'HTC Runnymede heeft 4,7"-scherm en video-opname met 60fps'

HTC komt volgens een gerucht binnenkort met het toestel Runnymede. De gebruikte processor en schermresolutie horen niet bij een toptoestel, maar de Runnymede zou vooral opvallen door het 4,7"-scherm en de camera.

De Runnymede is volledig gericht op multimedia, blijkt uit een lijst van specs die door Pocketnow is gepubliceerd. Het toestel zou draaien op een Qualcomm MSM8255 die op 1,5GHz draait. Dezelfde singlecore-processor zit al in veel HTC's, zoals de Desire HD, Desire S en Incredible S. HTC klokte de cpu al eerder over naar 1,5GHz voor zijn tablet Flyer.

De nieuwe HTC-smartphone, die zou draaien op Android 2.3.4, zou vooral opvallen door zijn multimediafuncties. De 8-megapixelcamera zou een 28mm-groothoeklens hebben met een vaste lichtsterkte van f/2.2. De camera kan 720p-filmpjes schieten met 60fps, een framerate die veel hoger ligt dan bij de concurrentie. Muziek luisteren zou kunnen via de meegeleverde Beats Audio-koptelefoon. Pocketnow vermeldt specifiek dat het niet gaat om oordopjes.

Het toestel zou een 4,7"-scherm hebben met een resolutie van 800x480 pixels. De resolutie is opvallend, omdat HTC's topmodellen sinds enige maanden een scherm hebben met maximale resolutie van 960x540 pixels, terwijl er eerder geruchten waren over schermen met 1280x720 pixels.

De Runnymede zou nog dit jaar moeten uitkomen, maar het is onduidelijk in welke landen dat zal gebeuren. Eerder doken geruchten op over de Vigor, een toestel met 720p-scherm. Pocketnow publiceert geregeld foto's en details van onaangekondigde HTC-toestellen. Zo kwamen via de site de eerste afbeeldingen naar buiten van onder meer de Incredible S en Wildfire S.

Het toestel is niet de eerste HTC die een scherm zou hebben van 4,7 inch. Eerder kwamen al details naar buiten van de HTC Titan, die onder de codenaam Eternity is ontwikkeld. Dat Windows Phone-toestel zou eveneens een 4,7"-scherm hebben. De Titan zou donderdag kunnen worden aangekondigd, tijdens een evenement dat HTC in Londen houdt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

31-08-2011 • 11:02

59 Linkedin

Reacties (59)

59
58
44
2
0
7
Wijzig sortering
Ik blijf het toch wel frappant vinden. Dell stopt met de 5" Streak en de andere fabrikanten zijn nu hard op weg naar die 5". Persoonlijk vind ik 4" toch wel de limiet.
Als de randen maar kleiner worden, dan blijft de gehele grootte van het toestel gelijk. Maar dat houd ook een keer op.

En is 800x480 niet veel te klein voor zon groot scherm? Ik heb op mijn Desire Bravo een 3.7 inch scherm met dezelfde resolutie.
Het gaat niet om het toestel maar om het scherm. Bij mijn Sensation bijvoorbeeld kan ik de telefoon niet zo vasthouden dat ik bij de knoppen én bij de status balk kan. Beide erg belangrijk binnen Android. Dat wordt er met een smallere bezel niet beter op.
Ik heb een HD2 van 4,3 inch met dezelfde resolutie, niets mis mee hoor. je ziet de pixels echt niet... tenzij je er moeite voor gaat doen natuurlijk.
Plus het houd de eindprijs wat betaalbaarder
plus alle apps doen het zeker weten zonder gezeik.

niet dat ik een nog groter scherm in mijn telefoon wil, maar er is wel wat voor te zeggen... deze keuzes.
Toch tijd voor een bril als ik dat zo hoor! Op mijn 4" @ 800×480 kan ik met redelijk gemak de pixels zien, voor 4,7" zou 1024×600 of 1280×720 echt niet heel verkeerd zijn.
Tja.. je kunt de pixels inderdaad wel zien op een HD2 mits je met je ogen relatief dicht bij het scherm gaat zitten..

Bij normaal gebruik merk je er helemaal niets van.

Ik verwacht dat dit toestel wel een nette prijs krijgt door de lagere resolutie en de single core processor.
Bij normaal gebruik kan ik de pixels anders gewoon tellen, maar dat ligt gewoon aan hoe goed je ogen zijn. Maar last heb ik er niet van, de HD2 was toen hij net uit kwam juist zo goed vanwege het scherm.
Ik heb een beetje lopen rekenen en tekenen en ben het met je eens dat een 4,7 inch scherm ook 1024*600 moet zijn, om dezelfde scherpte/dpi te houden als bijvoorbeeld de Desire.

Een 3,7 inch scherm heeft de afmeting van ongeveer 4,8x8,1 cm, en een 480*800 res.
Een 4,7 inch scherm heeft de afmeting van ongeveer 10,4x6 cm, dus een 1024*600 resolutie is hier perfect in verhouding met bijvoorbeeld een HTC Desire.

Dat ik zelf op elke website in moet zoomen om goed te kunnen lezen zal dus ook zo zijn bij een 4,7" scherm met 1024*600. Voor mij persoonlijk is het dan ook zeker geen verkeerde keuze om op dit formaat scherm te kiezen voor 480*800.

Ik denk dat dit nog steeds scherp zat is voor het gebruik. Dat je de pixels beter gaat zien zal wel een feit zijn, maar ik denk dat dit niet storend is, tenzij je met je neus op je telefoon zit. Volgens mij zitten de meeste mensen op zo'n 25-30 centimeter afstand, en dan valt dat allemaal wel mee.
Vergeet niet dat de Desire's met een amoled-scherm een pentile-layout van de subpuxels hebben. Maar als je de Desire's met SLCD schermen bedoelde, heb je helemaal gelijk.
De Desire is best scherp, dus het valt wel mee. Een hogere resolutie zou je nog wel merken.

[Reactie gewijzigd door danielkraak op 31 augustus 2011 11:36]

hangt er denk ik ook sterk vanaf hoeveel bezel je er nog rond hebt, die streak had véél bezel. het toestel zou gerust een pak kleiner kunnen met hetzelfde scherm.
Het hangt er helemaal vanaf, Wanneer je een Sensation naast een Incredible legt zijn de maten van een Sensation met een 4.3" scherm helemaal niet veel groter.

Daarbij is een van de dingen die gaat veranderen in Ice Cream Sandwitch dat hardware/software buttons niet meer verplicht worden. Telefoonfabrikanten kunnen/mogen een grootscherm als voorkant nemen. Dit heeft een groot voordeel voor mulitmedia toepassingen. Wanneer je het toestel gebruikt om door Android te navigeren en/of andere apps zullen de 4 android knoppen gewoon onder op het scherm in een aparte balk te vinden zijn.

Dit toestel (Runnymede) kan maar zo één van de eerste toetsellen zijn die op ICS gaat werken....
Juist, je vindt 4" limiet. Ik bijvoorbeeld niet. Mijn HTC Sensation is 4,3" maar om te zeggen dat dat de limiet is? Nee dat is het niet. Het mag een maatje groter. De randen moeten dan wel wat smaller worden en het toestel mag wat mij betreft maar een paar milimeter in de breedte groeien. Nieuwste Android, 3.5 uit mijn hoofd werkt zonder fysieke toetsen. Aan de onderkant krijg je dus weer een cm erbij.

Het is de vraag of dit toestel genoeg verkocht zal worden gezien de specs. Enige waar ie in uitblinkt is de grotte. Voor de rest is het niet zo bijzonder.
Ben het daarmee eens, hoe groter het ook gaat, hoe minder prettig zo'n toestel in de hand ligt. Lijkt me vooral onpraktisch met het bellen...

Wel een mooie ontwikkeling dat een smartphone camera 720p kan schieten met 60fps, maar ik snap niet waarom ze een single-core processor hebben verwerkt in het toestel? Meer met de onderliggende gedachte dat het toestel voor multimedia bedoeld is en daarom dan ook de rekenkracht wel kan gebruiken??
Bij Qualcomm is de DSP toch gewoon de CPU? Ondanks dat, speelt ook mijn Galaxy S2 nog steeds af met de CPU, als ik youtube / film materiaal bekijk, gaat die toch nog naar de 500 - 800mhz, ipv van dat die "niets" over de CPU doet en deze op 200mhz in rust blijft hangen.
Ben het daarmee eens, hoe groter het ook gaat, hoe minder prettig zo'n toestel in de hand ligt. Lijkt me vooral onpraktisch met het bellen...
Tenzij de meerderheid straks handsfree belt, bv met headsetje? Dat doe ik zelf ook al vaak, vind zelfs de iPhone3 al niet lekker vasthouden na een tijdje.
Ligt ook een beetje aan je handen.
Ikzelf heb maatje kolenschop en vind 4" het absolute minimum als het toestel een touchscreen heeft. Dat is ook de reden dat ik eerst een HD2 en nu een sensation heb.
Maar het vrouwtje vind het weer helemaal niks aangezien haar handen toch een tikkie kleiner zijn als de mijne.
Voor elk wat wils moet je maar denken.
hier ben ik mijn SGS kwijt, nadat ze hem een keer 'geleend' had.
6 maanden lang 'zeuren' over de grootte van het scherm, onhandig enzo .. maar na een weekendje op stap, wil ze hem niet meer teruggeven

"toch fijn, zo'n groot scherm"

< goede reden om zelf ook op pad te gaan voor dit formaat ( tot 5 á 6")
Ik blijf het toch wel frappant vinden. Dell stopt met de 5" Streak en de andere fabrikanten zijn nu hard op weg naar die 5". Persoonlijk vind ik 4" toch wel de limiet.
Als je dat te groot vindt dan koop je toch gewoon een toestel met een kleiner scherm? Ik snap niet wat je zit te klagen, niemand verplicht je van dit te kopen.
Ik heb sterk mijn twijfels als de resolutie wel 800*480 pixels gaat zijn, volgens mij is dit veel te laag voor een dergelijk groot scherm. Bovendien waarom zou HTC bij zo'n groot toestel een lagere resolutie nemen als in een HTC Sensation / EVO 3D

Ook de Qualcomm MSM8255 vindt ik een opmerkelijke keuze, diens GPU de 205 is namelijk helemaal niet zo'n uitblinker. De 220 die is de Sensation wordt geleverd bij de MSN8260 is namelijk veel sneller.

Kortom, ik heb nog al wat twijfels bij deze specs...
Omdat ie bewsut mee moet doen met de mid-end misschien? Als je er dan allemaal high-end spul in stopt wordt de prijs zo hoog he voor een mid-end toestel :)
Ben ik niet helemaal mee eens, ook wanneer je kijkt dat het toestel pas eind dit jaar op de markt zou komen. Dat betekent dus dat de MSM8255 CPU bijna 1.5 jaar op de markt is. Ik gok nog steeds op een andere CPU.

Nergens in het artikel komt naar voren dat dit een mid-end toestel zou moeten zijn, dit concludeer je zelf door de zeer speculatieve specs....
Stel je voor, je bent 12 jaar, gaat naar je lokale telefoonboer en ziet daar tussen alle telefoontjes een gigafoon met een enorme bling koptelefoon (geen oortjes) staan. Je hebt nog wat twijfels maar je pakt hem toch even beet. De verkoper stapt op je af en zet de koptelefoon op je hoofd en start de nieuwste Transformers film op de foon. Je bent overdonderd. Dan komt de genadeslag.......€299 of met abo gratis.
Je loopt vol met fantasien uit de winkel dat jij morgen The Man bent op school.

Wordt dit een teleurstellende dag morgen voor deze jongen? Ik denk het niet. Het is nog even de vraag of de koptelefoon dan als onderdeel van de smartphone wordt gezien of niet, maar grote kans dat deze smartphone toch iets meer opvalt dan een Wildfire. De schoolmaatjes zullen bij een telefoonboer gemakkelijk de telefoon kunnen herkennen door de grote bijgeleverde koptelefoon.
De specs en prestaties zijn niet de USP, de look (en de prijs) wel. En hiermee zou hij best wel eens kunnen scoren.
Anoniem: 256386
31 augustus 2011 11:31
Je koopt niet zo een smartphone om voornamelijk te bellen. Daarvoor is het te groot om lang mee te bellen. Net zoals de meeste twijfel ik aan de resolutie. Het klinkt als een opgeblazen oude hardware. Het kan best goed uitpakken maar dat moet ik zelf eerst zien/ervaren.
Loopt HTC niet wat achter momenteel? Kijk naar de Sensation, die is vele malen dikker dan de S2 en toch wel een stukje minder snel ook in alle benchmarks en ook van wat gebruikers ervan zeggen. De Desire 1 was echt net zo goed als de Galaxy 1 maar nu lijkt HTC wel even een trede lager?
Anoniem: 256386
@bear8731 augustus 2011 11:44
De Runnymede is gewoon een Android versie van HTC Titan (WP7.5) met 4.7 inch.
Dus qua ontwikkelingskosten is het veel lager en kunnen klanten kiezen.
De Desire 1 was echt net zo goed als de Galaxy 1 maar nu lijkt HTC wel even een trede lager?
Hell no :P De SGS kwam ook later dus dat geef tniet maar echt niet dat ide aan elkaar gewaagd waren. De SGS was/is op alle punten sneller.

Dat de sensation wat trager naar voren komt msischien wel voor het grootste gedeelte door de resolutie van het de Sensation, was dat ook 800*480 hadden die 2 elkaar niet zo ontlopen als nu het geval is.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 augustus 2011 11:46]

Hoezo?

Als HTC een dun toestel had willen maken dan hadden ze dit vast wel gedaan. Dit heeft in mijn optiek niets met achterlopen te maken. Puur met keuzes... Je ziet gewoon dat HTC vast houd aan hun design.....

Iets wat overigens helemaal niet ongewoon is (kijk maar naar Audi qua autos)

Daarbij zijn er veel mensen die de Sensation beter in de hand vinden liggen dan de SGS2. Een heel dun toestel hoeft dus helemaal geen voordeel te zijn, het is een keuze van zowel de fabrikant als consument.

Om terug te komen op de Runnymede, volgens de geruchten zal dit dus wel een dunner toestel zijn, maar goed, afwachten alsof dit ook echt de waarheid zal gaan worden.
Volgens mij liggen ze qua prestaties toch aardig in de buurt. De hardware is namelijk nagenoeg gelijk.

Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft. Een interface met Sense van HTC of TochWiz van Samsung. Daarnaast prefereren sommige de hogere resolutie en de kleuren van het Super LCD scherm v.d. HTC en nemen genoegen met iets minder ram geheugen (256mb) t.o.v. het Super AMOLED+ scherm en haar overgesatureerde(?) kleuren met mindere resolutie, maar wel meer geheugen(1gb) wat in de benchmarks de telefoon sneller maakt dan de HTC.

[Reactie gewijzigd door STIMPPYYY op 31 augustus 2011 11:51]

Super AMOLED+ scherm en haar overgesatureerde(?) kleuren
Je hebt bij de SGS2 gewoon profielen voor de kleuren waardoor je en LCD achtige kleuren kan laten tonen of kan kiezen voor de 'overgesatureerde' kleuren :)

Oftewel (S)LCD heeft daar geen vorodeel meer in het zogenaamt(?) tonen van 'echte' kleuren :)
is het niet opvallend te noemen dat deze relatief oude processors nog steeds gebruikt worden in nieuwe modellen? Richt het dan toch niet zoveel uit? Dual-core? Gaat het dan toch 'marketingtechnisch' over de ghz-race?
Net als met CPU's voor PC's duurt het een (lange) tijd voordat software geoptimaliseerd wordt voor gebruik van Dual-Core's. Momenteel is het vooral een kwestie van energiezuinigheid en future proof zijn.
Yep. De gemiddelde consument zou niet weten dat een 1.5GHz processor niet beter is als een 1.0GHz dual core processor.
Misschien scheelt het niet veel in performance, maar wel zuiniger.
Anoniem: 411873
31 augustus 2011 11:06
4.7" vind ik persoonlijk iets te groot. De specs klinken natuurlijk wel veelbelovend. Ik heb echter wel moeite met de naam van het toestel, klinkt niet helemaal lekker.
Mocht het toestel echt komen (en dat is bij geruchten nog maar de vraag) dan gaat hij vast geen Runnymede heten, HTC gebruikt altijd interne codenamen voor toestellen, deze naam zal ook vast daar vandaan komen.
Ben pas net 'actief' in de smartphone markt, dus dat wist ik nog niet. Bedankt!
en dan nog ... er gaan weken voorbij zonder dat ik "galaxy S" of nokia N900 uitspreek

Het zijn maar namen, deze bedrijven zijn 'zuiniger' op hun eigen naam, dan op de artikelen die ze produceren
4.7" vind ik persoonlijk iets te groot. De specs klinken natuurlijk wel veelbelovend. Ik heb echter wel moeite met de naam van het toestel, klinkt niet helemaal lekker.
Runnymede is niet de echt naam maar de codenaam ;)

HTC ziet dit toestel mogelijk als de opvolger van de Desire HD. Vandaar dat de focus op multimedia ligt: een groot scherm, 8 megapixel camera en SRS geluid.
ik heb zelf de 4.3 desire HD en vind deze scherm grootte perfect voor mij.
een 4'' scherm vind ik net te krap en als ik terugdenk aan mijn vorige telefoon ( Iphone ) vraag ik me nog steeds af hoe ik het toen uitgehouden heb met dat ontiegelijk klein schermpje ( voor smartphones uiteraard - dumbphones hebben/hadden traditioneel een miniscuul scherm )

De essentie is volgens mij dat dat verschilt van persoon tot persoon.
Ik kan me voorstellen als je zelf kleine handen hebt ( vrouwen bvb ) dat je een 4.3" scherm inderdaad veel te groot zal vinden omdat je dan niet met 1 hand je volledige scherm kan bedienen.
Daar heb ik alvast geen last van en vind dit dan ook super makkelijk bedienbaar.

Of 4.7" makkelijk hanteerbaar zal zijn moet uiteraard nog blijken.
iPhone heeft maar een 3,5" scherm!

OT

Ik denk dat 4,7 wel erg groot word, randen om de schermen zijn al niet zo dik. Tevens vind ik de 4,3 inch van de Galaxy S2 wel beetje de max, al heb ik wel kleine handen :)
Het is zeker de max in die zin dat ik met relatief grote handen mijn duim zodanig moet uitstrekken dat ik bijna een kramp krijg om in de linkerbovenhoek iets aan te klikken op een 4" scherm als ik het toestel met 1 hand bedien. Je hebt die hoek dan mss niet zoveel nodig, maar als het veel groter wordt komt de hele bovenkant in gevaar.
Leuk dat je waarschijnlijk in hoge kwaliteit filmpjes kan maken, alleen is het dan weer jammer dat er een schem inzit die een resolutie heeft die 2 jaar geleden al vaker voorkwam..
èn ook heel leuk om 'slow-motion' filmpjes te maken. nog even wat extra specs die ik hier vond:

Right off the bat, we know that the HTC Runnymede will feature Android 2.3.4 Gingerbread as its operating system version of choice, sporting a 4.7″ touchscreen display at 480 x 800 resolution, a single-core 1.5GHz MSM8255 processor, 768MB RAM, 16GB of internal memory, an 8-megapixel camera at the back that does 720p video recording when the situation calls for it and a 1.3-megapixel front-facing camera for video calls.
Zo 4.7" das een diagonaal van 11.75cm.. Ik vind dit persoonlijk wel te groot worden voor een mobiel toestel, maar de specs liegen er niet om, dit is wel een multimedia monster.

Ik ben benieuwd of HTC zich ook nog gaat focussen op ~4" toestellen met high end specs, zodat de telefoon ook nog in de broek past terwijl je je schoenen aantrekt.
Multimediamonster? Groot scherm, maar met een resolutie die het niet echt mooi zal maken. Processor is ook niet meer van de snelste, voor HD-video afspelen wellicht te licht. Geen sprake van hdmi out, wat toch ook een minimum vereiste is vind ik voor een 'multimedia telefoon'. Enige die wat multimedia is zijn de cameramogelijkheden en de hoofdtelefoon, al heeft die niet veel te maken met het toestel zelf natuurlijk. Dan vind ik een optimus 2x die geen 300 euro meer kost me tegra2 chipset en hdmi out veel meer Multimediamonster dan deze telefoon...
Wanneer komt er weer eens een telefoon met een < 4 inch scherm. Dit schermen trekken je accu binnen 1 dag leeg. Wel leuk zo'n lichtsterke lens, maar als je niet de tijd krijgt van je accu om er foto's mee te maken, wat heb je er dan aan?
Mijn 4.3" HTC Sensation gaat zonder probs 2-3 dagen mee, dus je stelling klopt niet echt. De Accu is ook niet zo zeer het probleem, maar meer het "Mobiele" telefoon gedeelte is in het geding.
Beetje aparte specs ja.
Maar die Cam bevalt me wel! die mogen ze van mij in meer HTC toestellen gaan zetten. 28mm is heel wat groter dan de toestellen nu hebben. Dat samen met f/2.2 zou nog wel eens voor redelijke foto's kunnen zorgen.

Nu maar hopen dat bv de opvolger van de Sensation ook deze cam krijgt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee