Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties
Submitter: watercoolertje

Via een module voor de kernel kan de Motorola Milestone op een snelheid van 1,2GHz draaien. Een hacker wist de maximumsnelheid van de Omap3430-processor zelfs te verhogen tot 1,33GHz, maar dat leverde stabiliteitsproblemen op.

Motorola Milestone 2.1 hackDe hack is te downloaden via een Google Code-project dat is opgezet door ene 'tiagosousa'. Het installeren van de kernelmodule zorgt ervoor dat de maximale kloksnelheid waarop de Motorola Milestone is in te stellen, wordt verhoogd. Met een overklokapplicatie als Setcpu zijn de hogere kloksnelheden vervolgens daadwerkelijk in te stellen. De Milestone is normaal gesproken niet in staat om op meer dan 550MHz te draaien, maar met de hack is het mogelijk om deze snelheid meer dan te verdubbelen.

Tweaker 'watercoolertje' heeft de hack getest en laat op GoT weten dat het aantal Mflops dat de Milestone haalt meer dan verdubbeld wordt: op 1,2GHz behaalt de Android-smartphone een score van 9,7 Mflops in het benchmarkprogramma Linpack, terwijl er op de standaardsnelheid van 550MHz slechts 4,5 Mflops behaald wordt. Volgens watercoolertje reageert het toestel ook een stuk sneller. Eerder slaagden ontwikkelaars er overigens al in om de Milestone op 1GHz te laten draaien.

Wie zijn Milestone met de nieuwe hack wil overklokken, moet Android 2.1 op het toestel hebben draaien. In Nederland verkoopt Motorola het toestel standaard met deze versie van Googles mobiele OS, maar geïmporteerde modellen kunnen nog een oudere versie van Android hebben. Verder is roottoegang nodig om de hack toe te passen. Volgens tiagosousa is de kernelmodule alleen getest voor Milestones met firmwareversie SHOLS_U2_02.31.0; de overkloksoftware moet twee geheugenadressen weten die tussen firmwareversies kunnen verschillen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

H leuk mijn plaatje staat in de nieuwspost :) Bedenk dat de getoonde ROM (mijn ROM) is een custom ROM van The Solutor, UK versie. Daar is het inderdaad werkend op bevonden, maar watercoolertje heeft waarschijnlijk een andere ROM. Waar het dus ook op werkt. Aan de projectpagina te zien werkt het ook op ROMs uit centraal Europa.

Wat betreft het downklokken en energieverbruik, met het programma SetCPU kan je ervoor zorgen dat er automatisch naar beneden wordt geklokt en dat de CPU ook alleen zo hoog staat op bepaalde tijden (bijvoorbeeld bij standby of aan de lader). Je kan dus eigenlijk je batterijtijd verbeteren. :)

Wat betreft de user experience kan ik zeggen: Net een iPhone. Waar het zonder overklok nog wel eens schokte en het toch allemaal 'net niet' was, is het nu gewoon lekker! Alles loopt nu heel soepel, hoogstens dat het touchscreen wat gevoeliger kan maar ik denk niet dat je dat met een kernel mod kan aanpassen. Maar qua UI snelheid evenaart het zeker de iPhone. Ik ben benieuwd hoe het zaakje draait als Android 2.2 uitkomt, die in theorie 450% sneller zal zijn.

En wat betreft koeling hoef je je niet zorgen te maken. Het processortje draait bij 1200 MHz maar op 80 millivolt. De complete tabel staat op de website van het project.

edit: Ondertussen heb ik ook even gebenchmarked met Quake 3.
Voor het overklokken: 18 - 25 FPS met geluid aan.
Na overklokken: 25 - 45 FPS met geluid aan.

@Dogtag hieronder: Ja, met setCPU kan je tot 125MHz onderklokken. Dat is grofweg 25% van de originele Milestone snelheid (550 MHz).

@Double-X-L: De voltages staan op de wikipagina van het project: http://code.google.com/p/...erclock/wiki/KernelModule
Bij de stock snelheid draait de cpu op 56 mV.

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 19 mei 2010 07:56]

En wat betreft koeling hoef je je niet zorgen te maken. Het processortje draait bij 1200 MHz maar op 80 millivolt. De complete tabel staat op de website van het project.
Dit begrijp ik niet helemaal, temeer omdat ook voor de N900 met deze zelfde CPU de V's omhoog moeten bij hogere speeds. Voor speeds boven de 1Ghz is op de Nokia in ieder geval altijd 1,5V nodig en op 80 mV is ie helemaal niet aan de gang te krijgen. Het laagste wat ik tegenkom is 85mV op 125Mhz in extreme low power scheme.

Mijn huidige waardes:

VOLTS FREQ
0.975V 125 MHz
1.200V 500 MHz
1.200V 550 MHz
1.275V 600 MHz
1.275V 750 MHz
1.350V 1000 MHz
1.500V 1100 MHz

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 19 mei 2010 00:12]

Is er niet een vorm van sleepmode aanwezig dan? Op 100% draaien (of dit nu 550Mhz of 1200Mhz is) wanneer actief gebruikt en automatisch na x% wanneer niet gebruikt? Dat zou veel bruikbaarder zijn dan de tijdklok.

En wat is de minimale kloksnelheid die nog een stabiel systeem geeft? 300 Mhz is nog vrij hoog in relatie tot de standaard 550Mhz.
Ja, er zit een 'sleepmode' in. Dat heet een 'CPU governor'. Een standaard onderdeel van de Linux kernel. Die regelt het slapen van de CPU. Waarbij je afhankelijk van je kernel ook drie versies hebt:
- Performance: Altijd hoog, altijd 100%.
- On demand: Hoog wanneer het moet. Laag anders.
- Conservative: Verhoogt de CPU snelheid pas wanneer dat nodig is na een bepaalde tijd. Geeft dus het beste batterijverbruik.
En wat is de minimale kloksnelheid die nog een stabiel systeem geeft? 300 Mhz is nog vrij hoog in relatie tot de standaard 550Mhz.
Ik weet het niet, maar bij de autodetectie geeft ie 125MHz als minimum. Ik ga het komende dagen testen en kijken hoe hij het doet. Met 125MHz als minimum, en 1200MHz als max.

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 18 mei 2010 18:55]

Heb zelf ook de soluter rom met de black v4.0. Ik draai me milestone nu op 1000mhz en het gaat als een zonnetje ook met een livewall, alles loopt net even iets soepeler.
Kan je met setcpu ook underclocken?

leuke ontwikkeling maar ik vraag me af of frozen yogurt met JIt niet al voldoende snelheid bied dat je alleen nog maar wilt onderclocken ---> mijn milestone is met 2dagen niet een accu ster. Zou leuk zijn als setcpu, advanced task killer en juice def. standaard in een android pak zat. :)
Ik heb een andere ROM inderdaad maar dat plaatje is bij mij wel hetzelfde, jouw ROM is dan waarschijnlijk ook de door Solutor aangepaste versie van de (stock+root) ROM die ik gebruik (EU update geloof ik) ;)
Dan moet ik ter aanvulling van mijn post hierboven toch gaan waarschuwen dat het serieus NIET zo is. De laatste post van jou link verteld hetzelfde.
@Double-X-L: De voltages staan op de wikipagina van het project: http://code.google.com/p/...erclock/wiki/KernelModule
Bij de stock snelheid draait de cpu op 56 mV.
Vsel is GEEN 1 op1 Voltage waarde van je CPU maar eerder een index gebasserd op de volgende formule:

X*12.5+600)/1000 = v

Jouw gestelde waarde van 56mV is dus 1,3V en dus een behoorlijk verschil.
Een CPU op 1Ghz laten draaien met 56mV is voor 2010 een mooi streven, maar ver van de realiteit.

Daarnaast stelt Texas Instruments in een datasheet van soortgelijke CPU:

To avoid significant device degradation for commercial temperature OMAP3530/OMAP3525 devices (0C
≤ Tj ≤ 90C), the device power-on hours (POH) must be limited to one of the following:
• 100K total POH when operating across all OPPs and keeping the time spent at OPP5-OPP6 to less
than 23K POH.
• 50K total POH when operating at OPP5 - OPP6.
• 44K total POH with no restrictions to the proportion of these POH at operating points OPP1 - OPP6.

Kort gezegd hoe harder/warmer/meer Volts des te harder de degradatie, dat is een bekend gegeven die op iedere CPU van toepassing is. Echter kunnen wij de koeleigenschappen niet verbeteren dus moeten we dit wel serieus nemen om de telefoons niet binnen 1 jaar af te schrijven. Oftewel mensen hou de V's in de gaten en wordt niet meteen blindelings enthousiast ;)

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 19 mei 2010 13:16]

Hoe gaat dat eigenlijk in een telefoon. Heeft een CPU ook de mogelijkheid terug te klokken bij minder intensief gebruik? Lijkt me bijna een vereiste als je niet continue wilt moeten opladen als je je mijlpaal overklokt.
Over het algemeen wordt (bij microcontrollers) de frequentie geregeld met een zogenaamde PLL (Phase Locked Loop) frequentie generator. Deze kan real-time aangepast worden. Ik kan echter niets specifieks over dit model zeggen. Maar ik denk dat het antwoord ja is ;)
Wist ik :) Maar thanks voor de heldere uitleg, wordt altijd gewaardeerd want heel vaak weet ik ook dingen niet :P

Ik vroeg me alleen af hoe telefoons, in dit geval specifiek Android, ermee omgaan. Hoe wordt het terugklokken geregeld. Door de FSB? Door de multiplier? En hoe dan? Afhankelijk van hoe de technische details achter deze overklok zijn kan dit namelijk invloed hebben op hoe ver de telefoon terugklokt. Vooral als dit op multiplier gebeurt en de FSB wordt aangepast bij de OC.

Verder kan het nog zijn dat er in de phone bijvoorbeeld standaard terugklokacties zijn ingebouwd die afhankelijk zijn van de originele kloksnelheid. Bijvoorbeeld door een bep. percentage terug te klokken.

Vragen vragen...
Geen idee hoe Android het precies doet maar het doet het wel en goed ook, 250 min 1200 max en hij staat als ik niks doe altijd rond en op de 250, hij kan elke willekeurig getal tussen die 2 krijgen heb ik het idee, iig heb ik al heel veel verschillende gezien dus misschien gaat het wel in kleine stapjes, maar groot zijn die stappen niet (250/255/257/262/283/288/292 zijn een paar van de getallen in IDLE)...
Met 'batterystatus' kon dat onder WinMo wel altijd met Omap? processoren, lijkt me dat dat nu ook wel kan, of misschien zelfs al in het OS is gebakken.
Lijkt me ook niet erg batterij besparend :) maar wel leuk dat telefoons zo goed overklockbaar kunnen zijn.
Ik denk ook dat de batterij een pak minder lang mee zal gaan. Vooral omdat de batterij origineel voorzien is voor de 550Mhz.
Tweaker 'watercoolertje' kan daar misschien een antwoord op geven als hij wat verder getest heeft :)

Toch blijft het een interessante ontwikkeling. Ik vraag me wel af, als de cpu zo snel kan, waarom zetten ze die dan niet standaard zo hoog?
Helaas heb vandaag me Nexus gehad dus die was toch nog even belangrijker :P

De batterij zullen we met de tijd natuurlijk moeten ondervinden, dit artikel is een uur of 2 later dan de eerste proef-milestones die deze OC hebben, er valt dus nog niet zo veel te zeggen... (en door mij helemaal niet want ik heb er geen simkaart meer in die zit in me nieuwe telefoon dus het verbruik zal sowieso heel erg dalen omdat die geen connectie hoeft te houden)

Ja ik snap het ook niet helemaal, de CPU is officieel trouwens 600Mhz maar voor de Droid/Milestone hebben ze besloten dat die maar 550Mhz mag draaien... Echter is het wel duidelijk dat ze perfect stabiel zijn op 1ghz+ want de mensen met een Droid die hebben het al maanden zonder problemen draaien!
Ik denk dat ze het doen om het batterijverbruik onder controle te kunnen houden + ze kunnen dan goedkopere batterijen gebruiken. Al lijkt het mij wel cool, je koopt een smartphone en een tijdje later blijkt dat met een kleine ingreep hij dubbel zo snel runt :P Nu zou ik er zelfs eentje op de kop willen tikken om ermee te gaan experimenteren :9
Nou mijne gaat na RMA de verkoop in :D Grijp je kans... (RMA heeft trouwens niks met de OC te maken :P)
Wow! Zo'n overclock behaal je bij normale CPU's alleen met stikstof of misschien net met waterkoeling.

Zou dit niet wat zijn voor terroristen? Nieuwe ontsteking voor mensen met een geimproviseerde bom in hun broek :P

[Reactie gewijzigd door michaelmou op 18 mei 2010 17:33]

Wow! Zo'n overclock behaal je bij normale CPU's alleen met stikstof of misschien net met waterkoeling.
Volgens mij is dat ook gedaan uit zuinigheid. Een gsm die zoveel "overgeklokt" is, zal een pak meer verbruiken. (Als het de levensduur al niet sterk omlaag haalt.)
Tja, het zal inderdaad de levensduur en de batterijduur wel sterk verkorten, mits het toestel dan ook de gehele tijd op 1200mhz draait.

Maar als dat net zo geregeld wordt als op mijn N900 dan is de schade goed te overzien.
Mijn N900 draaide standaard op 600mhz en 250 op idle.
Na de flash heb ik m op 900mhz (welke de levensduur van batterij en processor verkort).
Maar mijn batterij gaat langer mee dan hiervoor.
waarom?
Omdat hij nu van 900 mhz richting idle naar 500mhz gaat en als ie echt niets doet dan behalve stand-by en netwerkverbindingen onderhouden, staat ie lekker op 125mhz.
En dat laatse doet ie toch echt 70% van de tijd.
Hierdoor zal de levensduur van de processor ook niet echt in gevaar komen.

Al met al,
Het is een leuke ontwikkeling. Overklokken van je mobieltje en dan ook een grote stap ook nog. Had hier 5 jaar geleden nog niet eens over durven dromen.

Performance die meer dan verdubbeld is.. dat is altijd geniaal om te hebben. 8-)
Je hebt gelijk.. bovendien staat je scherm eerder weer uit als je sneller klaar bent, omdat je telefoon sneller is.
Dat is grappig. na het lezen van dit artikel schoot mijn gedachte direct naar een vergelijking met de Nokia N900. Volgens mij is het nu wel interessant voor Tweakers om zo,n performance battle tussen deze twee toestellen te publiceren. Laat weten als dit al ergens bekend is en is aangekondigd of al is gepubliceerd, inclusief overclock data en accu verbruik. Ik ben benieuwd want ik heb lang getwijfeld tussen de Milestone en de N900, met de uiteindelijk keuze voor de laatste sinds 4weken op een paar voor mij van belangzijnde punten waaronder betere Exchange ondersteuning.

(edit) typo

[Reactie gewijzigd door kemme op 19 mei 2010 10:18]

Linkje naar de flash?
Levensduur is inderdaad afwachten, maargoed een cpu kan veel hebben, dus van de 20 jaar levensduur mogen er best 19 weg :) (niet dat het zo schadelijk is)

Iig gasten met een Motorola Droid kunnen dit kunstje al maanden en die zeggen dat het batterijverbruik niet meer wordt, sommigen zijn juist positief en zeggen dat het juist positief uit pakt, wij moeten het nog ondervinden maar het is uiteindelijk exact dezelfde hardware dus ik dnek dat we die zelfde conclusie gaan trekken! Tevens is er nog geen Droid overleden voor zover ik weet door OCen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 mei 2010 20:22]

Budget cpu's willen ook nogweleens 100% sneller lopen, had een celeron 420 (core 2 duo architectuur maar dan met maar 1 core) dis standaard 1,6ghz draaide ook overgeklokt naar 3,2ghz met de standaard intel koeler zonder voltmods of hoge temp. Met me koeltoren erop had ik met voltmodden em best nogwel een flink stukkie hoger kunnen doen geloof ik maar me ram kon de fsb dan niet meer bijbenen om netjes 1:1 te lopen.
mijn i7 920 loop ook op 4.20GGHz i.p.v. 2.67GHz ook zonder volmods. Hij wordt wel 80 grade met de Corsair H50 maar dat is alleen bij 100% belasting :*) . en mijn oude intel celeron 352 origineel @ 3.2GHz liep ook op 4.80GHz als je ut maar goed doet en ut juiste model hebt kan je altijd overclocken maar dat is met iedere CPU of GPU anders want een vriend van me heeft ook een i7 920 en de rest ook ut zelfde als mij en die van hem wil niet verder dan de 3.80GHz. Als de CPU/GPU nog rek in zich heeft kan je altijd verder maar de hoeveel heid is altijd anders.
Ik denk dat embedded CPU's over het algemeen ook ver onder hun stabiliteitsmaximumsnelheid (is dat een woord? :)) worden geklokt af-fabriek. Gewoon omdat andere argumenten als energieverbruik zwaarder tellen.
Waarom is meteen het terrorisme wat bij de mensen het eerste naar boven komt? Ik begrijp dat nooit.... Politics of Fear?
Het is bedoeld als een grap, waarom gaan mensen meteen offtopic als ze iets lezen wat hun niet aanstaat?

On-Topic: erg vet:O jammer dat ik geen milestone heb anders ging ik het nu meteen proberen:)
Mijn E8400 draait anders ook op 4.8GHz in plaats van 3GHz... ook gewoon op lucht... :P kun je nagaan wat ik zou behalen met stikstof?:P (engineering sample FTW)
/off-topic
Ik moppel iets van bom, madrid en gsm.
Hier worden GSM al veel langer voor gebruikt.
Vraag me af in hoeverre dit ook met andere telefoons kan?
Zou bij een Snapdragon een interessant gegeven zijn namelijk. Al zal dan de temperaturen waarschijnlijk niet echt prettig zijn.

Zou een raar gegeven worden om op een gegeven moment overclock wedstrijden te krijgen voor telefoons.Zie al de eerste watercooling voor telefoons voor me.
Mijn n900 loopt sinds een week zonder problemen op 850 mhz ipv de standaard 600mhz
Volgens mij kun je theoretisch alle smartphones wel overclocken als je er op 1 of andere manier maar toegang toe kan krijgen.
Same here, maar dan op 750 en undervolted.
Stock 600Mhz op 1,350V, OC 750Mhz op 1.275 V.
Gaat een halve dag langer mee (das in mijn geval 25%) en alles gaat even iets vloeiender indd. Vooral Cygic nav heeft er veel voordeel bij, zeker als je in map mode (soort google earth) aan het zoeken gaat.

Ik vraag me toch serieus af waarom de keuze van Motorola op 550Mhz is gevallen.
Misschien een harde spec dat de CPU van TI op die voltages moet werken maar het kan volgens Titan (voor de N900) met heel wat minder:

http://wiki.maemo.org/Overclocking#Voltage_tables

Geen garanties uiteraard (iets wat de fabrikant wel in overweging moet nemen) maar zet hem dan met 600Mhz naast een N900. Misschien vreet het scherm wel meer stroom dan verwacht en dat ze zodoende hiertoe genoodzaakt waren?

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 18 mei 2010 23:58]

De snapdragon (1Ghz) is zonder problemen over te clocken tot 1,3Ghz. Verder heb ik nog niet gezien.
Een indrukwekkende prestatie, maar hoe zit het met de koeling? Wordt dit apparaat op 1,2Ghz een broekzakbrandertje?
Idd, hoe zit het met de batterij. Hoe warm word dit apparaat?
Verder leuke ontwikkeling, maar hoe bruikbaar is dit voor dagelijks gebruik? Dat is, op de verdubbeling van de snelheid na, toch het meest relevant?
Zeer bruikbaar voor dagelijks gebruik, Droid gebruikers die kunnen dit al tijden (ja ik heb dat ondertussen wel 10x gezegd in dit topic) en die hebben er geen problemen mee...

Het toestel wordt van zichzelf al lekker warm bij actief gebruik, ik heb nog niet echt het idee gehad dat ie warmer is als normaal, net wel wat spelletjes gespeeld, het is dat ik me IR-temp meter niet meer heb anders kon ik de temp van de achter/voor-kant uitlezen ;) maar zal hooguit een graad of 1 a 2 schelen...
Leuk dat het kan, maar dit komt de batterij sowieso niet ten goede vrees is. Bovendien lijkt het misschien wel stabiel, maar in de praktijk kan dit nog wel eens tegenvallen. Random hickups, oververhitting problematiek etc.
Nope op de Droid hebben ze dit al enige maanden, daar is het perfect stabiel gebleken op 1,2ghz! Het verbruik was niet gestegen, sommige melden een daling zelfs maar veel merkte weinig verschil, of dat op de milestone ook zo is (lijkt me wel is bijna identiek) moet nog blijken!
Of je installeert gewoon Android 2.2 op je Nexus/Desire en behaalt dan 36+Mflops stock ipv 12 OC op 2.1. Niet om je prestatie te bagatelliseren.

Ik vraag me af wat de Samsung Galaxy S op 2.2 zal gaan doen, aangezien het qua CPU en GPU de eerste is die zich zou kunnen meten met de prestaties van de Apple A4 of een stock iPhone 3GS for that matter.

Ik zal het nooit kopen hoor, niet omdat het Android is, maar Samsung is een bizar slecht merk op gebied van ondersteuning en updates.
Geld dit dan niet ook voor de milestone?
stock Iphone3gs is niet sneller of beter dan een milestone, en nu multitask (os4) eraankomt wil ik wel zien wat er overblijft van de 3gs. De nieuwere versies van de Os maakte mijn 1ste gen ipod touch niet sneller nee....
Nu nog kwestie van een speedstep of cool&quiet vergelijkbaar algoritme te programmeren in de user/kernelspace. Alhouwel in principe een linux kernel dat al heeft.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 18 mei 2010 17:46]

Wel een erg nette overklok. 1.2 ghz op een telefoon... wow. Die dingen worden echt snel kleine desktops. Hell, er zijn nog mensen die met een PC werken die trager is dan dat.

Er zijn ook telefoons met TV-out... dan heb je dus echt een kleine laptop bij je. Super ontwikkelingen zijn dit.