Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Apple heeft vlak voor de Nederlandse release van de iPhone 5s een bug gefixt die ervoor zorgde dat de kantelsensor een afwijking had. De bug bleek vooral een probleem in games met besturing via beweging, zoals racegames.

Dat de bug is gerepareerd, blijkt uit een changelog op de site van Apple. Hoe Apple de bug heeft gerepareerd, is onduidelijk, maar vermoedelijk zit er een vorm van kalibratie in de software of is de standaardafwijking waar de software vanuit gaat verlaagd.

Vooral in racegames waarbij gestuurd wordt door de iPhone te draaien bleek de afwijking van de kantelsensor merkbaar. De fout zit in alle bewegingssensoren in de iPhone 5s. De 5c zou geen last van de issues hebben, al is onduidelijk waarom. De waterpas wijkt tussen twee en zes graden af; het kompas zelf vermoedelijk rond 10 graden.

De software-update voegt ook een optie toe om schermanimaties verder te verminderen. Daarnaast is een bug geplet die het mogelijk maakte om het lockscreen te omzeilen. Apple biedt sinds dinsdagavond de update draadloos aan bij alle gebruikers van een iPhone 5s.

Apple brengt de iPhone 5s en de iPhone 5c vrijdag in Nederland uit. De telefoons kwamen een maand geleden al uit in onder meer Frankrijk en Duitsland.

iPhone 5s

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

De bug bleek vooral een probleem in games met besturing via beweging, zoals racegames.
Dat is een beetje flauwekul eerlijk gezegd. Het bleek vooral een probleem bij mensen die hun telefoon als waterpas gebruiken. Zo is het ook ontdekt, door iemand die hem als waterpas gebruikte, gamers was het voor die tijd helemaal niet opgevallen.

Als gamer merk je er niet veel van. Mensen coördineren hun handen niet door ze volledig recht te houden, dat doen ze op basis van de feedback uit de game. Als je auto naar rechts moet dan hou je je linkerhand iets hoger totdat de auto doet wat jij wil dat hij doet. Hoeveel graden dat precies is en of hij voorheen helemaal waterpas was is niet relevant, zal niemand weten en zal een gamer een zorg zijn. Zeker die paar graden waar het hier om gaat is niet te merken in games.

Het is niet voor niets dat geen enkele demonstratie van het probleem in games houd sneed. Het was alleen te simuleren door de telefoon plat op tafel te leggen zodat de besturing naar links afweek. Echter, je kunt dat soort games helemaal niet spelen plat op de tafel omdat je niet kunt sturen. Als je hem zoals een normale gamer in de lucht vasthield viel het probleem helemaal niet op.

Maar goed, fijn dat het is opgelost.
Als gamer merk je er niet veel van. Mensen coördineren hun handen niet door ze volledig recht te houden, dat doen ze op basis van de feedback uit de game.
Is dat echt zo? Het stuur van m'n fiets zat ooit nét niet helemaal recht, en ik had er toch echt wel last van dat ik m'n stuur heel licht moest bijdraaien om recht vooruit te gaan...
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe scheef. Grote kans dat het stuur van je fiets nu ook niet helemaal recht zit maar dat het te weinig is om iets van te merken. Overigens, zelfs toen je stuur meer afweek reed je niet alleen maar rondjes, je hersenen corrigeerden het automatisch...

In dit geval ging het doorgaans om een graad of drie, dat is veel voor serieuze toepassingen (je wil het niet op je waterpas hebben als je in de bouw werkt) maar voor afgeleide toepassingen als games zul je het niet eens merken.
Een verschil van 2 tot 6 graden zul je echt wel merken.
In dit geval ging het doorgaans om een graad of drie, dat is veel voor serieuze toepassingen (je wil het niet op je waterpas hebben als je in de bouw werkt) maar voor afgeleide toepassingen als games zul je het niet eens merken.
Gek dat het JUIST in games merkbaar was en aangetoond werd....

Tuurlijk is het te corrigeren, daar zijn we inderdaad slim genoeg voor, maar we zijn liever lui dan moet getuige dat we uberhaubt smartphones kopen :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 oktober 2013 16:46]

je merkt het niet eens als je zon game speelt, maar omdat het zo gehypt word,
wel ja
Er wordt hier nogal gefocusseerd op het al dan niet scheef houden van de telefoon, maar er zit veel meer in iOS 7.0.3. De update is dan ook niet alleen voor de 5s, maar voor alle iDevices die iOS 7 ondersteunen.

Hieronder een lijst, afkomstig van deze site. En hier de originele (Engelstalige) bron.
• iCloud-sleutelhanger is toegevoegd om uw accountnamen, wachtwoorden en creditcardnummers bij te houden op alle apparaten die u daarvoor toestemming geeft
• Er is een wachtwoordgenerator toegevoegd, zodat Safari suggesties kan doen voor unieke, moeilijk te raden wachtwoorden voor uw online-accounts
• Het bijgewerkte toegangsscherm geeft ‘schuif om te ontgrendelen’ met vertraging weer als Touch ID wordt gebruikt
• Het is nu weer mogelijk om via Spotlight op het web en in Wikipedia te zoeken
• Oplossing voor een probleem waarbij sommige gebruikers geen berichten via iMessage konden versturen
• Oplossing voor een probleem waardoor iMessage niet kon worden geactiveerd
• Verbeterde systeemstabiliteit bij gebruik van de iWork-apps
• Oplossing voor een kalibratieprobleem met de versnellingsmeter
• Oplossing voor een probleem dat ertoe kon leiden dat Siri en VoiceOver een stem met lagere kwaliteit gebruikten
• Oplossing voor een probleem dat het mogelijk maakte de toegangscode op het toegangsscherm te omzeilen
• De instelling ‘Verminder beweging’ minimaliseert beweging en animatie beter
• Oplossing voor een probleem met overmatige gevoeligheid bij VoiceOver-invoer
• De instelling ‘Vette tekst’ werkt nu ook met tekst op het beltoetsenpaneel
• Oplossing voor een probleem waarbij beheerde apparaten niet langer beheerd waren als software werd bijgewerkt
Goed dat het opgelost is. Maar Apple heeft voor zover ik weet deze bug nooit officieel erkend of zit ik daar nu naast? Fijn natuurlijk dat ze het oplossen, maar toch jammer dat ze er niet gewon openlijk voor uit komen en aangeven met een fix te komen zoals nu het geval is. Dat zou ik toch plezieriger vinden.
Goed dat het opgelost is. Maar Apple heeft voor zover ik weet deze bug nooit officieel erkend of zit ik daar nu naast? Fijn natuurlijk dat ze het oplossen, maar toch jammer dat ze er niet gewon openlijk voor uit komen en aangeven met een fix te komen zoals nu het geval is.
Ze erkennen het toch officieel in deze release notes? Maar apple doet geen communicatie tot ze iets helemaal bevestigd, uitgezocht, en gefixed hebben. Dat is hoe ze werken, en altijd hebben gewerkt.
Ja en nee, ze releasen bugfixes die onderandere inderdaad bevatten wat pas achteraf door Apple wordt bevestigd, uitgezocht en gefixed. Het is niet bepaald elegant, enerzijds staan er nog bugfixes open maar die Apple richting klant in het niet laat, anderzijds krijg je een patch waarvan je deels weet wat die doet. Zo'n update kan veel meer bevatten uiteindelijk en het zou Apple zeker richting admins sieren om helder te zijn in wat ze precies uitrollen.
Je kunt natuurlijk stellen dit is hoe Apple altijd werkt dit wilt natuurlijk niet zeggen dat dit de beste manier is. Wat jammer is dat Apple niet openstaat voor verbetering als het op sociale relaties aankomt. Communicatie met Apple is niet bestaand op de releases na en een persbericht zoals deze.
Communicatie met Apple is niet bestaand
Dat is pertinent niet waar, ik heb met apple's reguliere support te maken gehad, en de issues die ik destijds had waren dusdanig intressant dat ze er 2 support mensen en een developer op hebben gezet om samen met mij uit te vogelen wat er mis was. (en gefixed in de volgende update). Ze belden me daar zelfs na kantoor tijd voor (op mijn verzoek)

Ook itunes support ( is ook voor de appstore e.d.) reageert snel, en uitstekend is mijn persoonlijke ervaring.

Ik heb beide zelden nodig, maar als ik ze nodig heb is het doorgaans heel snel en adequaat geregeld.
Zo'n update kan veel meer bevatten uiteindelijk
ik heb nog nooit meegemaakt dat apple meer in een update heeft gestopt dan in de release notes vermeld stond.
Wat een onzin over admins. Wat moeten admins dan extra weten wat niet in de support documenten terug te vinden is? Wat staat er niet in die documenten, waarvan jij weet dat het wel in de update zit, en waarvan je het had willen lezen?
http://support.apple.com/kb/DL1691
http://support.apple.com/kb/HT5982
http://support.apple.com/kb/HT5957
Dit is toch meer dan genoeg?

Apple is altijd al expres een tikkie traag geweest om te reageren. Het is voor zo'n groot bedrijf denk ik juist de beste aanpak om rustig het probleem te evalueren in tegenstelling tot "massale paniek" te starten door heel snel een fout toe te geven alvorens hij is opgelost. Echte problemen waar aan gewerkt wordt, zoals iMessage, geeft Apple toe middels alleen de opmerking dat ze eraan werken en dat een fix zsm wordt verwacht.


@Loller1 hieronder
nog niet reageren != ontkennen

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 23 oktober 2013 13:45]

Maar wel rond uit arrogant naar je klanten toe. Een bug blijven ontkennen totdat die gefixed is, ja, dat kan eens gebeuren, maar bij Apple is het altijd zo.
Ze ontkennen niets. Als ze het zouden ontkennen zou je vanuit apple horen: "hier is niets aan de hand, dat ding werkt prima, etc, etc".

Dat doen ze niet, ze houden simpelweg hun mond, tot er een oplossing is.
en dat is een goed voorbeeld,

Zouden bedrijven vaker moeten doen.

eerst oplossen daarna pas communiceren en vooral geen datums geven.
Daar gaan consumenten je op afschieten terwijl iedereen weet dat bugs er nou eenmall bijhoren.
Dat gebeurd bij Apple zelden. Apple is over het algemeen een behoorlijke black-box, dus ook hierin.
Ben toch benieuwd 'hoe' ze het met een software update hebben gefixt. De afwijking is trouwens verschillende per toestel, dus er moet toch effectief een kalibratie ergens plaatsvinden om het terug juist te zetten?

Ben trouwens ook benieuwd of de nieuwe iPads die in november uitkomen ook dit probleem zullen hebben omdat deze ook met de M7 processoren uitgerust zijn.
Dat het op te lossen is met een update, bewijst toch dat de 'kalibratie van de sensor in de fabriek' toch niet het probleem is geweest?
Ben toch benieuwd 'hoe' ze het met een software update hebben gefixt.
Waarschijnlijk gebruikte iOS7 door een bug niet (op de juiste manier) de calibratie parameters.
Die bug is waarschijnlijk indirect een gevolg van de nieuwe chip

[Reactie gewijzigd door Carbon op 23 oktober 2013 13:14]

Toch vreemd dat de 5S wat mankementen heeft en de 5C niet. (Die ook niet de update nodig heeft). Je mag denken van mij wat je wil maar voor de gewone gebruiker is de 5C gewoon een beter toestel. Aangezien die uit zachter materiaal is gebouwd zal deze waarschijnlijk tegen een stootje meer kunnen.
Toch vreemd dat de 5S wat mankementen heeft en de 5C niet.
De 5C heeft/had dezelfde problemen.

Zie: it’s not just the iPhone 5S — the 5C sensors aren’t accurate either
Dit is wel een vrij persoonlijk artikel, maar we kunnen wel eens zijn dat de 5C gewoon minder problemen heeft dan de 5S.
Als ik de 5C review van Tweakers moet geloven is juist de kunststof behuizing kwetsbaarder voor krassen dan dat je zou verwachten.

[Reactie gewijzigd door Deem op 23 oktober 2013 14:28]

"Dat het plastic glimt, versterkt het idee van een goedkope telefoon. Toch heeft het ook voordelen; de 5c voelt door de rondingen beter aan dan andere iPhones van de afgelopen jaren en beschadigingen, afgezien van de genoemde krasjes, zullen minder snel optreden en zichtbaar zijn. Het zijn dezelfde voor- en nadelen als bij andere plastic telefoons; de behuizing van de 5c is niet beter of slechter dan die van een Nokia Lumia bijvoorbeeld."

Gekopieerd van de laatste redactiereview. :Y)
Ik heb ooit gelezen dat elk toestel uniek is door deze bewegingssensoren. Ze maken of kunnen geen 2 toestellen maken die exact het zelfde geijkt zijn. Uiteraard is dit een beveiliginsrisico aangezien dit elk toestel traceerbaar kan maken.
Alleen de afwijking is 'uniek' en hoe kom je achter de waarde van de afwijking? Door het apparaat heel nauwkeurig - in real life - te vergelijken met een geijkt apparaat. Niet zo praktisch als identificatie dus.
Maar goed dat niet ieder apparaat ook een uniek serienummer heeft dan...
Ja, maar blijkbaar kan dat niet zo gemakkelijk uitgelezen worden door apps.
Ja, maar blijkbaar kan dat niet zo gemakkelijk uitgelezen worden door apps.
Stelt niets voor!
Het opvragen van de UDID ([UIDevice uniqueIdentifier]) is gewoon gedocumenteerd.
Probleem is alleen dat apps die de UDID opvragen niet meer worden toegelaten in de AppStore.
De software-update voegt ook een optie toe om schermanimaties verder te verminderen.
Een zeer welkome toevoeging. Hopelijk komt er ooit een optie om de animaties uit te zetten of te versnellen zoals FakeClockUp doet.
Ik krijg altijd de indruk dat de animaties de laadtijden maskeren om het toestel niet traag over te laten komen, maar bij mijzelf werkt dit averechts.
De verminder beweging optie schakelt de animaties uit. Deze worden dan vervangen door een simpele fade. En ja, alles gaat dan veel sneller.
Mooi dat ze hier zo snel een oplossing voor bieden. Misschien niet meer dan logisch.. maar je ziet wel eens anders...
Tja, Velen hier dachten dat het niet opgelost kon worden met een simpele update. Maar het kan dus wel.
"De software-update voegt ook een optie toe om schermanimaties verder te verminderen. Daarnaast is een bug geplet die het mogelijk maakte om het lockscreen te omzeilen. Apple biedt sinds dinsdagavond de update draadloos aan bij alle gebruikers van een iPhone 5s."

Overigens is iOS 7.0.3 ook voor andere ipods, iphones en ipads te downloaden.

Het verminderen van de animaties laat je device er veel 'soepeler' uit zien, doordat de animaties te lang duren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True