Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Er zijn foto's opgedoken van een Android-smartphone van HTC, waarvan wordt beweerd dat het een scherm heeft met een resolutie van 1280x720 pixels. De HTC Vigor blijkt qua uiterlijk overeenkomsten te hebben met de Incredible S.

Omdat het scherm uitstaat en de specificaties in het instellingenmenu niet in beeld staan, is het onduidelijk of het echt gaat om HTC's eerste smartphone met 720p-scherm. Het is echter niet ondenkbaar: het scherm heeft een beeldverhouding van 16:9. De recente topmodellen Sensation en Evo 3D hebben ook die beeldverhouding, maar hebben een resolutie van 960x540 pixels.

Het toestel, waarvan de foto's zijn gepubliceerd door het Amerikaanse telecomblog Droid-Life, heeft een achterkant die doet denken aan die van de Incredible S. De achterkant daarvan wordt gekenmerkt doordat delen ervan dikker zijn gemaakt. Die delen tonen bij de Incredible S volgens HTC de 'innerlijke kracht' van het toestel, omdat op de dikkere plekken meer onderdelen te vinden zijn. De rode rand rond de camera duidt op een release bij de Amerikaanse provider Verizon Wireless, hoewel het niet ondenkbaar is dat het toestel ook naar Nederland komt.

De Vigor zou volgens de geruchten een 4,3"-scherm hebben, een 1,5GHz dualcore-processor van Qualcomm en een werkgeheugen met een grootte van 1GB. Ook zou audiotechnologie van Beats By Dre verwerkt zijn in het toestel. Eerder kwam een screenshot naar buiten, waarbij het toestel te zien was in de webwinkel van The Phone House, maar dat bleek een goedgemaakte fake te zijn. De HTC Vigor is nog niet aangekondigd, maar het toestel zou dit najaar moeten uitkomen.

Update 9:18: Het wifi-certificaat bevestigt dat de Vigor inderdaad twee typenummers heeft: ADR6425 voor Verizon Wireless en PH98100. Dat laatste typenummer ligt in lijn met typenummers van andere Europese toestellen en kan dus wijzen op een gsm-versie en Europese release. De Vigor ondersteunt overigens wifi op zowel 2,4GHz als 5GHz, iets dat bij lang niet alle smartphones het geval is.

HTC Vigor in Nenamark HTC Vigor HTC Vigor
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Ik denk toch dat de meeste gebruikers weinig verschil zullen zien tussen een 720p scherm en bijvoorbeeld een 800x480 zoals op mijn HTC Desire. Ik vind mijn beeldscherm ontzettend scherp, hierbij moet ik natuurlijk wel vermelden dat de Desire een 3,7" scherm heeft en deze 'Vigor' vermoedelijk een 4,3" scherm heeft.
Dan lijkt mij 800x480 -> 1280x720 toch ietswat overdreven voor die 0,6" extra.

Ik weet niet of het een eerlijke berekening is als ik het in percentages uitdruk, maar ik doe dat toch even:
3,7" > +16,2% > 4,3"
800x480 > +60%x50% > 1280x720
(Verschil in percentage is te verklaren door een andere beeldverhouding)

Mij lijkt de toename van de afmeting van het scherm t.o.v. de toename van de resolutie met 1x : 3,4x overdreven (3,4x is het gemiddelde van 60/16,2 en 50/16,2). Of sla ik hier de plank volledig mis?
Ik kan op een Galaxy-S (800x480 bij 4,3") op normale leesafstand een pixelstructuur herkennen. Op een iPhone4 lukt me dat niet. Om het op een Galaxy-S ook niet te kunnen moet de dpi dus hoger, richting de dpi van de iPhone. Met 1280x720 lukt dat.
Een goede ontwikkeling lijkt me.
Daar ben ik het niet met je eens. Neem bijv. een iPhone 4. Dat leest gewoon veel prettiger dan een Desire.

Hetgeen wat de iPhone 4 mist naar mijn mening, is een OLED scherm waarbij de contrast waarde in ieder geval redelijk is.

Zodra het donker wordt begint zwart op blauw/paars te lijken en dat is wat de AMOLED van de Desire absoluut niet heeft.


Dit is het beste van beide werelden en dat kan ik alleen mijn aanmoedigen. Met de Galaxy S2 is inmiddels door het gewone RGB patroon (in plaats van Pentile RGBG) de blauwe waas al weg. Nu nog de pixelpitch van een iPhone en kleurenbereik!
Ik merk duidelijk verschil tussen de iPhone/iPod met retina en verschillende wvga toestellen (3", 3,8" en 4") waarbij ik het resolutie op mijn SGS het slechts vind. Kom maar met HD op smartphones!
Wanneer ik de verhouding van het scherm belijken t.o.v. mijn Sensation heb ik echt het idee dat dit een 4.5" scherm betreft. Dit zou de resolutie van 720p in mijn ogen ook direct verklaren.

ik heb daarom ook het idee dat dit de HTC tegen hanger van dit nieuws: Samsung kondigt opgevoerde Galaxy S II aan toestel is.
Leuk zo'n 720p scherm, maar wat moet de consument ermee? Ja de resolutie is hoger dan de iPhone 4. Maar het is niet relevent. De hogere resolutie van de iPhone 4 zorgde ervoor dat tekst er haarscherp uitzag. Alsof het op papier gedrukt stond. Meer dan 300 pixels per inch (ppi/dpi). Daarmee was het scherper dan drukwerk en daarmee ineens relevant voor de consument. Dit was nog nooit vertoond.. Als ze alleen een hogere ..... X ..... resolutie hadden genomen deed hetner gewoon veel minder toe, het zou niet zo'n buying reason zijn geweest. Slechts een leuke feature.

Dat is dus wel wat HTC hier doet. Een 720p scherm. Buiten youtube en eigen gemaakte content heeft de consument er weinig aan. Het is een scherm waar professionele kwaliteits content tot z'n recht kan komen, maar op de HTC komt de consument niet verder dan amateur materiaal en reclame shows als epic meal time.

Premium content komt er niet op. HTC heeft er het ecosysteem niet voor en de consument weet vaak niet hoe een film illegaal te downloaden en over te zetten op zo'n telefoontje.

Ik ben bang dat HTC weer een nieuwe specificatie lanceert en niet een nieuw gebruiksdoel / koop reden. HD films kijken gaat nu eenmaal niet zonder HD content. Hoe maken ze het dan relevant?
Ik hoop dat ze een antwoord hebben, maar ben bang dat ze geen geniaal video platform gaan onthullen. En van de Google video dienst is allerminst zeker of het een succes wordt/voort blijft bestaan. Aangezien ze geen contracten hebben en in essentie semi-legaal bezig zijn. Ze delen vast inkomsten met de rechthebbenden, maar hebben niet eens het recht om het aan te bieden.
Wat dacht je van HTC Watch, de filmverhuur-dienst van HTC dat erop zal draaien? Premium content draait er dus zeker op, en je kan nu 720p films/series op 1:1 kijken. Daarnaast vergis je je volgens mij in de consument: die weet tegenwoordig echt wel hoe een filmpje te downloaden, en op de telefoon zetten is nu ook weer niet echt ingewikkeld. Mensen die een dergelijk toestel kopen, zijn meestal geen digibeten. En tenslotte: als de iPhone een hogere resolutie brengt, is het goed, maar als de concurrent met een hogere komt dan de iPhone is het nutteloos? Voor zover ik zie adverteert Apple maar al te graag met hun 'uberscherp display', en jij vindt dat anderen daar niet boven moeten. Je vindt zelfs dat de iPhone de perfecte resolutie heeft, want lager was onscherp, en hoger is nutteloos. Uiteraard ... Er zijn zovele features die de consument niet nodig heeft (8Mp camera, 3D ...), maar toch zitten ze erop omdat ze aanspreken. Het is gewoon een logische voortzetting dat HTC hier toont, en niet alweer een nieuwe specificatie.
Maar een grote vraag is wel, merk je het verschil nog wel? Ik vraag me af of de gemiddelde mens nog wel het verschil kan zien tussen de iPhone 4 resolutie en 1280x720 op zo'n klein oppervlak.
Ik denk dat ik met mijn slechte ogen het echt niet kan zien.
Vergeet niet dat de iPhone 4 een schermdiagonaal van 3,5 inch heeft en de 720p Androids een schermdiagonaal hebben van 4,3 inch. Dat zijn resp. 341,54 PPI en 329,65 PPI schermen.

Zoveel verschil zit daar niet tussen. Het is dus niet per se overtroeven maar gewoon logisch vanuit concurrentie perspectief. Je wilt immers niet dat je concurrent een haarscherp beeld heeft en jijzelf niet.

Het gaat dus niet zozeer om het verschil maar meer om de iPhone bij te benen. En dat vindt ik wel fijn gezien de kleine letters op menig webpagina die ik bekijk op mijn SGS2 soms ook maar net te lezen zijn.
Serieus.. denk eens ff serieus na over wat je zegt.

Je kan 720p films 1:1 kijken. Op een 4,3" scherm. Een serie, van 43 min, op een 4,3" scherm. Laat dit nu even inwerken.

Kom op zeg. Dit gaat toch nergens over. Wanneer heb je daar nou behoefte aan. Als ik een TV-serie of film download die ik graag wil zien dan is het laatste wat ik doe, het op een zo klein mogelijk scherm bekijken.

Hogere resolutie is prima voor leesbaarheid e.d. daar geef ik je gelijk in. Het argument van Neut72 hieronder, vind ik dan wel terecht.
Maar het argument "je kan films van 720p dan 1:1 kijken" slaat imo echt helemaal nergens op.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 27 augustus 2011 11:18]

Als ik een TV-serie of film download die ik graag wil zien dan is het laatste wat ik doe, het op een zo klein mogelijk scherm bekijken.
Daarom is dit ook een telefoon met een zo groot mogelijk scherm, en niet zo klein mogelijk ;)

En waarom is het niet handig om 720p 1:1 te kijken, als series kijk op me SGS2 (doe ik dagelijks, heb geen TV nodig in me slaapkamer :))

Mijn SGS2 die 40cm van me af ligt is ongeveer net zo groot als een 47" scherm op 3.5 meter afstand :) Waarom wil ik me TV dan wel Full HD en me telefoon niet, terwijl beide voor mijn ogen even groot scherm afspeelt? Daarbij is de resolutie van Apple zeker niet heilig en zeker niet echte retina, het is mooi, absoluut, maar het kan wel beter hoor!
Vergeet niet dat sommige mensen soms uren lang niks hoeven te doen en zich gaan vervelen.

Om dan een stukje van je favoriete serie/film mee te pakken is dan toch mooi meegenomen?

Anders had men ook geen spelletjes hoeven te maken voor dergelijke smartphones.
Het meest logische voorbeeld: pendelaars? Als je dagelijks 2 uur op de trein zit, kan je hiermee gerust de krant lezen, filmpje kijken spelletje spelen. Er zijn toch een aantal situaties waarbij ik me het kan voorstellen, en dat heeft niets te maken met 'leeghangers'... Het is niet omdat jij iets niet nodig hebt, dat een ander het niet nuttig vind.
Heel simpel, zo'n beetje elke telefoon kan tegenwoordig 720p filmen, plus het feit dat we steeds meer 16/9 verhoudingen op telefoons tegen komen laat gewoon zien dat er een markt is voor 720p schermen.

Het is natuurlijk voor de consument makkelijk op evetueel zelf gemaakte films direct in een de beste kwaliteit op je telefoon terug te kijken...

Daarbij zijn dit soort telefoon's gewoon mediamonsters.... Ook de stap van HTC op Dr. Dre technologie in de telefoons te stoppen zegt gewoon iets over de positie van de telefoons op de markt.
Is dit serieus bedoeld? Met een 720p scherm wordt het beeld net zoals bij de iphone gewoon scherper. Waarom zou je dat niet willen?

de consument weet vaak niet hoe een film illegaal te downloaden en over te zetten op zo'n telefoontje.


Werkelijk? Dan moet je toch wel echt uit het jaar 1800 stammen. Je wist toch wel dat het op android een simpele copy paste is om media op de telefoon te zetten hŤ?

En google heeft youtube. Alleen al voor browsen en youtube is zon scherm prachtig!

(maar eigenlijk was deze uitleg nutteloos, je bent overduidelijk gehecht aan je iphone met wel een "ecosysteem"...)
Leuk zo'n 720p scherm, maar wat moet de consument ermee? Ja de resolutie is hoger dan de iPhone 4. Maar het is niet relevent. De hogere resolutie van de iPhone 4 zorgde ervoor dat tekst er haarscherp uitzag.
Ik ben het met je eens dat het optimum (als in: meer is overbodig want dat zie je toch niet) ergens in de buurt van de 300nogwat ppi van de iPhone 4 zit, maar aangezien hier een groter scherm inzit heb je ook meer pixels nodig om dezelfde pixel pitch te halen.

Als ik even geen rekening houd met het verschil in beeldschermverhoudingen kom je op (720/640)*3.5=3.9 inch om dezelfde ppi te halen als het iPhone-scherm. Als ik het even netjes uitreken blijkt het verschil in verhoudingen belangrijker dan ik dacht en kom je op grofweg 340ppi uit, tegen de pakweg 330 van Apple. Vergelijkbaar dus, en een prima resolutie.
Dus de stap die HTC hier zet is geen spec sheet marketing maar wel degelijk nuttig imho.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 27 augustus 2011 10:39]

Ik neem graag PDF-boeken (vaak referencebooks) mee op mijn tablet en met een resolutie van 720 beeldpunten in de breedte kan ik bij de meeste PDF's de hele pagina in beeld hebben en lezen. Iets dat op bv. 800x480 dus niet lukt.

Voor mij is de 1280x720 resolutie dus een minimum-resolutie en erg handig als dit op een handzame afmeting wordt uitgebracht.
Want als Apple het doet is het goed, doet HTC het, is het "specs-whoring" ofzo? Ik zeg: fanboi!
Jou post lijkt net alsof je een apple fanboy bent die jaloers is dat Android telefoons allemaal straks 720P schermen hebben...
Lijkt me (mits de rest van de specificaties in dezelfde trant is) een waardig nieuw topmodel.
Heb echter wel mn vrees bij de accuduur onder deze beukende specificaties; kan me er zo wat bij voorstellen dat deze processor en scherm nog wel wat juice lusten.
Hoop dat smartphonefabrikanten niet alleen "dikkere delen in de telefoon" gebruiken om meer onderdelen in te stouwen, maar eventueel ook om meer energieopslag in kwijt te kunnen.
HTC zit tegenwoordig al op ruim 1700mA (Evo 3D) Li-Ion accu's zijn op dit moment een relatie grote kostenpost binnen een telefoon. Ik zou me voor kunnen stellen dat in dit toestel weer een iets grote accu zit. Maar aan de andere kant verwacht ik ook dat onderdelen als het display en cpu (al dan niet met behulp van Android 2.3.4/5) ook voor accu peformance kunnen zorgen.

Android 2.3.4. heeft een veel betere ondersteuning van dual core CPU's aanboord, o.a. het onafhankelijke clocken van de CPU.
Geloof er niets van 80% van de batterij verbruik komt door het scherm op mn sensation. Met een hogere res moet dť phone nog harder aan de bak.
Die energie gaat voornamelijk naar de verlichting van het scherm, de resolutie zal niet zo veel uitmaken.
hopelijk is het deze keer dus niet fake
en een 1,5 dualcore is trouwens zeer welkom
vind het maken van grote schermen trouwens heel goed nu nog de prijs afwachten he
Waarom een 1,5 dualcore? Waar heb je dat in godsnaam voor nodig. Ik heb op de iPhone4 nog geen enkele game/app gezien waarbij de behoefte was aan een 1,5 dualcore processor. En dat is een 1 ghz single core.

Het grootste voordeel van multiple cores is dat ze energie zuiniger zijn. Dus ik zie liever een 1ghz quad-core, dan een 1,5 ghz dualcore.

Serieus. Geef mij 1 goede reden waarom je in een 1,5 ghz dualcore in je telefoon nodig hebt.
2 jaar geleden was het, waarom heb je een 1ghz nodig? Alles werkt gewoon. Als de kracht er is komen de apps vanzelf.
Zeker mee eens, maar de powerconsumptie is ook hoger. En in mijn ogen liggen de prioriteiten van telefoonfabrikanten verkeerd. Het is waar wat Fly-guy hieronder zegt. Natuurlijk is dit handig en goed voor de toekomst. Maar vraag mensen wat hun grootste ergenis is van hun smartphone. Dat is niet de traagheid, of sluggishness (is dat een woord?) van hun toestel, maar de accuduur.
En een 1,5 ghz dualcore draagt daar niet aan bij (en een 4,3" 720p scherm al helemaal niet).

Ik zeg niet dat het slecht is dat deze ontwikkeling zich doorzet. Natuurlijk is dit goed, maar ik heb zelf gewoon liever dat fabrikanten meer tijd steken in het beter maken van accu's en bv. energie-efficiŽntie van het OS.
Je hebt zeker een punt als een snellere CPU en een groter scherm straks (wanneer dit toestel op de markt komt) inderdaad een veel kortere accu duur heeft dan een iets langzamer toestel als de EVO 3D of Sensation. Maar indien de accu duur straks min of meer gelijk zou zijn door besparende technoeken gaat dit dus niet meer op.

Wie weet is het voor HTC mogelijk dit toestel op de markt te zetten met het zelfde accu verbruik als een eerde genoemde toestellen. Ook qua energie besparing staat de tijd natuurlijk niet stil.
Fabrikanten proberen allemaal uit te blinken met de kloksnelheid van de cpu.

Toch denk ik dat ze die techniek te hard moeten laten gaan, ze kunnen de tijd van het ontwikkelen beter besteden aan het energie zuiniger maken van de telefoons, en nieuwe accu technieken ontwikkelen die veel langer mee gaan.

Wat men hierboven zegt. dat als de kracht er is de apps vanzelf komen ben ik helemaal met ze eens. maar op een gegeven moment wordt het toch echt te gek. voor het zware werk heeft iedereen een desk/laptop. Deze worden de eerst komende 10 jaar toch nog niet vervangen door een smartphone.
Behalve mijn Nokia N8 met Symbian, drie dagen redt hij makkelijk op ťťn acculading! Handig voor toernooien en festivals als je een weekend even geen stroom hebt.
lol.... heb je wel nodig, want 'even' een andere accu plaatsen is er niet bij ...

Verwisselbare accu is een prť voor mijn keuze, gebruiksduur boeit me minder.
voor een paar centen haal je reserveaccu's in huis, die eenvoudig op te bergen zijn om mee te nemen.

N900 full use = 4 uur
SGS doet na 5 uur ook zijn ogen dicht
Batterijen/accu's voor beiden kosten rond de 5 euro .
Je hoeft niet het snelste toestel te kopen, hoor. Bij laptops heb je dit ook: laptops met een high-end uitrusting gaan ook nooit langer dan 1,5 uur mee. Als je meer wilt, koop dan een model met mindere prestaties.
Om weer bij de telefoons terug te komen: De HTC Wildfire S kan ook goed meekomen, maar gaat wel (wat) langer mee.
Bullshit.

een Asus n53SV gaat al snel 4 uur mee op lading.

en je kunt de tijd dat een telefoon mee gaat niet op clocksnelheid bepalen.
dat de een op 1.5 ghz geklokt is betekend niet direct dat ie meer verbruikt.

en dan kan het nog eens zo zijn dat ze er een zwaardere accu bij leveren.
Een reden kan zijn (en daar is het hele artikel op gebaseerd), het grotere scherm. ;)

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 27 augustus 2011 09:18]

vergeet even niet dat een iphone niks tegelijk kan he.
android laat meerdere apps tegelijk naast elkaar lopen en dan heb je meer kracht nodig.

ook is deze efficiŽnter voor de accu.
Helemaal correct.....

Het grote voordeel van Dual Core CPU's zijn natuurlijk de multitasking.... Bijvoorbeeld een navigatie programma draaien en een programma dat je waarschuwt voor mobiele flitsers....

Samen bij een singel core CPU kan dit voor 100% cpu gebruik zorgen, incl het bijbehorende energie verbruik. Een dual-core kan deze processen bijvoorbeeld op 2x 45% van zijn capaciteit doen, iets wat gewoon stroom zal besparen.
Op een single core kan er perfect gemultitaskt worden. Het is allemaal aan de maker van de software hoe efficient het programma werkt en gemultitaskt kan worden... Heeeeel vroeger (en nu nog steeds) kon er ook perfect gemultitasked worden op processoren van een paar Mhz.
Ja, en toch draaide diezelfde software beter op een dualcore toen die uit kwam. Los van of het theoretisch mogelijk is om net zo goed te multitasken op een singlecore, het gebeurt in de praktijk niet! Nee ook niet op iOS, Apple doet namelijk wat het altijd doet (bij iOS), het verbiedt dingen die de performance omlaag zouden kunnen halen, ja nogal wiedes dat je dan uitkomt met langzamere hardware.
Wat een gezeur overigens altijd dat die performance niet nodig is omdat apple het ook niet nodig heeft... Kan een telefoon/tablet alles wat een desktop pc kan? Nee dat kan hij niet. Waarom niet? Een combinatie van software die er niet voor is of minder goed werkt en de mindere prestaties. Die software is deels ook weer omdat de prestaties er niet zijn om hetzelfde te kunnen doen als op een desktop. Dus wat mij betreft mag de prestatie nog heel ver omhoog. Dat dan ook de software nog aangepast moet worden staat als een paal boven water maar die ontwikkeling loopt ook gewoon door en als de technische mogelijkheden er zijn dan wordt de software ook wel ontwikkeld.
Juist! Ik heb het in me vorige reactie op het artikel mbt de htc titan al gezegd, dat ik een beetje misselijk wordt van dat negatieve geblaat hier op t.net, als het niet naar jouw specifieke wensen is LEAV IT, GODDAMM IT!

De toekomst zijn mobiele devices die steeds meer de desktops zullen gaan vervangen. Voorlopig zijn de de PAD's/PDA's nog lang niet zo krachtig. Het zijn de computers van de toekomst, dat je dat als tweaker niet beseft is eigenlijk best droevig..
Het grote voordeel van Dual Core CPU's zijn natuurlijk de multitasking.... Bijvoorbeeld een navigatie programma draaien en een programma dat je waarschuwt voor mobiele flitsers....
Multitasking en multicore hebben niet zo veel met elkaar te maken, ZEKER niet in de toepassingen die jij noemt. Grote voordelen vind je bijvoorbeeld in het responsief blijven van de UI terwijl er tegelijk stevige takjes worden uitgevoerd. Maar ook dat laatste kun je prima bereiken op een single core CPU die snel genoeg is door de juiste prioriteiten te zetten.
Samen bij een singel core CPU kan dit voor 100% cpu gebruik zorgen, incl het bijbehorende energie verbruik. Een dual-core kan deze processen bijvoorbeeld op 2x 45% van zijn capaciteit doen, iets wat gewoon stroom zal besparen.
Een efficiŽnte multicore proc kan juist energie besparen als er weinig te doen is, bijvoorbeeld door een core uit te schakelen. Het scenario dat jij beschrijft bespaart helemaal niets (waarschijnlijk in tegendeel).
Een efficiŽnte multicore proc kan juist energie besparen als er weinig te doen is, bijvoorbeeld door een core uit te schakelen. Het scenario dat jij beschrijft bespaart helemaal niets (waarschijnlijk in tegendeel).
Dat is nu juist de truc, 2 cores op een lage spanning verbruiken minder stroom dan diezelfde core alleen dan single die 90% belast wordt en op een hogere spanning moet werken om de snelheid te halen. Die dualcore kan zich namelijk flink terugclocken in dit scenario.

[Reactie gewijzigd door NoepZor op 27 augustus 2011 17:52]

vergeet even niet dat een iphone niks tegelijk kan he.
android laat meerdere apps tegelijk naast elkaar lopen en dan heb je meer kracht nodig.

ook is deze efficiŽnter voor de accu.
Kopt een iPhone is multi tasking os, waar integendeel Android full Multitasking kernel is
Niks tegelijk?? Onzin.. De iPhone kan wel degelijk bepaalde apps tegelijk
Waarschijnlijk wordt hier bedoeld dat Android Šlle apps naast elkaar kan laten draaien, dus ook apps die flink wat kracht verbruiken. Bij de iPhone wordt vooraf bepaald wat wel en niet tegelijk kan draaien, waardoor er dus wordt bespaard op snelheid.
Neehoor, de iPhone heeft semi-multitasking.
Als je van applicatie switcht wordt de andere app bevroren, alleen standaard achtergrondtaken (gps, audio, downloads, streams) blijven draaien, die de app op het moment van switchen doorgeeft aan iOS.
En die downloads gaan alleen maar door op safari, ik merkte pas dat het gewoon gepauzeerd word in icab, als ik naar een andere app schakelde ...

dacht na 10 minuten dat het wel binnen was, maar bleek fijn "download is paused" te staan
Downloads in Android zie je gewoon de voortgang in de taskbar. Zeer handig vind ik zelf.. en vanuit die task bar kun je hem ook cancellen. Als het echt om multitasking gaat is Android nog steeds de topper.
Dat is dus geen multitasking. Er draait nooit een app die je klein maakt door terwijl je een andere opent, behalve de ingebakken Apple-apps. Als je dat multitasking noemt, tja. Dat is naar mijn mening gewoon goedpraten dat je de verkeerde telefoon hebt gekocht.
Als Apple met een 1Ghz dual-core A5 een Full HD scherm kan aansturen via een iPad en tegelijkertijd een 1024*768 scherm kan weergeven, dan lijkt me dat een 1280*720 schermpje geen probleem moet zijn voor een 1ghz dual-core.
In mijn ogen is het puur specs-commercie, iets waar fabrikanten maar aan vast blijven hangen, terwijl het totaal absurd is.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 27 augustus 2011 09:22]

De GHz oorlog is nu beland in de mobiele sector.

In het P4 tijdperk was het ook alleen maar sneller en sneller, tot de 3.4gh.
Ik moet sinds het P4 tijdperk in ieder geval de eerste processors zien (en opvolgers) die standaard op 3.6gh liepen ofzo. Het werd alleen maar langzamer (Centrino platform, Pentium M van 1.4 ghz was toen net zo krachtig als een p4 van 3gh bijvoorbeeld, ik noem maar wat)

Dus over een jaar hebben we 2.5gh telefoons en dan komen ze daarna weer met 1ghz core's die 3x sneller zijn dan de 1ghz cores van nu en hetzelfde presteren als de 2.5ghz CPU's van een half jaar terug.

Ik lig er niet wakker van, als de telefoon er sneller van wordt en ik kan er een week mee op standby werken vind ik het best.

Lijkt wel op een gevalletje geheugen "Jah, 4gb of misschien 8gb is genoeg voor alles wat je doet, wat moet je in hemelsnaam met 12 of 16gb geheugen?". We hebben het, gewoon omdat het kan.
In mijn ogen is het puur specs-commercie, iets waar fabrikanten maar aan vast blijven hangen, terwijl het totaal absurd is.
Dus eigenlijk een beetje hetzelfde als Apple met z'n 3xx dpi scherm wat voor het oog toch ontzettend weinig doet?

Ik vind dit gewoon een voorruit gang, als ze 1.5ghz kunnen houden in mobiele telefoons (dus qua temp) dan werkt dit dus ook erg goed voor eventuele desktop systemen voor op het werk. Hoe kleiner de techniek hoe kleiner de computer op de werkplek. en met een dualcore 1.5ghz kun je op je desktop in principe genoeg doen om je dagelijkse werkzaamheden uit te voeren.

Ben benieuwd hoe ver ze dit kunnen oprekken en wat voor voordelen dit gaat opleveren qua techniek op de desktop markt!
Kan het artikel zo snel niet vinden, maar een dualcore is 25% meer efficiŽnt met de accu. Lijkt me erg belangrijk. Alstublieft hierbij 1 reden. :)
Efficientie is leuk, dat is performance per energie. Maar in totaal zal je verbruik wel hoger liggen, is dat nogsteeds leuk is dan de vraag ?
Ja, maar is een 1,5ghz dualcore efficiŽnter met de accu dan een 1ghz dualcore?
Dat zou zomaar kunnen. Het gaat immers om het gebruik van het gehele apparaat. De snellere CPU zal taken dus sneller verwerken. Laten we voor het gemak zeggen dat hij daarvoor ook meer stroom verbruikt, maar omdat hij eerder klaar is dus uiteindelijk evenveel als de langzamere die wat zuiniger is. Door de toegenomen snelheid hoeft de gebruiker minder lang te wachten voordat de volgende handeling wordt gedaan, de webpagina is geladen etc, en hoeft dus minder lang naar een 'idle' scherm te staren, dat ook stroom verbruikt. Uiteindelijk neemt daarmee de efficiŽntie van het gehele apparaat toe. Het ideale punt ligt daar waar meer snelheid van de processor geen verbetering van de gebruikerservaring meer in zit, want nog sneller is dan alleen maar energieverspilling.
Wat je nu zegt is een herhaling van zetten uit de tijd van de opkomst van zowel snellere processoren als videokaarten. Waarom dualcore, waarom x GB?
Nu heeft zo'n processor misschien geen direct nut, maar wat te denken van over een jaar? Wil je dan dat ze deze processoren op de plank laten liggen totdat hij wel "nodig" is?
Ik denk juist dat dit toestel nu al een tikje te langzaam is...

De Adreno 220 is niet zo'n held, en ondanks dat deze score niet tegenvalt voor de resolutie, vrees ik dat je weinig stevige 3D applicaties soepel (45-60fps) kan gaan draaien op deze chip met deze resolutie.

Of anders, de Sensation laat het al afweten met dezelfde chip, op 960x540. Voor 1280x720 heb je denk ik al snel iets snellers dan de Mali 400 in Galaxy S2 nodig. En deze is al 1,3 tot 2,0x zo snel als de Adreno 220.

Aan de andere kant, voor video / foto is het prima in orde, mits je de bitrate niet bizar hoog maakt. Leuk om video op te kijken.

Maar de HTC Vigor was toch al in ontwikkeling vůůr de Desire HD en Sensation uit kwam? Waarom hebben ze hier zo lang mee gewacht / het eerder gecancelled? Zouden ze de codenaam maar weer opgevist hebben? Of zou het nep zijn en heeft iemand een HTC Sensation overclocked (1,5Ghz haal je makkelijk) en test-keys / kernels van HTC gebruikt uit de oude Vigor leaks?
Omdat op een snelle telefoon software makkelijker te porten is zonder dat je dan meteen alles hoeft te hardcoden en te optimaliseren, denk bv aan playstation games die in een playstation emulator lopen ( met een paar aanpassingen ) in plaats van een compleet nieuw geschreven versie. Die 1.5 dualcore is op dit moment gewoon makkelijker te ontwikkelen dan die 1 mhz quadcore, maar die komt vanzelf wel.
Door Denskie, zaterdag 27 augustus 2011 09:32

vergeet even niet dat een iphone niks tegelijk kan he.
android laat meerdere apps tegelijk naast elkaar lopen en dan heb je meer kracht nodig.

ook is deze efficiŽnter voor de accu
niks is veel gezegd maar de meeste aps worden bevroren dus lopen ze niet gelijktijdig
dus is het ook niet echt multitasken

ik neem aan als je echt verschillende zware apps samen laat draaien dat je die 1.5 dualcore echt wel nodig gaat hebben

en ik denk dan ook dat dit een goede reden is ;)
Iphone gebruikt de GPU voor de interface, Android de CPU, daarom heeft android wel degelijk baat bij een snelle dualcore cpu.
Android is meer CPU based. IOS en Windows Phone zijn meer GPU based.
Vandaar dat CPU kracht welkom is op Android machines..
Correctie: iPhone 4 heeft een A4 die op 800Mhz loopt en niet op 1Ghz.
Ik dacht dat de Iphone 4 een 800mhz cpu aan boord had.

Het is niet meer dan logisch dat de hardware vooruit gaat, ooit komen er toepassingen voor uit die de snelheid wel benutten. Als men aan dat idee vast was blijven houden zaten we nu nog in het 386 tijdperk o.i.d. Ooit had je daar genoeg aan, maar op een gegeven mo..... Laat maar, je snapt het wel, uitleg is overbodig....
je vergelijkt android os met ios.
deze vergelijking kun je niet zomaar maken zonder rekening met het volgende te houden:
*ios is geoptimaliseerd voor de iphone, hierdoor heb je dus minder rekenkracht nodig om hetzelfde te doen. terwijl bij android vrijwel alle soorten hardware mogelijk zijn (er is zelfs een android versie voor x86, wat er dus ook in je computer zit)
*ios gebruikt de gpu om de interface te maken, android de cpu. hierdoor word het dus soepeler met een snellere cpu

en ook heeft dit scherm een vele hogere resolutie dan de iphone waardoor meer rekenkracht altijd welkom is.
en dan nog als laatse puntje: er zijn ook mensen die gewoon graag een super snelle telefoon willen, als het even kan de snelste die er is.
De dualcore maakt hem per definitie beter geschikt om meerdere processen tegelijk te runnen zonder zichtbare vertraging. Ik vind een dualcore zelfs te weinig voor moderne standaarden. 1.5 GHz is ook ietswat aan de lage kant, maar voorlopig genoeg voor smartphones, tot de applicaties wat sterker worden. Nu zitten we vast aan die goedkope 1 euro troep, die spelletjes die je ook gewoon online kunt spelen. Erg jammer.
Tsja, als je alles wat evt een beetje zwaar is weg laat (Apple : flash) dan lijkt het alsof je telefoon heel wat aankan... Maar doe mij maar lekker een complete telefoon...
Veel mensen doen 2 jaar met hun telefoon, en willen dus een telefoon waar je ook 2 jaar nieuwe games die uitkomen kunnen doen. Dit zou dus een reden kunnen zijn daarvoor.
Ik heb op de iPhone4 nog geen enkele game/app gezien waarbij de behoefte was aan een 1,5 dualcore processor.
Dat is logisch, want de iPhone4 is de snelste iPhone, en er zullen echt geen apps voor de iPhone bestaan die er teveel van vergen. Dat is niet logisch, want als iets op een iPhone4 te traag loopt, loopt het te traag op alle iOS-mobieltjes.
Android heeft helaas heel veel kracht nodig om zelfs een UI te renderen. Zelfs met een SGS2 heb je soms last van stotterend menu, wat eigenlijk gewoon onacceptabel is voor een zoveelste generatie high-end Android phone. iOS, WP7 en WebOS bewijzen dat het niet nodig is.
Maak even een filmpje waarbij de SGS2 stottert. De SGS1 stotterde idd met eerste paar firmwares. Nu niet meer. Maar de SGS2 heb ik dit nog niet zien doen....
Stotteren? Welke software draai jij op je sgs2?
Dit zeiden ze 1,2,3, 4 en zelfs 10 jaar geleden ook over de desktop Cores..
Waar heb je in godsnaam voor nodig??

Krijg jij het voor elkaar om de hedendaagse programma's te draaien op een 1ghz pentium/athlon xp. NEE!

Als ik een Full HD Film (Blueray rip) via mn SG2 1.2ghz dual core wil afspelen, gaat dit echt niet lukken hoor. En de behoefte is er echt wel voor mij.. Ik heb geen zin om een mediaspeler overal mee naar toe te nemen, of een apart USB stickje in mn broekzak. Ik wil een aparaat dat alles kan, dus het afspelen van FULL HD film met een minimale bitrate van 20mb. Een goede game met redelijk wat eyecandy en die alle apps met hoge snelheid over mijn beeldscherm heen tovert.
Dus ja, er zijn redenen genoeg voor mij.
De 1.5Ghz Dualcore CPU die in dit toestel zit is volgens mij de zelfde als in de Sensatio/EVO 3D, alleen 300Mhz hoger geklokt. Indien dit echt het geval is geeft dit toestel goede mogelijkheden voor de huidige generatie toestellen...... Bijvoorbeeld een costom rom met een stabiele overcloking.

Afwachten als en wanneer de eerste foto's van dit toestel op het internet belanden met een gele rand om de camera e.d. Dat zal vermoedelijk net als bij de EVO 3D de europese (GSM) uitvoering worden.
Design ziet er goed uit, dat vindt ik al een groot pluspunt, een scherm met deze resolutie zou erg mooi zijn.

En @ RobbieB, het vullen van dit aantal pixels kost meer processor kracht vandaar dat een leuke dualcore van pas zal komen.
Mooi toestel met mooie technologie, maar ik hoop dat dat ding een nieuw type battery heeft...

Off topic: ze verkloten de gehele boel door die beats by dre zever te implementeren... Welke technologie heeft Monster Cable ooit in Godsnaam ontwikkeld op gebied van audio ????????
waarom maken ze de telefoons tegenwoordig zo groot. wou dat ze een kleiner beeldscherm hadden. Samsung gio formaat en dan deze hardware. is toch veel te groot zo.
ipv laptop tas krijg je zo telefoon tas.
Omdat er een markt voor is? 4.3" komt steeds meer voor, sterker er komen zelfs 4.5" toestelen uit.....

Zoals ik hier onder heb geschreven heb ik het idee dat dat dit scherm een diagonaal heeft van 4.5", helemaal wanneer ik de verhoudingen van het toestel vergelijk met mijn Sensation.

Overigens, mijn "oude" Desire HD heeft een 4.3" scherm, de Sensation ook.... echter door een andere beeldverhouding doet de Sensation veel kleiner aan.....
Heb anders meer het idee dat men die toestellen vooral neemt om de hardware... Gaat ze niet zozeer om supergrote schermen! Ik ben ook zeer tevreden met mijn iPhone qua grootte! Iets groter mag misschien, maar veel groter niet!
Tja, de scherm grote is/wordt iets persoonlijks dus, precies zoals jij dit zelf aangeeft.

Het is in mijn ogen dan ook geen enkel probleem dat HTC een scherm aanbied wat misschien wel groter dan 4,3" zal zijn.....

Het punt is dat het kan, het aangeboden word en je wordt niet gedwongen tot afname, dus de consument maakt zelf de keus voor een groot scherm.
het is inderdaad voor iedereen anders.

zo'n groot scherm kan ideaal zijn als je bijvoorbeeld veel films kijkt of op internet zit.
het is alleen een bakbeest om bij je te hebben.

ik vind het wel jammer dat htc nu alleen maar van die grote toestellen maakt.
Ik hoor ook vaak zat van mensen die wel interesse zouden hebben in een toestel met het formaat van de oude htc legend.
Kwestie van geven wat de markt wil. De trend is nu eenmaal grotere schermen, als je kijkt op bijvoorbeeld iphone sites, als eer gevraagd wordt wat men graag in de nieuwe iphone wil hebben is het antwoord vaak een groter scherm.
Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar blijkbaar voor een grote groep wel...

Daarnaast is het technisch ook makkelijker om hogere resoluties te maken met grotere schermen...

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 27 augustus 2011 09:29]

Mijn iPhone mag ook wel iets groter, maar vond de maat van de htc sensation toch echt een stap te ver. En dan zie je dat ze nu gerust daar weer een schepje bovenop doen. Maar goed, wie weet zijn we over 5 jaar allemaal gewend aan onze 4.5 inch phones
Dit is natuurlijk heel persoonlijk, ik kom van een Desire HD en heb nu een Sensation, wat opvalt is dat de Sensation veel kleiner in gebruik aan doet dat de Desire HD....

Wie weet kan HTC dit effect ook wel weten te bereiken met dit toestel....
Zoals ik eerder schreef heb ik echt de indruk dat dit een toestel met een 4.5" scherm gaat worden. Al was het maar omdat Samsung en HTC behoorlijk na elkaar kijken wanneer het op hun top modellen gaat.

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op 27 augustus 2011 10:18]

als jij even met een htc desire hd-samsung galaxy s 2 speelt, wil je na een paar dagen nooit meer terug naar zo een klein schermpje. de eerste paar dagen dat ik zo een grote telefoon had vond ik het ook wel wennen, maar als ik nu een gio bijvoorbeeld vastheb word ik helemaal gek omdat alles zo verschrikkelijk klein is. en als een telefoon heel dun is heb je er weinig last van dat hij zo groot is.

ontopic:
het zou zeer mooi zijn als android eindelijk een goede high-end telefoon krijgt met zo een scherm, in nederland kun je eigenlijk alleen de sensation krijgen als je een hogere resolutie wilt. en ook de hardware klinkt erg intresant, een 1,5ghz dualcore. nu hopen dat htc eindelijk wat sterkere accu's gaat gebruiken en dan word dit ding waarschijnlijk een groot succes. al moet ik zeggen dat ik de achterkant niet zo mooi vind, terwijl de voorkant juist erg mooi en strak is

[Reactie gewijzigd door darrock op 27 augustus 2011 13:24]

Is het niet zo dat hoe lager de kloksnelheid is, hoe efficienter de energie wordt gebruikt? Want als je hoge kloksnelheiden gaat gebruiken onstaat er veel warmte (wat gewoon verloren energie is).

Hoezo zou dan een 1,5 Ghz efficienter werken dan een 1Ghz dualcore?
Onzin om het zo te stellen. Heeft ook alles te maken met lekstromen in stransistors etc etc.Kortom teveel andere variablen dan alleen de kloksnelheid per se.
De rode rand rond de camera duid op dat het een not for resale / prototype toestel is.
Niet dat ie 'gelinkt' is aan een bepaalde provider.

In het verleden zijn er ook toestellen geweest met andere kleurtjes of teksten die bij de productiemodellen dan weer verdwenen waren.

[Reactie gewijzigd door Clubbtraxx op 27 augustus 2011 17:01]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True