Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Enermax heeft Eco-Class-voedingen ge´ntroduceerd, die door het bedrijf worden geafficheerd als betaalbare psu's voor eenvoudige toepassingen. Het vermogen is voor de meeste systemen genoeg en de voedingen zijn gecertificeerd voor 80Plus.

De ErPro80+-serie is verkrijgbaar in drie versies, die alle drie de 80Plus-certificering dragen. Daarmee halen ze rendementen tot 86 procent bij een belasting van 20 tot 100 procent. Bovendien is het standby-verbruik gereduceerd, wat de voedingen moet conformeren aan de Europese ErP Lot 6-richtlijn; daaraan lijken de voedingen ook hun naam te ontlenen. De voedingen kunnen een vermogen leveren van 350, 400 of 500W, waarbij het piekvermogen steeds tien procent hoger ligt. Het vermogen wordt bij de drie uitvoeringen over twee 12V-rails geleverd en uiteraard zijn de lijnen beveiligd met onder meer kortsluitingsbeveiliging.

Een 120mm-ventilator moet de warmteontwikkeling binnen acceptabele marges houden, zonder de geluidsproductie op te stuwen. De voedingen zijn niet modulair uitgevoerd; alle kabels zitten aan de voeding vast. De drie versies hebben de 24-pinsvoeding, 4+4-pinsvoeding en een 6+2-pins-pci-express-stekker gemeen. De 400- en 500W-versies beschikken over een tweede pci-express-stekker met 6+2 pinnen. De voedingen hebben vier tot zes sata-connectors en vier of vijf molex- en een enkele fdd-stekker. De voedingen moeten vanaf volgende week op de markt verschijnen en zullen dan vanaf 60 euro van eigenaar wisselen.

Type Vermogen Pcie SataMolex
EES350AWT-ErP 350W 1 4
4
EES400AWT-ErP 400W 2 4 4
EES500AWT-ErP 500W 2 6 5

Enermax ErPro80+Enermax ErPro80+Enermax ErPro80+

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

60€ noem ik nou niet echt Budget voor een PSU, er zijn goedkopere op de markt :D
60 euro is een hele goede prijs voor een goede 500W-voeding hoor. Ten minste, ik ga ervanuit dat ook deze voedingen van enermax kwalitatief goed zullen zijn, echt goedkope rommel of middelmatige semi-budget PSU's zullen ze niet willen maken want dat verknalt hun imago.

Vergelijk het maar eens met de andere prijzen van enermax-voedingen in dit segment. Hun goedkoopste 500W-voeding staat op dit moment voor 85,- in de pricewatch, voor hun doen is dit inderdaad een budget-product. Het is ook nog maar afwachten wat de precieze prijzen worden.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 12 januari 2011 09:35]

De voedingen moeten vanaf volgende week op de markt verschijnen en zullen dan vanaf 60 euro van eigenaar wisselen.

Vanaf dus dat zou betekenen dat je voor deze 60 de 350 watt krijgt.

"Door sebasss2, woensdag 12 januari 2011 09:11
Score: 1
Dure voeding als je voor de 350W versie al 60 euro moet gaan betalen.
Concurenten leveren al voedingen OCZ 500W voor kleine 53 euro."
Het is maar afwachten wat de uiteindelijke prijs is, want die is lang niet altijd gelijk aan de adviesprijs. Vaak komt de uiteindelijke prijs daar ver onder te liggen.

Overigens staat in de titel van het artikel dat het over budgetvoedingen gaat, in het artikel zelf staat dat enermax aangeeft "betaalbare PSU's". Ik vraag me af of enermax zelf deze voegingen echt als budget probeert te presenteren, of dat de redactie van T.net dat woord heeft toegevoegd.
Enermax voedingen zijn sowieso niet goedkoop. Ze staan echter als zeer goed te boek en worden geleverd met lange garantietermijnen. Bovendien ligt het leverbare vermogen vaak vrij ver boven de opgegeven waarde, waardoor deze voedingen niet 1:1 vergelijkbaar zijn met kwalitatief toch mindere merken als OCZ. Ik heb een review gelezen waarin een 700W Enermax voeding meer dan 1000W kon leveren voordat 'ie besloot dat het welletjes was, dat zie ik een OCZ of Zalman bakkie niet doen.
Vanaf 60 euro wil zeggen voor de 350 Watt versie. Als je een 350 Watt versie wilt dan raad ik je eerder de goedkopere, populaire Be Quiet! Pure Power L7 350W aan.
Ten eerste heb je het over de prijs die de fabrikant opgeeft (adviesprijs). De werkelijke winkelprijs ligt vaak lager. En je moet niet elke merk in de vergelijking betrekken. Je kan namelijk een Sweex (of een ander b-merk) niet gaan vergelijken met een Enermax hoor :)
Verschillen in elektronica wordt erg overrated.

De componenten zijn nagenoeg gelijkwaardig van kwaliteit. (markt werkt zelfregulerend, slechte componenten leveranciers overleven niet lang en vandaag de dag krijg je niet zomaar een poot in de markt)

Qua economische levensduur (3 jaar) zullen normale gebruikers er geen onderscheid vinden.

Waar wel een verschil in zit is schema's en de afwegingen zijn gemaakt, die bepalen de kosten namelijk. (groter condesatoren b.v., meer/minder aansluitkabels etc..)

Verder kost certificatie geld.

Maar 60 euro voor voeding alleen is veel geld, Antec heeft (helaas niet de mooiste) maar cases + gecertificeerde voeding voor een bedrag tussen de 75 en 100 euro.
Verschillen in elektronica wordt erg overrated.

De componenten zijn nagenoeg gelijkwaardig van kwaliteit. (markt werkt zelfregulerend, slechte componenten leveranciers overleven niet lang en vandaag de dag krijg je niet zomaar een poot in de markt)
Niet geheel waar, op de markt zijn ook componenten te krijgen die niet altijd de aangegeven ratings halen. Ik denk zo bv aan Chinese componenten als condensatoren (waar een goedkoper elektroliet inzit) of leds uit hetzelfde land waar bij de aflevering al 6% van de componenten het niet doen.

Als de prijs laag genoeg is gaat er altijd wel een markt voor zijn.
Waar wel een verschil in zit is schema's en de afwegingen zijn gemaakt, die bepalen de kosten namelijk. (groter condesatoren b.v., meer/minder aansluitkabels etc..)
En dat kan nu een wereld van verschil betekenen. Denk zo maar eens aan overspanningsbeveiliging die niet goed zijn werk doet of componenten die eigenlijk de maximale opgegeven belasting niet aankunnen. enz...

Ik gebruik liever een 350W enermax van €60 in mijn pc dan een 600W sweex van €55

@onder:
Vroeger (30 jaar is misschien zelfs niet vroeg genoeg) was de mentaliteit bij het bouwen: 'laten we de componenten maar eens goed over-dimensioneren", grondstoffen waren nog niet zo duur dus kwa kost scheelde dat niet zo veel.

Verder is ook alles veel complexer geworden. De eerste PC's gebruikten lampen als transistors, vulden volledige ruimtes en konden niet meer dan tegenwoordig de telmachines die je bij een doos waspoeder gratis krijgt.
De dag van vandaag zit er meer rekenkracht in de gemiddelde phone als 30 jaar geleden een supercomputer bezat.
Door die complexiteit gaat natuurlijk ook het risico op fouten toenemen. Hoe meer transistoren je op een kleine oppervlakte probeert te proppen, hoe groter de kans is dat er al eens 1 (of meerdere) niet goed zijn.
Hoe complexer een schakeling hoe meer kans je hebt dat bij bepaalde situaties er zich een vreemd gedrag gaat vertonen (denk aan bv resoneren bij bepaalde schakelfrequenties)

[Reactie gewijzigd door kluyze op 12 januari 2011 13:13]

Je zou zeggen dat door concurrentie de kwaliteit omhoog moet gaan. Toch ervaar ik dat techniek vaak alleen maar slechter wordt qua betrouwbaarheid. Zat het laatst nog te denken, ik heb bijvoorbeeld nog een wekker radio van 30 jaar oud ofzo met digitaal display enzo, al vaak gevallen en werkt nog. Vroeger hadden m'n ouders ook veel meer spullen die gewoon 20 jaar of meer meeging.

Bij mij lijkt dat een zeldzaamheid te zijn, los van PC's eigenlijk, die moet je toch na z'n 3 jaar updaten qua specs.

Of romantiseer ik nu alles van vroeger? Heb het idee dat de electronica, zeker met de opkomst van China e.d., er nou niet bepaald betrouwbaarder op geworden is?
ik heb dat zelf ook wel een beetje, maar je herinnert je natuurlijk alleen de spullen van vroeger die het nog doen, de kruimeldief die het na 5 maand begaf ben je al lang weer vergeten, en waarschijnlijk heb je nog geen "eigen" spullen van 20 jaar oud.
Ja xs4me heeft gelijk, vroeger deden wij meer dan 15 jaar met onze TV, en mijn vader koopt een Plasma scherm en die gaat na 8 jaar stuk, all is 8 jaar all lang voor tegenwoordige spul.

Zo had mij vader 2 Stereo Versterkers die all 35+ jaar oud waren en het nog steeds deden, nog van zijn tiener jaren, zelfde ik heb nog een Commodore 64 met losse floppy drive en een Datassette, en die doet het het allemaal nog steeds na 25+ jaar.

Maar nu gaan spullen gewoon sneller stuk, maar dat willen ze ook, want als alles lang mee gaat zo als 20 jaar of zo verdienen ze een stuk minder.

En ze kommen nu ook sneller met nieuwe technieken, want dan koop je weer sneller nieuwe spullen, want nu is 3D een Hot item, en nu gaan er toch een hoop mensen weer kijken naar een 3D TV, ook all is hun oude TV nog in orde, en ga maar zo door.


Ja vroeger gingen spullen langer mee, das voor mij duidelijk.


Ontopic: Ja Q-Tech en sweeks en Trust spullen zijn nog steeds troep, heb zelf het ondervonden, en ook Familie van me, ja ik zeg ook altijd als ik Hardware bestel voor vrienden en Familie koop een bekent Voeding (een goede) want je voeding is het belangrijkste onderdeel van je Computer, want een goedkope Voeding kan je hele Computer vernielen, en dat heeft een neef van me mee gemaakt met een Q-Tech voeding.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 januari 2011 13:59]

Je vergeet iets, in Europa (en zeker in Nederland) is er goede product aansprakelijkheid en garantie bepalingen die in wetgeving is verankert.

Een partij die in Nederland rommel op de markt komt die telkens maar stuk gaan en andere problemen (brand, sluiting etc..) veroorzaken zullen het niet zo lang trekken en verdwijnen vanzelf weer uit de markt.

Wel deel je ik mening dat vroeger kwalitatief een merk haar reputatie hoog te houden had en je jaren met een computer deed. (heb zes jaar lang een P4 3Ghz gebruikt)
Alleen vandaag de dag is dat anders en het is incidenteel dat een voeding binnen 3 jaar stuk gaat zeker als die binnen specificaties is gebruikt.

Met certificatie tegenwoordig weet je dat ze aan bepaalde minimale eisen voldoen waarvoor je geen elektronica kunt gebruiken met te grote tolerantie.

Als ik 5 jaar lang een goedkope voeding 24/7 heb draaien en dan pas afhaakt heeft hij zijn prijs waargemaakt. De risico dat het ongewenst een keer fout kan aflopen heb je ook indien een duurdere voeding hebt.
Jammer dat ze niet nog lager gaan zitten dan 350W. Een 250W voeding zou voor veel PCs al meer dan genoeg zijn, terwijl zo'n voeding dan efficiŰnter dient te zijn in het gebied waar de meeste computers zitten als ze idle zijn (50W).

[Reactie gewijzigd door martdj op 12 januari 2011 10:05]

Klopt, voor een HTPC achtig iets zou 150Watt vaak al ruim voldoende zijn, en zelfs nog minder zou soms al kunnen. Maar aangezien dit type voedingen bij 20% van de totale belasting al 80+ efficient zijn, is dat al bij 70Watt. En dat heb je al vrij snel voor een complete PC hoor :)
Je vergeet dat als de max. belasting van het apparaat 150W is de normale belasting waarschijnlijk nog wel boven de 70W is maar de Idle belasting daar toch echt onder ligt.

Het HTPC'tje staat zeer veel Idle te draaien. En dan is een 150W voeding met 80+ erg prettig. Heeft het ding bij 30W teminste ook een goed rendement.
mijn HTPC met een AMD, 780G chipset, 2 harde schijven, dvd speler en wat USB rand apparatuur werkt op dit moment met een 90 watt voeding. full hd afspelen gaat zonder problemen. mensen denken dat een pc veel meer verbruikt dan het daadwerkelijk doet.
Maar is dat wel een voeding met een goed rendement en active pfc?

Meestal hebben die voedingen ook nog een laag rendement (66%)

Verder ben ik ook opzoek naar een 90W hoog rendement 220V voeding, maar veel verder dan een beQuit 300W voeding met 82% kom ik niet...
Klopt, tegenwoordig is het erg moeilijk een fatsoenlijk voeding te vinden beneden de 300 Watt. Daarbij had ik ook nog de eis dat deze passief gekoeld moet zijn. Uiteindelijk een Seasonic gekocht van maar liefst 400 Watt, eigenliji te veel, maar op dat moment niets anders beschikbaar.

En heb ik het idee dat het woord "Butget" toegevoegd is door de redactie hier op Tweakers.net. , want Enermax spreekt over betaalbare voedingen en dat is naar mijn idee niet iets anders. :)

Enermax is verder een uitstekend merk.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 12 januari 2011 12:57]

De ideale stille, goedkope en zeer degelijke voedingen van rond de 350 Watt zijn wat mij betreft nog steeds de Seasonic S12-II330 en S12-II380 die je al voor rond 45 euro kunt kopen. Deze zijn zeer stil (je kunt ze totaal niet horen) door de 120 mm ventilator en hebben bovendien een hoog rendement (diverse tests gewonnen).
Klopt, naast Enermax is Seasonic ook een heel goed merk met zeer stabiele voedingen. Toevallig vorige maand een enermax vervangen voor een Seasonic.

Een van de belangrijkste componenten in een Pc is de voeding, helaas vergeten heel veel mensen dat vaak.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 12 januari 2011 13:18]

Dure voeding als je voor de 350W versie al 60 euro moet gaan betalen.
Concurenten leveren al voedingen OCZ 500W voor kleine 53 euro.
Word en zware slag om goed verkoop resultaten te boeken.
Aangezien ze bij de concurent ook nog modulair zijn wat ook een groot voordeel kan zijn.

[Reactie gewijzigd door sebasss2 op 12 januari 2011 09:12]

BeQuit heeft voor twee tientjes minder al 350W voedingen met 80+ certificering. Ik denk dat Enermax hiermee een zware dobber gaat krijgen.
Mooi dat ze op de markt van lagere vermogens bezig zijn. Maar 250W (misschien 300) zou ze pas echt bruikbaar maken voor lichte toepassingen. (Mijn oudeP4 met Geforce 6800 draade zelfs op 250W 8)7 )

En de prijs is inderdaad wat hoog voor de 350W, maar als de winkelprijs onder de €45 gaat komen zou dat voor mij een mooi alternatief vormen voor de Be Quiets die ik altijd aanraad.
Nog redelijk veel molexen op de voeding. Persoonlijk had ik er 2 molexen afgehaald en een molex splitter bij geleverd... immers budget en heeeel veel randapparatuur? Apart ;)
Mijn eerste post hier, dus ik zal voorzichtig zijn.

Ik bouw al jaren PC's, van de meest uiteenlopende samenstellingen naar de wensen en budget ven de klant.

En heel vaak kom ik, gezien dat budget, uit bij componenten van merken waar hier, ik lees het veel te vaak, om gelachen wordt.
Of zeer neerbuigend over wordt gedaan.

Er komen voedingen terug van de PC's die ik assembleer. Slechts een paar op jaarbasis. Kapot. Weet je welke?
Die van goedkope kasten waarin al een voeding zat.
Maar die hebben dan al 3 jaar gedraaid! :>

Weet je welke binnen 3 jaar ook kapot terugkomen?
Antec, Tagan, OCZ en ja hoor, ook Enermax. En die zij 3 tot 5 maal zo duur.

Sommigen hier hebben veel van "hear-saying" en gaan dat verkopen als feit. Doe jezelf 's een plezier. Koop bijvoorbeeld eens een Recom.
Een stevige 600 Watter voor 37 Euro, netjes uitgevoerd en afgewerkt. Geef zo'n merk eens een kans voordat je het afkraakt, zonder het ooit in je vingers te hebben gehad!
Ikzelf ben zelden teleurgesteld in een zgn. "Budgetmerk"
Wel vaak in een zgn. "Topmerk"

Vanuit deze plek wil ik een toast uitbrengen en hulde toekennen aan die merken waarover hier zo vaak neerbuigend wordt gedaan, maar waar de meeste gewone computergebruikers heel blij mee zijn:
Hip Hip Hurrah voor Sweex, HKC, Trust, Recom en al die anderen die, voor een hele nette prijs, prima produkten leveren! _/-\o_
Persoonlijk gebruik ik al enkele jaren Enermax en hier en daar een Seasonic en raad eens de oudste Enermax is 6 jaar "and still life and kicking". :) Een grote probleem bij de "Sweex merken" is dat zij wel aangeven 600 Watt aan te kunnen, maar dit een piek vermogen is en het werkelijke contineu vermogen een stuk lager ligt dan bij een A merk, met name de 12 Volt lijnen leveren veel minder Amperes.

Een enkel keer wil ik ook wel eens een Antec gebruiken, omdat deze reeds in de gebruikte behuizing zit, maar de sweex, Recom etc merken komen er bij mij niet in. Dit na wat ervaringen opgedaan te hebben met Pc-tjes die mij ter reparatie werden aangeboden. (en duik hier het forum eens in :) )

Een goede voeding is gewoon een van de belangrijkste componenten van het gehele systeem.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 12 januari 2011 14:46]

Klopt, ik heb in mijn oude Athlon 64X2 4200 (@2,78GHz)met 8800GT (@700core, 1700 shader, 2000mem) EEN 400 Watt sweex (dualfan) voedinkje gehad. dit draaide gewoon perfect! de voeding wert dan wel wat warmer dan de meeste andere voedingen, maar dit maakt mij niet uit.

Momenteel heb ik een Corsair CX600 PSU. dit ding kostte toen rond de 60 euro, en werkt superstil, superkoud en superstabiel. maar qua prijs/kwaliteitsverhouding zijn die budgetmerken meestal wel prima hoor ;) (behalve Q-Tec en X-Gear dan 8)7 )
60 euro budget noemen, wat een aanfluiting :D.
Met andere woorden jij koopt alleen maar onstabiele (weinig betrouwbare) goedkoop spul en reskeerd daarmee je gehele Pc?
Nee hoor, ik koop voor 60 euro een A-merk met een hoger vermogen.
Enermax is een hele goeie voeding en 60 euro voor een enermax voeding is geen geld vind ik.

de meeste andere voedingen rond deze prijs zijn bagger