KPN levert twee ontvangers en onlineopslag bij tv-abonnementen

KPN begint op 4 juli met de standaardlevering van twee iTV-ontvangers zonder harde schijf bij zijn basispakket voor tv. Hiermee kunnen gebruikers op twee tv's digitale tv kijken en online opslaan bij de datacenters van het telecombedrijf.

KPN gaat vanaf maandag twee digitale ontvangers meeleveren bij zijn digitale tv-diensten, zo heeft het bedrijf tegenover Tweakers.net bevestigd. Hiermee komt een einde aan het manco dat gebruikers van digitale tv standaard slechts op een enkel toestel in huis televisie konden kijken. Meest bijzondere is echter dat KPN geen ontvangers met harddisk meer meelevert, maar alleen modellen zonder harde schijf. KPN komt namelijk met een speciaal Opnemen Pakket, waarbij de ontvangers de beelden in de datacenters van KPN opslaan. Opnemen gebeurt nog steeds via de programmagids en via de rode opnameknop, en ook het opnameoverzicht blijft ongewijzigd.

Met twee tv's met ontvanger en het Opnemen Pakket kunnen maximaal zes programma's tegelijk en tot 200 uur video opgenomen worden. Ook is er standaard de optie om livetelevisie te pauzeren. Het HD Pakket is op slechts één ontvanger te bekijken. Opnemen in hd is dan ook alleen op deze ontvanger mogelijk.

Afnemers kunnen het Opnemen Pakket maandelijks opzeggen en opnames zouden dan automatisch worden verwijderd. De kosten voor het opnamepakket zijn 5 euro als dit wordt afgenomen in combinatie met een Basis- of Extra-abonnement. Premium-klanten krijgen het pakket standaard. Onderstaande tabel, die op GoT gepost werd, toont het opnamepakket als onderdeel van de Alles-in-één Glasvezel Pakketten.

Update, vrijdag 17.00: KPN heeft tegenover Tweakers.net verduidelijkt dat bestaande klanten een tweede tv-ontvanger kunnen aanvragen bij de klantenservice en in de winkel. Het tarief van het basispakket Interactieve TV is 15 euro, waarbij de twee tv-ontvangers dus inbegrepen zijn. Er is ook de mogelijkheid om een enkele iTV Ontvanger, zoals KPN de apparaten noemt, te kiezen. In dat geval kost het basisabonnement 11 euro per maand. Zenders uit extra pakketten kunnen zonder extra kosten op de tweede tv-aansluiting bekeken worden.

KPN Glasvezel alles-in-een met Opnemen Pakket

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

01-07-2011 • 14:31

106

Reacties (106)

106
105
35
6
0
52
Wijzig sortering
KPN komt namelijk met een speciaal Opnemen Pakket, waarbij de ontvangers de beelden in de datacenters van KPN opslaan.
In feite neem je dus niet meer daadwerkelijk op, maar "reserveer" je bij KPN het recht om een bepaalde uitzending op een later tijdstip nog eens terug te kijken. Een logische ontwikkeling omdat KPN de opnames waarschijnlijk toch al vanaf de servers uitzendt en dus opgeslagen heeft staan.

Deze service lijkt te zitten tussen thuis opnemen en volledig video-on-demand, waarbij KPN misschien niet alle uitzendingen voor altijd hoeft te bewaren. Immers als er geen mensen zijn die een bepaalde uitzending willen "opnemen" (middels de nieuwe methode), dan hoeft deze ook niet op de server te blijven staan.
Ik snap dan niet dat ze het niet interactieve TV noemen. Als je nu 'vergeet' het op te nemen kun je het alsnog niet bekijken, terwijl het gewoon beschikbaar is.

Het werkt ongetwijfeld op de manier waarop jij het zegt, alleen is 'opnemen' wel onnodig en omslachtig... En dus eigenlijk word je voor de gek gehouden...

[Reactie gewijzigd door RielN op 22 juli 2024 16:08]

O.a. het pauzeren van een live tv-stream blijft gewoon mogelijk, dus lijkt mij heel interactief :-)

Bovendien is daar Uitzending Gemist voor.

[Reactie gewijzigd door eynickey op 22 juli 2024 16:08]

Ik heb werkelijk nog nooit uitzendig gemist gebruikt om een uitzendig terug te kijken als ik die was vergeten op te nemen. (nu heb ik daar mijn eigen kanalen voor)
Maar dan denk ik gewoon: pech gehad, volgende maar weer kijken dan.

Volgens mij is het geen echte opneemfunctie die je krijgt, maar dat heb ik iets meer naar boven al uitgelegd...
Het merendeel van de uitzendingen is die moeite toch niet waard, en datgene wat het wel is, is bij 'Uitzending Gemist' niet beschikbaar, uitzondering daarop het NOS journaal.
De werking is als volgt. Je neemt niet meer op, maar geeft aan dat je een programma later wil bekijken. Je krijgt hiermee 'toestemming' om een programma later te bekijken vanaf de servers van KPN. Stel dat je een programma kijkt en pas vanaf minuut 15 gaat 'opnemen', dat wordt er een que geplaatst vanaf minuut 15. De server geeft jou later 'toestemming' om het programma vanaf minuut 15 weer te geven.

Als 100 klanten een programma willen opnemen, wordt het niet 100x opgenomen door de kpn, maar slechts 1x. Waarbij de klanten het programma terug kunnen kijken vanaf het moment van opnemen.

Ander voordeel is dat met kastje 1 een programma 'opneemt' en vervolgens met kastje 2 kan bekijken. Per klant abbonnement wordt er een maximum gekoppeld aan het # op te nemen programma's. Het is dus niet zo dat je met ieder kastje 3 programma's tegelijk ( 6 ) kan opnemen, maar maximaal 6 in totaal per klantabonnement.

De maximale opslagruimte wordt gerekend in uren (200) en niet in MB's. HD en SD opnemen kost dan net zoveel (immers 1 sec SD = 1 sec HD)

Volgens mij wordt voor bestaande decoders een firmwareupdate doorgevoerd waarmee oude kastje zonder HDD ook kunnen 'opnemen'

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 22 juli 2024 16:08]

Als 100 klanten een programma willen opnemen, wordt het niet 100x opgenomen door de kpn, maar slechts 1x. Waarbij de klanten het programma terug kunnen kijken vanaf het moment van opnemen.

Wat ze mij in de training vertelden is dat officieel niet het geval, had iets met rechten e.d. te maken.
KPN gaat echt geen server ruimte aanschaffen op een programma 100x (laag getal) op te nemen, terwijl 1x volstaat en vervolgens met que's gewerkt kan worden.
Dat klinkt idd logisch. Ik zeg alleen wat ze mij in de training hebben verteld :P.
Zeiden ze bij jullie op de training ook iets over of die opnames later zelf nog op te slaan zijn?? M.a.w. als je aan je max van 200 uur zit, of je dan echt dingen moet gaan deleten of dat je ook gewoon sommige dingen zelf kunt opslaan op DVD/HD/whatever. Ik vermoed dat het niet kan, maar het zou wel kewl zijn :P
Voor zover ik weet verandert daar niets aan. Het beeld dat normaal gesproken naar je TV verzonden wordt, kan ook nog steeds naar je videorecorder gestuurd worden zodat je het daarmee kan opnemen. Ongeacht of dat de live TV-stream of een opname is. Ervaringen met een HD-recorder/DVD-recorder heb ik niet, maar is het proberen waard ;-)
Even uit mijn hoofd, training is al weer een aantal weken terug:
Als je aan de max zit worden de oude opnames verwijderd volgens FIFO principe.
Op het moment dat je terugkijkt en je hebt een DVD/VHS/HDD recorder er tussen kan je het gewoon daarop opnemen. Als je het opname pakket neemt en je hebt al een HDD STB wordt de HDD softwarematig uitgeschakeld en alleen nog maar gebruikt voor live pauzeren e.d. Je kan dus niet je opname op je eigen HDD van de STB kopiëren.

Disclaimer: zoals ik al zei de training is al een aantal weken geleden, het kan dus zijn dat ik mij vergis ;)
Dat laatste klopt denk ik inderdaad niet helemaal ;-). De harde schijf wordt ook niet meer gebruikt voor het live pauzeren. Daarnaast zijn de opnames die op de HDD zijn opgenomen na het activeren van het Opnemen pakket nog steeds bereikbaar: ze staan gewoon in de lijst met opnames. Ze kunnen daarom dus nog steeds overgezet worden met een recorder.
Ah sorry, mijn verwoording was een beetje onduidelijk . Wat ik bedoelde was dat als je een STB met HDD hebt, en je hebt het online opnemen pakket genomen, je niet je online opgenomen programma's kan kopiëren naar je eigen STB HDD. En idd de opnamen die je nu op je eigen HDD hebt staan blijven gewoon bestaan.
Zo had ik het inderdaad niet begrepen ;-) De opnames die met het Opnemen pakket zijn opgenomen kunnen inderdaad niet naar de HDD van de TV-ontvanger gekopieerd worden, maar nog wel gewoon naar je eigen (video)recorder.
Zo klinkt het inderdaad als een methode om toch films en dergelijke met de techniek van uitzending gemist aan te kunnen bieden. Eigenlijk heeft het vrij weinig met online opnemen te maken dan.
"Volgens mij wordt voor bestaande decoders een firmwareupdate doorgevoerd waarmee oude kastje zonder HDD ook kunnen 'opnemen'"

Ook de kastjes met HDD erin zullen gebruik kunnen maken van het opnemen pakket. Als hiervoor gekozen wordt, wordt de hardeschijf in de TV-ontvanger gewoon niet meer gebruikt.
Inderdaad: men gaat het echt geen 1000 keer opnemen maar gewoon eigenlijk alles opnemen en timecodes gebruiken voor het bekijken.

Voordeel voor de klant is dat hij minder duur is bij aanschaf van een decoder.
Nadeel voor de klant is dat hij wel afhankelijk is van internet voor het kijken.

Voordeel voor KPN is dat ze iedereen tevreden houden, en o.a. ook reclame echt onskipbaar kunnen maken met dit systeem, en da's dan niet te kraken. Ook kunnen ze precieze statistieken bijhouden van wie wat kijkt, wat met een conventionele PVR niet mogelijk is. Op basis daarvan kunnen ze reclame aanbieden en zouden ze zelfs gerichte reclame in de programma's kunnen inserten.
Anoniem: 375601 1 juli 2011 15:32
belachelijk dat je extra moet betalen om op te kunnen nemen. ook HD op 1 televisie kunnen zien. het lijkt wel de middeleeuwen bij KPN
Bij UPC betaal je ook extra voor opnamemogelijkheid. Ik neem aan bij Ziggo ook.
Bij Ziggo moet je zelf je decoder aanschaffen, waarbij dan een decoder met hdd vanzelfsprekend duurder is dan een decoder zonder hdd. Dit kan je doen door via Ziggo een decoder te bestellen (wordt gewoon op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht) of door een decoder via bijvoorbeeld marktplaats over te nemen.

Bij KPN huur je een decoder van het bedrijf. Je betaald dan €4,- voor een model zonder hardeschijf of €8,- voor een model met hardeschijf. Voordeel hiervan is dat bij een defect vaak de decoder omgeruild wordt zonder dat er moeilijk over gedaan wordt. In het geval van Ziggo zal je dus zelf achter de garantie aan moeten: het kastje is immers van jou, niet van Ziggo.

Met deze verandering zullen alle KPN decoders een firmware update krijgen (deze en de komende week) waardoor ze in principe geen hardeschijf meer nodig hebben. Alles wordt opgeslagen in de datacenters van KPN en over jouw ADSL/Glasvezel verbinden naar huis gestreamed. Ik neem dan ook aan dat er binnenkort nog maar één decoder aangeleverd wordt (zonder hardeschijf).

Als het "opnemen" pakket €5,- euro kost betekend dit kort gezegd dat je je decoder met hardeschijf niet meer nodig hebt en om kan ruilen voor een decoder zonder hardeschijf. Dit scheelt je, per decoder, €4,- in de maand. In het ergste geval kost het opnemen je nu dus €1.- meer. In het beste geval scheelt het je veel meer dan dat (omdat je al die decoders van €8,- kan omruilen voor modellen van €4,-). :)

Naast alle extra functies die je hiermee krijgt is dit dus een logische en goede ontwikkeling voor zowel klant (meer features, soms goedkoper, gemak) en bedrijf (minder verschillende type decoders).

[Reactie gewijzigd door Mmore op 22 juli 2024 16:08]

Is het niet goedkoper voor kpn om ipv opnemen iets als video-on-demand te doen ?
Nee, want dan moeten ze alle programmas van alle zenders ergens klaar hebben staan. Dat word rechtentechnisch een dure zaak.

Nu wordt er enkel opgeslagen (In de cloud) wat jij op dat moment opneemt. Tevens kunnen opnames die op de ene STB zijn gestart op de andere worden bekeken (heb ik horen zeggen)
Hoezo dan niet? Nu slaan ze dezelfde programmas en films honderden keren op in plaats van eenmalig.

Lijkt mij dat je datacenter (vooral de opslag) dan een aardig stukje groter moet zijn. Bovendien kun je bij video-on-demand alles doen, niet alleen het gedeelte van opnemen (dus wat er op tv is geweest) aanbieden maar ook alle films/series die je kwijt kan in je datacenter. Daardoor krijg je een veel grotere doelgroep.
Hoezo dan niet? Nu slaan ze dezelfde programmas en films honderden keren op in plaats van eenmalig.
ik denk dat ze ook gewoon 1keer alles opnemen en dan met time mark jou opnamen terug zoeken en door geven. ofzo iets.

maar dit marketing technisch makelijk te verkopen zo krijgen klanten voor hun gevoel
een 200gb online hdd om te kunnen opnemen .
Anoniem: 131956 @xbeam1 juli 2011 23:04
Precies, zoe werkt het inderdaad. In Jip en Janneke taal: er wordt 1 dag opgenomen met time marks van elk programma. (KPN krijgt dit aangeleverd van de bron/tv stations).

Er staan wel meerdere copy's van 1 dag, bijvoorbeeld 100 of misschien wel 1000(?).
Per kopie kunnen dan een X aantal mensen een willekeurig stuk/programma er uit bekijken.

Zie het als een film die je op je NAS of in gedeelde map zet, dan kun je met b.v. 4 computers de film tegelijk bekijken en individueel kan je doorspoelen, pauzeren, etc.

OFTEWEL: ze doen gewoon video on demand, maar verkopen het als een 'eigen opslag' want dat is natuurlijk commercieel gezien veel 'leuker' en aantrekkelijk voor klanten, die hebben het gevoel een 'eigen stukje opslag' te hebben, maar eigenlijk zijn het maar time-mark gegevens in een database.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 131956 op 22 juli 2024 16:08]

Uit het blote hoofd: Is het niet zo dat je in NL een tv-programma mag opnemen (als prive-persoon) zonder dat je daar extra heffingen voor krijgt?

Dit is hetzelfde principe, je neemt het zelf op.

Als KPN het allemaal voor jou klaarzet om eventueel nog eens bekeken te worden betalen ze een godsvermogen aan de rechthebbenden.

edit - Zie voor een goede uiteenzetting mcsluis @14:53

[Reactie gewijzigd door Vos021 op 22 juli 2024 16:08]

Ik kan me herinneren dat in Amerika vorig jaar een TV-aanbieder een soortgelijke optie had. De klant bepaalde tevoren wat er 'opgenomen', en dus voor hem beschikbaar was.

Deze constructie was ook zo gekozen vanwege de rechten, maar daar zou er een systeem zijn om sch(r)ijfruimte op de server te besparen.

Een logische oplossing zou zijn om alle programma's slechts één keer werkelijk op te nemen en als de klant aangeeft een programma te willen opnemen, hem in werkelijkheid slechts een link te geven naar de fysieke locatie, een beetje zoals een symbolic link of een hard link in Unix/Linux.
Bovendien is voor deze methode juist helemaal niet zoveel opslag nodig. Wat ze waarschijnlijk gaan doen is alle tv die ze sowieso al uitzenden langer opslaan, wat ze van de gebruiker opslaan zal dan alleen merkers zijn van waar en wanneer een opname begint en wanneer hij eindigt.
Met een slim data-management systeem zou je in principe zelfs alleen maar die fragmenten hoeven opslaan die verzocht zijn, waardoor nog minder opslag nodig is.
Denk niet dat het zo gaat, ik denk dat het een verkapte video-on-demand service wordt. Dat je in je programmagids aangeeft: dit wil ik opnemen, en zodra die uitzendig is geweest, men toegang krijgt tot die uitzending.
Dit zal wel rechtentechnisch veel gemakkelijker zijn dan het echte video-on-demand.
En dat men max 200 uur kan opnemen lijkt me gewoon een restrictie dat mensen geen film van 4 jaar terug kunnen kijken ofzo...
Ik vermoed dat dat juridisch niet houdbaar is. KPN zal op deze manier televisiezenders de pas afsnijden, hoewel het ze wel veel meer schijfruimte kost.
imho.
KPN verkoopt het juridisch als "persoonlijke storage" maar als ze slim zijn doen ze gewoon aan VoD en als het onderdeel door niemand opgenomen werd kan (of door iedereen verwijderd ) dan verwijderen zij ook hun echte en enige copy.

Zou eindelijk ook een deftige oplossing bieden om verschuivingen in programmatie op te vangen, verkoop dat desnoods ook als persoonlijke dienst.
Is het niet goedkoper voor kpn om ipv opnemen iets als video-on-demand te doen ?
Kans is groot dat ze dat al doen, zodra jij op "opnemen" drukt zal er waarschijnlijk helemaal niets gebeuren.

Wat ze dan doen is *alle* programma's opnemen in een datacenter, door op jouw kastje op opnemen te drukken krijg jij toegang tot de opname van dat programma.

Spotgoedkoop dus, qua techniek in ieder geval. Het zou niet de eerste keer zijn dat hier een rechtszaak om komt van auteursrechtenorganisaties: nieuws: Hooggerechtshof VS laat videorecorder-op-afstand toe.

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 22 juli 2024 16:08]

Anoniem: 386605 @Beukerz2 juli 2011 23:13
Ze hebben al video on demand waarbij je films kunt kopen. Het programma gemist is alleen op ned 123 van toepassing en werkt bij mij niet fatsoenlijk. Ik kan slechts een willekeurige selectie van de afgelopen dagen opnieuw bekijken. De HD recorder zorgt voor een vertraging van 2 seconden per zenderwissel en de zenderinfo komt zelfs nog later of niet in beeld.

Het internet is ook dramatisch slecht te noemen. Ik ben dit jaar al 5 keer offline geweest en vorige week deed men er 8 dagen over om me weer tv telefoon en internet te geven. Mijn vriendin heeft dagelijks gebeld en na een week bleek het probleem in een half uur op te lossen te zijn.

De helpdesk heeft een week verhalen verteld over een o.a. een grondploeg , problemen in de adsl centrale en we mocht niet meer bellen tot zij ons zouden bellen. Het bleken gewoon leugens te zijn gebaseerd op miscommunicatie en luiheid.

Heel erg is het met ze. In alle opzichten.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 386605 op 22 juli 2024 16:08]

Gek, ze waren net begonnen met het uitrollen van een nieuwe generatie HDD recorders, de VIP1963. Persoonlijk had ik juist een 2dehands recorder op de kop getikt om niet een maandelijks bedrag extra te hoeven betalen. "Vroeger" huurde je toch ook geen videorecorder. Wel een slim businessmodel.

[Reactie gewijzigd door Narc op 22 juli 2024 16:08]

Anoniem: 298637 @Narc1 juli 2011 14:55
Met een 1963 recorder kan je nog steeds opnemen op je HDD als het Opnemen Pakket niet aanstaat.
hoe zit het met de oude kastjes, krijgen die een firmware update voor het nieuwe systeem en zal de hdd nog werken in die kastjes en hoe word bepaald welk kastje hd beeld krijgt en welke niet aangezien ik nergens heb aangegeven welk kastje primair en welke secundair is.
Zolang je het Opnemen Pakket niet neemt, zullen de opnames op de hdd worden gedaan. Neem je het Opnemen Pakket dan wordt de interne hdd niet gebruikt voor opnames maar ga je "cloud" opnemen, bestaande opnames op de hdd zullen dan ook beschikbaar zijn.
Je kan per setup box (kastje wat je noemt) aangeven waar je HD wilt ontvangen
KPN heeft Video on Demand voor I-TV:
http://www.kpn.com/prive/tv/interactieve-tv.htm

Alleen heet het dan de Videotheek.
Internet heeft: "Uitzending gemist".

Een op de server staand programma bekijken :+
Interactieve TV goedkoper? Op deze manier absoluut niet als je programma's regelmatig opneemt. Ook al vervang je hiermee 2 recorders. Voordeel is wel dat je 6 programma's tegelijkertijd kan opnemen. Vraag me alleen af wie dat doet? Leuk voor redacties, maar voor thuisgebruik?
Anoniem: 317813 @jules1 juli 2011 14:52
Wie dat doet?

Wij, gezin bestaande uit 4 personen. Kleinste naar bed, dus graag even 'The Event' voor me opnemen zoon! Vrouwlief wil graag zien hoe John Williams een fietsenliefhebber van z'n hobby afpraat, en zoon kijkt braaf naar Armageddon. Maar ja, die moet ook naar bed.

"Maar" 2 programma's tegelijk kunnen opnemen bij UPC is al een hele tekortkoming. Een luxeprobleem natuurlijk, gevoedt door decadentie, maar we zouden maar al te graag ietsje meer tegelijk kunnen opnemen. Al is het maar om te voorkomen dat nu soms de eerste of laatste 10 minuten van een programma moeten wijken voor iets anders.

Maar ja, als je er 6 tegelijk op kunt nemen, komt het volgende gezin alweer de hoek om om, net als ik, te zeuren dat hun 10 kinderen toch wel graag ieder een eigen opnamekanaal zouden willen hebben. Het is niet vlug goed :)
Complete off-topic.. Maar wat ik me afvraag (Geen aanval hoor!) leren je kinderen op deze manier nog wel dat ze dingen moeten delen, en soms dingen voor de ander moeten op offeren om de ander daarmee blij te maken?
Zeker een punt. Wat we zeker toepassen in zo ongeveer alles in het gezinsleven. Dus ook tv kijken. "Nee, nu niet, want je broer bla bla etc". Maar de mogelijkheid om ééns iets te kunnen kijken wat niet op het moment zelf kan, hoeft daarmee niet ontnomen te worden.
Klein detail, je krijgt maar 2 ontvangers....

Maar goed, je punt is duidelijk, wij nemen ook vaak 2 programma's tegelijk op (Samsung decoder), en vaak wil mijn vrouw eigenlijk nog een derde opnemen. (jeweetwel, boer zoekt vrouw of iets anders truttigs ;) )
Klein detail, je krijgt maar 2 ontvangers....

Maar goed, je punt is duidelijk, wij nemen ook vaak 2 programma's tegelijk op (Samsung decoder), en vaak wil mijn vrouw eigenlijk nog een derde opnemen. (jeweetwel, boer zoekt vrouw of iets anders truttigs ;) )
Zet een schotel op je dak, gebruik koppen met 4 uitgangen, gooi 4 tuners in je ontvanger en neem maar op, zelfs meer dan 4 zenders tegelikertijd :-)
Ik doe het geregeld, veel tegelijkertijd opnemen.
LOL. Die fietsenliefhebber is mijn buurman,
Dit jaar word'ie weer een keer herhaald,
waar hij totaal niet blij mee is (3e keer voor lul staan) maar
hij kan er ook niets tegen doen.
En zijn vrouw is sowieso weggelopen!

(gelukkig waren we op vakantie toen dit werd opgenomen)

Wat kinderen betreft, Ik heb ze op TV-dieet gezet,
ze mogen ieder elke week 10 uur TV uitzoeken!
Als je die gasten hun gang laat gaan zitten ze hol-ogig
's nachts weer naar de 15e herhaling van de zoveelste tig x herhaalde serie te kijken.

Nog meer Off Topic>
Ik snap niks van de moderatie alhier
dit hele bericht was eigenlijk al Off T,
maar wordt gemodereerd als On T

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 83718 op 22 juli 2024 16:08]

In hoeverre hebben bestaande klanten ook recht op een 2e ontvanger?
Als ik me niet vergis kun je een tweede ontvanger huren voor 4 euro per maand meer (net zoals nu het geval is voor 1 ontvanger). Uiteraard moet er wel genoeg snelheid het modem binnen komen om beide ontvangers tegelijk te kunnen gebruiken (ca. 9mb/s). Ik weet niet of bij klanten waar deze snelheid niet haalbaar is toch 2 ontvangers gehuurd kunnen worden, maar zolang dit mag/kan en er niet tegelijkertijd gebruik wordt gemaakt van beide ontvangers moet het goed gaan.
Als reactie op bovenstaande:
Bij klanten waarbij de snelheid niet haalbaar is zullen geen twee ITV ontvangers beschikbaar worden.

de tweede kan er inderdaad wel gewoon bijgehuurd worden mits de bandbreedte de ruimte bied.

@uitzending gemist:
Uitzending gemist zit standaard in het pakket voor twee dagen voor NL 1, 2 en 3.
In het pluspakket zit programma gemist voor RTL 4, 5 7, 8, Veronica, Net5 en SBS6.
dit pakket is echter een extra aanvulling.

:)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.