Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 160 reacties

Het kompas, de gyroscoop en de waterpas in de iPhone 5s werken soms niet goed. Dat zorgt ervoor dat games die die sensoren gebruiken voor de besturing soms niet werken als verwacht. Niet alle iPhone 5s'en hebben last van het probleem.

Niet alleen bij games is het slecht functioneren van de bewegingssensoren hinderlijk, maar ook bij klussen in huis, waarbij de iPhone 5s moet dienen als waterpas. Omdat de waterpas een paar graden afwijkt, kunnen daardoor meubels scheef komen te staan. Het is onduidelijk hoeveel mensen hinder ondervinden van deze issues, maar Gizmodo gokt dat het er relatief veel zijn.

Het is onduidelijk wat de oorzaak van de problemen is: het zou een softwarefout kunnen zijn, maar het zou ook kunnen dat er een kalibratiefout zit in de sensoren waardoor ze standaard niet de goede waarde geven. Gizmodo ontdekte de fout na tips van lezers en kon het reproduceren. Ook op het forum van Apple wordt er veelvuldig over geklaagd.

De fout zit in alle bewegingssensoren in de iPhone 5s. De 5c zou geen last van de issues hebben, al is onduidelijk waarom. De waterpas wijkt tussen twee en zes graden af, het kompas vermoedelijk rond 10 graden. Apple heeft nog niet gereageerd op de issues.

Gizmodo; gyroscoop iPhone 5s toont afwijking

Animatie van Gizmodo die de offset van de gyroscoop illustreert in een racegame
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (160)

Er faalt helaas al meer. En veel erger. Een bluescreen met vervolgens een herstart en inclusief gevallen waar documenten verloren gaan.
http://www.imore.com/ios-...n-death-caught-video-wild?
Lijkt me dus een kwestie van customer calibration? En dat is schijnbaar te moeilijk om zelf als gebruiker uit te voeren? Komt vast op andere toestellen ook voor, maar omdat het een iPhone betreft is het opeens nieuwswaardig...? Het maakt niet uit dat het toestel -tig Euro kost, er zit uiteraard dezelfde goedkope sensor in als in al die andere merken smartphones. Of is die van Apple gold-plated? En je bent sowieso een dombonerd als je je smartphone als waterpas gebruikt, zonder calibratiecheck vooraf. Voor sommige games is juiste calibratie wel handig natuurlijk, maar dit akkefietje is simpel zelf op te lossen. Nee, we gaan er over klagen op fora en Twiitter. Djeezus..

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 4 oktober 2013 09:24]

Hoe wil je dit oplossen dan?
Als jij iets gaat kalibreren en je kalibratie sensor registreert het dus niet goed, dan zit je met hetzelfde probleem nadat het nieuwe calibratie proces is voltooid.

Sterker nog, ALS het inderdaad toch een HW issue is, dan zal het probleem na een nieuwe kalibratie alleen maar extrapolerend verergeren.

De firma waar ik voor werk heeft dagelijks met dit soort issues te kampen met bijvoorbeeld Touchscreen kassa's (die dus ongeveer over de hele wereld standaard zijn).

Als bijvoorbeeld "contact folie" de boosdoener zou zijn en je scherm reageert nog enigzinz dan zou je dit na een calibratie helemaal kunnen shaken.
Hoe wil je dit oplossen dan?
Softwarematig met apps als GPS Status (=Android. Deze heeft een interne kompas en gyroscoop kalibratie). Je geeft hiermee een nieuwe referentie op voor de sensor en daarmee is het opgelost.

- Edit: Leg mij dan eens uit dat wanneer je absolute eenheden als graden ijkt op een nulpunt dit "extrapolerend" gaat werken na een nieuwe kalibratie. Je maakt na een nieuwe kalibratie gewoon een nieuw nulpunt aan en dat heeft toch niets met extrapolatie te maken, of ik zie iets over het hoofd.

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 4 oktober 2013 11:01]

Je hebt het over een nieuwe instructie sturen naar de gyroscoop.
Als de gyroscoop zelf het probleem is, dan kan je een nieuwe 0 waarde sturen maar als het "nieuwe" ijkpunt niet juist word geïnterpreteerd door de sensor, vergooit je nieuwe waardes nog verder weg.

een voorbeeld:
Een wiel die iets naar links (laten we zeggen een waarde van -1) afwijkt, dat is redelijk storend als je je stuur los laat.
Wat nu als je deze waardes opnieuw laat instellen door een uitlijn bank die denkt alles af te stellen naar 0 maar in werkelijkheid alles instelt naar -3?
Dat dat je auto sneller naar links stuurt dan voorheen.

Dit principe kan je dus ook toepassen op het eerder genoemde dillema.
Voor hetzelfde geld zijn "deze" m7 chips geijkt terwijl ze net iets naar links leunde en dan zou de eind gebruiker nu opnieuw een 0 stand inregelen wat dan eigenlijk NOG meer naar links is...dan kan je straks je bewegings sensor helemaal niet meer gebruiken.

Dit is natuurlijk allemaal speculatief omdat we nu nog helemaal niet weten of het nu HW of software is, maar het gaat erom dat je niet zomaar opnieuw wilt caliberen....vooral niet als het de afgelopen jaren ook nooit zo is geweest.

De reden waarom sommige apps apart een kalibratie profiel willen ontvangen is omdat je misschien in bed een flightsim ligt te spelen en dan is de 0 stand (rechtdoor vliegen) bijvoorbeeld wanneer ik met me handen naar boven lig.
Je gyroscoop zal sowieso een enorme afwijking hebben. Dat is working as intended: gyroscopen voor mobiele telefoons hebben gigantische offsets. Als je daar niks mee zou doen zou je telefoon denken dat hij continue rondjes aan het draaien is.

Dat probleem wordt simpelweg opgelost met de accelerometer en magnetometer. Die geven absolute richtingen door (van respectievelijk zwaartekracht en aard-magnetischveld). Hun nadeel is dat ze last hebben van bewegingen (accelerometer) en niet erg nauwkeurig zijn (magnetometer). Combineer de accelerometer en magnetometer om offsets weg te regelen, en gyroscoop voor hoge snelheden, en je hebt een mooi accuraat systeem met goedkope hardware.

Dus dan is de vraag, waarom is dat hier niet? Het ligt er sowieso beetje aan hoe de accelerometer erin zit. Maar als het een hardware fout is dan zou die overspraak tussen assen hebben en/of verkeerde gain van assen. Zolang het constant is per telefoon zou je natuurlijk een appje kunnen releasen waarbij gebruiker wat bewegingen moet doen, die fout wordt uitgerekend en gecompenseerd.
Aha, dus je bedoelt dat een herkalibratie cumulatief (=lineaire extrapolatie) kan gaan werken. Extrapolatie kan naast degressief/progessief ook lineair zijn natuurlijk. My bad.

Het _lijkt_ mij dat kalibratie apps softwarematige tegen het OS en apps zeggen dat er een + of - x-waarde moet worden toegevoegd aan de hardwarematige waarde die de gyroscoop afgeeft. En dat deze softwarematige x-waarde na een herkalibratie wordt gewist en vervangen door een nieuwe x-waarde die weer is gebaseerd op de vaststaande waarde die "in de fabriek" is bepaald. Op die manier voorkom je cumulatieve fouten, want je gaat altijd uit van de (foutieve) basiswaarde van de gyroscoop zelf

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 4 oktober 2013 11:25]

De 5c zou geen last van de issues hebben, al is onduidelijk waarom.
Is de 5c niet (grotendeels) een verpakte 5? Dat zou dan kunnen betekenen dat de problemen beperkt zijn tot hardware in de 5s. Hoewel ik niet weet of de 5s andere sensoren heeft dan de 5.
Voor zover ik weet bevat de 5S een dedicated chip voor verwerking van de sensoren, de M7 chip. Als het goed is is hier laatst op tweakers nog een artikeltje over geweest omdat deze geproduceert zou worden door een Nederlands bedrijf.

edit:
nieuws: Apple M7-processor blijkt van Nederlandse makelij

[Reactie gewijzigd door Magic op 4 oktober 2013 09:15]

Ben ik nou gek als ik zeg: dat hoor je als gebruiker te kunnen kalibreren? Dat kan ik met mijn 2 jaar oude Galaxy Nexus al :D Ik weet alleen niet of de app dat doet of de telefoon.

Wat betreft de meubelstukken: je moet niet te letterlijk een grappig bedoelde passage vertalen en in je stuk verwerken _o-

Edit: @JT: Mee eens, het hoort "out of the box" goed te werken, maar elektrische sensoren willen nog wel eens wat afwijking krijgen na verloop van tijd, door diverse oorzaken. En kalibreren is niet meer dan op een knop drukken die zegt "dit is perfect horizontaal". Ik snap dat iOS gebruiksvriendelijk is, maar volgens mij onderschat je de gebruikers enorm als je denkt dat ze dat te moeilijk vinden :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 4 oktober 2013 08:58]

kalibreren is volgens apple een te moeilijk woord/procedure voor gewone gebruikers, daarom laten ze je het niet toe
Onjuist, de kompas app moest je wel eens kalibreren.
De kompas app moet je voor gebruik iedere keer kalibreren door hem schuin te houden en een "rondje" te draaien ermee ;)
Dit kan wel iets genuanceerder lijkt mij...

Ze geven de gebruiker de optie niet omdat het in de historie van de Iphone nooit nodig is geweest om als eind gebruiken je toestel opnieuw te kalibreren,
Nou in de afgebeelde game kan (en moet, ook met een 4s) je dit gewoon kalibreren dus is wel slecht voorbeeld.
Dit heb je in sommige spellen ook gewoon zitten op de iPhone hoor. Bijvoorbeeld Labyrinth, gewoon simpel met 1 druk op het scherm.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100226011409AA4Pk9y
Nou ja gek....ik vind het ook. Maar veel mensen die een iPhone kopen die kopen het omdat het simpel is. Des te meer keuzes je introduceert in je systeem, ook een OS, des te ingewikkelder het wordt. En natuurlijk is dat zoveel mogelijk te optimaliseren met een goede UI, maar bij meer keuzes zal een OS met optimaal UI ingewikkelder blijven dan een OS met minder keuzes en een optimaal UI.

Ik vind het veel belachelijker dat een apparaat van 829 euro met dergelijke fouten kampt. Je zou toch verwachten dat quality control dit ondervangt als er een serieuze hoeveelheid toestellen is die kampt met dit probleem. Voor 829 euro moet dat toch te betalen zijn.

[Reactie gewijzigd door JT op 4 oktober 2013 08:55]

Ben ik nou gek als ik zeg: dat hoor je als gebruiker te kunnen kalibreren? Dat kan ik met mijn 2 jaar oude Galaxy Nexus al :D Ik weet alleen niet of de app dat doet of de telefoon.
Daar ga je de fout in. Apple zorgt er voor dat het werkt zoals zij dat willen.

It's not a bug, it's a feature.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 4 oktober 2013 09:14]

You're holding it wrong!
Omdat de waterpas een paar graden afwijkt, kunnen daardoor meubels scheef komen te staan.
Seriously?? Zijn er echt mensen die hun iPhone gebruiken om hun meubels waterpas te zetten? Het zou nog niet eens in me opkomen om dat te doen.. Al was het maar omdat dit soort electronica in mijn ogen daar totaal niet voor gemaakt is en er in mijn ervaring telkens van dit soort afwijkingen voorkomen.

Knullig is het wel, zeker bij een opvolgend toestel..

[Reactie gewijzigd door Passeridae op 4 oktober 2013 10:36]

Steeds meer mensen zien hun smartphone als alternatief voor het Zwitsers zakmes. Ik zou hier dus ook niet van staan kijken.
Is het eigenlijk ook wel een beetje; De hoeveelheid hardware in smartphones (en tablets) is enorm, bizar eigenlijk, en mensen doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat we allemaal rondlopen met kleine computers die alle desktops in 2004 eruit sprinten, maar wel een paar dagen nonstop draaien op een batterij lading, en dat deze computers ook nog eens 3D bewegings en magnetisme sensoren hebben die accuraat genoeg zijn om zich met laboratorium materiaal te meten, niet alleen super accurate GPS bevatten maar ook vaak nog satelliet netwerken als GLONASS ondersteunen, een camera hebben waar zelfs huidige digitale camera's vaak niet aan kunnen tippen, 1920x1080 pixels hebben in dat kleine formaat scherm (en dan soms ook nog eens vooruitstrevende technieken als OLED welke op het moment als normaal scherm nog steeds onbetaalbaar zijn), en tegenwoordig ook draadloos op internet kunnen overal ter wereld met snelheden waar ik in 2005 nog niet van kon dromen- 20mbit+ was echt alleen voor servers. Dan heb je nog apparaten die volledig je hand en gezicht kunnen tracken met infrarood (Samsung Galaxy S4 bijv), en zit er meestal een zaklamp in waar je een kamer mee kan verlichten.

In 2005 was het nog een utopie, rondlopen met zo'n apparaat, men refereerde aan Star Trek voordat je aan een gewone telefoon dacht. Nog geen 10 jaar later is het de normaalste zaak van de wereld, en is er een ware wetloop van wie de beste mobieltje draagbare supercomputer heeft. Als ITer kan ik absoluut niet zonder, en vergelijken met een zakmes voelt bijna alsof de smartphone teniet wordt gedaan.
Vraag me af welke foon bij jou een paar dagen non stop draait op één lading.
Ik heb het met een 4S en S4 nog nooit een volle dag uitgehouden op één lading hoor.
Ja, standby, dan wel. Maar dat noem ik geen draaien.
Maar dat is het wel ;) Men noemt het standby, maar eigenlijk is dat raar, als een desktop of laptop op standby staat staat hij praktisch uit, als een telefoon op 'standby' staat is hij gewoon bezig, en constant met netwerken verbonden. Als smartphones eenzelfde soort standby hadden als laptops/desktops zouden ze weken meegaan, kan je alleen geen telefoontjes ontvangen :P
Mwah, in die context heb je uiteraard gelijk.
En over "draaien" valt een beste discussie te houden :)

Ik persoonlijk ondervindt een rap lege batterij als ik lekker een middagje aan het internetten ben en wellicht nog een game.
Dan is zo'n batterij binnen een paar uurtjes leeg. Heb ik nog niet eens genavigeerd.

Maar goed, lang of kort. Er is niet één telefoon die dit lang volhoudt natuurlijk. Moeten we eigenlijk ook niet verwachten van zo'n ding.
Ja i.d.d. 1 April komt wel heel laat dit jaar of heel vroeg voor volgend jaar. Een telefoon gebruiken als waterpas; een gimmick noemt men dat wel. Een telefoon is daarvoor veel te kort of klein (hoe je het bekijkt). Hoe langer een waterpas hoe nauwkeuriger natuurlijk. Al met al zal het wel iets met de dedicated chip voor de sensoren te maken hebben.
Kunnen ze die iPhone niet gewoon uitrusten met een libel?
It's a 'drunk mode' feature.
Nee nee nee, je houdt hem niet verkeerd vast. Dat probleem is inmiddels opgelost met een hoesje.

Wat hier gebeurd is dat men overduidelijk verkeerd gebruik maakt van de zwaartekracht.
Binnenkort weer een gratis hoesjes aktie?
Een hoesje met instelbare schuine kant van 2-6 graden om de sensor te corrigeren :Y)
of een hoesje met een waterpas eraan die voor de camera zit
Serieus? Je gebruikt je iphone bij het klussen om iets waterpas te krijgen? Dan mag je je geen klusser noemen, en verdien je het ook om alles schots en scheef te krijgen.....
Waarom bestaat het dan? Even een wasmachine waterpas zetten lukt even goed door je telefoon er bovenop te leggen. Een goede klusser trekt zijn plan en is een beetje creatief.
Omdat een waterpass op zo'n kort apparaat sowieso al niet erg nauwkeurig is, hoe langer je waterpas hoe nauwkeuriger hij is.
Daarom zou het dieptriest zijn wanneer een vakman zijn vak uitoefent met een toch al onnauwkeurig apparaat.
Voor een wasmachine is het afdoende... NIemand heeft ooit gezegd dat het een vervanging is voor een machine waterpas.
Het gaat om alles waar de sensoren bij nodig zijn. Dus ook games. en zelfs navigatie.
Deze sensoren worden nu uitgelezen uit het Log van de M7 co-processor, toch? Dit is dan volgens mij ook de eerste plek om te beginnen met zoeken naar het probleem.
Helpen we als Nederlanders een keer een beetje mee met de iPhone, gaat het verkeerd.

Op zich zou het me wel verbazen als deze chip zorgt voor afwijkende waarden van de sensoren. Wat ik me wel voor zou kunnen stellen is dat deze chip zorgt voor een vertraging, waardoor je ook verkeerde waarden krijgt.

Ik hoop voor Apple dat het een softwarefout is.
Wel opmerkelijk NXP levert over algemeen goede chips af. Denk dat het ligt in de communicatie van de chip. Al blijft het een wilde gok maar meestal is dat wel het geval.
Is het niet zo dat de desbetreffende app misschien nog niet geoptimaliseerd is voor deze co-processor?
Het probleem zal waarschijnlijk software matig zijn. Ik denk dat te maken heeft met het aanspreken van de M7 chip, dus diep in de code. De iPhone 5S is namelijk de enige iPhone met M7 chip. Ben benieuwd of er snel een fix komt.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 4 oktober 2013 09:11]

Blijft het wel vreemd dat niet alle iPhone 5s toestellen er last van hebben..
Sorry hoor, maar als je je telefoon als waterpas gaat gebruiken tijdens het klussen dan vraag je om problemen....
Ik vind het eerder creatief.
Mag ik ook geen duct-tape meer gebruiken als ik even geen lasapparaat bij me heb?
Zag laatst dat mensen ook een ipad app hadden om hun mortier in de juiste hoek af te stellen. Misschien is dit wel een anti-terroristen oplossing van apple voor dit probleem.
omdat de waterpas een paar graden afwijkt, kunnen daardoor meubels scheef komen te staan. Het is onduidelijk hoeveel mensen hinder ondervinden van deze issues,
hahahahha :+ dan kan je niet serieus genomen worden 8)7 je hebt wel een hele dikke apple veer in je * wanneer de inrichting van inboedel afhankelijk is van het wel/niet functioneren van je telefoon.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 4 oktober 2013 08:52]