Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 121 reacties

HTC heeft op een eigen evenement in Londen de Sensation XL aangekondigd. De Sensation XL heeft een 4,7"-scherm met een resolutie van 800x480 pixels. Het toestel beschikt in tegenstelling tot andere Sensations niet over een dualcore-soc.

De telefoon wordt door HTC vooral gepromoot als multimedia-telefoon. Het toestel wordt geleverd met een headset van Beats By Dre, gemaakt door het bedrijf van rapper Dr. Dre waarin HTC deze zomer een investering van 300 miljoen dollar pompte.

De Sensation XL, die uitlekte onder de codenaam Runnymede, heeft een lcd met een diagonaal van 4,7" en een resolutie van 800x480 pixels, blijkt uit de specs. Daarmee is het scherm groter dan dat van de Sensation en Sensation XE, maar de resolutie is lager. Bovendien heeft de Sensation XL geen dualcore-processor, maar draait het toestel op een singlecore Qualcomm MSM82555-processor, ook bekend als Snapdragon S2. De processor is geklokt op 1,5GHz.

De Sensation XL meet 132x71x9.9mm en weegt 163 gram. Het toestel, dat wordt uitgerust met 768MB werkgeheugen en 16GB opslaggeheugen, heeft een 8-megapixelcamera, die video's kan schieten met een maximale resolutie van 720p. De Android 2.3-smartphone moet in november uitkomen in Nederland en krijgt een adviesprijs mee van 599 euro.

Toestel
Sensation XL
Sensation XE
Sensation 
Scherm 4,7" lcd, 800x480 4,3" slcd, 960x540 4,3" slcd, 960x540
CPU MSM8255 singlecore, 1,5GHz MSM8260 dualcore, 1,5GHz MSM8260 dualcore, 1,2GHz
Grootte 132x71x9,9mm, 163g 126x65x12mm, 148g 126x65x12mm, 148g

Beats

Audio

Ja Ja Nee
Release November 2011 Oktober 2011 Juni 2011
HTC Sensation XL HTC Sensation XL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (121)

1 2 3 ... 6
Ik vind een adviesprijs van 600¤ redelijk veel eerlijk gezegd voor een singelcore, maar 720p opnemen, (nog) geen Ice Cream. Maar vooral vanwege de lage resolutie. Als ik al een 4,7" scherm zou kopen, verwacht ik toch zeker een 720p resolutie hierop.
Daar ben ik het eigenlijk gewoon mee eens. De resolutie is voor dit formaat gewoon te laag en single-core is ook een flinke tegenvaller. Om daar dan nog zoveel geld voor te vragen klinkt echt heel vreemd...daar MOET gewoon iets aan de hand zijn.

De aankondigingen van HTC de laatste 6 maanden zijn flink afwijkend van de vooruitstrevende HTC die we allemaal van "vroeger" kennen. We weten dat ze vast zitten aan Qualcom, maar dat het ZO erg zou worden...
Het is maar een adviesprijs, de Sensation XE kreeg ook ¤ 600 mee als advies prijs en nu staat ie in de pricewatch op ¤ 490.

Ik snap de prijs wel hoor, want hij heeft een grotere scherm dan de Sensation XE, maar heeft niet een dual core, maar wel een op 1.5Ghz geklokte processor en geloof maar dat is meer dan genoeg want mijn HTC Desire HD draait de sense 3.0 software heel vloeiende en sense 3.5 ook en ik heb maar een overklok van ongeveer 200mhz dus 1.2ghz.

Ik denk dat mensen heb wel zouden kopen deze telefoon, en dual core in telefoon is highly overrated, wat mensen zich namelijk nooit realiseren is dat een telefoon helemaal niet een dual core perse nodig heeft, een single core voldoet ook nog prima.
De desire loopt soepeler dan de Sensation, dus ik verwacht dat deze 1.5Ghz proc heel lekker loopt ;)
inderdaad 4,7 inch met de oude resolutie is not done... Bij 4,5 inch of hoger naar de 5 inch verwacht ik wel 720P !!!
Op zich wel een goede trend de grotere smartphones, ik zit er regelmatig op te internetten en dan is een groter scherm met hogere resolutie wel fijn, helaas is dat hier niet het geval als de specs kloppen. Ik zou daar het liefst een 720p resolutie in zien, dit maakt ook het lezen van websites een stuk prettiger.

De accu's mogen ook nog wel wat beter maar ik ben op zich wel tevreden met een volle dag met veel gebruik dus dat behoeft niet zo heel veel meer verbetering.

Ben wel erg benieuwd hoe zo'n groot toestel aanvoelt, het grootste wat ik tot nu toe heb gehad is 4" en dit was in het begin wel wennen maar nu toch wel erg fijn. Het is een beetje de grens opzoeken naar wat goed handelbaar is.

[Reactie gewijzigd door Team-RiNo op 6 oktober 2011 19:24]

Vind dit wel een vreemde move van HTC... Als dit toestel nu in de winkels ligt heeft het misschien 1 of 2 maanden hooguit dat het interessant is, dan heb je alle toestellen die ongeveer hetzelfde zijn maar dan met een snellere CPU en een flink hogere resolutie, en wellicht met icecream sandwich... Als hij nou nog wat goedkoper was, maar ze vragen er blijkbaar gewoon de hoofdprijs voor.
Ik kan me er wel in vinden dat je het een vreemde move vindt.

Laat ik vooropstellen dat HTC mooie toestellen maakt, goede specs voor een goede prijs. Kortom letterlijk prijs/kwaliteit.

Waar ik me minder in kan vinden is het bedrijfsmodel. Elke twee maanden komt er wel weer een nieuw toestel uit, met steeds betere specs. Alle kosten van design tot en met distributie van het eindproduct dienen natuurlijk terugverdient te worden. Mocht dat niet lukken dan schuilt er een addertje onder het gras voor de consument. Namelijk dat een stukje service komt te vervallen.

Smartphone's zijn allemaal dure toestellen (300 euro of meer). Bij een gemiddeld abonnement zit je al gauw aan tweejarig contract.

Nu is in mijn optiek dat bij smartphone's met minder succesvolle verkopen eerder op het stukje service wordt bezuinigd. Immers zitten ze bij Google/Android ook niet stil, maar het zou wel fijn zijn als je langer dan 18 maanden service zou krijgen in de vorm van updates. Dat is lang niet altijd het geval.

Om even de geduchte concurrent te nemen, nl. Apple. De 3GS zal komend jaar nog steeds verkocht worden en krijgt ook ondersteuning voor iOS 5. Over een jaar zal dit toestel waarschijnlijk pas uit de verkoop genomen worden en dan nog een paar maanden van service voorzien worden, dat is maar liefst 4 jaar!

Ik wil de discussie niet over Apple gaan voeren, maar het laat wel zien hoe het anders kan. Ik ben erg te spreken over Apple haar producten en koop ze dan ook graag.

Maar liever zou ik zien dat eens per 6 maanden nieuwe toestellen gelanceerd worden met nieuwe techniek. 2 of 3 modellen zou dan echt voldoende zijn, in mijn optiek. Dus 4 tot 6 producten per jaar. HTC slaat in mijn ogen de plank een beetje mis door de te grote varieties aan producten en te korte service.

Edit: ook door het grote aantal toestellen dat HTC uitbreidt kannibaliseert zij haar eigen markt. Dit geldt ook andere producenten die in een bepaald segment te veel toestellen op de markt brengen in een te korte tijd.
(3.8 inch, 4.3 inch of 4.7 inch scherm vind ik alsnog dezelfde markt, tenzij het een productrange is met verschillende schermgroottes, nu zijn het verschillende producten)

[Reactie gewijzigd door FIFO op 6 oktober 2011 20:40]

FIFO,

Ik snap jou reactie qua service. Maar de "community" zorgt bij android voor zichzelf.
Kijk maar naar XDA. Voldoende ports op "oude" toestellen.

Neemt niks weg dat het idd ietswat raar is. Maar stilstand is achteruitgang

Gr,
Johan
Om de community als service te zien is gewoonweg verkeerd. Als ik een toestel koop wil ik service van de leverancier.

Wie gaat mij nou vertellen dat ik maar op internet moet rondstruinen en zelf uit moet zoeken hoe ik mijn telefoon een beetje kan bijwerken.

Dit is helemaal niet iets positiefs... het zou en / en moeten zijn.
Je kunt het ook vergelijken met WIndows:

Je kunt als voorbeeld het standaard Internet Explorer blijven gebruiken wat eens in de zoveel tijd een update krijgt van de fabrikant.

Of je kunt b.v. Firefox gebruiken waar je veel sneller nieuwe features krijgt en snellere bugfixes.
FF was nu niet bepaald het beste voorbeeld om aan te halen.
Chorme is in dat opzicht een stuk beter (lees stabieler) bug die bij nieuwe versies herintroduceerd worden.
Maar liever zou ik zien dat eens per 6 maanden nieuwe toestellen gelanceerd worden met nieuwe techniek. 2 of 3 modellen zou dan echt voldoende zijn, in mijn optiek. Dus 4 tot 6 producten per jaar. HTC slaat in mijn ogen de plank een beetje mis door de te grote varieties aan producten en te korte service.
Hoe meer toestellen, hoe meer keus voor de consument, dus ik snap het probleem niet echt. Samsung doet namelijk precies hetzelfde met oa de Samsung Galaxy S Plus.

Ik denk dat je qua service niets tekort komt bij HTC (zeker vergeleken met andere fabrikanten),
zo heb ik op mijn Legend keurig netjes een update naar 2.2 gekregen. Er komen verder geen updates omdat mijn toestel daar qua hardware niet geschikt voor is, maar dat ligt niet aan HTC.
klopt in het Frans is er zelfs een spreekwoord voor : "On a ne que l'ambaras du choix"
of vertaald men heeft enkel last van de keus.
Je moet niet vergeten dat een fiks deel van de prijs door de Beats by Dr Dre headset komt. Ik denk dat je alleen daarvoor al ¤100 of meer betaalt.
ik zit er regelmatig op te internetten en dan is een groter scherm met hogere resolutie wel fijn
Kun jij niet ingezoomde webpagina's dan lezen op een smartphone?
Dat het kan wil niet zeggen dat het niet fijn is als het niet hoeft. Je kunt in principe ook zover inzoomen dat je lettertje voor lettertje de tekst af moet schuiven om het te lezen, maar ik neem aan dat jij geen genoegen neemt met een display van 1 cm doorsnee of zo.
Als het geen probleem voor je is om met zo'n groot scherm in je broekzak rond te lopen en tegen je gezicht te houden dan zie ik niet in wat er tegen is. Zelf heb ik er in ieder geval geen problemen mee en wil dus ook graag zo'n groot toestel, maar dan wel een met 720p display alsjeblieft HTC...

edit: Dat JIJ het dan niet kan lezen wil niet zeggen dat het niet nuttig is, ik kan het WEL lezen. Blijkbaar heb ik betere ogen dan jij, ik ben blij dat we niet alleen maar voor de laagste gemene deler producten op de markt zien komen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 7 oktober 2011 12:53]

Ik zie niet wat het voordeel is van die hoge resolutie bij internetten als je op die resolutie niet kan lezen wat er staat en gaat inzoomen om de letters groter te maken. Dan heb je namelijk geen echt voordeel meer ten opzichte van een lagere resolutie telefoon.

Voor apps maakt het sowieso niks uit want die worden juist geoptimaliseerd voor de standaard display resoluties en niet voor hogere resoluties en sommige apps zien er op hoge resoluties soms zelfs gek uit,
dan zie ik niet in wat er tegen is
Een hogere resolutie kost meer CPU en GPU wat de performance drukt en wat de batterij sneller leegt.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 6 oktober 2011 20:02]

De hogere resolutie maakt gewoon dat veel websites native op het scherm passen wat bij 800x480 zeker niet zo is, dit maakt de websites een stuk scherper. Dat je soms moet inzoomen blijft natuurlijk wel maar als de tekst goed scherp is kan ik een hoop lezen zonder dat te doen.
De hogere resolutie maakt het browsen hiermee gewoon een stuk prettiger.

En dat het meer cpu,gpu ect kost is natuurlijk wel zo maar dat is bij veel ontwikkelingen en zie ik niet echt als een argument om het niet te doen. De telefoon is ook een stuk groter dus dr kan ook een grotere accu in.
Ja hoor, dit gaat erg goed! Heb nu een qHD scherm en zou nooit meer terug willen naar een lagere resolutie. Kijk dan ook al uit naar het 720p scherm van Nexus Prime! Al wordt het dan wel de vraag natuurlijk, of straks de grootte van het scherm niet het probleem wordt. Het blijft altijd een 'compromis' tussen resolutie en grootte.
Het idiote is dat dit toestel een groter scherm heeft maar een lagere resolutie! Ik vind het ook van de zotte dat ze na de Sensation toch weer terugvallen op een single-core SOC... :S
Dit lijkt op een kopie van de Windows Phone (Mango), die HTC TITAN.
Slim om twee (bijna) dezelfde telefoons te maken die beide op een ander OS draaien.
Inderdaad, bij de gerelateerde producten zou de HTC Titan niet mistaan.
Dit lijkt een vrijwel identiek telefoon als de WP7 telefoon
Geweldig toch? Als je van dergelijke grote jetsers houdt, dan heb je nu dus de keuze uit WP7 of Android 2.3.5 :)

Persoonlijk vind ik de XL te groot. Ik hou van grote toestellen, maar groter dan 4,5" is voor mij teveel.
Zie hier een foto van de sensation XL naast de sensation XE. Deze is echt duidelijk groter, te groot zelfs m.i. Daarnaast vind ik de XE ook nog eens veel mooier ogen dan de XL.
He, dat lijkt op een andere versie van HTC Sense!
EDIT: Lijkt meer op de glassskin

[Reactie gewijzigd door CLB op 6 oktober 2011 19:34]

Ik dacht dat de interface van 3.5 twee ronde knoppen had in plaats van die balk?
Bij versie 3.5 verschilt de interface iets per telefoon, de sense waar jij het over hebt is inderdaad 3.5 maar dan van de HTC Rhyme aka Bliss.
Jep inderdaad, maar die van de Runnymede werkt fijn. Zijn al verschillende custom roms van verschenen op bijv. Desire HD. Die met die twee ronde knoppen snap ik het nut niet helemaal van, maar die is weer speciaal voor kleinere (mid-segment) smartphones.

Sensation XL is een mooi toestel met groot scherm, maar het is jammer dat het weer eentje zonder dualcore is en met een lagere resolutie. Geen nieuw topmodel eigenlijk dus.
Is denk ik gewoon een andere skin, de Sensation XE, welke HTC met Beats by Dre heeft samengewerkt voor de audio heeft deze ook. Laat Beats by Dre. nu net ook rood in de producten hebben.

Beetje duur voor een telefoon die volgens mij niet aan de toppers van nu kan tippen (denk aan Samsung z'n Galaxy S II).
De XE heeft deze niet, kijk maar op de plaatjes. die widget is hier duidelijk anders net als het balkje eronder..
Hij is waarschijnlijk zo dun omdat je er een beats kopptelefoon bij krijgt die normaal rond de 250 euro zit.
He, dat lijkt op een andere versie van HTC Sense!
Ja inderdaad, de klok en weer widget ziet er heel anders uit dan die van Sense 3.5
Verder ziet het toestel er mooi uit, alleen jammer genoeg geen 720p scherm.
Wat mij opvalt is dat iedereen het over de resolutie en dergelijke heeft maar ik hoor niemand over het feit dat de telefoon alweer over een slcd scherm beschikt. :?

Waarom worden hier ook niet eens wat betere schermen in geknald zoals bij de Samsung Galaxy S II met een Super Amoled scherm ?! Het word als maar groter en (meestal ook) beter/sneller maar de schermen blijven nu naar mijn idee een beetje achter bij HTC. :/

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 7 oktober 2011 08:55]

Samsung is de gene die de AMOLED-schermen produceert, en er is zoveel vraag naar dat Samsung de schermen niet kan verkopen omdat ze ze zelf nodig hebben voor de eigen toestellen. Vandaar dat HTC moet blijven hangen op de (S)LCD schermen. Aan de ene kant wel een slimme zet van Samsung, zo kunnen zij 'betere' toestellen maken die een stuk aantrekkelijker zijn.
komt niet door de vraag erna maar voor de pluspunten voor hun eigen schermen. Net als iphone retina
Het komt wel degelijk door de vraag; Hoe kan een bedrijf schermen gaan produceren voor én hun eigen toestellen en die van HTC/Sony Ericsson en alle andere fabrikanten? En wat jij zegt slaat eigenlijk nergens op, want waarom zou je omzet mislopen al je ook nog is 10miljoen schermen aan HTC kan verkopen? Dan verkoop je maar 500.000 toestellen minder, maar heb je wel 10miljoen schermen verkocht.

Edit: En de iPhone Retina is een heel ander verhaal, want Apple ontwerpt alles zelf.

[Reactie gewijzigd door AFCAjax op 7 oktober 2011 10:00]

Erg mooi apparaat, alleen in de eerste zin staat al gelijk het grootste minpunt..
Groter scherm, maar een lage(re) resolutie.. Niet een qHD, laat staan 720P.

Had de adviesprijs dan ook onder de prijs van bijvoorbeeld de HTC Evo 3D gedacht,
maar niks is minder waar blijkt.. Ben benieuwd of hier een markt voor is eerlijk gezegd.

De mensen die zo'n erg groot scherm willen, weten meestal (is mijn ervaring dan)
ook wel hoe of wat qua hardware, dualcore CPU's en schermresolutie, dus vraag me af
of HTC met een 4,7" scherm en 800x480 resolutie een grote klapper gaat maken met deze XL...
Dan ook nog een singlecore CPU erin ipv een dualcore CPU en het is gewoon not done imho

[Reactie gewijzigd door CLB op 6 oktober 2011 19:25]

Qua specs kan ook ik htc niet volgen. Mogenlijk dat dit meer een marketing release is (ivm dat dre spul) en dat ze hopen het allure heeft op de minder tech savvy kopers.

Doe mij maar de Sensation XE, of beter yet doe mij een Sensation-Z gebaseerd op de specs van de XE :P
Ben ik nu de enige die vind dat het de naam XL niet waard is. alleen de afmeting is XL. de rest is een downgrade van de orginele Sensation, lagere resolutie, single core,
Misschien was een andere naam dan Sensation op de plaats geweest.

Begin ook beetje HTC moe te worden, zoveel verschillende versies die eigenlijk niet nodig zijn. Elke maand komt er wel een nieuw mobel met een andere afmeting, een overpriced koptelefoontje of andere snelheid.
Het zou beter zijn om een paar goede producten op de mark te zetten. Want kwaliteit is ook ver te zoeken. Bijna iedereen die ik ken met een HTC, inclusief ikzelf, heeft hem wel kapot gehad.
XLBE had beter geweest extra large budget edition :)
100% mee eens, nu gaan ze proberen om op het succes van Monster Cable met hun koptelefoons mee te liften...

Beide merken zijn echt afzetters, hun zogezegde techniek die ze gebruiken voor audio vind ik toch wel heel ver gezocht, want beide producten kunnen zelfs niet tippen aan de geluidskwaliteit van mijn 3 jaar oude Sony Walkman A-serie (826 Europese versie)...

Verder: Single core, enorm lage resolutie voor zo een grootte...
Deze telefoon is eigenlijk zo duur dat ik kan zeggen dat zelfs de iPhone 4 of 4S nu niet meer kan gebruiken als nr1 overprijsde gsm haha, bij Apple krijg je tenminste nog wat meer, ookal vindt ik het scherm veel te klein en de telefoon gewoon goed gepromoot...
Wat een gigantische schermen tegenwoordig...
Wel een voordeel van de XL is dat deze 2mm dunner is dan de rest
Ik zou juist willen dat ie niet zo dun zou zijn als je zo'n groot scherm hebt. Ik weet verder niet hoe deze in de hand ligt maar ik heb bij de SGS2 al het idee dat je m zo door midden kunt breken omdat ie zo dun is vergeleken bij de grootte..
dat niet alleen. ik vind groot en dun ook net lekker in de hand liggen.
een groot scherm vind ik heerlijk, maar er moet nog genoeg toestel onder zitten om hem lekker vast te houden
Wel een beetje jammer dit toestel. Een groter scherm met een lagere resolutie en ook nog eens een singlecore. Zou haast misleidend kunnen zijn als toestel in de Sensation reeks.

HTC zou toch smartphones gaan maken met geen of een minimale rand? Zou mooi zijn als een eventuele opvolger dit zou hebben. Meer scherm, minder rand, zelfde formaat. Dit in combinatie met Ice Cream zou pure schermwinst zijn. Dan nog een 720p scherm en minimaal een dualcore natuurlijk. Daar wacht ik op!
Wat jammer zeg van die Sensation XL Beats, ik had hier echt high end specs verwacht voor ¤599,- . Zoals een minimaal een (q)HD scherm op die 4,7'' scherm en een dual core cpu op minimaal 1.2GHz geklokt.

Dit zou een leuk(perfect) budget toestel zijn voor 300/350 euro, vooral voor de tieners die het moeten hebben van de Beats audio by Dr.Dre gedoe.

Voor de rest een simpel maar mooi design, ik moet het vooral hebben van de(unibody) achterkant.

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 6 oktober 2011 19:35]

1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True