Hackers maken Froyo-update voor Motorola Milestone

Een groep softwareontwikkelaars die zichzelf G.O.T. noemt, heeft een Android 2.2-rom voor de Motorola Milestone uitgebracht. De software zou op de officiële firmware-files van Motorola zijn gebaseerd en door de hackers zijn aangepast.

De rom wordt getoond in een video, waarin is te zien dat een Motorola Milestone met de rom ongeveer even goed presteert als een Googles Nexus One die van Android 2.2 is voorzien. Op hun weblog melden de hackers dat de rom nog wel een aantal bugs bevat. Zo zou de ingebouwde tethering-applicatie niet werken en kunnen er problemen zijn met het tonen van bepaalde applicaties in de Android Market. Voor tethering is in de rom een alternatieve applicatie ingebouwd.

Het installeren van de Android 2.2-rom stelt Milestone-gebruikers tevens in staat om het toestel over te klokken. Daarnaast heeft het G.O.T-team een eigen recovery-image ontwikkeld, waarmee onder andere custom roms kunnen worden geïnstalleerd. De software-ontwikkelaars raden aan om deze voor hun Froyo-rom te gebruiken, omdat andere recovery-images tot een bootloop kunnen leiden wanneer een backup wordt teruggezet.

Het is onbekend waar de hackers de Android 2.2-rom vandaan hebben gehaald; Motorola heeft de update nog niet officieel uitgebracht, al wordt deze wel binnenkort verwacht. Eerder werd er al een Android 2.2-rom voor de Milestone uitgebracht, maar deze was niet gebaseerd op de officiële software van Motorola.

Door RoD

Admin Mobile

18-10-2010 • 09:17

34 Linkedin

Submitter: Mr_Q

Reacties (34)

34
34
25
1
0
0
Wijzig sortering
De Android 2.2 rom is door Motorola Europe een tijdje geleden beschikbaar gesteld voor beta testers. Op die manier zijn ze aan deze rom gekomen. Goed om te zien dat de performance flink omhoog gaat, al had ik geen klachten over de snelheid van mijn toestel.
Zo heel spectaculair is dat toch niet, is toch gewoon een custom rom. Op de htc hero kan dat ook nog.
Tuurlijk is het speciaal als je met een 550Mhz CPU een CPU van 1Ghz aardig bij kan houden :) Terwijl beide op dezelfde core gebaseerd zijn (Cortex A8)...
Nou nee...

Je kan met trucjes de score van Quadrant enorm boosten! doe het maar eens met Quadrant Advanced.. ik weet zeker dat hij ergens anders hoog op scoort... bijvoorbeeld I/O ipv CPU

Zie bijvoorbeeld maar de Galaxy S.. die scoort 2000+ omdat de I/O enorm is...
Zie bijvoorbeeld maar de Galaxy S.. die scoort 2000+ omdat de I/O enorm is...
Weet ik maar die snelheid komt ook gewoon terug in de rest dus niet enkel met testen ;) Heet niet voor niks LAGG-fix ipv Quadrant-booster... Oftewel ja het is een hack en ja het heeft invloed op de algehele performance!
oke, voor de hero is ook een 2.2 custom rom beschikbaar. Maar daar komt toch ook geen nieuws artikel van, daarom vraag ik me af wat nou de nieuwswaarde van dit bericht is. :)
Voor de Milestone zijn er eigenlijk geen Custom roms mogelijk, daarnaast heeft Motorola een hele stuge houding tegenover het uitbrengen van custom roms.. Daarom is het wel degelijk nieuws!
Het spectaculaire is:
- Het is een custom ROM, maar dan een Android 2.2 ROM die nog niet eens officieel uit is.

Dus het is wel degelijk speciaal. Daarnaast verbeterd dit de snelheid en prestaties van de telefoon aanzienlijk.
Volgende opvallende punt is dat de ROM een dusdanige snelheidsverbetering tot gevolg heeft dat de telefoon een nog snellere telefoon (qua hardware) bij kan houden.


De edit heeft betrekking op dat ik inderdaad dacht dat GOT de Gathering Of Tweakers was

[Reactie gewijzigd door jbdeiman op 18 oktober 2010 09:45]

Zo speciaal is het allemaal niet hoor. Voor de HTC Diamond Touch werden/worden ook constant 'spectaculaire' roms uitgebracht. Eerst al allerlei Sense GUI schillen (terwijl touchflo 3d gebruikelijk is) Toen WM6.5, en nu al tijden Android 2.2! Deze 'software' is officieel nooit uitgebracht en niet bedoeld voor de 'trage' telefoons. Toch draaien veel van deze custom roms behoorlijk goed (ram/accu gebruik, meer eyecandy), vaak zelfs beter dan de officiële roms.

Nu lees ik zelfs dat de Android 2.2 rom is door Motorola Europe een tijdje geleden beschikbaar gesteld voor beta testers. Niet heel erg bijzonder dus.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 18 oktober 2010 11:55]

Toch wel bijzonder, de bootloader van de milestone is gesloten wat inhoud dat er geen custom bootloaders kunnen worden geinstalleerd. De bootloader van de HTC toestellen is vrijgegeven en hier kan veel makkelijker een custom rom op worden gezet.

Verder mooie ontwikkeling vanavond is kijken of ik deze rom kan installeren.
Toch wel bijzonder, de bootloader van de milestone is gesloten wat inhoud dat er geen custom bootloaders kunnen worden geinstalleerd. De bootloader van de HTC toestellen is vrijgegeven en hier kan veel makkelijker een custom rom op worden gezet.

Verder mooie ontwikkeling vanavond is kijken of ik deze rom kan installeren.
Is dit ook het geval voor de wildfire?
Ik zou graag froyo draaien omdat het interne geheugen zo snel vol is. Diskspace dus... Ik heb nl een 16GB kaart erin om apps op te zetten maar dat werkt natuurlijk pas vanaf Android 2.2 en ik zit nog met 2.1+ te werken..
Wellicht zal er een ROM zijn voor de Wildfire 2.2. (was deze ook niet officiëel aangekondigd?)

Er is echter ook een andere optie (die zowel op 2.1 als 2.2 werkt). Dit is de apps2sd functionaliteit die vaak toegevoegd wordt aan roms. Er wordt dan een klein stukje van je SD-kaart afgehaald dat ingericht wordt als EXT2/3-Filesysteem. Deze wordt vervolgens gemount onder /data/app waardoor alle apps in werkelijkheid op de SD-kaart komt. Ookal is dat niet direct zichtbaar in Android.

Wellicht op XDA even kijken naar deze mogelijkheid? Rooten is wel een vereiste.

[Reactie gewijzigd door Mr_Q op 19 oktober 2010 08:17]

Het grote nadeel van Android is naar mijn mening de diversiteit in de versies en de lakse fabrikanten die zeer traag zijn met updates. Uiteindelijk zorgt dit voor weinig applicaties en games omdat je als developer met (te) veel factoren rekening moet houden.

Sowieso zit je ook nog eens met talloze hardware verschillen die het developen nog lastiger maakt.

Google zou net als Microsoft minimale eisen moeten stellen aan de hardware en moeten een beter updatebeleid maken zodat de fabrikanten niet meer 3 generaties achter kunnen lopen op de huidige software. Dan nog een verbeterde marketplace er bij, en ik heb meer hoop voor Android :)

Ik verwacht dat Android pas in versie 4.0 echt volwassen is..
Het grote nadeel van Android is naar mijn mening de diversiteit in de versies en de lakse fabrikanten die zeer traag zijn met updates. Uiteindelijk zorgt dit voor weinig applicaties en games omdat je als developer met (te) veel factoren rekening moet houden.
Toch komen er dagelijks gigantisch veel games/apps uit, ook genoeg goede titels! En bij Apps heb je niks met de onderliggende hardware te maken, er is een API en die werkt op alle Androids toch echt hetzelfde, pas als je buiten de VM wil programmeren dan heb je hardwarespecifieke code nodig, oftewel bij games kan dat problemen opleveren, maar apps 99/100 niet echt dus.

Daarbij kan je je gewoon richten op high/mid/low-end en hoef je echt niet altijd de low-end mee te ondersteunen, die hebben hun telefoon waarschijnlijk toch niet om de games gekocht (want dan moet je gewoon een duurder toestel hebben dan 100 euro) ;)

Het is dus gelukkig niet verplicht om voor alle toestellen tegelijk apps te maken dus de problemen die jij noemt zijn kleiner dan je denkt...

En zodra Google met systeemeisen komt denk ik toch echt dat ik naar wat anders ga kijken, het is OPEN en dat zie ik graag, gaan ze vervolgens 1001 regels verzinnen mogen ze ophoepelen :) Maar goed ik ben er dan ook heilig van overtuigt dat ze dat niet gaan doen... Hooguit aanbevolen specs, daar kan ik me wat bij indenken ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 oktober 2010 09:32]

Dannydek heeft wel een punt, als je realistisch kijkt zijn er aantal fundamentele verbederpunten nodig wil Android klanten blijven behouden. Stel pietje koopt een android, stel die bevalt neit om, zal pietje de volgende keer een ander systeem kopen.

Wat er gewijzigd -moet- worden;
- Fatsoenlijk betaal systeem , met meerdere mogelijkheden voor market
- Algemene updates beschikbaar, laat fabrikant maar komen met zijn gui-shit
- Garantie bepaling nalv updaten software (als fabrikant consument niet tegemoet komt)
- Verwachting patroon updates, tot welk niveau zal de telefoon updates kunnen ontvangen
Stel pietje koopt een android, stel die bevalt neit om, zal pietje de volgende keer een ander systeem kopen.
Ja maar daar heeft de gem. game/app developer niks mee te maken (daar ging het namelijk voornamelijk over), die verkopen hun games ook op andere platformen dus uiteindelijk verkopen die toch wel :)
- Fatsoenlijk betaal systeem , met meerdere mogelijkheden voor market
Mee eens, ik heb me dan zo gek laten makend at ik toch maar aan de CC begonnen ben maar ben er ook zeker geen fan van.
- Algemene updates beschikbaar, laat fabrikant maar komen met zijn gui-shit
Zie ik het liefste ja maar niet te koste van de openheid, aangezien het nu niet ndroid zelf is maar de fabrikanten...
- Garantie bepaling nalv updaten software (als fabrikant consument niet tegemoet komt)
Half mee eens, je koopt een product dat aan je wensen voldoet, dat is dus de staat waar in je het koopt, tuurlijk als die fabrikant aan geeft Android x.x er op gaat draaien dan hebben ze zich aan hun eigen afspraken te houden ;) Maar verplichten dat ze moeten updaten vind ik niet kunnen, ook dat is weer een stukje vrijheid met Android wat ik liever niet ingeleverd zie. Daarbij komt Google zelf met enige regelmaat met een telefoon die niet van 3de afhankelijk is... mocht je dat dus heel graag willen moet je daar voor gaan.
- Verwachting patroon updates, tot welk niveau zal de telefoon updates kunnen ontvangen
Dat zou heel fijn zijn van te voren te weten, en natuurlijk moeten ze zich er ook nog aan houden ;) Maar dat maakt het kiezen zeker makkelijker voor veel mensen!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 oktober 2010 10:05]

Half mee eens, je koopt een product dat aan je wensen voldoet, dat is dus de staat waar in je het koopt, tuurlijk als die fabrikant aan geeft Android x.x er op gaat draaien dan hebben ze zich aan hun eigen afspraken te houden ;) Maar verplichten dat ze moeten updaten vind ik niet kunnen, ook dat is weer een stukje vrijheid met Android wat ik liever niet ingeleverd zie. Daarbij komt Google zelf met enige regelmaat met een telefoon die niet van 3de afhankelijk is... mocht je dat dus heel graag willen moet je daar voor gaan.
Motorola heeft er zelf voor gekozen dat ze geforceerd worden te updaten omdat het de Motorola's keuzen was om de Bootloader op slot te gooien. Motorola heeft bij verkoop ook gezegd dat de telefoon Flash ondersteunt. En dat zit in Froyo tenslotte.
Ik ben eens met wat je zegt begrijp me niet verkeerd maar het is echt Motorola dit het zich zelf heel moeilijk maakt.
Haha ja dat flash hadden ze niet moeten beloven en ik had zelf (want ik heb de milestone ook gehad) een foto van de doos met een quote die ze OOK niet waarmaken (foto kan ik niet terugvinden maar staat ergens op Motorola's facebook samen met de IT/SE/DE verpakkingen :D)...
the phone without compromise.
edit:
Gevonden:
http://www.facebook.com/#...028972&set=o.121867580498

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 oktober 2010 14:00]

Volgens mij stelt Google ook eisen aan de telefoon. Wat de minimale resolutie moet zijn, GPS, enz.
Ik weet alleen niet hoe streng die eisen zijn.

Na googlen vond ik ook dit artikel hierover:
nieuws: 'Google stelt eisen aan hardware voor nieuwe Android-versie'
Ja dat is dus het gerucht wat al lang is bevestigd dat dat NIET waar is (dag of 2 erna ofso)... Google's eigen woorden iig :)

En google stelt helemaal geen eisen aan resolutie of GPS voor Android, WEL voor 'with Google' devices maar dat heeft dus niks met Android zelf te maken maar met de apps van Google binnen Android :) Dus een fabriaknt mag Android telefoons maken met een display van 10x10px als die dat wil, moet ie enkel zelf ondersteuning inbouwen want die is niet standaard aanwezig maar het mag gewoon en is dus geen onderdeel van een verplichting van Android :D
Anoniem: 265093
18 oktober 2010 09:34
Leuke ontwikkelingen dit, als de fabrikant het niet doet, dan doet iemand anders het. Overigens is er voor de galaxy spica (I5700) inmiddels ook een redelijk goed werkende froyo, al is daar de snelheid nog niet zo hoog; maar alsnog twee keer hoger dan met 2.1. Ook hebben ze ervoor gezorgd dat dat ding nu multitouch heeft, en fm-radio is onderweg.

Dit terwijl Samsung nog op 1.6 zit, en de update naar 2.1 nog moet uitbrengen.
Froyo voor de Spica hapert nog wel eens inderdaad (scrollen menu's etc) maar werkt inderdaad beter dan de 2.1 versie, is imo vlot genoeg en is rete stabiel (v7, werk er nu een maand mee, nog niet gecrashed). De update naar 2.1 mag je denk ik wel vergeten, die zou maanden geleden komen.

Leuk voor de Milestone eigenaren, krijgen (hopelijk) het zelfde succes verhaal als behaald met de Spica!
Hoezo zijn dat hackers? Op XDA noemen we ze gewoon devs, of als het gaat om een ROM chefs.
Overigens wel brilliant dat die gasten dit voor ons mogelijk maken, nog even en ik kan op m'n HD2 een triple boot doen, WM 6.5.3, Android2.2 en WP7 (en als ik linux fan was ook nog Ubuntu)
Ze hebben inderdaad diverse namen in het nieuwsbericht.

In de eerste regel heten ze nog software ontwikkelaars.
Scripters, modders, devs, hackers, ach geef ze een naam :)
De maker van Cronos Android heeft ook een milestone froyo rom. Link

Dat is van 4 okt. Dus ik snap ook de heisa niet zo.
Het grote verschil is dat de rom van Cronos, nadlabak en MotoFrenzy gebaseerd zijn op de 2.1 kernel, met wat handmatige geladen kernel modules. Deze ROM bevat de eerste officiële 2.2 kernel die draait op de Motorola Milestone. Daarnaast komt deze rom officiëel van Motorola wat hem onderscheidt van de rest. De 2.2. kernel is voor de Milestone bijzonder vanwege de bootloader-lock.

Kleine toevoeging:
nadlabak zal zeer binnenkort wel een CyanogenMod 6 uitbrengen met de op 2.2. gebaseerde kernel.

[Reactie gewijzigd door Mr_Q op 19 oktober 2010 08:02]

G.O.T is hier Group Of Ten en niet de Gathering Of Tweakers trouwens...

Leuk nieuws voor de milestone eigenaren dit! Ten minste als het echte tweakers zijn (en het dus aandurven om te flashen)!
Dat had wel in het artikel gemogen, desnoods met <acronym> oid...
ik wilde inderdaad ook net zeggen..
zijn dat onze tweakers hier???
jammer dat het niet zo is had ik wel echt gaaf gevonden!
Je dacht toch zeker niet dat mensen op Tweakers filmpjes in het Koreaans maken? Anders doen ze wel heel veel moeite om zich anoniem te houden...
Kijk dat is nog eens vooruitgang! Ik heb er ook over gedacht om een Milestone te kopen maar de tragere hardware en dus uitsluiting voor Froyo hebben me ervan weerhouden. Toch mooi dat er weer mensen zijn die hun uiterste best doen om het 'onmogelijke' mogelijk te maken :D
Deze ROM is overigens de eerste volledig Nederlandse 2.2 ROM. Voorgaande hadden ookal support (met de 2.1 kernel) voor Nederlands, echter was dat vaak toch nog deels Engels (gemixed).

Om op de market alle applicaties te kunnen zien was direct bij de release al een patch beschikbaar. Deze zit al ingebakken in de OpenRecovery 2.0 van G.O.T. Daarnaast is het onduidelijk of de 3G Tethering applicatie werkt of niet. Bij Vodafone kwam er geen response met de originele applicatie. Echter werkt 'Wireless Tether for Root Users' wel gewoon prima (mits je root hebt uiteraard)!

[Reactie gewijzigd door Mr_Q op 19 oktober 2010 08:07]

Ik dacht dat er ook gewoon een officiële Froyo update kwam voor de Milestone nieuws: Motorola gaat Froyo-update voor Milestone uitbrengen

Edit: Niet goed gelezen.

[Reactie gewijzigd door Crim op 18 oktober 2010 10:20]

Anoniem: 168805
@Crim18 oktober 2010 10:18
Dat staat zelfs in het bericht...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee