Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 169 reacties

Ontwikkelaars kunnen games aanpassen aan de falende kantelsensor in de iPhone 5s. Dan moeten ze een kalibratie voor de sensor inbouwen in hun code, waarna de sensor naar behoren functioneert. Apple is dat in de fabriek vergeten te doen.

De standaard niet goed functionerende sensor kan problemen opleveren in games. Vooral in racegames waarbij gestuurd wordt door de iPhone te draaien is de afwijking merkbaar. Dat de kantelsensor van de iPhone 5s standaard niet correct werkt, is een hardwarematig probleem. Apple heeft gekozen voor een andere sensorleverancier dan bij eerdere toestellen. De iPhone 5-kantelsensor is gemaakt door ST Microelectronics en diezelfde sensor van de iPhone 5s is gemaakt door Bosch. Die van Bosch verbruikt net iets minder energie, waardoor Apple daar vermoedelijk voor gekozen heeft. Het nadeel is echter dat de standaard foutmarge die bij een berekening wordt opgeteld bij de iPhone 5s vijf keer zo hoog is als bij de iPhone 5.

Apple had dat kunnen repareren door de kantelsensor van de iPhone 5s in de fabriek te kalibreren, waardoor de metingen weer correct zijn. Omdat dat niet gebeurd is, zouden ontwikkelaars zelf een kalibratie-tool in hun game kunnen bouwen. Dat zou voor elke app apart moeten gebeuren, zegt iOS-ontwikkelbedrijf RealityCap.

Het is niet ondenkbaar dat Apple een kalibratie in de fabriek gaat toepassen om het probleem tegen te gaan. De fabrikant heeft nog altijd niet gereageerd op het issue, hoewel het al weken geleden opdook. De iPhone 5s komt samen met de 5c volgende week vrijdag in Nederland uit.

Gizmodo; gyroscoop iPhone 5s toont afwijking

Animatie van Gizmodo die de offset van de gyroscoop illustreert in een racegame

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (169)

Ik snap niet waarom ze dan niet gewoon een OS update uitbrengen waarin ze die kalibratiemogelijkheid gewoon aan de instellingen toevoegen? Als het toch via software opgelost kan worden, waarom dat dan niet globaal doen ipv per app?

.edit: oh wacht, de manier van de berichtgeving suggereert dat Apple zegt dat ontwikkelaars moeten doen, maar dat is helemaal niet zo. Apple heeft helemaal nog geen woord gezegd over de bug, zoals in de laatste alinea te lezen is. De opmerking komt van een app-ontwikkelaar, niet van Apple. En die zegt bovendien dat developers het zelf knnen oplossen, niet dat ze dat ook meten doen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 oktober 2013 13:02]

Misschien is de "afwijking" verschillend in elk exemplaar.
Waarschijnlijk wel.
Tuurlijk is dit op te lossen met een kalibratie optie in het systeem menu.
Ik heb alleen het idee dat Apple dit helemaal niet wilt. Dat gaat tegen hun "It just works" principe in.
Het probleem is dat niet iedere iPhone het probleem heeft. Door de kalibratie instellingen in iOs door te voeren los je het probleem voor sommige iPhones op, terwijl andere (waar de kalibratie wel goed werkte) het probleem erbij krijgen.
In hoeverre ontstaat er een probleem voor de mensen die wel een goed functionerende sensor hebben? Calibratie is alleen nodig als de sensor nog niet gekalibreerd is, als de sensor het prima doet, dan kan de gebruiker simpelweg de functionaliteit niet gebruiken? Het lijkt me zelfs aannemelijk dat gebruikers dit niet doen, zolang er geen reden daartoe is.
Het kan volgens mij veel simpeler.
Het is bekend hoeveel de foutmarge afwijkt. Een simpele detectie-funktie in iOS ingebouwd kan kijken met welke sensor het te maken heeft en aldus de berekening corrigeren alvorens een waarde aan de app door te geven.

Daarna hoeft er door niemand gecallibreerd te worden en is iedereen happy. :)

Die callibratie inbouwen wat RealityCap nu voorsteld is niet meer dan een work-around die nodig is omdat Apple het probleem tot op heden dood zwijgt.
Wanneer Apple nu eens openheid geeft en op korte termijn met een goede oplossing komt is het hele probleem zo opgelost. Dat lijkt me een stuk handiger dan voor elke app hetzelfde calibratie-wiel opnieuw uit te gaan vinden.
Apple spreekt alleen over dit soort zaken wanneer ze het uitgezocht hebben en daadwerkelijk wat te melden hebben. Dat gedram om informatie altijd.... Apple werkt al tientallen jaren zo. Als er issues zijn geven ze dat altijd toe, zeker Tim Cook, die openlijk excuses aanbood voor maps. (Terwijl maps mij nog nooit verkeerd heeft gestuurd, niet in Nederland, niet innovatie London, niet in new York en niet in Japan)

Een goed voorbeeld, vers van de pers, is dit verhaal : http://www.macrumors.com/...test-for-data-loss-issue/

Als er een probleem is, wordt dat met die firmware update gedetecteerd, en zal Apple de drive vervangen. Een soortgelijk ding kun je in dit verhaal verwachten.
Dat is simpel op te lossen door de kalibratie feature alleen beschikbaar te maken voor de toestellen waarbij het ook daadwerkeleijk van toepassing is. Misschien zelfs wel als 1 malige optie. Optie is dan na kalibratie niet meer aanwezig.
lijkt me sterk dat IOS niet het device kan herkennen en hierop kan inspelen, dus het is niet direct een probleem voor de ander Iphones en dit zou dus met een hotfix kunnen worden verholpen.
Ik snap niet waarom ze dan niet gewoon een OS update uitbrengen waarin ze die kalibratie gewoon aan de instellingen toevoegen? Als het toch via software opgelost kan worden, waarom dat dan niet globaal doen ipv per app?
Het is nog maar de vraag of het dmv. kalibratie echt opgelost kan worden. Die nieuwe sensor heeft blijkbaar een grotere afwijking dan de oude. Het is de vraag of dat een statische afwijking is, die je met kalibreren weg kunt werken, of een drift, dwz een continue verschuivende afwijking. Die kun je hooguit tijdelijk met kalibreren wegwerken.
In het laatste geval gaat de Apple klandizie waarschijnlijk niet bepaald blij reageren op een kalibratie app in iOS. Niemand wil om de haverklap kalibreren. Dan is er maar een echte oplossing: vervangen.

Het feit dat Apple nog steeds niet gereageerd heeft doet vermoeden dat ze zelf nog niet weten wat de aard van de afwijking is. Of ze weten het wel, het is de drift, en ze hebben nog geen goede oplossing.
Als het eenvoudig met een kalibratie app opgelost kan worden zou ik inderdaad verwachten dat Apple zoiets al lang had aangekondigd.

[Reactie gewijzigd door locke960 op 17 oktober 2013 12:17]

Die vraag van je wordt al beantwoordt in het artikel

"Apple had dat kunnen repareren door de kantelsensor van de iPhone 5s in de fabriek te kalibreren, waardoor de metingen weer correct zijn"

De aard van de afwijking ( een grotere std. foutmarge van de Bosch sensor) staat er trouwens ook in hoor. Lijkt me sterk dat Tweakers info over het probleem heeft die Apple zelf niet heeft, dus die vermoedens van jou zijn niet echt terecht.
Dit zijn uitspraken van een derde partij. Aangezien ook zij geen gedetailleerde informatie hebben van interne productieproblemen bij Apple vallen die uitspraken allemaal onder de noemer 'educated guess'.
Daarbij snapt de gemiddelde IPhone gebruiker dit toch niet. Iets werkt, of niet. Zelf iets uitzoeken en instellen zijn ze niet gewend, gewoonweg omdat hier in iOS geen mogelijkheden voor zijn.
Ik denk dat het mogelijk moet zijn om een app te schrijven die de sensor offsets meet en opslaat in een filetje in een public directory waarna alle andere apps die info kunnen gebruiken. Ik ga meteen aan de slag, ik kan morgen een prototype klaar hebben! Misschien verdien ik er nog eens wat mee!
Zoals hierboven al eerder opgemerkt: ik denk dat RealityCap even de reality moet checken. Het hele idee van een OS is dat het een abstractielaag tussen hard- en software biedt. Dat is ook precies de reden waarom 't applicaties niet boeit welke sensor (of dat nou X of Y is, of X rev 1.1 of X rev 1.2) er in een apparaat zit: de applicatie praat met 't OS en dat zorgt op zijn beurt (m.b.v. een driver bijvoorbeeld) dat de waardes uit de sensor gelezen worden en teruggegeven aan de applicatie die om deze waardes vroeg. Dat is dan ook juist bij uitstek de plek om een "kalibratiefix" in te bouwen: applicaties merken er niets van dat de waardes gecorrigeerd zijn en alle applicaties/games profiteren van deze fix i.p.v. dat elke applicatie z'n eigen fix moet gaan inbakken.

Wat wl zo is is dat zolang Apple hier nog geen fix voor uitrolt applicaties 't dus zullen moeten doen met verkeerde waardes of als ze cht niet kunnen wachten totdat Apple een fix uitrolt hun eigen fix moeten implementeren.

-edit-
Na de bron gelezen te hebben: Realitycap zegt 't ook wel wat genuanceerder: "So what can developers who depend on reasonable accuracy from the accelerometer do?" en het artikel hier opnieuw lezend kun je dat er ook in lezen. De eerste impressie na 't lezen van dit artikel neigt echter naar "het moet zo en het kan niet anders.

Het zijn deze zinsnedes die me op 't verkeerde been zetten:
Omdat dat niet gebeurd is, zouden ontwikkelaars zelf een kalibratie-tool in hun game kunnen bouwen.
Er staat kunnen. Ja, dat zou kunnen maar zou dus gekkenwerk zijn als er een fix komt vanuit Apple (en daar kun je gif op innemen.
Dat zou voor elke app apart moeten gebeuren
ALS je niet kunt/wilt wachten (als developer) op een fix van Apple ja.
Het is niet ondenkbaar dat Apple een kalibratie in de fabriek gaat toepassen om het probleem tegen te gaan
Dat is wl redelijk ondenkbaar; ze zouden gek zijn om een assemblagelijn van een complete extra stap te voorzien waar die telefoons stuk-voor-stuk gecalibreerd moeten worden als er gewoon een logische "fix" voor is: een verbeterde driver/OS kalibratie -> software.

[Reactie gewijzigd door RobIII op 17 oktober 2013 12:28]

Zoals hierboven al eerder opgemerkt: ik denk dat RealityCap even de reality moet checken.
Ik denk dat jij hier een reality-check nodig hebt ;). Ja, Apple moet dit inbouwen. Ja, Apple had dit in eerste instantie al in af-fabriek moeten doen. Punt is dat Apple nog altijd niet hebben gereageerd en klanten klagen dat ze hun games niet goed kunnen spelen. Dat kan een gamedeveloper oplossen door (tijdelijk?) de optie te bieden om de sensor te callibreren. Het is natuurlijk de minst mooie oplossing, maar op dit moment wel de meest effectieve!
De eerste impressie na 't lezen van dit artikel neigt echter naar "het moet zo en het kan niet anders.
Klopt, die impressie had ik in eerste instantie ook, en ik had zelfs het idee dat Apple dit zei. Het artikel had wel wat duidelijker geschreven mogen zijn :)
Dat is wl redelijk ondenkbaar; ze zouden gek zijn om een assemblagelijn van een complete extra stap te voorzien waar die telefoons stuk-voor-stuk gecalibreerd moeten worden als er gewoon een logische "fix" voor is: een verbeterde driver/OS kalibratie -> software.
Apple heeft dat altijd al gedaan. Het probleem lijkt vooral te zijn dat de callibratie niet klopt voor de nieuwe sensoren.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 oktober 2013 13:01]

Ik denk dat jij hier een reality-check nodig hebt ;)
Ik reageerde daar nog met de verkeerde impressie van 't artikel, vandaar de edit.
Punt is dat Apple nog altijd niet hebben gereageerd en klanten klagen dat ze hun games niet goed kunnen spelen.
Dat staat los van wat ik zei en waar ik op reageerde.
Punt is dat Apple nog altijd niet hebben gereageerd en klanten klagen dat ze hun games niet goed kunnen spelen. Dat kan een gamedeveloper oplossen door (tijdelijk?) de optie te bieden om de sensor te callibreren. Het is natuurlijk de minst mooie oplossing, maar op dit moment wel de meest effectieve!
Dat is dus ook precies wat ik zei.
Apple heeft dat altijd al gedaan.
Dan klopt de zin waar ik op reageerde dus ook niet; zoals ik 't daar lees suggereert die zin dat er iets "extra" gedaan gaat worden in 't productieproces.
De bron en de fout zijn beide gewoon verkeerd geinterpeteerd door Tweakers. Iedereen met enig verstand van drivers en firmware begrijpt dat dit hoogstwaarschijnlijk een heel eenvoudige fix in de code is. Het Tweakers bericht is gewoon 'populistisch' van aard om kijkers te trekken (en het werkt ook nog).
Dus omdat Apple dat vergeet moeten de softwaredevelopers het maar oplossen? Geniale oplossing, Apple..

Neemt overigens niet weg dat kalibratie in een game vaak nog steeds toegevoegde waarde heeft, maar de meeste mensen willen gewoon meteen en simpel een spelletje kunnen doen.
Dus omdat Apple dat vergeet moeten de softwaredevelopers het maar oplossen? Geniale oplossing, Apple..
Ja dat dacht ik eerst ook, maar als je het artikel nog eens goed leest dan zie je dat het niet Apple is die dit suggereert. Maar het artikel had dat wel duidelijker mogen verwoorden imho door dat in de inleiding te melden ipv een beetje verdekt opgesteld midden in het artikel.
Apple had dat kunnen repareren door de kantelsensor van de iPhone 5s in de fabriek te kalibreren, waardoor de metingen weer correct zijn. Omdat dat niet gebeurd is, zouden ontwikkelaars zelf een kalibratie-tool in hun game kunnen bouwen. Dat zou voor elke app apart moeten gebeuren, zegt iOS-ontwikkelbedrijf RealityCap.
[..]
De fabrikant heeft nog altijd niet gereageerd op het issue
Ik kan me gezien de reputatie van Apple ook niet voorstellen dat ze dit niet op een andere manier zouden oplossen. Vind de 'oplossing' van RealityCap ook bizar omslachtig.

Je kan natuurlijk nieuwe sensors plaatsen in komende toestellen, maar gezien huidige productieaantallen van de 5s en dus veel ongekalibreerde sensors lijkt het me logisch als iOS7 een update krijgt waarbij de 5s te kalibreren valt, zodat niet iedere ontwikkelaar dit apart moet bijleveren.
Dat lijkt me inderdaad een oplossing. Maar ik vind het ook nogal bizar dat Apple gewoon niet reageert op issues of ze ontkent. Doen andere fabrikanten misschien ook wel eens? Maar toch.
Blijkbaar wel; artikel van gisteren:

nieuws: Gebruikers boos om uitblijven fix voor Nexus 4-problemen met virtuele providers

Komt bij Apple wel vaker voor, maar ze zullen wel met een fix komen...

[Reactie gewijzigd door drib83 op 17 oktober 2013 17:52]

Ah, dat is best wel erg. Gelukkig wacht ik altijd even met het updaten van Android en heb ik een oude Galaxy Nexus. En je kunt altijd nog terug naar 4.2.2, wat bij Apple veel moeilijker gaat. Maar goed, het is in elk geval niet best dat Google deze grote fout niet sneller fixt. Het lijkt er echter wel op dat ze eerder gereageerd hebben en de fout erkend, toch? Ze reageren alleen de laatste dagen niet meer, hebben geen Nederlandse helpdesk, en doen te lang over het updaten.
Heeft Apple zo'n goede reputatie in het fixen van productiefouten dan? Ik kan me nog het debacle herinneren met de antenne in de, wat was het, Iphone 4 (of 4s). Dit zou ook kunnen worden opgelost door de telefoon anders vast te houden...
Daarnaast hebben ze problemen gehad met 4g verkopen in (volgens mij) Australie, terwijl de 4g chip helemaal niet geschikt was voor het netwerk daar...
Volgens mij is Apple juist goed in het ontkennen en dan worden vergeven door de schare trouwe fans door de looks en feels van hun producten. En dan uiteindelijk toch nog een oplossing geven. Persoonlijk denk ik dat als LG of HTC zo'n fout zou maken, deze minder snel vergeven wordt, juist omdat er binnen het Android segment keuze is. Voor iOs is er maar 1 telefoon, dus geen keuze.
Denk trouwens ook wel dat dit soort foutjes bij Apple veel meer de aandacht krijgt dan wanneer HTC deze fout zou maken.
De "antennagate" is plots wel verdwenen, want na een begin van ophef werd daar niet meer over gezeurd.
Hoe dit opgelost weet ik niet, maar persoonlijk had ik daar ook geen last van gehad met m'n iPhone4.

De "scheurtjesgate" met de 3GS is gewoon goed opgelost. Heb je daar last van, ga effe langs je provider (want toendertijd was er nog geen losse verkoop en helemaal geen Apple store) en je krijgt een nieuwe|refurbished versie.

Op de 5 zijn er meldingen geweest dat er stof in de cameramodule kunnen komen, of dat de cameramodule storingen kon krijgen. Als je langs Apple store loopt, krijg je een nieuwe mee.
Het "scuffgate" probleem is nog steeds aanwezig. Maar blijkbaar is dat gebruiksschade en niet voldoende om iPhone kopers massaal van telefoon te doen veranderen.
Ipv daarvan beschermen ze maar de iPhone als ze zelf niet voorzicht zijn, maar wel willen dat deze er goed blijft uitzien.

Op de 5S zijn er meldingen van deze fout gecalibreerde modules. Ga naar de Apple store, en je krijgt een nieuwe 5S (als deze op voorraad is).

Conclusie: tuurlijk kunnen sommige dingen vervelend zijn, maar voor de echte problemen wordt wel een goede oplossing uitgezocht.
Ik ken in ieder geval geen ander fabrikant die je ter plekke een nieuw toestel zal meegeven.
Of ze doen een terugroep actie of ze geven een iOS update met een calibratie functie net als android dat heeft bij veel toestellen
Ik vind het vooral erg slording dat iOS geen kalibratie tooling heeft. Als ze dat gewoon in het OS zouden inbakken zou het probleem niet bestaan. In mijn ogen is dat wel een design foutje.
Het is een fabricage fout, normaal gesproken calibreer je dat ding in de fabriek, en is erg een reden meer om te calibreren.

Waarschijnlijk kun je straks gewoon even langs een Apple store voor de calibratie.
Dan moet je nog steeds naar de store gaan, ook geen nette oplossing dan. Persoonlijk zou een kleine optie in de instellingen toch wat beter zijn. Niemand moet naar de store en kan zelf zien of het voor hem belangrijk is of niet. Desnoods enkel laten verschijnen op de 5s. Nu, dit is geen officile reactie van Apple, dus het valt nog af te wachten wat ze gaan doen (als ze iets doen).
Het is een fabricage fout, normaal gesproken calibreer je dat ding in de fabriek, en is erg een reden meer om te calibreren.
Fabricage fout? Dat klinkt alsof je Bosch verwijt dat de sensor door Apple niet wordt gecalibreerd, wat vreemd zou zijn.

Ik snap niet dat een dergelijke bedrijf als Apple (die vooral bekend is vanwege zijn 'kwaliteiten') zulke steken kan laten vallen. Werken zij niet met een intern systeem om hun kwaliteit te garanderen?!
Hoe zie jij dat voor je? Apple produceert de toestellen niet en geeft alleen specificaties en productie opdrachten af aan Foxconn et al.
Apple is verantwoordelijk voor de toestellen die zij verkopen, en dus ook verantwoordelijk voor wat de fabrikant doet.

Wanneer Apple iPhones inkoopt bij Foxconn, dan moet er vanuit Apple gecontroleerd worden of de geproduceerde iPhones voldoen aan de gestelde eisen. Apple is namelijk hoofdverantwoordelijk als verkoper voor hetgeen zij beweren te verkopen.
oh, wees maar niet bang. Er zijn vast wel een paar dozijn koppen gaan rollen bij foxcon na de meldingen.

En nee, Apple gaat echt niet ELKE iPhone controleren. QC gebeurt toch vaak steekproefsgewijs. Maar er is vast wel een clausule in het contract met foxcon dat zij hun testen goed moeten uitvoeren.


Maar voor jou als gebruiker maakt het niks uit. Feit blijft wel dat als je jouw klacht meldt, er een oplossing wordt geboden.
Doe je dat bij de apple store, krijg je een nieuwe. Anders via telefoon+mail
Met de fabriek bedoel ik de fabriek waar het chipje wordt gepaard met het uiteindelijke toestel. Dus Apple zelf.
Voor het gros van de mensheid is het geen probleem om naar een dichtsbijzijnde applestore te gaan,

Er is in Nederland maar 1 officiele apple store.
mogelijke scenario: je woont in simpelveld (check google maps) en je zou te horen krijge van Apple "doe es even komen naar de officiele applestore, want alleen zij zijn gemachtigd deze handeling uit te voeren".
221 Km met de auto? even een retourtje A'dam?
Of jij verstuurt het op eigen kosten plus genoeg franco om terug te sturen?
Dit is alleen de Nederlandse variant.
(just my thoughts speaking here)


Er zijn genoeg boeren (nieuwe generatie), maar ook gewone huishoudens die heel ver van de grote steden of bewoonde buurten wonen in de Verenigde staten, die een iPhone 5S hebben/in de bestelling hebben. Nou rijdt doorgaans een amerikaan zonder morren zo ruim het drie dubbele in vergelijking met een Nederlander, maar het op zijn minst van degeljik service spreken wanneer Apple, en dus ook voor Nederland en andere landen, adequaat en op diens eigen kosten deze reparaties, danwel recalilbratie ter beschikking stelt voor de gedupeerde klanten. Dus een doosje met verzend adres, inpakken en versturen en weer ontvangen, zonder dat de klant hiervoor hoeft te betalen.

In mijn eigen mening, het is de gek wat die er voor wilt betalen en kennelijk is Apple een product wat men graag koopt. Maar het komt wel degelijk in de categorie terecht "overpriced" wanneer hier gewoen degelijke reactie/actie vanuit Apple uit blijft en welicht de oplossing in de schoenen van de gameontwikkelaar wordt geschoven.

Ik heb iig nog goede hoop op een degelijke actie/reactie vanuit Apple, azijn lopen pissen op Apple terwijl andere fabrikanten net zo goed flinke fouten hebben gemaakt, bereik je m.i. niks mee *android fan here!*
80km van Simpelveld kan je een Apple store vinden in Keulen :)
Apple store is een optie.

Je hebt ook altijd de optie om alles via de post te doen. Doe een verzoek tot reparatie en je krijgt de optie
a) jouw iphone op te sturen, na ontvangst wordt een vervangende naar je toegestuurd. Ben je 10 dagen telefoonloos
b) voor 29 euro een express zending te doen, krijg je een vervangende iphone, en mag je die van jou in dezelfde doosje terugsturen.


Heb je dit probleem met een ander fabrikant, dan mag je alles via jouw (weder)verkoper regelen. En ben je van >=6 weken je telefoon kwijt. Als ze al jouw klacht honoreren.
Apple stuurt in dat soort gevallen vaak ups bij je langs.

Sterker nog: de kans is enorm groot dat je dan een nieuw toestel krijgt, en je oude inlevert.
Iedere sensor opzich kalibreren kon wel eens teveel tijd hebben gekost dus ze hebben ze er maar zo ingebouwd. Ook best kans dat ze niet wisten dat er zo'n grote afwijking inzat daar de vorige types dat niet hadden (ja andere leverancier) en gewoon niet bij nagedacht. Voor een telefoon die zoveel geld kost is dat best een misser, maar okay gelukkig wel op te lossen.

Ze zouden van Apple natuurlijk ook zelf iets als een goede kalibrratie app kunnen maken zodat je het 1 keer hoeft te doen en dat deze instellingen dan in een file worden opgeslagen te gebruiken in alle games. Anders moet je het ieder spel apart doen, lijkt me ook niet handig.
Nou sorry hoor, maar op een iPhone zit ruim voldoende marge.

Als ik een iPhone koop, ga ik er vanuit dat ik een luxeproduct koop wat gewoon werkt. Want dat is een van de grootste selling points van Apple: Het werkt gewoon.

Als ze die sensoren niet wilden kalibreren, dan hadden ze die eruit moeten laten of de ST Microelectronics variant moeten blijven gebruiken.
Helemaal mee eens maar dat moet je Apple vertellen, die zijn beetje kort door de bocht gegaan, dus vandaar een misser. Voor die prijs mag je idd een topproduct verwachten ;)
Inderdaad, het zou een stuk mooier zijn geweest wanneer ze zelf een update uitbrachten die ervoor zorgt dat de fout wordt herberekend. Nu moet elke ontwikkelaar die gebruik maakt van de kantelsensor een eigen stuk code hiervoor schrijven.
Ik denk dat ze dat ook wel zullen doen. Het artikel suggereert dat ontwikkelaars dat zelf moeten doen, maar dat is slechts een ideetje van een derde partij, niet iets wat Apple zelf heeft voorgesteld.
Volgens mij onzin verhaal, accelerometers MOETEN altijd worden gecalibreerd in the fabriek.

Er is ook het issue van drift tgv temperatuur, aging etc.

Misschien last minute swap van ST naar Bosch en iemand vergeten de calibratie procedure aan te passen ? Wel een f*c*p qua quality control vind ik.
Ik werk bij Bosch en ja, acceleratiesensoren worden uiteraard in de fabriek gekalibreerd. Ik mag niet zeggen of er een Bosch-sensor in de iPhone zit, maar wil er graag op wijzen dat de BMA220 een resolutie van 6 bit heeft. Zelfs in de +/-2g-modus zou je dus stappen van 1/16 g = 62.5 mg moeten zien als de BMA220 gebruikt werd. Als hier een iPhone-bezitter een wil testen of de resolutie zo grof is zou het de vraag beantwoorden of een BMA220 ingebouwd is.

Door het solderen komt echter een nieuwe drift (zowel bij ST als ook bij Bosch). Mogelijk wordt hiermee bij de iPhone 5s anders omgegaan.
Als de resolutie 6 bits is, dan heb je logischerwijs 64 verschillende stapjes en niet 16, of vergeet ik nu iets?
Jep, je vergeet dat de 64 stappen voor +/- 2 g gebruikt worden, en je dus 64 stappen voor 4 g hebt en dus 16 per 1 g (afhankelijk van de instelling, in de +/- 16 g modus het dan 2 stappen per g).

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 17 oktober 2013 13:01]

"Apple is dat in de fabriek vergeten te doen"

Ik vraag me af wat ze nog meer zijn vergeten. Wat een blunder zeg!
Dit is een Tweakers/RealityCap opmerking c.q. conclusie. We weten helemaal niet wat de precieze achtergrond is van deze afwijking, want Apple heeft nog niet gereageerd. Over het algemeen neemt Apple dit soort dingen serieus en zullen ze dit via firmware corrigeren. Indien dit niet mogelijk is, is inruilen van je toestel waarschijnlijk een optie (lang niet alle 5s-en hebben last van dit euvel).

[Reactie gewijzigd door cranebird op 17 oktober 2013 12:54]

Het zou beter zijn dat apple gewoon zelf een tool uitbrengt waarmee je hem kan kalibreren. Dan doe je het n keer en is t voor elke toepassing tenminste weer goed. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is aangezien apple normaal alles dat eventueel te veranderen zou zijn compleet dichtgooit.
Hoeveel mensen kunnen zo'n ding goed kalibreren? Er is een reden dat ze dat normaal gesproken in de fabriek doen, met speciale, geijkte, hardware.
Dit is van toepassing op zowel mijn voorstel als dat wat apple nu voorstelt (kalibratie in de app waar je t gebruikt), dus dat maakt het verschil niet. Het enige verschil is dat je nu misschien wel 600 keer je sensor mag gaan kalibreren ipv 1 keer.

Gewoon een tafel die waterpas is gebruiken, telefoon erop leggen en dat als 0 waarde zetten, dan heb je m voor de meeste toepassingen wel al nauwkeurig genoeg.
Waarom brengt Apple geen nieuwe driver uit voor de sensor met een kalibratietool in het OS? Dat lijkt me handiger dan elke app afzonderlijk te laten kalibreren. Ik vind het vreemd dat Apple zijn verantwoordelijkheid hierin ontloopt en het aan de app-programmeurs overlaat.
De fabrikant (Apple dus) heeft nog altijd niet gereageerd op het issue. Dat betekend niet dat ze er niet mee bezig zijn.
Het artikel beschrijft de oplossing die RealityCap geeft voor de ontwikkelaars van apps.
Voor veel ontwikkelaars is het natuurlijk een probleem dat de kalibratie niet goed is, want nu lijkt het voor normale gebruikers of het spel niet goed werkt en krijgt de ontwikkelaar een slechte naam.

RealityCap zegt tegen alle ontwikkelaars dat ze voor de time-being dan maar zelf kalibratie in moeten bouwen zodat ze toch apps kunnen uitgeven die dankzij de kalibratie goed werken en zodoende er aan verdienen zonder een slechte naam voor zichzelf te creren.
Waarom bouwt Apple zelf geen calibratietool voor het toestel?! Ik mag hopen dat de applicaties niet direct met de sensor communiceren en er dus een aanpasbare driver in het IOS zit.
Idd... als je het electronisch compas start wordt je zelf gevraag om je telefoon vlak te houden en 360 graden rond te draaien.
De berichtgeving is van een app ontwikkelaar en niet van Apple. Het is dus helemaal niet uitgesloten dat in iOS 7.0.3 een gekalibreerde driver aanwezig is op basis van toestel.
het moet blijkbaar phone per phone worden gerepareerd:
"Apple had dat kunnen repareren door de kantelsensor van de iPhone 5s in de fabriek te kalibreren, waardoor de metingen weer correct zijn."
Wel slecht dat dit zo verkocht wordt. We hebben het over een telefoon van 800 euro. Dan mag je toch gewoon verwachten dat het goed werkt. Zeker omdat de voorganger dit probleem niet had.

Ik ben benieuwd wat Apple hier aan gaat doen. Game def's jou fout laten oplossen zou ik een hele slecht zaak vinden.
Inderdaad. Als ik het zou merken, was ik in no-time terug bij de winkel voor een vervangend exemplaar...
Alleen hebben alle modellen dat probleem, omdat het een standaard onderdeel betreft.

Helaas is het geen losstaande storing, pas als het productieproces omgezet is ( als dat al gebeurt ) kun je dan een 'beter' apparaat krijgen (5S2)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True