Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

PostNL gaat een proef uitvoeren in IJmuiden en Zoetermeer waarbij postbodes een Android-smartphone krijgen en via een app kunnen zien hoeveel zakken post ze moeten bezorgen en hoe laat hun vracht aankomt bij het ophaalpunt.

Mockup: Android-telefoon met PostNL-appVijftig postbodes doen mee met de proef, schrijft het Algemeen Dagblad. Op de telefoon wordt een app gezet, waarmee postbodes geholpen moeten worden efficiënter te werken. Zo kunnen ze zien in de app hoe laat hun vracht klaar staat op het afhaalpunt. Daardoor moet voorkomen worden dat postbodes moeten wachten. Bovendien kunnen ze zien hoeveel zakken post ze moeten bezorgen.

Details van de proef zijn onduidelijk: zo is niet helder wie de app maakt, hoe de postbode moet gaan inloggen om zijn eigen gegevens te zien en wat voor Android-telefoon voor de proef wordt gebruikt. Als de proef succesvol is, zullen meer postbodes met smartphones worden uitgerust.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

ah leuk mijn werk... kuch kuch

Het klopt dat alle Postbodes, vervangen gaan worden door deeltijdwerkers.. van dacht maximaal 24 uur en minder. Ervaren krachten er uit, en deeltijdwerkers / nieuwelingen er in.

De nieuwelingen hebben niet de ervaring en snelheid van een postbode die er al jaren werkt...dus daar krijg je vertragingen in !

Even over de sorteermachine... die leest de sick (roze streepjes code goed ) alleen als die verkeerd is ingevoerd door de pc of door de handmatige codering gaat het fout

bv in het venster envelop staat , utrechtseweg 1 , 2015 AA Amsterdam..

maar bij de roze streepjescode staat 4511 XA 12... ja dan gaat het fout.. ook komt het nog wel eens voor dat bv 19 bij 190 zit .. of andersom.

Even over de voorbereiding door postbodes.. We mogen technisch gezien niet eens de boel nakijken.. we krijgen bv een stuk straat .. bv postweg 2 t/m 26 in ons zetblok.. stel we hebben bv een tvgids voor nr 16.. dan bladeren we .. we zien nr 16 en gooien het er tussen.. het kan dus zo zijn dat je bv 1 kleine brief hebt voor nr 16 dan de tvgids.. dan nog 2 brieven voor nr16 maar ook de kans dat er nr 6 tussen zit...of 26...

afgezien van die fouten.. dat bladeren van klein, groot , klein is ook niet echt fijn om te werken.

Verder zijn de normen met het optivo zo aangescherpt dat je je soms afvraagt welke .. dat verzonnen heeft, 2 wijken van bv anderhalf uur , is bij elkaar 3 uur, nee...nieuwe norm, geen aan en afloop route, de postbezorger doet het immers.. maak er 1 uur en 50 minuten van... winst... 5 dagen a , 1,10 uur x 49 weken (feestdagen er af ) .. tel uit je winst voor 1 wijk, over een jaar ...

Ook de HSM kan een storing krijgen ... gevolg wijken komen later klaar... , en het aantal tassen is afh. van de hoeveelheid post, pakjes die er tussen zitten.. en aantal tassen huis aan huis... heerlijk bij elkaar gebundeld... met plastic touwtje er om heen..

In principe worden wijken op vaste tijden naar depot gebracht.. dus snap bovenstaande niet geheel... half elf afvoer, 11 uur op depot.

om btw nog goedkoper te werken... gaan er 3 maanden uwvérs werken ... niet betaald door postnl.. bevalt het ze... krijgen ze een xx uur contract... tel uit je winst...

Nu verwacht ik hier niet veel van... want de langdurige denken van het zal me een worst zijn... ( niet allemaal hoor ) en postbezorgers krijgen lukt wel... maar die lopen na een stortbui... of winter.. hard weg... , vandaar de noodmaatregel van postnl en uwv... is uitspraak van mijn eigen Vestigingsmanager...

Een sms / groepssms werkt net zo snel en goedkoper ..
ook hier weer een enthousiaste bezoeker van tweakaers.net die bij tnt postNL werkt.

het hele omzettingsproces gaat waarschijnlijk slecht verlopen, en een zo'n app gaat daar weinig aan veranderen. alle kennis van postbodes gaat verloren, dat wordt nu verplaatst naar computers.

mensen bij ons uit de plaats zijn ingezet om 50 km verderop de wijken opnieuw in te delen. de wijken worden daardoor niet efficient in elkaar gezet. wel word er geen gebruik meer gemaakt van de letters van de postcodes, werden vroeger/nu alle wijken op de eerste letter gezet. 6741ZA t/m 6741ZZ is normaal gesproken één wijk en alle poststukken voor die wijk worden in dezelfde bak gegooid. nu gaat bijvoorbeeld 6741ZA t/m 6741ZC in vak 1 gegooid en ZD t/m ZF in vak 2 enz. dit is niet te onthouden voor mensen en daarom is er "de machine" die kan echter de helft van de handschriften niet lezen, of er zit een raar flapje aan waardoor de machine niet overweg kan met de folder(denk aan de V&D) ze willen daarom alles met audio-control doen, dwz jij leest de postcode op, een computer denkt 5 sec. na en zegt: vak 3. en dat gaat hier niet om kleine aantallen. in een klein plaatsje, (ong 8 sorteerders) zijn 2 mensen 1,25 uur aan het werk om dat te sorteren(de tijd die ze krijgen is natuurlijk één uur terwijl er echt doorgewerkt wordt, alle sorteerders wachter er tenslotte op.dit is dus zonder voice-control en kunnen ze de post zo wegleggen, met voice-control is het hek echt van de dam.

Ook zal er veel post blijven liggen, omdat de post gewoon neergeknikkerd wordt, en er dan niemand meer naar omkijkt. de post wordt gewoon neergegegooid op 4 hoog in een bejaardeflat, waarbij de lift helemaal aan de andere kant van het gebouw is.

-als we dan toch aan het klagen zijn- Ook een tekort aan postbezorgeers drijgt, heel veel bezorgers worden niet blij van de post pas aangeleverd krijgen om 11 uur half 12. nu zijn er moeders die meteen na het wegbrengen van hun kind naar school ( om kwart voor 9) meteen de post bezorgen. Dan is dat echt niet mogelijk. ook word het niet mogelijk om een extra wijk te doen, je ben simpelweg al laat klaar met je eigen wijk, zeker als je kinderen hebt die tussen 12 en 1 thuis zijn en om half 4 al weer terug.(denkbeeldig senario). Ook zijn de tijden niet meer wat het geweest was, vroeger kon je gewoon je tijd opschrijven, nu zijn er heel strakke tijden die in de zomer ook nog is aangescherpt worden. Alleen in drukke tijden vergeten ze de tijd omhoog te doen. -behalve met kerst, uren opschrijven en keihard werken-


ook verdwijnen de connecties binnen tnt, nu kunnen dingen aangepast worden op jouw, als je een x snel klaar wilt zijn of als een wijk opgesplitst word oid. ook worden mensen op het laatste moment opgetrommeld omdat iemand anders ziek is. dat word dan ook niet mogelijk.

al met al gaat het nog niet erg lukken bij postNL, eigenlijk zouden alle berrichten van postbezorgers hier aangeboden moeten worden aan de bobo's van postNL. alhoewel ze daar toch niet op ingaan.

uwv'ers voor 3 maanden gaat toch ook niet werken? voordat je een beetje doorhebt hoe een wijk in elkaar zit, en hoe het werkt met post vastpakken en folders bijvoegen ed ben je al 3 maanden verder.
Alles wat je zegt kan ikbeamen. Je kan pas s middags beginnen, dus mensen die klagen dat de post laat is hebben pech. Bij mijn eerste gesprek kreeg ik al te horen dat iedereen ontslagen zak worden en men alleen metgoedkope bezorgers gaag werken. Moet je wel niet verwachten dat de bezorgkwaliteit en snelheid omhoog gaat;)
Ik werk zelf als chauffeur voor PostNL en zie hier zeker goede mogelijkheden!

Ik reed net bijvoorbeeld iets te laat weg omdat de voorbereiding van een wijk nog niet klaar was waardoor er dus mensen stonden te wachten die beter nog even 10 minuten thuis hadden kunnen blijven.

Ook het traceren van bezorgers is niet iets slechts imo want als je ziet wat er af en toe rond loopt.
Wijken die ik een paar jaar terug in een uur liep doen sommige van die lui ineens 4 uur over om even een extreem voorbeeld te noemen.
Een leidinggevende kan dan samen met de bezorger kijken wat er verbeterd kan worden.

We werken ook steeds meer met subcontractors die niet uit de buurt komen.
Iemand die dan wel uit de buurt komt kan dan in Google Maps de optimale route uitzetten met sluip routes erin die de chauffeur of bezorger dan op zn telefoon kan inladen.

Ik zie hier in ieder geval een aantal mooie mogelijkheden wat misschien kan bijdragen aan betere kwaliteit want die is nu gewoon ver beneden pijl als je terug kijkt naar de oude PTT en zelfs TPG.
Komt ook omdat men niet met opgeleid word zoals vroeger. In die PostNL app kan je dan ook mooi wat zaken uitleggen specifiek voor de wijk die de bezorger loopt zonder dat iemand anders dit moet gaan uitleggen.
Kijk, JIJ bent de bezorger die ik herken. _/-\o_

Helaas herkent de bovenverdieping jullie niet meer, en is het vak postbode verlaagt richting folderwijk !
Als ik zie hoe de bezorgers door de regen gaan, terwijl 90% van de rit bestaat uit gamma en postcodeloterij heb ik medelijden met die personen die wel hun werk willen doen.
Ik had vandaag mijn eerste wijk als zaterdagpostbezorger. Driekwart van het gewicht dat ik mee moet nemen bestaat inderdaad uit folders, bijv. van de Gamma, Makro, supermarkt of drogisterij. Als ik alleen post had moeten lopen was ik zeker gebleven, nu moet ik er nog maar even over nadenken, die rotfolders maken het er niet leuker op. Zeker niet als het regent zoals vandaag. :(

[Reactie gewijzigd door HDDkapoet op 27 augustus 2011 16:08]

Op zaterdag is het altijd raak met reclame. Dinsdag is het zelfs erger. Ik krijg ook vaak veel pakketjes die niet in de brievenbus passen en ook nog extra zwaar zijn met dragen. Vaak voel ik me eerder een reclamebezorger dan een postbezorger.

En dat mensen klagen dat de post pas "s middags word bezorgd: ik krijg de post pas tussen 11:30 en 12:30 dan moet ik 2 wijken lopen. Logisch dat die 2e wijk alles later krijgt. En een app om mij te volgen en dan de looptijden efficienter te maken, nee dank je. De tijd is nu al strak ingedeeld en valt alleen te doen zonder reclame of te dikke poststukken.
Nu nog een app voor de klant,zodat je kan zien wanneer hij in de buurt is.
Zou handig zijn,pakketje besteld? even google maps kijken waar hij blijft.
Dat is heel handig, nu nog een systeem dat mensen een SMS bericht krijgen zodra de postbode een half uur van je huis verwijderd is. zodat je nog snel even je hond uit kan laten etc.

Het is bij mij altijd zo. zit ik te wachten op een nieuw stukje hardware etc. ga ik voor 10 minuten het huis uit, en ja hoor. daar ligt het briefje. morgen proberen wij het weer. SH%)@!T
Daarover gesproken, ik zag laatst dat ze al een soort proef aan het doen zijn. Je kunt online je postcode invullen en dan krijg je een specifieker tijdframe wanneer de bezorger komt, tenminste dat is het idee, want voor mij staat er alsnog van 08:30 - 21:30. Maar geeft wel aan dat ze er een beetje mee bezig zijn. Het gaat om het vakje rechtsonder op deze pagina: https://onlineverzendservice.postnl.nl/ontvangen
Wellicht dat dit geïntegreerd wordt met deze app voor de bezorgers?

Zelf zou ik zoiets ook heel handig vinden, een bezorging missen is echt gruwelijk irritant. Bij de onderburen is hier ook geen optie, want die zijn niet te vertrouwen weet ik uit ervaring.
Bij komend voordeel is dat de gemiddelde mens van 8 tot 17 werken en niet gaan wachten op een pakket.

Tevens is bij mij post.nl de enige postvervoerder waarmee ik pakketen laat verzenden.
Dit komt a dichtbijzijnde albertheijn kun je het altijd ophalen indien gemist(2x).

Tegenwoordig kun je direct al doorsluizen naar de afhaalpunt en volgende dag 16:00 ophalen.

Probleem voor mij is dat andere vervoerders zoals select vracht en dhl een depot hebben ver buiten mijn woonplaats (roermond) dat wil zeggen dat ik er zelf bijv 2x60km moet rijden om op te halen. Dan heb ik via de post ook niet echt voordeel.
nog iets is dat de depot's meestal zaterdag's niet open zijn weer een gemiste kans.
Pakjes gemak is dan ideaal. Het wordt dan meteen naar het postkantoor naar keuze bezorgd. Kun je het ophalen na 4 uur. Bij ons is dat in de supermarkt en die is iedere dag tot 9 uur open. Ideaal! Helaas hebben nog maar weinig sites die optie.
Ja, dat is eigenlijk veel makkelijker ja. Erger me dan ook groen en geel aan bezorgdiensten als UPS, die 3 dagen proberen een pakketje te bezorgen (terwijl je 3 dagen op kantoor zit ofzo). Na die drie dagen gaat het naar een opslag en direct retour afzender. Een afhaalpunt is wat mij betreft cruciaal voor een bezorgservice. 1x proberen te bezorgen is meer dan genoeg, daarna mag het gewoon naar een afhaal service).
Dan zit je op de verkeerde bezorger te wachten ;)
Postbodes/bezorgers bezorgen alleen pakketjes die in theorie door de brievenbus passen.
sterker nog, wij krijgen standaard afwezig briefjes terwijl er minimaal 1 iemand thuis is. we hebben gewoon een luie pakketjesbezorger. en dat terwijl we maar 2-hoog wonen (zonder lift)
Pakketjes kan je nu al volgen via Track&Trace, als je een tracking nummer van de winkel krijgt :)

Voor post lijkt me dit niet handig. Ten eerste vanwege de privacy van de bezorger, en ten tweede omdat je niet uit de actuele verblijfplaats kan opmaken wanneer hij bij jou komt. Een rechte lijn hoeft namelijk niet per definitie de neest efficiente bezorgroute te zijn voor de bezorger. Hij kan bijvoorbeeld eerst een kleine zijstraat meenemen.
Pakketjes kan je nu al volgen via Track&Trace, als je een tracking nummer van de winkel krijgt
En da's allemaal leuk en aardig, maar dan moet je voor dat tracking nummer wel krijgen betalen.

Intern track&tracen ze de boel toch al - postcode+huisnummer; anders krijgen ze het immers niet bezorgd. Wat mij betreft maken ze dat dan ook gewoon beschikbaar voor mensen die op dat adres wonen (verificatie via DigID - of dat toekomstige eNik (***naam met NL-trekjes alom. Blegh.))
Digid mag alleen door overheidsinstanties gebruikt worden.
Klopt - op het moment nog wel. Ik denk echter dat er in de toekomst wel een API beschikbaar gemaakt zal worden voor verificatie toepassingen. Een "woont die persoon echt wel op dit adres"-verificatie, of een "is die persoon wel 18 jaar of ouder"-verificatie, etc.
Gaat hier dus niet om dat iedereen bij je gegevens kan, maar alleen verificatie. Daar kunnen eigenlijk geen privacy problemen aan hangen aangezien je alleen maar gegevens die je al gegeven hebt verifieert en de gebruiker nog altijd zelf de DigID login voor rekening neemt op een daarvoor bestemde portal bij de overheid (a la iDeal).
Niet waar, ik had een verzekeringsmaatschapij waar ik ook met digid kon inloggen ;)
Toch echt geen overheid

http://www.digid.nl/burger/wie-doen-mee/

offtopic wel

[Reactie gewijzigd door TripleQ op 27 augustus 2011 11:31]

Pakketjes kan je nu al volgen via Track&Trace, als je een tracking nummer van de winkel krijgt :)

Voor post lijkt me dit niet handig. Ten eerste vanwege de privacy van de bezorger, en ten tweede omdat je niet uit de actuele verblijfplaats kan opmaken wanneer hij bij jou komt. Een rechte lijn hoeft namelijk niet per definitie de neest efficiente bezorgroute te zijn voor de bezorger. Hij kan bijvoorbeeld eerst een kleine zijstraat meenemen.
Is er voor Track&Trace dan een App?

Privacy van de bezorger? Leg die eens uit.

Het opnemen van de looproute hoort dan ook in zo'n app thuis. :+
Een Track&Trace app is niet zo bijzonder kan wel gemaakt worden.
Alleen de informatie zal niet actueler zijn dan dat die nu is.

Als postbezorger zijnde zou ik niet willen dat mensen mij de hele dag kunnen volgen via het web.
Precies, real-time aangeven waar de postbode zich bevind zullen ze nooit publiekelijk maken, hoewel het onder Android i.c.m. Google maps wellicht heel eenvoudig zal zijn kan dit gewoon niet ivm privacy....

Een postbode heeft namelijk ook gevoelige documenten in zz'n fietstas/auto ;)
Op papier kun je idd volgen, in praktijk is het me meermalen overkomen dat ik een dag lang thuis zit te F5-en terwijl er dan niets aan de deur komt, om in de avond te lezen dat de eerste bezorgpoging niemand thuis was?

GTFO.
Ook dat klinkt handig en zal ook wel te maken zijn , maar ik zie daar ook een paar haken en ogen aan ,bijv Klanten die de postbode gaan opzoeken om dat ze niet kunnen wachten .
Leuk voor de postbodes, maar ik vraag mij af waarom ze voor Android kiezen?
Wanneer ik veel systeembeheerdes mag geloven is Android een verre van ideaal systeem waar ze management op uit kunnen voeren.

Zal het soms van wege de lage prijs van een Android telefoon zijn?
Aangezien de "app" waar hiervan wordt gesproken echt niet meer is / hoeft te zijn dan een simpele web app lijkt het me logisch dat ze de goedkoopste telefoons kiezen die een beetje fatsoenlijk een browser kunnen draaien en het een postronde uithouden op de batterij. Dus een goedkoop Android-toestel :)
Wellicht hebben ze meerdere opties (iOS, Windows Phone 7, Symbian, Bada, whatever), getest en tot de conclusie gekomen dat Android de beste optie is?

Vraag me meer af welk toestel ze zullen kiezen als de vraag is of het om de prijs gaat.
En je baas kan direct ook zien waar je geweest bent en hoe lang je over je route gedaan hebt. Nu ja, dat is in de transportsector al lang het geval.
Dit heeft natuurlijk niets met een Android telefoon te maken, dit kan namelijk ook prima met andere (meet) instrumenten of methodes

Ik denk echt dat het grote verschil in het feit zit dat de Postbode informatie kan opvragen ipv informatie geven zoals jij suggereert.
"De baas" weet dat allang, want hij bepaalt de te lopen route. Hoe lang je er over gedaan hebt, moet een postbezorger/postbode op een formulier invullen, waarmee zijn loon wordt berekend. Dus dat wist "De baas" ook al. :z

[Reactie gewijzigd door fridgeman op 27 augustus 2011 16:57]

Liever heb ik dat de 'ouderwetse' betrouwbaarheid van de postbezorgers terug komt

tot PostNL zich ermee ging bemoeien ( bezuinigingen e.d ) kwam de reguliere post hier rond 10u en de pakketservice tussen 12 en 13u.
Met beiden had ik goed contacten, ondanks dat het toch zo af en toe nieuwe gezichten waren

Het laatste half jaar is het werkelijk slecht, reguliere post komt soms zelfs pas tegen 16u aan, en pakketpost lijkt een random route te nemen, 9u of 17u of er ergens tussen in ...

Sinds ze parttime postbezorgers werven lijkt het of die hun eigen tijd in mogen delen, staan er hier 2 post-fietsen bij de supermarkt, en staan de dames gezellig in de koffiehoek te leuteren.

< ja, iedereen heeft recht op pauze ... maar het is een publieke functie, en er wordt van je verwacht dat je representatief bent.
roddelen met de hangbejaarden over de buurt, terwijl je met verantwoordelijke stukken bezig bent gaan niet samen ! >
Wat heeft het tijdstip waarop de post wordt bezorgd met de betrouwbaarheid van PostNL te maken? Ze komen de belofte dat het binnen één dag bezorgd wordt namelijk gewoon na.

PostNL hanteert al jaren een indeling van ochtend- en middagwijken. Bezorgers lopen meestal 2, soms zelfs 3 wijken op één dag. Dat die indeling recent is veranderd, is misschien nadelig voor jou, maar bij ons wordt de post tegenwoordig juist 's ochtends bezorgd. Dat zelfde geldt vermoedelijk voor de pakketdienst.

Dat het personeel pauze houdt on de supermarkt valt hen nauwelijks kwalijk te nemen. De depots zijn vaak slechts een garagebox zonder fatsoenlijk meubilair, laat staan een koffieapparaat.
en laat staan sanitair.
Dat pakketpost geen vaste tijden heeft lijkt me logisch. Dat wordt zo ingeplant dat er zo min mogelijk kilometers worden gemaakt en zal voor een groot deel uit dingen bestaan die mensen via het internet bestellen/geen vaste dag kennen. Minder benzine kosten, minder uren, simpelweg stukken efficiënter.

Ben geen pakketjes bezorger maar met een beetje logisch nadenken zou ik zeggen dat het niet echt mogelijk is om vast tijdstip te verwachten. Ja, het kan wel bij DHL en UPS volgens mij maar daar betaal je dan ook voor.

Ontopic:
Als ze dan ook eens even een app schrijven die dat handtekeningapparaatje vervangt. Mijn N900 werkt toch vele malen beter voor 'onscreen' tekenen dan die dingen die nog wel eens willen missen wat je precies krabbelt. Scheelt de bezorger ook weer een apparaat om te nemen.. flinke bumper eromheen is dan wel een must als die vaak letterlijk van handen wisselt.

@Freshmaker ja hoor, mail maar.
En wie ontvangt er nog een brief van een geliefde vandaag de dag, vele SMSjes kun je krijgen. Brieven voor persoonlijk gebruik zijn sinds jaren geleden als een zeldzaamheid.
hou je in. je kunt tegenwoordig toch mailen.
Ja ?
Zou jij je ontslagaanzegging via je hotmail account willen ontvangen ?

Of een brief van een geliefde ?
Sommige dingen heb ik toch graag vast, iets met sentimentele waarde.
Het zelf uitprinten, op eigen gekocht papier ruikt toch net even anders hoor !
Ik weet niet of de postbodes hiermee blij mee zullen zijn. Dit houd in de de postbodes tijdens het werk gevolgd worden door GPS. En daar ga je privacy.

Ik heb liever dat PTT weer terug komt. Gewoon met een papiertje waar de vertrektijden in stonden werkte altijd.

[Reactie gewijzigd door f1boy_077 op 27 augustus 2011 11:09]

Nergens in het bericht staat dat de postbodes worden gevolgd, daarbij er zijn genoeg andere beroepen waarbij het personeel wel wordt gevolgd. Denk aan een vrachtwagenchauffeur met een rit-computer of black-boxen in sommige auto's.

Bovendien, als Postbode ben je natuurlijk gewoon aan het werk, waarom zou de directie van PostNL niet mogen weten wat haar medewerkers aan het doen zijn tijdens werktijd?

Maar goed, nergens in het artikel staat dat Postbodes gevolgd gaan worden, het gene wat jij suggereert is dus pure speculatie, volgens het Artikel gaat het vooral om informatie vanuit PostNL (waar, wanneer en hoeveelheid) richting de Postbode en niet anders om.

Ik zie overigens wel toepassingen voor deze Mobile communicatie, bijvoorbeeld een Alarm knop, je leest regelmatig dat Postbodes worden overvallen. En zo zijn er nog wel oplossingen te bedenken waarom digitalisering binnen de postmarkt zinvol kan zijn.

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op 27 augustus 2011 11:32]

Ik weet niet of de postbodes hiermee blij mee zullen zijn. Dit houd in de de postbodes tijdens het werk gevolgd worden door GPS. En daar ga je privacy
In andere beroepsgroepen is GPS tracking heel normaal voor de buitendienst. Het merendeel van de buitendienst medewerkers dat ik spreek is er zelfs blij mee om dat ze niet continue door de planning gebeld worden met; "Waar zit je nu ?", "Wanneer denk je bij je volgende klant te zijn ?", etc.

Daarnaast kan je je natuurlijk ook afvragen wat voor verwachting van privacy je mag hebben als je aan het werk bent. Je bent immers bezig met je werk dus alles wat je doet is werk gerelateerd en zoals ik hierboven al aangeef is het automatisch delen van informatie dan alleen maar handig. Het systeem zorgt er dan weer voor dat enkel geauthoriseerde mensen deze informatie kunnen inzien.
Tegenwoordig zie je veel van dit artikelen(Uitgezonden persberichten). Een organisatie die gebruik gaat maken van een smartphone om een app op te draaien zodat een dienst beter/sneller/effectiever kan worden geleverd. De nadruk ligt dan in het artikel vaak op het feit dat er een smartphone wordt gebruikt en niet op de tool (app) die de dienst ondersteund.
Terwijl het laatste toch het belangrijkste is in poging de dienst te verbeteren en het feit dat een smartphone wordt gebruikt ondergeschikt is. Dit is denk ik enkel kostentechnisch interessant (er hoeft geen nieuw hardwareplatform te worden ontwikkeld voor de ondersteunende tool).

Ik vraag mij werkelijk af of de postbode hiervan (nog) efficiënter gaat werken. Het argument wachttijd kan ik begrijpen. Maar als de vracht te laat wordt geleverd en de postbode nog steeds moet wachten omdat zijn tassen leeg zijn, dan zal deze app daar weinig aan veranderen. Als ze nu zien dat hun vracht te laat wordt geleverd geeft het enkel ruimte om de rondje wat langzamer te lopen en een siaretje op te steken voordat de ze naar het distributiepunt terugkeren.

Na deze proef horen we hier denk ik nooit meer iets van. En als de proef wel succesvol blijkt zullen er wel weer saneringen volgen..

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 27 augustus 2011 10:26]

Waarom zowieso een app? Kan een simpel smsje niet net zo handig zijn?
"Vracht wordt 10.00 uur aangeleverd op plaats X, 6 zakken."
En app dan actief door ontwikkeld worden en interactie bieden. Een SMSje niet.
kan heel handig zijn voor de postbode(ivm afspraken die dag etc) , maar hoeveel ik hier nou van ga merken weet ik niet.
Voor zover op te maken uit de plannen is het dan ook niet de bedoeling dat jij als ontvanger van de post er iets van gaat merken, maar is het meer voor de postbezorger bedoeld, zodat die efficienter kan werken.

Wat voor PostNL dus weer goedkoper is. Als je immers efficienter werkt kan je hetzelfde werk in minder tijd doen, werk je dus minder uren, en kost je dus ook minder.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 27 augustus 2011 10:36]

Aangezien een postbode helemaal niet per uur betaald wordt gaat dat PostNL niets opleveren....
Een postbode niet nee, maar de postbodes gaan vervangen worden door postbezorgers omdat die goedkoper zijn, en die werken parttime.

Als deze applicatie ervoor kan zorgen dat ze, door efficienter te werken, minder uren nodig hebben voor het uitvoeren van hun werk, kunnen die parttime contracten natuurlijk afgesloten worden voor minder uren dan zonder die applicatie.

En dat levert PostNL zeker wel meer geld op. Minder uren in je contract is immers minder uitbetalen. Iemand die 20 uur werkt, verdient minder dan iemand die 25 uur werkt bijvoorbeeld :)
Klopt ja, het is meer geschikt voor de postbesteller.

Als op de smartphone ook nog een routeplanner komt zou het helemaal perfect zijn, de post (in Hilversum) wordt vaak foutief bezorgd, fout adresnummer of foute straat. Klachten bij PostNL helpt niet, post wordt nog regelmatig foutief bezorgd.
Ik werk zelf parttime bij PostNL als bezorger en dit probleem komt vooral door slecht zetwerk. Postbezorgers bereiden hun eigen wijk niet voor, zoals een postbode dat zelf doet. De bezorger haalt het gewoon kant en klaar op en gaat lopen.

Het wordt vaak ook nog eens door de Tomin Groep in een andere stad gezet (gezet = tot bundels gemaakt). Dit ivm tekort aan personeel. Ik loop bijv. een wijk in Hilversum die in Almere wordt voorbereidt. Lekker krom als je er over nadenkt. Die mensen daar kennen de wijk natuurlijk niet omdat ze hier niet wonen. Dit is al een probleem op zich, ondanks dat ze wel gewoon een schema door zouden moeten krijgen hoe je de wijk loopt. Straks is het ook nog maar de vraag of het beter wordt, omdat ze alles willen centraliseren. Dus dan komt alles vanuit Amsterdam en moet de post naar alles andere steden verzonden worden. Maar als het 's winters glad is, krijg je natuurlijk weer verkeersproblemen en dus komt de post te laat.

Anyway, een bezorger zou natuurlijk moeten zien dat het een verkeerd adres betreft, maar het komt gewoon voor dat je soms een keer alleen op 't huisnr. let. Daarbij mocht je er vroeger vanuit gaan dat als je bijv. 5 brieven voor hetzelfde adres hebt, dat je alleen de onderste en bovenste brief hoeft te checken. Als die twee hetzelfde adres betreft, dan zou alles wat er tussen in zit hetzelfde adres moeten zijn. Tegenwoordig kan ik dat gewoon niet meer doen anders merk ik inderdaad dat er toch nog blijkbaar verkeerde post tussen zat (men spreekt je daar op aan op straat). Dus ik zelf ben er meer op gaan letten. Maar onderschat niet hoe slecht de wijken gezet worden. Soms was het bijna niet meer te doen om steeds weer terug te lopen naar adressen die ik al gehad had, dus deed ik het retour waardoor de post natuurlijk later bij mensen aan komt. Hier gaan ze dan ook weer over zeiken (begrijpelijk).

Door het tekort aan personeel worden er ook vaak scholieren via uitzendbureaus ingehuurd. En die hebben bijv. geen zin om H.A.H.(reclame) te lopen, wat wij dus ook nog doen naast de gewone post. en dus doen ze het lekker niet. Al met al resulteert dit in slechte bezorg-reputatie v/h bedrijf.

Bezuinigingen zijn gewoon kut (daar komt dit alles door). Zo'n nieuwe baas van TNT/PostNL beslist doodleuk dat de postbodes ontslagen worden (waar nog hoop ophef over was) en vestigingen opgeheven moeten worden en dan krijg je dus deze situatie... Kut met peren :)

[Reactie gewijzigd door rmd op 27 augustus 2011 15:37]

Dat veel bezorgers in alleen de 1e en laatste brief voor een bepaald adres hoefden te controleren, klopt wat mij betreft niet hoor. Ik heb altijd geleerd dat alle post nagekeken dient te worden. Bezorgers die aangaven alleen de laatste brief te controleren, werden daar dan ook op aangesproken.

De kwaliteit valt of staat natuurlijk met de voorbereiding, en ik ben het er mee eens het daar nog wel eens aan schort. Niet alle sorteerfouten kan je echter wijten aan menselijke fout, er komt nog aardig wat post fout uit de sorteermachines. Die post wordt nooit 100% nagekeken door de personen die deze machinepost vervolgens samenvoegen met de handgesorteerde post. (en daarom is het dus zo belangrijk dat de bezorger gewoon even de post nakijkt voor hij het in de bus stopt).

Het verloop bij voorbereidings personeel én bezorgpersoneel is ook dermate hoog, wat de kwaliteit ook niet ten goede komt, helaas.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 27 augustus 2011 18:08]

Toen ik in 't verleden (10 jaar terug) zaterdagbesteller was, zei degene die me opleidde dat ik dus 1e en laatste brief hoefde te checken... Maar goed, het is nu toch niet meer van toepassing.
Dat zetten klinkt als iets wat je bij uitstek door een computer zou moeten laten doen.

Ik ga er vanuit dat de computer van ieder poststuk al weet waar het heen moet (het moet tenslotte ook door de OCR-machine). Eventueel kan je dan meteen postcode+huisnr erop printen, dan kan je het daarna helemaal met zekerheid lezen (mocht het onderweg kreuken/vervagen ofzo).

Vervolgens moet je adhv een route de brieven op een bepaalde volgorde stapelen, dat klinkt dus ook als iets wat een computer heel goed moet kunnen.

Eigenlijk raar dat dit nog steeds mensenwerk is.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 28 augustus 2011 20:54]

Het grootste deel van dit proces wordt inderdaad al met de computer gedaan en dit is meestal goed. Er is echter een deel van de post die niet door de computer gelezen kan worden. Deze zullen daarom met de hand gesorteerd moeten worden.

Echter, ook de computer is niet onfeilbaar. Deze kijkt namelijk puur naar de combinatie postcode + huisnummer. En ik heb als zaterdagbesteller gemerkt dat veel mensen hier nog problemen mee hebben. Dat betekent dat je zelfs de door de computer gesorteerde post nog moet nakijken op straatnaam, omdat mensen de verkeerde postcode hebben opgeschreven en de computer deze dus bij de verkeerde straat plaatst (als het een geldige postcode is).
Als deze applicatie ervoor kan zorgen dat ze, door efficienter te werken, minder uren nodig hebben voor het uitvoeren van hun werk, kunnen die parttime contracten natuurlijk afgesloten worden voor minder uren dan zonder die applicatie.
Jammer alleen dat die postbezorgers per stuk betaald worden en niet per uur.
Een beetje postbezorger moet dan toch 2 baantjes hebben om rond te kunnen komen. (Amerika, here we come!) /sic
PostNL postbezorgers worden gewoon per uur betaald hoor. Enkel de CAO loze concurrenten hanteren het per stuk betaalmodel.
Ook niet helemaal waar. De praktijk leert dat de gestelde normtijden vaak niet worden gehaald. Als er geen sprake is van bijzondere omstandigheden wordt dat meerwerk dus niet betaald.

Op zich is het redelijk vooruitstrevend om deze laag van de productieketen uit te rusten met een telefoon. Maar de intentie zal natuurlijk zijn om de hoeveelheid papier te reduceren (bij een postbedrijf inderdaad) en daardoor kostenbesparing. Als ook de terugkoppeling vanuit de bezorger digitaal kan scheelt dat een hele hoop tijd.

Als daarnaast ook nog de medewerkerstevredenheid omhoog gaat (actuele informatie) is dat alleen maar goed.
Mijn ervaring is dat de gestelde maximum tijden prima gehaald worden in de praktijk, en dat de leidinggevenden best redelijk zijn als die tijden in bepaalde gevallen overschreden worden. Bezorgers krijgen een dagrapport mee waarmee ze gewerkte tijden en evt omstandigheden kunnen aangeven, en die worden (iig bij het kantoor waar ik werk) over het algemeen netjes overgenomen. Wanneer blijkt dat een bezorger systematisch te lang doet over een een dienst, wordt deze daar op aangesproken.

De gestelde normtijden zijn op het moment nog gebaseerd op oude gegevens, uit tijden dat er gewoonweg meer post was. Met de afname van de postvolumes, winnen de postbezorgers ook wat tijd. Ze zullen er (uitzonderingen daargelaten) vrijwel nooit echt langer over doen iig.
In mijn ervaring was het juist niet het geval: ik heb er zelfs ontslag door genomen! Een collega en ik klaagden steen en been over 2 wijken die gewoonweg niet behaald konden worden in de gestelde tijd. De baas liep dan één keertje mee en zei dat het wel "meeviel", dus die extra uurtje of 2, tsja, dat was onze eigen schuld.

Tsja, ik weet niet wat je liever hebt, dat je per stuk of per uur betaald wordt. De app vind ik wel handig, maar maak het dan als wijze van proef gelijk voor heel het postbedrijf beschikbaar ipv 50 man, want als ik het goed begrijp is het een app die je post "volgt" dus dat zal wel hevig gelinkt zijn aan het track & trace systeem.
Het is helaas heel erg afhankelijk van de regio. Zo was het bij ons bedroefend geregeld. Regelmatig onaangekondigd extra wijken, post te laat, of pas deels gebracht, etc, etc. Zo'n app had ik persoonlijk ideaal gevonden, er vanuitgaande dat men zorgvuldig omgaat met het bijhouden van de gegevens. Nu stond ik regelmatig te wachten of bleek de post juist te vroeg te zijn geweest, etc. In plaats van steeds te moeten bellen, gewoon even snel thuis (of tussen 2 wijken door) kunnen inloggen had een hoop frustratie kunnen schelen.
Voor studenten is dit een ideale oplossing. Zo kunnen zij prima om hun college's heen plannen en kunnen ze er een tweede baan opna houden. In alle gevallen biedt deze applicatie sowieso een betere timemanagement.
je word als postbezorger per uur betaald hoor niet per aantal post stukken (tenminste voor zover ik weet en ik werk er O-) )

leuk idee alleen krijg je een telefoon of moet je er al een hebben en krijg je dan de app?? als je een telefoon krijgt ik wil niet degene van het plaatje :D

[Reactie gewijzigd door coolkil op 28 augustus 2011 15:27]

Iedereen die in Nederland werkt wordt per uur betaald, behalve voor zwart werk misschien, zo ook een postbezorger. Enkel ligt PostNL zijn personeel op door te bepalen hoelang je volgens hen maximaal over een wijk hoort te doen, wat altijd korter is dan je er daadwerkelijk over doet en zodoende betalen ze hun personeel onder het minimumloon uit. Dat weet ik doordat ik er ook op een blauwe maandag gewerkt heb (toen het nog TNT post heette).
Iedereen die in Nederland werkt wordt per uur betaald
Que? Dat meen je toch niet? Als je een management achtige functie hebt krijg je echt niet betaald per uur hoor. Je hebt wel een x aantal uren op je contract staan, maar meestal werk je meer. En dat is dan geen overwerk maar normaal. Als je je alleen aan de uren van je contract houdt is het snel over met je baan.

OT: Ben het eens met WaarAnders hierboven, prima dat het makkelijker en efficiënter kan, maar het moet niet nog meer banen kosten. Tegenwoordig is alles ongeveer gericht op het maximaliseren van de kortetermijnwinst. Wat daarbij vergeten wordt is dat de mensen die je buiten zet in NL geld krijgen van de overheid als er geen ander werk is. En je eigen werknemers mogen die kosten dan lekker betalen, waardoor ze meer loon willen en je loonkosten stijgen.

Een betere oplossing is altijd omscholing. Zorg maar dat je die mensen onderbrengt bij een ander bedrijf op een nieuwe markt. Uiteindelijk is het beter als we in NL meer mensen op meer markten actief hebben. Ook zorgt omscholing er voor dat het minder waarschijnlijk wordt dat je ex-werknemers dezelfde functie voor een concurrent gaan uitvoeren. Mja, helaas verdwijnt gezond verstand veel te snel bij het zicht op €€.
Mee eens, maar hoe rot het ook is voor de werknemers die het bedrijf binnenkort verplicht moeten verlaten, er wordt wel degelijk geprobeerd ze te helpen bij hun zoektocht naar ander werk. Elke werknemer die een een contract boven een bepaald aantal uren heeft, krijgt de beschikking over budget mee waarmee opleidingen / cursussen gevolgd kunnen worden. Dat is natuurlijk geen garantie voor een andere baan, maar zomaar koud buiten de deur worden deze mensen dus ook niet gezet. Daarbij is het al best lang duidelijk dat veel mensen eruit moeten, maar zijn veel werknemers vrij passief in het benutten van dit budget / zoeken naar ander werk. Velen hebben lang gehoopt dat het wel los zal lopen, wat wel begrijpelijk is. En voor velen is dit bijna de enige baan die ze hebben gehad in hun leven, deze mensen zitten soms al 40+ jaren bij dezelfde baas, en ze hebben er weinig vertrouwen in nog ander werk te vinden, laat staan op een vergelijkbaar salarisniveau.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 27 augustus 2011 18:17]

[...]
Que? Dat meen je toch niet? Als je een management achtige functie hebt krijg je echt niet betaald per uur hoor. Je hebt wel een x aantal uren op je contract staan, maar meestal werk je meer. En dat is dan geen overwerk maar normaal. Als je je alleen aan de uren van je contract houdt is het snel over met je baan.
Het ging meer om het principe dat je individuele werknemers niet contractueel "Per stuk" moet uitbetalen, met een zogeheten stukloon. Meer over stukloon kun je vinden op Wikipedia.
OT: Ben het eens met WaarAnders hierboven, prima dat het makkelijker en efficiënter kan, maar het moet niet nog meer banen kosten. Tegenwoordig is alles ongeveer gericht op het maximaliseren van de kortetermijnwinst. Wat daarbij vergeten wordt is dat de mensen die je buiten zet in NL geld krijgen van de overheid als er geen ander werk is. En je eigen werknemers mogen die kosten dan lekker betalen, waardoor ze meer loon willen en je loonkosten stijgen.

Een betere oplossing is altijd omscholing. Zorg maar dat je die mensen onderbrengt bij een ander bedrijf op een nieuwe markt. Uiteindelijk is het beter als we in NL meer mensen op meer markten actief hebben. Ook zorgt omscholing er voor dat het minder waarschijnlijk wordt dat je ex-werknemers dezelfde functie voor een concurrent gaan uitvoeren. Mja, helaas verdwijnt gezond verstand veel te snel bij het zicht op
Dus bedrijven moeten de omscholing voor mensen betalen en dan bij een ander bedrijf een baan voor ze zoeken, zodat de andere werknemers (en de rest van nederland) niet mogelijk een kleine belasting verhoging riskeren?

Kom op
Que? Dat meen je toch niet? Als je een management achtige functie hebt krijg je echt niet betaald per uur hoor.
Jawel hoor. Je werkt <x> uur per week, en krijgt daarvoor (gebaseerd op al dan niet een 40 urige werkweek) een salaris per uur. Dat dit meestal onderhandeld wordt als een maandloon wil nog niet zeggen dat het zo te boek staat. Ik krijg ook <x> per maand, maar op m'n loonstrookje staat ook een uurloon (wel zo handig bij overuren).

Het verschil tussen mijn uurloon (wat mij betaald wordt) en het uurloon waarvoor ze me aan de klant verkopen (een stuk meer), daar wordt onder andere m'n manager van betaald. :)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 29 augustus 2011 10:37]

De concurrenten van PostNl hebben terdege wel stukloon, maar dat moet binnen enkele jaren afgelopen zijn.

Onder het mom van concurrentie en kleiner wordende markt worden er 1000den mensen ontslagen en vervolgens nieuwe voor aangenomen, die ook gewoon per uur betaald krijgen, alleen het scheelt paar euro's.
Als je een 'normaal' 40 uren contract hebt, dan garandeert je werkgever je dat hij 40 uren uitbetaald, ongeacht of hij 40 uren werk voor je heeft.
Heeft hij dat wel en doe je dat niet, dan is het een ander verhaal uiteraard.
Ik werkte ook bij TNT en ik kon het altijd makkelijk redden in die tijd!
In die tijd.... Lees nu de reacties hierboven eens terug!
'in die tijd die er voor stond...'.
tenzij je daardoor minder postbodes nodig hebt Croga
Kijk bijvoorbeeld eens een paar reacties naar beneden van postbezorgers.
Naast efficiente en daarmee voordeel voor PostNL is het ook gewoon een stukje service naar je personeel. Kan me goed voorstellen dat postbodes er enorm van staan te balen dat ze niet weten wanneer ze aan het werk kunnen. Zulke ontwikkelingen zullen altijd positief/weerslag hebben op sfeer en daarmee prestatie.

[Reactie gewijzigd door Snuffert op 27 augustus 2011 12:44]

Postbodes worden per uur uitbetaald. Alleen staan voor postcodewijken uren voorgeschreven welke worden aangepast op de post volumes. Een bepaalde dienst kan dus verschillende uren oplevren.
Vergeet niet dat PostNL ook veel Oproepkrachten moet gebruiken.
Het komt toch nog wel eens voor dat er iemand ziek is en dat er dan gewoon niemand anders kan. Dan heb je gewoon grote kans dat er een oproepkracht word gebeld.
Daarnaast kan er ook nog een uitzendkracht worden gebeld bij gebrek aan een oproeper.

Efficiëntere postbodes zijn zeker merkbaar voor de consument. Vrolijkere postbodes toch! :) Opdat ze minderlang hoeven te wachten op die *)&*) vrachtauto. Maar er zullen misschien ook nog wel andere dingen zijn..
Ik zou wel een app willen waarin realtime je pakketje getraceert kan worden, dat te zien is dat jouw adres de volgende is in de route.
Misschien als alles vanuit één grote centrale database gaat werken en pas als dat helemaal uitgewerkt is, zou iemand het idee kunnen krijgen om een dergelijke app te maken, er vanuit gaande dat toegang tot die database vrij staat.

Ik denk dat tracing zoals we dat hedendaags hebben voorlopig de meest actuele volgbare informatiebron zal zijn.
Waar staat dat dit voor de consument is ? staat juist duidelijk dat het voor de bezorgers is.
Goede zaak! Ik sta straks wss weer gewoon te wachten tot mijn post er is, en zal me dan wel weer verbazen over de hoeveelheid... Dit zal het leven echt makkelijker maken!

-EDIT-

Ik ben zaterdagbezorger ;)

[Reactie gewijzigd door joopykoopy op 27 augustus 2011 10:19]

Ik weet nog dat ik en een andere postbode echt even stil waren toen we ineens 6 tassen voor een halve wijk kregen :')

(Wehkamp huis-aan-huis was echt een hell)
Huis aan huis is zo ie zo een hel, daarom sta ik ook altijd op t depot te wachten op de post, zodat ik elke minuut kan benutten... Ik moet nl een heel dorp in mijn eentje verzorgen van post en die folders van een supermarkt met een 4 cijferig getal in de naam... Deze app zal er hopelijk wat verschil in gaan scheppen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True