Motorola wil dit jaar smartphone uitbrengen met 2GHz-cpu

Motorola wil nog dit jaar een smartphone uitbrengen met een processor die op een kloksnelheid van 2GHz draait. Dat heeft de ceo gezegd. De snelste smartphones die nu te koop zijn, draaien op een maximale snelheid van 1GHz.

Motorola MilestoneDe 2GHz-smartphone moet aan het einde van dit jaar op de markt verschijnen, zegt ceo Sanjay Jha van Motorola. Jha wilde niet meer kwijt dan de kloksnelheid, maar een andere topman, die anoniem wilde blijven, sprak over een smartphone 'met alle technologie die je heden ten dage in een smartphone kunt stoppen'.

Er is een grote kans dat de smartphone op Googles Android-platform gaat draaien. Motorola zet sinds vorig jaar zwaar in op smartphones met Googles mobiele OS; het bracht onder meer de Milestone en Milestone XT720 uit in Europa en de Droid in de Verenigde Staten. Vooral die laatste is veel verkocht. Deze toestellen draaien op de Cortex A8-cpu Omap3430 van Texas Instruments. Deze kan tot 1,2GHz worden overgeklokt, maar Motorola heeft besloten de retailversies tot 550MHz onder te klokken. De standaardsnelheid van deze processor in veel andere toestellen is 600MHz.

Het is onbekend op welke processor de 2GHz-smartphone zou moeten draaien. Qualcomm brengt zijn Snapdragon-processor vooralsnog niet op die kloksnelheid. Wellicht gaat het om de Tegra2 van Nvidia, al is niet duidelijk of die op 2GHz kan draaien. De Tegra2 heeft een Cortex A9-core, die meer prestaties per MHz kan leveren dan de Cortex A8- en Scorpion-cores, die in huidige smartphoneprocessors worden gebruikt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

11-06-2010 • 09:08

77

Reacties (77)

77
77
38
0
0
14
Wijzig sortering
Blijft natuurlijk het probleem met accuduur staan. Meer kracht is vaak ook meer stroomverbruik. Persoonlijk zou ik liever betere accuduur en kleiner/lichter ontwerp zien dan volgestopt met features die ik niet teveel moet gebruiken omdat'ie anders het eind van de dag niet haalt.
Dat valt wel mee, de procede's worden ook kleiner waardoor vaak de nieuwere en snellere zuiniger zijn dan de oude generatie.
Inderdaad in deze optiek zou je eigenlijk beter een 50Mhz cpu'tje kunnen gebruiken. Tijdens ontwikkeling is het een bekend probleem dat een hogere klok snelheid ook meer energie verbruikt echter zeker mobiele CPU'tjes zijn juist ontworpen om energie zuinig te werken. Het zou mij niet verbazen als je een 500 Mhz mobiel cput'je afzet tegen een 500 Mhz oude laptop cpu dat ze extreem veel zuiniger zijn.
Neemt niet weg, wat moet je ermee? Ik merk bij m'n gewone computer al dat ik gewoon niet meer upgrade de afgelopen 3 jaar vanwege dat de huidige setup voor mij voldoende is. Wat kan ik op m'n mobieltje doen dat ik zoveel snelheid nodig heb?
Misschien dat men op termijn dan ook wel de ontwikkelingen uitsplitst in mobieltje met veel cpu-kracht en mobieltjes met iets minder cpu maar wel bv nog langere batterijduur.
mhz'en zijn natuurlijk niet alles...
neem een snapdragon 1ghz cpu en vergelijk de prestaties daarvan met een mobiele PIII 1Ghz...
mhz'en zijn natuurlijk niet alles...
neem een snapdragon 1ghz cpu en vergelijk de prestaties daarvan met een mobiele PIII 1Ghz...
Laat de benchmarks maar zien. En zet dan ook het stroomverbruik tegen elkaar af. Conclusie: ARM geeft veel meer performance per Watt dan Intel. Dus ook een ARM-based apparaat met dezelfde performance als een PIII zal veel zuiniger zijn dan die PIII.
Intel stopt dan ook geen PIII in tablets/smartphones, maar de Moorestown-core Atoms, die vrijwel dezelfde performance/watt als de huidige ARMs hebben.
Kijk eens naar de nieuwe Galaxy S om een goed voorbeeld te nemen, hoge resolutie 1Ghz proc (45nm). Die gaat vrij makkelijk meer dan een dag mee wat veel is t.o.v. andere smartphones.
Tot nog toe zorgen de nieuwe generaties (smartphones) voornamelijk voor verbeteringen.

Dat je het zelf niet nodig hebt is prima, er zijn genoeg alternatieven. Ik maak wel graag gebruik van de nieuwe ontwikkelingen.

(Tevens reactie op -RetroX-)

[Reactie gewijzigd door Team-RiNo op 30 juli 2024 23:34]

Bepaalde partijen zijn bezig met (simpele) foto/videobewerking voor smartphones.

Dat zou logisch zijn, aangezien diezelfde foto's / video's vaak gemaakt worden met de genoemde smartphones.

Met wat technologische ontwikkelingen moet het mogelijk zijn lichtgevoeligere mini-camera's te maken. TI heeft chips in ontwikkeling die overweg kunnen met afbeeldingen van 20MP (OMAP4 geloof ik). Vermoedelijk heeft het daarmee te maken.

Tevens nemen bepaalde taken - bijvoorbeeld het openen van een PDF - een 'constant aantal berekeningen' in beslag. Dat betekent dat een snellere SoC dus ook sneller de genoemde taak kan uitvoeren. Dus 2x zo snel een PDF'je openen of scrollen.
Wat je er mee moet? Wat kan je er niet mee bedoel je zeker ;)

Dat jij tevreden bent met een oude PC wil trouwens niet zeggend dat andere dat ook zijn! In tegendeel beetje tweaker koopt elk half jaar toch wel wat nieuws voor in ze PC?
het zou toch wel een duur grapje zijn om elk halfjaar 4GB 1600 mhz RAM aan te kopen of een videokaart van €300 of een nieuwe waterkoelingsset ala €200. Een keer per jaar/anderhalf jaar is wat realistischer.

Daar telefoons, consoles e.d. niet bijgerekend natuurlijk
Anoniem: 178824 @Team-RiNo11 juni 2010 09:33
En de beeldschermresolutie gaat omhoog zodat de levensduur van de accu weer naar beneden gaat.

Het wordt tijd om grotere accu's optioneel te gaan aanbieden. De nieuwe iphone is ook zo'n toestel: nieuwe generatie: 25% dunner. Voor wie een dun toestel wil: top -> maar waarom dan geen optioneel accuexpansionpack. Van mij had het toestel wel 25% dikker mogen zijn als ie daardoor 5 dagen meegaat (ipv 2 tot 3).

Voor digitale videocamera's is het al heel gebruikelijk dat er accu's met meer capaciteit te krijgen zijn. Vaak wordt budget geleverd en kan je een betere bestellen via de winkel (en anders via de servicelijn).

Tijd voor de Europese Commissie om een minimum accuduur op te leggen!
Wat een onzin. 1 Dag is al prima. Een docking station naast je bed en een dock in je auto en je hebt geen omkijken naar je telefoon. Zo doende heb je altijd een volle batterij en zit je nooit na 5 dagen van oja mijn telefoon is leeg ik moet hem weer eens opladen. En dan doet het er niet toe of de batterij 2 of 3 dagen mee gaat.
Als je zo'n strak regime aanhoudt en je doet verder nooit wat anders dan elke dag thuis komen, dan werkt het ja. Maar een lange accuduur zodat je dat regime niet eens zo strak hoeft aan te houden of geen opladers hoeft mee te sjouwen is natuurlijk altijd veel prettiger, daar kan ik echt niks negatiefs aan ontdekken. Ik wacht met smart op de dag dat een accu gewoon een week met vol gebruik mee gaat.
Dat het kan, absoluut. Waarom het nog niet wordt gedaan, geen idee. Het is ook maar wat je smartphone noemt, als ik mijn Nokia E52 neem, in zekere zin toch echt een smartphone, minder dan 10mm dik én ik kan er +5 dagen mee op 1 accu als ik er niet al teveel me doe en zonder uitzondering kan ik er langer dan 48 uur mee doen, ook al gebruik ik uren GPS en staat de internet verbinding (nog slecht bereik ook) tijdens kantooruren altijd open.

Dus de mogelijkheden zijn er echt wel, had hem 3 mm dikker gemaakt en de accucapaciteit had kunnen worden verdubbeld. Zie ook de nieuwe iPhone, dunner dan 10mm en toch zit er een "dikkere" accu (lees: meer capaciteit) in dan vorige generaties. En hoeveel meer hardware wil je nog in een telefoon stoppen. In de toekomst zal er alleen maar meer ruimte zijn voor grotere accu's en heel veel dunner dan 10mm wil je een telefoon toch niet maken.
Wat we echt nodig hebben is een revolutie op accu-gebied, een nieuw proces wat minder ruimte nodig heeft en duidelijk veel langer meegaat. Dat heeft echter niet zoveel met technologie, danwel met chemie te maken en dat soort onderzoek duurt erg lang.
wat een onzin. 12 uur is al prima, als je gewoon een dokcing station in je huis hebt, eentje op je werk, eentje in de auto, eentje meeneemt met een zonnepaneel dan heb je eigenlijk genoeg aan 6 uur...
Kijk je kunt het zo gek maken als je wilt, en het is altijd onzin wat je dan zegt...
Het is nog steeds zo dat als de accu-duur kort is het altijd wel zal voorkomen dat ie net dood gaat wanneer je hem nodig hebt : en hoe minder de accu-duur hoe groter die kans..
In ieder geval mijn complimenten : jij bent echt HET voorbeeld van het consumisme :P laten we alles zo energie-inefficiënt mogelijk maken, we kunnen toch overal (goedkoop) laden... Totdat energie duur wordt, dan ben je ook de eerste die gaat klagen, hoe kan je anders je mobiel altijd geladen hebben ? Owh, en natuurlijk kosten die dockingstations ook niets toch ? ;)
Serieus, hierbij de prijs van kortzichtigheid :D
Lang niet iedereen is constant in de buurt van zijn huis of een auto, voor die mensen is het wel chill als een telefoon lang mee gaat.
Die kunnen voor een telefoon gaat met een slomere processor die dus langer doet met ze accu...

Als ik nou een minimale aflegbare afstand van een auto wil hebben van 800km moet ik geen Ferrari kopen natuurlijk ;) Dan ga ik voor een Polo Bluemotion oid ;)

Het is heel simpel wil je performance offer je tijd op en andersom :P Dat is met ALLES ongeveer in het leven, en dan is het bij smartphones ineens anders denk je?


Maargoed de CPU is toch niet de grootste stroomslurper (dat is met op 1 het scherm als het aan staat, en op 2 het continue verbinding houden over 3G of snellere protocollen!) dus het gaat toch nergens over ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juli 2024 23:34]

Of je underclocked je telefoon dan gewoon, ik bedoel met een 2GHZ processor heb je wel wat ruimte lijkt mij?
Het blijft een mooie ontwikkeling natuurlijk. Motorola wil niet achterblijven op de smarphonemarkt. Ontwikkelingen op dat gebied zijn in 2009-10 in een stroomversnelling terechtgekomen. Milestone was een supertoestel toen het uitkwam. Maar door de concurrentie met Nexus One, Desire, X10 en binnenkort nieuwe Iphone wordt ie snel overschaduwd. Geen enkele fabrikant zal lang meer wachten met het uitbrengen van een topmodel. Binnenkort komen er mobiele dualcores uit en volgend jaar wellicht quad cores. Een groter scherm van 4,3 tot 5 inch en je hebt een ideaal internet toestel voor op de bank.

Ik weet niet in hoeverre de accuduur belangrijk is tegenwoordig. Ik vind 1 dag eigenlijk voldoende. Te weinig? Valt wel mee. Ik zit vaak op internet, check mijn mail, mijn facebook, hyves, twitter enz. Als mijn Desire 1 dag haalt ben ik een blij mens. Maar dat gebeurt niet, gewoonweg omdat ik hem veel gebruik. Dat deed ik vroeger niet met mijn nokia 6310i waarmee ik alleen maar belde en smsje struurde. Ik heb altijd een usb kabel bij me waardoor ik overal mijn telefoon kan bijladen. In de auto ook één erbij en thuis in de woonkamer en de slaapkamer. Zo kan je overal opladen. Ouderwetse standby tijd van een week kan je vergeten met de smartphone.
Stand by haalt ie wel aantal (2 a 3) dagen hoor, maar zoals je al aangeeft is een telefoon nooit zo lang stand by omdat je hem (veel) gebruikt (is geen stand by :P) en dat kost nou eenmaal stroom :)
Dus januari 2011 hebben we een 5 inch scherm met dualcore 2Ghz processor en 2Gb ram. HDMI output. Hopen dat ze er standaard 16 GB opslag in plaatsen en mogelijke uitbreiding van 2 x 64Gb. Prachtig :)

(Maak het toestel dan nog maar 100,- extra duurder en stop er een hightech accu in zodat hij minimaal 2 dagen volhoud op volle belasting.
Nee joh, doen ze niet.. Ze gaan eerst uitmelken :*)
Klopt, maar dat hangt nog wel af van hoe men de telefoon designed. De nieuwe iPhone bijv. heeft ook een enorme snelheids-boost gekregen, hogere resoluties etc. waardoor ik ook bang was dat dat de accuduur zou benadelen, maar door slim om te gaan met het design kan je dat dus prima opvangen en zelfs verbeteren. Maar dat moeten ze dus wel kunnen, want anders heb je vrij weinig aan 2 Ghz.
De nieuwe iPhone bijv. heeft ook een enorme snelheids-boost gekregen
En dat baseer je op de woorden van Steve? Sorry maar er is nog niks te zien, geen review te vinden of wat? Ja de CPU is sneller maar dat zegt nog niks, dat moeten we maar afwachten, tevens is er NERGENS (zeg maar als ik er naast zit kan moeilijk het HELE internet lezen) vermeld dat ie op 1Ghz draait (ten minste ik heb het niet uit Steve ze mond gehoord) dus wie weet om batterij te besparen draait ie maar 800mhz oid!

Edit:
@hier onder:
Ja de A4 komt er wel in maar de snelheid is nergens verteld dus nee dat is niet gegarandeerd op 1Ghz is! Op 800Mhz is die ook nog wel snel hoor, enkel iets minder snel als 1ghz :P

En ik hoop dat iOS4 extra snelheid voor je brengt want me telefoon laad pagina's sneller in als de 'bloedsnelle' iPad (met flash uit natuurlijk om de vergelijking eerlijk te houden) ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juli 2024 23:34]

Uhm, de A4 processor zit in de iPad en die is in reviews als bloedsnel ervaren... stop dat in een telefoon.... zo'n vreemde conclusie lijkt me dat niet he. Bovendien kan je echt geen iMovie draaien op een trage cpu.

@hierboven: Het inladen van webpagina's heeft vrij weinig met de cpu, maar met de software te maken. Ik ben heel benieuwd hoe snel jouw telefoon aanvoelt tov de iPhone 4 in zijn algemene gebruik... ;)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 30 juli 2024 23:34]

En in hoeverre is er bewijs voor dat het hier inderdaad om dezelfde SoC configuratie gaat?

Apple kan het wel fijn allebei 'A4' noemen en de boel in plastic gieten zodat niemand het kan controleren, maar in de industrie is het toch gebruikelijk dat in foons andere SoCs worden gebruikt (Met 'stapel-mogelijkheden en LPDDR2) dan in tablets / netbooks. Die in telefoons hebben doorgaans ook een lagere TDP, omdat men anders te warme klauwen krijgt.
Ik denk persoonlijk dat een 3G, WiFi en bluetooth radio in je telefoon een hoop meer stroom slurpen dan zo'n super doorontwikkelde mobiele CPU.
Moet maar eens een keer een stroom benchmark gedaan worden per mogelijk onderdeel van een smartphone :)
volgens mij is het verbruik in mobieltjes nog voornamelijk aan 3G/wifi/GPS toe te schrijven. De processor verbruikt natuurlijk ook meer als deze opgeclockt wordt, maar zeker als deze dynamisch is, is dat verbruik dermate klein dat het apparaat veel langer mee kan als een netbook.
Gaan we nu een GigaHerz wedstrijd zien op telefoongebied? Op de PC markt zijn we er nu net van af, gaat het weer vrolijk verder op de telefoonmarkt.

Ik hoop dat ze er wel rekening mee gaan houden dat dit ook allemaal gekoeld moet worden, anders loop je met een telefoon rond die Pentium 4 temperaturen bereikt, alleen maar om de titel "de snelste" te krijgen
Anoniem: 360197 @Jeroen79711 juni 2010 09:23
Volgens mij worden de chips steeds efficiënter, die niet snel koeling nodig gaan hebben.

Neemt niet weg dat het wel opvallend is inderdaad dat de marketing zich nu ook al richt op processor snelheid in mobieltjes, wat mij betreft ook overbodig.
Volgens mij worden de chips steeds efficiënter, die niet snel koeling nodig gaan hebben.
Dat werden ze ten tijde van de Pentium 4 ook, maar dat heeft intel niet tegengehouden een buitengewoon inefficient model op de markt neer te zetten, die terecht de snelste genoemd kon worden in berekeningen per seconde maar een pipeline zo lang had dat het nut ver te zoeken was. Gelukkig hebben telefoongebruikers veel sneller door dat hun processor teveel energie gebruikt, dus ik denk dat Motorola wel uit zal kijken.

@Prototype666 (hieronder)
Ik ben wel benieuwd naar de mogelijkheden om de Creative Zii (ZMS-05 Processor) hiervoor in te zetten.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 30 juli 2024 23:34]

Anoniem: 46304 @Jeroen79711 juni 2010 09:31
Het lijkt er op. PC's worden lang niet meer zo snel beter als 10 jaar geleden, sinds een jaar of 5 is de ontwikkeling daarvan aardig afgezwakt. En wat je aan een 8-core PC hebt als je geen drukke server draait ontgaat me ook (nou ja, mijn }:O weet er wel weg mee maar verder?).

Telefoons zijn nu volop in ontwikkeling, de echt lastig te overwinnen technische grenzen zijn daar blijkbaar nog niet bereikt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 46304 op 30 juli 2024 23:34]

Ik hoop dat ze er wel rekening mee gaan houden dat dit ook allemaal gekoeld moet worden,
Nee, die lui die CPU's en telefoons ontwerpen zijn achtelijk en zien juist de voor de hand liggende dingen die leken wel zien, over het hoofd.
/sarcasm
Anoniem: 47102 11 juni 2010 09:58
En dan nog een PCI-E stekker erop, externe videokaart (via PCI-E dus) en een fullsize scherm. Dan heb je een complete desktop in pocket formaat :D

En waarom niet? Ik heb nu een iBook G4, de specs zijn: 1.2GHz PPC, 768MB, 120GB. Met uitzondering van die schijf (die ook best via USB3 gebruikt kan worden) is dat nog maar een fractie boven de huidige smartphone specs. Hij draait niet het meest soepel meer, maar goed genoeg voor browsen, office en de wat oudere spellen, ook GIMP (zeg maar gratiz photoshop) draait redelijk.
Jouw CPU zal toch nog 2x of meer keer sneller zijn (Ghz zegt nada) ;) Zowiezo zijn die niet te vergelijken met elkaar dus waarom mensen dat toch steeds doen snap ik echt niet ;)
Waarom blijven mensen zeggen dat GHz niet te vergelijken is :P

Ik ben electro man, werk veel met microcontrollers, dus ik kan wel zeggen in hoeverre het uit elkaar ligt.

De ARM core is behoorlijk efficient, ik denk eigenlijk dezelfde MIPS/MHz als de PPC core. De huidige technieken zijn qua stroomverbruik veel beter dan toen mijn G4 processortje gebakken werd, en die had een verbruik van 4W, da's niet erg veel.

Ik denk dat het wel degelijk mogelijk moet zijn om smartphones uit 2011 te gebruiken voor taken die ik nu met mijn laptop uitvoer.
Nou omdat dat vaak niet kan, natuurlijk kan het per toeval zijn dat er 2 verschillende bedrijven toevallig iets hebben wat wel te vergelijken is in Mhz ;) Echter heb je ook nog het cache bijv. zo heb je intel CPU's uit dezelfde serie (C2D) waarbij de ene meer cache heeft en minder Mhz en toch sneller is, maar ook waar de FSB hoger licht dan een andere gelijk geklokte CPU en dan is die met de hogere FSB sneller (mede doordat het dus sneller met de rest kan communiceren)... Maar ik noem nu al 3 dingen op binnen 1 serie van 1 merk waardoor je daar al niet altijd op Mhz kan vergelijken ;)

Dus nee ik ben er nog steeds van overtuigt dat het 99/100 cpu's niet op mhz vergeleken kunnen worden... (maar dus wel de E8200/E8300/E8400 die alles intern gelijk hebben enkel hogere/lagere Ghz hebben door het aanpassen van de multiplier (want aanpassen van de FSB geeft al een heel ander effect)..

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juli 2024 23:34]

is het niet beter om met een 1ghz cpu (voor video verwerking) met meerdere, rond de 500mhz geklokte co-processors te komen ofzo. als er een ding is waar mobieltjes slecht in zijn is het multitasken. en als we dan toch bezig zijn gooi de hoeveelheid ram meteen omhoog...
Slecht in multitasken? LOL werkelijk niks van waar, dat niet alle mobieltjes goed kunnen multitasken is zeker waar, maar er zijn er genoeg die het wel goed kunnen hoor ;) Ik sluit soms dagen achter elkaar geen app zonder problemen, oftewel niet te merken, behalve in starten van de apps omdat die dus nog ingeladen zijn hoeft dat niet = instant geladen :)

edit: enkel Google Earth sluit ik handmatig wel is omdat die asociaal veel geheugen pikt (35MB of meer) :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juli 2024 23:34]

met multitasken bedoel ik meerdere dingen tegelijk draaien, jij hebt het over slapende apps op de achtergrond. noem 1 mobieltje waarmee je video kan opnemen terwijl je naar je favo mp3tjes luistert en er een tracking app je wandelroute aan het loggen is zonder dat het ook maar eventjes hapert.
:) Binnenkort wordt deze performance zo hoog dat ze ook naar de desktop verschuiven. Ik denk dat het niet lang meer duurt voor we onze eigen mobiel kunnen samenstellen zoals het nu ook gaat met laptops bij merken zoals BTO.
Nah, lijkt me niet dat dat gaat gebeuren, alles is zo klein en kan zo klein omdat het allemaal aan elkaar vast zit zonder 'vast prik dingetjes' enzo.
Damn dit is goed nieuws, Android of niet, als die CPU er is komt er toch wel een Android model van in de maak :D

Anyway, ik vertrouw er wel op dat ie niet heter gaat worden dan de huidige smartphones, en dat de accu bij actief gebruik het toch wel een dag uit moet houden! Als dat ze lukt met een 2Ghz CPU die ook nog is per Mhz sneller is als de huidige cpu's (voornamelijk A8 namelijk) zou echt ziek zijn! Zeker met een dijk van een videokaart er in :D

Haha ik begin telefoons al leuker te vinden als computers :P

Ben benieuwd wat alle hedendaagse technologieën dan wel niet allemaal zijn :) Gok zomaar dat ie 200+ gram gaat wegen oid met zo veel zooi aan boord :P Maargoed een half jaar later stoppen ze hem in een 130 gram wegend toestel voor de massa!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juli 2024 23:34]

Anoniem: 192473 11 juni 2010 09:33
Ik ga het maar traditioneel zeggen ^^.
(mensen die niet naar toekomst kunnen kijken modus AAN) Waar heb je die 2ghz nu voor nodig, is echt pure overkill en kost veel te veel stroom, hier heb je helemaal niks aan. (mensen die niet naar toekomst kunnen kijken modus uit) scheiding computer smartphone wordt steeds kleiner.
Anoniem: 256386 11 juni 2010 09:47
2 GHZ of 1.5 dualcore GHZ van qualcomm. Kies ik liever de 1.5 GHZ Dual core.
Ik moet de eerste apparaten met Tegra2 nog zien. Nintendo heeft de tegra2 al geschrapt omdat het teveel stroom zou verbruiken.
Heb zelf een milestone, het enige spijtige dat ik eraan vind is dat ik hem in belgië niet kon krijgen!
Fantastisch toestel, dacht niet dat ik het ooit ging zeggen maar ik ben blij dat ik mijn iPhone vervangen heb door een Android toestel.

En zoals de eerste reactie zegt, vervangt op veel vlak een netbook!
Slurrrrppppp aan je batterij..... dus haal je het einde van de dag niet eens meer. er is niks zo irritant dan in de middag niet meer kunnen bellen als je je bus mist omdat je je telefoon te veel heb gebruikt voor andere dingen :X

[Reactie gewijzigd door adam76 op 30 juli 2024 23:34]

Dat valt wel mee. Vergeet niet dat bij elke generatie CPUs het stroomverbruik afneemt. Als we het verbruik van een 8086 zouden vermenigvuldigen met de prestatiewinst van een i7 zou iedereen zijn eigen electriciteitscentrale in de achtertuin moeten hebben. :) Deze telefoon zou best wel eens zuiniger kunnen uitvallen dan langzamere telefoons van een oudere generatie. Daar valt eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen. Zeker niet omdat de gebruikte chip nog niet bekend is....
Anoniem: 46304 @adam7611 juni 2010 09:28
Zolang je die 2GHz niet volledig wilt benutten zal de frequentie wel teruggeschroeft worden om de accuduur te verlengen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.