Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties
Submitter: soczol

Xs4all gaat vanaf maart interactieve televisie aanbieden, naast zijn huidige telefonie- en internetpakketten. Initieel zal dit alleen voor bestaande Xs4all-klanten beschikbaar zijn. Wanneer deze restrictie vervalt, is nog niet bekend.

Het basispakket gaat 15 euro per maand kosten. Hiermee krijgt de klant toegang tot diensten als live pauzeren en een mogelijkheid om gemiste programma's terug te zien. Films bestellen in een digitale videotheek wordt eveneens mogelijk. Standaard krijgt de klant meer dan vijftig zenders. Tegen bijbetaling zijn veertig extra kanalen, tv in hd-kwaliteit, Sport1 en Eredivisie Live beschikbaar.

Xs4all gaat ook combinatiepakketten met internet, telefonie en tv aanbieden. De prijzen daarvan zijn nog niet bekend. Voor zijn tv-diensten gaat Xs4all gebruikmaken van het vdsl2-netwerk. Vdsl2 kan samen met met fttc een snelheidsverdubbeling ten opzichte van adsl opleveren. Met de start in maart komt het bedrijf nog net zijn voornemen na om deze diensten in de winter gereed te hebben.

Meer details wil Xs4all nog niet bekendmaken. "We willen onze klanten eerst via onze eigen kanalen op de hoogte stellen", aldus een woordvoerder.

Update, 10:40: Een woordvoerder van Xs4all heeft inmiddels laten weten dat de interactieve tv-diensten ook via adsl zullen worden geleverd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Ik hoop dat XS4ALL CI+ gaat ondersteunen! Maar XS4ALL kennende komt dat wel goed :)
CI+ is geen standaard, maar een door enkele bedrijven ontwikkelde afwijking op de standaard. Ik zou niet eens willen dat XS4ALL dat gaat ondersteunen. De enige die wat met CI+ opschieten zijn de kabelboeren, die kunnen CI+ gebruiken om consumenten allerlei beperkingen op te leggen (al doen ze dat nog niet volgens mij).

Kortom: mij niet gezien!
Inderdaad; waarom zou je CI+ uberhaubt willen hebben? Het bied je als consument helemaal niets. Beter nog het beperkt je alleen maar, zeker de tweakers onder ons.
Inderdaad; waarom zou je CI+ uberhaubt willen hebben? Het bied je als consument helemaal niets. Beter nog het beperkt je alleen maar, zeker de tweakers onder ons.
Consumenten willen gewoon dat het werk, punt. Tweakers zijn een gigantische minderheid waar content aanbieders (daar valt ziggo niet onder, denk aan de zenders) weinig mee te schaften hebben. Ze willen domweg niet dat hun product in Full-HD makkelijk gekopieerd kan worden. Daarom stellen ze eisen aan mogelijke beperkingen. Als consument merk je daar niets van, aangezien je dan gewoon een PVR van de kabelaar hebt, en die neemt netjes op wat je wilt hebben. En daar gaat 't om. Het beperkt de consument niet.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 3 februari 2011 10:54]

Dat was misschien een paar jaar terug zo.

Tijden zijn veranderd.

HTPC's worden steeds populairder.

Wat jij zegt gaat straks nog nauwelijks op. Mensen willen gewoon net als met analoog een signaal waarmee ze zelf kunnen bepalen waarop ze het afspelen, zonder allerlei certificaties of eisen van een TV-fabrikant, kabelboer, of contentleverancier.

De vraag naar openheid wordt alleen maar groter in de toekomst en is onomkeerbaar.

Je ziet het nu al met UPC:

UPC en KPN timmeren hun signaal dicht: Ok, dan stap ik over naar naar Glashart Meda of Sattelliet waar mij geen beperkingen worden opgelegd wat betreft CI+ of dat soort meuk.

UPC en KPN zullen daarin mee moeten gaan als ze in de toekomst nog wat klanten over willen houden. Op een gegeven moment komen de klanten er wel achter wat voor een rotzooi die UPC mediabox of KPN experiabox is. Ook zullen ze erachter komen dat ze hun nieuwe TV met ingebouwde DVB-C ontvanger niet kunnen gebruiken en dat het kijken van TV op de computer ook niet mogelijk is bij hun provider

Nu is het merendeel van die dingen misschien nog aan Tweakers voorbehouden, maar dit soort ontwikkelingen gaan straks steeds meer mainstream worden.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 3 februari 2011 20:09]

Pasgeleden was ik toevallig even bij Mikro-Electro (de grootste electronica-zaak in de regio) en daar was een klant die wilde graag een apparaat om TV-programma's op te kunnen nemen en op DVD te zetten omdat hij die dan doordeweeks op zijn laptop kon bekijken (hij was doordeweeks niet thuis).

Met die PVR van die kabelaar kan dat dus niet, daarmee kun je alleen kijken met het apparaat zelf (en dan moet er dus ook nog die CI+module in zitten). Die PVR beperkt de consument dus wel.

Met een DVD-recorder of HDD-DVD-recorder kan dat wel, maar (dat werd als nadeel door de verkoper aangevoerd) die kan niet in HD opnemen. Die klant interesseerde dat niet, als hij maar kon opnemen en de week daarop 's avonds op zijn laptop bekijken dan was het goed voor hem.

Ik heb het gesprek verder niet gevolgd, maar ik vermoed dus dat hij voor de HDD-DVD-recorder is gegaan.

Wat heb je aan een PVR en HighDef als je het toch niet kunt bekijken waar en wanneer je wilt, ADDs niet kunt skippen, maar vooral: dat de kabelaar van op afstand de opgeslagen film ontoegankelijk voor je kan maken. Wil je een mooie uitzending bewaren, al was het de spelshow waarin je kind meedoet, die toch niet herhaald wordt of op DVD/BD uitkomt, bepaalt de kabelaar (of iemand anders, maakt eigenlijk niet uit wie) dat het niet mag (bv omdat hij te oud is, je anders de DVD/BD niet meer koopt of wat voor reden dan ook.

Dat ze niet willen dat iets gekopieerd wordt omwille van de verkoop begrijp ik, maar contentaanbieders gaan hierin gewoon veel te ver. Ze willen de controle behouden om er zoveel mogelijk geld uit te kunnen melken, ook als een uitzending of aflevering naderhand totaal geen commerciŽle waarde meer heeft.
Ongelofelijk kort door de bocht, net als "zordaz". Je praat nu puur over de belangen van bv. Ziggo klanten, die nu ook nog een alphacrypt oplossing kunnen gebruiken.

Voor UPC klanten, echter, zou CI+ een welkom fenomeen zijn! En dan niet vanwege allerlei spook beperkingen, maar puur omdat ze dan eindelijk de keuze hebben om gewoon digitale TV te kunnen kijken met de ingebouwde tuner van hun TV.

Ik snap best dat tweakers hier gaan huilen bij de gedachte dat je straks met CI+ mss niet meer kan opnemen of geen ADS kan skippen, maar voor de gewone consument, zeker bij providers die op dit moment puur en alleen hun eigen boxjes ondersteunen (zoals UPC) kan CI+ net zo goed een uitkomst zijn.

Anyway, wel een beetje off-topic hier. XS4ALL gaat gewoon IPTV aanbieden. Dus daar heb je uberhaupt niets aan DVB-C hardware.
Heb geduld zoals je wellicht weet komt CI+ er bij UPC aan. Het was in september 2010 aangekondigd dat het in het eerste kwartaal van 2011 moest komen. Het is echter nog afwachten of dat niet wordt uitgesteld zoals wel vaker het geval is geweest bij UPC.
idd, we gaan offtopic maar dit soort zaken gaan me aan het hart vandaar weer even reactie.

CI+ wordt maar in een beperkt aantal tv's ondersteund en het zal ook nooit een breed gedragen techniek worden, simpelweg omdat het geen echte standaard is. Wie weet dat UPC ooit ook met CI+ aan de slag gaat, maar ik betwijfel het. De consument is er i.i.g. echt niet mee geholpen, die heeft pas wat aan een situatie dat elke gekochte nieuwe tv het overal doet met z'n ingebouwde digitale tuner. Pas dan is het afgelopen met de setopboxen.

Het is net zoiets als de DRM die op audiobestanden zit en zat: die ondersteuning is ook nooit in alle spelers ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 3 februari 2011 10:48]

CI+ bij IPTV?

Ze zouden gewoon het voorbeeld van Glashart Media moeten volgen: geen encryptie, maar aparte VLAN's gebruiken en afschermen op netwerk niveau.

Dat is pas klasse en klantvriendelijkheid. En het is nog een stuk efficiŽnter en goedkoper ook.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 2 februari 2011 22:46]

Eens kijken of het kan concurreren met Ziggo all in one. Voor 51,50. Als het 15 euro extra is, ga ik 59,50 betalen, met een lagere snelheid dan bij ziggo. Tijd om xs4all eens vaarwel te zeggen.
Laat Ziggo maar eens IPv6 leveren.

Ik blijf daarnaast juist bij xs4all om de diensten te spreiden. Ik wil niet dat ik en geen tv en geen internet heb. Daarom hou ik tv lekker van ziggo en internet en telefonie van xs4all.
TV, telefonie en internet gaan over dezelfde kabel maar zijn hier (ziggo) gescheiden. Afhankelijk van de storing (geen kabelbreuk natuurlijk) heb ik nog geen storing meegemaakt waarbij alles plat lag. Sowieso is het aantal storingen bij Ziggo zeer laag.

Ik heb ook een XS4ALL abbo maar daar ben ik tegenwoordig minder tevreden over dan Ziggo. Uptime is bij beide gelijk, prijs/snlehid verhouding zeer scheef ten voordele van Ziggo.
Idd, dat zijn van die momenten dat je je boeken in de kast weer eens af kan stoffen, als je internet en tv eruit liggen :)

Op zo'n moment word je weer even geconfronteerd met hoe vergroeid wij eigenlijk zijn met onze 'digitale bezigheden'.
Idd, dat zijn van die momenten dat je je boeken in de kast weer eens af kan stoffen, als je internet en tv eruit liggen :)

Op zo'n moment word je weer even geconfronteerd met hoe vergroeid wij eigenlijk zijn met onze 'digitale bezigheden'.
dat valt reuze mee, onze best omvangrijke boekenkast krijgt weinig kans om stoffig te worden, omdat we veel lezen. En anders zou ik ook nog wel een omvangrijke Blu-Ray collectie hebben om te kunnen kijken.
Nu alleen nog hopen dat ze een kwaliteits settop erbij gaan leveren (zoals nu met de fritz! modems al het geval is)
Dat hoop ik niet, dezelfde kwaliteit als de Fritz! modems bedoel ik dan. Ik heb er nu twee jaar een in de meterkast hangen, maar ben er minder over te spreken dan de speedtouches die ik daarvoor gehad heb.

Het access point lijkt soms niet uit te zenden, dit wordt verholpen door een powercycle, ook wil de verbinding wel eens geheel weg vallen. Met de Speedtouches daar nooit last van gehad.

Soieso vindt ik de kwaliteit van XS4ALL Only lijnen niet echt wat ik er van verwacht had. Ik zit midden in de nieuwbouw wijk van een kleine stad (Meppel), maar er kan niet meer dan 8Mbsec gehaald worden (Ik had een 16Mbsec abo.). Ik heb er dan ook een hardhoofd in dat XS4ALL een beetje kwaliteit kan bieden met Interactive TV.

Nu wordt in de komende maanden de laatste wijken in Meppel volledig van glas voorzien tot in de woning \o/ Yeah!. Daarvoor heb ik contact gehad met XS4ALL wat zij daarmee kunnen... het komt er gewoon op neer "NIETS" en dat valt mij wel zo erg tegen. Is dit nu die provider die alle technieken het eerst heeft, die vooruit strevend is? Nee, helaas ze mogen dan IPv6 ondersteunen, maar verder beginnen ze erg achter te lopen in verhouding met andere providers.

Waarschijnlijk zal mijn verhuizing van koper naar glas ook betekenen een andere provider en ik ben niet de enige. Met andere woorden door de technologische achterstand en de hoge prijzen zal XS4ALL alleen maar klanten gaan verliezen.

Ik geef toe dat XS4ALL op andere gebieden goed werk verricht, maar zij zijn in de eerste plaats Internet Provider en daarin lijken ze het wat af te laten weten en daar betaal ik geen hoofdprijs voor. :)

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 4 februari 2011 11:07]

Tja, zelfs in een nieuwbouwwijk van een dorpje als Den Haag kunnen ze niet hoger dan 4Mbit leveren, dus wij zullen wel buiten de boot vallen. Helpdesk reageert ook niet op email hierover, en als aansluitadres hebben ze een voor mij totaal onbekend adres staan, ook al heb ik gewoon verbinding op het contactadres, wat wel juist is.

Ik weet niet wat ze daar aan het doen zijn, en ik was vanaf 2001 een tevreden klant, maar de laatste tijd zijn ze toch een beetje de weg kwijt, wat mij in mijn individuele geval betreft.

Het is dat ze poort 25 open hebben staan en ik m'n eigen mailserver draai, maar buiten dat kan ik eigenlijk de hoofdprijs die ik betaal eigenlijk niet meer voor mezelf rechtvaardigen. Dan maar geen eigen servertje meer...
Bel ze eens? Ik wordt altijd perfect door de xs4all helpdesk geholpen. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat ze niet reageren op email. Maar toegegeven, ik heb ze zelden nodig.

Voorwaarde om die snelheid te halen is natuurlijk wel dat er fttc is bij je. In jouw geval zit je nu te ver van de DSLAM af, daar kan niemand wat aan doen. Ze waarschuwen er ook voor.

Ik heb 16/2 en haal 20/2. Dat is met VDSL2.
Nou ik ben erg benieuwd wat de combinatie pakketen gaan kosten. Gezien de huidige prijzen van de telefoon/internet pakketen zal dat toch een heel stuk aantrekkelijker moeten worden. Want als je ziet wat Ziggo aanbied en tegen welke prijs dan moeten ze nog heel wat werk verrichten.

Als je nu het standaard pakket hebt en daar nog een 15 euro bij doet voor TV nou dan kom je al bijna aan de 85 75 euro. Voor een alles-in-1 met 22 Mbits betaal je 51,50 en die snelheid is gemeten altijd hoger den de gemeten snelheid van xs4all.nl

P.s. zie net bij xs4all dat het ook voor 59,95 kan en dan 40Mbit (wat ik dus met 1,5 Km van de centrale noooit ga halen), gek dat ik dan nog steeds 69,95 betaal :? ) Maar goed dan zit er nog steeds geen tv bij...

[Reactie gewijzigd door bonus op 2 februari 2011 20:39]

Benieuwd naar het zenderpakket en de inhoud van de ' videotheek'. Kan mn schotel weg.
Ik heb zelf XS4ALL 16/1MB, en net even een VDSL check gedaan op http://www.kpn.com/web/show/id=1064472?Promiscode=498417 voor abonnement premium. Premium is 40/3MB.

En het vreemde is het betreft hier een nieuwbouwwijk, waar de even nummers WEL VDSL
kunnen bestellen, en de oneven nummers NIET. 8)7

Morgen even uitleg vragen aan KPN.
Tja, het wordt wel lastig hoor voor XS4ALL, want ik kan hier in de grootste nieuwbouwwijk van Nederland maar 6mbit krijgen op ons adres. Dat is anno 2011 best pijnlijk en ik twijfel zo langzamerhand of ik dat na 10 jaar abonnement nog kan accepteren.

Deze extraatjes gaan dus weer aan ons voorbij hier...

[Reactie gewijzigd door zordaz op 2 februari 2011 23:59]

Lijkt me meer een kpn probleem dan een xs4all probleem. KPN zal wel geen wijkcentrale gebouwd hebben bij je in de buurt.
Als je een XS4ALL only lijn hebt heb je in principe helemaal niets met KPN te maken, met andere woorden dan is het toch echt een XS4ALL probleem. :)
Xs4all blijft helaas duur. Ik ben nu bijna tien jaar abonnee, maar sinds een jaar of twee twijfel ik steeds meer of ik wel wil blijven. Ik heb een jaar of wat terug mijn beklag gedaan bij XS4all over het feit dat de prijs/snelheidsverhouding vergeleken met de concurrentie nu toch echt volledig zoek begint te raken. Daarop kreeg ik snel antwoord dat er een verhoging zou komen, en het bekende verhaal dat VDSL2 eraan kwam.

De verhoging kwam inderdaad, ik ging van 8 naar 16mbit. Effectief betekende het echter van 6 naar 8, wat ik bijzonder treurig vind. VDSL2 is in mijn relatief jonge (vier jaar) wijk niet beschikbaar.

Ik betaal nu dus 40 euro per maand aan XS4all voor internet en telefonie plus 15 euro aan Ziggo voor TV voor een totaal van 55 euro. Ik vraag me nu werkelijk af waarom ik niet naar Ziggo ga waar ik voor 52 euro 22mbit krijg. Zelfs als Ziggo ook maar de helft levert van wat ze beloven ga ik er op vooruit.

XS4all moet wat aan hun productpropositie doen, anders wordt het een aflopende zaak voor ze. Ze zijn nu echt te duur voor wat ze leveren.
Ah... vdsl2, dus ik val buiten de boot gezien het feit dat ze dat op mijn locatie niet kunnen aanbieden.
Jij niet alleen. Vdsl2 is slechts in een zeer beperkt aantal huishoudens beschikbaar.

Het is leuk dat ze zo zwaar inzetten op vdsl2, maar zolang KPN als een slak het netwerk upgradet (eigenlijk alleen aanleg bij nieuwbouw) hebben we er niet zoveel aan.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 2 februari 2011 21:08]

Grappig dat de posts volgend op de mijne kennelijk wel ontopic zijn, terwijl ik hetzelfde zeg. Omdat ik het ongeluk had firstposter te zijn?

Bosmonster: "Ik zit hier in het centrum van de een-na-grootste stad van het land en hier is het nog nergens te bekennen."
Ik heb letterlijk uitzicht op de Tweede Kamer en de Ridderzaal, en heb hetzelfde.
Zie Modfaq en dan vooral alinea over Klachten hier en natuurlijk het Moddereter Forum. :) Misschien werd je omlaag gemod vanwege negativiteit, kort-door-de-bocht? Ik vond 'm gewoon on-topic. ;)

OT: Mooi! :) Wij hebben al een Fritz!Box 7340 met nieuwe firmware voor VSDL2. Maar helaas is onze wijkcentrale alleen nog voor ADSL2+ geschikt... KPN, XS4All, hallo?? :/
IPTV klinkt er leuk, fatsoenlijke televisie van goede kwaliteit en met leuke opties! :) Ach via de analoge kabel een TV-kaart en WMC kan ik het nog wel even uithouden.

Wat is de afstand tot omliggende centrales? http://www.speedtest.nl/ADSL/
Op welke centrale zit je + afstand? http://pcdb.bbned.nl/
Wat kan je centrale + adres, etc etc? http://adsl.hunen.net/
Dat "goede kwaliteit" valt nog maar te bezien....

KPN claimt dat hun Interactieve TV dienst ook 'goede kwaliteit' heeft. Well, het kan alleen Digitenne verslaan qua kwaliteit (ook niet zo moeilijk natuurlijk). Verder heeft het gewone ITV product van KPN het 'geluk' dat het basispakkeet maar een tientje per maand kost. Voor dat bedrag is het nog best een mooie dienst ook.

Maar als aanbieders 15 euro of meer durven te gaan vragen voor TV (of KPN met z'n 'haarscherpe' glasvezel offering), dan mag je toch wel wat meer kwaliteit verwachten....
Ja echt triest, dat wegmodden door mods van laag alloi zullen wij maar denken..., dit mag je niet hardop zeggen natuurlijk (oeps), want dat is vloeken in de heilige mod-kerk. |:(

Ik zie soms reacties weggemod worden hier, dat ik denk dat het gewoon persoonlijke politiek is (slecht advies in je V&A gehad soms ;) ) of megalomane trekjes van personen die onderhand vergroeid zijn aan hun tobo en zich heer- en meester voelen, anoniem op tweak.
Je mag dit wegmodden hoor, geen punt- Karma boeit mij niet.

Ontopic: goede zaak dat meer ISP's switchen naar VDSL2+, nu nog IPv6 en allemaal TV voor een zacht prijsje, dan zal dat de grote aanbieders zoals UPC en Ziggo ook wel een beetje temmen denk ik.

Ik ben benieuwd of XS4All ook een minimale bandbreedte garantie geeft, VDSL2+ is nog gevoeliger voor daling vd snelheid over afstand, dan ADSL2+ dat is. :'(
Volgens mij is kpn al verder dan over het algemeen gedacht. Twee weken geleden een nieuwe adsl + iptv aangesloten bij iemand hier in beetsterzwaag (klein fries dorp). Toen downloaden wel erg snel ging even gekeken... vdsl2 met 33 mbit down 3 mbit up!

Dikke kilometer van de centrale.
Ik zit hier in het centrum van de een-na-grootste stad van het land en hier is het nog nergens te bekennen ;)

Opvallend, aangezien bijna een jaar geleden KPN stelde:
Dichtbevolkte gebieden komen als eerste aan de beurt, simpelweg omdat daar dan meer klanten zijn te behalen voor VDSL2.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 2 februari 2011 22:34]

Op zich logisch. Het is veel gemakkelijker om korte kabels te leggen van de wijkcentrale naar de woningen in een nieuw te bouwen wijk dan in pakweg de grachtengordel. Daarom dat je voorlopig geen glasvezel gaat zien in oude centra van steden, veel te veel werk om alles open te breken (of je moet toevallig net een noord-zuid lijn aan het aanleggen zijn).
Tja, bij ons zit vrijwel iedereen op de kabel. Als je bij een feestje aangeeft je internet via ADSL te hebben wordt je meewarrig aangekeken, want dan ben je wel heel excentriek.

Vdsl aanleggen is hier de komende 100 jaar nog wel niet lonend.