Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

De Nokia N900 is over te klokken door de kernel van het besturingssysteem op de smartphone aan te passen: er kunnen snelheden tot 1GHz behaald worden. De OMAP3430-processor van de N900 draait standaard op 600MHz.

Nokia N900Ontwikkelaars van het Maemo-forum zijn er in geslaagd de kloksnelheid van de Nokia N900 op te voeren tot 1GHz. Bij een snelheid van 1050MHz blijkt de telefoon nog in staat om te booten, maar is deze voor de rest niet bruikbaar. Standaard draait de processor in de smartphone op een snelheid van 600MHz. Voor de overklok is de kernel van het Maemo-besturingssysteem aangepast: het is niet nodig om het voltage van de cpu op te schroeven voor het overklokken.

De Nokia N900 draait op de OMAP3430-processor van Texas Instruments, die gebaseerd is op de Cortex A8-core met ARMv7-instructieset van ARM. Andere telefoons met deze processor zijn al eerder overgeklokt: de kloksnelheid van de Palm Pre kan opgevoerd worden naar 800MHz. De OMAP3430-processor in de Motorola Milestone bleek net als de N900 tot een snelheid van 1GHz opgekrikt te kunnen worden.

Na tests van gebruikers blijkt dat de N900 op een snelheid van 900MHz na lange tijd nog stabiel blijft. Wie geen risico wil nemen kan in kleinere stapjes overklokken: met verschillende kernel-files kan de N900 in stappen van 25MHz tot 50MHz overgeklokt worden.

Nokia N900 Overklok

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Leuk, maar dan is de batterij zo leeg en dan wordt je telefoon een heethoofdje. :z Een hete telefoon die maar een paar uur meegaat, daar heeft niemand wat aan.
het is niet nodig om het voltage van de cpu op te schroeven voor het overklokken.
Dus het stroom verbruik zal vrijwel niet stijgen ;)

EDIT: ik zie hier wel echt veel mensen die denken dat dat ding ineens binnen een week dood gaat of ligt te gloeien in je zak....
Voor deze persoonen:
1: lees het artikel!
2: verdiep je heel even in overclocken....
Want:
1: de chip is er voor gemaakt (voor 600mhz tot 1Ghz+)
2: de (eventuele) koeling is gemaakt voor het voltage waar de chip op draait.
En het voltage word dus NIET verhoogd, Dus word hij ook niet warmer!
3: de energie bespaarden functies zoals terug clocken naar 125mhz (en het daarbij behoorden voltage) blijven in tact.
Conclusie:
-Je krijgt hier mee een gratis performance boost die de N900 gehakt laat maken van alle telefoons met een snapdragon @ 1Ghz :D
-Veder gaat je telefoon niet minder lang mee en zal er vrijwel geen verandering in baterijduur optreden.
sterker nog, omdat je telefoon minder lang over taken doet, kan hij zich weer sneller in een energie besparen stand zetten en zou je in theorie zelfs energie besparen :D

[Reactie gewijzigd door Toettoetdaan op 5 april 2010 17:25]

hier maakt u een elektronische fout.
op het moment dat je het voltage niet opschroeft kan het stroom verbruik wel omhoog gaan.
en daar mee is de accu sneller leeg.

W = U * I

indit geval:
W = watt (vermogen)
U = voltage (spanning)
I = ampere (stroom)
ookal blijft U gelijk I gaat omhoog en daarmee ook W

en door dat het vermogen omhoog gaat wordt er meer warmte geproduceerd.
Om I te doen stijgen bij dezelfde U heb je een lagere weerstand nodig. Hoe verklaar je dat een overclockte processor een lagere weerstand zou hebben?

Een betere formule is E = c * f * U
met in dit geval:
E = opgenomen vermogen
c = constante afhankelijk van de processor, evenredig met het aantal transistoren
f = frequentie
U = spanning

Dus door de frequentie van 600MHz te verhogen naar 1GHz zal er 66% meer vermogen opgenomen worden, en dus ook 66% meer warmte afgegeven worden.
Door de spanning niet te verhogen vermijd men wel het kwadratisch effect op het vermogen.

Een geweldige bron:
Why P scales as CVf is so obvious (part 1)
Why P scales as CVf is so obvious (part 2)

[Reactie gewijzigd door Malantur op 5 april 2010 18:39]

Om I te doen stijgen bij dezelfde U heb je een lagere weerstand nodig. Hoe verklaar je dat een overclockte processor een lagere weerstand zou hebben?
transistoren die vaker/langer open staan? O-)
transistoren die vaker/langer open staan?
Om het verhaal compleet te maken: dit klopt niet helemaal. Processoren gebruiken vooral stroom bij het schakelen, daar tussenin is het gebruik minimaal.
(bovendien staan transistoren juist korter open of dicht bij een hogere kloksnelheid).

Dit heeft twee redenen:
1. Bij het schakelen van een transistor moet de gate opgeladen dan wel ontladen worden. Dit kost een beetje stroom.
2. Alle moderne processoren (sinds 1976) gebruiken cmos-technologie.
Dat betekent dat een combinatie van n-mos en p-mos transistors op zo'n manier geschakeld wordt dat in de '1'-stand de ene transistor dicht staat, en in de '0'-stand de andere. Tussen die momenten in is er een moment waarop beide transistoren schakelen, en dn is er een beetje lekstroom.

Kortom: elk schakelmoment kost vermogen. Daarom schaalt het vermogen ongeveer lineair met de kloksnelheid. Malantur heeft helemaal gelijk.

(diederik77 heeft hier als derdejaars electrical engineering wel wat over geleerd)

[Reactie gewijzigd door diederik77 op 5 april 2010 23:23]

Wel, je geeft het toch zelf al aan dat dan het vermogen omhoog gaat:

E = c * f * U

c = constante (vd processor)
U = spanning (wordt niet opgedreven)
f = frequentie (en jawel deze gaat hier omhoog)

==> Gevolg: E gaat ook omhoog, dus gaat ook de batterij sneller leeg, en zal ie dus ook sneller warm worden.

Conclusie: het maakt niet uit welke formule je gebruikt, natuurwetten blijven behouden in beide formules, en zoals Prototype ook al zegt: de weerstand wordt inderdaad verlaagd doordat de transistoren net iets vaker opstaan.
dat dacht ik ook al inderdaad :D
e (eventuele) koeling is gemaakt voor het voltage waar de chip op draait.
En het voltage word dus NIET verhoogd, Dus word hij ook niet warmer!
Een processor wordt wel degelijk warmer als je hem overklokt zonder dat je het voltage verhoogd. (Misschien niet bij 'idle' gebruik, maar bij intensief gebruik zeker wel).

Heet zal hij niet direct worden, maar wel 'wat warmer'.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 5 april 2010 17:28]

Weet ik, daarom gebruik ik ook een paar keer 'vrijwel' in mijn uitleg, maar als menden denken dat dat ding al ontploft als je hem op een hogere kloksnelheid laat werken, hoe moet ik ze dat dan uitleggen?

En in bij een normale CPU is dat warmte verschil maar 1 tot 3 graden, zeg van 50 naar 53... bij een ARM CPUtje valt dat verschil echt in het niet.

@E_E_F
dat die chip op 600Mhz loopt heeft gewoon te maken met yields en marketing, als Snapdragon een 1,5Ghz chip uitbrengt zal hier wel een 800Mhz variant van komen. of misschien wel een 1Ghz, kijk maar naar normale cpu's.
(waar je trouwens ook veel CPU's hebt die op dezelfde chip gebaseerd zijn en het zelvde voltage/gebruik en toch andere snelheden hebben)

[Reactie gewijzigd door Toettoetdaan op 5 april 2010 20:37]

Wenie hoor maar ik heb hier eentje met een OMAP en die word zeker wel warmer en gebruikt ook meer stroom.
Mijn I7 draaid op minder volt als standaard maar die word zeker warmer, en over de 130watt ga ik zeker.
1: de chip is er voor gemaakt (voor 600mhz tot 1Ghz+)
Hoe kom je daarbij?
De site van Texas Instruments vermeld geen enkele Cortex-A8 met een RISC knoksnelheid hoger dan 720MHz. Dus beweren dat deze ervoor gemaakt is gaat een beetje mank. Een ingenieur bij Nokia zegt zelf dat 600MHz al gewaagd is!
Bij ARM zeggen ze dat de chip schaalbaar is tot 1GHz+, maar daarmee is niet elke chip plots gemaakt om op die snelheid te lopen.
2: de (eventuele) koeling is gemaakt voor het voltage waar de chip op draait.
En het voltage word dus NIET verhoogd, Dus word hij ook niet warmer!
Nope, zoals ik hierboven ook al vermeldde: E=c*f*U, dus door de frequentie te verhogen gaat deze chip 66% meer warmte afgeven.
3: de energie bespaarden functies zoals terug clocken naar 125mhz (en het daarbij behoorden voltage) blijven in tact.
Is dat ook zoiets waar je vanuit gaat? Op mijn computer heb ik net Speedstep en C1E uitgeschakeld omdat dit de stabiliteit van je processor in het gedrang kan
brengen.

Ik hoop dat er straks nog anders gemod wordt, zodat niet iedereen deze onjuiste informatie verder gaat verspreiden..

[Reactie gewijzigd door Malantur op 5 april 2010 19:13]

Die 600 MHz is misschien gewaagd om de telefoon te kunnen laten functioneren in extreme omstandigheden. Elk elektrisch apparaat is gemaakt om te functioneren binnen bepaalde temperatuurgrenzen. Bij temperaturen (uit de dikke duim) boven de 60 graden zou de telefoon vrijwel zeker kunnen functioneren op 600 MHz, maar uitvallen als hij verder wordt overgeklokt.

Bij normaal gebruik (in de broekzak, dus op 37,5 graad celsius) is in Nederland al redelijk warm, dus dan heb je wat marge om te kunnen overklokken zonder dat je tegen limieten aanloopt.
Ik ben dan toch wel benieuwd wat de filosofie van Nokia 's designers is geweest als het allemaal toch niets uitmaakt. Het is gewoon niet logisch.
In het artikel staat toch dat de telefoon niet meer bruikbaar is met deze overclock? Lijkt me reden genoeg.
Alleen wanneer je hem nog verder opfokt (fucked up).
In het artikel staat dat hij boven de 1000Mhz niet meer bootte, dus van 600.hz naar 1Ghz gaat wel gewoon ;)
de processor is gebouwd met CMOS technologie. De energuie opname daarvan is wel degelijk afhankelijk van de klokfrequentie. Bij elke keer dat de logica omschakelt wordt namelijk lading verplaatst. De energieopname van zo'n chip is bij gelijkblijvende spanning lineair afhankelijk van frequentie, P=a.f+b

Het is effectiever om de spanning te verlagen, want dat gaat kwadratisch: P=1/2CV

[Reactie gewijzigd door springtouwtje op 5 april 2010 18:26]

Dus jij denkt dat voltage gelijk is aan energie? Het voltage kan wel gelijk blijven, maar als die chip door overclocken 2x zoveel stroom verbruikt zal hij dus ook 2x zoveel energie dissiperen.
2: de (eventuele) koeling is gemaakt voor het voltage waar de chip op draait.
En het voltage word dus NIET verhoogd, Dus word hij ook niet warmer!
Dit punt is zelf verzonnen, want het verbruik stijgt met zowel voltage als frequentie. De koeling hoeft dus niet afdoende te zijn. Ik kan je het puntje 'verdiep je heel even in overclocken....' aanraden ;)

De conclusies zijn ook wishful thinking en komen uit dezelfde dikke duim.
Soms zou je echt willen dat er hier moderatoren waren die posts verwijderen als ze echt onzing zijn zodat we niet met zijn allen wikipedia moeten gaat quoten om te laten zien dat het onzin is.

Snellere CPU en het zelfde verbruik en gelijke warmte. Koeling gemaakt op voltage...
Waar haal je het vandaan? En dat allemaal over een nonsense bericht over een tweak zonder echte waarde.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 5 april 2010 20:23]

Soms zou je echt willen dat er hier moderatoren waren die posts verwijderen als ze echt onzing zijn
Excuses voor de off-topic, maar we hebben hier wel degelijk moderators; jij zou je ook aan kunnen melden. Die mogen echter alleen posts op -1 zetten als ze "ongewenst" zijn, "nonsens" is geen geldige reden voor een -1 (of het dat wel zou moeten zijn laat ik in het midden; als je daarover wilt discussiren moet je in het forum wezen).
Hmm, de toon van mijn post doet misschien anders vermoeden, dus even ten overvloede: ik ben geen crew member.
Als het zoals op de Android werkt heeft het zeker wel nut, als je telefoon ilde is en scherm uit dan @ hij terug naar originele spec en als je dat ding aanzet dan gaat hij naar 1ghz.. dan zou het wel nut hebben.
Ik zou zelfs stemmen voor onderclocken in idle modus, aangezien dat de batterijduur zou kunnen verlengen. Bovendien zal het gebruik wel meevallen bij het overclocken, omdat het voltage niet omhoog hoeft.

[Reactie gewijzigd door Xirt op 5 april 2010 20:40]

Dat het voltage niet omhoog gaat zegt niet direct iets over het verbruik, dan heb je het volgens mij toch meer over het aantal geleverde ampere... dat zal toch echt wel omhoog gaan bij overclocken, dus gaat je accu ook sneller leeg.
Een groot deel van het verbruik wordt veroorzaakt door het op- en ontladen van (grotendeels parasitaire) capaciteiten. Bijvoorbeeld het kloksignaal verspreiden naar alle delen van de chip, dat kost best wat "draad". De hele clock tree in totaal heeft daardoor een flinke capaciteit, die bij elke tik opgeladen (clock = 1) en weer ontladen (clock = 0) moet worden. Als je overklokt, dan gebeurt dat vaker per seconde, zodat je verbruik (energiegebruikt per seconde) ook toeneemt.

@Silverstein:
Ik heb het toch ook helemaal niet over condensatoren...!? Een condensator is inderdaad bedoeld als element met een bruikbare hoeveelheid capaciteit en zo min mogelijk weerstand, lekstroom, etc. Maar dat betekent niet dat andere elementen (zoals draden) opeens geen capaciteit hebben.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 6 april 2010 23:10]

Je weet wel dat een condensator een geheugen element is? oftewel een (ideale) condensator kan geen vermogen dissiperen, hij kan het enkel opslaan. Vervolgens wordt het door de weerstand van de draad gedissipeerd en dus omgezet naar warmte.
Ja maar dit betekend ook dat je simpel kan onderclocken. Kan gewenst zijn als je bijvoorbeeld op reis gaat.
Mischien in de winter :o . Dan kun je een telefoon gebruiken als handwarmer. Gewoon even een automatische overclock app downloaden! En je hebt een prima handwarmer
de mijne loopt op 800 mhz, idle 125, normaal op 600 mhz en idle 250.
en de batterij blijft makkelijk een dag meegaan en blijf nagenoeg ongeveer hetzelfde als normaal.

heet word die helemaal niet, had eerder nog 900mhz geklokt en geen last gehad van de hitte.

tevens is de cortex a8 gemaakt om vanaf 600 tot 1ghz+ te draaien

]Cortex-A8 Processor
Cortex-A8 Processor Image The ARM Cortex™-A8 processor is based on the ARMv7 architecture and has the ability to scale in speed from 600MHz to greater than 1GHz. The Cortex-A8 processor can meet the requirements for power-optimized mobile devices needing operation in less than 300mW; and performance-optimized consumer applications requiring 2000 Dhrystone MIPS.

[Reactie gewijzigd door atoombom op 5 april 2010 17:00]

Hier ook op 800mhz, geen enkel probleem en het is zeker wel merkbaar :)

Heet worden doet hij ook niet, en dat hij idle terugklok naar 125 mhz komt de batterij weer ten goede.
De heavy user zal misschien merken dat de batterij minder lang mee gaat omdat hij dan vaker hoger zal klokken.

En who cares dat hij dan geen 10 jaar mee gaat maar 5 jaar, ik niet tegen die tijd is die al lang weer vervangen.
Het effect van 125MHz in idle zal gering zijn; wanneer de telefoon echt idle is gaat deze in een slaapstand. De 125MHz stand wordt eigenlijk alleen gebruik bij het uitvoeren van hele lichte taken zoals het lezen van teksten op het scherm. Bij het afspelen van een MP3-bestand gaat 'ie bij mij al naar 500MHz.
het laten terug klokken van de CPU kan erg veel nut hebben maar dan moet de software wel slim geschreven zijn/worden. beter met de resources omgaan bv.
de al oude Winamp 2.95 is net zo goed in het afspelen van mp3, wma, acc, wav.
als de huidige Winamp 5.57, Windows Media Player 12 en itunes.

alleen gaat Winamp 2,95 beter om met zijn resources.
het was dan ook geen probleem om met een 100mhz machine alles te kunnen terwijl itunes en media player 12 met de huidige minimum vaak niet eens soepel gaan werken.

maar aangezien de N900 op een linux kern draait is een mediaplayer met weinig eisen altijd nog zelf te schrijven kost alleen wel een x aantal vrijetijd
Hoe komt dit de telefoon ten goede. Erg leuk die benchmarks. Maar ik zie toch liever wat het uitmaakt in het gebruik van de telefoon.
ik denk dat het multitasking weer net iets beter gaat, terwijl dit al top was.
misschien dat ik hem over een jaartje aanschaf tenzij er een betere versie komt, heb net uiteindelijk de al weer verouderde 5800 besteld. (arme tweaker)
Nou de 5800 is niet zo slecht hoor. Heb hem zelf ook. Maar ja hij doet wel onder voor de betere smartphones.
Ik heb mijn N900 inmiddels overclocked tot 900Mhz, en het effect is duidelijk merkbaar. De menu's gaan een stuk vloeiender, browsen gaat vlotter en het afspelen van HQ-videobestanden gaat beter. Ik merk nog geen extra hitteontwikkeling en ook is de telefoon nog 100% stabiel.

Er is weldegelijk een grote meerwaarde dus!
En je batterijduur?
Klopt dan pendeld hij tussen de 125 en 500 MHz als ik muziek luister op de achtergrond.
We zullen het van de week wel merken als ik hem weer gemiddeld gebruik hoe de batterij het uit houdt.

Valt het mee gaan we zeker de 900MHz ook eens proberen.
Als je op hetzelfde voltage tot 1GHz komt... dan kan je natuurlijk ook het voltage omlaag schroeven om op stock snelheid te draaien. Voordeel? Langere accuduur, minder warmte, levensduur materialen verlengd. Mooie wisselwerking.