Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 351 reacties

Klanten van T-Mobile kunnen de iPhone 4S niet gratis krijgen bij een abonnement. Dat blijkt uit de tabel met prijzen die de provider heeft gepubliceerd. De provider gaat de iPhone ook prepaid verkopen, waarbij de 64GB 859 euro kost.

T-Mobile zal vanaf vrijdag de voorverkoop van het toestel starten, maar de toestellen worden pas vanaf volgende week vrijdag geleverd. Het toestel is verkrijgbaar met 2-jarig abonnement en als prepaidtoestel. De prijzen liggen een paar tientjes hoger dan bij de iPhone 4. Zo kost een iPhone 4 16GB bij een iSmart 150 nu 229,95, voor de iPhone 4S moet bij hetzelfde abonnement 259,95 euro bijbetaald worden. Over de hele linie liggen de prijzen tussen 20 en 30 euro hoger, behalve bij de duurste abonnementen. De abonnementen zijn gelijk aan die van andere smartphones. Daarbij kost de iPhone 4S hetzelfde als de iPhone 4. Bij 1-jarige abonnementen is de iPhone 4S wat goedkoper: bij goedkopere abonnementen ongeveer een tientje en bij het duurste iSmart 1000 60 euro.

Apple kondigde de iPhone 4S enkele weken geleden aan. Sinds afgelopen vrijdag is het toestel te koop in diverse landen, zoals Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Volgende week vrijdag brengt Apple het toestel, dat in een paar dagen vier miljoen keer werd verkocht, naast Nederland ook uit in België. Eerder lekten al prijzen uit van de iPhone 4S bij KPN.

iPhone 4S bij T-Mobile (2-jarig abo)8GB (iPhone 4)
4S 16GB
4S 32GB
4S 64GB
iSmart 150 - 500MB - 29,50 euro
159,95  259,95  359,95  459,95
iSmart 200 - 1000MB - 34,50 euro
129,95  229,95  329,95  429,95
iSmart 300 - 1000MB - 42,50 euro
79,95  179,95  279,95  379,95
iSmart 500 - 1000MB - 59,95 euro
0  119,95  219,95  319,95
iSmart 1000 - 1000MB - 99,95 euro
0  29,95  129,95  229,95
iPhone 4S bij T-Mobile (1-jarig abo)8GB (iPhone 4)
4S 16GB
4S 32GB
4S 64GB
iSmart 150 - 500MB - 29,50 euro
289,95  389,95  489,95  589,95
iSmart 200 - 1000MB - 34,50 euro
269,95  369,95  469,95  569,95
iSmart 300 - 1000MB - 42,50 euro
239,95  339,95  449,95  549,95
iSmart 500 - 1000MB - 59,95 euro
209,95  309,95  409,95  509,95
iSmart 1000 - 1000MB - 99,95 euro
139,95  239,95  339,95  439,95
Prepaid Onbekend  639,95  749,95  859,95
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (351)

1 2 3 ... 10
Geen aantrekkelijk abonnement, dit kan beter én goedkoper.

- Een iPhone 4S 32GB los: ¤740 euro
- Een Telfort Sim-only abbo met 400minuten, 100smsjes, 1GB: ¤554 na 24 maanden.

Netto totaal, omgerekend per maand: ¤53,-

Vergelijkbaar T-Mobile abonnement, netto totaal omgerekend per maand: ¤70,--.

Aanvullende verschillen:
- Het KPN netwerk is heel veel beter dan T-Mobile
- Bij Telfort mag de iPhone als modem voor je laptop of iPad worden gebruikt. Bij T-Mobile moet je hiervoor ¤10 euro per maand extra voor bijbetalen.

Doei T-Mobile :w

[Reactie gewijzigd door gast op 19 oktober 2011 14:19]

Uhm. het 2e puntje mag dus niet:
Niet toegestaan is:
gebruik van surf&mail anders dan met een mobiele telefoon.
gebruik van surf&mail waarbij de mobiele telefoon als modem, router of door andere randapparatuur wordt gebruikt.
Maar voor de rest wel een stuk aantrekkelijker, alleen is de snelheid bij T-mobile volgens mij 7,2 ipv 3,6 bij Telfort.
Ik heb vorige week Telfort gebeld omdat ik het online niet kon vinden. De betreffende vrouw heeft het opgezocht en zei toen "Het is mogelijk en toegestaan, we raden het echter niet aan wegens de datalimiet". Nou lekker duidelijk weer dan :s.

/edit/ Net nog een keer gebeld, ze vertelde precies hetzelfde. Het betreft het Sim-only abbo.

[Reactie gewijzigd door gast op 19 oktober 2011 14:49]

Volgens de algemene voorwaarden is het delen van de internetconnectie van je smartphone met een ander apparaat verboden.

http://forum.telfort.nl/topic7211.html

Uit de voorwaarden gegrepen, waarbij o.a. het dikgedrukte gedeelte van belang is:
5.13. Het gebruik van de Dienst en/of een Aansluiting is slechts toegestaan voor normaal gebruik. “Normaal gebruik” wil zeggen mobiel bel en/of data verkeer geïnitieerd vanaf en
ontvangen op een mobiel toestel (of een ander mobiel apparaat waarmee bel en/of data verkeer geïnitieerd en ontvangen kan worden) zonder dat daarbij gebruik is gemaakt
van kunstgrepen
zoals gebruik van een GSM-box, SIM-box, automatische oproepsystemen dan wel het wijziging of kopiëren van de (eigenschappen van de) Simkaart. Telfort
behoudt zich het recht voor om de Dienst en/of de Aansluitingen, welke worden gebruikt voor andere doeleinden dan Normaal gebruik, af te sluiten, zonder voorafgaande
waarschuwing. Tevens heeft Telfort het recht om bij (data)verkeer een (data)limiet te stellen.
En ook hier is het dik gedrukte gedeelte van belang:
14.6. FAIR USE: Voor het gebruik van (Aanvullende) Diensten waarbij onbeperkt gebruik voor een vaste prijs mogelijk is, hanteert Telfort een Fair Use Policy (FUP). Dit houdt in dat
geen vaste limiet wordt gesteld op de hoeveelheid bel-, of dataverkeer die Contractant mag gebruiken. Dit houdt tevens in dat Telfort de Contractant bij regelmatig niet-normaal,
oneigenlijk dan wel excessief gebruik zal informeren en sommeren het gebruik aan te passen. De (Aanvullende) Diensten zijn voor persoonlijk en privé gebruik en Normaal
Gebruik (mobiel bel- of data verkeer geïnitieerd van een mobiel toestel of modem). Ieder ander gebruik zoals gebruik van SIM box of GSM box; langdurig openstaan van een
verbinding (bijvoorbeeld voor gebruik als babyfoon, radio of langdurige download); gebruik voor commerciële doelen zoals doorverkoop van de (Aanvullende) Dienst; gebruik
door derden; gebruik van de Simkaart door meerdere apparaten tegelijk is niet toegestaan. Tevens is gebruik dat overbelasting of andere schade aan het Netwerk veroorzaakt en
gebruik waarbij Contractant regelmatig significant meer belt of data verbruikt dan de gemiddelde klant van dezelfde (Aanvullende) Dienst niet toegestaan. Indien Contractant
het gebruik niet aanpast nadat Telfort daarom heeft verzocht, heeft Telfort het recht om maatregelen te nemen waaronder een verbruikslimiet stellen, de snelheid te verlagen, de
(Aanvullende) Dienst buiten gebruik te stellen of de Overeenkomst te ontbinden waarbij Telfort aanspraak kan maken op de vaste kosten van de nog resterende minimumduur
van de Overeenkomst waarbij Contractant geen rechten kan ontlenen aan enige voorgaande toegekende kortingen. Zie de website van Telfort voor een uitgebreide omschrijving
van de FUP.
En zo bestaan er ook nog diverse bijlagen waarin specifieker op dergelijke voorwaarden wordt ingegaan... Laat ik het zo zeggen, het wordt meer dan 1x herhaald in de voorwaarden dus Telfort lijkt het van belang te vinden... het lijkt mij daarom vrij sterk dat er iemand van de helpdesk/klantenservice jou iets anders heeft verteld. Er bestaat overigens wel de mogelijkheid om aanvullende diensten af te sluiten waaronder tethering zeer wss wél wordt toegestaan... maar dus niet onder standaard voorwaarden.

Dat gezegd hebbende, als jij de mogelijkheid hebt om je simkaart in je laptop zelf te stoppen mag het volgens mij wel, want de voorwaarden stelt duidelijk: "(of een ander mobiel apparaat waarmee bel en/of data verkeer geïnitieerd en ontvangen kan worden)"

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 19 oktober 2011 15:06]

Kennelijk liggen de algemene voorwaarden dus niet op één lijn met de helpdesk en sales desk. Heerlijk, die transparantie in de mobiele telefoniemarkt :9
Wat een belachelijke bedragen weer hoor moet er bijna van lachen zo erg gewoon. Maar ach het is nog altijd vraag en aanbod. Worden vast wel weer verkocht als warme broodjes.

Maar wat ik niet snap is, waarom is de iphone 4s 32gb duurder in totaal bedrag wanneer je een duurdere abo afneemt?? Of ben ik het rekenen gewoon verleerd?

iSmart 500 : 24x59,95 + 219,95 = ¤1658,75
ismart 1000 : 24x99,95 + 129,95 = ¤2398.80 (!!!!)
De iPhone 4S is niet duurder, het abonnement is duurder (absoluut gezien, relatief niet, je betaald immers 40 euro extra om 500 minuten extra te verkrijgen).
Iedereen praat hier over (bijv.) een iSmirt500 abo met 500 belminuten maar de 500 in iSmart500 staat voor 500 UNITS. 1 belminuut of 1 sms is 1 unit. Eigenlijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld een vroeger i abo met 250 minuten én 250 smsjes.

Natuurlijk ben je op deze manier vrijer om je units in te delen als je meer belt of meer sms't maar ik heb voor 30 euro per maand een i150 abo met 150 minuten en 150 smsjes en onbeperkt 7,2 internet. Nu krijg je voor 30 euro een iSmart150 met 150 UNITS en 500MB.

Of zie ik het helemaal verkeerD?
Voor die ~700 euro verschil krijg je wel 500 belminuten per maand meer. Dat komt neer op 12.000 belminuten en dat is ongeveer 6 cent per minuut. Lijkt me niet een probleem toch?
Ja, dat komt door het maandbedrag dat 40 euro p/maand hoger ligt.

40*24 = 960 euro dat je alleen al meer aan abonnement kosten betaald.
Dat is toch normaal? Als je abo duurder is, betaal je minder voor je toestel, maar wel meer over de hele abonnementsperiode (aanschaf toestel + aantal maanden * maandbedrag).

Als je daadwerkelijk 1000 minuten per maand belt, ben je wel goedkoper uit:

iSmart 500: 220 + 24* (60 + 500 * 0,25) = ¤4.660 (!!!!)
iSmart 1000: 130 + 24*100 = ¤2.400

(hierbij uitgegaan van ¤0,25 per buiten de bundel gebelde minuut)

Je moet natuurlijk niet vergeten dat je bij een duurder abonnement ook zoiets kleins als meer belminuten krijgt.

Edit: het iSmart 1000 abonnement is 'voordelig' vanaf 624 belminuten per maand.

[Reactie gewijzigd door Metten op 19 oktober 2011 14:43]

een abonnement is niet meer dan een lening afsluiten tegen een nogal ongunstig rentetarief.

Kijk, voor een abonnement van 500 minutenen en een 4s voor 119,95 gaat je over een 2 jaar looptijd dus (1438,80 + 119.95 =) Eur 1558.75 kosten. We weten dat een 4s 16gb 640 euro gaat kosten (ook al koopt Tmobile waarschijnlijk een stuk goedkoper in).

Per component van het abonnement zijn de kosten dan:
1. Abonnement = 1558.75-640 = EUR 918.75
2. Iphone 4S = EUR 640

Ter vergelijking: sim-only 500 minuten plus 1gb internet en een losse iphone, (geen vast contract voglens mij?):
Simyo 500: 14.95 (500 bel) + 9.95 (internet) = 23.95 x 24 maanden = 574.80
Als ik dan los een iphone koop van EUR 640, dan kom ik uit op een totaal van EUR 1214.80.
Dat is een verschil van Eur 343.95 met Tmobile. (dit is feitelijk je rente op een t-mobile iphone). je betaalt dus 640+343,95 voor je t-mobile iphone = 983.95

In feite bij gelijke abonnementen (sim + iphone en Tmobile-abonnement) sluit je dus een lening af voor een iphone van EUR 640 tegen een maandelijkse rente van ongeveer 1.97% (dat is natuurlijk veel) en een rente van 1,0197^12-1 = 0.26 = 26% rente op jaarbasis. Dusals je geen pieken hebt, kun je dan niet beter het geld lenen (geen idee overigens).

ik draaf een beetje door, I'll guess you get the point. heb voor het gemak de afsluitkosten maar weggelaten. (als ik het mis heb, feel free to correct me, mijn rekenvaardigheden zijn wat roestig.
De basis van je vergelijking klopt natuurlijk. Maar je moet wel goed kijken of je daadwerkelijk dezelfde dienst krijgt voor dat geld. Een Simyo internet abonnement is 1024 / 384 kbps. Het internet van T-mobile (toegegeven, dekking/beschikbaarheid is niet altijd zo goed) is 7.2 mbps, Dat is dus wel een flink verschil, wat voor een deel het prijsverschil verklaart.

Ik zeg niet dat een sim only geen goede optie is. Maar wel dat je ze niet zo kunt vergelijken als jij doet, als de specs verschillend zijn.

Tip aan mensen die nog een oud T-mobile abonnement hebben: laat dit abonnement doorlopen, en onderhandel met T-mobile over het tarief daarvan. Als je onder je bestaande voorwaarden de prijs omlaag kunt krijgen, heb je "het beste van beide werelden". Ik heb mijn iPhone 150 abonnement nu sinds een jaar lopen voor 20 ipv 30 euro. Dat is best interessant qua prijs/prestatie.
Vanuit de basis wil ik bellen en internetten op een mobiel: dus waarom kan ik de vergelijking zo niet maken, een vergelijking van mogelijkheden mag dus niet ? Ik vind dus dat dit wel kan. De vergelijking is wel lastig om helemaal precies te maken, dat kan idd niet nee, maar het is meer een vergelijking tussen appels, dan appels en peren.

Een beetje off-topic. Zijn specificaties op papier wel wat ze zijn? Mijn auto rijdt ook op 1 op 15, maar alleen een goede weg rijd en liefst meewind. Specificaties zijn mooi op papier, maar niet altijd wat ze zijn.

En om het hiermee dan toch wat subjectiever te maken: vanuit eigen ervaring is mijn huidige sim-only abonnement onder een kpn-abonnement erg goed qua dekking, en vanuit ervaring durf ik wel te stellen dat T-mobile qua dekking en binnenshuize internet verbinding te wensen overlaat. Qua snelheid geen idee, ik vind het behoorlijk snel, en interesseert het me ook niet echt, omdat het snel genoeg is. Als ik op het station stond met mijn t-mobile abonnement had ik trage tot geen internet snelheid, waarom was een raadsel, maar nu met kpn-dekking altijd.
Specs worden niet altijd waar gemaakt, dat zijn we met elkaar eens. Maar als je deze specs totaal niet meer in je vergelijking meeneemt, dan wordt het wel heel makkelijk om te zeggen 'product X is 350 euro duurder dan product Y'. Je vergelijkt dan in feite alleen nog maar op de prijs, puur omdat je met beide kunt bellen, sms-en en internetten.

Juist omdat je qua prijs zo heel precies uitrekent wat het verschil is, vind ik wel dat je dan ook je best moet doen om in de specs een enigzins reële vergelijking te maken.

Mijn conclusie is dus iets minder sterk:
- Je bespaart 345 euro.
- Je hebt minder vaak totaal geen internet-verbinding.
- Daarvoor in ruil mis je enkele minimale dingen zoals Visual voicemail, en heb je een lagere internet-snelheid.

Daaruit kun je nog steeds concluderen dat de sim-only optie een goede keuze is, maar het geeft een wat beter beeld. Als je dan bijvoorbeeld iemand bent die woont in een gebied met behoorlijk bereik, en regelmatig dingen downloadt, dan is dat je misschien wel die 345 euro waard. Als je de bandbreedte wat minder belangrijk vindt, of op een plek woont waar je weet dat T-mobile slecht is met netwerk, dan kies je voor de andere oplossing. Lijkt mij.
Je hebt wel een punt wanneer we het exact gaan benaderen, laten we het erop houden dat me beperkt heb tot de primaire onderdelen van een telefoonabonnement van een telefoon, namelijk aantal belminuten en 3g internet verbinding (met datalimiet van 1 gig) met telefoon en dat ik onvolledig ben in het meenemen van de waarden die de specificaties onder beide opties vertegenwoordigen. :)

En zoals je zelf al suggereert, het is maar waar je voorkeuren en minimale vereisten naar uit gaat.
kun je bellen met een telefoon sinds wanneer is dat en waarom heeft niemand mij dit vertelt?:O
Same here. Sinds ik simyo heb ipv tmobile ervaar ik dat maximale snelheid niets zegt. De verbinding van simyo is minder qua topsnelheid, maar ik haal de topsnelheid wel. Bij tmobile haalde ik de topsnelheid zelden en was vaak uberhaupt geen verbinding mogelijk, ondanks een goed 3G signaal.
In de FAQ op de website van T-Mobile staat uitdrukkelijk geschreven dat er geen voorverkoop/reservering zal plaatsvinden.
http://service.t-mobile.n...id/2276/kw/iphone4s/p/198
In het persbericht staat uitdrukkelijk geschreven dat je hem vanaf vrijdag kunt voorbestellen :) Fotobewijs!

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 19 oktober 2011 14:37]

Inmiddels ook gewoon op de T-Mob site.
De iPhone is hier zo duur om 1 van deze 2 redenen:

1. De providers de toestellen simlock vrij inkopen en dus flink subsidized verkopen, maar ze het dan dus niet te goedkoop kunnen maken ivm Android-toestellen die inkoop vaak een stuk goedkoper zijn.
2. Ze een deal hebben met Apple die ze 'goedkoop' levert, maar wel een deel van de inkomsten opeist.

Vergis je er niet in, de iPhone is ook voor providers een flinke inkomstenbron. Kijk naar alle reclame die er gemaakt werd door KPN en Vodafone toen ze 'eindelijk' de iPhone gingen leveren. Daarvoor hadden ze veel klanten aan T-mobile verloren (waaronder mij).

Echter vind ik het zo frappant dat T-mobile nog steeds de goedkoopste abonnementen aanbiedt. KPN is simpelweg absurd duur voor een iPhone abo, dat waren ze bij de 4 al. En Vodafone is vergelijkbaar met T-mobile, maar met dat nieuwe data-abo-plan-idee dat ze hebben totaal niet aantrekkelijk. Een iPhone koop je juist om veel data te gebruiken, wat heb je dan in godsnaam aan 200/300 MB.

Ik heb m'n 4S nu simlock vrij in Australië gekocht en hoop straks een goedkoop abonnementje in NL op de kop te tikken, maar ik heb er een hard hoofd in als ik de prijsstijgingen van de afgelopen maanden zie...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 19 oktober 2011 14:36]

Dat valt wel tegen hoor hoe goed de iPhone het doet als inkomsten bron. Van T-Mobile heb ik eens gehoord dat ze daar bij klanten die netjes binnen de bundel bleven pas na 20 van de 24 contract maanden positief draaiden. Dat was in de 3G/3GS periode, inmiddels zal het misschien iets beter gaan. Onafhankelijke telecomketens maken ook een lage op de iPhone omdat er vanuit de netwerken nagenoeg geen ruimte voor extra vergoeding is.

De iPhone is voor providers meer een instrument om klanten vast te houden...
Hier een lijstje met verschillende abonnementen en total kosten over een looptijd van 2 jaar:

http://i.imgur.com/Xj3Wy.png

Het is trouwens goedkoper om een 1-jaar abo te nemen en daarna 12 maanden sim-only. Met iSmart 150 in het eerste jaar en sim-only 110 in het tweede jaar ben je dan ¤835 kwijt over 2 jaar als je al een klant bent van T-Mobile (met eerste 3 maanden gratis).

[Reactie gewijzigd door frim op 19 oktober 2011 15:13]

Even een aantal feiten op een rijtje. Deze feiten komen door de site van T-Mobile te lezen en tevens communicatie met T-Mobile. Bron is dus rechtstreeks ; T-Mobile.

* Internet bij T-Mobile is zoals eerder genoemd door anderen onbeperkt, bij alle I-Smart abbonementen. Grote kanttekening is dat er 'snelheids drempels zijn'. Bij de i-150 ligt deze op 500 mb, bij alle overige i-smart abbo's ligt dit op 1GB per maand. Dit tegoed is niet mee te nemen naar een volgende maand en wordt automatisch ook gereset wanneer men nieuwe belbundel krijgt. Na overschrijding van het datagoed wordt snelheid geknepen.

*Niet zo heel lang geleden kwam T-Mobile met een bundeltje van 4,50 per maand die ervoor zorgt dat je na die snelheidsdrempel nog steeds onbeperkt kan blijven internetten (tegen een waanzinnige langzame snelheid maar goed). Ik las hier terug dat men zegt dat deze bundel na 12 maanden in rekening wordt gebracht. Dit is niet zo. Voorlopig is en blijft deze bundel voor 1 en 2 jarige contracten gewoon kosteloos. Dus ja, T-Mobile biedt als enige provider in heel Nederland letterlijk onbeperkt internet, zij het zo dat naar een x aantal mb's de snelheid omlaag gaat, maar je kan nog steeds blijven internetten.

* Met de nieuwe i-smart abbonementen zit visuel voicemail niet standaard ingebakken, in tegenstelling tot de oudere i-abbonementen. Visuel voicemail kost voortaan 2.50 p/m.

*Een vroegtijdige vernieuweing (early renewal), is nog steeds mogelijk, het komt erop neer dat je je contract eerder mag vernieuwen dan de standaard periode (3 maanden), hiervoor wordt eenmalig 69.95 in rekening gebracht op je eerstkomende factuur. Grote kanttekening; je oude contract moet je helemaal uitdienen, voordat je nieuwe ingaat(!).
Wanneer je dit doet, moeten er 2 'normale contracten' (3 mnd van te voren vernieuwen dus) tussen zitten voordat je weer gebruikt kan maken van een early renewal.

Stel mijn contract loopt tot 12 augustus 2012, ik haal 1 november 2011 mijn iphone 4S op, teken het contract, krijg toestel direct mee, mijn oude abonnement loopt gewoon door tot 12 augustus 2012, op 13 augustus gaat het contract in wat ik op 1 november 2011 heb afgesloten (bijhorend met de iphone 4s). De eenmalige kosten van 69,95 komen wel op je eerstkomende factuur vanaf het moment van afsluiten van het contract. Bovendien heb je natuurlijk ook te maken met je aanschafprijs voor het toestel. T-Mobile biedt dit met name aan om klanten te helpen wanneer deze in een ongewenste situatie zitten (toestel gestolen oid). - nogmaals, dit weet ik door rechtstreeks contact met T-Mobile.


*Bestaande klanten hebben op dit moment een mooi aanbod doordat zij 3 maanden lang 100% korting krijgen op alle i-smart abbonementen. Lees: dit geld bij 2 jarige contracten. Bij 1 jarige contracten geld een korting van 2 maanden 100% korting op de i-smart contracten.
Tevens is me verteld dat de acties zoals hierboven genoemd, op dit moment lopen tot 11-11-2011(!).
Stel; je wilt profiteren hiervan, kan je na een t-shop gaan, maar goed daar zit je straks natuurlijk met grote wachtrijen, inschrijvingen etc etc. Stel dat je toch gaat en je reserveert hem. Je toestel komt op 12-11-2011 binnen, daar gaat je actie van 3 of 2 maanden 100% korting. Tip die ik heb gekregen is om straks (na 28-10-2011), via my T-mobile je contract vernieuwing aanvragen, als je je contract vernieuwd voor 11-11-2011, profiteer je gewoon van de kortingen als bestaande klant.
Dit geld ook als je contract tot bijv 15 januari loopt en je nieuwe contract dus pas 16 januari 2012 ingaat. Het gaat om het moment van afsluiten, niet om het moment dat het ingaat. Ook een punt waar veel mensen soms twijfels over hebben.

Let op: ik heb via meerdere mensen van T-Mobile de datum 11-11-2011 gekregen als einddatum van de bestaande acties voor bestaande klanten, maar het zou kunnen dat de acties alsnog verlengt worden naar een onbekende datum ( ik zou het risico iig niet nemen).

*Alle iphones bij T-Mobile zijn simlockvrij. Of je ze nou los koopt, of met contract.

Wat vind ik persoonlijk; ik zit al jaren lang bij T-Mobile met zowel (een aantal) zakelijke aansluitingen en ook particulieren aansluitingen. Van overstappen houd ik niet zo, bovendien vind ik als ik alles op een rijtje leg, T-Mobile nog steeds de betere aanbieder (heb ook Vodafone en KPN wel eens gehad).
Als ik kijk naar de i-smart abbonementen, zijn deze toch relatief voordelig. Vanaf de i-200 heb je al 1 GB per maand. Ik persoonlijk zit rond de 800 MB aan verbruik per maand, (thuis en op werk gebruik ik wifi). Daarbij ben ik een zeer intensieve gebruiker van mobiel internet (heb ongelooflijk veel mail verkeer door mijn positie binnen mijn bedrijf) 24 uur per dag lang, navigeer veel en gebruik veel applicaties die gebruiken van internet. Desondanks zit ik onder de 1 GB. Ik denk dat vele onder ons eerst maar is moeten ontdekken dat 1 GB per maand echt veel is. Toch zal het ook voor een aantal mensen te weinig zijn (om verschillende redenen). Voor mij iig niet, heb er dus weinig problemen mee. Voor een tientje de boel resetten zou ik niet erg vinden als ik het ook daadwerkelijk nodig zou hebben. Maar goed, dat is mijn mening dan.

Verder merk ik persoonlijk dat mijn dekking van T-Mobile alleen maar beter wordt. Ja, in het verleden is er inderdaad wel eens een storing geweest , waarvan 1 hele grote ( deze kennen jullie vast nog). Buiten dit allemaal, heb ik weinig tot geen problemen. Mijn dekking is goed, mijn netwerk kwaliteit en internet kwaliteit is ook in orde. Streamen van filmpjes etc gaat allemaal wel soepeltjes. Af en toe iets minder natuurlijk, maar ik lees hier veel dat men vrij gauw zegt dat het 1 en al waardeloos is, dit is in mijn beleving niet zo. Verder moet ieder dit voor zich bepalen, de 1 woont in een gebied waar het simpelweg minder is, de ander waar het beter is, zoals ik vaker zeg, een tevreden klant hoor je niet snel, een ontevreden klant zul je veel sneller horen, kenmerkend voor deze website natuurlijk. Dit is niet negatief bedoeld, maar het moet voor een neutrale bezoeker niet lijken alsof alles een ramp is omdat het in praktijd vaak reuze meevalt.

Android of IOS? Ik denk persoonlijk dat Android 4.0 voor vele mensen die nasmaak van Android wegpoetst. Eigenlijk is het zo dat alleen high end toestellen van Android het goed doen in klantenreviews, de middle range en low range phones doen het naarmate de tijd vordert steeds slechter (toestellen worden slomer etc.) Android 4.0 wordt een platform waarbij alle plooien glad worden gestreken, maar goed tijd zal het leren, de Galaxy Nexus gaat voor mij iig zeker mijn 2e telefoon worden naast de iPhone 4S die ik nu gebruik. Puur omdat ik het open platform van Android gewoonweg zeer handig vind voor mijn persoonlijk gebruik.

Als je 15 a 20 minuutjes tijd neemt om even contact op te nemen bij een aanbieder die je interessant lijkt, weet je gauw de feiten en kan je (denk ik) beter je eigen conclusies trekken. Een tip hierbij is om naar een winkel te gaan, je merkt aan een medewerker vanzelf of deze deskundig is en of hij of zij weet waar ze het over hebben.

[Reactie gewijzigd door ri0ta op 19 oktober 2011 21:02]

Dit kreeg ik in mijn mail box van tmobile (heb me aangemeld voor de voor inschrijving)
Actie geld alleen op 19 en 20 oktober

Selecteer abonnement
Acties:
3 maanden 100% korting op alle iSmart abonnementen. Bovendien ontvang je 6 maanden 100% korting op Visual Voicemail en 6 maanden 10,- euro korting op Personal HotSpot.

Let op: Vanaf 21 oktober kan je de iPhone 4S met andere abonnementen en/of contractsduur bestellen.
iSmart

64GB versie

Abonnement 2 jaar Prijs per maand Toestelprijs
iSmart 150 ¤ 29,50 ¤ 366,00
iSmart 200 ¤ 34,50 ¤ 341,00
iSmart 300 ¤ 42,50 ¤ 299,00
iSmart 500 ¤ 59,95 ¤ 248,00
iSmart1000 ¤ 99,95 ¤ 173,00

16 GB versie

Abonnement 2 jaar Prijs per maand Toestelprijs
iSmart 150 ¤ 29,50 ¤ 198,00
iSmart 200 ¤ 34,50 ¤ 173,00
iSmart 300 ¤ 42,50 ¤ 131,00
iSmart 500 ¤ 59,95 ¤ 80,00
iSmart1000 ¤ 99,95 ¤ 5,00

Bij i500 het eerste jaar 50% korting op je abbo.

64 gb versie met i150 = 366 + (21*29.50=619.50) = 985.50 (eerste 3 maanden 100%korting)
dus 985.50-849 = 136.50
136.50/24 = 5.69 per maand voor internet en 150 min/sms/mms

lijkt me geen slecht deal.
En wil je meer data voor 5 euro meer heb je i200 met 1gb en 200 min/sms/mms

64 gb versie met i200 = 341 + (21*34.50=724.50) = 1065.50
1065.50-849 = 216.50
216.50/24 = 9.02 per maand voor 1 gb data en 200 min/sms/mms

[Reactie gewijzigd door YinLin op 19 oktober 2011 22:51]

Ik blijf het Apple prijsmodel boeiend en interessant vinden: voor 8 GB zoveel en voor elke verdubbeling zo'n 100¤ meer. Dan hebben we ontwikkeling UI en werkelijk alle andere zooi al gehad en melkt Apple dus zijn klanten vrolijk uit....... ik betwijfel of 64GB werkelijk meer als ¤30 extra kost, laat staan de ¤300......
Nee, dat is gewoon een marketing-trucje/psychologie.

Door die drie produkten zo neer te zetten, lijkt het alsof je iedere keer dubbele waarde krijgt voor maar een kleine meerprijs. De bedoeling is dat degene die overweegt om er eentje te kopen het gevoel heeft dat hij voordeel krijgt als hij "in het groot inkoopt".

Een andere reden dat er 3 modellen zijn is om mensen naar de middelste te krijgen. "Goudlokje"-prijsstelling (naar het verhaal van de drie beren). Als mensen moeten beslissen, dan is de theorie dat om te bepalen of iets "de juiste waarde" heeft, dat ze dan voor de gulden middenweg kiezen. Dus door een high-end model en low-end model neer te zetten, lijkt het alsof je met het midden-model gebeiteld zit. Dan kun je tegen jezelf verantwoorden dat je je niet hebt laten oplichten door een te duur "high-end" te kopen, maar dat je ook niet zo iemand bent die "altijd de goedkoopste" neemt.

@Daniel
Toffe data :-) Ik zou wel een beetje voorzichtig zijn om mensen die een prijsvergelijker gebruiken als representatief te nemen voor de groep waarvoor deze marketing bedoeld is. Een prijsvergelijker stuurt mensen natuurlijk per definitie al richting de laagste prijs en selecteert gebruikers die vooral op prijs beslissen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 19 oktober 2011 15:53]

Interessante theorie maar in het geval van Apple-producten klopt hij niet :)
De eerdere iPhone was altijd maar in twee geheugensmaken te krijgen (later volgende 8GB-versies even buiten beschouwing gelaten) maar de iPad is denk ik wel een goede indicatie.

Ik heb in de Pricewatch-statistieken gekeken op welke geheugen-versie door gebruikers wordt geklikt. Dit is data over 2010 en 2011 dus een fors lange periode. Ik kan geen exacte klikaantallen noemen (concurrentiegevoelige info) maar het zijn er in totaal tienduizenden.
Uiteraard kan ik niet zien wat mensen uiteindelijk gekocht hebben maar ik mag aannemen dat het klikgedrag een goede indicatie daarvan is.
De cijfers zijn een optelling van alle variaties van de iPad: zowel de 1 als de 2, zowel zwart als wit, zowel WiFi als 3G.

63,1% van de clicks werd gedaan op het 16GB-model, 18,4% op het 32GB-model en 18,5% op het 64GB-model. Het middelste model is niet het populairste, maar juist (nipt) het minst populaire model. Bijna tweederde van het totaal betreft dus het goedkoopste model.
Het is zelfs zo dat in 2011 het 16GB model met 3G populairder is dan het (20 euro goedkopere) 32GB-model met enkel WiFi. Van de iPad 1 verkocht in 2010 het 32GB WiFi model wel beter dan de 16GB met 3G.
Bij de iPad lijkt de koper zich dus niet te laten verleiden door de ogenschijnlijk lage prijs van meer geheugen en vooral voor het goedkoopste model te kiezen. Ik kan me voorstellen dat dat bij de iPhone niet anders is.

Opvallend is wel nog dat als mensen dan eenmaal gekozen hebben voor het topmodel ze dan ook meteen all-out gaan en vaker de 3G-versie kiezen. 87% van de verkochte 16GB iPads is de WiFi-only versie. Bij de 32GB is die verhouding 78%-28% en bij de 64GB-versie zelfs nog meer omgekeerd: 57% van de 64GB-iPads heeft ook 3G.

[Reactie gewijzigd door Daniel op 19 oktober 2011 15:55]

Lijkt overeen te komen met de data van Apple zelf:

$28,7 miljard omzet, 24% door iPad, aantallen iPad 11,1 miljoen

dus dan is de gemiddelde verkoopprijs voor een iPad

(0.24*28,7) = $6,888 miljard/11,1 miljoen = $620

Al is 620 dollar gemiddeld nog altijd flink meer dan $499 van het goedkoopste model :)
Best logisch dat ze het zo doen toch? Als mensen willen betalen, wie ben je dan als bedrijf om ze dat niet te laten doen?

Ik vind het eerder raar dat een verdubbeling van 16 naar 32 evenveel kost als een verdubbeling van 32 naar 64. Die laatste zou toch zeker meer moeten kosten, ik zou zelfs denken meer dan 2x zoveel.
16GB geheugen kostte 27$ bij de iPhone 4 volgens isuppli.

Ondertussen zal de prijs wat gedaalt zijn, aangezien 16 gig usbstickjes al voor 17 euro over de toonbank gaan. en zal er dus zo'n 20$ bij komen per 16-voud.

[Reactie gewijzigd door The_Double op 19 oktober 2011 15:04]

Samsung heeft lange tijd "gratis" 8 /16 gb kaartjes weg gegeven.

Dat mensen te dom zijn om zo'n ding niet te kopen dat is het frapante. De meeste komen er niet mee weg, maar Apple blijkbaar wel, dat is toch knap van ze.
dat is toch knap van ze
Ik vind dat vooral dom van de consument, maar ieder zijn mening.
Het geld klotst tegen de plinten bij Apple en de consument aanbid ze bijna en koopt als een soort van idolisme hun spullen. Ik kan daar gewoon niet bij hoor, 't lijken we zombies.

Zeker in de tijd dat iedereen voluit zit te piepen als de zorgverzekering (basisbehoefte!) 5 euro omhoog gaat... |:(
Je vergelijking gaat natuurlijk al mank omdat de 8GB een iPhone 4 is, en de andere modellen iPhones 4S...

En, je kunt het werkelijk blijven herhalen hier, prijzen worden natuurlijk niet vastgesteld op basis van kostprijs (behalve als je de pech hebt een commodity in de markt te zetten) maar op basis van wat de klant ervoor wil betalen (en dan zo dat aantal klanten * verkoopprijs maximaal is). Dat zie je toch overal, van Windows Cripple of Mega Edition tot iPhones 64 en 16GB? Als je waarde levert mag dat geld kosten.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 19 oktober 2011 15:12]

Dat is pak 'm beet 30 euro duurder dan de iPhone 4 toen ter tijd was als ik me niet vergis. Opzich best netjes :). Jammer echter dat T-Mobile nu ook met datalimieten gaat werken.
Dataverbinding heeft een download/upload snelheid van max. 7.2 Mbps/768 Kbps. In combinatie met de onbeperkt internet Voordeelbundel van T-Mobile wordt, na het overschrijden van het data-tegoed, de snelheid automatisch gewijzigd naar maximaal 64/64 Kbps. Via de klantenservice kan voor ¤ 10,- per keer het datategoed en snelheid hersteld worden. Hotspot gebruik binnen Nederland is inbegrepen.
http://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/smart/ismart

De letterlijke verwoording van T-mobile over de mogelijkheden en beperkingen van de nieuwe abonnementen betreffende data. Alleen is die specifieke benaming van die voordeel bundel niet terug te vinden bij T-mobile.

http://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/voordeelbundels

Ik dacht overigens dat ze ¤5,- vroegen voor het afkopen van de limiet... maar of je met 64/64 dan zo blij moet zijn voor 5 euro... ik denk het niet. Dit is overigens bij de iSmart abonnementen zoals in dit artikel besproken, voor de andere vormen bestaan er weer andere voorwaarden, snelheden etc.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 19 oktober 2011 14:18]

Het afkopen van de limiet krijg je de eerste 12 maanden gratis. Daarna kun je het stopzetten.
Toen ik vorig jaar augustus mijn iPhone 4 32GB (duurste model) kocht, moest ik bij verlenging van het 2-jarig i300 abonnement 189,95 bijbetalen bij T-Mobile.
Even vergelijken met dit iSmart 300 abonnement is dat voor het duurste model nu 379,95 bijbetalen. Een verschil van 190 euro.

Zelfs als je de iPhone 4 32GB van toen zou vergelijken met het 32GB model nu is het nog 90 euro verschil.
En dat tegen slechtere abonnementsvoorwaarden als voorheen.

Vind het wel aan de prijs allemaal. Los kopen lijkt een stuk aantrekkelijker ineens! Het 64GB model kost in Duitsland los ¤849, het 32GB model ¤739 en het 16GB model ¤629. Gewoon het huidige abonnement door laten lopen dus en hem ergens los halen als je besluit de 4S te kopen :)

@xiphoid Ik zou dan natuurlijk geen early renewal doen. Ik zou dan mijn huidige abonnement gewoon laten doorlopen zodat ik gebruik kan maken van de oude voorwaarden (oneindig internet en meer minuten)

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 19 oktober 2011 14:30]

Helaas zijn de losse toestelprijzen van de 4S gewoon hoger dan die van een 4 met gelijke capaciteit. Zo doet een 16GB 4S ¤629(FR) of ¤639(NL) waar een 16GB 4 netjes ¤599 kostte. Voor de 32GB geldt hetzelfde. Helaas is de 64GB niet op hetzelfde niveau terechtgekomen als de 32GB 4, waarbij de 32GB en de 16GB goedkoper waren geworden.

Misschien volgend jaar bij de iPhone 5 :P
En je mag maar 1x early renewal bij tmobile doen. Dus dit jaar heb je dan pech, als ik ze goed begrijp.
heb je een bron dat T-Mobile met datalimieten gaat werken?

@joostje123:
Dank voor het antwoord, geen datalimieten dus maar "snelheid vermindering" als er een een aantal hoeveelheid data is gekomen.

[Reactie gewijzigd door Casper de Boer op 19 oktober 2011 14:27]

staat vermeld in het artikel:

iSmart 150 - 500MB - 29,50 euro
iSmart 200 - 1000MB - 34,50 euro
iSmart 300 - 1000MB - 42,50 euro
iSmart 500 - 1000MB - 59,95 euro
iSmart 1000 - 1000MB - 99,95 euro

het meest verbazend is dat zelfs de iSmart1000 een 1GB data limiet heeft,
had daar toch zeker 2GB of meer verwacht.
Je bent toch echt wel een debiel als je een abonnement van ¤ 99,95 per maand neemt om een smartphone "voordelig" de winkel mee uit te nemen ?

Bij een abonnement van 2 jaar betaal je dus ¤ 2398,80 aan abonnementskosten. Voor de iPhone 4S betaal je in de winkel nog eens ¤ 229,95. Totaal ben je dus ¤ 2628,75 kwijt. Om de berekening eenvoudig te houden laat ik de kosten die buiten de bundel vallen (bellen / smssen / data) even buiten beschouwing.

Nou doe je het volgende; je bestelt de iPhone 4S gewoon los zonder abonnement. Kosten hiervoor (volgens de PriceWatch) zijn ¤ 943,51 (simlock-vrij). Dat OBCS niet bepaald een goede webshop is doet even niet ter zake; gaat om het principe. Blijft er ¤ 1685,24 verschil over. Als ik dit door 24 maanden deel zijn dat ¤ 70,22 die je prepaid kunt bellen. En je zit nergens aan vast, geen risico op schulden (en dus BKR-melding die het aanvragen van bijvoorbeeld een lening of hypotheek erg moeilijk maakt)

Zeg nou zelf; heb je iedere maand écht zo veel nodig om te bellen ? Is de nood om het toestel direct mee de telefoonzaak uit te kunnen nemen zo hoog dat je bereid bent om daar over een periode van 2 jaar een bedrag voor te betalen dat bijna 3x zo hoog is als de toestelwaarde ? Goed, je "bespaart" ¤ 713,56 op het toestel het moment dat je in de winkel staat, maar dit betaal je gedurende je abonnement dubbel en dwars terug. Niks is "gratis" of "goedkoop". Denk dat het meeste aantal bellers aan ¤ 20 - ¤ 30 meer dan genoeg zou hebben. Als je dan toch veel met elkaar wilt kletsen koop je allebei een Lebara-prepaid kaart. Dan kost je een half uur met elkaar bellen 24 cent. Je hangt even op en belt vervolgens weer een half uur voor 24 cent (als je namelijk door gaat ga je per minuut betalen).

Ik vind de prijs van deze iPhones sowieso belachelijk. Voor een dergelijk bedrag koop je al een eenvoudige MacBook. Verbaasd me daarom ook niet dat Apple op dit moment meer iPads dan iPhones verkoopt. Ze zijn echt helemaal gestoord. Ik bedoel; mijn ouders verklaren me al voor gek dat ik ¤ 450 - ¤ 550 (afhankelijk van het type-) wil uitgeven aan een Samsung smartphone. Laat staan dat je het dubbele uitgeeft voor een iPhone.

Maar goed, het zijn keuzes die iedereen natuurlijk zelf moet maken. Ik wilde enkel mijn mening om het hele geneuzel maken. Met de nieuwe, duurdere abonnementen, datalimieten en afrekenen per minuut (i.p.v. seconde-) kun je beter een prepaid kaartje aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 20 oktober 2011 05:15]

Niet omdat 'ie dan voordelig is maar omdat je gewoon zo'n abbonement nodig hebt. Zo heb ik er een paar in de familie die er 100 - 200 - 300 euro per maand ,bij uitzondering 500, vraag me niet hoe, er doorheen bellen, logisch toch dat je dan 'voordelig' een abbonement neemt.
Daarom zei ik al; als je privé dergelijke bedragen verbruikt met bellen ben je niet helemaal lekker in je hoofd. Hoe kan een mens zo veel geld én tegelijkertijd zo veel vrije tijd hebben om iedere maand zo veel te lullen.

Op zich logisch dat als je een abonnement van ¤ 99,95 in de maand hebt, je dit ook wilt verbruiken. Maar zeg nou zelf; zou je aan een abonnement wat ¤ 35 per maand kost niet meer dan genoeg hebben ?

Dit zijn dus hetzelfde soort mensen die zich in de telefoonzaak een belachelijk dure verzekering laten afsluiten voor het nieuwe toestel. Kijk eens op verzekeruzelf.nl ; daar krijg je een vergelijkbare verzekering voor een appel en een ei met exact dezelfde dekking.

Mijn huidige laptop heb ik ook verzekerd. In de winkel kostte me dat ¤ 19,95 per maand. Ik heb nu een "mobiele" verzekering afgesloten bij AXA geloof ik; die kost me ¤ 23,95 per jaar. Ik bedoel maar ... Met wat geduld en een beetje moeite kun je behoorlijke bedragen besparen. Lui en naïef zijn is peperduur !
In het artikel staan toch de abbonnementen waarmee ze gaan werken?
Overal staat er ook een limiet bij dus ik denk dat ze voor een datalimiet gaan.
Dat staat toch gewoon in de tabel? Max 1000mb??
Bij T-Mobile blijft het wel onbeperkt internet.
Alleen de snelheid word flink naar beneden gehaald.
Dat is een beperking van de snelheid toch? Zo onbeperkt vind ik dat dan niet :P

Overigens ga je over een tijdje bij T-Mobile (bij de nieuwe abo's) ook betalen voor extra MB's, tenminste als ik me niet vergis was dat aangekondigd.
Dat is met een tijdelijk gratis bundel van 5 Eur/maand. Heb je die niet, dan moet je 10 Eur bijbetalen voor een nieuwe GB.

Ze zijn nog altijd goedkoper dan KPN etc., maar het blijft wrang dat je meer gaat betalen voor minder in de nieuwe setting.
gewoon neit zoveel internetten..klaar..
We willen alleen maar meer en meer en meer en meer en meer..maar vergeten dat we ook de beschikbaarheid zelf opslurpen en uiteindelijk gaan janken huilen klagen zeiken bitchen over niet voldoende capaciteit.
Daar moeten nu eenmaal consequenties aan gedaan worden.
Haha, kruip even terug onder je calvinistische steen met je praatjes.

Het enige dat ik zeg is dat het wrang is dat we meer gaan betalen voor minder.
alleen het eerste jaar is het nog onbeperkt
als je een 1 jaar contract afsluit dan wordt je snelheid afgeknepen naar 64/64 kbps en daarvoor betaal je niks (voor 12 maanden lang) :Y)
als je een 2 jaar neemt, dan heb je als het ware eerste 12 maanden onbeperkt internet, maar na die12 maanden moet je 4,95 extra betalen zodat je snelheid wordt afgeknepen naar 64/64 kbps anders betaal je gewoon voor gebruikte MB |:(

vies hea al die providers xD 8)7
Ik heb voor mijn 16GB iphone 4 'destijds' ¤90 betaald bij een 2-jarig i-300 abonnement. Dat is nu dus ¤90 meer...

Overigens is de iphone 4 bij het opheffen van de exclusiviteit van T-Mobile (toen hij dus ook bij Vodafone en KPN te krijgen werd), bij T-mobile ook een stuk duurder geworden.
Toen de iPhone 4 net uit was, kan ik mij herinneren dat ik hem in combinatie met een i150 abo van 29,95 p/m de iPhone 4 32GB versie voor 269,95 heb aangeschaft.

Enkele maanden daarna toen T-Mobile zijn exclusiviteit verloor, ging dit bedrag ergens naar de 320 euro meende ik.

Als ik dan nu deze bedragen zie, ga ik wel even nadenken of een 64 GB versie mij het wel waard zou zijn voor het maximale capaciteit. Ben dan ook benieuwd hoe de prijzen zich gaan ontwikkelen voor de nieuwe iPhone (5/6 whatever) wanneer deze volgend jaar op de markt komt als mijn contract afloopt.

Wat ik mij nu afvraag is hoe deze prijzen bepaald worden. In Amerika is het mogelijk om een iPhone 4S met 64GB voor "Slechts" $399 bij een contract te krijgen, terwijl het gelijke toestel hier voor veel hogere prijzen over de toonbank gaat.

Is het nu echt zoveel duurder om de iPhone hier te verkopen dan in de VS?

[Update] Even gekeken maar de 459,95 komt neer op ongeveer 629 dollar, vind dat nogal een groot prijsverschil

[Reactie gewijzigd door DoubleJOnline op 19 oktober 2011 14:27]

Dat is pak 'm beet 30 euro duurder dan de iPhone 4 toen ter tijd was als ik me niet vergis.
Zoals al vermeld door andere (maar nu met bron ;) ), dit is niet waar.
T-mobile verhoogde de prijzen tussen de introductie van de iPhone 4 en 4S.

nieuws: T-Mobile verhoogt prijzen iPhone

i-150,2 jaar, was 170¤, nu 260¤. Zeker niet netjes. :X (en daarbij ook nog een data-limiet)

[Reactie gewijzigd door apokalypse op 19 oktober 2011 18:23]

1 2 3 ... 10