HTC presenteert zijn eerste smartphone met 720p-scherm

HTC heeft zijn eerste toestel gepresenteerd met een scherm dat een resolutie ondersteunt van 1280x720 pixels. De Rezound zal echter alleen verkrijgbaar zijn bij de Amerikaanse provider Verizon en niet op Nederlandse gsm-netwerken werken.

HTC RezoundHTC legt het accent bij de Rezound echter op de Beats Audio: de telefoon wordt geleverd met een in-ear headset van Beats Audio, net als de Sensation XE die sindskort in Nederland verkrijgbaar is. Het design van de Rezound lijkt op dat van de Incredible S. Over de Rezound gaan al maanden geruchten. Het toestel werd ontwikkeld onder de codenaam Vigor.

De Rezound is het eerste HTC-toestel met 720p-scherm, maar inmiddels zijn er al meerdere toestellen van andere fabrikanten aangekondigd die over een 'hd-scherm' beschikken. De Samsung Galaxy Note, die vorige week in Nederland uitkwam en in september is aangekondigd, heeft een 5,3"-scherm met een 1280x800-resolutie. De Galaxy Nexus van Google en Samsung, die later deze maand uitkomt, heeft een 720p-scherm op 4,65". Ook LG heeft al een toestel met 720p-scherm aangekondigd voor de Zuid-Koreaanse markt: de Optimus LTE.

Hoewel de Rezound niet naar Nederland lijkt te komen, maakt de aankondiging het wel waarschijnlijk dat HTC in een later stadium smartphones met 720p-scherm in Nederland gaat uitbrengen. Vermoedelijk gebeurt dat volgend jaar: HTC kondigt traditioneel in februari op de telecombeurs Mobile World Congress een aantal nieuwe toestellen aan.

De Rezound lijkt veel op de Sensation XE: hij heeft een 4,3" Super LCD en draait op een dualcore-soc met een kloksnelheid van 1,5GHz. Vermoedelijk gaat het om dezelfde Qualcomm MSM8x60-soc met Adreno 220-gpu als de Sensation XE heeft. De smartphone ondersteunt de 4g-netwerktechniek lte.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

04-11-2011 • 11:06

109 Linkedin

Reacties (109)

109
105
72
4
0
11
Wijzig sortering
iPhone heeft 960x640 op 3,5". Dan vind ik 1280x800 op een 4,3" ook wel redelijk (wel stuk scherper) :)
Volgens GsmArena heeft het een pixel density of 342 ppi.
Bron: http://www.gsmarena.com/h...in_lte_form-news-3348.php

Dus nog hoger dan die van de Iphone 4/4S
In tegendeel, ppi is een heel inzichtelijke maat om de scherpte van schermen met verschillende resoluties en diameters te vergelijken.

Daarbij is een ppi van 300 vergelijkbaar met een net geprint A4'tje, en daarmee ook een goed vergelijkbare maat voor scherpte van het beeld.
Ik vermoed dat Bakman bedoeld, dat het nog verder verhogen van het aantal dots per inch zinloos is. Het menselijk oog zal het verschil immers toch niet meer zien.

Volgens berekeningen ligt de max wat dat betreft immers rond de 300. Zie ook Wikipedia.

Verder moet je PPI en DPI niet meer elkaar verwarren. Immers gebruikt een printer in de praktijk 4 (en steeds vaker nog wel meer) kleuren om een uiteindelijke kleur te mengen. Dus om 1 pixel op je scherm na te maken, moet je printer er een veelvoud printen.

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 4 november 2011 12:30]

Tja dat (300PPI) is voor 12 inchs/30cm en verder en gebasseerd op gemiddelde ogen, mensen met betere ogen dan gemiddeld hebben tot 477PPI nodig (bij perfect zicht op 12 inch). Voor mensen met slechte ogen is 200PPI al genoeg om geen pixels meer te kunnen onderschieden op 12 inch.

Daarbij komt het ook wel is voor dat je hem dus dichterbij houdt als 12 inch, en is het allen maar fijn dat je dan ook geen pixels ziet :)

Het getal 300PPI is dus niet het beste voor iedereen, en genoeg mensen kunnen beter zien. En er zijn ook genoeg mensen die met een scherm van 200 of meer PPi het dus niet meer kunnen zien...

200PPI is net zo retina als 477PPI (en alles ertussen) dus :) Hangt er net van af wie de doelgroep is, en of je mensen met betere ogen ook een zelfde ervaring gunt dan mensen met gem. ogen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 november 2011 12:33]

Precies wat ik ook wilde zeggen, maar je was sneller :X

Ik heb zelfs met de iPod 4g en iPhone 4/4s nog dat ik bij de randen toch pixels kan onderscheiden. Een nog hoger ppi is dus wenselijk voor mij. Maar ach, ik gebruik dagelijks nog steeds een 480x320 iPhone 2g. Wel binnenkort een HTC HD2, en een beetje hogere ppi is wel erg fijn voor het kijken naar zon schermpje.

Wat me heel erg opvalt, is dat mensen denken dat retina 300ppi is of hoger, maar dat daarboven alles zinloos is. Let me tell you this; de sensor van een 20MP fotocamera is nog veel hoger dan dat. En ook voor je ogen is 300ppi de bovengrens is, is onzin. Verziende mensen zullen pixels op mijn iPhone 2g niet kunnen onderscheiden, ik kan de pixels (ik heb geen afwijking) van een Apple retina display nog onderscheiden. Het ligt dus heel persoonlijk. En extreem bijziende mensen kunnen bij twee centimeter afstand tot het beeld pixels op 500ppi onderscheiden.
De retina display, die door Apple is geïntroduceerd en geen algemene naam is voor een "display waarvan de pixels niet te onderscheiden zijn", is een scherm bedoeld om op gewone gebruiksafstand geen onderscheidbare pixels te maken. Of dit zo is, is per persoon verschillend.
Beter bedoel je? ;)

OT: Kan ik hieruit halen dat we binnenkort de Sansation HD krijgen? :P Hoewel ik zweer bij Samsung sinds de SGS2 heeft HTC wel de beste Android integratie dus voor veel mensen zal dit type toestel wel een flink scala voordelen bieden (beetje jammer dat je niet voor een stock Android versie kan kiezen)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 4 november 2011 11:15]

Misschien een hogere ppi, maar de Samsung heeft wel een hogere resolutie.
Schermformaat en resolutie vind ik niet zo boeiend zolang ze S-LCD gebruiken. In vind dit echt heel lelijk (als het er net zo uit ziet als op de Sensation). Als HTC niet snel met een ander type scherm komt (ala SAMOLED + HD) stap ik over naar evil plastic-fantastic-Samsung
Ik vind AMOLED Echt troep. Er klopt helemaal niets van de kleuren. Mijn HD2 heeft nog meer realistische kleuren dan welk AMOLED scherm dan ook. Als ik de HD2 met de sensation vergelijk heeft de Sensation ook al veel warmere kleuren. Dus als je naar kleur echtheid kijkt doe mij dan maar SLCD. Vind ik belangrijker dan echt zwart zwart.
Ligt niet aan de schermtechniek maar aan de software erachter.

Verzadigt doet het nu eenmaal goed in de winkel. Als je bijv een SGS II op standaard ipv dynamisch zet ziet dat er al een stuk echter uit.
Tja nu nog kleurechte content :) Ow wacht is zo goed als onbestaand :P

Maargoed het is geowon een kwestie van voorkeur zoals hij zegt vind hij SAMOLED ver boven LCD staan, net als mij. Of die kleuren echt zijn of niet (is in te stellen maargoed) is voor mij juist erg onbelangrijk...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 november 2011 12:25]

SLCD is wél kleurechter dan Amoled. Amoled heeft weer dieper zwart (dus betere contrastwaarden).
Whatever floats your boat.
True.

Maar heb je het scherm van de Sensation gezien? De kleuren zijn erg flets en de kijkhoek heel slecht.
Maar is dat dan wel SLCD? SLCD zoals op de iPhone4 heeft een prima kijkhoek en is niet flets.
iPhone4 heeft geen SLCD, SLCD is een merknaam van Sony en Samsung :)

Dacht dat Apple LG's of Sharp's gebruikte tegenwoordig...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 november 2011 12:22]

Ik bekijk mijn telefoon altijd min of meer recht van voren, de kijkhoek is het minst belangrijk aan een scherm.

SLCD presteerd prima, alleen Amoled-plus kan er tegenop, want gewone Amoled heeft Pentile layout wat het scherm onscherp maakt. Ik kan er iig niet tegen.

Maar Amoled-Plus op 1280... met meer dan 300ppi, dat zou echt goddelijk zijn.
Misschien ben ik een beetje vreemd, maar waarom blijven ze hangen bij een 4x4 orrientatie voor de iconen etc. op de thuis schermen? Ik vond het op mijn Desir HD met 800x480 scherm van 4,3 inch al veel te groot worden, nu worden de iconen helemaal formaat postzegel (dit keer in de zin van groot!) Als het een stel hobbyisten lukt om een 5x5 interface in elkaar te draaien die nog goed schaalt voor widgets die daar niet op berekend ook! Ik draai nu met plezier een 5x5 interface met GoLaucher EX,

Ik snap er geen moer van, gooi die sense interface (of voor andere fabrikanten de schil die zij hebben ontworpen) op schop en ga dat eens snel implementeren want dit is absoluut geen vooruit gang. Geef op zijn minst mensen een keuze :-S
In ICS zit dit standaard er in. Mijn vermoeden is dat HTC dit bij de update naar ICS dan ook in Sense zal doen.
Je hebt toch de keus? Je had Sense en je hebt gekozen voor GoLauncher EX, is dat geen keus dan?
Jammer dat die zo groot is voor een telefoon, bijna een halve tablet.

Moet wel zeggen dat HTC enorm mooie telefoons afentoe weet te releasen, niet super constant maar zitten wel veel toppers tussen.
Hij is even groot als alle andere toptoestellen..
Moet wel zeggen dat HTC enorm mooie telefoons afentoe weet te releasen, niet super constant maar zitten wel veel toppers tussen.
Tja veel kleine stappen of een paar grote stappen komt uiteindelijk op hetzelfde neer dus dat maakt echt niet uit.
Anoniem: 256386
4 november 2011 11:33
Na de HD2 is er door HTC geen baanbrekend model meer ontwikkeld. Het is allemaal
een evolutie. Of meer van hetzelfde. En beats audio vind ik geen verkooppunt.
Mee eens. Ik heb nu een Sensation en een HD2. En zit er al weer over te denken om bij de HD2 te blijven.

Beide hebben Android maar voor de HD2 is er een grotere community die software is gewoon veel beter.
Rede om bij de sensation te blijven is de camera die is gewoon veel beter en dat vind ik echt het nadeel van de HD2.

Verder vind ik het bedere scherm van me HD2 ook prettiger. is volgens mij nog 16:10 ipv 16:9 van de sensation. Ik denk dat ik beter naar een 4.7" telefoon kan gaan kijken in de toekomst.
HD2 was een windows phone toch? Daarna hebben ze met de Desire HD toch wel een aardige neergezet.
De Desire vond ik persoonlijk ook heel aardig. Maar ik ben het er mee eens dat het leuk zou zijn om nog eens een echt topmodel (zoals Samsung met de Galaxy SII) van HTC te zien uitkomen.
"De Rezound zal echter alleen verkrijgbaar zijn bij de Amerikaanse provider Verizon en niet op Nederlandse gsm-netwerken werken."

Jammer, maar het zal niet lang duren voor dit toestel (onder een andere naam) in Nederland leverbaar zal zijn. Ik ben in ieder geval benieuwd naar dat 720p-scherm in een HTC toestel.
Ik had wel verwacht dat er nu eindelijk 3 icoontjes onder de klok widget zouden passen... niet dus.

@marino_centrino: Inderdaad, dat bedoelde ik ;)

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 4 november 2011 11:46]

Ik had wel verwacht dat er nu eindelijk 3 icoontjes onder de klok widget zouden passen... niet dus.
Die snap ik niet, sense gebruikt gewoon een raster van 4x4, waarbij de klok 4x2 (b x h) inneemt, dat er nu op de 3e regel 2 icoontjes staan wilt niet zeggen dat er niet 2 bij kunnnen....
(maar misschien begrijp ik je helemaal verkeerd)
Tweaker2010 bedoelt waarschijnlijk dat hij verwacht had dat een raster van 5x4 mogelijk zou zij, dus nog 3 rijen onder de klok. Lijkt mij ook wel lekker als dat zou kunnen, gezien de mogelijkheden van het HD scherm.
Als je ADW of dergelijke installeert dan is een 5x5 raster ook gewoon mogelijk, dat werkt zelfs al redelijk goed op een 800*480 scherm, als die groot genoeg is...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 4 november 2011 13:24]

Jammer dat ze waarschijnlijk dezelfde chipset gebruiken, de huidige HTC Sensation loopt al achter in GPU-benchmarks vanwege de hogere resolutie.
Ik hoop dat ze de GPU dan tenminste een beetje overklokken of hoger instellen (of wat ze ook maar doen :P)

Benchmarks:
reviews: HTC Sensation: twee voor allen
Jammer dat ze waarschijnlijk dezelfde chipset gebruiken, de huidige HTC Sensation loopt al achter in GPU-benchmarks vanwege de hogere resolutie.
Ik hoop dat ze de GPU dan tenminste een beetje overklokken of hoger instellen (of wat ze ook maar doen :P)
Wat denk je wat HTC gedaan heeft?
nieuws: HTC kondigt overgeklokte Sensation met Beats Audio aan
Het is een mooie telefoon, maar het enige wat in mijn opinie ontbreekt is een dunne behuizing. Deze is 13.65mm dik., dat is weer dikker dan de Sensation(s). Juist met een 4.3inch scherm wil je dat hij dun is zodat hij nog een beetje makkelijk in je zak past.

Dus nu nog een 720p versie die max 11mm dik is en ook een 4.3inch scherm heeft en ook nog eens naar Nederland komt, dan ben ik tevreden :)
Het is een mooie telefoon, maar het enige wat in mijn opinie ontbreekt is een dunne behuizing. Deze is 13.65mm dik., dat is weer dikker dan de Sensation(s).
Klopt, op dit plaatje kun je goed zien hoe dik dit toestel is. Wel een stevige behuizing trouwens.
Ik zit vaak met een iPod Touch in m'n handen, en dat ding is zo dun dat de randen na een poosje vasthouden irritant scherp aan gaan voelen. Die race naar dunner hoeft voor mij dus niet.
De Rezound zal echter alleen verkrijgbaar zijn bij de Amerikaanse provider Verizon en niet op Nederlandse gsm-netwerken werken.
Op GSM niet, maar op 3G wel. Je hebt helemaal geen GSM nodig om te bellen/sms'en ;)
Denk dat er eerder mee bedoelt wordt dat hij exclusief door Verizon verkocht wordt, provider locked.
Verizon maakt gebruik van het CDMA netwerk, wat niet compatible is met het GSM netwerk. Daarom zijn heel veel toestellen in een "USA" en "Rest-of-the-World" type uitgebracht.
Maar naast CDMA ondersteunt het ding ook UMTS, en dáármee is hij in Europa prima bruikbaar, want Europa is goed gedekt met 3G (en daarmee UMTS).
Hij zal het ook niet op Nederlandse 3G-netwerken doen, ook niet op toekomstige Europese LTE-netwerken zelfs.

De telefoon heeft ondersteuning voor CDMA, EV-DO (de CDMA-versie van 3G) en LTE700 (EU-netwerken werken op 800 en 2600 MHz).
Dat is handig, een telefoon die je overal in de USA kan gebruiken, maar nergens erbuiten :?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 4 november 2011 19:09]

Hoe kom je daar bij? in NL is geen CDMA netwerk te vinden, dus hij zal hier ook geen signaal vinden...
Dat kan alleen als je er nog een simkaart in kan stoppen, want bij CDMA zit het tel nr ingebakken in de hardware. Ik denk eerder dat iemand met CDMA gebruik kan maken van UMTS naast CDMA netwerken.

maar je kan er dus geen sim in stoppen..
Dus als Amerikaan kan je via 3G in het buitenland op internet, dat is alles

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 5 november 2011 12:05]

Even een tripje naar Wikipedia maken zou ik zeggen ;)

Als het mogelijk zou zijn (wat niet het geval is) dan bel je alsnog het liefste over GSM (tot het moment dat je garantie hebt overall een 3G netwerk te kunnen bereiken om niet telkens te hoeven switchen) om wat rustiger aan te kunnen doen met je batterij
En om wat rustiger aan te doen met je bankrekening. ;) Zal flinke roaming kosten met zich meebrengen over 3g.

Moeten ze hier dan een ander toestel hebben voor GSM? Dat vraag ik me al een tijdje af.
Je kan gewoon bellen over 3G hoor, kost je niks extra. Alleen is het 3G bereik niet overal goed genoeg.
Idd daar doelde ik op, telkens als 3G buiten bereik is schakel je over naar GSM en dat kost je accu :P
3G is een verbindingstechniek net als GSM. GSM heeft de mogelijkheden van SMS, telefonie en data (in de vorm van GPRS). 3G is net zoiets, alleen is 3G in de volksmond een internetverbinding. Je kunt internetten over 3G, maar het is niet zo dat 3G de internetverbinding is.

Overigens, roaming kosten betaal je alleen buiten Nederland.
Net als dat je ook kunt internetten over 2G (met GPRS of EDGE). Zo kun je over UMTS ook bellen en sms'en.

Sterker nog, dat heb ik gedaan in Japan. Daar is geen GSM aanwezig, dus moét je mobiel alles via 3G doen, want het 2G-netwerk van Japan is niet bruikbaar voor Europese mobieltjes. En dat werkt perfect, mits er dekking is (en in bewoonde gebieden is dat).
Een toestel zonder simkaart kan toch nooit op niet-cdma netwerken verbinding maken?
Leuk. Maar het belangrijkste van deze telefoon vind ik dat het duidelijk is hoe diep HTC in de Beats Audio zit.

En dat vind ik echt extreem jammer. HTC, als degelijk bedrijf, hoort zich niet met zo'n scam in te laten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee