Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Het uitvoerend bestuur van de Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie heeft besloten om twee focusgroepen voor onderzoek naar zonnecellen te installeren. De groepen krijgen beide een budget van ruim 5 miljoen euro.

Het initiatief past in het strategische plan voor de periode van 2010 tot 2015 van Stichting FOM. Hierin is energieonderzoek een van de belangrijkste speerpunten. Een nieuw FOM-instituut voor fundamenteel energieonderzoek krijgt de taak om beide focusgroepen op nationaal niveau te coördineren. Dit overkoepelende instituut wordt gevestigd op de campus van de Technische Universiteit Eindhoven. Met het budget van circa 10 miljoen euro kunnen beide focusgroepen rond de dertig onderzoekers huisvesten.

De eerste focusgroep staat onder leiding van prof.dr. Kees Hummelen en heeft de Rijksuniversiteit Groningen als thuisbasis. Deze groep gaat in de komende tien jaar plastic zonnecellen onderzoeken, die in 2020 klaar moeten zijn voor massale toepassing. Hiervoor moeten rendement, levensduur, duurzaamheid van de gebruikte materialen en kostprijs van de zonnecellen sterk verbeterd worden. De nadruk ligt onder andere op de ontwikkeling van een nieuwe generatie halfgeleiders. Hiermee willen de onderzoekers de verschillen tussen de huidige organische halfgeleiders en de 'klassieke' anorganische halfgeleiders voor een groot deel overbruggen.

De andere FOM-focusgroep is gesitueerd in het FOM-instituut Amolf te Amsterdam en wordt geleid door prof.dr. Albert Polman. Het centrale thema van deze focusgroep is lichtmanagement. Hierbij doelt de FOM op het controleren van het opvangen, concentreren en omzetten van licht op nanometerschaal. De onderzoekers gaan zich bezighouden met nieuwe materialen die zonnecellen op een nog efficiëntere en goedkopere manier zonlicht laten omzetten in elektrische stroom. Dit kan bijvoorbeeld worden gerealiseerd door bijzondere nanostructeren te integreren met halfgeleidermaterialen. De looptijd van dit programma is negen jaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Anders klik je op de link in het nieuwsbericht....

Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie.

Ik ben benieuwd naar deze technologie. Aan de ene kant vind ik het mooi, omdat het makkelijk en goedkoop te produceren is, aan de andere kant: plastic. En dat wordt toch weer gemaakt uit olie, wat een eindigd product is.
En algen/bacterien. En maisvezels.

Maar wel eens:

Olie moet zo snel mogelijk enkel voor polymeren gebruikt worden, alternatieven voor olie als energiebron zijn er genoeg, alleen moet er even heel veel geinvesteerd worden. plant heel de sahara vol met PV cellen van de huidige generatie die slechts zo'n 20 % rendement hebben en de hele wereld is voorzien.
kost een beetje, maar wast daarna de berg.
Sahara vol met PV cellen is absoluut niet de oplossing. Ik weet dat het zo als leuke oplossing klinkt, alleen is er het zeer grote probleem van de transport van de opgeslagen energie. Hoe dichter je de energiebron hebt bij je eindpunt, des te leuker het is. En laten er nou in de Sahara niet zo veel eindgebruikers van energie zitten.

Er zijn wel mogelijkheden bedacht om het transportprobleem op te lossen, maar deze zijn niet triviaal en gaan meestal weeral voorbij aan het voordeel van het plaatsen van de zonnecellen.

Nee, er is voorlopig echt nog een andere oplossing nodig dan de Sahara volgooien met PV cellen, dus zijn initiatieven als deze altijd welkom.
je snapt mij niet, natuurlijk verlies je rendement als je transporteert, en er zijn vele andere oplossingen. Ik ben juist voor dit onderzoek want PV cellen moeten veel efficienter worden, goedkoper, flexibeler en esthetisch verantwoord. Hierdoor zouden ze een soort plexiglas ramen kunnen maken die tegelijkertijd zonlicht omzet in energie, en elektrische apparaten (mobieltjes e.d.) volplanten met deze dingen.

alleen die 10 miljoen had 100 miljoen moeten zijn geweest met nog eens een half miljard steun van de EU zodat shell sneller failliet kan.
Rendement is maar ťťn deel van de problemen. Er zijn redelijk wat andere logistieke problemen. Denk alleen al eens aan het probleem dat Afrika geen vaste verbinding met Europa heeft, behalve via een gigantische omweg.

Daarnaast is inderdaad ook stabiliteit van de landen daar een probleem.

Ook moet je beseffen dat je hoogwaardige (silicium om zonnecellen van te maken is minder zuiver dan die van de chipindustrie maar nog steeds zeer zuiver) grondstoffen of volledige zonnecellen naar daar zou moeten transporteren wat ook geen sinecure is. Verre van zelfs aangezien er geen goede transportverbindingen daar naartoe zijn en de kennis en mogelijkheden om het onsite te maken er ook niet zijn.

En dat 10 miljoen zou moeten zijn is een leuk streven, alleen is dat niet haalbaar, alhoewel een betere (in jou of mijn ogen) verdeling van geld zou kunnen dan nog is dat niet direct de oplossing op korte termijn.

Met betrekking tot failliet gaan van Shell: Dus jij vindt een fantastisch idee als het grootste bedrijf van Nederland failliet gaat? Besef je wel de implicaties daarvan. Natuurlijk zou het leuk zijn als Shell 100% zou inzetten op alleen maar duurzame energiebronnen, maar dat is niet realistisch en bedrijfsmatig ook niet verantwoord.
Denk alleen al eens aan het probleem dat Afrika geen vaste verbinding met Europa heeft, behalve via een gigantische omweg.
klopt, infrastructuur is heel brak. En europa/amerika komt dat goed uit want zo kunnen ze hun eigen markt beter beschermen, dus doen ze er ook niks aan. daarom is het goed dat china handelt met Afrika, niet zoals Europese multinationals die zonder belasting te betalen alle grondstoffen uit Afrika meenemen, zonder dat Afrika er beter van wordt.
Daarnaast is inderdaad ook stabiliteit van de landen daar een probleem.
ook iets waar Europeanen en Amerikanen de grootste vinger van in de pap hebben. Dit is begonnen mede dankzij de ondoordacht begrenzing van de landen, door europa.

Tegenwoordig zijn het vooral de mijnbouw en olie bedrijven die direct of indirect voor onrust zorgen.
Neem bijvoorbeeld het erts Coltan. Dit spul is essentieel voor condensators in elektronica en als voorbeeld had de playstation 2, waar heel veel Coltan in zit verwerkt bij launch een gigantische prijsstijging van 5x de normale prijs veroorzaakt, en enkele jaren later was er een productie dip in Coltan, in Congo. Aangezien hier 80% van het Coltan ter wereld ligt was het onmogelijk om aan de vraag te voldoen.

Waar komen de westerlingen in beeld? Omdat westerse bedrijven van milities die coltanmijnen hebben ingenomen inkopen tegen een lage prijs, terwijl ze weten dat het hier vandaan komt. Hiermee worden direct de burgeroorlogen gevoed die ontwikkeling tegengaat in Afrika, terwijl de westerse bedrijven er alleen maar beter van worden.
Dus jij vindt een fantastisch idee als het grootste bedrijf van Nederland failliet gaat? Besef je wel de implicaties daarvan.
Ja en ja. economie zal een flinke schok krijgen maar dat bedrijf is zo griezelig slecht bezig:

Hun nigeriaanse activiteiten bijvoorbeeld. Als je dit bekijkt, dan krijg je vast niet het idee dat de hele Nigeriaanse regering vol zit met pionnen van Shell zodat niemand ze eigenlijk wat kan maken, en regels in hun belang kunnen maken/wijzigen. En Oroni's die protesteren tegen hun beleid ophangen. En miljoenen boeren en vissers hun werk onmogelijk maken door alle vervuiling die vrijkomt bij het boren naar olie.

En zoals laatst aan het licht kwam dat er politie agenten betaald werden door shell om met dodelijk geweld op te treden tegen mensen die tegen shell waren.

En patenten die duurzame, schone energie 'te' snel in de hand werkten opkocht en vervolgens geen gebruik van maken zodat je olie kan blijven verkopen..

en dat bedrijf durft het predikaat 'Royal' te plakken voor hun naam..
Hebben 'voorstanders' er ook wel eens aan gedacht dat de Sahara loopt door Marokko, Algerije, LibiŽ, Westelijke Sahara, TunesiŽ, Egypte, Eritrea en Sudan? Allemaal "landen" (WS is twijfelgeval of het een land is) waar recent stront aan de knikker en / of burgeroorlog is / geweest.

Vergeleken daarbij zijn de 'kosten van transport' niet zo'n issue denk ik, dat voorstel heeft vťťl en veel grotere problemen.

Als je dan toch aan 'energietransitie' doet, dan liever een beetje 'decentraal' en in de buurt lijkt me! Goed, Urk en Barendrecht is misschien een beetje tť in de buurt, maar op zee, in de Brabantse bodem maar mogelijk ook bij / in rivieren valt voorlopig een hoop te halen - zonder Ghadaffi- achtige figuren (ed: bijv via tanken bij Tamoil) te sponsoren.

[Reactie gewijzigd door kidde op 23 februari 2011 17:52]

Waar denk je dat wij olie vandaan halen? Uit diezelfde leuke landen.
Verschil is dat ze daar aan die olie verdienen. Dat is een flink stabiliserende prikkel!
Plastic kan ook gemaakt worden van hennep.

Totaal niet eindig.
10 jaar!!!
Wat de technologie ook mag zijn, ze is na 10 jaar hoogstwaarschijnlijk al helemaal achterhaald..
Weggegooid geld :)
FOM is de Stichting Fundamenteel Onderzoek der Materie.

Zij houden zich onder andere bezig met onderzoek naar nieuwe energiebronnen, zoals Kernfusie.

Ook doen ze onderzoek naar plasma's (Google: Magnum-PSI).
FOM-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen zit tegenwoordig op het TU-terrein van Eindhoven.

On-topic: Goed dat er geld wordt gestoken in onderzoek naar nieuwe energie-bronnen.
Over 50 jaar zijn de fossiele brandstoffen op en is ons energieverbruik verviervoudigd ten opzichte van nu. Kernfusie is een mogelijke uitkomst, maar ook dat heeft nog minstens 30 jaar nodig voor doorontwikkeling. Bovendien is het verstandig niet al je geld op 1 paard te zetten.

Wist-je-datje: Er wordt momenteel op mondiale schaal slechts 0,2% van het totale budget geinvesteerd aan onderzoek naar kernfusie. Dat is minder dan de sigarettenindustrie uitgeeft aan onderzoek naar "innovaties" van rookwaar...

[Reactie gewijzigd door DaManiac op 23 februari 2011 17:45]

ik vind het nog steeds slecht dat er zo weinig wordt geinvesteerd in kernfusie. Naar mijn mening is dat een oplossing met veel meer potentie.

Wat ik ook jammer vind is dat de techniek waar ik met mijn afstuderen, thermoakoestiek, nog zo weinig mee gebeurt. In combinatie met zonnecellen zou een thermoakoestische airco ontwikkelt kunnen worden met 0% uitstoot of schadelijke fluiden.

Edit:
Ter info, ECN is dan weer wel met thermoakoestiek bezig.

[Reactie gewijzigd door FRidh op 23 februari 2011 18:54]

Eerlijk gezegd heb ik liever m'n dak vol met pannen/stroken die van licht elektriciteit maken. Overcapaciteit kan in een mini waterstof centrale gepompt worden zodat je ook de energie die niet gebruikt wordt opgeslagen kan worden. Ben je ook niet meer afh vd energie maatschappij.

Ideaal zou zijn: zonnepanelen + windmolen(s) (denk aan de turby vorm, hoeft dus niet de wind in gedraaid te worden) + waterstof mini centrale + waterstof opslag tank +/of (flats) koppeling naar landelijk waterstof netwerk + auto (oja spreek het eens goed uit ipv altijd maar oto zeggen) op waterstof.

En die zuurstof die bij het proces vrij komt mag meteen door het huis gepompt worden. Een zuurstof rijke omgeving schijnt weer lekker gezond te zijn er is zijn een directe link tussen kanker en zuurstof te leggen.
Een ander FOM instituut is Nikhef: http://www.nikhef.nl
Hit nummer 1 in Google...

Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie
www.fom.nl/
10 Miljoen zet lekker zoden aan de dijk..
Om heliantos (een zonne-folie fabriek in Nederland) te finetunen voor productie is 200 miljoen nodig...

.. nemen ze dan bij dat onderzoek de experts van Heliantos over en niet geÔmporteerde experts? ;)

[Reactie gewijzigd door djwice op 23 februari 2011 21:36]

Zoals de afkorting FOM al zegt gaat het hier om fundamenteel onderzoek.... Dit project van 9 jaar gaat hoogstwaarschijnlijk niets opleveren wat ook maar in de buurt van productierijp komt. Het heeft dan ook geen enkele band met Heliantos.

Ze zullen dus ook zeer zeker geen "experts" van Heliantos overnemen aangezien die hoogstwaarschijnlijk geen kennis/ervaring hebben van/met fundamenteel onderzoek.
Inderdaad, en AMOLF is het instituut voor atoom- en molecuulfysica.

www.amolf.nl/

[Reactie gewijzigd door jpk op 23 februari 2011 17:38]

Grapjas XD

Formule 1 op zonne-energie zeker. Nog minder pitstops.
Binnen 5 jaar zijn bedrijven als nanosolar (en andere printbare zonnecel fabrikanten) al lang bezig met massaproductie en begint men hier net met onderzoek.. Beetje zonde van het geld. :) Misschien dat we beter andere vormen van schone energie kunnen ontwikkelen met het geld..

[Reactie gewijzigd door CasaMan op 23 februari 2011 17:34]

Noord Nederland is al heel druk bezig met windmolens en biogas, die hebben al een project genaamd "Energyvalley (.nl)"

En het meeste toegepaste aan zonnecel-toepassingen zit denk ik momenteel in Limburg, met Arabische investeringen er al in zelfs. Dus er wordt al een hele hoop gedaan, maar meer is altijd welkom lijkt me. Want niemand betaalt graag €1,75 per liter voor benzine.

Wel beetje vaag dat FOM in Eindhoven zit vziw (pas verhuisd vanuit Utrecht toch?), en nu weer een groepje in Groningen en weer een groepje in Amsterdam, terwijl de fabrikanten zitten in Arnhem en regio Venlo / Sittard. Niet echt efficiŽnt lijkt me, alle provincies willen graag 'het centrum van alternatieve energie van Nederland' zijn, maar voor NL als 1 geheel zuigt het!
FOM is een organisatie met meerdere FOM instituten.
FOM is alleen maar een stichting die geld ophaalt en verdeeld onder zijn onderzoeksinstituten: AMOLF (Amsterdam), Rijnhuizen en FOM-Nikhef en externe universiteiten,
(zie: http://www.fom.nl/live/ov...engetallen/organogram.pag voor volledige organogram).
De plaatsing van de instituten zal gebaseerd zijn op logistieke en kennis overwegingen. Daarnaast is het Fundamenteel onderzoek, dus is de directe link met bedrijven niet echt belangrijk in dit geval. Juist FOM is bedoeld om te draaien zonder directe toepassing van zijn onderzoek. Oh, en die instituten zijn niet "een groepje" onderzoekers, dat zijn vrij forse groepen.
Wat er bij AMOLF dan ook gebeurt is fundamenteel onderzoek, wat ze daar doen heeft een bedrijf binnen 5 jaar niet in massaproductie. Heb er zelf stage gelopen en een uitspraak die ik daar hoorde somde het best goed samen, namelijk "Wat hier onderzocht wordt maken wij allemaal niet meer mee"
Daaahaaaag 10 miljoen !!!

Jesus wat een onzin, andere hele grote bedrijven zijn daar allang mee bezig,
wacht toch rustig af verdorie, een heleboel mensen ook in Nederland hebben
niets te vreten, en onze wijsneuzen moeten weer het wiel gaan uitvinden !!
Waar is Nederland als land ten opzichte van andere landen sterk in?

Kennis.

Hou behoud je kennis?

Investeren.

Nederland investeert juist veel te weinig in gedegen onderzoek. Tuurlijk zijn bedrijven er al mee bezig, maar bedrijven worden door andere belangen gedreven dan onderzoeksinstellingen. Allebei zijn belangrijk voor onze economie.
Dit is niet het wiel opnieuw uitvinden, dit is investeren in de Nederlandse kenniseconomie en hiermee ook de concurrentiepositie ten opzichte van andere landen.
Wat een reactie,
ik denk na het lezen van de kop eigenlijk
10 miljoen is dat alles?
NL wil een kenniseconomie zijn.
met 10 miljoen lukt dat echt niet.

10 miljoen is wat elke dag wordt weggegooid aan eten,
oude broodjes etc.
10 miljard was beter geweest.
Moeten ze wel ergens 30.000 wetenschappers vandaan halen...
Inderdaad, er zijn een aantal grote bedrijven met het ontwikkelen van zonne-cellen bezig. Maar ook het FOM is "daar allang mee bezig". Hun recente ontwikkeleningen zijn baandoorbrekend en staan aan de wereldtop op het gebied van licht-metaal interacties. Het wetenschappelijke niveau van het instituten verbonden aan het FOM (zoals AMOLF) is heel hoog en heeft internationaal een zeer hoog aanzien. Hun fundamentele ontdekkingen zijn onmisbaar voor de "andere hele grote bedrijven" om door te ontwikkelen naar toepasbare technologie.

Rustig afwachten is dus niet aan de orde. 10 miljoen is nog te weinig voor de potentiele impact van dit onderzoeksveld. En fundamenteel onderzoek met een directe mogelijkheid voor technologische toepassing is heel hard nodig.
Stichting Fundamenteel Onderzoek der Materie

http://www.fom.nl/live/home.pag
Wie Slashdot leest ziet regelmatig doorbraken op het gebied van zonnecellen voorbijkomen (incl. nano technologie) - in de laboratoria maar niet of nauwelijks grootschalige commerciele toepassingen. Hopelijk kan FOM daar verandering in brengen.
Dat is dus niet de doelstelling van het FOM.
Beter opletten ;) Er komen soms FOM gerelateerde onderwerpen langs, of waar FOM aan mee doet. Neem allerlei van dit soort energie onderzoek kwesties, de quantum computer onderzoeken, vaste materie dingen, kernfusie en plasma onderzoeken en de LHC programma's. Allemaal FOM.
Tja, Nederland is een kennis land volgens onze regering, maar ze doen er toch te weinig aan...10 M is echt maar een druppel op de spreekwoordelijke plaat...
Dit klinkt leuk die 10 Miljoen, maar dit is feitelijk een financiŽle ombuiging van de overheid. Dat FOM deze spreekwoordelijke kar nu trekt is gevolg van de bezuiniging actie binnen ECN er zijn 120 Mensen boventallig verklaard deze operatie levert een jaarlijkse lasten vermindering op van 10,8 Miljoen euro en een eenmalige verzwaring van 22,6 Miljoen.

Onderzoekers Binnen ECN worden goeddeels naar de locatie Eindhoven verplaatst in het kader van een zogenoemde strategische heroriŽntatie op de "Energy-Valleys" Eindhoven en Groningen.

In die zelfde adem heeft de ECN ook een 15 Jarig research project de navelstreng van doorgesneden, en het project voor een symbolisch bedrag vogelvrij verklaart. deze wordt nu in Duitsland verder uit ontwikkeld naar een marktrijp PV Technologie (Circa 3 Jaar time to market).

Hoezo Nederland een goede kennis economie en handelsmentaliteit, waar is de langetermijns visie gebleven !

Laten we beter voorbeeld aan Duitsland nemen, die investeren al weer volop.
Dus dit is niet echt een extra investering maar een herstructurering van een bestaand programma en effectief een bezuiniging?
Jammer.
Misschien bedoel je het niet zo, maar je tekst interpreteer ik als dat het een zuiver financiele operatie betreft. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat er andere argumenten aan ten grondslag liggen. Als Nederland zich wil onderscheiden in zonnecel-onderzoek kan het een wijze stap zijn om fundamenteel onderzoek te gaan verrichten, vertrekkend vanuit materiaaleigenschappen. Vanuit die optiek is Amolf een logische keuze voor de rol van coordinator.

Ik hoop alleen wel dat de output van dergelijk onderzoek dan wel ten goede gaat komen aan Nederlandse industrie, die er dan mooie produkten mee kan gaan maken. Ik heb al te vaak gezien dat Nederland op fundamenteel vlak iets uitvindt, en dat bijvoorbeeld in Duitsland de produkten eromheen worden ontwikkeld.

Ik vindt het heel fustrerend dat Nederlanders in China zonnepanelen kopen (hoezo groene energie, denk eens aan transport?) omdat ons falend industriebeleid niet in staat is hierin vooraan te lopen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 24 februari 2011 19:33]

Ja hier ben ik het dus NIET mee eens. :( Ik ben failliet als dit zo doorgaat!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True