Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

De backuptool Nandroid maakt het mogelijk om een custom rom op een Motorola Milestone te zetten. De Amerikaanse smartphonemaker heeft de Android-smartphone beveiligd tegen het laden van andere roms dan die van de fabrikant.

Door een andere rom als Nandroid-backup te laden en op het toestel te zetten, kan de Motorola Milestone firmware laden die niet door de fabrikant is gemaakt, meldt TheUnlockr. Het laden van een custom rom op een Milestone vergt veel meer stappen dan bij andere toestellen, zoals de HTC Hero.

De methode werkt, omdat gebruikers wel root-toegang kunnen krijgen op het toestel. Daardoor kunnen Milestone-bezitters via Nandroid een backup van hun firmware maken. Door de bestanden van de backup te vervangen door een nieuwe rom en vervolgens de backup terug te zetten, staat een nieuwe firmware op het toestel. Tot nu toe zijn er weinig custom roms beschikbaar.

De Milestone is beveiligd tegen het laden van custom roms, zo maakte Motorola bekend. De Amerikaanse evenknie van het toestel, de Droid, heeft die beveiliging niet. De Milestone is het eerste Motorola-toestel sinds anderhalf jaar dat officieel in Nederland uitkwam. De release vindt nu pas plaats, maar enthousiastelingen konden de Milestone sinds november uit omringende landen importeren.

Motorola Milestone

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Waarom noemt men firmware voor Windows Mobile phones in godsnaam ROM en niet gewoon firmware.

Firmware is firmware en verdwijnt gewoon in een NOR of NAND flash chip ergens in de telefoon. Een ROM is meer een fysieke niet programmeerbare geheugen chip.
Ik vraag me af WAAROM ze dit niet toelaten? De Nexus One heeft dat heel goed geregeld. Gelockte bootloader. Unlock je 'm ben je je garantie kwijt.

Ook zijn de icoontjes op die foto verdacht klein (ze zijn echt wel een stuk groter hoor!
Dat hele garantiemodel mag van mij ook op de schop. Als ik besluit om mijn telefoon softwarematig te tweaken heb ik opeens geen garantie meer op die theoretische haarscheurtjes? Dat je geen garantie meer hebt op de software oke, maar bij een laptop verlies ik toch ook geen garantie als ik er Linux ipv Windows op zet?
Wettelijk gezien heb je ook nog steeds garantie hoor. Je moet er dan wel even werk van maken want ze zullen er alles aan doen om er onderuit te komen.

Het moet dat wel overduidelijk zijn dat software niet de oorzaak kan zijn natuurlijk. Zoals bij haarscheurtjes.

[Reactie gewijzigd door Kamose op 30 maart 2010 14:43]

In de praktijk komt het er echter op neer dat je nul op rekest krijgt, tenzij je enorm stampij gaat maken en juridisch beladen brieven gaat versturen.
Bij mij is de praktijk anders: ik flash hem gewoon terug naar orgineel en het is aan hun om aan te tonen dat dat niet altijd zo is geweest ;) En ja als ik zou overclocken oid (wat met de droid wel kan) dan kan ik het nog begrijpen, maar inderdaad hardwaredefecten horen ongeacht de software gewoon gedekt te worden!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 maart 2010 08:28]

Het moet dat wel overduidelijk zijn dat software niet de oorzaak kan zijn natuurlijk. Zoals bij haarscheurtjes.
Dat is het probleem niet. De telefoons gaan in een proces waarin ze gewiped worden en gerepareerd worden. Je hoeft niet na reparatie dezelfde telefoon terug te krijgen.
Tja, dat is hun probleem denk ik maar zo dan.
Software en firmware zijn niet echt hetzelfde.

Als je de microcontroller van je wasmachine herporgrammeerd en deze het niet meer doet krijg je er waarschijnlijk ook geen garantie op (als ze het ontdekken). En terecht, je hebt er immers zelf voor gezorgd dat de telefoon het niet meer doet.

Dit is hetzelfde met telefoons, door de firmware te veranderen kan je er eventueel voor zorgen dat de hele telefoon het niet meer doet, om het dus makkelijk te houden voor de garantie afdeling, heb je dus gewoon geen garantie meer als je de firmware aanpast. IPV dat zij moeten uitzoeken om de firmware de oorzaak is geweest van een niet meer werkende telefoon.

Helaas houdt dat dus in dat je bij een kapotte behuizing ook geen garantie meer hebt, ook al is het overduidelijk dat de behuizing en firmware niets met elkaar te maken hebben.
En dat laatste is dus mijn punt. Als iemand die zijn telefoon flasht en daarmee zijn telefoon softwarematig brickt vind ik het niet meer dan normaal dat deze persoon naar zijn softwarematige garantie kan fluiten. Maar krijgt men ineens last van een fabrieksfout met de behuizing dan moet dat in mijn ogen gewoon gemaakt worden, ook al is de telefoon softwarematig al gebrickt. Je ziet het ook veel bij de zogenaamde waterschade. Als mijn telefoon (mogelijk) door waterschade stuk zou zijn gegaan, heb ik in mijn ogen nog steeds recht op reparatie van mankementen aan het defecte apparaat welke losstaan van de waterschade.
Maar het is wel een probleem. Als jij je toestel beschadigd op welke wijze dan ook door foutieve software en jij stuurt het toestel binnen voor een ander probleem, het toestel komt terug ga jij ineens klagen dat je toestel niet goed hersteld is.

Langs bijde kanten kan men dus ineens gaan claimen dat de tegenpartij in de fout gaat.
Als ik mijn telefoon gebrickt heb, maar er zit een fabrieksfout in de behuizing, verwacht ik niet dat na een reparatie de brick ook weg is. Dat zou handig zijn, maar ik verwacht enkel dat de fabrieksfout er uit is.
bij een pc HOEF je ook geen besturingssysteem te kopen en kan je zelf kiezen...
bij telefoons is dat helemaal niet aan de orde...je kan geen telefoon kopen zonder OS, volgens mij zijn er niet eens telefoons die meerdere platforms ondersteunen...??? (ja misschien meer dan 1 versie van Windows Mobile...
wel ben ik met je eens dat ze hardwarefalen moeten oplossen ongeacht de software...
maar ze hoevende oorzaak niet op te lossen als de software het probleem veroorzaakt...

[Reactie gewijzigd door stellastarr op 30 maart 2010 15:36]

ze zijn er wel, maar dan heb je van die chinese namaak dingen die dan een paar maanden na release naast het gebruikelijke os ook een officiele android optie krijgen.
Misschien draait hij op het plaatje wel een ROM voor bijvoorbeeld de Magic met een veel lagere resolutie.
En die hebben nou eenmaal kleinere icoontjes, voor de hoge resolutie telefoons heeft Google nieuwe icoontjes gemaakt met nog meer detail.
Wat een onzin. Op een Magic met lagere resolutie staan net zoals op de Milestone of welke andere (stock) Android telefoon (met reso >=480x320) ook 4x4 iconen op de desktop.

Een lagere-resolutie-Android heeft echt geen kleinere iconen hoor, ze bestaan puur en alleen uit minder pixels.
Wat ervoor zorgt dat ze op een toestel met hogere resolutie kleiner lijken.....
Een icoon op de Legend is misschien 40x40 en op de Desire 80x80

[Reactie gewijzigd door poepkop op 30 maart 2010 20:04]

Mijn huis is niet kleiner dan dat van jou hoor, het bestaat puur en alleen uit minder meters
Brad je hebt gelijk, dit plaatje is dan ook 99% zeker geen echte screenshot, zelfs als de iconen de helft waren dan nog waren ze groter geweest als dit... Zulke mini-icoonen kan wel met een speciale widget maar goed lijkt me gewoon een photosoep hier...

En zoals gezegt werd de icoontjes op de milestone zijn ruim 2x zo groot als die van toestellen met 480*320 reso! Maar zoals je zegt ze staan in een grid (die onafhankelijk van die plaatjes werkt) dus worden ze alsnog maar 4x4 getoont (en hadden ze dus veel verder uit elkaar moeten staan) ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 maart 2010 08:26]

Je kan zulke icoontjes ook fixen met 'MoreIconsWidget' :)
Zou deze functionaliteit ook werken in andere Android toestellen, stel je hebt enkele roms op je SD kaart en wilt af en toe wisselen tussen ROMs? Ben je ook gebonden aan pc tijdens een ROM installatie?
je kan niet dual booten oid...
de telefoon leest het besturingssysteem niet van de externe kaart...
het flashen houdt in dat je het interne geheugen overschrijft met een nieuwe versie.
je kan wel eens in de zovel tijd er een andere versie op zetten natuurlijk, maar niet even met opstarten kiezen ofzo...

met mn tytnII kon je lekker aanrommelen...
toch ben ik veel blijer met mn gebreakte iphone...
zooo veel praktischer...
ik heb het niet over dual booting, gewoon omwisselen van roms/firmware via nandroid backup
Nee zijn niet uitwisselbaar met andere telefoons, ik heb inderdaad wel meerdere nandroid backups maar omdat we geen goede custom recovery hebben moet je die via de pc installeren (via ADB moet je dan de commando's doorgeven)!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 maart 2010 08:34]

Prachtig toestel, ik hoop dat deze ROM's wat leuke toevoegingen met zich meebrengen!
Ik wilde ook al een tijd een Android gebaseerd toestel en eigenlijk voeren de HTC's de boventoon. Motorola had ik helemaal niet naar gekeken omdat je er betrekkelijk 'weinig' over hoort, tot ik me twee weken geleden in de Motorola Milestone ging verdiepen. Een toestel wat gewoon prima in elkaar zit en op bijna alle punten een goede concurrent voor de iPhone is en/of overtreft. Verder oerdegelijk. En dus aangeschaft.

Het [i]modden[/i[ ben ik nog niet zo'n fan van, ik hou het wel bij officiele updates voor deze telefoon. Maar ik hou het wel in de gaten, mochten er echt interessante ROM's komen.
Dit is nog steeds niet de custom roms die we graag willen hebben. We kunnen nog steeds niet de kernel vervangen door een eigen versie vanwege de bootloader.
Is gelukkig ook onderweg, door de huidige kernel te gebruiken als bootloader kan hierop een nieuwe kernel worden geladen. Hierop als in: Het geheugen (behalve de init gedaan door de mbm en lbl) wordt vrijgegeven en een nieuwe Linux kernel wordt ingeladen.

Zie: http://xvilka.github.com/2ndboot-ng/.

Overigens is dit oud nieuws, dit kan al maanden en wordt al maanden over gesproken in het milestone modding topic.
Custom ROM's zijn prachtig.

Heb zelf al met meerdere toestellen gehad dat de standaard ROM leuk was, maar een custom veel beter voldeed aan mijn eisen.
Tegenwoordig koop ik dan ook meer mijn phone op hardware & custom aanbod dan op de stock ROM.

Ik gun het de milestone-eigenaren dan ook van harte, want een rom kan altijd beter:
De een gaat voor performance, de ander will een ton voorgeinstalleerd apps,

Het zou zonde zijn om dan niét een custom rom te pakken.
Custom ROM's zijn prachtig.
Ik weet het niet, heb sinds kort een Legend en dus ook beginnend Androider, heb wel al een hello-web-app geschreven... Maar een custom rom dat trekt mij nog niet zo, performance is al prima (imo) en apps kan ik al downloaden, waarom zou ik er 1000en voorinstalleren? Ook is de Sense UI prima en die zal ik dan verliezen?
Misschien omdat hoe snel jij het ook ervaart het gewoon nog sneller kan en beter en completer, oke 1000 apps is een beetje overdreven ;) Maar bepaalde apps zou ik er wel graag al op hebben na reset, dan hoef ik zelf na een reset enkel een klein beetje data terug te zetten (het meeste doet google al voor me) en kan ik binnen een half uur na reset weer een mobieltje hebben die helemaal aan me wensen voldoet... En nee het is niet zo dat ik dagelijks reset ofso, maar na het proberen van een andere ROM vind ik het meestal wel fijn!

Ja je zou de Sense UI kunnen verliezen, In een rom tenminste, meestal kan je gewoon weer de officiele rom flashen als iets niet goed is en dan ben je weer helemaal compleet ;) Zolang er een goede custom recovery is voor je telefoon kan je zo goed als 99% veilig alles flashen/verneuken wat je maar wilt, je kan toch terug naar de officiele versie!

En ja ik verkoop me milestone JUIST omdat die GEEN custom roms kan installeren! Het titel van dit artikel is dan ook helemaal fout!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 maart 2010 08:41]

Dit zijn geen custom roms, jammer van de misleidende titel.

Dit zijn gewoon aangepaste officiële images die een kernel bevatten die van Motorola komt. Een custom kernel zoals de Droid gebruikers kunnen flashen naar hun device zou veel meer mogelijkheden openen voor de Milestone. Erg jammer allemaal.
Hmm nu ook al op Android beveiligingslekken. Leuk voor de hackers/tweakers, maar dat gaat ze niet helpen om Android telefoons aan bedrijven te slijten.
Kan je iets meer info geven, wat duid in dit artikel volgens jouw op beveiliging-lekken dan?

De 'lekken' die hier gebruikt zijn zijn niet zomaar op afstand te misbruiken, dat gaat enkel werken met een usbkabel op een pc waar de juiste drivers zijn geinstalleerd en als het juiste bestandje op je SD kaart staat ;) Nee dit artikel heeft NIKS met de veiligheid van Android te maken! En een product wat je fysiek in je hand moet hebben is altijd te hacken/kraken ;)

En dit is al vanaf de G1 mogelijk, is dus vanaf dag 1 zo (wel op een andere manier maar het resultaat komt op hetzelfde neer) :) Ik heb er nog nooit iemand over horen klagen, jij wel?

Vind wel dat dit artikel nogal laat online komt, dit kan al heel lang, sinds dat 2.0.1 beschikbaar was geloof ik, en nu is 2.1 al beschikbaar ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 maart 2010 11:30]

Via de backupsoftware (die blijkbaar geen goede integriteitschecks heeft) is er een custom ROM up te loaden naar het toestel. Als de fabrikant dit niet zo bedoeld heeft, is dat dus een gat in de beveiliging. Hacken via een USB kabel is ook hacken, en je wilt als bedrijf niet dat als een toestel van een medewerker in verkeerde handen valt, er gevoelige informatie uit te lezen is of erger: met een keylogger/trojan erop weer teruggelegd kan worden. Waarom denk je dat Blackberry zo populair is geworden bij bedrijven? Niet omdat ze zo mooi zijn...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 31 maart 2010 12:15]

Maar ook niet omdat er geen keyloggers/hacks beschikbaar voor zijn... Wat ik zeg, als je een toestel fysiek ik je handen hebt dan is de data er in 99% van de keren gewoon af te halen of is er een programma op te zetten die van alles kan loggen, ook bij BB's, iphones, nokia's en windows HTC toestellen!

Zo kan ik (mits ik het appraat in me hand heb) op elk Android mobieltje gewoon een alternatief keyboard installeren die het uiterlijk van het orgineel heeft maar wel een keylogger bevat... Daar heb je echt geen omweg voor nodig (en custom rom flashen voor iets wat gewoon een simpel programmaatje kan is behoorlijke een omweg!).

Maargoed maakt allemaal niet zo veel uit, als jij nu geen android-telefoon zo kopen, een beetje bedrijf ziet in dat de problemen die jij noemt dus geen probleem is omdat er nog 10 andere simpelere wegen zijn op elk platform om het zelfde te bereiken, dus beetje lastig om helemaal zonder telefoons te werken tenzij je het enkel voor bellen gebruikt, anders kom je bij de 'slimmere telefoons' (die stuk voor stuk te hacken zijn) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 april 2010 08:58]

Niet te druk maken over de garantie. Mn HTC Dream (G1) week of wat laten bricken (SPL flashen zonder de niewste radio). Gewoon naar de t-mobile shop gaan en je van den domme houden, netjes onder garantie laten repareren).
Vind het nog steeds een prachtige opvolger van mijn G1.


Als de prijs wat naar beneden gaat later, dan koop ik em zeker.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True