Eerste Nederlandse prijzen met abonnement iPhone 5s komen online

De eerste Nederlandse prijzen van de iPhone 5s en 5c zijn naar buiten gekomen. Daarbij lijkt het erop dat Nederlanders in elk geval bij T-Mobile meer moeten bijbetalen voor de iPhone 5s dan voor zijn voorganger iPhone 5.

De iPhone 5s gaat 229,95 euro kosten in combinatie met een abonnement van T-Mobile met een databundel van 5000MB en 300 belminuten, dat momenteel rond 60 euro per maand kost. Als je zo'n abonnement afsluit met de iPhone 5, betaal je nu 109,95 euro bij, terwijl bij de release het meest vergelijkbare abonnement met een prijs van rond 60 euro leidde tot een bijbetaling van 149,95 euro. Voor de iPhone 4S moesten klanten van T-Mobile bij de release bij een abonnement van rond 60 euro ongeveer 120 euro bijbetalen, voor de iPhone 4 29,95 euro. De prijs van de iPhone bij een ongeveer even duur abonnement bij T-Mobile is dus in drie jaar tijd met 200 euro gestegen.

T-Mobile gaat ook de 32GB- en 64GB-varianten verkopen. Klanten moeten voor de 32GB-versies van de 5c en 5s 100 euro bijbetalen ten opzichte van de 16GB. Voor de 64GB-variant, die er alleen van de iPhone 5s is, moet 200 euro meer worden betaald. Bestaande klanten krijgen wel lagere prijzen aangeboden. Bij een verlenging is de bijbetaling tussen 30 en 50 euro lager.

Omdat T-Mobile vorig jaar bij de release van de iPhone andere abonnementen hanteerde, is er geen exacte vergelijking te maken, maar de prijzen lijken over de hele linie een stuk hoger te liggen. De prijzen voor de iPhone 5c lijken ongeveer gelijk te liggen aan die van de iPhone 5 vorig jaar, blijkt uit de prijslijsten die Telecomvergelijker van een dealer kreeg en publiceerde. Dat valt op, omdat de adviesprijs van de iPhone 5c in Duitsland in elk geval acht tientjes lager ligt dan die van de iPhone 5 toen die uitgebracht werd. T-Mobile wilde de prijzen niet bevestigen. "Wij maken ze pas bekend op 25 oktober", aldus woordvoerder Michael Vos. Op 25 oktober komen de iPhones officieel in Nederland uit.

De prijzen bij de andere providers zijn nog niet bekend, maar vaak laten die dezelfde trends zien. Het is onduidelijk waar de hogere prijs van de iPhone 5s ten opzichte van vorige iPhones vandaan komt. De adviesprijzen in Nederland zijn nog niet bekend, maar die in Duitsland bleken een paar tientjes hoger te liggen dan die van de iPhone 5.

iPhone 5s0 min90 min150 min200 min300 minOnbeperkt
0MB €659,95 609.95 €589,95 €559,95 €529,95 €529,95
250MB €589,95 €539,95 €519,95 €489,95 €459,95 €459,95
500MB €569,95 €519,95 €499,95 €469,96 €439,95 €439,95
1000MB €499,95 €449,95 €429,95 €399,95 €369,95 €369,95
2000MB €469,95 €419,95 €399,95 €369,95 €329,95 €329,95
5000MB €369,95 €319,95 €299,95 €269,95 €229,95 €229,95
iPhone 5c0 min90 min150 min200 min300 minOnbeperkt
0MB €559,95 €509.95 €499,95 €459,95 €429,95 €429,95
250MB €489,95 €439,95 €429,95 €399,95 €359,95 €359,95
500MB €469,95 €429,95 €409,95 €379,96 €339,95 €339,95
1000MB €399,95 €349,95 €329,95 €299,95 €269,95 €269,95
2000MB €369,95 €319,95 €299,95 €269,95 €239,95 €239,95
5000MB €279,95 €229,95 €209,95 €179,95 €139,95 €139,95

In combinatie met een 2-jarig T-Mobile Stel Samen-abonnement. Onbeperkt sms'en is inbegrepen in alle abonnementsvormen. Bij overschrijding van de databundel gaat de snelheid terug naar 64kbit/s.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

17-10-2013 • 09:38

232

Submitter: JJapie

Reacties (232)

232
204
107
4
0
43
Wijzig sortering
Anoniem: 524877 @Saven17 oktober 2013 09:54
Er zijn genoeg mensen die hier voor kiezen. Dit heeft er met name mee te maken dat ze erg trouw zijn aan de iPhone. Met name het gebruikersgemak en de goeie service.

Vaak is het echter veel goedkoper om de telefoon gewoon los te kopen en en een sim-only af te sluiten. Als je de iPhone 5S 16GB neemt met 1000 mb + 90 belminuten betaal je €449.95 voor de telefoon. Terwijl de telefoon los €786,95 kost. Voor €10 per maand heb je bij t-mobile een sim only waarbij je 90 min+onbeperkt sms+onbeperkt internet hebt. Als je dit naar twee jaar omrekent is het veel goedkoper om gewoon goed na te denken en los het toestel te kopen.

`De iPhone 5s gaat 229,95 euro kosten in combinatie met een abonnement van T-Mobile met een databundel van 5000MB en 300 belminuten, dat momenteel rond 60 euro per maand kost`

Dus: € 229,95 + 24 x €60 = €1669,95.
Neem je een sim only met het toestel: € 786.95 + 24 x €10 = €1026,95

Je weet dus waar de keuze op zal vallen. Echter zal vaak toch het abonnement gekozen worden door gemakzucht. Daarbij kan natuurlijk niet iedereen in een keer het geld ophoesten om het toestel te kopen. Waarbij ze sneller zullen kiezen voor deze abonnementen.
Je kunt het zo niet vergelijken. Het SIM-only abonnement levert ook minder data, belminuten en een lagere internetsnelheid. Vandaar de lagere prijs.

Wel ben ik het met je eens dat het verstandiger is om het toestel los te kopen. Dit heeft een aantal voordelen; je zit niet 2 jaar lang aan een heel duur abonnement vast. Er kan in die tijd van alles mis gaan wat werk en inkomen aangaat. Veel mensen staan helemaal niet stil dat die € 60 per maand een behoorlijke domper kan zijn als je ongewild in de WW of bijstand terecht komt.

Een ander voordeel is dat je veel meer vrijheid hebt in bundels en je de maandkosten beter onder controle hebt en niet driekwart van je bundel door het toilet spoelt omdat je deze niet op krijgt.

Ook kun je na een jaar weer op zoek gaan naar alternatieven voor je huidige provider. Wellicht dat de concurrentie interessantere bundels in het assortiment opneemt.
Klopt. Ik zal hem even anders vergelijken.

Abbonement met toestel: € 229,95 + 24 x €60 = €1669,95.
Los toestel met SimOnly*: €786.95 + 24 x €40 = €1746,95

Ik zie het niet vaak maar je bent dus toch met het abonnement goedkoper uit. Ondanks dat je telefoon er bij zit. Je hebt dus toch geen besparing. Maar betaald uit eindelijk €77 meer.

*= Heeft hetzelfde aantal Belmin, smsjes en data (en snelheid). Komt van T-Mobile af en zit je twee jaar aan vast.
Vraag blijft of je zo'n grote bundel nodig hebt.

Voor heel veel mensen geldt :
Minder bijbetalen voor toestel = hoge maandelijkse lasten = vaak langere contractduur = meer verspilling.

Het sterke punt van SIM-only is de kortere contractduur en meer flexibiliteit om een abonnement te pakken dat bij jouw wensen aansluit. Als je het toestel bereids in je bezit hebt kun je zelfs een goedkoop 1-jarige T-Mobile SIM-only abonnement pakken mits je daar genoeg aan hebt. Upgraden kan tenslotte altijd nog gedurende je contractduur.

Je krijgt dan bijvoorbeeld 1-jaar / 90 minuten / 250MB @ 3,6Mbit / "onbeperkt" SMS :
Los toestel met SimOnly : € 786,95 + € 20 aansluitkosten + 12x € 14 = € 974,95.

Trek ik dit door naar 2 jaar, krijg je :
Los toestel met SimOnly : € 786,95 + € 20 aansluitkosten + 24x € 13 = € 1118,95

In mijn optiek is het zinloos om een 2-jarig SIM-only abonnement af te sluiten. De besparing is namelijk minimaal; je krijgt in dit voorbeeld 24x € 1 (dus € 24) korting. Ik vind dat voordeel niet interessant genoeg om mij dan direct 2 jaar aan een provider te binden en zal daarom altijd voor 1 jaar kiezen.

Toen ik mijn 1-jarige SIM-only abonnement telefonisch met een jaar liet verlengen kreeg ik ongeveer € 4 korting per maand, wat neer komt op € 48 binnen 1 jaar tijd. Dat is toch 4x zo veel als die € 24 die ik had bespaard als ik direct voor 2 jaar had gekozen.

Waarmee ik maar wil zeggen dat je met SIM-only meer flexibiliteit hebt en honderden euro's kunt besparen door een bundel te pakken die aansluit bij dat wat je daadwerkelijk nodig hebt. Ik hoef helemaal geen onbeperkt bellen en een bundel van 5GB te hebben. Ik krijg mijn 250MB nog niet eens op.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 25 juli 2024 06:24]

Dat is natuurlijk ook het punt. Je zult voor jezelf eerst moeten bepalen hoeveel je belt/smst/internet en dan welke telefoon je wil. Dan kan je gaan vergelijken wat goedkoper is.

Ik denk over het algemeen dat als je weinig verbruikt (dus minder dan 200 min en minder dan 1GB data), dat je met sim only over het algemeen goedkoper bent. Als je veel belt, dan verwacht ik dat een abonnement weer goedkoper is.

Het is dus wel een terechte opmerking dat een abonnement goedkoper is dan een gelijkwaardig sim only, echter is de vraag natuurlijk of je überhaupt zoveel minuten en data nodig hebt..
40 euro voor sim only abbo is ook niet echt interessant te noemen. Je kunt dan beter voor een prijsstunter als Simyo of Simpel (gebruikt ook netwerk van T-Mobile) gaan. Alleen zit je dan wel met een limiet van 2 a 2,5 GB. Dus voor de heavy user voldoet het misschien niet, maar voor de gemiddelde gebruiker is sim only zeker een tientje in de maand goedkoper.
Het ligt er inderdaad aan waar je het sim only abonnement neemt. Waarbij t-mobile toch vaak de goedkoopste is vergeleken met Vodafone en KPN.
Heb SIM-only van T-Mobile; 200 minuten, 250 MB @ 3,6Mbit / "onbeperkt" SMS. Kosten : € 17 per maand. Ruimschoots voldoende voor dat wat ik er mee doe.

Ik zit toch 9 van de 10 keer op een WIFI-router ingelogd. Dat hele 3G is gewoon voor wat extra bereikbaarheid (Whatsapp / Facebook / Twitter) en flexibiliteit (e-mailen / internetbankieren).

Zolang er datalimieten bestaan zal ik niet veel meer gaan doen dan dat. Het streamen en video- en muziek is daarom (vooralsnog) niet aan mij besteed.
Je kunt ook voor € 15 per maand bij Hollands Nieuwe terecht: 550 minuten/SMS/MB, plus 500 MB extra Internet. Of € 10 zonder de extra Internetbundel. Of € 8 voor 225 min/SMS/MB. Ideaal voor kleine gebruikers, en je kunt je tegoed ook nog eens twee maanden meenemen (mijn tegoed is nu 1319 tikken, dus 2x550 + 219 over van mijn oudste maandbundel). En de dekking is een stuk beter dan bij T-Mobile, mijn vorige provider (Hollands Nieuwe zit op het netwerk van Vodafone, is ook een dochter van Vodafone).

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 25 juli 2024 06:24]

ik ben tevreden met mn bundeltjes van Tele2. 200 minuten/SMS en 1,5GB data voor 17,50 in de maand en dat i.c.m. iPhone 5 32GB black is een prima deal. helaas wel tweejarig, maar het scheelde ruim €5 euro per maand als ik tweejarig zou doen. Voorlopig kan ik nog wel vooruit met deze bundel en de snelheid is meer dan zat voor mij. het kan dus een stuk goedkoper. Een abbo met toestel is feitelijk gewoon een lening die je terug moet betalen in 24 termijnen voor mij is dat echt een no-go.

Het is voor mij veel voordeliger om los een toestel te kopen. (al dan niet 2e hands).
Tweedehands toestel kan altijd. Echter moet je natuurlijk wel goed testen, nooit een iPhone 2e hans kopen als;

1. Hij niet kan rebooten en harde reset niet kan uitvoeren. Als hij hierin blijft hangen en hulp van de pc/iMac nodig heeft om te starten is het 9/10x een namaak.
2. Je niet op de normale manier je sim kaart er in kan doen.
3. je kan bellen, smssen en apps vanuit de app store kan installeren met je eigen apple id.

Echter zal je de iPhone 5s/c denk ik niet snel tweedehans zien. Denk ik.
iKnow repareer ze al enkele jaren dus zie binnen twee seconden of het wat is of niet. Ik koop meestal afgeschreven toestellen van klanten over en die knap ik dan op. huideige toestel heb ik geseald in doos gekocht dus het enige wat daar mis mee kan zijn is diefstal, maar dat had ik al gecontroleerd.

Als hij hulp van een PC nodig heeft om te starten kan het ook om een thetered jailbreak gaan (zie je nu niet zo vaak meer, maar komen er binnenkort wel weer aan). dus zoals je zegt hoeft niet per se namaak te zijn. Ook al twijfel ik wel aan het feit of het uberhaupt mogelijk is om iOS 7 in te laden op non-apple hardware.

Aan de hardware zie ik echter al genoeg. iPhone 5s/c zijn al te koop op MP, maar gaat vaak om gesealde toestellen uit duitsland/frankrijk/vrachtwagen
Dit is een mooie berekening, maar deze gaat niet altijd op. Ik heb zelf een iPhone 5 gekocht (nieuw) voor €460,- en een sim only van €20,- per maand voor 1 jaar. Alles bij elkaar €700,- voor een jaar.
Je berekening klopt, maar in de praktijk valt deze denk ik vaak anders uit. Ik denk dat veel mensen sim-only gaan niet alleen om de vrijheid, maar omdat ze aan een kleiner abonnement genoeg hebben.

Zo heb ik een iPhone5 sim-only en betaal ik slechts 15 euro/maand voor 1000MB, 300 belminuten, en 300 SMS. Dat is 360 euro aan abonnementskosten in 2 jaar, met de telefoon erbij komen we op ongeveer 1000 euro. Maar na die 2 jaar is de 700 euro van de telefoon niet weg, ik kan er nog mee doorgaan of hem verkopen.

Anyway, mijn punt is dus dat veel mensen grote abonnementen hebben om de toestelkorting te krijgen, niet omdat men grootverbruiker is.
Klein detail dat ik graag zou willen toevoegen, je betaald de laatste paar maanden nog steeds de nieuw waarde van je toestel die overeenkomt met de aanschafprijs op die dag, terwijl de dagwaarde van het toestel toch wel een stuk afgenomen zou zijn na anderhalf jaar.
Ja als je een auto lease of 1 op aanbetaaling koop en je betaald de auto in 5 jaar af, dan betaal je toch ook van begin tot eind de nieuw waarde van de auto? Terwijl na 1 Km rijden een nieuwe auto zo al 1000 euro of meer is afgeschreven.
Jouw informatie klopt niet betreft sim only abonnement. Onbeperkt internet bestaat niet (meer) en onbeperkt bellen kost al 19 euro p.m. Wat jij waarschijnlijk bedoelt is het startabonnement van 5 p.m. waar je alleen onbeperkt kan whatsappen/sms/mail ophalen met snelheid van 64Kbps (meer kan je er ook niet mee doen). Wil je op internet, surfen en op twitter dan betaal je al minimaal 8 tot 26 euro, voor bellen geldt hetzelfde. Kortom je komt al gauw gemiddeld rond de 25-30 euro uit als je alleen een sim only neemt, en zelfs 50 euro als je onbeperkt wilt bellen en interneten. Met andere woorden vaak is het gemakkelijker om een tientje of twee per maand meer te betalen, dan een keer 800-900 euro uit te geven.

http://shop.t-mobile.nl/t...voisv4&xart_id=at24datsd7

[Reactie gewijzigd door veryFerrygood op 25 juli 2024 06:24]

Check Robin Mobile even, 39,95- vast bedrag per maand.... Alles onbeperkt bestaat dus nog wel degelijk. _/-\o_
Vorige maand 5,5Gb verstookt en zo'n 400Min. Het kan gelukkig dus nog wel voor onder de 50 euro.

Neemt niet weg dat ik het verder met je eens ben en heb ook alleen voor Robin Mobile gekozen omdat de snelheid voor mij net voldoende was namelijk 7,2 Mbps

Nog een paar pre's zijn maandelijks opzegbaar en gebruik van het KPN netwerk.

Toch is er voor mij momenteel 1 (toch best groot) nadeel en dat is dat Roaming momenteel "nog" niet mogelijk is. Ze verwachten wel dat dit aan het einde van het jaar wel zo zal zijn volgens de site en ook in de help chat..

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 25 juli 2024 06:24]

Voor €10 per maand heb je bij t-mobile een sim only waarbij je 90 min+onbeperkt sms+onbeperkt internet hebt.
Maar geen GB aan dataverkeer :P Je moet de definitie van onbeperkt anders is checken die t-mobile hanteert...
Of je neemt het 0 min + 0 Mb abbo voor €659,95 en een losse simonly. Ben je nog goedkoper uit
Voor €10 per maand heb je bij t-mobile een sim only waarbij je 90 min+onbeperkt sms+onbeperkt internet hebt.
Waar is dat? Ik zou dit direct nemen.
Er zijn genoeg mensen die hier voor kiezen. Dit heeft er met name mee te maken dat ze erg trouw zijn aan de iPhone. Met name het gebruikersgemak en de goeie service.
Alles heeft denk ik te maken dat de mens in zekere zin een gewoontedier is. Je weet op een gegeven moment je weg te te vinden in een OS en als het dan ook nog allemaal redelijk werkt dan blijf je al snel hangen en koop je als opvolger gewoon weer hetzelfde. Daar komt met mobiele telefoons nog bij dat je daarnaast ook nog investeert in het ecosysteem (door apps aan te schaffen). Dus een reden te meer om te blijven hangen.
Overigens vond ik het ooit een verademing toen ik merkte dat je op Android apparaten je foto's meteen richting dropbox te sturen. Op iOS moest (en wellicht moet dat nog steeds, ken iOS 7 niet) je eerst als je een foto had genomen, dropbox openen en dan kiezen welke foto's je wilde uploaden, veel te veel stappen dus, maar zoals boven al gesteld als je niet anders weet dan is het logisch en ook gemakkelijk.
Over service is altijd wel wat te zeggen de service van Samsung doet bv niet onder aan die van Apple. Over beide vallen lofuitingen maar ook negatieve zaken online te vinden. De reden waarom je een OS trouw blijft is dan dus ook in de eerste plaatst omdat je eraan gewend bent en het naar tevredenheid werkt, verandering betekent voor de meeste mensen tijdsinvestering en misschien wel een gok...
Anoniem: 524877 @zap817 oktober 2013 14:55
Helemaal mee eens ! Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor windows, als je trouw bent aan windows 7 waarom overstappen naar windows 8(.1) :)
Klopt, het is in feite een verkapte financiering met extreem hoge rente. Veel mensen kijken daar niet naar, die zien alleen de allernieuwste smartphone die ze *moeten* hebben.
Zeker waar. Als je je telefoon tegenwoordig één jaar hebt is ie al oud.
Hierboven worden vrij veel appels met vrij veel peren vergeleken.

Ik heb een T-Mobile i200 abbo van € 50 per maand, met de eerste 9 maanden 50% korting. Dit in combinatie met een leuke aabieding ( via Groupon ) bij The Phonehouse, waardoor ik maar € 69 heb hoeven bijbetalen voor mijn iPhone 5. Mijn oude iPhone 4 verkocht voor € 150 ....... ( waar ik destijds ook nog geen € 100 voor heb hoeven bij te belaten ...... ).

Rekensommetje in mijn geval, € 963 abonnement + € 69 ( eigenlijk € -81 ) voor het toestel over 2 jaar. Wat dan resulteert in € 896 voor een Iphone 5 icm een 2 jarig abbo met 200 min/sms en 1,5 GB snel internet en hierna op lagere snelheid onbeperkt. Onder de streep € 37,33 per maand incl toestel. Misschien heb ik dan mazzel gehad, maar volgens mij is dit goedkoper dan welke van de bovenstaande opties.

En toegegeven, ik ben geen frontrunner, de iPhone 5 was al ruim een half jaar uit toen ik mijn abbo verlengde. Voor mij pakt het zo prima uit, want tegen die tijd gaat de 'oude' al weer in de aanbieding en al mijn iPone's bevallen uitstekend en zijn zonder uitzondering nog steeds probleemloos in gebruik, zelfs mijn nu ruim 4 jaar oude iPhone 3G. Laat ik het zo stellen, al mijn voorgande telefoons ( Ericsson/Nokia/Samsung ) hebben het nog nooit langer dan 2 jaar volgehouden zonder dat er iets kapot ging.

En ongeacht wat een ander nu wel of niet van een iPhone vindt, mij bevallen ze stuk voor stuk uitstekend. Lekker intuitief en compact, enige misser vind ik de grafische interface van IOS7. Hopelijk wordt dit snel rechtgezet. Worst case-scenario is dan toch maar het aanpassen van de iconen. Sja, als dat alles is, waarom dan tzt niet toch weer een nieuwe iPhone ? Ik acht de kans vrij groot ;-)
De telefoon kost los €699 en niet €786,95. De prijs die jij noemt is gebaseerd op grijze import, het is niet echt heerlijk om de toelage voor handelaren vanwege schaarste mee te nemen in deze berekening, want vanaf 25 oktober kan elke Nederlander (mits voorradig) de telefoon voor €699 aanschaffen. Scheelt toch €87,96 en dat maakt jouw punt nog sterker.
Ja en dat zijn dus importprijzen waaraan handelaars grof geld verdienen omdat hij officieel nog niet uit is. Over een weekje is hij gewoon officieel verkrijgbaar, dus beter hanteer je gewoon de officiele verkoopprijs. :)
Mensen die kiezen voor Apple zijn voor een groot gedeelte ook wat minder veeleisend...
Het is weer zover, een nieuwsbericht over Apple en iemand kan het niet laten om de doelgroep van Apple te generaliseren. Dit gebeurt zo vaak op Tweakers, en 99 van de 100 keer slaat het nergens op.

Laat ik beginnen om te zeggen dat jouw stelling onjuist is. Sterker nog, het omgekeerde is waar. Apple begeeft zich in de high-end markt: dit zijn gebruikers die hun smartphone echt veel gebruiken. Die zijn dus juist wel veeleisend. Veeleisender dan Android-gebruikers. Waaruit blijkt dit? Nou, o.a. uit het volgende:

- De ASP (average selling price) van een iPhone is hoger dan van een Android toestel. Over het algemeen koop je een iPhone dus niet vanwege de lage prijs, maar vanwege specifieke kwaliteiten die de iPhone heeft. Misschien een beetje een goedkoop argument, maar wel eentje die niet uit het oog moet worden verloren.
- In de App Store worden gemiddeld per gebruiker significant meer apps gedownload dan in de Play Store. (bron)
- De populairste camera's op Flickr zijn (van populair naar minder populair): iPhone 5, iPhone 4S, iPhone 4, Samsung Galaxy S3. (bron)
- Ondanks dat de iPad in de tabletmarkt <50% marktaandeel heeft, is het aantal bezoeken op internet afkomstig van tablets voor 84% afkomstig van iPads. (bron)

Wat wil ik hier nou mee zeggen? Nou, dat mensen iPhones en iPads meer gebruiken dan Android-toestellen, op alle fronten (camera, apps, browser). Daarnaast is het een gegeven dat iPhones en iPads duurder zijn dan Android-varianten. Oftewel: mensen zijn bereid meer te betalen voor een iOS-device en gebruiken deze ook meer. Daar kan je veel van vinden, maar met die gegevens is het onmogelijk om tot de conclusie te komen dat Apple-gebruikers 'minder veeleisend' zijn, dat is gewoon onzin. :)

[Reactie gewijzigd door TMC op 25 juli 2024 06:24]

Wat betreft het aantal gedownloade applicaties: een groot deel van de Android-telefoons zijn oud of echte budgettelefoons, dus het is logisch dat die minder applicaties downloaden. Je zou alleen toptelefoons van Android moeten meerekenen.

Wat betreft Flickr (ken niemand die dat gebruikt), ik denk dat dat veel populairder is in America dan hier, en daar is IOS ongeveer even groot als Android, dus dat vertekent ook het beeld.

Wat betreft Ipdads, die statistiek die je daar hebt is alleen voor Noord-America, waar Ipads een veel groter aandeel dan 50 % hebben, dacht ik. Verder heb ik wel eens gezien waar ze die statistieken op baseren, en die komen vaak (deels) van, jawel, browser toolbars. Dat is toch een bepaald soort mensen. En ook komen ze vaak van bepaalde specifieke monitor-software die mensen geïnstalleerd hebben, of van een beperkt groepje websites dat de user agent opslaat in een cookie. Dus statistieken over Internetgebruik in het algemeen per browser zijn extreem onbetrouwbaar, maar we hebben niets beters.
Hoe onbetrouwbaar de statistieken ook zijn, ze zijn altijd in het voordeel van iOS qua daadwerkelijk gebruik. Ik ben het met je eens dat er veel haken en ogen aan die statistieken zitten, maar zelfs als je de onbetrouwbaarheid die jij (terecht) aankaart meerekent kom je tot de conclusie dat iOS-apparaten gewoon relatief veel gebruikt worden. Daaruit trek ik dan weer de conclusie dat iOS-gebruikers veeleisend zijn: ze kopen immers bewust een duurdere telefoon en gebruiken die ook meer, het is geen toeval dat ze een iPhone hebben.
Nou, ik kan me voorstellen waarom je die conclusie trekt, en het is misschien waar dat gebruikers van budget-Android-toestellen minder veeleisend zijn dat die van Iphones, maar voor het midden- en hogere segment van Android geldt dat denk ik niet. Die statistieken zijn verder dermate scheef om bovengenoemde redenen dat ik daar zelf helemaal geen conclusie uit zou willen trekken in de trant van "Iphone-gebruikers gebruiken hun telefoon meer dat Android-gebruikers".

De meesten van mijn vrienden hebben Iphones, een grote minderheid Android; ik zie dat ze hun telefoons zo ongeveer voor dezelfde dingen en even vaak gebruiken, behalve de meer technisch ingestelden, natuurlijk (die in mijn ervaring meer Android-telefoons hebben).
Tja, een iPhone vs. een SGS4 zal het om even zijn, gok ik zo. Maar het punt waar ik oorspronkelijk op in ging was:
Mensen die kiezen voor Apple zijn voor een groot gedeelte ook wat minder veeleisend...
Ik denk dat Apple-gebruikers op z'n minst even veeleisend of veeleisender zijn dan Android-gebruikers. Niks ten nadele van Android en de gebruikers, maar de iPhone is gewoon een relatief duur toestel, die koop je niet als je het allemaal niks boeit. Als iets je niet boeit koop je een Galaxy Duo en zie je het wel.
Nou ja, dit klinkt misschien onaardig, maar van mijn vrienden (ja, het zijn nog steeds mijn vrienden) krijg ik de indruk dat ze gewoon per se een Iphone willen vanwege het merk. Ze horen dingen van andere mensen, zijn het gewend, en willen gewoon een Apple, punt uit. Een echte uitgebreide overweging of het testen van beide system gaat daar niet aan vooraf, in mijn ervaring. Net zoals de mensen die alleen maar e-mail en browser en Word gebruiken, en toch € 1000 uitgeven aan een laptop, van welk merk dan ook. Daar ken ik er ook heel veel van. Hetzelfde geldt tot op zekere hoogte voor auto's en kleren: kwaliteitsverschil is voor veel mensen extreem lastig te bepalen, en mensen zijn gehecht aan merken.

Edit: ik zie dat Zap8 al hetzelfde heeft gezegd.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 25 juli 2024 06:24]

Je moet er niet altijd vanuit gaan dat het puur om het merk gaat, er kan een achterliggende gedachten zijn.
ik wil ook beslist alleen een iPhone en zal geen enkel moment overwegen om een ander toestel te proberen, dat is niet alleen om het merk maar vooral vanwege het eco systeem die mij een gebruikersgemak bezorgt die ik bij geen enkel ander toestel zal krijgen. ( met mij Apple apparatuur)
Kortom als iemand zegt ik wil beslist en alleen een Apple dan hoeft dit niet altijd alleen om de naam Apple te gaan maar moet je het iets doortrekken

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 25 juli 2024 06:24]

Kiwi look? Ben je soms op een Iphone aan het tikken?

Ja OK, er bestaat vooral bij Apple een zekere mate van vendor lock-in. Als je niet bij Apple zit kun je wat betreft de meeste dingen gewoon overstappen naar een ander systeem, zoals naar IOS, zonder dat je ongemak moet ondergaan, zoals met Gmail of Dropbox of Google Maps of wat je ook nog meer gebruikt. Maar goed, ja, zoiets zal wel meespelen bij bepaalde mensen, hoewel ik daar in mijn omgeving mensen toch niet echt over hoor.
ja inderdaad op ipad aan het typen. dikke vingers en spellingscontrole die wel eens overactief is.

Maar kom je noemt maar een paar kleine diensten die maar een klein deel dekken. Het gaat om veel meer wat seamless met elkaar werkt. Gebruik het eens en je ziet wat mensen bedoelen. Je Mac, iPhone, iPad, Apple TV... zonder na te denken werkt het optimaal met elkaar
Ik hoor het toch echt vaak als reden " het werkt allemaal samen".

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 25 juli 2024 06:24]

Nou ja, wat dan? Alles werkt bij mij prima samen. Daar hoef ik toch geen Apple-software voor te gebruiken? Dat is trouwens ook zelden of nooit de beste software, aangezien het geen gespecialiseerd softwarebedrijf is.
Prima dat het bij jou goed werkt, maar zeg niet dat het toereikend is voor Apple gebruikers. Daar is integratie vaak nog verder doorgetrokken zonder allemaal apps te installeren. Juist een sterk punt van Apple is de perfecte integratie binnen het Apple systeem.

Je gaat toch niet beweren dat Apple maar matige software bouwt? Volgens mij is Apple daar juist in gespecialiseerd. Inderdaad ze ontwerpen en leveren ook hardware maar hun specialisatie is beiden. Het grootste deel van de Apple software is gewoon erg goed waarvoor het gemaakt is en werkt probleemloos. Ik zeg niet per definitie altijd het beste, maar de kwaliteit van OSX, IOS, al hun media software (aperture, final cut) etc. staat toch meestal bekend om kwalitatief goed. Volgens mij heeft Apple altijd al veel software gebouwd en dan specifiek voor hun hardware, dus je kan moeilijk beweren dat ze er niet in gespecialiseerd zijn.
Je mag een Apple bijvoorbeeld niet vergelijken met een Intel, Samsung of HTC wat hardware bouwers van het eerste uur zijn.
Daarom vroeg ik ook wat er dan zo bijzonder is aan hoe dingen met Apple synchroniseren. Ik weet het gewoon niet. Wat mis ik op Android + Windows?

Ik zeg niet dat de software van Apple matig is, het meeste is vast wel prima, behalve misschien Itunes, waar ik iedereen over hoor klagen. Maar denk eens aan wat algemeen als de beste applicaties voor bepaalde taken worden beschouwd.
- Navigatie: Tomtom
- Browser: Chrome, Firefox
- Synchronisatie bestanden: Dropbox
- E-mail/agenda: Gmail, misschien Outlook
- Textverwerking: Word
- Fotobewerking: Photoshop
- Mobiel chatten: Whatsapp
- Kaarten: Google Maps
- Zoeken: Google

Dat wil niet zeggen dat Apple's applicaties niet ook prima zijn, maar "de beste software" lijkt mij niet het juiste woord: Tomtom en nog vele andere bedrijven zijn totaal ingesteld op het perfectioneren van navigatie. Alleen de allerbeste worden populair. Apple richt niet niet primair op navigatie, dus het ligt niet voor de hand dat ze daarvoor zomaar de beste software ontwikkelen, het is gewoon niet hun prioriteit: die is hardware en OS, zou ik zeggen. Buiten Macs en Iphones gebruikt b.v. bijna niemand Safari: niet omdat het slecht is, maar omdat het gewoon niet de beste browser is.

Dus met dit alles wil ik niet zeggen dat Apple slechte software maakt, maar dat er heel veel andere zeer goede software is, en dat je daarvan kunt profiteren als je software van verschillende bronnen gebruikt.
Voor het plaatsen van een MP3 in de iTunes bibliotheek hoef je geen mappen aan te geven die je wilt synchroniseren. Gewoon drag and drop in iTunes werkt ook gewoon...

Voor het plaatsen van een foto heb je geen iTunes nodig, dat gaat gewoon via iCloud, eenvoudig de foto naar de iCloud foto folder slepen en de foto wordt automatisch en draadloos gesynchroniseerd met alle IOS apperaten die gekoppeld zijn aan het account. Werkt ook onder Windows by the way.
Andersom werkt ook, foto's gemaakt met een IOS device worden via iCloud gesynchroniseerd met Windows/Mac.

Dat is wel degelijk gebruiksgemak...

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 25 juli 2024 06:24]

Icloud is misschien makkelijk als je een upload van 60 mbps hebt, niet met een ADSL lijntje met een upload van 1 mbps
Icloud is misschien makkelijk als je een upload van 60 mbps hebt, niet met een ADSL lijntje met een upload van 1 mbps
Dan duurt het iets langer, een foto van 2 Mb is nog steeds binnen enkele tientallen seconden gesynchroniseerd. Zelf heb ik kabel internet, dan is het maar een kwestie van seconden.

Wil je dat via USB doen kost het ook tijd, kabeltje aansluiten, wachten tot device herkend is, foto verplaatsen...
Dat weet ik uit eigen ervaring omdat we ook Android toestellen in huis hebben.

Met iCloud begint de synchronisatie van foto's uit de telefoon op het moment dat ik thuis kom en is gereed op het moment dat ik zover ben dat ik de laptop of iPad pak om de foto's te bekijken. Maak ik de foto thuis is de synchronisatie bijna instant.

Synchroniseren kan ook via mobiel internet, dan staan ze al klaar op het moment dat ik thuis kom, maar dat is een keuze.
Dat kan ook allemaal op Android, met Dropbox (foto's staan al automatisch op je computer tegen de tijd dat je de trap op bent gelopen), en ik moet toegeven dat ik normaliter Dropbox gebruik om kleine bestanden over te zetten. Maar als ik b.v. 100 oude foto's wil overzetten, of een groot ZIP-bestand, een filmpje, een grote applicatie, een back-up, etc., dan zou dat erg lang duren zonder USB or WifiDirect. Mijn uploadsnelheid is ongeveer 90 KB/s, dus een filmpje van 200 MB duurt ongeveer 37 minuten. En dan moet het ook nog eens gedownload worden, wat idealiter zeker een paar minuten duurt (mijn download is iets van maximaal 1,2 MB/s), maar Dropbox knijpt het (soms?) ook nog af tot misschien 150 KB/s (Icloud niet?), dus dat kan nog langer duren. Kortom, als je geen supersnelle upload hebt is synchroniseren via het Internet gewoon te langzaam voor meerdere of grotere bestanden.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 25 juli 2024 06:24]

Het verhaal van Bram gaat er over dat het zo moeilijk is een foto over te zetten, daar heb ik op gereageerd.

Dat het voor video's lang duurt ben ik met je eens, in dat geval kun je een IOS device ook direct via USB aan de PC koppelen. Je kunt dan eenvoudig, via de verkenner, de DCIM map op het IOS device benaderen om er de video's af te halen. Dat is niet veel anders dan bij andere telefoons en iTunes is niet nodig.

Met dropbox ben ik bekend en gebruik het ook, alleen niet voor foto's, bedankt voor de tip.
Het voordeel van IOS is dat iCloud volledig geïntegreerd is in het OS en aanzetten voldoende is om te synchroniseren tussen de diverse Apple apparaten.

Van het afknijpen van snelheden bij iCloud heb ik nog nooit iets gemerkt, by the way.

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 25 juli 2024 06:24]

"in dat geval kun je een IOS device ook direct via USB aan de PC koppelen. Je kunt dan eenvoudig, via de verkenner, de DCIM map op het IOS device benaderen om er de video's af te halen. Dat is niet veel anders dan bij andere telefoons en iTunes is niet nodig."

Dat wist ik niet: Bram suggereert dat je alleen via Itunes bestanden via USB kunt verplaatsen? Of is de DCIM-map een uitzondering? Dan maakt het inderdaad niet zoveel meer uit.

Bij Dropbox hoef je helemaal niets te doen om te synchroniseren. Ik zet mijn telefoon aan, maak dan (zodra hij volledig is opgestart) een foto op mijn telefoon, doe daarna helemaal niets. Dan synchroniseert Dropbox die nieuwe foto automatisch en onmiddellijk naar mijn computer en waar ik ook maar Dropbox heb geïnstalleerd. Ik hoef de Dropbox-applicatie op mijn telefoon daarvoor niet openen of wat ook. En ik heb hem zo ingesteld dat hij dit alleen doet wanneer hij verbonden is met Wifi en de batterij niet bijna op is. Dus wat er in de practijk gebeurt is dat ik ergens anders een foto maak, dan later thuiskom, de trap op loop, mijn jas uitdoe, en tijdens het uitdoen al een "plop" hoor van Dropbox op mijn PC, die de foto ontvangen heeft. Hij begint dus pas met uploaden zodra ik binnen bereik van Wifi ben, wat ergens onderaan de trap is in het trappenhuis.
iTunes is alleen nodig voor muziek, voor alle andere bestandssoorten zijn er alternatieven, zo haal ik boeken, PDF, films en dergelijke direct van mijn NAS.

De DCIM map is inderdaad de enige map die direct te benaderen is vanuit de verkenner. Maar zoals gezegd gebruik ik dat eigenlijk nooit omdat mijn foto's prima synchroniseren via de iCloud foto streams. En overige bestanden kunnen prima overgezet kunnen worden via mijn NAS.

Prima tip met Dropbox, dat ga ik ook instellen op de Sony Xperia van mijn wederhelft!
Hoe werkt dat overzetten van bestanden via je NAS? Via Wifi? Gebruik je daar een bepaalde applicatie voor op je telefoon? En kan het ook met je PC als je geen NAS hebt?

Veel plezier met (je wederhelfts) Dropbox!
Daar gebruik ik inderdaad een APP voor, "Filebrowser". Ik laat eerst de APP mijn netwerk scannen, dan worden alle machines zichtbaar die verbonden zijn, dat scannen hoeft alleen de eerste keer. Vervolgens navigeer ik naar mijn NAS, de eerste keer moet ik dan aanloggen op de NAS. Op de NAS selecteer ik het bestand, klik op het uitklap menuutje "openen met" selecteer de APP waarmee het bestand geopend moet worden en klaar is kees. Ideaal voor mijn collectie boeken en strips😄

Dit werkt waarschijnlijk ook met een gewone PC wanneer daar gedeelde mappen op staan.

Heb je geen netwerk kun je sommige APP's ook direct via WiFi benaderen, die hebben een ingebouwde file server. Sommige video players en CBR readers kunnen dat.
Ah OK, duidelijk. Ik heb ook wel eens zoiets voor Android gebruikt. Ik vond USB toch simpelere, maar fijn dat het kan.
Met een Sim-only abonnement en dit toestel los kopen ben je op de lange termijn echt een stuk goedkoper uit. Even rekenen:

Sim-only stel samen van T-mobile met 500(!)mb en 300 belminuten (serieus, wat een verdeling...) 2 jaar kost €30,- per maand, maar je krijgt de eerste 24 maanden €11,- korting. Dat is dus €19,- per maand. Toestelkosten zijn ongeveer €799,- (toch?).

Totaal: €19,- * 24 = €456,- + €799,- = €1.255,- in totaal.

Via abonnement: 439,95 aanschaf en dan die €60,- per maand.
24* €60,- = €1440,- + €439,95 = €1879,95.

Je betaalt dus haast een iPhone 5c bij de prijs erboven op, plus dat je met een eigen toestel ook niet vast zit aan de provider.

TL;DR: Idiote prijzen. 8)7
toestel kost dus 229,95 euro bij een abbo van 60 euro en geen 439,95. Los daarvan nog steeds te duur.

Mijn abbo liep af op mijn 4s en toch maar besloten een jaartje sim-only te doen..
Zal het nog gekker maken maar de 16GB versie kost €699,- tenminste als we de Duitse prijzen aanhouden, en die prijzen zal (vergeleken met het verleden) identiek aan de prijzen hier.
500 MB en 300 Belminuten inc telefoon kost bij T-Mobile €39,25/maand. Die €60/maand is voor 5000 MB en 300 Belminuten. Maar je bent nog steeds duurder uit met abo inc telefoon (24*€39,25)+€440 = €1382.
Consumenten zijn wel wat terughoudender geworden met dergelijke aankopen. Dat is misschien een van de (weinige) voordelen van de huidige economische malaise.

Mensen doen langer met hun telefoon en kopen deze ook vaker los i.c.m. een SIM-only abonnement. Op die manier leer je ook de waarde kennen van je spullen, want met zo'n lease- of aflosconstructie wordt er nogal eens met toestellen gesmeten. In de tijd die ik bij Dynafix werkte viel me op dat juist de toestellen die verzekerd waren er het ergst aan toe waren. En meestal (héél toevallig ...) op het einde van hun contractduur. Onder het mom van "als ik mijn toestel sloop krijg ik een nieuw want deze is toch verzekerd. Dus hup; rijd er maar overheen met je auto of knikker de telefoon "per ongeluk" in de wasmachine".

In mijn optiek ben je niet goed bij je hoofd als je € 229,95 wilt bijbetalen voor een iPhone 5S i.c.m. een peperduur 2-jarig abonnement met een bundel die voor (tenminste) 95% van de consumenten veel te groot is. Zeker niet als het een toestel is die ik niet noemenswaardig veel beter vind als z'n voorganger, de iPhone 5.

We verspillen al zo veel beltegoed omdat we het nieuwste toestel zo "voordelig" mogelijk willen hebben. Bij T-Mobile mag je overschot ook maar maximaal 1 maand meenemen. Bij SIM-only mag je overigens helemaal niks meenemen naar de volgende maand, ook al heb je er voor betaald.
Helemaal mee eens. Ik hoop dat de huidige trend om toestel-lease minder aantrekkelijk te maken doorzet: daarmee ontmoedig je het te snel vervangen van telefoons en het aanschaffen van te duren telefoons "omdat ik toch een nieuwe mag". In America bestaan SIM-Only nauwelijks: daar betaalt iedereen minimaal 60 dollar per maand, veel mensen ook 120 dollar. Een gemiddelde Iphone-gebruiker betaalt daar 100 dollar per maand, heb ik gelezen.

Het resultaat is dat mensen alleen maar de allerduurste toestellen kiezen, omdat het toch weinig uitmaakt; en dat is ook waarom Apple zo'n groot marktaandeel heeft in America, bijna net zoveel als Android, in tegenstelling tot de rest van de wereld behalve Japan. Dus de verstoorde markt leidt tot verspilling.
iPhone 5S is zeker van deze tijd met nieuwe software en hardware, dat het scherm formaat jouw niet bevalt wil niet gelijk zeggen dat het niet meer van deze tijd is.
Je bent nogal kort door de bocht, maar T-Mobile denkt dus dat er heel veel mensen in deze prijsstelling gaan trappen. En dan met name van de 5s. Verkoopcijfers uit de rest van de wereld leren dat ook deze iphone weer beter verkoopt dan zijn voorganger
Ben benieuwd hoeveel mensen nog in die dure prijzen trappen voor een telefoon die niet meer van deze tijd is (scherm etc)
Als het aan mij had gelegen hadden ze niet eens een 4" scherm gebruikt, maar de oude 3,5" van de iPhone 4. Ik heb om die reden nog een jaartje langer gedaan met m'n iPhone 4 (hij is nu 3 jaar oud), maar nu wordt het helaas toch tijd om naar 4" te gaan. Maar dat vind ik gelijk het grootste minpunt, ik vind het te groot. Voor de rest is dat scherm prima, en de telefoon ook. Ik heb een nieuwer en zogenaamd beter android toestel wat stof ligt te happen van een goed merk, en ik vind 't maar niets. Het is deels smaak, deels een hogere eis aan kwaliteit en de bereidheid daarvoor te betalen. (Alhoewel dat ook subjectief is natuurlijk,, aan ander kan de S4 beter qua kwaliteit vinden)
Genoeg juppen die denken dat ze hippsters kunnen worden, met een iphone. :P Dus goede handel. Zelfs met deze prijzen, al zijn ze inderdaad over de top, als je het abbonement mee rekent.
Ik wil niet met een halve tablet in mijn zak lopen en vind het fijn dat ik met 1 hand zonder mijn hand te verschuiven ook links boven in de hoek van het scherm kan komen. Fuck me right?!
Er zijn tablets van 7" en 8". Een iPhone heeft een scherm van 4" dus je loopt al met Eef halve tablet;). Daarnaast heeft hij het over het scherm, niet per we de grootte, de PPI van de iPhone is ook al van anderhalf jaar oud en niet meer van deze tijd.

OT: belachelijk hoeveel meer je moet betalen voor puur het logo van Apple en het meer beperkte os.
Er zijn tablets van 7" en 8". Een iPhone heeft een scherm van 4" dus je loopt al met Eef halve tablet;).
Dat is 1/4de ;)

Anyway als dat is wat mensen willen, en voor die prijs, moeten e dat lekker zelf weten :)

PS de PPi die Apple hanteert is al ruim 3 jaar oud, die daarvoor (eerste iPhone t/m 3GS) die bij uitkomst al lager was dan de concurrentie heeft het ook gewoon ruim 3 jaar uitgehouden

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juli 2024 06:24]

De ppi boeit nu nog zoveel. Boven 340 zien jij en ik nauwelijks verschil. Ik kan op de 920 geen enkele pixel van elkaar onderscheiden. Meer is zonde van de gpu en accuduur imo.
Nou nou, ik zelf heb net de htc one verkocht omdat ik de 5S wil.
Een lange tijd android gebruikt om reden dat de hardware zo goed zou zijn. In de praktijk merk ik er niks van, het enige wat ik veel doe is browsen, foto's maken (valt dit nog wel mee), whatsapp. Ja dat kan ook met een toestel van 50 euro.
Maar de 5S ik weet niet waarom, maar ik had gelijk zoiets van WOW die wil ik. Het werkt gewoon perfect allemaal (vanaf iphone5). Dan zitten er baby fouten in wat eigenlijk fataal zou moeten zijn voor Apple, maar daarom wacht ik nog even.
Garantie is ergens ook fijn, geen reparaties, nee gelijk een nieuw toestel terug.
Is je toestel total loss? Voor de iphone 5 betaal je dan 250-300 euro voor een gloednieuw toestel.

Dat zijn punten die mij wel bevallen, ook wanneer ik weleens met de iphone5 van een collega speel, nja het loopt heerlijk
Het is grappig hoe elke keer weer deze discussie hier ontstaat.

Het is toch niet zo heel erg ingewikkeld om te gewoon te begrijpen & accepteren dat smaken, meningen, behoeftes en wensen verschillen. Niemand loopt op de zelfde schoenen... Wat mij betreft gewoon een zinloze discussie.
YouTube: BlackBerry Haters (part1)
http://www.youtube.com/wa..._detailpage&v=kqy5gwZULPo

YouTube: Blackberry Haters (part2)
http://www.youtube.com/wa..._detailpage&v=4mggHuX0pqA

lachen wat is het verschil.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 103465 op 25 juli 2024 06:24]

En dat is het probleem, als je er op een zelfde manier op reageert, doe je dus net zo zwak als hij, om te gaan lopen trollen.
of andersom dus.. dan is een beetje het punt wat ElmarNieser probeert te maken... ik heb niks tegen apple, heb ook een iPad, maar daar ben ik gewoon op uitgeeken, op mijn verschillende nexus devices nog steeds niet, daar kan je mee blijven prutsen :)
Voor een ander moet het "gewoon" werken, dan heeft apple wat mij betreft een streepje voor.
Dus voor ieder wat wils, klaar
Iets met "de pot verwijt de ketel" dit :X

Apple is helemaal niet superieur aan Android en datzelfde geldt andersom. Iedereen heeft andere eisen die ervoor zorgen dat een bepaald systeem superieur is. Voor mij is dat Android, maar ik heb mijn zusje met net zoveel gemak een iPhone 4 aangeraden toen ze een nieuw mobieltje wilde, gewoon omdat dat beter bij haar past.

Dat gebekvecht moet eens afgelopen zijn. Je probeert nu heel volwassen uit de hoek te komen, maar het blijft een ordinaire troll die je post. Hoezo kortzichtigheid? Begin eens met dit soort subjectieve beweringen te posten met "ik vind". Ik vind de iPhone 5s te duur voor wat hij mij biedt. Geen speld tussen te krijgen, want mijn mening. Daar mag je het mee oneens zijn, maar discussiëren hierover heeft weinig zin.
Troll?! Jij snapt zeker ook niet dat er mensen in een renault rondrijden ipv een Mercedes? En dan noem je andere mensen kortzichtig, gekke jongen ben jij.

Ik kan genieten van iPhone als product. De engineering, afwerking en kwaliteit zijn erg goed te noemen echter zal ik er nu niet een kopen. Voor mij is het scherm te klein, heb ik niks met de nieuwe iOS7 stijl, is hij prijzig en kan ik er weinig mee customizen (van skins tot aan (NFC) tasker acties). Vertel mij dan eens waarom ik een iPhone moet kiezen?
Superieur is niet het woord wat ik zou gebruiken. Ik zou eerder zeggen waarom mensen een voorkeur voor Apple hebben. Anders komt het zo kortzichtig over.
Een hoop mensen begrijpen gewoon niet waarom de rest niet inziet dat Apple op elke manier superieur is aan de alternatieven. De kortzichtigheid van de Android gebruiker wakkert deze discussie helaas steeds weer aan.
Leuke troll! Aangezien kortzichtigheid betekend dat je je altijd bij één type telefoon houd, zoals de meeste iPhone gebruikers doen.
Ik ben momenteel (sinds kort) een Android gebruiker, maar ik heb geen enkele moeite om over te stappen naar een ander besturingssysteem (zolang het maar enigzins open is) of merk (wat vrij normaal is bij Android).

Ik snap heel goed dat vele iPhone gebruikers het niet erg vinden om flink wat geld te betalen en sommigen hebben ook genoeg geld hiervoor. Voor deze mensen is prijs-kwaliteitverhouding goed, aangezien zij iPhone als een superieure telefoon beleven.
Objectief gezien, kijkend naar specs, OS, andere toestelen is het vrij prijzig! Vooral de extra prijs van €100,- voor het dubbele geheugen, staat bij mijn optiek buiten proportie. Maar doordat gebruikers de telefoon als superieur ervaren, vinden zij dit acceptabel

Tevens zou ik best met een iPhone willen lopen, als ik:
  • extra geheugen kan bijsteken of het gewoon goedkoper is
  • de prijs rond de €300,- ligt
  • ik zelf mag bepalen of ik wel of niet buiten de Appstore iets wil installeren.
  • ik zelf een alternatief OS mag installeren
Ik snap dit niet de wensen zijn vele voor de iPhone gebruikers, maar wel voor mij.

@ Donald Muyll
Haha :+ die opmerking slaat nergens op. Wat bedoel je met :
Een open systeem ervaar ik niet als een optimaal OS.
Volgens mij zag ik jouw troll bericht laatst ook al een paar keer voorbij komen O-)

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 25 juli 2024 06:24]

[...]
Objectief gezien, kijkend naar specs, OS, andere toestelen is het vrij prijzig! Vooral de extra prijs van €100,- voor het dubbele geheugen, staat bij mijn optiek buiten proportie.
Hoe kun je in deze twee zinnen nou "objectief" en "in mijn optiek" gebruiken. Het is dus gewoon subjectief gezien.
En dan zijn we weer terug bij af: smaken verschillen en dat is dan weer objectief gezien :)
Ik veronderstel dat uw ervaringen beperkter zijn dan de mijne.

Ten eerste: Een open OS, zoals bvb android is een systeem dat niet op elk toestel vlot zal draaien.
Ten tweede: Als je eens kijkt naar de playstore, zie je bij de comments van bvb een spelletje, al gauw variërende commentaren: bij de één draait het, bij de andere niet, en bij nog een andere hapert het. Je bent nooit echt zeker of een app 100% goed zal werken op een android toestel. En dat heeft niet altijd te maken met een low of high-end toestel. Zelfs op high-end toestellen draaien app's soms niet goed.
Ten derde: Virussen, malware, en andere onzin zijn schering en inslag.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 540040 op 25 juli 2024 06:24]

Blijkbaar was je serieus.... Ik denk dat je idee van open niet begrijp. Apple kan iOS ook gewoon open (source) maken. Ik denk dat je in de war ben met het "vrij kunnen installeren". Anders was Windows ook open.

Beide hebben zijn voor en nadelen. Zo hoeft Apple alleen maar rekening te houden met zijn eigen producten. Maar zo hoeven Windows, Linux en Android niet per se ook een hardwareleverancier te zijn of op te zoeken. Dit laatste heeft zowel Windows als Android erg groot laten worden.
Ik heb een 16Gb en heb geen seconde tekort gehad, alles staat in de cloud. Mijn muziek, foto's en video's (FlickR), video's. Je kan beter slimmer organiseren, dan met SD kaartjes lopen pielen.

Nee, Android geeft je de keus. Als jij alles in de cloud wilt zetten kan ook. maar je hebt de optie om lekker grote data op te slaan op een 64gb SD kaartje.

Oftewel voor een dubbeltje op de eerste rang
Waarom eerste rang? Nu ben je verplicht om voor 1000 euro op de eerste rang te zitten. Iets minder mag ook.

Oftewel niet willen betalen voor apps, alleen maar piraterij apps, video en muziek
Erg kortzichtig denken dit. Bah.

Jouw post is echt typisch voor een Android gebruiker.
Jouw post is echt typisch voor een iOS gebruiker.
Dit gaat eigenlijk tegen mijn principes in om een discussie te houden bij reacties die totaal of topic is, maar goed here we go...
Ik heb een 16Gb en heb geen seconde tekort gehad, alles staat in de cloud. Mijn muziek, foto's en video's (FlickR), video's. Je kan beter slimmer organiseren, dan met SD kaartjes lopen pielen.
Ja leuk tegenwoordig alleen maar muziek streamen via de cloud... Hoe zit dat met m'n data. Als ik 2 uur per dag muziek luis, 5 werkdagen per weerk op 192kbs (vrij gebalanceerd) kom ik uit op: aantal sec * werkdagen * bitrate = (60*120) * (5*4) * 192 = 27648000 kbs = 3375 MB. Naast dat dit op moment zonde is van mijn databundel is het ook zonde van batterij.
Dus dit argument gaat voor mij niet op (voor jouw wel, maar daar hebben we het niet over)
Oftewel voor een dubbeltje op de eerste rang
Waarom moet ik veel geld betalen voor een te dure smartphone? Een iPhone 4 kost tegenwoordig ook €350,-.
Op dit moment heb ik de Xcover 2, prijs €230,-. stootbestendig en IP6/7. Daar kan jouw iPhone niet tegenop, zonder een dure cover. Hij is een stuk slomer dan jouw iPhone, maar goed ik hoef niet op eerste rang te zitten :+ , maar ik wil gewoon de dagelijkse dingen kunnen doen.
Oftewel niet willen betalen voor apps, alleen maar piraterij apps, video en muziek.
Misschien ook, maar toevallig programmeer ik zelf ook nog wel eens iets, heb ik vrienden die dit doen. Maar belangrijker is dat je bij Apple maar een hele "beperkte" keuze hebt, zij bepalen en niet anders. Dus iets daar buiten kan niet, zoals emulators, Apps die nog in de ontwikkelfase zitten of gewoon omdat ze de regels van Apple overschrijden.
Welk alternatief OS zou je in godsnaam willen installeren. Stel dat je dan een Android toestel koopt, wat ga je er dan opzetten? iOS, Firefox OS, Bada?
Ten eerste plaats Cyanogenmod, daarnaast in de toekomst Sailfish OS of Ubuntu. Of is dat raar in jouw optiek?
Jouw post is echt typisch voor een Android gebruiker. Alles moet gratis, niks mag extra kosten.
Dank je wel dat je mij een typische Android gebruiker vindt. Jammer genoeg heb ik pas Android sinds een maand en heb daarvoor Symbian telefoons gehad :Y) . (kuch vooroordeel kuch)
En over de prijs moet je niet zeuren, want alle high end toestellen kosten 700 bij release. Alleen Apple houdt waarde vast. Ik heb een iPhone 5 en als ik die nu ga verkopen krijg ik er nog 450 Euro voor.
Ik vind een iPhone voor wat ik wil, gewoon te duur. Is dat zo moeilijk te begrijpen?? Je gaat toch ook geen Hummer kopen, wanneer je er alleen boodschappen mee doet?
Ik moet je toegeven dat Apple meer waardevast is dan overige telefoons. Maar dit komt door twee dingen:
  • minder releases, dus minder concurrentie
  • Apple gebruikers overschatten de waarde van hun telefoon

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 25 juli 2024 06:24]

Het punt dat ik altijd weer mis in de te kleine of te grote scherm discussie is dat mensen die ouder worden steeds minder zien van dichtbij (ogen worden gewoon slechter vanaf pak em beet je 40- 50ste) en dan is het met een iPhone scherm gewoon echt allemaal te klein aan het worden. Dit is dus niet een mening maar een feit. Overigens zou het op te lossen zijn door in iOS de iconen scaleable te maken zodat je ipv van 4 kleine 3 grote hebt. Helaas is dat nog niet mogelijk dus een groter scherm is dus voor een steeds groter wordende groep in Nld wel degelijk van belang, het heeft dus in dit geval meer te maken met praktische overwegingen (slechte zicht op korte afstand) dan met mode.
Dit is echt niet meer normaal. Vind het ook niet zo gek dat het marktaandeel blijft teruglopen met deze prijzen. Ik kan me nog herinneren in 2008 een iPhone gratis te krijgen bij een abonnement met onbeperkt internet en 300/300. Deze prijzen zijn voor de meeste mensen echt niet meer te betalen.

Als het 60 euro per maand is zoals in dit bericht staat kost een iPhone 5s je dus 1670 euro.
Daar krijg je dan ook data + belminuten voor terug;. Maar inderdaad een idiote prijs.
Als het 60 euro per maand is zoals in dit bericht staat kost een iPhone 5s je dus 1670 euro.
Want een abonnement met 5GB data en 300 belminuten is gratis? Vergelijk het dan op zn minst met hetzelfde abonnement sim-only...

Een dergelijk sim-only kost bij T-mobile 40/maand (960 euro). Dus de iPhone kost je dan 710 euro.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 25 juli 2024 06:24]

Buiten dat je het zo niet moet berekenen ( dan moet je ook de belminuten/sms/data tot op de laatste tel opmaken )
Je betaald natuurlijk dat bedrag, maar daarvoor krijg je de service, de minuten en aanhangende zaken.

Pas als je helemaal geen gebruik maakt van het aangebodene, DAN betaal je 1670 €
Het is de vraag of je dan uberhaupt een iPhone 'nodig' hebt
Zo goed is die "service" bij T-Mobile niet hoor kan ik je vertellen ;)
Het was te verwachten. De tijden dat het nog "leuk" was om high end toestellen bij een abbo af te nemen is voorbij. Ik heb afgelopen week mijn abbo dan ook omgezet naar Sim Only en ga het toestel gewoon los kopen. Dit levert mij op jaarbasis genoeg besparing op om leuke dingen te doen.
Precies, het lijkt inderdaad er tegenwoordig meer op dat je bij een abbonement gewoon je telefoon erbij moet kopen.
Los kopen levert inderdaad een flinke besparing op.

Zelf heb ik me iPhone 4s verkocht en voor het geld wat ik er voor kreeg een nieuwe Lumia 920 gekocht. Tuurlijk had ik het liefste een 5s gekocht, maar deze prijzen gaan mij echt te ver.
Tegenwoordig? Dit is echt al jaren het geval. Selectief een goedkope leverancier zoeken en daarbij een abonnement pakken dat perfect aansluit en ook voordelig is loont al tijden, op enkele absurde (per ongeluk) stunts in het korte verleden daargelaten.
De enige rechtvaardiging voor telefoon+abbo was in de begintijd van de iPhone, toen er nog een exclusieve deal was en de los-prijs belachelijk. Voor de rest mag dit geen nieuws zijn, telefoon in abbo kopen is puur een manier om mensen een verkapte lening te laten afnemen (in 1x zo'n bedrag uitgeven is toch psychologisch moeilijker dan een abonnement)

- edit: overigens toevoegend, mijn belangrijkste reden om altijd los te kopen is dat ik een abbo vorm heb die tot 2030 doorloopt en zo goedkoop is dat het niet meer in die vorm wordt aangeboden, dus overstappen op een nieuw abonnement is altijd duurder (1G+190minuten voor 12 euro). Overstappen en een telefoon in abbo nemen kan daardoor ook vaak duur zijn (abonnementen worden niet echt goedkoper tegenwoordig!)

[Reactie gewijzigd door .Johnny op 25 juli 2024 06:24]

Ik was vorige week bij t-Mobile omdat me abbo afloopt op de 22ste en toen konden ze me nog niks vertellen over de 5S maar alleen dat hij duurder zou worden dan de 5. En ja dat is te zien. Nu krijg je als vaste klant wel 9 euro korting p/m maar dan nog, dit zijn toch geen bedragen meer zo prijzen de fabrikanten zichzelf toch ook de markt uit. Dus ik dacht ga ik voor de sim only variant blijkt dat ipv 30 euro 20 euro te kosten, dat schiet dus ook niet echt op. Het verschil tussen sim-only en "gewoon" is ook veel kleiner geworden :(
Ze zijn echt serieus helemaal de weg kwijt volgens mij met die prijzen..........wat een mafkezen. Ben benieuwd wat KPN gaat vragen en anders koop ik hem gewoon los, dat lijkt me dan een veel betere optie!

[Reactie gewijzigd door Pedr0 op 25 juli 2024 06:24]

Dat zullen dan laatste voorraad modellen moeten zijn. Want Apple laat je verplicht kiezen tussen 5s,5c en 4s
Waarschijnlijk denk ik dat KPN en Vodafone rond dezelfde prijs gaan zitten. Een belachelijk hoge prijs natuurlijk.. Wel echt heel jammer.

Bij Vodafone heb je nu voor €54,- p.m. en dan nog eenmalig €89,99 bijbetalen voor de iPhone 5 16GB. Maarja, dat zal nu wel even schrikken worden dan.

Helaas gaat de iPhone 5 er nu ook uit. Na 25 oktober is er alleen de iPhone 4S (8GB), 5C en 5S.
Al jaren geen toestel via een provider. Koop ze wel lost. Veel goedkoper!
Wanneer heb je voor het laatst dat rekensommetje gemaakt? Want ik doe het regelmatig namelijk. Bij bepaalde abonnementen is het wel degelijk goedkoper om een telefoon er bij te pakken. Tuurlijk ivm een klein sim only abbo is het altijd goedkoper. Maar bijvoorbeeld met een Vodafone RED super waar je dus een extra data kaartje krijgt is het vrijwel altijd goedkoper.
Het scheelt niet veel, maargoed, dan kun je ook nog verder kijken naar andere abbonementsvormen en toestelspecifics. Het punt is dat het bewijst dat het in elk geval niet goedkoper is zoals je beweert:
Red super 2j:
Met iphone: (50+10)*24 + 101.04 =1541.04
Los: 39*24 = 936. Toestel: 599 = 1535
Heb wel elke jaar een nieuwe Iphone. Niet om de 2 jaar dus.
Je reageert denk ik op Toin? Bij Vodafone RED krijg je niet elke 2 jaar een nieuw toestel, dus dat heeft hier weinig mee vandoen. Ik reageer op @clifdon en reken voor dat het goedkoper is om los een toestel te kopen. Je kunt in beide scenario's die ik schets na een jaar het toestel met 200 euro verlies verkopen en een nieuwe kopen, dus ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen.
Je bent veel goedkoper uit als je de iPhone 5 inc abo neemt. Ik weet niet waarop jij de iPhone 5 inc abo prijzen op baseert, maar het goedkoopste RED Super 2jr kost in totaal (24*€40) maandkosten + €335 toestel + €30 aansluitkosten + €6,95 verzendkosten = €1331,95.
http://vindabo.nl/search....n=1&s=Apple+iPhone+5+16GB Even filteren op >4000MB data en op 'Vodafone' zetten.
Dat lijkt me een voorbeeld van een website die een foutje heeft gemaakt. Dat is namelijk de prijslijst voor een RED-A (ik verwijs naar RED-C) die alleen voor budget telefoons is, dus je kunt helemaal geen RED-A met iPhone5 bij vodafone kopen.
Je kunt wel degelijk Vodafone RED Super A kiezen inc iPhone 5. Genoeg webshops die die combinatie aanbieden. Zelfs met RED Super C ben je in totaal €1333,95 kwijt aan abo plus iPhone 5. Dat scheelt al gauw €200 tov van sim-only plus losse telefoon!

Je kunt echter niet generaliseren dat sim-only altijd goedkoper danwel duurder is tov abonnement plus telefoon. Je moet zelf altijd een rekensommetje maken wat het goedkoopst is voor jou.
Elke jaar een nieuwe Iphone 32 GB. Een jaar later met 200 verlies verkopen + een nieuwe Iphone. Betaal €20 per maand aan abonnement .
Dat is 20+(200\12)= 36,67.
Onjuiste informatie: ik heb bij de verlenging van mijn Vodafone sim only voor een meerprijs van 79e los en 150e over de maanden extra een HTC One gekregen die net gerealesed was. Heb deze One ongeopend voor 500e verkocht en een paar honderd euro verdiend, bij elke contractverlenging verdien ik paar honderd euro. Gewoon goed onderhandelen.
Anoniem: 112334 17 oktober 2013 10:55
Ligt het aan mij? Ik heb voor m'n vriendin al een abbo afgesloten 2 weken terug via belsimpel.nl, dus was al 2 weken bekend, ze gebruikt dat ding al een week :/
Om welke iPhone gaat het? De 5c en 5s zijn namelijk nog niet te koop in Nederland (officieel dan)
Anoniem: 112334 @Eswip17 oktober 2013 11:55
iphone 5s black. met vingerafdruk scanner.
Anoniem: 112334 @TMC17 oktober 2013 12:15
Volgens mij wel, zat idd UK plug bij en ze leverden een losse NL plug erbij. maarja ach... voor het vrouwtje, ik geniet veel meer van m'n nieuwe Note 3. :+
Nu ben ik helemaal blij dat ik niet heb gewacht, wat een prijzen.. Heel leuk al die data, maar tegenwoordig is overal wifi. De medewerker van T-mobile zei een kleine 3 maand geleden nog dat de prijzen hetzelfde zouden zijn als de iphone 5, en 4 (destijds bij lancering).
Hoe had die medewerker van T-Mobile dat 3 maanden geleden al kunnen weten dan?
Niet, maar die wilde natuurlijk dat frankwopereis niet twijfelde om het toestel meteen aan te schaffen of eerst zou afwachten. Die had waarschijnlijk zijn quotom nog niet gehaald die maand :+
Tsja, jij gaat hier de fout in door te denken dat elke T-Mobile medewerker 100% kennis van zaken heeft. De waarheid is gewoon dat een T-Mobile medewerker net zoveel kennis heeft als jij op hun website kan vinden. Dat is ook niet erg, want die kennis is in 9 van de 10 gevallen voldoende, maar je moet niet denken dat je 'geheime' informatie krijgt als een medewerker wat staat te zwetsen.
Er is echt mooi niet overal WiFi, en als het er al is dan werkt het meestal niet. Ik ga echt makkelijk over 1GB heen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 juli 2024 06:24]

Zo, ik zit te kijken naar een abonnement voor 1000 MB / 150 min, dat zou me €429 kosten ;(

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 25 juli 2024 06:24]

Voor het toestel betaal je 429 euro ja. Dan komt het abonnement er nog bij.

Tip: koop het toestel los en neem een sim-only abonnement
Wat een vreemde prijzen zeg, sim-only ben je naar mijn idee goedkoper

Sim-only 5000mb + 300 minuten = 40,00 * 24 = 960 + 699 = 1659
Met tel 5000mb + 300 minuten = 60,00 * 24 = 1440 + 229,95 = 1669

Slechts een 10tje verschil, maar niet in je voordeel. Misschien zie ik iets kleins over het hoofd (subtiele verschillen in het abonnement) maar de Sim-only kan je zelfs voor dit bedrag 1 jaar afnemen waardoor je dus weer snel een ander plan kan afnemen.

[edit]
Wel de 5,- korting in alleen het eerste jaar vergeten te berekenen bij de sim-only maar des al niet te min geen echte kortingen meer naar mijn idee

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 25 juli 2024 06:24]

Het is meestal zo dat je Sim-only goedkoper uit bent, behalve met acties of misschien oudere toestellen
Dat terzijde, die prijzen worden nu wel echt heel bizar, ze sloegen al nergens op (de iphone is natuurlijk heel duur, en Nederlandse telecomproviders zijn ook relatief heel duur) maar dit slaat wel echt alles

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 315662 op 25 juli 2024 06:24]

Een sim-only is inderdaad altijd goedkoper ivm het abonnement maar de korting op een toestel zorgde er voorheen toch altijd voor dat je juist goedkoper uit was voor het totaal plaatje (dacht ik altijd).

Nu ben je goedkoper uit door gewoon een toestel te kopen en een los abonnement
60 Euro voor een telefoon? Tja zolang er mensen zijn die het ervoor over hebben, zullen ze het voor die prijs aanbieden.
Tussen "er" en "mensen" moet nog het woordje "genoeg" en dat is het hele punt. Blijkbaar is deze prijssetting absoluut rendabel.

Het helpt natuurlijk ook niet dat concurrentie in Nederland minimaal is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.