Sun winstgevend onder goed presterend Oracle

Oracle kan terugkijken op een goed fiscaal jaar 2010. De omzet steeg met 15 procent in 2010, mede door een sterk vierde kwartaal. Ook het overgenomen Sun profiteerde: het maakte voor het eerst sinds de overname in 2009 weer winst.

Oracle heeft de resultaten van zijn vierde kwartaal en het gehele fiscale jaar 2010 bekendgemaakt. De softwareontwikkelaar behaalde een omzet van 26,8 miljard dollar. Dat is een stijging van 15 procent ten opzichte van het vorige fiscale jaar. De inkomsten uit nieuwe softwarelicenties nam met 6 procent toe tot 7,5 miljard dollar. De omzet uit licentie-updates en support namen 13,1 miljard dollar voor hun rekening: een stijging van 11 procent. De winst steeg met 10 procent naar 6,1 miljard dollar.

Oracle

Het vierde kwartaal van het fiscale jaar 2010 had veel invloed op die goede jaarcijfers. In het laatste kwartaal steeg de omzet ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar met 39 procent naar 9,6 miljard dollar. Hiervan kwam 3,1 miljard dollar uit licenties voor nieuwe software en 3,4 miljard uit licentie-updates en support. De kwartaalwinst steeg met 25 procent.

Het is Oracle gelukt om het in 2009 overgenomen Sun weer winstgevend te maken. De resultaten van Oracles derde kwartaal werden nog behoorlijk gedrukt door Sun. Oracle steekt haar ambities met Sun niet onder stoelen of banken: in het fiscale jaar 2012 zou Sun voor 2 miljard dollar moeten bijdragen aan de omzet, terwijl dat nu ongeveer 400 miljoen dollar zou zijn.

Die voorspelling wordt gedaan aan de hand van het succes van Suns tweede versie van de Exadata-servers. SunOracle stelt dat sommige grote klanten van concurrent IBM voor de Exadata-systemen hebben gekozen in plaats van de grotere IBM-machines.

Door Jeroen Rosier

Stagiair

25-06-2010 • 19:28

35

Reacties (35)

Sorteer op:

Weergave:

Helemaal niet vreemd dat het nu beter gaat.

Voordat Oracle Sun kocht was een omzet daling van 20% en een flinke verliest toename.

nieuws: Verlies Sun gestegen in de aanloop naar Oracle-overname

Als je nog een keer meeneemt dat er heel wat Sun medewerkers ontslagen zijn zijn deze resultaten helemaal niet vreemd.
Onder Sun vlag:
nieuws: Sun gaat duizenden banen schrappen
Gedurende de Oracle overname van Sun
nieuws: Sun schrapt nog eens 3000 arbeidsplaatsen
Na de overname door Oracle:
nieuws: Oracle zet opnieuw Sun-medewerkers aan de dijk
Juist ja nieuwe bezems vegen schoner zo hoort dat nu eenmaal na een overname.

Je moet niet vergeten dat Sun al jaren op het randje van de afgrond aan het balanceren is geweest. Het was een kwestie van tijd voor de boel of wel met een Chapter 11 geheel verdween of wel overgenomen zou worden door een bedrijf dat een hele lading van de oude management lagen er uit sneed en nieuwe ideeën inbracht samen met nieuwe managers.

Dat er mensen uit moeten is niet raar als jij een appel koopt (het fruit niet de elektronica ;-)) en er zitten een paar nare plekjes op dus je kan hem goed koper kopen als wanneer het een geheel gaf exemplaar is dan snijd jij ook eerst die nare plekjes er uit voor je hem op eet toch?
Dat is precies wat Oracle gedaan heeft, even over de lijst met activiteiten dat wat niet voldoet er uit gooien, managers die niet passen binnen het beeld dat Oracle er van heeft er ook uit en afdelingen die dubbel zijn omdat Oracle ze zelf ook heeft of afdelingen die door het afstoten van activiteiten weinig tot niets meer te doen hebben op doeken en hop je schopt er zo een paar duizend mensen uit.

Oracle lijkt in ieder geval van buiten af gezien goed in het overnemen van bedrijven ze hebben al aardig wat bedrijven gekocht en tot noch toe zijn ze erg geen van allen veel slechter op geworden, de belangrijke mensen blijven voor een zeer groot deel bij Oracle werken en natuurlijk de producten worden niet op eens een stuk slechter of zo.
Hoe het intern werkt weet ik niet het kan natuurlijk zijn dat de bedrijven meer als een soort van conglomeraat aan elkaar hangen met alleen allemaal een zelfde vlag en briefpapier maar voor de rest nog groten deels aparte bedrijven. Maar het lijkt er meer op dat Oracle gewoon goed is in het samen voegen van bedrijven tot een goed werkend geheel, iets waar veel andere bedrijven nog erg veel van zouden kunnen leren weet ik uit ervaring ;)
Laten we wel wezen. Als je van een verliesgevend bedrijf binnen een jaar een winstgevend bedrijf kan maken met goede toekomstperspectieven, ben je goed bezig. Ook als je dat bereikt door mensen te ontslaan.

We leven nu eenmaal in een kapitalistisch systeem. Dat heeft ook vele positieve punten.

Wie goed is, vindt zo een andere baan. Wie denkt dat een bedrijf bestaat om zijn medewerkers te behagen: wat moet zulke onwetendheid heerlijk zijn!
Wat een onzin. Vooral voor een bedrijf als SUN dat het moet hebben van producten als mysql, java en solaris, producten met een open en academisch karakter.

Natuurlijk kun je de boel op de korte termijn winstgevend maken door de ontwikkelingen te staken en de boel een beetje uit te melken terwijl het langzaam dood gaat. Op lange termijn draaien ze alles wat mooi was aan SUN de nek om, en dat is, aldus vele critici en (ex) werknemers, vanaf het begin precies de bedoeling geweest.
Precies, ze integeren gewoon wat al bestaande partnerships in oracle, stoten alle innovatie af en blijven de naam sun gebruiken, waardoor het lijkt alsof er winst wordt geboekt maar het bedrijf wat overblijft is voornamelijk een oracle afdeling onder een nieuwe naam.
Denk het niet. Oracle heeft de investeringen in bijvoorbeeld de SPARC flink opgeschroefd. SUN had het geld niet om de ontwikkelsnelheid van Intel en AMD bij te houden. Deze overname is de redding voor de SPARC. Java is extreem belangrijk voor Oracle. Buiten de DB is zowat alles Java. Oracle zal ook hier een tandje bijzetten. MySQL is inderdaad even afwachten maar ik denk dat Oracle ook hier winst op gaat maken (consultancy, betere integratie met hun vele tools...). Solaris is zo obgeveer enige keus als je een SPARC hebt. Dus ook hier zal Oracle bepaald niet de stekker uit trekken. Er zijn niet veel bedrijven die op zoveel verschillende markten actief zijn (eigenlijk alles, behalve de desktop). Dus ik neem aan dat Oracle zo ongeveer ALLE Sun producten serieus (met extreem veel meer geld dan SUN had) gaat doorontwikkelen.
Ik werk dicht samen met Sun maar het is toch niet rozengeur en manenschijn.

MySQL, Sun Cluster, (Open)Solaris, GlassFish en nog een hoopje kleinere projecten staan sinds de overname door Oracle op stilstand. De nieuwe Solaris (origineel 2010.3) is maanden te laat en zelfs de development repo's zijn niet meer bijgewerkt (sinds April?) en er is geen nieuws los te krijgen vanbij de (resterende) ontwikkelaars bij Sun/Oracle behalve dat er intern enkele builds zijn. Nieuwe support contracten zijn niet meer te verkrijgen (alhoewel het aangeboden wordt is het heel moeilijk iemand aan de lijn te krijgen) en eenmaal de oude zijn verlopen moet je grof bijbetalen. De relevante personen (de technische kennis) zijn verdwenen en als je een bugje oploopt kan het soms dagen duren alvorens ze een oplossing hebben waarvoor vroeger de ontwikkelaar binnen enkele uren een patch had.

Oracle is Sun heel snel aan het uithollen en er gaat niet veel van overblijven. Het enige dat ze willen is het proprietary platform (SPARC) waar weinig concurrentie is en ik denk dat ze Solaris en ZFS (waar het geld zit) ook gaan afsluiten voor het publiek binnen enkele maanden/jaren ofwel gaan ze het kapotmaken en een gesloten afkooksel in hun Oracle's Linux en Oracle's bestandssysteem integreren.
tja als je het zo bekijkt kan je natuurlijk van elk bedrijf een jaar winst er uit persen... Je koopt het, je verkoopt dezelfde producten, stopt de ontwikkeling (ontsla de mensen) en hoppa daar is je winst. Makkelijk zonder kosten.

En nog even je laatste opmerking, er zijn ook bedrijven die wel voor de continuiteit van de (kennis = mensen) organisatie bestaan...

[Reactie gewijzigd door gassiepaart op 24 juli 2024 18:09]

En hoe ga je een bedrijf draaiende houden zonder werknemers dan? Het lijkt mij dat door het ontslaan dat de bedrijfsstructuur dermate hervormt is dat met minder mensen, meer werk gedaan kan worden.
Door bijvoorbeeld onderdeel 1 van het bedrijf samen te voegen met onderdeel 2. En dat het werk van onderdeel 2 grotendeels word overgenomen door onderdeel 1 die het eigenlijk toch al niet zo druk had.

Je kan echt niet zonder een goed plan zomaar 3000 mensen ontslaan. Daarnaast wil Oracle natuurlijk ook de continuïteit van het bedrijf waarborgen. Dus de ontwikkeling stopt natuurlijk niet. Want dan kan je het bedrijf op lange termijn natuurlijk wel afschrijven.

je reactie is wel een beetje(nou ja, héél erg) kort door de bocht!

[Reactie gewijzigd door NomadTitan op 24 juli 2024 18:09]

Sun en Oracle werken al jaren samen. Ze hebben ook een soort 'gezamenlijk team' die bedrijven helpt die problemen hebben. Een groot gedeelte van de Oracle-klanten draait Solaris (hoop Forbes 2000 bedrijven, ook AEX-bedrijven hier in Nederland), terwijl een kleine minderheid (minder dan 1 op 10) Oracle Enterprise Linux draait (vroeger Unbreakable).

Die teamleden van Sun weten ook alles van Oracle databases, en die van Oracle ook alles van Solaris.

Daar is het ze om te doen geweest, dat team Sun / Oracle experts dat al jaren samenwerkt. Java is waarschijnlijk een leuke bijkomstigheid, en OpenOffice e.d. kan ze waarschijnlijk minder boeien.

Echter, het gaat hier om klanten als ING, KPN etc. Dat soort bedrijven stappen echt niet zomaar over op Linux, en vandaar dat Oracle heeft aangegeven dat ze wel degelijk doorgaan met het ontwikkelen van Solaris.

Dus Oracle is net wat minder erg dan een hedgefund, ze zien de waarde in het doorgaan met ontwikkeling van Solaris.
Ik weet niet wat voor een baan jij hebt maar meestal proberen werknemer en werkgever elkaar te behagen, dus waarom jij zou denken dat dat niet zo is...
Werkgevers proberen zoveel mogelijk cash uit werknemers te halen, en daar horen bedrijfsuitjes en alles nou eenmaal bij, doet je baas heus niet puur omdat ie je aardig vind maar om het meest efficiente personeelsbestand te vergaren.
Wauw, succesful media brainwashing is succesful.

Er zijn anders altruïsctische bedrijven die het tegendeel bewijzen. Communisme (waar werknemer rechten tot het belachelijke gaan) is ook nog lang niet dood en het werkt niet slechter dan kapitalisme als je er objectief naar kijkt.

Het kan echt wel anders dan je kortzichtige aandeelhoudertjes hun hielen likken of CEO's meer betalen dan een eerste minister.
Ik ben zeker geen verdediger van het pure kapitalisme, meer de Europese variant. Maar eh communisme heeft tot nog toe niet gewerkt hoor... Noord Korea is nu niet echt the place to life, Cuba ook niet, ondanks een goede gezondheidszorg. China is beginnen boomen van zodra ze hun systeem begonnen om te vormen. En hoet het met de Sovjet Unie afgelopen is weten we ook allemaal....

Economisch deed de planeconomie van de sovjet unie het trouwens de eerste 10 jaar na de oorlog beter dan het Westen, maar na 10 jaar is deze planeconomie volledig in elkaar gezakt wat dan ook het begin van het einde was voor de SU.
als ik het goed voorhad heeft Oracle intussen wel al een goed deel van de Sun werknemers buitengekieperd?
dat drukt ook de kosten
Door James Gosling, de geestelijke vader van Java, die ook sun verlaten heeft nu:
Pretty soon, all Larry will have left is an IP portfolio

[Reactie gewijzigd door Apache op 24 juli 2024 18:09]

Yeah. Of Sun nu winst of verlies maakt is minder belangrijk dan de vooruitzichten op de toekomst. De concurrentie positie van hun cash-cow (de Solaris servers) is er niet heel veel beter op geworden.
Aan de ene kant rukken de goedkope Linux servers op en aan de andere kant is er de mainframe bijna-monopolist IBM.

Persoonlijk hoop ik dat het Virtual-Box project ieg goed door ontwikkeld wordt. Is het niet door Oracle dan door iemand anders.
Ik denk dat je het goed mis hebt hier. Van deze nieuwe combinatie zijn de database en de e-business suite de grote geldmakers. Maar het spul is nogal complex. Binnen een jaar (misschien twee) zul je de database (en even later ebs) als appliance op de markt aantreffen. Draaiend op een gespecialiseerde versie van de SPARC. Waarschijnlijk op Solaris. Met een SUN storage layer (btrfs filesystem). Wacht maar af. Dit gaat BOEM doen.!!!! NetApp is als eerste de lul. Daarna gaan ze voor IBM....
Ik denk dat je Oracle toch redelijk overschat hier. Oracle verdient z'n geld nu zo'n beetje met een soort van Apple-beleid. Extreem dure licentiekosten en zoveel mogelijk afhankelijkeheden naar de leverancier (in dit geval Oracle). Dit is een business model wat op korte termijn ZEER winstgevend kan zijn maar bij veel klanten waar ik kom (en waar men dus Oracle gebruikt) hoor ik men steen en been klagen over de praktijken van Oracle. De procuten zijn uitstekend maar de prijzen en restricites zijn ronduit schandalig.

Om even een voorbeeld aan te halen, als je een Oracle Enterprise database wilt virtualiseren betaal je licentiekosten per cpu. Dan zou je denken dat kost me dan slechts een licentie voor 1 (v)CPU maar nee, zo werkt Oracle niet. Oracle gaat uit van het aantal processoren van de (bijv. VMware ESX) server zelf en dat betaal je. Dus als je ESX server 2 sockets heeft met in totaal 8 cores en je kent slechts 1 core toe betaal je nog steeds voor 8 cpu's == de AB-SO-LU-TE hoofdprijs (tenzij je natuurlijk Oracle's virtualisatie software gebruikt dan is het ineens een ander verhaal).

Ik heb zelfs al klanten gehad die cpu-cores uitschakelen zodat ze tienduizenden euro's besparen op Oracle software maar hierdoor wel performance inleveren. Dit zijn vooral gemeenten waar ik veel kom en waar dit alles, hoe schandalig ook, met gemeenschapsgeld wordt bekostigt.

Veel gemeenten in Nederland hebben dan ook weinig keus omdat ze afhankelijk zijn van Oracle Software, dit omdat de hofleverancier van gemeentelijke software hier in Nederland (Centric) alleen Oracle levert. Centric bouwt zelfs (naar mijn idee BEWUST) een nihile afhankelijkheid in waardoor je persee de Enterprise versie van Oracle nodig hebt en niet toe kunt met de gratis epxres edite. Dit kost jou en mij gigantisch veel geld.

Komt erop neer dat dit niet een businessmodel wat nog heel erg lang vol te houden is, misschien nog 2-3 jaar, wellicht 5(?) met veel geluk maar uiteindelijk zullen klanten zich afkeren en op alternatieven overstappen en dan is het zwaai zwaai Oracle precies zoals het lot van SCO nu is bezegeld en in de nabije toekomst dat van Apple wanneer men zich aan dit businessmodel blijft vasthouden.
Extreem dure licentiekosten en zoveel mogelijk afhankelijkeheden naar de leverancier (in dit geval Oracle).
Dat is niet Oracle-eigen, dat doen veel meer bedrijven. Overigens is het voorbeeld van Apple in deze een hele foutieve daar zij nogal veelvuldig gebruik maken van open standaarden. Het mini-DisplayPort verhaal is inmiddels in de VESA standaard opgenomen, het OpenCL verhaal is een open standaard geworden, er wordt gebruik gemaakt van dingen als webkit, Apache, BIND tools, etc. Het enige waar je kritiek op slaat is het beleid van Apple wat betreft de App Store en ook dat zie je elders. Inmiddels is ook duidelijk dat het nodig is gezien de problematiek bij Google waardoor zij zich genoodzaakt zagen om apps van Android devices te verwijderen.
De procuten zijn uitstekend maar de prijzen en restricites zijn ronduit schandalig.
Dat zijn ze wel voor meer dingen maar helaas is dit nogal erg subjectief. Soms is het nodig en heb je geen alternatief, anderzijds zijn er ook klanten die graag het geld er voor over hebben om wat voor reden dan ook (slechte ervaring met een alternatief kan zo'n reden zijn).
Ik heb zelfs al klanten gehad die cpu-cores uitschakelen zodat ze tienduizenden euro's besparen op Oracle software maar hierdoor wel performance inleveren.
Dat komt wel vaker voor bij diverse producten. Men heeft dan de keuze tussen de dure en de goedkope of zelfs gratis versie. Er wordt dan vrij vaak voor dat laatste gekozen. Helaas hebben die opties nog wel eens de nodige beperkingen zoals het gebruik van het aantal cpu's/cores. Om dat te omzeilen worden er cpu's/cores uitgezet. Verder levert dit licentiemodel heel wat felle discussies. Hetzelfde geldt voor het model waarbij men de machinecode van de computer koppelt aan een licentie. Een herinstallatie betekent dan vaak een nieuwe licentie omdat de machinecode is gewijzigd. Dat is lastig maar gelukkig wordt hier vaak wel soepel mee omgegaan (men koppelt de nieuwe machinecode aan de licentie).

Of ze ook daadwerkelijk performance inleveren is wederom iets heel subjectiefs. Je kunt helaas alleen bepaalde configuraties bestellen en lang niet altijd zul je die volledig gebruiken. Vaak worden configs ook besteld op de groei of wordt er rekening gehouden met diverse aspecten zoals bepaalde pieken. Men kan dus eigenlijk vooraf ook al wel rekening houden met dat licentie model van licentie per cpu/core.
Oracle gaat uit van het aantal processoren van de (bijv. VMware ESX) server zelf en dat betaal je.
Dat is eerder een VMware pricing dan een Oracle pricing verhaal dus het is nogal wiedes dat Oracle van VMware's pricing uit gaat. Zie bijvoorbeeld de volgende link en let vooral op de cpu ondersteuning: http://www.vmware.com/vmw...here_purchaseoptions.html (dat vSphere is wat voorheen ESX was heel simpel gezegd).
Komt erop neer dat dit niet een businessmodel wat nog heel erg lang vol te houden is, misschien nog 2-3 jaar, wellicht 5(?) met veel geluk maar uiteindelijk zullen klanten zich afkeren en op alternatieven overstappen en dan is het zwaai zwaai Oracle precies zoals het lot van SCO nu is bezegeld en in de nabije toekomst dat van Apple wanneer men zich aan dit businessmodel blijft vasthouden.
Schromelijk overdreven, met name gezien de markt waarin Oracle opereert en het feit dat dit soort licentiemodellen wijdverspreid sinds jaaaaaren worden gebruikt. Met name in de enterprise markt kom je het veelvuldig tegen. Als je dan naar een alternatief overstapt zul je heel snel tegen exact hetzelfde model aanlopen. Als het je dan om de licentie te doen is vervalt daarmee ook de reden om over te stappen.
Centric bouwt zelfs (naar mijn idee BEWUST) een nihile afhankelijkheid in waardoor je persee de Enterprise versie van Oracle nodig hebt en niet toe kunt met de gratis epxres edite. Dit kost jou en mij gigantisch veel geld.
Dan heb je nou ook niet bepaald naar de rest van de markt gekeken. Ik zou graag OpenOffice.org willen gebruiken bij diverse pakketten maar helaas dat kan niet omdat ze allemaal rondom Microsoft Office zijn opgebouwd. Ook Centric had dat maar die zijn een tijdje geleden vanwege de grote vraag maar eens begonnen aan OpenOffice.org ondersteuning. Ik heb geen idee hoe het er nu voor staat. Daarnaast zit je met bepaalde features sowieso aan bepaalde producten vast. Als jouw stukje software bepaalde dingen moet kunnen die alleen maar in een duurder pakket zit dan is dat nou eenmaal zo. Verder is het ook Centric z'n eigen keuze om het middels Oracle op te bouwen. Er zijn heel wat andere databases waar ze ook gebruik van hadden kunnen maken, zelfs het open source en gratis PostgreSQL. Het gaat er echter om dat ze de juiste keuze hebben gemaakt omdat niet iedere database overal voor geschikt is (kijk voor de gein eens naar de changelog van de nieuwe server van tweakers.net, staat kort opgesomd naar welke db's ze hebben gekeken en welke er af vielen met het waarom erbij).

Uiteindelijk ben jij als klant nog altijd degene die tot aankoop overgaat. Niet Oracle en niet Centric. Jij als klant hebt dus de volledige vrijheid om het product wel of niet te kiezen. Ook jij kan op zoek naar een alternatief of de eis stellen dat het product werkt op basis van een bepaald stukje software. Zo raar is dat allemaal niet. Zeker niet gezien het feit dat de EU dit zelfs verplicht maakt in de vorm van de beruchte openbare aanbesteding. De overheid mag geen gebruik maken van de hofleverancier, die mag alleen gebruik maken van degene die het beste uit de bus komt bij de openbare aanbesteding (en dat kan natuurlijk wel de hofleverancier zijn). Doen ze dat niet, dan kost het pas veel geld vanwege allerlei boetes en schadeclaims.

Ik vind je reactie in ieder geval wel heel erg overdreven en nou niet bepaald getuigen van goede kennis van zaken. Er ontbreekt gewoon teveel cruciale kennis en het verder denken dan je neus lang is. Met name het vergeten dat de klant zelf verantwoordelijk is voor wat er aangeschaft wordt en niet bedrijven als Oracle, Centric en noem maar op.
Je verhaal klopt niet volledig. Voor een core op een intel/amd cpu betaal je een halve licentie. Dus ipv 8 cpu licenties moet je 4 cpu licenties betalen.

Daarnaast is het ook zo dat je dan op die éné esx server zoveel guests mag draaien met Oracle in als je wilt. Voor een esx pool is het zo dat je voor het aantal te licentiëren nodes het minimum moet nemen tussen het aantal nodes in de pool en het aantal guests met Oracle.

Voor Oracle VM gelden dezelfde regels, maar daar heb je ook de mogelijkheid om hard partitioning te gebruiken (een guest vast te zetten op specifieke cores). Dit zorgt er echter ook wel voor dat je geen LiveMigration of HA kunt gebruiken.
Daarnaast is het mogelijk om sub-pools te gaan definiëren, zodat je guest maar op een beperkt aantal nodes mag runnen. (ik weet niet of dit mogelijk is bij vSphere).

Los van bovenstaande geloof ik niet in je verhaal dat Oracle binnen enkele jaren in problemen zal komen omdat klanten naar alternatieven overstappen.
Als je de vergelijking maakt met andere enterprise software zoals SQL*Server of DB2, maar ook met software als SAP of HP Openview dan zie je dat die software ook in dezelfde price ranges zitten.

En ja voor veel zaken heb je open source alternatieven, maar vaak zijn die (nog) niet robuust genoeg voor core enterprise toepassingen en/of ontbreekt de nodige support.

SCO is trouwens tenonder gegaan omdat ze zich enkel richten op rechtzaken en geen producten meer ontwikkelden.
eerst en vooral bestaat er geen oficiele support van Oracle op virtualisatie omgevingen behalve hun eigen OracleVM en solaris zoning (zuivere marketing wan praktijken dus).
Hun verhaaltje dan om toch OracleVm te supporteren met affinity op is dikke @#$@#$ want dat kan je eveneens met VMware en toch supporteren ze het niet op ESX.

tweede, disablen van cores om de kost te drukken is niet toegestaan

derde, elke VM dat je hebt op specifieke ESX en je draaid oracle moet je de full lic betalen voor alle cores/sockets op die machine, als je dus een combinatie maakt van servers in pool met meer cores/sockets heb je fubar, moet je dus diegene betalen met meeste cores.

Vierde wat een keuze, kies je voor 85-90% marketshare en de common virtualisatie en kies je VMware of kies je voor een oplossing die zijn eigen VM heeft maar nog geen 2% market share heeft laat staan de ideale virtualisatie keuze.

Conclusie voor ons, wij hebben echt geen probleem om SE en EE lics te betalen op die virtualisatie maar dat ze dan afstappen van dat domme marketinge n support gedoe op andere virtualisatie omgevingen.

MS met SQL heeft het plaatje al lang gesnapt.

[Reactie gewijzigd door d3x op 24 juli 2024 18:09]

Het is nog erger:

In veel gevallen hebben Oracle gebruikers dat Oracle ook helemaal niet nodig. Vaak is MySQL of zelfs SQLLite meer dan genoeg om de zaken prima te laten draaien. Oracle is dan eigenlijk zoiets als rondrijden in een shovel voor je woon-werk verkeer: Groot, lomp en nog veel te duur ook.

Ik heb een tijd geleden nog een klant geholpen om zijn applicatie te porten naar SQLLite. Gevolg: Instantaan 15% betere performance, een betere stabiliteit en 1.2 miljoen per jaar aan licentiekosten minder. Porting werkzaamheden terugverdiend in 1 maand. Denk je dat die klant ooit nog terug kijkt naar Oracle? Nee. Dat is daar zelfs een vies woord nu. Bij alles wordt nu eerst gekeken naar een OSS alternatief.

Niet iedereen is daar echter al aan toe. Er wordt een boel geld weggegooid aan overbodige programmatuur imho.
PostgreSQL is ook een waardig alternatief, toch tot net iets meer in staat dan MySQL en het schaalt wel fatsoenlijk met meerdere cores.

Er is wel iets goed mis als je Oracle ergens zonder problemen kunt vervangen met SQLite en een performance winst behaald.
Nog mooier: kijk eens naar EnterpriseDB.

Da's PostgreSQL, maar dan met Oracle Compatibility Layer en commerciele support.

Daarmee kun je de veel Oracle installaties migreren naar een veel goedkopere DBMS. Dus ook op eigen terrein krijgt Oracle concurrentie.

IBM heeft die Oracle Compatibility trouwens gelicenseerd voor gebruik in DB/2. Wordt nog lachen dus ;-)
@Delgul
Wordt in deze vergelijking dan ook support meegenomen? Zo nee, wat gebeurd er dan wanneer de klant last krijgt met het systeem, instabiel, bugs, etc? Niemand kan dan nog garanties geven over de snelheid van een oplossing. Klant heeft dan 2 keuzes, of dure programmeurs/consultants inhuren om te zorgen voor een oplossing of zelf mensen aan gaan nemen die continue op de loonlijst staan. Ik ben met je eens dat Oracle duur is, maar OSS is ook niet gratis. Er zijn ook goedkopere niet OSS oplossingen te vinden zoals SQL Server van Microsoft.
Je maakt geen eerlijke vergelijking. Er is zat af te dingen op Oracle's voorwaarden en prijzen, maar je pikt nu het meest beroerde geval en maakt het tot voorbeeld voor het hele beleid / business model.

Oracle probeert de eigen virtualisatie software door te drukken, en probeert met een paar nogal doorzichtige trucks VMWare buitenspel te zetten (vergeet de support voorwaarden niet...). Een poging die overigens spectaculair faalt, en volgens mij ook geen lang leven beschoren kan zijn. Dat deugt niet en is kortzichtig, maar je kan het niet tot voorbeeld van hun prijsbeleid maken omdat het de uitzondering is, niet de regel. En dan maak je ook nog een rekenfout zoals fdh al zegt.

Je Centric samenzweringstheorietje raakt werkelijk kant nog wal. De XE database kent logischerwijs een aantal fikse restricties, die hem voor grotere toepassingen ongeschikt maken. Serieuze beperkingen in beheer, recovery of een max van 4 GB user data om maar even snel wat te roepen. (Als je echt wil weten waar je over praat kijk dan even hier)
Je suggereert dat Centric hun spullen kunstmatig duur maakt om Oracle wat extra licentie inkomsten te bezorgen. Zonder onderbouwing noem ik dat kletskoek. Er is genoeg op Oracle's beleid af te dingen, maar kom dan met een serieus verhaal.

[Reactie gewijzigd door TheekAzzaBreek op 24 juli 2024 18:09]

Kan allemaal best waar zijn. Intussen is het beleid bij ons in het bedrijf dat Oracle niet gebruikt wordt op de Wintel omgeving, die (ook beleid) de voorkeur heeft omdat het relatief goedkoop is, prima te virtualiseren en te schalen is. Gevolg is dat als nieuwe producten worden ontwikkeld, Oracle niet meer eerste keus is.
Oracle is inderdaad bezig om hun NetApp storage te vervangen door Sun storage en blijkbaar zijn ze sterk aan het verder ontwikkelen van de Sun openstorage.

Of dit op SPARC of op Intel, Solaris of linux zal zijn valt nog te bezien.
Persoonlijk denk ik dat deze naast elkaar zullen blijven bestaan.

In feite leveren ze op dit moment al appliances met hun Exadata aanbod en met hun Oracle VM templates.
euh... your point being?
overnames worden maar zelden niet gevolgd door herstructureringen. Eén van de grote voordelen van een overname of fusie is de kostensynergie
laat nu net een van de grote inkomstenbronnen (het vernieuwen van licenties) amper werknemers vereisen. Als je de ontwikkeling stopzet of nog maar matig onderhoud, zal je dit misschien nog een paar jaar volhouden, maar daarna kan het wel eens rampzalig worden, tenzij je natuurlijk de klanten migreert naar je eigen producten, waar sowieso nog steeds dezelfde mensen aan het werk zijn (eventueel wat uitgebreid met wat er over schiet van sun)
Ik las "winstgevend ondergoed".
Goed om te horen. Van VirtualBox geniet ik al jaren en hoop dat het flink door ontwikkeld word. Hetzelfde geld voor OpenOffice. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.