Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Lenovo heeft een 8"-tablet aangekondigd: de Miix2. De tablet draait Windows 8.1 en heeft een Intel Bay Trail-quadcore als processor. Optioneel levert de Chinese fabrikant een stylus en cover mee met de nieuwe tablet.

De aankondiging van Lenovo valt vrijwel samen met de release van Windows 8.1 deze week. Het gaat om een typische 8"-tablet met Windows 8.1 en Bay Trail T-quadcoreprocessor, met eigenschappen die sterk overeenkomen met die van de modellen die Acer, Toshiba en Dell eerder al aankondigden.

De resolutie van het ips-scherm is 1280x800 pixels en het touchscreen ondersteunt aanraking met tien vingers tegelijkertijd. Er is 128GB opslaggeheugen aanwezig, dat uitgebreid kan worden via de sd-geheugenkaartsleuf. Aan de voorzijde zit een 2-megapixelcamera en aan de achterkant is dat een 5-megapixelvariant.

Standaard staat Microsoft Office Home & Student 2013 op de tablet en een stylus en cover worden optioneel meegeleverd. In de VS komt de Miix2 eind deze maand beschikbaar. De 32GB-versie krijgt een adviesprijs van 299 dollar, de 64GB-variant gaat er 349 dollar kosten, terwijl de prijs van de 128GB-versie niet bekend is. De stylus en cover komen samen beschikbaar voor een meerprijs van 20 dollar. Wanneer het model naar de Benelux komt en wat de prijzen zijn is niet bekend.

Update, 16.30: Lenovo laat weten dat het 32GB-model dat in de Benelux uitkomt 329 euro gaat kosten: "Het model zonder 3g-ondersteuning is beschikbaar vanaf november 2013. Het model met 3g-ondersteuning is beschikbaar vanaf december 2013."

Lenovo Miix2Lenovo Miix2Lenovo Miix2Lenovo Miix2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Er is 128GB opslaggeheugen aanwezig, dat uitgebreid kan worden via de sd-geheugenkaartsleuf.
Dit is een beetje misleidend gezien de context van dit artikel. Lenovo zelf schrijft namelijk:
With up to 128GB of eMMC onboard storage (expandable up to 32GB with micro-SD slot)2
...
2 32 and 64GB will be available in the US.
Dus ja, er komt wel een uitvoering met 128GB geheugen, maar je mag er vanuit gaan dat de genoemde prijs van $299,- die is van het 32GB model, alhoewel niet geheel duidelijk is of de toevoeging betrekking heeft op het interne geheugen of de SD uitbreiding. Daarbij is de opgegeven prijs, zoals we van US prijzen gewend zijn, exclusief belasting. Al met al zal de Nederlandse prijs waarschijnlijk iets van ¤299,- of meer worden. Niet verschrikkelijk duur, maar toch 20% meer dan een Nexus 7 met vergelijkbare of betere specs. Daar tegenover biedt Lenovo wel Microsoft Office aan.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 17 oktober 2013 10:00]

Daar tegenover biedt Lenovo wel Microsoft Office aan.
Niet alleen Office, dit is een volledige x86 tablet, dus je kan er alle Windows software op draaien die je wil, dat in tegenstelling tot de Nexus 7, waar je gebonden bent aan de Android store.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 17 oktober 2013 10:02]

Ik denk dat Moi_in_actie bedoeld dat er een volledige office versie bij zit. De gratis Office RT versie is alleen voor Windows RT.

Een volledige Office versie erbij is toch weer iets waar je (naar mijn mening) rekening mee moet houden als je deze tablet vergelijkt met een andere, waar dan wel Office RT bij zit of eventueel zelfs geen Office (bijvoorbeeld op Android).


En ja, ik weet dat er genoeg gratis Office achtige programma's zijn voor Android en iOS, maar eerlijk gezegd werken ze allemaal lang niet even fijn als Microsoft Office*.

*Microsoft Office for Android uitgesloten want die is wel erg slecht
Hou ook rekening dat Windows 8.1 behoorlijk wat ruimte gebruikt, dus netto hou je veel minder over.
Niet waar. 8.1 neemt minder ruimte in dan 8.0. Je houdt waarschijnlijk rond de 22GB over.
Dat probleem heb je met Android ook. Ik heb een Android telefoon met 4 GB, maar er is maar 1 GB beschikbaar voor apps/media. Op de Galaxy S4 neemt Android zelfs 7 GB in beslag.
Er staat trouwens up to 128GB maar niet waar het begint, het is aannemelijk dat het begint bij 32GB maar ik ben benieuwd wat de tussenstappen zijn in euros en of het bij 32GB begint, dat kan ik niet vinden namelijk. Er staat wel in de US 32GB maar goed, ik ben benieuwd:)

[Reactie gewijzigd door Game_overrr op 17 oktober 2013 10:15]

Wauw, wat een mooie tablet! leuke prijs, lekker veel geheugen, klinkt goed toch?
Het artikel van Tweakers klopt niet helemaal want voor $299 krijg je de 32 GB versie.
32GB: 299$
64GB: $349
128GB: ? (Ik gok $449)
Cover met stylus: $20 (Stylus is capacitive, geen active digitizer)

Wel erg dun met 8,3mm. Mini-hdmi zal wel ontbreken net als bij de Dell Venue 8 Pro. Die heeft wel een digiziter maar is 9,3mm. Verder vind ik de Dell Venue 8 Pro er een stuk mooier uit zien dus die staat nog steeds boven aan mijn lijstje.

Ik ben erg benieuwd naar de Windows 8.1 tablet aankondigingen de komende weken!
Mooi, bedankt voor de extra informatie. De iPads en android tablets zijn voor mij van de baan: Windows is de nieuwe lijn van Krachtige tablets aan het neerzetten.
Helemaal mee eens. Windows 8.1 tablets worden steeds beter en daarnaast kun je er ook gewoon op werken. Zelfs met de betere multitasking tablets op Android (zoals de Note 10.1) blijft het behelpen om echt productief te zijn. Schakelen tussen verschillende Office bestanden werkt niet of nauwelijks, tekst opmaken kun je al helemaal vergeten.
Het artikel van Tweakers klopt niet helemaal want voor $299 krijg je de 32 GB versie.
32GB: 299$
64GB: $349
128GB: ? (Ik gok $449)
Dat is toch snel een factor 3 tot 4 duurder dan de door Intel aangekondigde Bay-Trail tablets van onder de 100 $. Dit NB icm met een standaard lage resolutie en slechts 32GB opslag.....
Hm, dat soort uitspraken doet intel wel vaker, maar Intel maakt de prijzen niet maar de Tabletfabrikant. Vaak komt er weinig van terecht en als het dan al gebeurt is het jaren later. Dus je kunt even wachten, wat er allemaal nog komt, ik zou bij 100$ een zoutvaatje klaar houden... of er komt een of andere gedrochtelijk no-name Chinees monster dat je allleen je allerergste vijanden kado zou doen.
De MiiX (1) is wel een fantastisch apparaat moet ik zeggen, maar hier is de resolutie te laag helaas (YeloTV kijken tijdens het werken via snap is dus helaas niet mogelijk :( )

Maar de toestelletjes worden knapper en knapper
Wat is het toch met die windows tablets en telefoons en die ouderwetse resolutie? Is dit een restrictie van Microsoft?

edit: nevermind *surface pro :)

[Reactie gewijzigd door M2M op 17 oktober 2013 09:47]

Er is maar één rede voor en dat is PRIJS!

Wanneer je een tablet onder de 400 euro wilt dan kun je ook geen hoge resolutie verwachten! Wanneer je bereid bent om meer dan 400 te betalen dan is het mogelijk om HD resolutie devices aan te komen. Dit heeft totaal niks met windows te maken! En zoals M2M het heeft over de nexus 10, ja die heeft een hoge resolutie maar géén IPS panel!! Dus als je de nexus 10 gaat vergelijken met devices met een IPS panel...tsja...dan hoef ik niet meer te zeggen!

Ik vind het erg positief dat men eindelijk een kwalitatief goed scherm in een Windows tablet plaatsen met een prijs kaartje rond de 350 euro wat in mijn ogen de sweet spot is voor veel mensen! Ik verwacht dat 2014 het jaar van de Windows 8.1 tablet gaat worden :-)
En de nieuwe Surface 2 (met RT) heb ik van de week in mijn handen gehad, ook Full HD, erg tof apparaat.
De lenovo waar het hier om gaat is 8" ik denk dat de meeste mensen daar geen Full HD op nodig hebben 1280x800 is prima.
Die nieuwe Samsung Ultrabook met 3200xblabla resolutie, leuk, maar met standaard instellingen wordt alles veel te klein in Windows.
Dat is dus ook het probleem van windows op dit moment, weinig support voor high-res beeldschermen. Ik ben momenteel in het bezit van een nexus 10, speciaal geïmporteerd tijdens release omdat het een high-res scherm had. Mijn oude tablet met dergelijke resolutie was blokjes kijken (vond ik).

Voor een eventuele nieuwe tablet wil ik er kwa PPI in ieder geval niet op achteruit gaan want de fullHD tablet van mijn vriendin op dezelfde grootte vind ik al blokjes kijken.

idem overigens met windows phones.

[Reactie gewijzigd door M2M op 17 oktober 2013 09:56]

Windows heeft een beter ondersteuning dan android voor hoge resolutie. Het is alleen niet erg nodig op dit schermformaat, en het bevorderd batterijduur en prestaties. Je kan waarschijnlijk met een klein beetje geduld gewoon photoshoppen op deze tablet(niet al te zware grappen, maar toch).
Windows 8 heeft wel degelijk support voor hoge schermresoluties, ik denk eerlijk gezegd dat met een bak geheugen zoals deze tablet en de prijs er ook geen scherm in kan met een hogere resolutie. Daarnaast weet ik ook niet wat er gebeurd als er fullHD scherm in een 8 inch tablet zit met een ATOM. Dat kan ook problemen opleveren?
8.1 heeft een betere ondersteuning dan 8 :)
Voor 2D meuk zou het allemaal geen problemen moeten geven. In 1995 konden we dat ook al namelijk.

Alleen het spelen van spelletjes waarbij veel renderwerk plaats moet vinden wordt het wat lastiger voor het apparaat.
Voor 2D meuk zou het allemaal geen problemen moeten geven. In 1995 konden we dat ook al namelijk.
In 1995 konden we net 1600x1200 draaien op lage refresh-rates en belabberde perfomance. Viedokaarten hadden max 8-16Mb geheugen, waarmee ze net 1 a 2 full-hd frames kunnen bufferen.

Deze Atom bevat een op Intell HD4000 gebasseerde graphics die tot 2560x1600 goed aan zou moeten kunnen
Graphics performance has also been dramatically increased from Clover Trail, with display resolutions up to 2,560x1,600 supported. Intel has said that all current Android games can be run at this resolution at full detail with no slow down
http://www.expertreviews....ecs-and-features-unveiled
Ik snap niet dat je -1 gemodereerd word, dit is gewoon een inhoudelijke discussie of deze tablet ook met een hogere resolutie kan.

Edit: en deze reactie zou off-topic gemodereerd worden, niet ongewenst.

[Reactie gewijzigd door Game_overrr op 17 oktober 2013 10:53]

Ja leuk apparaat die Surface Pro 2, maar met ¤ 1789,- ruim 2x zo duur als een veel krachtigere laptop en daar kan ik makkelijker en beter op werken dus dan toch maar de good old (dikke) laptop! :)

Ik ben benieuwd naar de video-out mogelijkheden van deze tablet. Als er een HDMI interface op zit zou hij best handig kunnen zijn als mediacenter. Helemaal stil en de HD graphics 7e generatie zijn rap genoeg voor FullHD op 2560x1600 (Bay Trail Z3700). Dus alleen daarom zou het wat kunnen zijn. :)

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 17 oktober 2013 14:36]

De Surface Pro 2 gaat in Nederland ¤889,00 kosten
Bron: http://www.microsoft.com/surface/nl-nl/pre-order
Okee, ik had gekeken bij de duurste uitvoering, de 512 SSD met 8GB geheugen. De versie van de Surface Pro 2 met 128GB kost trouwens ¤ 989,00.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 17 oktober 2013 14:41]

Voor die prijs is dat toch te verwachten? Vergeet niet dat dit een x86 versie met 128GB en Office, lijkt me dan ook een zeer schappelijke prijs voor de liefhebber.
Op een >13" scherm is 1080p nog wel zinnig, maar voor dit soort kleine formaten is 720p of 800px prima. Het zijn geen CAD machines. Als je 'm aan een externe monitor hangt, kan je uiteraard wel hogere resoluties aansturen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 oktober 2013 16:06]

Een tablet, met stylus en office en zo te zien behoorlijk goede specs (met name de interne opslag) voor 299 dollar. Dit is wel een erg interresant apparaat. Zeker gezien de overige apparaten in mijn netwerk ook windows based zijn. Mooi!
JA nu loopt Microsoft en de tablets op microsoft software eens een keer voor op hardware: Processor, intern geheugen, ram geheugen, stylus etc.

Lijkt me mooi!
299 dollar voor 128gb, en nog eens uitbreidingsmogelijkheden. Dit apparaat gaan we nooit vol krijgen. :)
Ideaal!
hahaha, dat dacht ik ook net. Al die apparaten met 16gig zonder SD support en dan bij deze wel doen. Hier hadden ze het i.m.h.o. best achterwege kunnen laten. :)
Leuk product. Ik zie alleen de meerwaarde van 10 vinger aanraking niet echt. 10 vingers tegelijk? Wie doet dat op een touchscreen?
5 simultane touch-punten is een vereiste van Microsoft. Dit wordt eigenlijk meteen vertaald naar 10. Als je goed kijkt zie je dat *alle* Windows 8 tablets dit kunnen en dat alle MS gecertificeerde touchscreens (bijv. van Dell) dit ook kunnen. 5 heb je overigens wel echt nodig, omdat sommige gestures hier op gebasseerd zijn.
Beetje een ouderwets ogend design, maar voor de prijs mag je niet klagen. Mooi formaat ook.
jaja, die ronde/driehoekige/cilinder vormige tablets die tegenwoordig hip zijn, dat is de toekomst.
Hij heeft wat design ques van de iPhone 3G/S waardoor hij idd ouderwets toont...
Goede specs, Office erop en een mooie prijs maakt dit erg interessant!
De stylus en cover (wat geen drol kost) is goed voor de marketing; het geeft de potentiele koper het gevoel dat hij/zij een totaalproduct koopt:)
Eindelijk een tablet die je ook goed voor productiviteit kunt inzetten (eventueel met een los toetsenbordje) maar die toch niet een arm en een been kosten.
Zie overigens niets over HDMI out, zo'n apparaat is natuurlijk perfect om presentaties mee te geven, al heb je natuurlijk ook netwerkbeamers.

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 17 oktober 2013 10:07]

Beloofd veel goeds zeg! Mooie specs voor een mooie prijs. Nu nog een goed bijpassend toetsenbord (bij voorkeur in de cover, zoals bij de Surface) en dan is het helemaal super.