd dat ik een naam 2x kan uitspreken, laat staan 2x een commando van meerdere woorden, heb ik het al aangeklikt ...
Dus wat is de meerwaarde hiervan? Leuk gadget, dat wel, maar dat was het voor mij dan ook wel.
De meerwaarde zal jij met de tijd gaan merken. Dan openen je oogjes + oortjes dat het even wat anders werkt dan jouw Philips telefoon…oh en je vergeet te melden dat Apple die trucjes van Philips al in 1991 deed.

Dit is andere koek.
Vergelijk je nou echt een MS-Dos tegen een Windows XP?

Als ik jou zo hoor had je liever in 1999 willen blijven hangen, want vooruitgang en ontwikkeling is schijnbaar niet aan jou besteed :)
Het is inderdaad beetje vreemd, aan de ene kant zeggen ze dat het revolutionair is, maar aan de andere kant is de enige revolutionaire toevoeging ongepast.
Ja, soms voelt het magisch aan, maar gebruik wordt niet aangeraden in de praktijk vanwege ongepast...

Wat houden we dan over, een snellere iphone 4 met een nieuwe naam.

Prima toestel natuurlijk, maar revolutionair en magisch? De enige grote toevoeging zit 'm in ios, niet in het toestel.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 12 oktober 2011 08:55]

Amerikaanse media zijn lovend?
Ja, lees het woord "Amerikaanse" maar met extra nadruk.
Zal weer zo zijn dat Apple een journalist een bonus heeft gegeven als ie positief er over schrijft.

[Reactie gewijzigd door stephenophof op 12 oktober 2011 08:37]

Dit soort vooroordelen heeft geen zin.. dit kan je dan ook stellen bij Tweakers.net. Roep dit pas als er bewijs is. Er zitten tussen de reviewers veel gerenomeerde sites tussen. Roep het dus niet zomaar. Komt kinderachtig over.
http://www.google.nl/search?q=David+Pogue+bias

Next? 8-)

[Reactie gewijzigd door actionInvoke op 12 oktober 2011 09:29]

Dat is geen reporter die een bonus heeft gevangen van Apple. Dat is een reporter die eerlijk toegeeft dat hij een Bias heeft als het om Apple gaat, maar daarbij ook zegt: ze krijgen geen free ride.

De Wallstreet Journal heeft er ook zo eentje, in de vorm van Walt Mossberg, maar Walt fakkelde bijvoorbeeld MobileMe zonder meer af (en terecht!). Iets wat binnen Apple een enorme 'oh shit, we fscked up', opleverde.
Sorry, meneer de directeur...
Tja.. het is geen geheim dat als je negatief (ook al is het eerlijk) bent over Apple of zijn produkten, je niet meer naar de persconferencties mag komen (waar veel dure goodies worden uitgedeeld, vaak het produkt zelf) en je geen produkten meer mag reviewen voordat ze te koop zijn voor de gewone sterveling.

Apple kiest zijn reviewers zeer zorgvuldig uit.
Apple kiest zijn reviewers zeer zorgvuldig uit.
Laat dat nou net een punt van discussie zijn, de arrogantie van Apple. Blijkbaar kunnen ze niet tegen kritiek, dus als je veel kritiek uit op een Apple product wordt je vervolgens totaal buiten gesloten. Want Apple producten is natuurlijk helemaal niks mis mee, die zijn 100% perfect..

Als ze nou eens naar de kritiek luisteren, in plaats van het onder stoelen en banken schuiven, dan kunnen ze misschien hun producten verbeteren en een groter publiek berijken. Zo gaat het toch ook als een Apple product een fabrieks fout bevat, zoals een ontploffende iPod? Die mensen worden meteen mond dood gemaakt door Apple.

Ik wordt bijna genijgd een vergelijking te maken met de 'dictatuur' in China. Je mag geen kritiek uiten op de chineese staat, want dan beland je in de gevangenis. In geval van Apple mag je dan dus niet meer op de persconferencties komen.

Volgens mij is het doel van een review om juist zo objectief mogelijk een apparaat te onderzoeken/beoordelen. Als dat allemaal bevooroordeeld is, is zo'n review ook niks meer waard.

[Reactie gewijzigd door ThomasG op 12 oktober 2011 10:20]

Blijkbaar kunnen ze niet tegen kritiek, dus als je veel kritiek uit op een Apple product wordt je vervolgens totaal buiten gesloten.
Walt Mossberg is anders niet buitengesloten. Vele met hem ook niet. Toch waren die in het verleden, als Apple het verdiende, bijzonder negatief.
Zo gaat het toch ook als een Apple product een fabrieks fout bevat, zoals een ontploffende iPod? Die mensen worden meteen mond dood gemaakt door Apple.
Dat doet IEDER Amerikaans bedrijf. Of dat nou Apple is, Microsoft, Nintendo Amerika, of McDonalds. Dat is namelijk een geheel standaard manier van werken in dat soort zaken binnen de USA. Als je daarover wilt klagen: prima, maar klaag dan over de Amerikaanse wetgeving die dat in de hand werkt.
Heb je ook nog bronnen voor deze beschuldigingen of luisteren we nu naar de onderbuik van ThomasG. Ik ben geneigd om te denken van wel...
Ja want Apple maakt kwalitatief slechte producten dus moeten ze reviewers selecteren en paaien om hun producten te slijten met bogus reviews.
Mijn eerste gevoel was ook een beetje van "Wij van WC-eend..."
Maar gelukkig hadden ze ook nog wel wat kritiek (dat iOS wat gedateerd aanvoelt en erg app georiŽnteerd is) op de 4S en daar kan ik me wel in vinden.
David Pogue staat op de payroll van Apple. Die vent is enorm biased, Google het maar eens.
Maak je jezelf niet een beetje belachelijk of heb je echt geen flauw benul wat de NY Times is? Dat is echt geen dagelijks sufferdje mocht je dat denken. Die gaan echt hun naam niet te grabbel gooien voor een goede review over een iPhone. Hetzelfde geldt ook voor Anandtech welke hier veel kritiek kreeg met de eerste benchmarks van de 4S. Als er ťťn site is die betrouwbare benchmarks in de afgelopen zeven jaar heeft verzorgd dan zijn zij het wel.
Echt bizar dat sommige hier het niet kunnen verwerken dat Apple mogelijk opnieuw een goedwerkend product op markt heeft gezet. Waar komt toch deze fanatische haat tegen Apple producten vandaan :?
Waar komt toch deze fanatische haat tegen Apple producten vandaan?
Ze zijn duurder, ook al is dat ook slimme marketing:
http://arstechnica.com/ha...ple-at-its-own-game.ars/2

Ik betaal het in ieder geval graag voor de Mac, voor de iPhone niet want §800 voor een telefoon is me wel te duur.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 oktober 2011 11:14]

De iPhone 4S is §599.
Dat heet puberen, als het om het echte bashen gaat, dat deed ik ook in de Amiga vs PC tijd. :) Maar irritant is het zeker, goede discussies verzuipen erin.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True