Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Onderzoekers van de universiteit van Berkeley hebben een systeem ontwikkeld waarmee 3d-plattegronden zijn te maken van indoor-omgevingen. Het systeem wordt als rugzak gedragen en gebruikt lasers, camera's en een gyroscoop.

De backpack heeft een metalen frame waarop vier camera's en lasers zijn bevestigd die naar links, rechts, boven en onder wijzen. Niet alleen wordt op deze manier een panoramafoto van de indoor-omgeving gecreëerd, maar ook worden de afstanden tot het gefotografeerde gelogd. Omdat het in gebouwen niet mogelijk is om via gps de positie van de backpack te bepalen, is bij het nieuwe systeem gebruikgemaakt van een gyroscoop. Die bepaalt de oriëntatie en positie van het draagbare 3d-mapping-systeem.

Door met de mapping-backpack op de rug door een gebouw te lopen, wordt de binnenruimte automatisch in kaart gebracht. De lasers zorgen ervoor dat het systeem een 3d-draadmodel kan opbouwen, terwijl de beelden van de camera's als texturen op het 3d-model worden 'geplakt'.

Het team van Berkeley was eerder al verantwoordelijk voor de technologie achter Street View van Google. Volgens de beschrijving van het onderzoeksproject kan het nieuwe 3d-cartografiesysteem onder meer voor trainingsdoeleinden voor de brandweer of voor militaire toepassingen gebruikt worden. Ook kan op deze manier eenvoudig een virtueel museum ingericht worden of een historisch gebouw virtueel opgebouwd worden.

Video (abclocal.go.com&site=)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Omdat het in gebouwen niet mogelijk is om via gps de positie van de backpack te bepalen, is bij het nieuwe systeem gebruikgemaakt van een gyroscoop. Die bepaalt de oriŽntatie en positie van het draagbare 3d-mapping-systeem.
uhm, een gyroscoop en een GPS systeem zijn geen vervangers voor elkaar; het vult elkaar aan.

puur op GPS kun je de draaiing van de backpack nooit bepalen; puur op gyroscoop kun je slechts beperkte inertial navigation toepassen - en dat is als je grote afstanden gaat doen wellicht wat karig (al zal dat met al die kamerabeelden wel te fiksen zijn, in zekere mate).

dat alineatje mag wellicht even herzien worden?
Er is niets mis met die alinea, het klopt gewoon wat er staat. Met behulp van een gyroscoop kun je positiebepaling doen. Dat dat idd niet zo heel erg precies is klopt idd, omdat je nou eenmaal 2 keer moet integreren (van versnelling naar snelheid, en dan naar positie), waarbij fouten zich continu opstapelen.
Volgens de video werkt GPS niet fatsoenlijk binnen gebouwen, en heeft dit systeem dus helemaal geen GPS maar alleen een gyroscoop.
De gyroscoop werkt vermoedelijk in samenwerking met de afstandsbepaling t.o.v. de muren en objecten door de lasers. Door beide gegevens te combineren kun je een aardig nauwkeurige bepaling van je locatie in het gebouw krijgen, denk ik.
Deze techniek is er toch allang? Ik heb bij bedrijven gezien hoe hallen werden ingescand met een draaiende laser. Deze was "redelijk" (hij paste in een grote koffer) te vervoeren. Op meerdere plaatsen neerzetten, 5 minuten scannen en je kreeg een perfecte 3D lijntekening die ook nog te bewerken was. En ik spreek nu over drie jaar geleden.
Een laser plaatst geen texturen op het 3D model. Dat is de toegevoegde waarde van dit product + waarschijnlijk dat dit iets makkelijker werkt door de gyroscoop hoef je achteraf geen beelden aan elkaar te plakken.
Waar jij het over hebt zijn profi "Phase" scanners van Faro of Z+F, die zo 50.000 euro kosten. Die doen max een miljoen metingen per sec en zijn erg precies. Die worden gebruikt voor meten in de industrie. (daar kun je overigens ook gewoon later omgevingsfoto's op mappen)

Dit ding heeft 1 of meerdere "time of flight" scanners van sick(ed), die maar 9000 euro kosten en ook maar een paar 1000 samples per seconde genereren. Maar het mooie hiervan is dat het dus dynamisch kan. Helaas geen GPS voor correctie maar met kleine stukken zal het wel goed gaan.

Dit bestaat ook al jaren, maar voor deze config ben je gewoon niet zo veel kwijt.
Voor een set om dynamisch uit de lucht te scannen ben je zo 100k tot 500k kwijt.

Maar goedkope dynamische oplossingen op basis van SICK scanner bestonden ook al dus eigenlijk is dit ook weer niet zo nieuwswaardig. :) Fugro plakt ook al jaren kleurdata op de puntenwolken..

Trouwens, volgens mij wordt er dus GEEN draadmodel gegenereerd, maar een puntenwolk? (die je wel kan omzetten))

[Reactie gewijzigd door maratropa op 12 augustus 2010 14:25]

Voor de gameindustrie zou dit ook goed van pas kunnen komen? maakt het ontwikkelen van games ieder geval een stuk makkelijker en de tijd die ze besteden aan gebouwen te modellen, is nu dan velen malen korter!
Hoeft niet, level design gaat niet alleen om het maken van gebouwtje er moet ook nagedacht worden hoe de speler de ruimtes gebruikt/exploit en of het verder uitgebalanceerd moet worden.
De modellen zijn erna ook te bewerken he... Stel dat je een scene hebt in een museum ofzo, kan je er gewoon doorlopen en je hebt je basismodel. Daarna kan je dan al de rest toevoegen.
Dat ziet er wel gaaf uit! De rugzak is nog wel vrij fors, maar dit zal in de toekomst inderdaad wel slinken.
Vooral intressant om oude gebouwen en dingen als bijvoorbeeld piramides in kaart te brengen! :D
waarschijnlijk gebruiken ze in de toekomst robots om alle gebieden en of gebouwen te verkennen. Want een robot klaagt niet ;)

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 12 augustus 2010 13:38]

Maar een robot wat trappen loopt en onder de 1 miljoen kost bestaat nog niet. Laat staan 1tje die met oneven terrein om kan gaan zoals de mens het kan ;)

Ik zie de backpack vooral heel snel kleiner worden. Ik denk dat het nu al met de helft verminderd kan worden als ik de stellage zo zie :) Het is alleen zo dat als je iets groots heb je makkelijker dingen aan kan passen.
Ik denk dat je een robot wat er als een mens uitziet die trap kan lopen......

Er zijn wel robots van onder een miljoen die trappen op en af kunnen maar die hebben niet 2 benen..
waarom zou die benen moeten hebben ???
jawel hoor, alleen kost ie meer a;s 1 miljoen...

Asimo http://world.honda.com/ASIMO/
offtopic:
Ik moet dan toch aan dit filmje denken: http://www.youtube.com/watch?v=EKU7omqjvn8

ontopic:
Dit is denk ik wel super gaaf voor games, een level maken kost dan helemaal niet zoveel moeite meer.
En we zijn weer een stap verder in het virtualiseren van bestaande gebouwen.
Zometeen hoeven we de deur helemaal niet meer uit :/
Als we de deur niet uit hoeven heeft het ook weinig zin bestaande gebouwen te virtualiseren, dan kan je net zo goed virtuele gebruiken.
erg handig voor bijvoorbeeld ziekenhuizen (ik verdwaal daar altijd), geef bezoekers/patienten een pda zodat ze de route in 3d kunnen zien. Ik hoop alleen voor het creŽeren van die maps, de backpacks snel kleiner worden ;)
Ja, of je maakt het ziekenhuis gewoon praktisch :P
Kost geld, en dat is er niet.
Als dit doorontwikkeld wordt en dus kleiner kan worden gemaakt lijkt me erg handig voor bijvoorbeeld brandweerlui in een brandend huis, door de rookontwikkeling zien ze geen hand voor ogen maar deze technologie kan toch laten zien hoe de ruimte er uit ziet, als je echt sci-fi wilt doen, een schermpje voor je ogen en je kan live door het model lopen ;)
Live scan en doorvoer naar een schermpje lijkt me dan praktischer, onderandere voor de reden die Jeroen al aangaf, en dan nog het feit dat een brandend gebouw hoogstwaarschijnlijk van 'structuur' veranderd...
dan nog een power level erbij en dan word"it's over 9000" werkelijkheid :D
En dan nog verbaast kijken ook wanneer het vijf jarig zoontje nog sterker blijkt te zijn dan de vader.
je hebt alleen behoorlijk wat haargel nodig.................
En dan net als met google maps oude modellen hebben zodat je ineens tegen een muur oploopt die er niet zou moeten zijn :+
Ik vind het wel gaaf maar dit zou dan alleen toegepast moeten worden op openbare ruimtes. Het is gewoon niet veilig om dit bij mensen thuis te doen. Ook in bedrijven en winkels kan dit een manier zijn voor criminelen om bijvoorbeeld een vluchtroute uit te stippelen bij een overval oid.


De techniek zelf is super natuurlijk :)
Ook in bedrijven en winkels kan dit een manier zijn voor criminelen om bijvoorbeeld een vluchtroute uit te stippelen bij een overval oid.
Klinkt niet onredelijk - totdat je jezelf realiseert dat hetzelfde argument ook tegen telefoons gebruikt kan worden ('criminelen kunnen zo heel makkelijk overleggen'), tegen auto's ('ze kunnen dan snel ontsnappen'), enz.

Het feit dat een technologie *ook* een minder prettige kant *kan* hebben, is zelden een reden om het tegen te willen houden.
Hiermee zou je dus ook zeer realistische kopieen kunnen maken van gebouwen voor ingame maps.
Lijkt me best gaaf! kopie van je kantoor in een goeie shooter :+
En gelijk maar even je baas inscannen he :-)
waarom zou hij? stop hem echt in de spel :P (net als in TRON).

Je kantoor voor spelletjes gebruiken, lijkt wel een leuk idee...
kantoor toernooi of zo. leuk voor alle werknemers die een pauze wel gunnen.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 12 augustus 2010 13:36]

Mijn vader geeft les en daar hadden de leerlingen een level van de school gemaakt en de leraren als badguy's weergegeven :P

Dat kan hiermee veel makkelijker natuurlijk
Ze hebben van de MBO in Doetichem (Gelderland) ook een CS map gemaakt.. (al tijdje terug).. maar dat was vet.. was de auteur wel een aantal uurtjes mee zoet geweest :)
Dat is waarschijnlijk iets waar hun mede-onderzoekers elke dag over zeuren :+
dat lijkt mij ook wel vet :P zie je opeens call of duty map van je kantoor of school :P
ID. Of leuk om te koppelen aan dat LaserTag game die op het forum ontwikkeld word, kun je in real time mensen op de map volgen en aansturen.

Iets soortgelijks, ik hoop dat je straks virtueel je vakantieroute kan racen
Door via GPS data kan inlezen en dan via Tomtom maps de route en Google earth de achtergrond in je racegame kan inladen.
Vet gaaf even me school inscannen en knallen maar :D
Het lijkt mij wat minder. Als alles op een gegeven moment online staat is je privacy helemaal weg. Niet iedereen hoeft te zien hoe mijn slaapkamer eruit ziet!
Dan zet je hem toch niet online? En wat verstop jij in je slaapkamer?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True