Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

De variant van de Samsung Galaxy S II met Nvidia's Tegra 2-soc krijgt waarschijnlijk een Super Clear LCD in plaats van een amoled-scherm. Eerder werd al bekend dat sommige landen een versie met Super Clear LCD krijgen.

Samsung Galaxy S IIVolgens Eldar Murtazin van Mobile Review wordt de Tegra 2-variant van de Samsung Galaxy S II standaard voorzien van een Super Clear LCD, maar Samsung heeft dit nog niet bevestigd. Super Clear LCD is een ips-lcd, dat door Samsung wordt gebruikt als vervanging voor Super Amoled- en Super Amoled Plus-schermen. Het bericht is niet onwaarschijnlijk; Samsung kampt al langer met een tekort aan productiecapaciteit voor zijn amoled-schermen, waardoor er van verscheidene telefoons versies bestaan met amoled of Super Clear LCD. Dat Samsung naast het gebruik van verschillende schermen ook nog een variant ontwikkelt met de Tegra 2-soc in plaats van Samsungs eigen mobiele cpu heeft waarschijnlijk ook te maken met een gebrek aan productiecapaciteit.

De Tegra 2-variant van de Galaxy S II moet in de zomer uitkomen, zo meldt Murtazin. Samsung heeft het bestaan van de Galaxy S II met Tegra 2 nog niet bevestigd, maar meldt op de specificatiepagina van het toestel wel dat de Exynos-cpu niet in alle regio's beschikbaar zal zijn. In Nederland wordt de Galaxy S II eveneens uitgebracht met Super Clear LCD, maar de verwachting is wel dat de variant met Samsungs eigen Exynos-cpu hier op de markt komt.

Samsung kondigde de Galaxy S II aan op het Mobile World Congress, waarbij het toestel werd gepresenteerd met de Exynos-cpu en een Super Amoled Plus-scherm. De Koreaanse fabrikant kondigde daarbij ook een nieuwe versie aan van de Galaxy Tab-tablet, die gebaseerd is op de Tegra 2-cpu.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Dus 3 versies:
- Exynos + Super-AMOLEDplus
- Exynos + Super-Clear-LCD
- Tegra-2 + Super-Clear-LCD

Hopelijk komt de Exynos + Super-AMOLEDplus in BE of een van omringende landen beschikbaar...

[Reactie gewijzigd door HDTVDevil op 18 maart 2011 16:11]

Bij GPU-benches presteert nVidida's Tegra-2 beter dan de Exynos SoC van Samsung.

Bron: http://www.anandtech.com/...mance-mali400-benchmarked

De S-Amoled schermen presteren naar mijn mening daar in tegen wel weer beter tov van SC-LCD. Dus er is niet echt een super variant van Galaxy S2

[Reactie gewijzigd door ColinZ op 18 maart 2011 17:51]

Klopt, maar de Tegra 2 heeft wel het nadeel dat beide kernen te allen tijde op dezelfde kloksnelheid zullen draaien. Dit kan nadelig uitwerken op de accuduur.
Net als de (o.a. Nederlandse) Nexus S. Het lijkt erop dat telefoonfabrikanten aan met tekorten kampen, o.a. met schermen. Volgens mij gaat Samsung zwaarder inzetten op het produceren van processoren, aangezien ze er ook al een hoop aan Apple verkopen.
Ik denk dat dit voor de consument een minder gunstige ontwikkeling is, aangezien je versies krijgt met verschillende schermen, processoren. Zo kun je straks niet meer zeggen: 'de' Galaxy S II is goed, want een SCLCD is kwalitatief iets minder dan Super Amoled en verbruikt veel meer energie. Normaal zit er een Super Amoled Plus in, dus is het verschil nog groter. En de processor verschilt per versie. Erg ingewikkeld wordt het zo allemaal!

[Reactie gewijzigd door Chris7 op 18 maart 2011 16:24]

sclcd is echt wel veeeeel minder dan amoled,
wat een verschil in contrast en kleuren!
Laatst hield ik mijn Optimus 2X met IPS LCD naast een HTC Desire met amoled en een Galaxy S ook met amoled. Het verschil was aanzienlijk minder groot dan jij nu voor doet komen. De eigenaren van beide andere telefoons waren het hier ook mee eens.
Galaxy S is er alleen met SAMOLED, niet met AMOLED... zit toch een behoorlijk verschil in!
Oke, het was iig een Galaxy S dus dan was het waarschijnlijk de super variant van amoled.
sclcd is echt wel veeeeel minder dan amoled,
wat een verschil in contrast en kleuren!
Iphone gebruikers zullen het hier niet met je eens zijn.
Samsung was kennelijk toch niet goed voorbereid op het succes van de Galaxy S serie. Ze hebben gewoon niet genoeg S-Amoled om maar niet te beginnen over de CPUs.
Ik zat een upgrade voor mijn SGSI te overwegen maar als de SGSII met een SCLCD wordt uitgevoerd dan blijf ik wel bij de eerste. Langzamerhand krijgt die heel veel CM7-goodness (Thank you Nexus S).
Dit brengt wel het gevaar voor Samsung om hun imago voor high-end toestellen dat ze in 2010 beetje begonnen op te bouwen meteen weer kwijt raken. sAMOLED was wel echt een van de grote selling points tov al de default HTCs met hun LCDs.

Edit: @Chris7Edit: De SAMOLED verbruikt echt niet razend veel minder dan een SCLCD. Hij is alleen wel echt stukken mooier en het zou met de SA+ alleen maar beter moeten worden. SCLCD is gewoon een behoorlijke stap achteruit wat displaykwaliteit betreft. Niet iets wat je echt aan je naam wil hangen met een nieuw vlaggenship telefoon (wat de SGSII toch echt moet worden)

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 18 maart 2011 16:20]

Ik denk wel dat Samsung goed voorbereid was. Maar SLCD is gewoon goedkoper te produceren en de gemiddelde consument die geeft er niks om. Ze verkopen goed dus gooien ze er iets goedkopers is. Of ze nou wel of geen tekort hebben aan grondstoffen voor hun AMOLED productie.
Dat samsung dit doet is al langer bekend, ook in de tv wereld van samsung gebeurt dit al jaren, zelfde model 3 lcd panelen en 2 sorten soc's.
Ik denk dat dit voor de consument een minder gunstige ontwikkeling is, aangezien je versies krijgt met verschillende schermen, processoren. Zo kun je straks niet meer zeggen: 'de' Galaxy S II is goed, want een SCLCD is kwalitatief iets minder dan Super Amoled en verbruikt veel meer energie.
Klopt, maar ik heb niet het idee dat Samsung daar nou echt mee zit. Als je kijkt hoeveel verschillende toestellen ze nu al wel niet onder de Galaxy naam hebben uitgebracht is het voor de meeste mensen toch al totaal niet meer uit elkaar te houden welke 'Galaxy' phone nou een budget toestel is, en welke high end. Het lijkt wel of ze elke week een nieuw Galaxy toestel op de markt gooien. De een .5" groter, de andere .5" kleiner, ronde speaker, ovale speaker, wel een SD slot, geen SD slot en ga zo maar door.
Dus nederland krijgt zowel het "mindere" beelscherm als de "mindere" processor.

Erg jammer , maar idd zal dit voor de gemiddelde cosument zal dit niet veel uitmaken.
Het was in mijn ogen beter geweest als ze 1 versie zouden maken met Tegra + LCD en 1 met Exynos + AMOLED.
Dan zou je of het betere scherm of de betere cpu hebben en zouden beide types gemiddeld wel gelijkwaardig zijn.
Dus nederland krijgt zowel het "mindere" beelscherm als de "mindere" processor.

Erg jammer , maar idd zal dit voor de gemiddelde cosument zal dit niet veel uitmaken.
Waar haal je vandaan dat het een mindere processor is? Het is net een betere processor. En zoveel minder is het scherm ook niet. Ik durf wedden dat het verschil niet te zien is.
Processor zul je denk ik niet zoveel merken. Maar LCD en AMOLED hebben echt een super groot verschil.
Het eerste wat ik denk als ik de kop lees is "elk voordeel heeft zijn nadeel". Tegra2 is een krachtigere chipset dan de Exynos chipset. Maar SLCD is een downgrade (kunnen SLCD voorstanders roepen wat ze willen het blijft een downgrade. goedkoper en tweede keus) tegenover SAMOLED+.

Altijd word Nederland hierop gekort. Ook met de Nexus S. Voor mij valt het toestel gelijk af als mogelijke opvolger van mijn Desire (AMOLED) bij het bericht dat er SLCD in komt. Ik heb AMOLED gehad. Vervolgens ging ik naar een SLCD Desire. Wat een verschrikkelijke kwaliteit was dat zeg. Nu weer AMOLED. Een schermtype die wel echt zijn centen waard is.
Tegra2 sneller? Bron?
De arm cores zijn ongeveer gelijkwaardig, de mali 400 in de exynos is sneller dan de geforce igp in tegra2.

Het enige snelheid voordeel van tegra2 komt door verder uitontwikkelde drivers.

[Reactie gewijzigd door Stevendefeij op 19 maart 2011 10:43]

Zo goed is de Super-amoled scherm ook weer niet, als ik het scherm van de O.A de Arc hebt gezien en vergeleken, dan moet Sammie weer een goed afkijken naar de concurrentie :)
Neem jij dan maar die SLCD variant :D

SAMOLED+ _/-\o_ wat zou het toch geweldig zijn om een TV te hebben met SAMOLED+
Jij bedoelt een TV die kleuren geweldig overstuurd? Of waar logo's sneller inbranden?

[Reactie gewijzigd door DriftwoodSan op 20 maart 2011 20:29]

Ik heb liever een LCD scherm dan een AMOLED scherm. Op het eerste gezicht is het wel mooier maar na verloop van tijd is de LED slijtage niet om aan te zien.
Voorbeeldje of bron?
Ik gebruik nu een Nexus one, heeft tot voor kort Android versie 2.2 opgestaan. Deze had een lichte notification bar. Door de LED slijtage is de intensiteit van het licht van de pixels waar deze notification bar opstond een stuk minder geworden. Als ik nu bijvoorbeeld in landscape mode de browser open, kan ik op een lichte achtergrond de battery/netwerk indicators zien die in portrait mode getoond werden.
Idd heb het even gecheckt en ik heb het ook met mijn Desire. Moet wel zeggen dat het me anders nooit opgevallen zou zijn.
Klopt dit heb je vooral met de klok. En het is voornamelijk de blauwe kleur die snel slijt. Weet je nog die nieuwsberichten toen OLED nog in de kinderschoenen stond? De levensduur van de blauwe led was een probleem. Dit is grotendeels opgelost. Alleen hebben de verschillende kleuren een andere levensduur. De intensiteit gaat omlaag! Het is geen echte inbranden...
Zolang je zelf kan kiezen wat voor scherm je wilt, geen enkel probleem mee. Ik zie het een beetje als een auto kopen: Airco erbij, ja of nee? Getint glas, ja of nee?

Hopelijk kan je in de toekomst zelf je eigen mobieltje aan hardware laten samenstellen en customizen.
Bijna hetzelfde, echter de prijs blijft hier hetzelfde.
Als ik de bron van tweakers lees dan staat daar dat er gewoon een tweede versie komt (i9103).

"In summer we will see i9103 based on NVIDIA Tegra2, but with a more humble SuperClear TFT screen. "
Super Clear LCD heb ik altijd een erg mooi scherm gevonden, dat niet te onderscheiden is van Super AMOLED, en op sommige punten zelfs beter is (Super AMOLED heeft ook sterke punten zoals contrast en zwart, voordat jullie me daar weer op aankijken).

Super AMOLED+ daarentegen heeft al een belangrijk nadeel van Super AMOLED weggehaald: de PenTile techniek. Bij de Nexus S maakt het me niet echt uit welke versie ik krijg, en heb ik waarschijnlijk zelfs liever de SC-LCD versie, maar Super AMOLED+ is toch weer een stapje vooruit.

Nadelen van Super AMOLED (+ of niet) blijven natuurlijk:
- Oversaturated als de pest (jammer)
- Kleuren worden slechter na verloop van tijd (de meeste mensen zullen hier niks van merken want die gebruiken hun telefoon toch niet langer dan 2 jaar
- Burn-in effect, dat hier ook al beschreven is (notificatiebalk)
- Batterij verbruik is afhankelijk van welke kleur wordt weergeven. Zeggen dat (Super) AMOLED(+) minder energie verbruikt is leuk, maar ken wel je feiten. AMOLED gebruikt juist meer energie dan LCD als het gaat om lichtere kleuren. Energieverbruik van LCD is constant
- Er zit een blauwige waas over het scherm, maar dit hoeft natuurlijk niet het geval te zijn bij Super AMOLED+

Denk niet dat ik Super AMOLED+ hier af probeer te zeiken. Het is een zeer goed scherm, dat zeker. Als Samsung het maakt heb ik er alle vertrouwen in. Maar AMOLED, Super en/of +, is gewoon niet zo perfect als mensen denken. Ik zie hier mensen zeggen dat SC-LCD veel slechter is dan S-AMOLED. Vraag eens aan mensen die de twee schermen ook echt naast elkaar hebben gezien. Het verschil is amper te zien, tenzij je kijkt naar zwart (Super AMOLED beter) of wit (Super Clear LCD beter). En vergelijken met de S-LCD's van HTC slaat nergens op, want daarbij gaat het om Sony's Super LCD's. Super Clear LCD is gemaakt door Samsung.
Ik zie het probleem niet zo. Je kunt toch ook twee verschillende MacBook Airs kopen, ondanks dat ze er precies hetzelfde uitzien en precies hetzelfde heten? Geldt voor zoveel dingen.

Daarnaast interesseert het Jan Modaal geen ene zak of er nou een goed scherm of een ander goed scherm in zit. Als ie maar kan chatten en hyven op dat ding.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 19 maart 2011 00:13]

Ja daar heb je gelijk in, maar hier op tweakers zijn er zat mensen die het dus wel interessant vinden. Heb nu de Desire met Amoled en maat van me de Samsung galaxy S met super amoled en moet eerlijk zeggen dat ik liever weer amoled zou willen. Ik ga er iig nog even over nadenken! Hij is nog niet uit gelukkig ;-) En misschien komt HTC ook nog wel met een mooi alternatief!
Buiten welke hardware nou beter is of de voorkeur heeft voor bepaalde tweakers, is het hebben van verschillende versies gewoon lastig als je met custom roms aan de slag wil. Dikke kans dat elk type processor en scherm anders aangestuurd moet worden, en elke rombakker moet dus maar zin hebben om alle drivers in te bouwen (als dat al mogelijk is).
Voor Samsung betekent het ook dat ze verschillende roms uit moeten brengen, wat voor vertraging zorgt (en Samsung is al zo traag met het uitbrengen van nieuwe roms).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True