Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

De Taiwanese hardwarefabrikant Enermax heeft twee nieuwe voedingen in zijn Revolution85+-serie aangekondigd. De twee voedingen hebben een 80Plus Silver-certificaat, maar het rendement kan tot boven de 90 procent oplopen.

De Revolution85+ 920W en 1020W hebben een vermogen van respectievelijk 920 en 1020W. Beide voedingen zijn modulair en gecertificeerd voor sli. Ze kunnen 99 procent van  hun vermogen via de vier 12V-rails afgeven. Die rails leveren maximaal 35A per stuk, met een gecombineerde stroomsterkte van 85A voor de 1020W-versie: de 920W-versie levert maximaal 76A op zijn vier rails.

De voedingen leveren een rendement van 92,9 procent bij een belasting van 50 procent. Bij lage belasting, vaak een probleemgebied voor het rendement van voedingen, zetten de nieuwe Revolution85+-psu's nog steeds 92 procent van de opgenomen energie om in bruikbaar vermogen.

Beide voedingen zijn standaard voorzien van een 24-pins moederbordstekker, een achtpins en een 4+4-pins-cpu-stekker en twee 6+2-pins pci-express-connectors. De modulaire kabels zijn twee molexkabels met ieder drie stekkers, twee pci-express-kabels met elk twee 6+2-pins stekkers en drie sata-kabels met elk vier connectors.

De voedingen zijn van 139mm-ventilators voorzien en Enermax' technieken als HeatGuard, SafeGuard, CordGuard en AirGuard zijn uiteraard aanwezig. De 920W-voeding moet voor 259 euro verkrijgbaar zijn; voor de 1020W-versie moet 299 euro betaald worden.

Enermax Revolution85+
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Jonny Guru heeft de 1020 watt variant getest. De conclusie is dat het een prima voeding is, maar het vorige model eigenlijk beter was.
En toch is de Seasonic X-Series nog steeds zuiniger, en noise and ripple is ook beter bij de
Seasonic X-Series.


Enermax REVOLUTION85+

Seasonic X-Series
Hoog rendement en toffe looks, zal goed stil zijn.
Maar tog wel erg duur..
Hoog rendement en toffe looks, zal goed stil zijn.
Maar tog wel erg duur..
Goede voedingen kosten goed geld.
Ik zelf koop vaak Tagan voedingen. Zijn ook behoorlijk prijzig.
Maar wel heel erg stabiel en van goede kwaliteit.

@FireDrunk

Het gaat mij erom dat de voeding gewoon een continue spanning afgeeft. En niet dat het voedinkje aangeeft 500W te leveren en het 500W piek levert. Maar dat niet continu kan volhouden.

[Reactie gewijzigd door tankeriv op 20 augustus 2010 19:21]

Heel erg stabiel? Is dat stabieler dan stabiel?

Een voeding doet het of doet het niet... Kwaliteit en duurzaamheid zijn natuurlijk belangrijk. Je wil niet dat je voeding zomaar gekke spanningen afgeeft of zomaar ontploft.

Maar 'extra' stabiel? Of dat ding nou 5.00 of 5.02 volt uitstoot... Werkt allemaal prima.
Je hebt iets niet gesnapt. Stabiliteit heeft niet alleen of zelfs maar in hoofdzaak te maken met 5,00 of 5,02V """uitstoten""" (Tussen aanhalingstekens, want een voeding stoot niks uit. Hooguit rook als hij stuk is).

Het heeft ook te maken met gedrag onder variabele belasting. Als voorbeeld crossregulation: Een voeding zal bij 5A stroomafname op de 12V lijn, de 5V lijn op bijvoorbeeld 5,01V weten te houden. Bij 15A staat er op diezelfde lijn bijvoorbeeld 5,08V. Dat is opzich vrij stabiel, maar nu ga je kijken naar wat er gebeurt als je kort van 5A naar 15A en weer terug gaat. Schiet de 5V lijn (of de 12V lijn zelf, dan heb je het over normale regeling inplaats van cross regulation) nu op en neer richting de grenzen van de tolerantie dan heb je het over een relatief instabiele voeding. Zo zijn er nog wel een aantal tests.

En ja, er zijn dus oneindig veel gradaties in het begrip stabiel. Van instabiel, tot stabiel genoeg, tot zo vast als een huis.

Wat betreft het leveren van 500W piekvermogen versus 500W continuvermogen: dat ligt nog net weer iets anders, en valt maar deels onder stabiliteit. Bij langere operatie op 500W zal de voeding te warm worden of over andere grenzen van de gebruikte componenten heengaan, waardoor ook instabiliteit optreedt en het ding uiteindelijk stuk zal gaan. Al dan niet met medeneming van de rest van de computer.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 21 augustus 2010 18:26]

Het grote prestigegetal dat je op voedingen ziet, is helaas voor je, in bijna alle gevallen een getal van het maximum vermogen(zelfs bij duurdere voedingen).

Het verschil in prijs tussen verschillende voedingen is meestal de kwaliteit van de gebruikte interne componenten. Dus zal je zien dat deze Enermaxen wel langer richting het hogere vermogen kunnen blijven ten opzichte van goedkopere modellen. Dat deze voedingen ook nog eens zo rendementvol zijn bewijst wel dat ze niet stilzitten bij Enermax.

Het vermogen dat hij gedurende een hele lange tijd aan kan, is het 'nominale' vermogen, wat meestal ook wel op de voeding staat, maar in kleinere letters.
Mwa ik vind duurtheid eigenlijk best meevallen.
Want je moet jezelf ook afvragen wie dit allemaal nodig zal hebben, een voeding die zoveel leverd.

Zullen namelijk mensen zijn met een high end systeem/meerdere video kaarten enz.
Die hebben al heel wat geld uitgegeven aan hun PC en hebben dan liever een goed werkend systeem met een goede voeding.
mwoah Corairs halen ook 88-89% procent en die zijn toch wel een heel stuk goedkoper. De Revolution 85+ serie van Enermax zijn gewoon overpriced.
De reden is erg simpel voor het prijsverschil tov corsair:

Enermax is de mercedes onder voedingen...
Ik juich meer van dit soort hoge rendements voedingen toe, maar dit moet ook in een lager wattage kunnen. Er is bijvoorbeeld al een 80plus PLATINUM voeding van 460 watt!
dit is iets meer dan ideaal voor mij maar voor de meeste mensen met videokaart enzo perfect, alleen wat een rare formfactor heeft dat ding?

[Reactie gewijzigd door superaki op 20 augustus 2010 15:26]

Een hoog rendement schijnt veel makkelijker te halen bij hoge vermogens. Bij voedingen die lage vermogens leveren is het veel moeilijker om alsnog zo'n 80+ label te halen. Ze worden daardoor ook veel duurder. Voor servers kunnen de prestaties wel opwegen tegen de kosten ivm koeling, veel consumenten zullen het geld er niet voor over hebben.
Dat zijn geen goedkope voedingen hoor :)
Die kosten 200 euro ex BTW inkoop ;)
Dat is een voeding voor in een 1U HP-server ;) Die techniek zou vast ook wel in een consumenten ATX-voeding gestopt kunnen worden, maar daar is helaas nog niemand mee gekomen zo te zien.
Zijn die modulaire aansluitingen eigenlijk gestandariseerd of zijn die leverancier specifiek?
Deze zijn fabrikant-specifiek, je kan altijd extra losse Enermax kabeltjes bestellen die specifiek voor deze serie geschikt zijn. Op de website van Enermax staan de typenrs. van de verschillende kabeltjes, welke ook in NL. zijn te bestellen indien nodig.
Tot zover heb ik genoeg voedingen gezien met aansluitingen die fysiek wel op elkaar lijken (en dus misschien ook compatibel zijn), maar de stekkers van mijn eigen voeding zal ik niet aan deze voeding kunnen passen omdat ze minder langwerpig zijn. Zover ik gezocht heb is er ook geen officiŽle standaard voor.
Als ik het goed begrijp zijn ze dus semi-modulair, met bepaalde aansluitingen altijd er op en mogelijkheid tot het aansluiten van extra?
Op een enkeling na hebben alle modulaire voedingen de 'standaard' kabels gewoon vast aan de voeding. De doelgroep (mensen met echt zware pc's) van deze voeding zal echter het grootste deel van deze kabels wel gebruiken als ik zo kijk welke kabels er standaard aan zitten.
Natuurlijk levert een hoog rendement bij dit soort voedingen veel meer besparing op dan bij de kleine 200W mATX voedinkjes, maar zeg nou zelf... Mensen die een PC hebben die 900W staat te kachelen, zal hen het energieverbruik echt boeien?

Het is veel interessanter om hoogrendementsvoedingen uit te brengen voor PC's die rond de 100W (kunnen) verstoken. Niet dat dat veel te halen valt qua energiebesparing, maar er zijn wel HEEL VEEL pc's die niet boven de 100W komen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 20 augustus 2010 19:22]

Juist bij zulke grote vermogens loont het al sneller. Denk dan niet alleen in verbruik/geld, maar ook vooral in geluidsproductie en levensduur van de voeding. Immers zal een 1000W voeding met een rendement van 80% al 200W warmte af moeten geven. Bij 90% rendement nog maar de helft.

Dat gezegd hebbende: ik gebruik nu standaard 380W 80+ Bronze voedingen van Antec (fabrikant Delta), en ik kan niet wachten tot er iets dergelijkse in lagere vermogens beschikbaar komt, want dat kan echt nog een stuk beter.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 21 augustus 2010 18:31]

Klopt wel wat je zegt, maar wat ik probeer de opperen is juist de andere kant van het spectrum: bij lichtere voedingen valt er maar weinig voordeel te halen, maar er zijn wel HEEL veel pc's waar dat voordeel te behalen valt.

Rekenvoorbeeld:
10.000 voedingen (gamers) van 1000W die van 80% naar 90% gaan. Maximale besparing is dan per voeding 100W en in totaal 1MW.
10.000.000 voedingen (kantoor) van 200W die van 80% naar 90% gaan. Maximale besparing per voeding is dan 20W en in totaal 200MW.

Beetje heel erg kort door de bocht, maar het geeft te denken over de lichtere voedingen, die samen toch best een groot aandeel in stroomverbruik vormen. Ik heb geen getallen, maar de lichtere voedingen verbruiken bij elkaar ongetwijfeld meer dan de zware.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 augustus 2010 15:10]

Dat klopt als een bus, alleen is er voor de individuele gebruiker maar weinig voordeel mee te behalen. Het zal wel standaard worden, alleen pas als de industrie er zin in krijgt. De vraag zal laag blijven.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 augustus 2010 23:49]

Het zou pas nieuws geweest zijn moesten ze <500 Watt voedingen uitbrengen met eenzelfde hoog rendement.
95% van alle PC's heeft maximum 500 Watt nodig. Waarom fabrikanten zoveel aandacht geven aan een nichemarkt (hardcore gamers, OC'ers) is me een raadsel. Geen wonder ook dat het zo duur is. Er is minder afzet dus willen ze dat compenseren door hogere prijzen.
Ik zit al een tijdje te wachten op een 300 Watt 80PLUS gold label. Het 80PLUS label wordt pas vanaf 20% van het vermogen getest, en daar zit het verschil tussen een 300 Watt voeding (20% = 60 Watt) en een 1000 Watt voeding (20% = 200 Watt). In Idle zit je namelijk dichter bij 60 dan bij 200 Watt.
Ik zou ook graag zien dat er eens een merk komt met een 200-250W gold voeding in ATX formaat,ideaal voor een gewone PC of HTPC.
Ik weet wel van een 400-460W 80PLUS GOLD de Seasonic X-Series en hij heeft geen
Fan nodig.


Silence defines the X-400 & the X-460 power supplies. Taking advantage of the benefits derived from the 80PLUS GOLD level of efficiency and the use of high-grade components, these power supplies run cool and run silent, perfect for your Home Theater PC (HTPC) and other applications where “silence is golden”.

http://www.seasonicusa.com/NEW_X-series_Fanless.htm


UPDATE: en hier heb de Review van de 400Watt versie.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Seasonic-X-400-Fanless-Power-Supply-Review/1073

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 augustus 2010 21:06]

Erg mooie en stabiele voedingen van Enermax.
Mijn eigen Revolution85+ 850W doet het al ruim 1,5 jaar prima in m'n PC. Ik heb deze voeding al sinds de introductie van de Revolution85+ in januari 2009 in m'n i7 PC zitten.

Het mooie van deze voedingen is dat door het modulaire design deze is voorbereid op eventuele toekomstige nieuwe PCI-e videokaart-aansluitingen. Enermax hoeft dan alleen een nieuw setje kabeltjes te leveren op de 12-pins (rode) modulaire aansluiting. :)
Ik lees steeds weer over nieuwe voedingen van topmerken van 1000W. Leuk, maar ik vind het jammer dat ze Enermax (of corsair of seasonic of zo) een mooie 250W-voeding uitbrengt. Zoek je nu gewoon een goede voeding voor een basis-pc dan heb je Úf een goede voeding met een overkill aan vermogen, of een 250W-voeding. De enige goede voedingen van laag wattage zijn de be quiet!'s vanaf 300W en nog 250W-seasonics maar die hebben geen ATX-formfactor.
Leuke voedingen maar is dit echt nodig?

De Revolution85+ 920W en 1020W hebben een vermogen van respectievelijk 920 en 1020W
8)7
2x 480GTX met overclock en dan heb je al ruim 600watt verbruik.

Dus ja, zulke voedingen zijn nodig.

Maar ik snap je idee, het is voor een niche markt. Non the less, top voedingen. Heb zelf ook eentje uit deze lijn en naar mijn mening zijn ze hun geld echt wel waar.
1 480GTX met overclock trekt al bijna een dikke 400 watt uit je voeding 8)7 .

dus laat staal dat 2 stuks 600 watt trekken.

ik ben blij met mijn Corsair HX1000W O-)
Ik denk dat het niet ondenkbaar is dat je een dergelijk vermogen nodig hebt als je een heel stevig systeem met een SLI setup hebt. Als je dat systeem ook nog eens gaat overclocken, dan wordt het alleen maar makkelijker om aan een dergelijk vermogen te komen.

De markt ervoor zal zeer klein zijn, dat ben ik met je eens.

Edit:
@Tweaker_19
Als je het zo leest dan heeft DePreau wel een punt inderdaad ;)

[Reactie gewijzigd door RvL op 20 augustus 2010 14:40]

DePreau bedoelt dat het nogal dubbelop is om aan te geven hoeveel vermogen de modellen hebben aangezien je dit gewoon aan het modelnummer kunt zien...
Ik bedoelde inderdaad de naamgeving en dan alsnog het vermogen neerzetten.
Op zich logisch dat het er apart bij wordt vermeld. Vaak hebben namen bij producten misleidende modelnummers zodat iets groter lijkt dan het daadwerkelijk is :)

Vind het overigens erg mooie voedingen om te zien maar in mijn mening overpriced. In de High end markt is er prima ander spul te vinden tegen een lager bedrag.

Overigens wel goed om te zien dat er tegenwoordig marketing een stuk meer op effeciency is gericht. Zo wordt er toch nog op het milieu gelet :)