Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties
Submitter: witeken

In november verschijnen vier games van Sony voor de PlayStation 4. Flower en Sound Shapes verschijnen op 15 november, flOw en Escape Plan op 29 november. Alle vier zijn Cross-Buy games en kunnen dus op alle beschikbare platformen gedownload worden.

Sony kondigt de PlayStation 4-versie van de games aan op het eigen PlayStation-blog. De games, die alle vier al voor andere Sony-platformen beschikbaar zijn, verschijnen in november voor de nieuwe console van Sony, die op 15 november in de VS op de markt verschijnt. In Europa is de PS4 vanaf 29 november te koop.

Escape Plan maakt de overstap van PS Vita naar PlayStation 4. De zwart-witte sidescroller verscheen tegelijk met de Vita op de markt en is vanaf 29 november ook voor PS4 te koop. Ook Sound Shapes is voornamelijk bekend als Vita-game, hoewel het muziekspel, met muziek van Beck en Deadmau5, ook voor PlayStation 3 verschenen is. Het is vanaf 15 november te koop voor PlayStation 4.

Zowel flOw als Flower zijn games van thatgamecompany. Het zijn de eerste twee games die de Amerikaanse studio voor Sony maakte. Journey, dat in 2012 verscheen, was de derde. De studio sloot in 2006 een deal met Sony voor drie games, die exclusief voor de PlayStation 3 zouden verschijnen. Flower verschijnt op 15 november niet alleen voor PlayStation 4, maar ook voor PS Vita. Ook van flOw verschijnen versies voor PS4 en PS Vita, al zijn die pas vanaf 29 november te koop. Wat de vier games gaan kosten, is niet bekend. De vier zijn wel Cross Buy, dus wie een exemplaar koopt, kan dat downloaden op elk beschikbaar platform. Wie al een exemplaar van een van de vier games in bezit heeft, kan de nieuwe PS4 of PS Vita-versies gratis downloaden.

Flower, flOw, Sound Shapes en Escape Plan verschijnen voor PS4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

"Of dat ook geldt voor wie al een exemplaar van een van de vier games in bezit heeft, is niet bekend."

Dacht van wel. :)


Edit: "Oh, and one more thing: if you have purchased these games previously on PlayStation Store, they will be available to you when they release on PS4 or PS Vita at no additional charge." (PS Blog)

Ja dus. ;)

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 17 oktober 2013 10:14]

Er is natuurlijk wel een commerciŽle instelling qua verkoop (een bepaalde gedachte d'r achter), maar eerlijk gezegd: hoe Sony het nu aanpakt is zeker een heel, heel erg stuk anders. Heb je het (alreeds) gekocht, moet je dat ook overal op eender welk platform van Sony kunnen spelen. Een goede zaak. Wellicht zien ze ook in dat het qua financiŽn ook aantrekkelijker moet zijn. En maak je de overweging om er geld in te steken, belonen ze je ook. Maar goed, dat is wat ik persoonlijk netjes en aantrekkelijk vindt.

(edit: laatste zin toegevoegd)

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 17 oktober 2013 10:25]

Een vergelijkbaar systeem wordt ook voor een aantal 'grote' titels gehanteerd, zoals BF4. Als je de PS3 versie koopt, kan je die voor een tientje upgraden naar de PS4 versie (en dan op beide platformen spelen).
Dat zijn spellen die allemaal worden uitgebracht vlak voor de ps4 ze zijn gewoon bang inkomsten anders te missen.

Hier gaat het om oudere games, bovendien word er niet eens een vergoeding gevraagd
Is het niet zo als je een BF4 'upgrade' uitvoerd, je het oude exemplaar moet inleveren?
Lijkt me toch iets anders als de cross-buy die hier uitgelegd wordt.

Indien ik hier de bal compleet missla, alvast mijn excuses :p
Nee, je hoeft de oude versie niet in te leveren.
Dat cross buy feature van Sony is gewoon geweldig, ik krijg gewoonweg 4 gratis games op de launch van PS4! Spijtig dat Nintendo of Microsoft dat niet overnemen. Bij Nintendo betaal je dubbel als je een NES/SNES game op je Wii en 3DS wilt spelen. |:(
Nintendo heeft alleen de license omdat NES/SNES spel uit te brengen op dat platform. Ze mogen dus niet zomaar een spel uitbrengen op een nieuwer platform. Daar komen die kosten vandaan.
Hoe leg je dat dan uit voor de games uit hun eigen stal (mario, zelde, starfox, Donkey-Kong ). Games overzetten van je Wii naar je Wii U wat een gedoe is me dat zeg en dan hebben we het nog niet gehad over de verschillende stores voor de verschillende platformen ...
Nee, Nintendo heeft nog een heleboel te leren op dit vlak van Sony

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 17 oktober 2013 12:28]

Oude games op gog.com zijn inmiddels freeware, geld zo'n verjaringstermijn niet voor console games?
Super metroid komt bijvoorbeeld uit 1994, spel is dus al 19jaar oud, meer dan een euro vragen zou misdadig zijn
Maar waarom lukt Sony zo'n systeem dan wel en Nintendo niet? Als Nintendo de games van 3rd parties moet uitbrengen is dat slecht geregeld want op PSN brengt elke publisher haar eigen klassiekers uit. Ik kan mijn digitale PSP games ook op mijn Vita spelen, mijn PS1 games kan ik op de PSP, Vita en PS3 spelen nadat ik maar 1 keer heb betaald.

De probleem is dat Nintendo geen unified account systeem heeft, zo is je account ook gebonden aan de console en kan je dat niet zomaar op een andere console zetten.
Nice one, aangepast! :)
Iets wat niet goed liep en zijn deuren moest sluiten.
Hoop ik wel dat Sony er hele tijd bij betrokken is geweest bij het maken dat spel.
En dan moeten ze de prijzen van Indie-games redelijk zijn maken wil dit een succes gaan worden.

Ik vind het goed wat sony doet, alle indie-games op hun platform maar houd de prijzen laag, en kom et wat leukers dan elke keer zulk soort games, ik neem aan dat indie -ontwikkelaars ook wel een shooting game etc etc kunnen maken ?? Dat is wat ik laatste tijd mis bij de indie games bij Sony meer variatie in de zin van race/shoot/adventure/eventueel ook simulatie.
Waar lees je dat deze indie games zijn? Ze zijn co-developed met Sony Santa Monica.

Waarom zou je uberhaupt shooters willen van indie devs? De markt is al verzadigd door shooters, indies hebben juist meer variatie en originaliteit dan die 13 in een dozijn shooters.

De prijzen van indie games zijn redelijk, ze kosten gemiddeld tussen de 10 a 20 euro.

Ik denk dat je je meer moet verdiepen in indie games want ik vermoed dat je er weinig van afweet.
Even duidelijk maken:
Queasy Games
Queasy Games is an independent game studio formed and operated by Canadian programmer and artist, Jonathon Mak.
- Die maakt Sound Flower

Thatgamecompany, stylized as thatgamecompany, is an American independent video game development studio co-founded by University of Southern California students Kellee Santiago and Jenova Chen

Degelijk Indie-devs ;) , juist zulk soort games zijn van indie-devs.
En daarom denk ik dat jij de gene bent die niet echt veel ervaring heeft :)
En als je een beetje met de tijd meegaat, weet je dondersgoed dat Sony in-to-the-indie-devs bezig is.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 17 oktober 2013 11:03]

Pas nadat Journey is uitgekomen heeft Thatgamecompany $5.5 miljoen opgehaald om onafhankelijk te kunnen opereren. Het eerdere geld dat zat ze kregen, (ik dacht $11 miljoen) hebben ze van Sony gehad om 3 games te ontwikkelen, alleen voor PS3, geen ander platform.

Ik vind dat je dan niet kan zeggen dat je dan een indie-game developer bent. Indie staat voor independent, dus zonder de steun van een video game publisher. Dat ben je zeker niet als je een kapitaal injectie hebt gekregen (van volgens mij $11 miljoen) van Sony, met een contract waarin staat dat je 3 games moet maken, alleen voor hun platform. Vooral dat laatste is alles behalve onafhankelijk.

Nu valt Thatgamecompany misschien binnen de termen van een indie-game maker, maar eerst zeker niet. Nu weten overigens ook niet of ze nu echt een indie-game studio zijn. We eten niet of ze nog een vaag contract hebben met Benchmark Capital, waar die $5.5 miljoen vandaan komt. Al ga ik er vanuit van niet. Het is een investering bedrijf, geen console bouwer.
Niet met je eens. Voor shooters en racegames zijn er hele mooie niet-indie games. Daar valt ook bijna niet tegen te concurreren door een indie-ontwikkelaar, want voor racegames loop je leeg op licenties en de shootermarkt wordt simpelweg gedomineerd door Activision en Dice en een aantal grote studio's voor de future / space shooters.
De kracht van de indies zitten m juist in dat het over het algemeen kleinere spellen zijn, veelal gemaakt met 'liefde' (en natuurlijk wil de ontwikkelaar op zijn minst zijn kosten eruit halen) in plaats van 100% voor het grote geld. En hierdoor krijg je de apartere games. En ook daar zitten pareltjes tussen, zoals bijvoorbeeld Trine en Deathspank!
Je hoeft geen concurrentie spel te ontwikkelen als Indie-dev om een shooter te maken hoor.
Misschien zijn er mensen die geen BF-CoD leuk vinden en dan kunnen ze misschien dit wel leuk vinden, als het er een beetje mooi uit ziet en de gameplay wat ik zelf meest belangrijk vind gewoon goed is.

Qua licentie kijk wat RS doet bij GTA hun hebben ook geen licenties voor echte autonamen genomen misschien alleen voor de uiterlijk maar je kan in een indie-game makkelijk wat auto's maken snelle langzamere verschillende klassen hoeven niet eens echte te zijn als het maar in een manier verwerkt is dat het leuk is.

Ik kijk in mijn omgeving, en dat is denk 90% gamers xbox/ps mensen ongeveer 150 man, die nemen geen indie-games puur omdat zulke games zoals hierboven gewoon hun niet aanspreekt.

Natuurlijk heb je een publiek wat dit misschien wel aanspreekt maar er zal vast ook groep anders denken...
Want er kunnen totaal geen innovaties meer gemaakt worden met racers en shooters?

Wat de meeste AAA studios doen is steeds dezelfde games uitbrengen met kleine veranderingen, dat komt omdat ze zeker willen zijn dat hun investering geld gaat opleveren.
Indies daarintegen kunnen doen wat ze maar kunnen bedenken, ze hebben geen deadline of budget waaraan ze zich moeten houden.

Indies moeten niet concurreren met AAA games, zij brengen dingen waar AAAs nog nooit aan hebben gedacht of niet durfden.

Als je het hebt over realistische shooters en racegames kan ik je gelijk geven, maar er valt veel buiten de realischtische stijl.
In mijn opinie zijn realischtische games dom, we hebben de mogelijkheid om onrealistische games te maken, dus moeten we die mogelijkheid gebruiken

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True