Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Op het jaarcongres van de ECP-EPN in Scheveningen zijn donderdag de IPv6 Awards uitgereikt. De prijzen zijn vooral bedoeld voor bedrijven die het belang van de overstap van ipv4 naar ipv6 onder de aandacht van het grote publiek brengen.

De Nederlandse TaskForce IPv6 reikte de awards, bestaande uit geldbedragen tot 15.000 euro, een week consultancy en twee laptops met een jaar mobiel internet, voor de tweede keer op rij uit. De plechtigheid vond plaats tijdens het jaarcongres van het 'Platform voor de InformatieSamenleving' ECP-EPN. Vooraf rekende Geoff Huston, een prominente voorvechter van de overstap naar ipv6, de aanwezigen voor dat de hoeveelheid nog beschikbare ipv4-adressen binnen 98 dagen zal zijn uitgeput.

IPv6In zes categorieën waren in totaal veertien organisaties genomineerd. In de categorie Internet Service Providers won Xs4all, dat al zijn klanten sinds augustus van dit jaar native ipv6 aanbiedt. Winnaar in de categorie Overheid & Not-for-profit is het Ministerie van Algemene Zaken, vanwege de nieuwe website van de Rijksoverheid, die vanaf de lancering ipv6 ondersteunt. In de categorie Bedrijfsleven won GeenStijl, volgens het juryrapport een 'vooraanstaande en energieke' site, die veel bezoekers trekt en al ruim een jaar via ipv6 bereikbaar is. In de categorie Onderwijs & Onderzoek won studentenvereniging SNT, vanwege de hulp bij het overzetten van de internetvoorziening van de Universiteit Twente naar ipv6 en de volgens de jury uitstekende documentatie daarbij. In de laatste categorie, Publicatie & Opleidingscurriculum, won NGN, een platform voor ict-professionals dat in december 2009 'Het IPv6 Handboek voor de IT-Professional' publiceerde.

Naast deze awards werd een aanmoedigingsprijs uitgereikt aan Pieter-Tjerk de Boer, genomineerd in de categorie Publicatie & Onderzoek, vanwege zijn inspanningen rondom het vak Telematicawerken aan de Universiteit Twente. Zijn collegemateriaal is bijvoorbeeld alleen via ipv6 te benaderen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Welke routers ondersteunen eigenlijk al IPv6? Dit is informatie die ik eigenlijk in de Pricewatch zou verwachten.
Elke fatsoenlijke router ondersteunt toch al jaren IPv6? Of heb ik het mis? Ik heb nu al een tijd een Time Capsule en die ondersteunt het sowieso al, en de Linksys die ik hiervoor had ook al. M'n Ziggo-modem is DOCSIS3 dus die ondersteunt het ook, dus ik ben er klaar voor!
Elke fatsoenlijke router ondersteunt toch al jaren IPv6
't Is maar hoe je "fatsoenlijk" definieert natuurlijk, maar bijvoorbeeld de Belkin Wireless N+, een overwegend positief gereviewde router, doet geen ipv6.
fatsoenlijk wordt in ieder geval gedefineerd door het aanwezig zijn van een IPv6 stack...
ik hoor al jaren dat dit jaar de IPv4 op gaat (nu blijkbaar binnen 100 dagen) en dus lijkt het me niet meer dan logisch dat routers die nu op de markt komen "gewoon" met deze techniek om kunnen gaan.

ik vraag me af hoeveel positieve reviews er komen als je opeens een IPv6 adres krijgt van je provider omdat ze geen IPv4 adressen meer kunnen bijkopen, en er wel nog klanten bijkomen. Dan zetten ze een 6to4-systeem bij de provider op en dan moet je wel IPv6 oppakken om bij de IPv4 sites te kunnen.

ik vraag me ook af hoeveel bedrijven/instellingen nu opeens heel hard IP-adressen aan het inkopen zijn, wellicht dat je daar nog een leuke winst op kan pakken...
Vindt niemand het raar dat een hoofdsponsor van de IPv6 awards zelf de prijs wint?
Nee, blijkbaar zijn zij de provider waar IPv6 het hoogst op de agenda staat. Dat doe je dan, behalve door voorop te lopen met de implementatie, door er ook in de media en evenementen aandacht aan te besteden. Xs4all is een relatief dure maar vooruitstrevende, service gerichte provider, dit soort dingen past dus prima in hun straatje qua marketing en positionering.

En als jij een isp weet die de prijs meer verdient?
Wij van WC-Eend vinden onze WC-Eend zo goed dat we het een prijs geven!
Dat is inderdaad een beetje vreemd maar in dit geval kan ik niet anders dan de jury gelijk geven. XS4all loop straatlengtes op de rest vooruit. De prijs niet aan XS4all geven zou minstens zo vreemd zijn.
hm als ik het dus goed begrijp kun je, wanneer je gebruik maakt van het ipv6 protocol, geen ipv4 websites meer bereiken? Dus m.a.w. al die Xs4all users kunnen maar zeer beperkt internetten? Of zie ik het nu verkeerd?
Ik vraag me sowieso af wat de mogelijkheden bij Ziggo zijn, ga binnekort verhuizen maar ik denk dat ik maar eens een telefoontje ga plegen.

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 25 november 2010 16:41]

Ze krijgen natuurlijk ook gewoon IPv4 en kunt beide tegelijk gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 25 november 2010 16:45]

hm als ik het dus goed begrijp kun je, wanneer je gebruik maakt van het ipv6 protocol, geen ipv4 websites meer bereiken?
Nee, voor ipv6-only heb je gewoon een vorm van NAT. Maar waarschijnlijk krijgen de ipv6 gebruikers ook gewoon een ipv4 adres.

En vziw doet Ziggo niets met ipv6.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 november 2010 20:59]

Ik vind de winnaars wel terecht, maar aan geenstijl twijfel ik toch een beetje....

Ik bezoek best wel eens die site (eens in de 2 weken ofzo) maar ik heb er nog nooit iets over IPv6 gelezen. Dus de gemiddelde consument heeft echt geen boodschap aan het feit dat het op IPv6 draait.

Daarintegen stond er laatst wel in BN de Stem (krant van zuidwest NL) een heel stuk over IPv6", met een titel in de strekking van "de ip adressen zijn op" dat lijkt me meer consument informerend dan gewoon je site beschikbaarmaken op v6.
Het gaat er meer om dat de site een ipv6 address heeft en dat www.geenstijl.nl ook een AAAA-record heeft. Als jij dus thuis ook al dan native of getunneld ipv6 hebt, dan zullen de meeste moderne operating systemen je automagisch via ipv6 naar GeenStijl lijden.

Het was me een poosje geleden al opgevallen dankzij de firefox ipv6 plugin die aangeeft wanneer je contact hebt met een site over ipv6. Mede mogelijk gemaakt door xs4all.
Nadat eerst via ipv4 het ipv6 adres moest worden opgehaald van geenstijl...
Daarintegen stond er laatst wel in BN de Stem (krant van zuidwest NL) een heel stuk over IPv6", met een titel in de strekking van "de ip adressen zijn op" dat lijkt me meer consument informerend dan gewoon je site beschikbaarmaken op v6.
Het gaat natuurlijk om meer dan alleen 'je site beschikbaar maken op v6'. Het grote probleem op dit moment is dat iedereen op iedereen zit te wachten: er zijn nog geen informatieaanbieders die ook ipv6 doen, want die zitten te wachten tot de informatieconsumenten ipv6 gaan doen. Die consumenten zitten echter te wachten tot de aanbieders ipv6 gaan doen.
Er zijn wel informatie aanbieders hoor... hosting partijen genoeg die gewoon naast een ipv4 adres een ipv6 adres aan een virtual host koppelen... Er komt echter geen dooie kip langs op ipv6 op dit moment...
Het is alleen een kip en ei verhaal.
Zolang er nog geen site's zijn die je kan bezoeken kan het vervelend zijn om te surfen op IPv6. Dus blijft de consument nog bij v4.
Zolang er geen consumenten zijn met v6 dan gaat een site ook nog niet ombouwen.
Geinig, ik heb meerdere colleges van Pieter-Tjerk de Boer gehad maar had geen flauw benul dat hij zich zoveel inzette voor IPv6. Gefeliciteerd!
Afgelopen kwartiel vak telematica netwerken van hem gehad! Hij had het inderdaad vaak over IPv6! en alles daarom heen! Practicum van dat vak was ook erg gericht op IPv6, wel vet :)
ik snap die prijzen niet, Consultancy, laptop, 15.000 zit een organisatie als XS4alll daar echt op te wachten?
Hey geld is altijd leuk, de laptop word meegenomen door de persoon met het hoogste rang in de bedrijfshierarchie die er ook echt daadwerkelijk iets aan heeft, en de consultancy....uhm.....uh....dat is een hele goede vraag!

Voor de rest:
Waar is Tweakers.net in dit verhaal eigenlijk?

[Reactie gewijzigd door Bombtrack op 25 november 2010 16:42]

True is nog bezig met de implementatie van ipv6 dus Tweakers.net heeft nog weinig te ipv6'en.
True is nog bezig met de implementatie van ipv6 dus Tweakers.net heeft nog weinig te ipv6'en.
T.net heeft ipv6, maar ze zijn zélf nog niet 100% met het implementeren. Load balancing is vooral het probleem (zo ondervind ik zelf ook).
Was mijn eerste gedacht ook, een baggersite als geenstijl krijgt een award, en tweakers............

Moet toch een leuke uitdaging zijn voor tweakers :D
Het gaat hier puur om bekendheid van de IPv6 ik kan me voorstellen dat bedrijven als XS4all daar niets aan hebben maar andere kleineren bedrijven zien die prijzen en zijn dan meer geneigd om ook over te gaan. en dat is de hele bedoeling hiervan!
Ik denk dat het ook meer gaat om het signaal en vooral de (positieve) publiciteit.
In mijn ogen is het enige doel van deze award bekendheid te geven aan het probleem en de oplossingen.
Is gewoon gratis reclame voor Xs4all, hebben ze veel meer aan. ;)
Op zich al vreemd want xs4all biedt het helemaal niet native voor al zijn klanten aan.

[Reactie gewijzigd door Gert op 25 november 2010 16:40]

XS4ALL / ipv6 - google maar eens, XS4all bied al een heel tijdje native ip6 aan haar klanten. wel heb je een compatible modem en eventueel routers / switches ervoor nodig. ze doen dat via dualstacking geloof ik en dus krijg je per host een ip4 en een ip6 adres toegewezen. jammer dat xs4all nog steeds de enige hierin lijkt.
Nope, alleen als je een xs4all verbinding hebt die ppp gebruikt, dat doen ze niet allemaal.

Er zijn meer dsl providers die ipv6 leveren, ze zijn alleen een stuk duurder.

[Reactie gewijzigd door Gert op 25 november 2010 16:59]

Maar de modems die IPv6 aankunnen zijn niet goedkoop en die krijg je gratis bij XS4all, dus de prijzen vallen dan wel weer mee.
Misschien niet, maar de extra publiciteit die deze prijs met zich meebrengt is het zeer zeker wel waard ;)
Pfffff nu krijgen specifieke websites een award voor ipv6 terwijl dit gewoon een kwestie is van de juiste hosting provider kiezen en een paar domme regeltjes config... Moet ook niet gekker worden zo...
IPv6 maakt je website een tikkie trager voor veel van je oude IPv4 klanten.
Je moet dus veel ballen (of weinig clue) hebben om een IPv6 adres aan te bieden.
Huh? Leg eens uit waarom dit zo zou zijn?
Tenzij je doelt op de problemen met slechte 6to4 verbindingen bij de eindgebruiker begrijp ik niet waarom v4 gebruikers last zouden hebben van een v6-enabled server.
Als je een URL intypt (of op klikt), dan moet de hostname in de URL worden opgezet naar een IP address. Dat IP address vind je door een DNS query te doen. Je krijgt dan een zgn. A-record (address), met de combinatie "naam + IPv4 address". Dan kun je een verbinding openen naar de betreffende website, en de page downloaden.

Stel een website is ook bereikbaar via IPv6. Wanneer je je DNS-lookup doet, krijg je dan twee records. Nog steeds het A record met een IPv4 address. Maar ook een AAAA-record, met een IPv6 address. Dan kun je kiezen hoe je wilt verbinden.

Stel je hebt een PC die alleen IPv4-only doet. Die kijkt niet eens naar het IPv6 address. Die opent meteen een TCP verbinding over IPv4.

Stel je hebt echt IPv6 connectivity via je provider. En stel je hebt je PC met dual stack draaien. Dan probeert je PC eerst een TCP verbinding via IPv6 te openen. En dat lukt. En dan kun je je webpage downloaden.

Echter, stel je hebt geen IPv6 connectivity, maar je hebt *wel* zowel IPv4 als IPv6 aanstaan. Dan zal je PC eerst een IPv6 verbinding proberen te openen. En dat lukt niet. Het kost wat tijd om daar achter te komen. Misschien enkele milliseconden. Misschien meer. Wanneer de IPv6 connectie mislukt is, dan zal je PC de pagina proberen te openen via IPv4.

Vraag me niet wat de extra tijd is. Dat zal van je IPv6 driver afhangen, of van je ISP. Maar het is niet verwaarloosbaad.

Webhosts willen dat hun site zo snel mogelijk is voor hun gebruikers. Daar kopen ze dure hardware voor, daar kopen ze dure contracten bij hun ISP voor, en daar gebruiken ze ingewikkelde caching-strategieen voor. Webhosts hebben geen zin om hun website 100ms trager te laten openen dan de website van hun concurrenten.

Kijk maar eens naar Google. We kunnen er van uitgaan dat die weten wat ze doen. Google weigert om een IPv6 address te koppelen aan www.google.com. Daarom hebben ze een aparte URL gecreeert, ipv6.google.com. Zodat hun IPv4 customers die per ongeluk dual-stack hebben, daar geen last van hebben.

En voordat iemand gaat blaaten dat het er niet toe doet. Het doet er wel toe. Ik heb me zelfs laten vertellen dat er webhosts (en search engines) zijn die harde IP addressen meesturen in hun html. Enkel en alleen om DNS-queries over te slaan, en daarmee hun site iets sneller dan die van de concurrent te maken.
gryz:

Kijk maar eens naar Google. We kunnen er van uitgaan dat die weten wat ze doen. Google weigert om een IPv6 address te koppelen aan www.google.com. Daarom hebben ze een aparte URL gecreeert, ipv6.google.com. Zodat hun IPv4 customers die per ongeluk dual-stack hebben, daar geen last van hebben.
ookhoi $ host -t AAAA www.google.com
www.google.com is an alias for www.l.google.com.
www.l.google.com has IPv6 address 2a00:1450:8005::93
Mmm, je hebt gelijk. Een AAAA address voor www.google.com (via een CNAME record).

Ik vraag me af waarom ze dan een ipv6.google.com URL hebben gecreerd. Misschien ben ik in de war met een andere search engine provider. Ik heb dit verhaal een paar maanden geleden gehoord (uit betrouwbare bron). Ik vraag me af wat ik verkeerd onthouden heb, of wat er veranderd is. Sorry.
Klopt niet (meer)

ja, google is begonnen met ipv6.googe.com, [ 2a00:1450:8003::68 ]
maar www.google.com heeft gewoon een IPv6 adres: 2a00:1450:8003::6a
Je verhaal klopt niet. Een PC die zowel ipv6 als ipv4 "aan" heeft staan weet ook of hij een IPv6 adres heeft. Als hij dat niet heeft zal hij niet eens DNS bevragen voor een AAAA record.

Dus, geen probleem.

Het wordt pas een probleem als je PC wel een IPv6 adres heeft, maar geen connectiviteit naar de IPv6 wereld. Dat komt alleen voor als je zelf hebt zitten prutsen.
Je verhaal klopt niet. Een PC die zowel ipv6 als ipv4 "aan" heeft staan weet ook of hij een IPv6 adres heeft. Als hij dat niet heeft zal hij niet eens DNS bevragen voor een AAAA record.
Euh, nee. Stateless autoconfiguration is bij ipv6 veel beter geregeld. Ik heb een ipv4-only DHCP server (m'n router), maar mijn PC heeft wel een ipv6 adres (zelf geconfigd), en hij kan ook gewoon communiceren met andere ipv6-enabled apparaten. Sterker nog, als ik zo'n apparaat ping, dan zal hij gewoon standaard ipv6 pakken. Mijn OS weet dus niet beter of er is gewoon ipv6. Pas bij een gateway request bij verkeer naar een ipv6 internet-ip zal hij erachter komen dat het fout gaat.
Lose claim, voor IPv4-only klanten maakt het helemaal niets uit.

Voor klanten die dual-stack draaien, daar is het discutabel, maar volgens onderzoek door Hurricane Electric ( http://bgp.he.net/going-native.pdf ) is IPv4-only in iets meer dan de helft sneller, in ongeveer een kwart gelijk, en in het resterende deel is IPv6 iets trager maar amper merkbaar.

Dit ligt echter aan de connectiviteit zoals aangeboden door zowel ISP van de klant als de hoster van de website die je bezoekt, en ik denk dat ondertussen de waardes al dusdanig zijn dat het nog maar in een heel klein gedeelte van de gevallen daadwerkelijk trager is. :)
Bedankt voor het artikel. Dat ga ik vanavond verder lezen. Maar op het eerste gezicht gaat het niet over het issue dat ik beneden omschrijf (extra delays voor dual-stack klanten die geen IPv6 connectivity hebben). Jouw artikel gaat over extra delays die komen doordat routers IPv6 trager switchen dan IPv4. (Heck, process-switching op cisco routers, hebben we dat niet al in 1996-1998 overbodig gemaakt met FIB/CEF-switching ? :))
http://www.snt.utwente.nl...6-transitietechnieken.pdf is anders wel een stukje onderzoek en daarmee meer dan slechts een IPv6 adres aan een webserver hangen.
Ik doelde meer op bijvoorbeeld geenstijl.nl... als zoiets al een award verdient weet ik het niet meer...
Geenstijl host ook dumpert en spitsnieuws.nl en doet alle hosting zo'n beetje zelf, wat dat aan gaat zijn ze één van de grootste sites van Nederland. Gezien hun bezoekersaantallen (waar tweakers alleen maar van kan dromen) die ze te verwerken krijgen, ook op dumpert, wat gigantisch veel data verbruikt, zijn ze een gigantisch grote speler waar op technisch vlak veel andere websites een voorbeeld aan (kunnen) nemen. Vooral omdat ze het zo schijnbaar probleemloos kunnen regelen. Dat de inhoud van de site je misschien niet aan staat, heeft met deze award geen fluit te maken, deze richt zich alleen op de techniek. Het is dan ook een beetje zielig en zwakzinnig als je inhoud en techniek niet uit elkaar weet te houden.

Geenstijl is op zichzelf zelfs groter dan vele hostingproviders.
IPv6 had gewoon een aanvulling moeten zijn op IPv4. Dus 1 TCP/IP stack die je in een soort dual mode kunt zetten en niet zoals nu 1 voor IPv4 en 1 voor IPv6.
Men heeft dit backwards compatible maken overwogen maar omdat men vond dat er te veel slechte IPv4 implementaties waren heeft men dit niet gedaan. Al was het maar voor 80% van de implementatie werkbaar, dan was de overgang veel eenvoudiger geweest.
Met 1 stack had je er dan voor kunnen zorgen dat IPv4 adressen direct met IPv6
adressen kunnen communiceren. Ok, een aantal voordelen zullen vervallen maar wat is nu het doel. Nieuwe functionaliteit of er voor zorgen dat er weer voldoende adressen zijn.
Men heeft helaas voor het 1e gekozen want dan kon men direct de stack optimaliseren en allerlei mooie zaken toevoegen dachten ze. Maar dat wilde de providers niet dus was het allemaal heel beperkt. Uiteindelijk is IPv6 dus zoiets als opnieuw beginnen waarbij er maar weinig voordelen t.o.v. IPv4 zijn. Als men dit in de jaren 80 had gedaan ok, maar nu miljoenen mensen het Internet gebruiken wordt het allemaal heel lastig.
Ze zouden die consultancy moeten weggeven als weggeefprijs, dat de winnaar(s) mogen zeggen welk bedrijf of instelling die consultancy mag krijgen. Want de voorlopers op IPv6 gebied hebben daar natuurlijk niet veel aan. :P

Dan zou XS4All bijvoorbeeld die consultancy aan de overheid kunnen geven, of andere grote "webbedrijven" (bol.com, bijvoorbeeld, of grote hostingbedrijven), zodat die zich goed kunnen voorbereiden op wat komen gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True