Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 177 reacties

Apple zou van plan zijn om op beperkte schaal te experimenteren met een halvering van de prijs van tv-series in sd-formaat in iTunes. De nieuwe prijs zou in april, gelijktijdig met de komst van de iPad, naar buiten gebracht worden.

Apple iTunes logo (75 pix)Volgens de Financial Times is Apple met een aantal televisiemaatschappijen overeengekomen om de iTunes-prijs van een select aantal Amerikaanse tv-series te halveren naar 1 dollar. Op deze manier zou Apple willen onderzoeken in welke mate een lagere prijs de verkoop van tv-series op iTunes stimuleert. De onderhandelingen met de televisiemaatschappijen zouden al enkele maanden aan de gang zijn. De Financial Times zegt verder dat een 30 dollar kostend tv-abonnement voor iTunes nog steeds in de pijplijn zit, maar een deal hierover zou nog niet rond zijn.

"Als het volume aan verkochte tv-series door het halveren van de prijs wordt vervijfvoudigd, is het nieuwe prijsmodel een goed idee", aldus een digital media strategist bij een groot Amerikaans mediabedrijf. Volgens een andere manager van een niet nader genoemd mediaconcern is het iTunes-klantenbestand met creditcard-gegevens van 120 miljoen personen 'een vruchtbare basis om te experimenteren met het veranderen van het bedrijfsmodel voor digitale media'.

Het moment van de prijsverlaging zou samenvallen met de introductie van de iPad-tablet van Apple, die eind januari aangekondigd werd. Hoewel het scherm van de iPad het bekijken van de duurdere 720p-video's mogelijk maakt, zou een lagere prijs van sd-content ook de verkoop van Apples mediatablet kunnen stimuleren, zo is de gedachte. Tv-series in 720p-formaat zouden volgens het nieuwe prijsmodel nog steeds drie dollar blijven kosten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (177)

Wat volgens mij nog niet genoemd is, maar wat voor mij een pluspunt zou zijn van 1-dollar-per-episode boven het kopen van een dvd-box in de winkel, is dat je niet in 1 klap tientallen euro's kwijt bent voor een serie waarvan je nog niet zeker weet of je het wel echt wilt zien.

Zo wilde ik ooit carnivale season 2 zien (had 1 gezien maar 2 gemist), maar die kostte (anno 2006) wel 59 euro... tja ik koop dan liever 1 aflevering om te kijken wat ik ervan vind, en dan zien we wel verder. Achteraf vond ik het behoorlijk tegenvallen. En zo kan ik nog wel voorbeelden noemen.

Daarnaast - maar daar ben ik misschien de uitzondering - geef ik geen moer meer om het doosje, de extraatjes, de verpakking. Dat is in de loop der jaren weggeslibt. Extras zoals featurettes kan je vaak toch al op de themasites bekijken (althans hbo en showtime) en tja echt toegevoegde waarde heeft 't vaak niet. Echt goede behind the scenes, trivia en gekkigheid kan je beter op een fan-site of forum vinden.

Dus als je puur deze 2 mogelijkheden tegenover elkaar plaatst, dan lijkt mij Apple's verdienmodel ook voor de consument niet eens zo slecht vergeleken met de dvd box.

Plus 't feit dat het direct beschikbaar is ipv te wachten op een release. Series via TV valt toch sowieso af als het op een commerciele zender is door al die logo's en reclame ruis eromheen.

[Reactie gewijzigd door js303 op 11 februari 2010 17:30]

Je hoort vaak nog mensen klagen dat ze een doosje en dvd willen. Maar het eerste dat ze doen is rippen en het doosje ergens wegstoppen, want gemakkelijk is het niet.
Is dat per episode, per seizoen of voor de hele serie? Want 1 dollar voor één episode, en dan ook nog eens op SD-kwaliteit, vind ik wel wat erg veel worden. Een dollar per seizoen zou bijvoorbeeld redelijk zijn.

Anders betaal je voor één seizoen (van vaak 22 of zelfs nog meer episodes) bijna net zoveel als voor datzelfde seizoen op een DVD in de winkel, terwijl de kwaliteit dan ook nog eens lager ligt.
1 dollar per seizoen "redelijk"? Ben eens realistisch :S.
Ik vind persoonlijk 1 dollar per episode helemaal niet gek als je het gemak meerekent.
1 dollar per seizoen "redelijk"? Ben eens realistisch :S.
Ik vind persoonlijk 1 dollar per episode helemaal niet gek als je het gemak meerekent.
Het mag dan wel iets gemakkelijker zijn, het word dan wel een dure grap op die manier. Kijk eens naar een DVD, die een betere kwaliteit bied dan deze SD-versies. Om het over dingen als extras etc nog maar niet te hebben.

Kijk vervolgens naar een serie als 24, die uit 24 episodes per seizoen bestaat. Dat is dus 24 dollar per seizoen, voor dat geld heb je bijna de DVD ook.

Ik vind 1 dollar per episode echt teveel, gezien bovenstaande. Het gemak weegt in zo'n geval niet op tegen de prijs die je ervoor moet betalen.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 11 februari 2010 15:55]

De DVD boxen van series met dat aantal afleveringen liggen bij release meestal voor rond de 50 a 60 euro in de winkel. Online kun je daar met een beetje geluk 45 euro van maken. Dat is nog altijd 20 euro meer dan de prijs die je in Itunes betaald voor een complete serie. Komt nog bij dat je bij de DVD release pas kan kijken als het seizoen al ruimschoots afgelopen is.

Vanuit iTunes kijk je dus voor 25 euro de hele serie op het moment van uitkomen. Ik vind dat zo'n onredelijke prijs nog niet. Wat ze bijvoorbeeld wel zouden kunnen doen is dat je bijvoorbeeld voor 20 euro de hele serie huurt, zodat de trouwe kijker wel wat voordeel heeft.

Persoonlijk vind ik dit best wel interessant. Mits je nederlandse ondertiteling hebt. Hoe vaak je wel niet lang moet wachten op nieuwe afleveringen en afhankelijk bent van de TV kanalen wanneer en of iets uigezonden wordt. Ik zou daar best wat geld voor over hebben als ik nieuwe series op deze manier kan kijken.
Wat er onder jou wordt gezegd, hij kiest een serie die past bij zijn argumenten. 24 is een van de weinige series met meer dan 20 episodes/seizoen. Dus voor veel andere series ben je al minder dan 20 euro kwijt, wat dus een derde is van wat je in de winkel betaald.

Daarnaast is het maar de vraag of het in Europa uitkomt, laat staan of het al gelijk met Nederlandse subs uitkomt (wat mij niet heel veel uitmaakt, in het engels zijn alle grappen beter etc)
De meeste series hebben dat aantal episodes hoor? (22/24) :?
Dat valt behoorlijk tegen. De meeste series zijn zover ik weet 20 episodes (Stargate, Veronica Mars, Two & Half Men) of 13 episodes (Dexter, Nip/Tuck en de Sopranos).
Wat een Logica...

1 dollar per episode is te veel.. maar 1 dollar per seizoen is wel realistisch????
Ik denk dat je dat wel kan vergeten, want de studio's zouden wel gestoord zijn als ze digitaal seizoenen gaan aanbieden voor zulke bedragen.
Er zijn mensen zat die immers dvd's van series kopen, die dan wel genoegen nemen met de mindere kwaliteit vanwege de lage prijs. Zo zouden ze zichzelf kapot concurreren. Typisch geval van never going to happen dus.

1 Dollar per aflevering lijkt mij gezien de normale prijsstellingen van Apple bovendien zowiezo al zeer normaal.


Overigens juich ik elk inititatief toe dat digitale downloads van tv series mogelijk maakt op een legale manier. Vraag me alleen af in hoeverre dit inderdaad in Europa beschikbaar gaat worden.
Ik denk dat het wel een kans van slagen heeft :P

Ik kijk bijv elke week een nieuwe aflevering van How I met your mother & two and a half men
Al zou ik elke week (een half jaar lang want er zijn 22 tot 24 afleveringen) van elke serie de nieuwe aflevering bekijken ben ik 8 euro kwijt per maand een half jaar lang. Nou als ik voor zo'n klein bedrag na een half jaar de hele serie hebben zou jij mij niet horen klagen

Nu download ik ze elke week dus als ze dit systeem in zetten hebben ze alvast 1 vaste klant extra mits alle nieuwe afleveringen gelijk online komen en ik weet 100% dat mijn vrienden die hetzelfde doen ook wel zo'n klein bedrag hiervoor willen betalen

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 11 februari 2010 16:27]

De studio's kunnen ook niks doen en dan wordt alles gewoon gedownload.
Wat ook heel normaal is. de series komen gewoon op tv.
Als ze in Nederland een week achterliepen (ondertiteling en andere dingen) dan zouden er een stuk minder series gedownload worden, nu loop je in Nederland een seizoen achter en dan stopt het hier ook weer een half jaar.
Ik vind 1 dollar per episode belachelijk goedkoop. Een liedje op iTunes kost hetzelfde!

Seizoen 7 van 24 kost maar liefst 76 euro (bij mijn favoriete online winkel) dus 1 dollar per aflevering maakt er een echt koopje van.
Nou, dan zou ik eens snel van favoriete online winkel wisselen als ik jou was. Bij Play.com issie maar E39 linkje

Voorderest zou E0.50 al een stuk redelijker zijn denk ik, E1 per seizoen is wel heel erg weinig.

Ik me vraag me dan ook af wat de reclame inkomsten per kijker per episode normaal is, ik denk niet dat dat heel erg veel is. En dan zo'n 10 cent (ruim gerekend) die er bij komt als distributie. Dat moet 50 cent makkelijk kunnen coveren.
60 euro bij bol.com, en bij de Media Markt heb ik 'm geloof ik voor dezelfde prijs gezien.

Het wordt dus tijd voor een nieuwe favoriete online winkel!
Ja, maar de dvd is niet tegelijk uit natuurlijk en 24 is wel een uitzondering met 24 episodes. De meeste series hebben er iets minder, je kiest een beetje een voorbeeld dat bij je stelling past. Over het geheel genomen vind ik 1 dollar een hele schappelijke prijs, zeker als je het gemak en het nu kopen is nu kijken meetelt.
Ja inderdaad, de meeste sf series hebben bijvoorbeeld 28 afleveringen per seizoen (Star Trek onder andere). Dus 24 is nog betrekkelijk weinig.
Star Trek heeft altijd, met uitzondering van Enterprise, 26 afleveringen per seizoen gehad. Voor een uitzending per week, en een series-run van elke keer een half jaar.

Toen had je geen DVD's en mondjesmaat videorecorders, en al helemaal geen luie netwerkbazen die seizoenen wegsnoeien omdat iedereen zonodig moet winterstoppen.
Als je de dvd wilt kopen, dan moet je wachten tot het hele seizoen is afgelopen. Het beetje extra geld dat je uitgeeft zorgt er dan voor dat je niet hoeft te wachten...
24 seizoen 7 is al een paar maanden geleden (in Nederland, met Nederlandse ondertiteling) uitgekomen, 3 weken geleden is RTL pas gestart met het uitzenden van deze serie.
Alles duurder als gratis, wordt door sommigen niet aangeschaft als het om muziek, films of software gaat.

Ik vind wel dat het zo moet zijn dat je de 'episode' gewoon kan houden, het moet niet zo zijn dat je hem maar één keer kan kijken, maar weet niet hoe dat systeem nu werkt.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 11 februari 2010 15:58]

1 dollar per episode vind ik niet zo heel gek als ik daardoor geen reclame hoef te zien. :)

Maarja, wil je hoge kwaliteits series wel zien op SD qualiteit?
Wat bedoeld u precies met hoge kwaliteits series?
Mocht u de resolutie bedoelen, kan ik akkoord gaan, maar als u de kwaliteit van de serie zelf bedoeld, dan heb ik bij de meeste series toch wel mijn twijfels qua kwaliteit. (Hoewel deze nog altijd heel wat beter zijn dan reality tv)
Ik gok dat hij doelt op series zoals Heroes/Lost/Prison Break, series die in HD worden uitgezonden en die juist fijn zijn om te kijken op een groot scherm. Dan is SD natuurlijk helemaal niets!
Star Trek (en veel andere series) worden al sinds levensdagen opgenomen op 35mm (film dus), die series zijn al HD. Het enige verschil is dat de 'tegenwoordige' series digitaal geproduceerd worden.
Alles duurder als gratis, wordt door sommigen niet aangeschaft als het om muziek, films of software gaat.
Het gekke is juist dat wildhagen, net zoals ik, doorgaans heel erg in het kamp van 'betaal verdorie voor je content!' zit.
[...]


Het gekke is juist dat wildhagen, net zoals ik, doorgaans heel erg in het kamp van 'betaal verdorie voor je content!' zit.
Ja, ik vind idd dat je moet betalen voor je content, maar dat moet dan wel tegen een schappelijke prijs zijn natuurlijk, niet ten koste van alles.

Maargoed, zolang dit vrijwillig is, zie ik er geen probleem in, omdat je het niet hoeft te gebruiken, je kan uiteraard ook gewoon de DVD-versie kopen. Dan krijg je, voor bijna hetzelfde bedrag nog meer dingen (extras, meer talen, meer subtitles, een mooi hoesje/doosje, etc) ook nog.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 11 februari 2010 15:58]

Een seizoen Simpsons is ongeveer 18 episodes. Voor een seizoen betaal je 30 euro in de winkel (bol.com, even snel gecheckt, dit geld voor de oudste seizoenen) en via Apple dus 18 euro. Dit kunnen we best schappelijk noemen, toch?
Meestal zijn het toch 21 afleveringen. En daarbij zijn die boxsets al te vinden vanaf 20 euro hoor (play.com bijvoorbeeld). Dan is het nog steeds interessanter om de boxset te kopen.

Als je spul in Nederland gaat kopen ben je duurder uit als dat je het in het buitenland haalt.

Verder vind ik 1 euro per aflevering nog niet eens zo gek, maar dat ligt er natuurlijk ook een beetje aan van welke serie het is. The Simpsons duren 21 minuten per episode, maar er zijn ook series die 3 kwartier of een uur duren. Imho ook nogal een verschil.
Bingo, voor 24/Heroes/Lost zou ik dus eerder 1$ uitgeven dan aan de Simpsons of South Park.

Een series abbo zou echt fantastisch zijn (als het gelijk loopt met de TV releases). Gewoon op je eigen tijd je eigen series kunnen volgen en niet achterlopen. Ja dat is me geld waard, zeker als het me bijna geen moeite kost!
Beetje offtopic, maar South Park wordt gewoon op internet gezet. Je kunt zelfs dezelfde week meekijken. Daarna gaan ze vaak nog even 3 weken op slot, om Comedy Central (in NL) de gelegenheid te geven enige 'exclusiviteit' te kunnen claimen. Feitelijk betalen zij dus ook de web afleveringen.

www.southpark.nl

[Reactie gewijzigd door tweakerbee op 11 februari 2010 20:15]

Krijg van www.southpark.nl een 'access denied' vanuit Belgie, met de medeling dat ik het vanuit BE niet kan bekijken vanwege copyright en andere wettelijke redenen.

[Reactie gewijzigd door awulms op 11 februari 2010 22:43]

Ga gewoon naar http://www.southparkstudios.com/episodes/
Zelfde regels gelden. Zorg dat je nieuwe afleveringen direct bekijkt want daarna worden ze eventjes geblokkeerd.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 12 februari 2010 08:07]

De prijzen zijn in dollar dus 18 episodes zou 13.15 euro kosten. (20 episodes = 14.61)
Dit bedrag zal wel regio gebonden zijn.
zo kun je vanaf hier geen webisodes kijken van battlestar..
"wrong region" krijg je dan...
Ja sommige mensen kopen seizoenen alleen als ze in de reclame zijn en denken dan niet bij zich na dat hier vrijwel geen winst en mogelijk zelfs verlies op wordt gemaakt. En nee reclame acties zijn geen producten die ze toevallig over hadden daar worden aparte deals voor gesloten met een minimale marge :) puur om de klanten de winkels in te lokken en hopen dat ze meer shit kopen!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 11 februari 2010 16:10]

Dus nu wil je dat we geen dingen meer in de reclame kopen? Ik zou meer zeggen: koop juist alleen maar dingen in de reclame. Leren bedrijven eerlijk economisch zijn.

Reclames zijn juist dat: reclame. De fabrikant/verkoper legt ietsjes geld op het product bij ten opzichte van de normale verkoopprijs die dan als advertentie/naamsbekendheid verkocht wordt. Het product is daardoor niet in waarde achteruitgegaan. Het heeft de reclameverkoopweaarde+advertentiewaarde=origeinele verkoopwaarde als prijs. Als dat sommetje niet klopt ( naamsbekendheid van serie door reclame) ligt dat niet aan de koper. Die heeft dat niet bepaald.

Daarnaast kan een reclame ook de objectieve waarde van een serie bepalen doordat mensen het bij een duurdere prijs niet waard vinden. Of kan het juist (naamsbekendheid) een ingang zijn tot bekendheid.

Ik heb ooit 'the wire' voor 8-9 euro gekocht als eerste seizoen. Die is tich keer uitgeleend en dankzij die aanbieding zijn meerdere seizoenen meerdere keren gekocht in mijn omgeving. En dat naar aanleiding van een 'reclame'.

Die hoop om meer shit te verkopen mag je rustig economisch kwanitficeren (dat betekent in geld rekenen). Da's marketing.

edit: En ik klikte toch echt op reageer op mellow jack (bovenstaand)

[Reactie gewijzigd door wheez50 op 12 februari 2010 01:23]

Jij denkt dat in een extra doosje simpsons EUR 30 aan productiekosten zit? Dat gaat eerder richting de 1 euro, al het andere is winstmarge (van de rechthebbende, producent, wederverkoper, etc.)

De meeste "aktie"prijzen worden samen met de leverancier vastgesteld en het "verlies" wordt verdeeld.
Distributie, opslag, overige logistieke kosten?
1 dollar per episode is prima.

Maar...

Dan heb je het ook wel over de episode die díe week uitgezonden is, en niet de DVD-release van 2 jaar te laat.

Dit soort proefballonnetjes zijn leuk, maar Apple is er altijd goed in geweest, vooral met TV blijven ze lekker in 'hun' US of A. Als het naar Nederland komt zijn het altijd releases die veel te laat zijn, en dan met een prijs die van dollars euro's maakt. Gek toch, dat niemand dat ziet zitten?
$1 voor een seizoen is niet schappelijk als je even gaat tellen. Als we uitgaan van een seizoen met maar 15 afleveringen en elk maar 15min lang, dan zit je dus voor $1 aan 5uur entertainment.
Geen enkele filmmaatschappij kan zoiets doen, dan gaat het kostenplaatje gewoon niet meer werken. $1 voor een volledig seizoen zie je zelfs niet in de budgetbakken of bij 2de hands :/

$1 voor afleveringen van 45min is zeker en vast in proportie en bij $1 voor afleveringen van 15min kom je zelfs op de prijs van bioscooptickets en de videoverhuurders. Dus toch een schappelijke prijs.
Maak daar van 'alles wat ze geld NIET waard is' en je hebt helemaal gelijk ;)
Klopt. Ik gebruik Linux en uitzendinggemist.nl. Nog legaal ook!
Wildhagen heeft wel een goed punt. Het is een feit dat internet de distributiekosten voor film en audiomateriaal enorm verlaagd heeft en het tevens mogelijk maakt om wereldwijd te handelen.
Je zou verwachten dat de prijzen hierdoor dalen.

De content-industrie begint schoorvoetend mee te werken aan het beschikbaar maken van hun materiaal. In plaats van dat ze gebruik maken van de lagere kosten om zo extra goedkoop te kunnen leveren proberen ze het als truuk te gebruiken om de prijs per artikel te doen stijgen.

Dat klopt gewoon niet. Dowloaden zonder toestemming is moreel verwerpelijk maar de content-industrie is nu de morele kant van de zaak aan het uitspelen om nog meer winst te maken. Zelfs de Nederlands politiek heeft al meerder malen duidelijk gezegd dat de leveranciers aan zet zijn, en moeten zorgen voor een goed aanbod. Dat blijven ze weigeren; wel zeuren ze door over piraterij. De artiesten zelf krijgen steeds minder om het salaris van hun baas maar op peil te houden.

1 dollar per aflevering begint in de buurt te komen, maar is nog steeds niet te vergelijken met kijken op tv of het kopen van een (eigenlijk ook al veel te dure) DVD box.

Als ze willen dat ik het gemak van downloaden via bittorrent/usenet opgeef dan moeten ze daar iets tegenover stellen. De industrie geeft niet toe. Het enige dat ze bieden is duur, onhandig en beperkt. Ieder keer dat ik de afgelopen jaren iets kocht voelde ik me opgelicht.

Met een anonieme mensenmassa (de downloaders) valt niet te onderhandelen. De industrie zal dus zelf met een eenzijdig openingsbod moeten doen dat zo goed is dat je het niet kan negeren. Dat vertikken ze en in plaats daarvan proberen ze de wet zo te veranderen dat de politie hun vieze werk opknapt.

PS. Apple snapt perfect hoe het werkt en heeft daardoor iTunes al tot een succes weten te maken.
Jij gaat toch niet zeuren om 1 dollar per episode ? Daar koop je nog niet eens een zak chips mee... Ik vind dit een erg goeie ontwikkeling waar Nederland wederom niet aan mee zal doen wegens internationale regelgeving (daarom kun je ook geen content van een netwerkwebsite afspelen). Zodra dit beschikbaar komt, krijgt Apple hier een vaste klant bij :).
Als het Full HD was zou ik het een schappelijke prijs vinden.
1 dollar per seizoen is misschien wat weinig maar 1 dollar per serie is zwaar overpriced.

Ik zou toch niet meer dan 5 dollar per seizoen betalen,anders inderdaad gratis maar..
Dus jij vindt dat je, voor een serie als 24, 21 cent per episode hoeft te betalen? Dat is voor jou de grens ? :| Hoeveel geld zit er volgens jou in het maken van 1 episode, laat staan de kosten voor distributie?
Is dat per episode, per seizoen of voor de hele serie? Want 1 dollar voor één episode, en dan ook nog eens op SD-kwaliteit, vind ik wel wat erg veel worden. Een dollar per seizoen zou bijvoorbeeld redelijk zijn.
Apple bepaalt die prijzen niet helemaal he? Ik denk dat geen enkele maker van series het acceptabel zal vinden als z'n hele seizoen te downloaden is voor 1 friggin' dollar. (kom op zeg)
Anders betaal je voor één seizoen (van vaak 22 of zelfs nog meer episodes) bijna net zoveel als voor datzelfde seizoen op een DVD in de winkel, terwijl de kwaliteit dan ook nog eens lager ligt.
SD en DVD kwaliteit zijn volgens mij nog altijd hetzelfde. Standaard DVD's tenminste, je kan wel AVCHD op DVD krijgen, maar dan ga je een beetje snel door de beschikbare ruimte heen. :)

1 dollar per episode is helemaal niet zo'n schandelig bedrag toch? Ik zou het doen, maar ja, iTunes Videostore in Nederland zit ik al een paar jaar op te wachten inmiddels.
Dat is nu juist het probleem van die op geld-beluste-media-bedrijven. Als ze een serie aan een tv station verkopen vangen ze toch ook niet een dollar per persoon per aflevering? Als iedereen die zo'n serie download voor 1 dollar/euro per seizoen dan gaat het aantal verkochte series zeker wel omhoog. De prijzen moeten gewoon in verhouding staan.....het moet dus interessanter zijn om de serie te downloaden dan de fysieke schijfjes in de winkel te gaan halen (op minimaal dvd kwaliteit voor hetzelfde geld).
Dat is nu juist het probleem van die op geld-beluste-media-bedrijven. Als ze een serie aan een tv station verkopen vangen ze toch ook niet een dollar per persoon per aflevering? hetzelfde geld).
Nee, maar dat zijn gegarandeerde inkomsten, die zijn extreem belangerijk. Losse verkoop, zoals dit, de DVD releases, dat zijn variabele inkomsten waarvan ze moeten afwachten hoeveel het opbrengt.
Als ik diezelfde serie op een of ander commercieel kanaal bekijk, lijkt het me sterk dat diezelfde serie evenveel opbrengt aan advertentie inkomsten. Voor publieke kanalen geldt natuurlijk dat die zooi al via de belastingen betaald wordt. Kortom, deze prijsstelling is nogal vreemd.
terwijl de kwaliteit dan ook nog eens lager ligt.
Hoezo lager? SD-kwaliteit is toch hetzelfde als wat er op DVD staat?
Difinieer "SD-kwaliteit". Want alles wat geen HD is wordt soms gewoon SD genoemd. DVD-kwatliteit bijvoorbeeld beteken mpeg2 in PAL of NTSC-resolutie, maar een 320x240 DivX-filmpje zou ik ook "SD-kwaliteit" kunnen noemen...
http://www.panasonic.com....?detailsID=3&contextID=46

[Reactie gewijzigd door Doolbr op 11 februari 2010 16:06]

Inderdaad, aangezien je alles ook gewoon gratis in 720p kan downloaden. Waarom zouden mensen ooit voor dit soort diensten betalen?
Omdat het dan legaal is?
Downloaden van films/series is hier gewoon legaal.
Legaal, misschien, broodroof zeker!

Ik bedoel, ja misschien mag je wettelijk zo'n serie downloaden. Mooi en aardig, maar als iedereen dat doet houdt het vanzelf een keer op met nieuwe series.

Ik moedig het dus aan om legaal content te kunnen krijgen voor een redelijke prijs. 1$ per aflevering is voor mij redelijk en zou mij niet tegen houden series voortaan legaal binnen te halen. Dat zou voor mij inhouden misschien 3/4$ per week. Meestal minder. Man ik geef meer uit aan koffie op mijn werk dan dat!
In 720p zou je zeker gelijk hebben.
1 euro voor SD is ook broodroof, daarmee krijgen ze mijn centen namelijk niet.
Het is niet legaal wat 99% van de leechers in Nederland doen. Maar door een achterpoortje kan je er onderuit.
Binnen de kortste keren gaat dat poortje echter toe en dan maken jullie wel de mensen slachtoffer die de regel gebruikt waarvoor hij dient: educatie. Nederlandse gierigheid gaat jullie dus feitelijk verdommen.
Het is niet legaal wat 99% van de leechers in Nederland doen. Maar door een achterpoortje kan je er onderuit.
Nou zit ik heel erg in het kamp van de mensen die vinden dat je gewoon netjes voor je content moet betalen, en het downloaden (in de piraat context) op z'n minst moreel verwerpelijk is, maar je zit er nu toch wel heel erg naast.

In Nederland mag je, heb je het recht, om te downloaden. Dat gebeurt welliswaar door een maas in de wet, maar het is expliciet legaal.

Het aanbieden is datgene wat niet legaal is momenteel, en downloaden van software is nooit legaal geweest. ( met de uitzondering van toestemming natuurlijk ).

Laten we de discussie wel even volledig eerlijk en correct voeren :)

Het is wel een feit dat die mogelijkheid binnen niet al te lange tijd echt wel verdwijnt, en downloaden per definitie niet legaal is. (wederom, met uitzondering als je er toestemming voor hebt). De downloadende medemens wil daar nog niet zo aan, en ik geloof ook niet dat het echt veel resultaat zal hebben omdat min of meer al is aangekondigd dat ze individuele gebruikers niet zullen vervolgen.
hier in nederland niet... downloaden van series uit de amerikaanse itunes store is net zo illegaal als gewoon van usenet plukken. daar komt bij dat downloaden in nederland sowieso niet illegaal gevonden wordt door rechters, en er is geen reden meer over. (mss een goed gevoel, maar het is maar net wat dat je waar is)
Zonder downloaders geen uploaders en uploaden is illegaal waardoor downloaders hieraan mee werken

Beetje kip en het ei verhaal
Omdat het dan legaal is?
In Nederland is downloaden van muziek en films nog steeds legaal.
Daar hoef je het van mij niet mee eens te zijn, maar het is wel zo.

Voor mij persoonlijk was de onrealistisch hoge prijs altijd een van de belangrijke redenen om voorstander van de huidige situatie te zijn. Als deze prijzen (1 euro per aflevering) ook in Nederland worden ingevoerd dan valt dat argument dus weg.
1 dollar is mischien aan de dure kant, maar een klap goedkoper dan de huidige legale DL opties.
Voorbeeld: één aflevering van The Daily Show kost op iTunes $ 2,99 terwijl je deze gratis op hun eigen website kunt streamen (ok, met reclame, maar toch). Sterker nog, hij is elke week gratis op CNN te zien... Persoonlijk zie ik dan ook meer in een vast bedrag per maand voor onbeperkt content kijken.
@psycho-18: via hun website kun je alle jaren terugzien, dus daar zit de meerwaarde ook niet in. Het enige wat ik kan bedenken is dat je via iTunes een show op je iPhone/iPod kunt laden. Snap het nu ineens waarom ze geen Flash draaien op de iPhone ;).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 12 februari 2010 08:44]

Die aankopen via iTunes is dan ook meer voor de oudere content. CNN laat het niet nogmaals zien en op de website wordt enkel de laatste content gepost.
Sterker nog, hij is elke week gratis op CNN te zien...
Nee, op CNN wordt je platgegooid met reclame, raad eens wat die reclame doet? Precies, die betaald dat jij kan kijken.

Dat is iets heel anders dan gratis :) (en behoorlijk storend bovendien)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 12 februari 2010 11:35]

1 Dollar per episode lijkt mij prima! Misschien nog SD kwaliteit nu maar later krijg je toch wel HD als het goed loopt. Denk er wel aan dat goede SD (gelijkwaardig aan digitale kabel tv) best goed te kijken is.

24$ voor een heel seizoen Lost per direct te bekijken (volle download snelheid), en voor altijd lijkt mij ideaal.
Is dat per episode, per seizoen of voor de hele serie? Want 1 dollar voor één episode, en dan ook nog eens op SD-kwaliteit, vind ik wel wat erg veel worden. Een dollar per seizoen zou bijvoorbeeld redelijk zijn.
Ik zou anders graag €0,73 willen betalen om die irritante reclames om de tien minuten over te kunnen slaan, logo's van de zender, en Gerard Joling die tevoorschijn komt met z'n harses.

15 minuten reclame / uur is het tegenwoordig. Oké, toegegeven het is nog niet zo goedkoop als illegaal downloaden.
uhuh.. per seizoen natuurlijk, want pak'm beet 1 seizoen lost op dvd kost ook maar 2€ |:(
1 dollar voor een heel seizoen, denk is na koekwaus....
1 dollar, dat zijn nu prijzen waarover je kan praten. Als het per episode is, dat weet ik het alleen nog niet. (24 heeft 24 aflevering per 'dag', 7 dagen afaik, dus 168 dollar, terwijl SD ook gewoon 'te vinden' is).

Andere kant gok ik dat het eerst de wat minder populaire series zijn, al blijft het jammer dat het itunes gebonden is.
24 heeft ....24 afleveringen dus dat zou je 24 dollar kosten. :?

Alleen jammer dat het hier natuurlijk weer 1 euro gaat kosten en je enkel oude meuk kan kijken.
Net alsof ik geintresseerd zou zijn in 24-van-vorige-jaar-maar-dan-wel-met-NL-subs. :/
Hoeveel kost een kabel-abbonement dan niet. Hier in de US ruwweg $50/maand voor de meeste kanalen of ~$600/jaar.

Als je je TV afschaft en voor $120/jaar Netflix aanschaft voor videos (of een gelijkaardig model, je kunt videos huren in de meeste winkels vanaf $1/dag - RedBox) en je volgt 20 series per jaar voor de hele familie @ 20 episodes = 400 episodes @ $1 = $400.

Dus voor $520 heb je zowel films als TV die je overal kunt meedragen en oneindig houden in een open formaat zonder advertenties ipv. een $600/jaar abonnement (zonder DVR) die je enkel op 1 locatie kunt zetten en als de DVR ($15/maand extra) volraakt dan moet je de content verwijderen.

En om aan 20 series te raken moet je al veel kijken - voor mij en de vrouw:

American Idol
America's Best Dance Crew
America's Next Top Model
So You Think You Can Dance
Dancing With the Stars
Project Runway
Bad Girls
CSI
Criminal Minds
Heroes
House
White Collar
Ugly Betty
The Simpsons
Survivor
-
10 films

Dat is 15 series en 10 films en dat is voor het volledig jaar. En voor een deel van die series kijken we enkel naar de interessante/laatste episodes dus moeten we niet eens het volledige pakket hebben. En we kijken anders nagenoeg geen TV want we moeten al die shows van soms 2 weken oud bekijken.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 11 februari 2010 16:42]

Jij snapt hem!

Juist door dit soort diensten kunnen andere kosten vervallen en betaal je alleen nog maar on-demand. Dus als jij 2 maanden op vakantie bent betaal je 2 maanden niets!

Daarnaast kan je via itunes via iedere internet verbinding je al gekochte spullen binnenhalen en dan op locatie kijken! Super!
Ze kunnen nog altijd season "packs" aanbieden voor minder..
24 afleveringen per seizoen, momenteel 7 seizoenen beschikbaar (dat bedoelt SinergyX ook, -=bas=-), ongeveer 45min. per aflevering, totaal 5 volle dagen en 6 uur kijkplezier. Wil je nog even kunnen slapen dan ben je daar zo'n twee volle weken mee bezig zonder ook maar iets andes te doen. Komop, is 168 dollar dan veel?
Dat is een stuk schappelijker dan de tarieven die door bijvoorbeeld UPC gehanteerd worden voor on demand series, die lopen in sommige gevallen namelijk op tot € 2,99/aflevering, hetgeen dus aanzienlijk duurder is dan de DVD box...

Blijft staan dat het imo nog altijd te duur is, zeker met de wetenschap dat een groot deel van de series in de USA, in ieder geval de meest populaire series, vrijwel direct na uitzending in HD op het internet terug te kijken zijn (en dan bedoel ik niet via torrent, rapidshare en soortgelijken of nzb downloads).

Sowieso blijf ik het een apart fenomeen vinden dat er betaald moet worden voor uitzendingen die al door de tv-zender zijn betaald en waarvoor men via welk kanaal dan ook al betaald heeft in de vorm van kijk- en luistergeld.
Sowieso blijf ik het een apart fenomeen vinden dat er betaald moet worden voor uitzendingen die al door de tv-zender zijn betaald en waarvoor men via welk kanaal dan ook al betaald heeft in de vorm van kijk- en luistergeld.
Het kijk- en luistergeld is in per 1 januari 2000 al afgeschaft hoor, dus je betaalt al niet dubbel meer. Dat gaat nu allemaal gewoon uit de algemene belastingen.
Vandaar mijn zinsnede via welk kanaal dan ook al betaald heeft
In weze betaal je nu dus nog steeds kijk- en luistergeld... Alleen vanwege de efficientie gaat het uit de algemene middelen.

In landen als Duitsland betaal je trouwens nog steeds kijk- en luistergeld. En veel ook! Iets van 17 euro per maand!
Maar dan kan je het wel ongecodeerd via de satelliet bekijken.
In Nederland betaal je 16,33 p/m via de belastingen en dan komt er nog een kabelabonnement bij van 16-17 euro bij of minstens 10 euro p/m voor schotel.
Hier kan je het ook ongecodeerd bekijken via een DVB-T antenne, kost je niets extra per maand.. en voor de goede orde, commerciele zenders krijgen geen geld uit de belastingen.. Alleen de publieke omroepen..
Het kijk- en luistergeld is in per 1 januari 2000 al afgeschaft hoor
Kleine correctie: dat zit sinds 1 januari 2000 in je inkomsten belasting.
Je haalt een paar kosten door elkaar...

Hoezo zou Apple een gedeelte van jouw kijk- en luistergeld krijgen?
Ik heb het in mijn bovenstaande post niet specifiek over Apple, maar over het betalen voor reeds uitgezonden tv series in zijn algemeenheid (de verkoop van fysieke media daargelaten).

De iPad is in mijn ogen sowieso een useless gadged daar de enige wijze om er iets op te krijgen via de iStore is.
Ik weet niet of er ook kijk- en luistergeld in Amerika gehanteerd wordt. Daarnaast zijn er in de USA veel meer zenders waar voor betaald moet worden.

Dexter is volgens mij dus niet 'gratis' te kijken op de publieke zenders.

Hoe de Amerikaanse variant van uitzendinggemist Hulu zijn geld dan weer krijgt weet ik dan ook weer niet.,
Offtopic: In Nederland is Dexter wel te kijken op de publieke zender (http://www.uitzendinggemi...2018da7ebf72336ca6f3dfb88) .
tegenwoordig is er geen kijk en luistergeld meer. Zit bij de rest van de belsting in. Kijk en luistergeld is overigens ALLEEN voor de publieke omroepen, zodat die wel een film zonder reclame kunnen uitzenden. (en minderheden programma's maken).
Voor 1 Dollar zou ik echt wel series gaan kopen. Dan ben je 4 dollar per maand kwijt als je een serie volgt. Gewoon niets
is het zeker waard. Scheelt je tijd om de aflevering op te nemen/downloaden.

Gewoon meteen beginnen met kijken op het moment dat je bedenkt dat je er zin in hebt.
Hoe scheelt het je tijd om te downloaden, of je het nu via iTunes doet of een andere weg maakt niets uit.
Natuurlijk wel via torrents worden alleen de nieuwste afleveringen volop geseed
De oudere veel minder en soms helemaal niet meer

Toch best jammer als je het gehele seizoen wilt hebben ;)
Je hebt meer keuze op torrent sites, die dan gespecialiseerd zijn op TV series dan dat je legaal in de winkel of op i-net kan kopen.

Veel series die op dat soort sites te verkrijgen zijn, dan wel TV rips, zijn niet eens op DVD te verkrijgen.

En met de snelheid heb ik en de rest geen klagen op dat soort sites 8-)
Kent u divxfilms.nl nog? Gewoon streaming in HD een aantal series kijken (prison break, heroes), dat was ideaal.
Ik ga geen dollar betalen voor het 'huren' van een serie in crappy SD formaat, en al zeker geen euro. Het gaat de goede kant uit, maar ik wil dit eerst nog eens in Nederland zien komen. Meeste series kan je hier namelijk niet eens kopen, net als films en meestal komen ze ook nog is verrekt laat uit.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 11 februari 2010 19:10]

DVD valt ook onder SD, en dat is toch zeker niet crappy. 10 jaar lang was dat het beste, en goed genoeg!
Hoe scheelt het je tijd om te downloaden, of je het nu via iTunes doet of een andere weg maakt niets uit.
D'r zijn een paar extra klikken en dergelijke nodig om de serie die je wilt zien te vinden op de verschillende kanalen.
Ja, en als je dat nou eens vergelijkt met de prijs die je betaalt als het op tv te zien is. Daar ligt de prijs rond de paar eurocent, rekening houdend dat er op verschillende zenders en tijdstippen series 24/7 worden uitgezonden. Dan is de prijs van Apple (in vergelijking met andere aanbieders laag maar,) erg hoog in vergelijking met wat je thuis op je tv ziet.
En die zenders zijn vrijwel direct, en je kan naar alle zenders tegelijk kijken? En kan je het ook on-demand afspelen? Nee dus, je vergelijking gaat dus compleet scheef.
En op de hollandse TV loop je in veel gevallen onwijs achter.... :( helaas!
Oh ja joh? De laatste keer dat ik heb gekeken betaal je toch 15 euro oid per maand om kabel tv te hebben. Dan MOET je ook nog naar reclame kijken EN kan je niet zelf bepalen wanneer en hoe je het kijkt....
En die extreem dure reclameblokken worden ook allemaal mooi door de consument betaald. Betalen doe je sowieso.
Wij volgen thuis een 6-8 tal series, dus dat loopt dan nogal in de papieren, zeker in 720p... Een soort van abonnement zou dus wel van pas komen (ook moet je rekenen dat je alle afleveringen natuurlijk wilt kunnen terugzien... sar is dan 24 euro per seizoen x 8 series .... best kostbaar, dan zet ik de mkv-tjes wel om naar iPad formaat ...

Overigens is de toetsing of de prijsverlaging gerechtvaardigd is wel erg lastig, aangezien ze de verandering doen met de invoering van de iPad, de effecten van meer kopers door de iPad e.d. is dan lastig te bepalen (ook omdat ze verwachten meer iPads (ik denk nog steeds aan maandverband met die naam...) te verkopen door de prijsverlaging van de series.
Het is niet je enige alternatief, je kunt die series natuurlijk ook gewoon op TV blijven bekijken. Misschien wat later, misschien in een lagere kwaliteit en met reclame maar wel goedkoper. Wie wat extra luxe wil, die betaald ook wat extra.
Die luxe (van series op tijd in ons land aanbieden) zullen ze je niet geven. Apple is niet gek, die wil gewoon dat je naar Amerika verhuist als je 'hun' series wil volgen. Want die Europeanen, dat zijn toch de meest lamme, veeleisende, onbetrokken televisie-kijkers die er bestaan....

Gelukkig denken de meeste acteurs er anders over en zijn ze blij als ze weer aan deze kant van de vijver rond kunnen hangen.
Als je iets niet kan betalen moet je het ook niet doen ;)
Dat heet op een te grote voet leven en mede daardoor is de financiële crises ontstaan ;)

Ga pas iets doen wanneer je het kan betalen, zo hou je jezelf veilig en legaal :D
Kerel, niemand dwingt je om het contract van de kredietverleners te tekenen. Doe niet alsof je wordt gedwongen geld te lenen die je niet terug kan betalen.
Een prijshalvering is natuurlijk altijd toe te juichen (we blijven zuinige Hollanders nietwaar ;) ) maar wat ik het belangrijkste vind is, wanneer komt de video-dienst van Apple naar Nederland?

Ik snap dat het lastig is om alle rechten goed te krijgen en de huidige content-providers niet blij mee zullen zijn als series direct na de release in de VS al in NL te bekijken zijn (want minder inkomsten voor de zenders in NL), zou ik het heerlijk vinden. Net5 is de enige zender die het lijkt te begrijpen, die wel snel series aankopen en ze uitzenden zonder dat we een jaar (of langer achterlopen op de VS).

Ik volg heel wat series en nu download ik ze allemaal omdat deze simpelweg niet in NL op tv zijn en ik vaak niet op die tijden thuis ben. Ik kijk ze liever wanneer ik zelf tijd ervoor vrij maak. Als Apple zo'n $30 abonnement hier zouden uitbrengen heb ik daar wel oren naar en met mij denk ik veel tv-liefhebbers.
Probleem is dat Apple wel wil, maar de contentleveranciers willen of kunnen niet (vanwege bijvoorbeeld exclusieve dvd-deals, waardoor ze het niet langs andere wegen kunnen aanbieden).
Hell yeah! Een serie volgen op TV is gewoon ondoenlijk door al die reclame, het feit dat we jaren achterlopen en de wanpraktijken van zenders die zomaar een paar maanden stoppen met een serie, of halverwege het seizoen opnieuw beginnen etc. om nog maar niet te spreken van alle series die hier überhaupt nooit uitgezonden worden.

TV zenders zoals we die kennen moeten zo snel mogelijk afgeschaft, ik wil best betalen maar alleen voor de dingen die ik wil zien als die op een gebruiksvriendelijke manier worden aangeboden!
Ik vind 1 dollar per episode nog veel, als je kijkt hoeveel tv je kan kijke voor een paar euro. ok je kan het altijd bekijke waar en wanneer je wil maar om er nu per serie 1 euro per week aan uit te geven... tikt toch best aan. Ik volg toch zo een 5 serie's
Als ze nou zeggen 10 euro per serie ofso ben ik al veel meer geneigt om er geld aan uit te geven. Anders TV+ hd recoder of dl werkt nog steeds, en is goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Tom P op 11 februari 2010 16:08]

Nou zat ik wat verder naar boven een verhaal af te steken over dat het ook wel voor $0.50 moet kunnen. Ik heb net eens even naar de tarieven voor TV aan de andere kant van de plas gekeken, dat is geen kattepis als ik eerlijk moet zijn. Dan heb je natuurlijk ook wel 300+ zenders en een hele hoop zooi in HD, maar dan ben je toch wel zo'n $80 kwijt per maand. linkje Ik heb ook even bij AT&T gekeken, die zijn nog iets prijziger zelfs.

Nu kijken Amerikanen misschien wat meer TV dan wij, maar hier schreeuwen we al moord en brand als ons standaard TV abo E0,50 duurder wordt. :P
Leuk idee echter denk ik dat dit minder goed gaat werken dan met mp3's .

Niet enkel zal je verschillende releasedatums hebben naargelang het continent ook de lokale series zitten er niet in.

Moest apple dit ook voor elkaar krijgen denk ik dat er wel een deel mensen hun kabel/satteliet zouden opzeggen voor zoiets.
Als ze nou ook eens gewoon USA series direct hier beschikbaar maken. Dat zou kut zijn voor SBS6 en consorten die weer 'de nieuwe hit uit Amerika' gaan uitzenden (de helft van die series zijn al na een paar eps gecancelled), maar gaat wel het downloaden tegen waar de producent niks van terugziet.
Precies. Dat mis ik ook behoorlijk.

Momenteel d/l ik iedere aflevering van Chuck en The Big Bang Theory omdat die simpelweg niet in NL worden uitgezonden.

Wat ik me overigens wel afvraag is wat er wordt verdiend aan 1 aflevering per kijker over de kabel. Is dit meer of minder dan die ene euro (ja, datakosten, hosting etc moet er nog vanaf).
Ik vraag me af of wel een realistisch beeld wordt geschetst voor een business model als je deze prijs verlaagt. Ze gaan uit van een userbase van 120 miljoen personen. Echter, deze personen hebben al enige affiniteit met het product. Ze zijn immers al klant en bekend met de producten, en kopen al wel eens wat.

Hoe krijg je die mensen zonder iTunes account over de streep? Advertenties? Als dat lukt, dan kun je denk ik over een business model praten.

Koop je hiermee het recht om die episode eenmalig te zien?